8. /9 APRILIE 2022 - MUZICĂ; PE O ARIPĂ DE CÂNT
MYRIAM MARBE
Myriam Marbé | |
Date personale | |
---|---|
Născută | [1][2][3][4] București, România |
Decedată | (66 de ani)[1][2][4] București, România |
Copii | Nausicaa Marbe[*] |
Cetățenie | România |
Ocupație | compozitoare regizoare de film muzicolog[*] pianistă critic muzical[*] |
Activitate | |
Instrument(e) | pian |
Modifică date / text |
Myriam Marbé (n. 9 aprilie 1931, București – d. 25 decembrie 1997, București) a fost o compozitoare și pianistă română, considerată una dintre cele mai valoroase compozitoare internaționale de muzică contemporană[5]. A predat compoziția și contrapunctul la clasa de compoziție de la Universitatea Națională de Muzică din București. Ca muzicolog, a publicat numeroase articole în publicații de specialitate.
Primele experiențe muzicale ale compozitoarei se leagă de spațiul casei părintești. Astfel, impulsul cultural și-a făcut încă din primii ani simțită prezența dat fiind faptul că mama, Angela Marbé, era o remarcabilă pianistă și totodată o profesoară de pian de excepție, în timp ce tatăl, savantul Max Marbé, era medic cercetător la Institutul Cantacuzino. Acestor aspecte li se alătură un alt element esențial, reprezentat de faptul că locuința familiei Marbé era situată într-o anexă din parcul Institutului, spațiu ce a favorizat adoptarea unei ținute științifice față de artă, prin prezența unor savanți și a unor artiști notabili în ambianța familiei Marbé. Printre aceștia, important de menționat sunt pictorul Dumitru Ghiață, istoricul și totodată criticul de artă George Oprescu, alături de alte personalități ale vremii ce au conturat un context oportun dezvoltării intelectuale a viitoarei artiste și au stimulat o atmosferă intelectuală de calitate.
Rememorând una dintre perioadele dragi ale copilăriei sale, Myriam Marbé descrie cadrul familial în câteva cuvinte: „La noi acasă se făcea muzică de cameră, iar, uneori, pe înserat, mama cânta la pian Dichterliebe de Schumann, în timp ce tata urmărea și murmura versurile lui Heine...”[2]
Printre numeroasele premii obținute de către compozitoare de-a lungul acestor ani, menționăm atât Premiul II (1966), cât și Premiul I (1976) în cadrul Concursului Internațional de compoziție al Asociației GEDOK-Mannheim, alături de Premiul U.C.M.R. (în anii 1971, 1974, 1980, 1982), Premiul „Bernier” al Académie des Beaux-Arts din Paris (1972) și premiul Academiei Române (1977).
În ceea ce privește orientările sale politice, un aspect esențial de menționat în contextul de față este acela că artista se încadrează în categoria compozitorilor care au refuzat să adere la Partidul Comunist. În astfel de condiții, deși numărându-se printre cei mai importanți compozitori ai vremii sale, expunerea lui Myriam Marbé în peisajul muzical a fost în mod evident limitată. Din fericire, însă, între anii 1968 și 1972, compozitoarei i-a fost permis să participe la cursurile de vară de la Darmstadt[1], un loc emblematic pentru avangarda muzicii europene din cea de-a doua jumătate a secolului trecut.
Așa cum apare descrisă și din perspectivă internațională, Myriam Marbé se situează în elita avangardei românești a secolului XX, compozitoarea lăsându-și în mod categoric amprenta asupra vieții muzicale a anilor ’60-’80[1].
Despre creația artistei, compozitorul și etnomuzicologul Corneliu Dan Georgescu afirmă că ar putea fi încadrată în tendința liric-contemplativă[2] a creației românești, lucrările sale integrând semnificații metamuzicale. Totodată, unul dintre elemetele distinctive ale stilului său componistic aduce în atenție tonul reflexiv, meditațiile în plan sonor ale compozitoarei, asupra unor teme de o mare gravitate, precum viața sau moartea.
STUDII
Deși a oscilat în primii ani de studiu între muzică și medicină, dat fiind atât contextul familial, cât și datoria morală față de tatăl ei, în a asigura o continuitate cercetărilor sale, în urma aprobării acestuia, Myriam Marbé a reușit să își îndrepte atenția doar asupra a ceea ce simțea cu adevărat să facă: să compună. În aceste condiții, tânăra a fost înscrisă la Conservator încă din perioada studiilor liceale, adică în perioada anilor ’44, ’45, după război, fiind remarcată la scurt timp de Mihail Jora, directorul instituției[3].
Un nume esențial de menționat în ceea ce privește formarea sa muzicală este Florica Musicescu, Myriam Marbé afirmând despre aceasta că a fost unul dintre profesorii față de care a avut un respect și o apreciere deosebită. Deși fiind considerată o figură de o exigență extraordinară, Florica Musicescu i-a fost îndrumător și sprijin în realizarea primelor compoziții (lucrări didactice pentru pian ce puneau probleme de poliritmie)[4]. Dânsei i se alătură și alte nume de excepție, precum Muza Ghermani-Ciomac și Silvia Căpățână.
O etapă esențială în formarea artistei Myriam Marbé a constituit-o, astfel, perioada studiilor la Conservatorul de Muzică din București, unde a beneficiat, între anii 1944 și 1954, de îndrumarea lui Mihail Jora (o personalitate a muzicii românești care nu s-a pliat pe tiparele rigide ale ideologiei regimului comunist), a lui Leon Klepper și apoi a lui Mihail Andricu. Acesta din urmă este recunoscut pentru rolul decisiv pe care l-a jucat în modelarea unei întregi generații de compozitori, definită astăzi drept ”generația de aur”, Myriam Marbé făcând parte din acest grup select. Despre el, compozitoarea a afirmat că „Dânsul ne mijlocea, de fapt, un contact cu muzica modernă, dar și cu ceea ce a creat deschiderea noastră către muzica modernă. Avea, după cum se știe, o discotecă impresionantă și la el puteam asculta, de pildă, opera completă a lui Webern”[5].
Printre mentorii pe care artista îi consideră a fi avut o influență directă asupra profilului său componistic se numără însă și maestrul George Breazul, primul contact cu acesta realizându-se pe când artista avea doar 14 ani, în cadrul examenului de admitere[6]. De asemenea, menționate printre personalitățile ce au avut un impact major asupra destinului său artistic sunt Tudor Ciortea și Theodor Rogalski, cel din urmă lăsând o amprentă definitorie asupra studentei Myriam Marbé atât ca profesor de orchestrație, cât și prin viziunea sa muzicală originală și plină de culoare.
Una dintre perioadele de o importanță majoră pentru parcursul muzical al lui Myriam Marbé a fost cea marcată de lecțiile ținute de maestrul Jora în propria lui casă, dar și acasă la unii studenți sau la alți profesori. Astfel, compozitoarea își amintește că „ne întâlneam la Aurel Stroe și citeam în grup închis cartea lui Leibowitz despre tehnica lui Schönberg, și altele. La maestrul Andricu ne întâlneam fără să ne ascundem, dar tocmai aceasta a devenit un cap de acuzare împotriva lui; a fost – ca și alți intelectuali – judecat, batjocorit, izolat, a devenit persona non grata...”[7].
ACTIVITATEA PEDAGOGICĂ
Între anii 1954 și 1988, artista și-a desfășurat activitatea muzicală ținând cursuri de compoziție în cadrul aceleiași instituții, devenind, la rândul ei, un remarcabil formator de talente. În pleiada de discipoli ai compozitoarei Myriam Marbé se înscriu nume de rezonanță ale vieții muzicale contemporane: Violeta Dinescu, Maia Ciobanu, Mihaela Stănculescu-Vosganian și Livia Teodorescu-Ciocănea[8].
Myriam Marbé s-a implicat nu doar în formarea muzicală a discipolilor săi, ea reușind să stimuleze, în ceea ce privește educația artistică a acestora, o evoluție pe toate palierele culturale, prin încurajarea vizitării muzeelor, a parcurgerii albumelor de artă și a lecturii unor titluri de referință din literatura românească și universală[9].
De altfel, anul 1988 a marcat un moment de culme în activitatea muzicală a compozitoarei Myriam Marbé, ce s-a concretizat în acordarea unei burse de creație din partea orașului Mannheim.
ACTIVITATEA MUZICOLOGICĂ
1. „Poezia argheziană și cântecul românesc”, în Muzica, Nr. 6/1960.
2. „Concerte – spectacole”, Dieter Zechlin, în Muzica, Nr. 12/1960.
3. „O primă audiție românească și Ruggiero Ricci”, în Muzica, Nr. 10/1960.
4. „Cvartetul de coarde nr. 2 de George Enescu”, în Muzica, Nr. 8/1961.
5. „Concerte – spectacole, Concert Liszt – Bartók”, în Muzica, Nr. 1/1962.
6. „Orchestra Radioteleviziunii”, în Muzica, Nr. 8/1962.
7. „Muzica de cameră: creații contemporane; recitaluri”, în Muzica, Nr. 2/1963.
8. „Orchestra simfonică a Radioteleviziunii”, în Muzica, Nr. 2/1965.
9. „Varietatea tematică și unitatea structurală în lucrări de cameră de Enescu”, în Muzica, Nr. 5/1965.
10. „Itinerar olandez”, în Muzica, Nr. 11/1969.
11. „Paul Badura – Skoda, Mircea Cristescu”, în Muzica, Nr. 10/1970.
12.: „Simfonia a VI-a Armonia de Wilhelm Berger”, în Muzica, Nr. 10/1970.
13. „Cvartetul nr. 5 de Zeno Vancea”, în Muzica, Nr. 3/1971.
14. „Muzică pentru orgă în interpretarea lui Joseph Gerstenengst, în Muzica, Nr. 2/1971.
15. „Violonistica enesciană de Mihai Rădulescu – recenzie, în Muzica, Nr. 8/1971.
16. „A propos du concept de specificité nationale concretisé dans l’art”, în Muzica, Nr. 7/1978.
17. „În căutarea veșnicului Bach sau Formele muzicale ale barocului de Sigismund Toduță”, în Muzica, Nr. 3/1979.
18. „Sonata a III-a pentru pian de George Enescu sau sensul bucuriei în creație”, în Muzica, Nr. 7/1981.
19. „Stravinsky, sau Complexio oppositorum”, în Muzica, Nr. 11/1982.
20. „Timpul în muzică”, în Muzica, Nr. 10/1982.
21. „Săptămâna internațională de muzică Gaudeamus”, în Muzica, Nr. 12/1984.
22. „Wilhelm Georg Berger, Estetica sonatei (I)”, în Muzica, Nr. 7/1985.
23. „Wilhelm Georg Berger, Estetica sonatei (II)”, în Muzica, Nr. 8/1985.
24. „Sub semnul timpului (Pe marginea concertului ansamblului „Contemporan” – condus de Marcel Spinei)”, în Muzica, Nr. 3/1985.
25. „Schițe pentru o frescă: László Ferenc – Bartók Béla – recenzie”, în Muzica, Nr. 3/1991.
OPERA
Muzică de cameră:
Nr. | Denumire | Formație instrumentală | An |
1. | Sonata pentru clarinet și pian | clarinet, pian | 1961 |
2. | Sonata pentru flaut și violă | flaut, violă | 1965 |
3. | Sonata pentru două viole | violă | 1965 |
4. | Timpul inevitabil | bandă, pian | 1971 |
5. | Concert pentru clavecin și 8 instrumente | clavecin, vioară, violă, violoncel, contrabas, flaut, clarinet, corn englez, saxofon | 1978 |
6. | Souvenir d'un paysage inconnu | flaut, violă | 1979 |
7. | Cvartet de coarde nr.1, Les musiques compatibles | cvartet de coarde | 1981 |
8. | Cvartet de coarde nr. 2 | cvartet de coarde | 1985 |
9. | Trommelbass | trio de coarde și percuție | 1985 |
10. | Des-Cântec | flaut, oboi, clarinet, corn, fagot | 1986 |
11. | Après Nau | violoncel și orgă | 1987 |
12. | Le Monde est une Scène | clarinet, trombon, vioară, contrabas și percuție | 1987 |
13. | Cvartet de coarde nr.3, Lui Nau | cvartet de coarde | 1988 |
14. | Contact | clarinet, vioară, violă, contrabas | 1989 |
15. | E–Y–The | clarinet, 4 violoncele | 1990 |
16. | Diapente | 5 violoncele | 1990 |
17. | Paos | violă, clarinet | 1995 |
18. | Arc-en-ciel | bandă, flaut | 1997 |
19. | Song of Ruth | 5 violoncele | 1997 |
Muzică simfonică:
Nr. | Denumire | An | |
1. | Serenada Mica muzică a soarelui | 1974 | |
2. | Trium | 1978 | |
3. | Simfonia I Ur-Ariadna | 1988 | |
Muzică sacră:
Nr. | Denumire | Formație | An |
1. | STABAT Mater | 12 voci, flaut, oboi, clarinet, fagot, trompetă, corn, trombon, percuție, violă, contrabas |
Muzică de balet:
Nr. | Denumire | An |
1. | Nunta Zamfirei | 1954 |
Muzică Vocală:
Nr. | Denumire | Formație | An |
1. | Colind | Mélodies isolées | 1950 |
2. | Madrigalele liricii japoneze | cor feminin | 1964 |
3. | Ritual pentru setea pământului | 7 voci, percuție și pian preparat | 1968 |
4. | Jocus Secund | ansamblu instrumental, grup vocal și bandă | 1969 |
5. | Vocabularul I – Cântec | soprană, clarinet, pian, clopote | 1974 |
6. | Les oiseaux artificiels | ansamblu instrumental și recitator | 1979 |
7. | Timpul regăsit | soprană sau tenor, bandă, 3 viole, clavecin | 1982 |
8. | An die Musik | alto, flaut și orgă | 1983 |
9. | An die Sonne | mezzo-soprană și saxofon | 1986 |
10. | Farbe und Klang | mezzosopran, flaut și clavecin | 1990 |
11. | Prețuitorul | cvartet de coarde, tenor, recitator, trombon și percuție | 1990 |
12. | Passages dans le Vent | Mélodies isolées : voix-instruments | 1994 |
Muzică concertantă:
Nr. | Denumire | Formație instrumentală | An |
1. | Timpul Inevitabil | pian și orchestră | 1971 |
2. | Parabola Mansardei II (La Parabole du Grenier II) | clavecin și ansamblu instrumental | 1977 |
3. | Concert pentru violă și orchestră | violă și orchestră | 1977 |
4. | Concert pentru viola da gamba și orchestră | viola da gamba și orchestră | 1982 |
5. | Concert pentru Daniel Kientzky, saxofon și orchestră | saxofon și orchestră | 1986 |
Muzică instrumentală:
Nr. | Denumire | Instrument | An |
1. | Sonata pentru pian | pian | 1956 |
2. | Sonata pentru clarinet solo, Incantatio | clarinet | 1964 |
3. | Parabola Mansardei I (La Parabole du Grenier I) | pian | 1976 |
Operă și muzică lirică:
Nr. | Denumire | An |
1. | In Memoriam | 1959 |
2. | Fra Angelico - Chagall – Voroneț, Requiem | 1990 |
3. | Atmosphères | 1966 |
Myriam Marbe (1931-1997): String quartet no. 1 (1981)
GIOVANNI ALLEVI
Giovanni Allevi | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Giovanni Allevi |
Născut | (51 de ani) Ascoli Piceno, Marche, Italia |
Cetățenie | Italia |
Ocupație | Pianist și compozitor |
Activitate | |
Origine | Ascoli Piceno, Italia |
Studii | Conservatorio di Musica Giuseppe Verdi[*], Università degli Studi di Macerata[*], Liceo Scientifico Antonio Orsini[*][1] |
Gen muzical | romantic |
Instrument(e) | Pian |
Ani de activitate | 1997-prezent |
Premii | Ordinul Național de Merit al Republicii Italiene |
Prezență online | |
site web oficial Twitter account Identificator titlu IMDb Myspace | |
Modifică date / text |
Giovanni Allevi (n. 9 aprilie 1969 în Ascoli Piceno) este un pianist și compozitor italian.
BIOGRAFIE
Educație
Allevi a primit diploma conservatorului atât pentru pian cât și pentru compoziție. El a graduat „com laude” în filozofie cu o teză intitulată: Vidul în fizica contemporană apoi a luat parte la Accademia Internazionale di Alto Perfezionamento din Arezzo.
În 1991 a făcut serviciu militar în armata italiană. Generalul i-a observat talentul la pian și a trecut acest talent în fișa lui Allevi, El a cântat Rhapsody in Blue de George Gershwin și Warsaw Concerto de Richard Addinsell într-una dintre deplasări. La finalul serviciului militar Allevi a prezentat un concert format exclusiv din compozițiile sale, după care a luat parte la cursuri de muzică sub îndrumarea lui Mario Corradini, care a remarcat faptul că piesele lui Allevi au forța de a evoca amintiri, imagini, emoții din trecut.
În 1996 a compus coloana sonoră pentru Femeia troiană de Euripides, cu care a câștigat premiul pentru cea mai bunpă scenă muzicală.
În 1997 a câștigat premiul pentru tineri muzicanți din San Francisco.
CARIERĂ
Întâlnirea cu Saturnino și Jovanotti
Mulțumită lui Saturnino, un basist italian, Allevi a luat hotărârea de a se muta la Milano și să înregistreze un CD cu compozițiile sale, înregistrare supervizată de Jovanotti, un rapper italian, care a luat decizia de a publica albumul lui Allevi sub titlul de 13 degete, cu Saturnino ca producător.. De asemenea el a cântat în deschiderea Campionatului mondial de natație din 2009 de la Roma.
Datorită colaborării cu Saturnino și Jovanotti, Allevi a cunoscut faima publicului larg, el deschizând după aceea câteva dintre concertele rapperului.
În 1998, din nou cu Saturnino, a compus coloana sonoră a filmului Venceremos, premiat la Sundance Film Festival, festival din Utah.
Lucrări non-pianistice
Giovanni Allevi a scris și câteva lucrări non-pinistice, majoritatea nefiind publicate. Cele mai importante sunt:
- Inno delle Marche - Lucrare orchestrală pentru regiunea italiană Marche
- Angelo Ribelle - Suită pentru orchestră string, scrisă în 5 acte. Premierea a avut loc în 2007 la Verona
- 300 Anelli - Lucrare pentru pian și orchestră scrisă în două acte (prima fără pian)). Premierea a avut loc la data de 4 august 2007
- Foglie de Beslan - Lucrare pentr pian și orchestră scrisă în memoria Masacrului de la Beslan. Premierea a avut loc la data de 29 aprilie 2005 În Palermo
- Sparpagghiò - Comedie muzicală, interpretată de 22 de instrumentiști și de un cor. Premierea a avut loc în 2001 în localitatea natală a compozitorului, iar orchestra a fost dirijată de Allevi însuși.
Conertul de la Senat
Pe data de 21 decembrie 2008, el a dirijat orchestra simfonică „I virtuosi italiani” la concertul de Crăciun de la Senat. Printre participanți se afla și Giorgio Napolitano, președintele țării, precum și alți oameni de pe prima scenă politică. Printre două piese de Giacomo Puccini, alte 5 piese de Allevi au fost interpretate. Concertul a fost transmis de postul național, stabilindu-și astfel succesul muzical național.
CRITICĂ
Concetul de la Senat a dat naștere unor polemici despre talentul lui Allevi. Violonistul Uto Ughi a criticat talentul muzicianului înetr-un articol din ziarul La Stampa. Acest a declarat că se simte ofensat ca muzician și că succesul lui Allevi este un triumf al relativismului.
Allevi a dat replica mai târziu în același ziar acuzându-l pe Ughi că apară vechea gardă, el adaugând: „Muzica mea vorbește oamenilor, dar necesită în același timp, atât tehnic cât și ritmic, virtuozitatea unui instrumentist iscusit. În muzică mereu și-a găsit cu greu locul o nouă idee muzicală, însă mai târziu aceasta a devenit regula care este urmată."
Allevi este deseori acuzat că ar fi doar un fenomen mass-media, rezultat al "strategiei de marketing", a spus Piero Maranghi, directorul unei televiziuni din Italia dedicată muzicii clasice. Marcello Filotei, jurnalist, spune că:" Allevi este stereotipul compozitorului care pare oamenilor nefamiliarizați cu concertele să pară ca un adevărat compozitor. Allevi este de asemnea criticat datorită conceptului său (el susține că muzica sa este "un proiect de viitor care stabilește regulile care vor fi urmate de succesorii săi din domeniul muzical."
Alți muzicieni îl susțin însă spunând că "mulți tineri, prin compozițiile lui Allevi, au fost încurajați să învețe pianul. Eu unul îl invidiez" a spus pianistul Nazzareno Carusi.
Pianista Loredana Brigandi este de asemenea un critic vehement al lui Allevi.
Cartea
În 2008 a publicat o carte sub forma unui jurnal care include gânduriel sale, experiențele și întâmplările până la momentul în care a devenit faimos.
CONSTANTIN DRĂGHICI
Constantin Drăghici | |
Date personale | |
---|---|
Născut | București, România |
Decedat | (83 de ani) București, România |
Ocupație | compozitor |
Modifică date / text |
Constantin Drăghici (n. 19 ianuarie 1932, București – d. 9 aprilie 2015[1]) a fost un solist vocal, compozitor și orchestrator.
DATE BIOGRAFICE
PIESE DIN REPERTORIU
Piese proprii
- M-am regăsit
- Tot pe drum
- A căzut o frunză-n calea ta
- N-ar trebui
- Te rog sa ierți
Piese compuse de Vasile Veselovschi
- Tu
- Luna la Mamaia
- Dacă nu ești lângă mine
Piese compuse de Radu Șerban
- Spune-mi și te cred
- Prea târziu
- Pe litoral
Piese compuse de Aurel Giroveanu
- Am strâns toamnă după toamnă
- Copacul cu frunze de aur
- Nu știi câtă iubire
Piese compuse de Henry Mălineanu
- O fată mai găsești
- Nici o dragoste nu e ca a noastră
- Dacă n-oi iubi acum, când să iubesc?
Altele
- Într-o zi (Edmond Deda)
- Te iubesc (Radu Zaharescu)
DISCOGRAFIE
Compilații
- 2013, A Căzut O Frunză-n Calea Ta , DVD E005, DVD, Eurostar
- 2013, Tot Pe Drum , E 733, CD, Eurostar
- 2007, A Căzut O Frunză ... , EDC 807, CD, Electrecord
Foto Disc
- 1962, Cînta O Mandolină , ECF 46, Flexi Disc, Electrecord
Discuri single 7 inch
- 1974, Heut' Ruft Mein Herz Nur Nach Dir, COA 078, Vinil, BASF Germania
- 1970, Die Balalaika Singt, Vinil, Show'74 Records Germania
- 1968, Doina Badea Și Constantin Drăghici La Festivalurile Internaționale 1967 – Sopot • Bratislava • Split, EDC 920, Vinil, Electrecord
- 1968, Constantin Draghici Cîntă Melodii De Constantin Draghici, EDC 10.038, Vinil, Electrecord
- 1968, Merci Chérie, EDC 921, Vinil, Electrecord
- 1967, Cînta O Mandolină / Să Nu Ne Despărțim - Doina Badea, C.S. 137, Vinil, Electrecord
- 1966, Исполняет Константин Драгич, BTM 5715, Vinil, Балкантон Bulgaria
- 1966, Al IV-lea Concurs Și Festival De Muzică Ușoară Românească – Mamaia 1966, EDC 771, Vinil, Electrecord
- 1965, Festivalul De Muzică Ușoară Românească Mamaia – 1965, EDC 640, Vinil, Electrecord
- 1965, Occhi Neri I Cielo Blu, EDC 637, Vinil, Electrecord
- 1965, Al III-lea Festival De Muzică Ușoară Romanească Mamaia – August 1965, EDC 614, Vinil, Electrecord
- 1965, Al III-lea Festival De Muzică Ușoară Romanească Mamaia – August 1965, EDC 613, Vinil, Electrecord
- 1965, Al III-lea Festival De Muzică Ușoară Romanească Mamaia – August 1965, EDC 610, Vinil, Electrecord
- 1964, Il Surf, EDC 539, Vinil, Electrecord
- 1964, Nici O Dragoste Nu-i Ca A Noastră, EDC 509, Vinil, Electrecord
- 1963, Un Refren, EDC 472, Vinil, Electrecord
- 1963, Numai Azi, EDC 450, Vinil, Electrecord
- 1963, Le Nuvole E La Luna, EDC 425, Vinil, Electrecord
- 1963, Pe Litoral, EDC 374, Vinil, Electrecord
- 1963, Armonica , EDC 337, Vinil, Electrecord
Tu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu