4. /1 IUNIE 2022 - INVITAȚIE LA OPERĂ, OPERETĂ, BALET
M. I. GLINKA
Mihail Glinka | |
Date personale | |
---|---|
Născut | [1] Novospasskoye(d), Q4325591(d), Regiunea Smolensk, Rusia |
Decedat | (52 de ani)[1] Berlin, Regatul Prusiei |
Înmormântat | cimitirul Tihvin[*] |
Părinți | Q110015851[*] Q110015856[*] |
Frați și surori | Liudmila Ivanovna Șestakova[*] |
Căsătorit cu | Maria Petrovna Ivanova[*] |
Cetățenie | Imperiul Rus |
Ocupație | compozitor muzician |
Studii | Lițeiski Blagorodnîi pansion[*] |
Discografie | |
Înregistrări notabile | Patrioticeskaia pesnea[*] Ruslan și Ludmila[*] Waltz-Fantasia[*] Ivan Susanin[*] |
Prezență online | |
Internet Movie Database VGMdb | |
Modifică date / text |
Mihail Ivanovici Glinka (în rusă Михаил Иванович Глинка, n. 1 iunie 1804 – d. 15 februarie 1857) a fost un compozitor rus. Compozitor genial rus, numit părintele muzicii clasice ruse. El a pus baza operei naționale ruse și a muzicii simfonice.
Glinka credea că muzica secolului al XIX-lea trebuia să fie una cu caracter predominant național, și a fost adeptul operei cu influențe folclorice, folosind melodii cu caracter modal, orchestrația fiind inspirată din sonoritățile timbrale populare, iar subiectele alese, din legendele, miturile și istoria poporului rus. De asemenea, textul utiliza limba rusă.
Glinka a scris prima operă rusă, intitulată „Ivan Susanin”, despre un țăran care salvează viața viitorului țar al Rusiei, prin sacrificiul propriei sale vieți. În opera „Ruslan și Ludmila”, compozitorul propune un bard cu numele Ruslan, în costumație populară, care cântă și se acompaniază.
În urma călătoriei sale în Spania, Glinka compune „O noapte la Madrid”, care îi va servi drept model la întoarcerea în Rusia, când compune fantezia pentru orchestră „Kamarinskaia”, cu elemente modale orientale.
Mai jos este o listă sortabilă de compoziții de Mikhail Glinka . Lucrările sunt clasificate după gen, data compoziției și titluri.
Ruslan și Ludmila
Actul 1
În sala de banchete a lui Svetozar, are loc sărbătoarea nunții pentru Ruslan și Lyudmila. Oaspeții îl ascultă pe Bayan cântând un cântec care prezice nenorocire pentru miri, urmat de fericire din dragostea adevărată. Lyudmila, întristată de perspectiva de a-și părăsi tatăl, oferă cuvinte de mângâiere pretendenților ei fără succes, Farlaf și Ratmir, apoi se angajează Ruslan. Svetozar binecuvântează cuplul. Dintr-o dată totul se întunecă și se aude un tunet. Oamenii sunt paralizați de o vrajă în timp ce doi monștri o duc pe Lyudmila. Când lumina revine și toată lumea se recuperează, intră în panică în legătură cu dispariția Lyudmilei. Svetozar îi promite jumătate din regat și mâna lui Lyudmila bărbatului care o aduce înapoi. Cei trei pretendenți s-au pregătit pentru călătoria către Lyudmila.
Actul 2
Tabloul 1
Ruslan dă peste peștera vrăjitorului amabil Finn, care îi spune că vrăjitorul malefic Chernomor a fugit cu Lyudmila și că Ruslan este omul care îl va distruge. Ruslan îl întreabă pe Finn de ce locuiește în acest loc pustiu, iar Finn relatează povestea de acum mulți ani, când era păstor în patria sa îndepărtată (spune că este „un Finn") și s-a îndrăgostit de o fată frumoasă pe nume Naina. Când i-a respins declarația de dragoste, el a plecat să lupte cu dușmani pentru pradă. Întorcându-se cu acest pradă, i-a prezentat-o lui Naina, dar ea l-a respins din nou. Apoi s-a hotărât să studieze magia pentru a o câștiga; au trecut mulți ani și, prin vrăjitorie, a convocat în cele din urmă o femeie bătrână, cu părul cenușiu și cocoșată - era Naina, care acum era înnebunită de pasiunea pentru el. El a fugit de ea și Pentru că a abandonat-o, Naina este mistuită de ură răzbunătoare, care va cădea în același timp asupra Ruslanului. Asigurându-l că Lyudmila nu va fi rănită, Finn îi instruiește Ruslanului să se îndrepte spre nord, iar ei doi părăsesc opusul. directii.
Tabloul 2
Într-un loc pustiu, lașul Farlaf se întreabă dacă ar trebui să continue să-l caute pe Lyudmila, când decrepita Naina se apropie de el. Ea promite să o ia pe Lyudmila pentru el și să o trimită pe Ruslan departe. Ea dispare, iar Farlaf se bucură de triumful lui.
Tabloul 3
Ruslan, după ce a ajuns într-un deșert cețos, presărat cu arme și oase dintr-o bătălie trecută, se întreabă de cauza acestei scene și dacă și el poate ajunge la fel. El alege un nou scut și o suliță de la sol pentru a înlocui armele rupte, dar nu găsește o sabie suficient de grea pentru a-și completa noul set de armuri. Când ceața se ridică, un cap uriaș este dezvăluit și suflă prin buze pentru a ridica o furtună, astfel încât să-l alunge pe Ruslan. Când Ruslan lovește capul cu sulița, Capul cade înapoi și dezvăluie o sabie dedesubt. Îl ia și îl întreabă pe Cap de unde a venit. Pe măsură ce moare, Capul explică faptul că odinioară a fost un uriaș, iar fratele său pitic este vrăjitorul malefic Chernomor. Sabia era destinată să-i omoare pe amândoi; așa că, pentru a preveni soarta, Chernomor a păcălit pe uriaș, l-a decapitat și și-a zburat capul viu în deșertul îndepărtat pentru a păstra sabia protejată sub el. Cu sabia acum în mâinile lui Ruslan, Capul cere răzbunare asupra Cernomorului.
Actul 3
Tinerele fecioare ademenesc călătorii trecători să intre în castelul magic al Nainei. Apare Gorislava, în căutarea lui Ratmir, care o luase captivă și apoi o abandonase. După ce pleacă pentru o clipă, Ratmir însuși vine pe scenă și cade sub vraja fecioarelor, care îl seduc cu dans. Ultimul oaspete atras de castel este Ruslan, care se trezește uitându-se de Lyudmila când a văzut Gorislava. Deodată apare Finn; și, după ce a pronunțat o soartă fericită pentru Ratmir cu Gorislava, și pentru Ruslan cu Lyudmila, castelul se transformă într-o pădure în timp ce decid să o salveze pe Lyudmila.
Actul 4
În grădinile magice ale Cernomorului, Lyudmila tânjește după Ruslan și rezistă influenței împrejurimilor fermecate. Sosește Chernomor cu alaiul său; se fac dansuri. Un apel de trompetă semnalează o provocare din partea Ruslan. Chernomor o pune pe Lyudmila sub o vrajă de somn și pleacă să se lupte cu Ruslan, care la scurt timp vine pe scenă purtând triumfător barba lui Chernomor în jurul căștii. Deși este descurajat de starea lui Lyudmila, Ruslan, alături de Ratmir și Gorislava, hotărăște să se întoarcă la Kiev cu Lyudmila pentru a solicita ajutorul magilor de acolo. Foștii sclavi ai Cernomorului vin liber.
Actul 5
Tabloul 1
Într-o vale luminată de lună, Ruslan, Ratmir și Gorislava, împreună cu Lyudmila, au tabărat pentru noapte. Ratmir, care stă de pază, își face griji pentru Ruslan și apoi își exprimă fericirea la reuniunea sa cu Gorislava. Deodată, sclavii declară că Lyudmila a fost din nou răpită și că Ruslan a plecat în căutarea ei. Apare Finn, dă un inel magic lui Ratmir care o va trezi pe Lyudmila când va fi adusă înapoi la Kiev.
Tabloul 2
Lyudmila doarme în sala de banchete a lui Svetozar. Se pare că Farlaf, cu ajutorul Nainei, a răpit-o pe Lyudmila și a adus-o la Kiev, astfel încât să pară că a fost salvatorul ei. Cu toate acestea, el nu o poate trezi. Caii se apropie și sosesc Ruslan, Ratmir și Gorislava. Ruslan îi aduce inelul magic lui Lyudmila, iar ea se trezește. Pe măsură ce tabloul se deschide spre o vedere asupra Kievului, oamenii se bucură de zeii lor, de patria lor și de tânărul cuplu.
Opera Ivan Susanin a fost creată de Glinka în 1836.
Chiar și în timpul unei călătorii în străinătate în Italia și Germania (1830-1834), care a precedat începutul lucrării la operă, Glinka a fost adesea vizitată de gânduri despre crearea unei opere inspirate din spiritul național.
Revenind în Rusia, a decis să compună o operă bazată pe romanul lui Vasily Zhukovsky „Maryina Roscha”, dar a părăsit-o în curând pentru viitoarea operă „Ivan Susanin”.
Prințul V. F. Odoevski a amintit că ideea originală a operei pe acest complot nu a fost o operă, ci un oratoriu în gen.
Această dovadă importantă explică unele dintre trăsăturile dramatice ale operei și, în special, trăsăturile pronunțate ale oratoriului în contextul genului de operă.
Specificitatea procesului creativ al lui Glinka a fost că el nu numai că a gândit el însuși compoziția și drama viitoarei opere, dar a creat aproape toată muzica dinaintea textului, iar libretistul său a fost nevoit să adapteze textul la melodiile deja compuse.
Crearea operei a mers repede. În doar 1,5 ani, opera a fost gata (1835-1836). „Viața pentru țar” constă din patru acțiuni (sau șapte tablouri) cu un epilog final. Libretul din acea vreme a fost scris de baronul Georgy Rosen, în ciuda faptului că nu vorbea bine limba rusă. Mai târziu, a fost utilizată în producții o ediție a libretului scris de S. Gorodetsky. Când opera a fost terminată și repetată, Mihail Ivanovici și-a exprimat dorința de a dedica opera lui Nikolai primul. Această dăruire a mers foarte bine! Și, de fapt, simultan cu acest eveniment, numele a fost schimbat din „Ivan Susanin” în „Viața pentru țar”.
Acțiunea are loc între 1612 și 1613.
Actul I
În satul Domnino. Antonida dorește să se căsătorească cu Sobinin, dar tatăl ei îi refuză permisiunea până când un rus este ales ca țar. Când Sobinin îl anunță că Marele Consiliu din Moscova l-a ales pe țar, toată lumea sărbătorește.
Actul II
În Polonia . Într-o sală somptuoasă, nobilimea sărbătorește stăpânirea poloneză asupra Rusiei cu cântec și dans. Deodată, un mesager intră în scenă și anunță că Michael Romanov a fost ales ca țar al Rusiei și că acum se ascunde. Polonezii jură să o răstoarne.
Actul III
În casa lui Ivan Susanin. Susanin și fiul ei adoptiv Vanya se angajează să-l apere pe noul țar. Susanin îi binecuvântează pe Sobinin și Antonida pentru viitoarea lor nuntă, când o unitate de soldați polonezi izbucnește în scenă, întrebând unde este țarul. Apoi, Susanin îl trimite pe Vanya să-l avertizeze pe țar în timp ce îi conduce pe soldați pe o cale greșită în pădure. Antonida are inima frântă. Sobinin adună câțiva bărbați pentru a pleca într-o misiune de salvare.
Actul IV
Într-o pădure deasă. Sobinin îi asigură pe oamenii săi de corectitudinea misiunii lor. Noaptea cade. Într-un loc din pădure lângă o mănăstire, Vanya bate la uși și îi avertizează pe locuitori să-l îndepărteze pe țar de acolo. Susanin a condus trupele poloneze suspecte spre o zonă impenetrabilă, acoperită de zăpadă, a pădurii. Polonezii dorm în timp ce Susanin așteaptă zorii și își salută copiii. Începe o furtună și, când vine ziua, polonezii se trezesc: realizând că Susanin i-a înșelat, îl ucid.
Epilog
La Moscova . Oamenii sunt îmbrăcați și îl glorifică pe țar. Antonida, Vanya și Sobinin sunt întristați de moartea lui Susanin. O unitate de soldați se oprește și comandantul lor îi întreabă pe cei trei motivul suferinței lor. Aflând că sunt rudele lui Ivan Susanin, despre care se spune că l-a salvat pe țar, el le oferă condoleanțe și le anunță că polonezii au fost învinși. Cântecele gloriei răsună și mai tare și mai solemne, cântate de toți oamenii din Piața Roșie , pe măsură ce trece cortegiul țarului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu