vineri, 6 mai 2022

 7. /7 MAI 2022 - MUZICĂ; PE O ARIPĂ DE CÂNT


JOHANNES BRAHMS

Johannes Brahms
JohannesBrahms.jpg
Date personale
Născut[1][3][4][5] Modificați la Wikidata
HamburgConfederația Germană Modificați la Wikidata
Decedat (63 de ani)[1][3][4][5] Modificați la Wikidata
VienaAustro-Ungaria Modificați la Wikidata
ÎnmormântatCimitirul Central din Viena Modificați la Wikidata
Cauza decesuluicauze naturale[2] (cancer de ficat[*][2]Modificați la Wikidata
PărințiJohann Jakob Brahms[*][2]
Johanna Henrica Christiane Nissen[*][2] Modificați la Wikidata
CetățenieWar ensign of the German Empire Navy 1848-1852.svg Confederația Germană
Flag of Germany (1867–1918).svg Reich-ul German[*] Modificați la Wikidata
Religieagnosticism Modificați la Wikidata
Ocupațiecompozitor
dirijor
pianist Modificați la Wikidata
Alte numeG.W. Marks  Modificați la Wikidata
PremiiOrdinul pentru Merit în domeniul Științei și Artelor[*][2]
Ordinul bavarez Maximilian pentru științe și arte[*][2]
Royal Philharmonic Society Gold Medal[*]
honorary doctor of the University of Wrocław[*][2]
honorary doctorate from the University of Cambridge[*][2]
cetățean de onoare al Hamburgului[*][2]
Ordinul Leopold[2]
Medalia pentru Științe și Arte[*]  Modificați la Wikidata
Discografie
Înregistrări notabileSymphony No. 4[*][2]
Symphony No. 1[*][2]
Academic Festival Overture[*]
Tragic Overture[*]
Ein deutsches Requiem[2]
Symphony No. 3[*]
Dansuri ungare  Modificați la Wikidata
pian[2]
violoncel[2]
Corn francez[2]  Modificați la Wikidata
Semnătură
Brahms Signature.svg
Prezență online
site web oficial
Internet Movie Database
VGMdb

Johannes Brahms (n. ,[1][3][4][5] HamburgConfederația Germană – d. ,[1][3][4][5] VienaAustro-Ungaria) a fost un compozitor romantic german, care a trăit cea mai mare parte a vieții sale în Austria, la Viena.

Brahms a fost considerat de către mulți „succesorul” lui Beethoven, iar prima sa simfonie a fost descrisă de Hans von Bülow drept a zecea a lui Beethoven (supranume folosit și astăzi).

Viața[modificare | modificare sursă]

Brahms s-a născut la Hamburg. Tatăl său, care i-a dat primele lecții de muzică, era contrabasist. Brahms s-a remarcat la pian și ajuta la suplimentarea venitului relativ scăzut al familiei, prin interpretări în restaurante și teatre, precum și prin oferirea de lecții de pian. Deși povestea larg-cunoscută este că Brahms a trebuit să cânte la pian prin baruri și bordeluri, studii recente, precum cele ale lui Kurt Hoffman[6], sugerează că acest fapt este probabil incorect. Într-o perioadă, el a învățat și violoncelul, deși progresul său a fost întrerupt odată cu sustragerea instrumentului chiar de către profesorul său.

Tânărul Brahms a interpretat câteva concerte publice, dar nu a devenit foarte cunoscut drept pianist (deși mai târziu avea să interpreteze ambele prime-audiții ale lucrărilor sale Concertul pentru pian Nr. 1 în 1859 și Concertul pentru pian Nr. 2 în 1881).

A început să și compună, însă eforturile sale n-au primit atenția cuvenită până în 1853, când a mers într-un turneu de concerte alături de Eduard Reményi. În acest turneu, a făcut cunoștință cu Joseph JoachimFranz Liszt și mai târziu a fost prezentat lui Robert Schumann. Reményi s-a simțit, însă, ofensat de eșecul lui Brahms în a aprecia cu toată inima Sonata în B minor a lui Liszt într-o vizită la Curtea de la Weimar, unde Liszt era muzicianul curții, iar Brahms a adormit la una dintre operele recent compuse ale acestuia. Mulți dintre prietenii lui Brahms au afirmat că Reményi, fiind un curtezan șlefuit, se aștepta ca tânărul Brahms să se conformeze practicii obișnuite a aplauzelor politicoase acordate piesei unei celebrități, însă acesta a afișat simple complimente amabile. I-a spus lui Brahms că prietenia lor trebuie să se sfârșească, deși nu era clar dacă Liszt se simțise sau nu ofensat. Joachim, însă, avea să devină unul dintre cei mai apropiați prieteni, iar Schumann, prin articole elogioase despre Brahms, a jucat un rol important în atragerea atenției publicului asupra compozițiilor tânărului. Lui Brahms i-a fost prezentată și soția lui Schumann, compozitoarea și pianista Clara, cu 14 ani mai în vârstă, față de care a avut o prietenie afectivă pasională, însă întotdeauna platonică. Brahms nu s-a căsătorit niciodată.

Mormântul lui Johannes Brahms în Cimitirul central (Zentralfriedhof) din Viena.

În 1862 s-a stabilit permanent la Viena și a început să se dedice cu totul compoziției. Cu lucrări precum Un Recviem german, Brahms a dobândit în cele din urmă o solidă reputație și a devenit recunoscut încă din timpul vieții sale drept unul dintre marii compozitori. Poate că aceasta i-a oferit în sfârșit încrederea necesară pentru a termina prima sa simfonie; ea a apărut în 1876, după aproape zece ani de trudă. Celelalte trei simfonii au urmat apoi într-o succesiune îndestul de rapidă (187718831885).

Brahms călătorea adesea, atât pentru afaceri (concerte în turnee), cât și din plăcere. Vizita deseori Italia în timpul primăverii și de obicei se stabilea într-o așezare rurală plăcută în care putea compune în timpul verii. Îi plăcea în mod deosebit să petreacă timpul afară, unde simțea că putea gândi mai limpede.

În 1890, la vârsta de 57 de ani, Brahms a decis să renunțe la activitatea de compoziție. S-a dovedit mai târziu, însă, că nu și-a putut respecta decizia și în anii premergători morții sale a scris un număr de capodopere recunoscute, inclusiv cele două sonate pentru clarinet Op. 120 (1894) și cele Patru Melodii Serioase (Vier ernste Gesänge) Op. 121 (1896).

În timpul terminării melodiilor din cadrul Op. 121 Brahms a căzut lovit de cancer (sursele sunt incerte asupra localizării bolii, dacă era vorba de ficat sau pancreas). Starea i s-a înrăutățit treptat și la 3 aprilie 1897 s-a stins din viață. A fost înmormântat la Cimitirul Central (Zentralfriedhof) din Viena.

Lucrări[modificare | modificare sursă]

Brahms a compus un număr de opere importante pentru orchestră, inclusiv patru simfonii, două concerte pentru pian, un concert pentru vioară, un dublu concert pentru vioară și violoncel și ampla lucrare vocal-simfonică Un recviem german (Ein deutsches Requiem). Ultimul dintre acestea se remarcă prin a nu fi un recviem tradițional, liturgic (Missa pro defunctis), ci un ansamblu de texte pe care Brahms le-a ales din Biblia lui Luther. De asemenea, Brahms a fost un compozitor prolific în forma temă cu variațiuni, compunând remarcabilele Variațiuni și Fugă după o temă de HaendelVariațiunile Paganini și Variațiuni după o temă de Joseph Haydn, alături de cicluri mai puțin cunoscute de alte variațiuni.

De asemenea, Brahms a compus și un mare număr de lucrări pentru ansambluri mici. Multele lucrări de muzică de cameră formează o parte din nucleul acestui repertoriu, aidoma muzicii sale pentru pian solo. Brahms este considerat drept fiind printre cei mai mari compozitori de lieduri, aparținându-i un număr de aproape 200. A compus și un ciclu de preludii corale pentru orgă cu puțin timp înainte de moartea sa, care au devenit astăzi o parte importantă din repertoriul standard al orgii.

Brahms nu a compus niciodată vreo operă, nici nu s-a folosit vreodată de forma de poem simfonic caracteristică secolului al XIX-lea. Brahms era un adept înverșunat al muzicii absolute – muzică ce nu se bazează pe o scenă concretă sau narativă precum în cazul unui poem simfonic.

Pentru o listă de lucrări, vezi Listă de compoziții de Johannes Brahms.

Influențe asupra lui Brahms[modificare | modificare sursă]

Brahms îl venera pe Beethoven, poate chiar mai mult decât ceilalți compozitori romantici. În casa compozitorului, un bust de marmură a lui Beethoven privea în jos spre locul unde compunea. Lucrările sale conțin un număr de aparente imitații ale lui Beethoven. Astfel, începutul lui Brahms Prima sonată pentru pian este foarte aproape cu începutul lui Beethoven Hammerklavier sonata; iar tema principală a finalului lui Brahms din Prima simfonie este evocatoare la finalul lui Beethoven in Simfonia a noua, iar când această ultimă asemănare i-a fost subliniată lui Brahms, acesta a replicat: „Orice măgar poate vedea asta”.

Brahms iubea și compozitorii clasici de dinainte - Mozart și Haydn. Colecționa primele ediții și autografe ale operelor lor și edita edițiile care se interpretau pe scenă.

Afecțiunea lui Brahms pentru perioada clasică se reflectă și în alegerea genurilor sale: el prefera formele clasice ale sonateisimfoniei și concertului și compunea frecvent mișcări în forma de sonată. Deși Brahms este adesea categorisit drept cel mai „clasic” compozitor romantic, această etichetă nu se reflectă în lucrările sale. Împărțirea sa publică între școala muzicală a lui Richard Wagner și cea proprie i-a câștigat această etichetă, cum deseori critica lipsa lui Wagner de contrapuncte în compozițiile sale. Dacă analizăm atent opera lui Brahms, observăm că este complet romantic în stil, răvășind forma liniilor de compoziție aidoma oricărui alt compozitor din acele timpuri. Rivalitatea între Brahms și Wagner, însă, a marcat o mare diviziune în comunitatea muzicală, cei care erau de partea lui Brahms și cei care preferau muzica lui Wagner. Deși Wagner reprezenta un rival feroce, spre bătrânețe Brahms a recunoscut cât de mult aprecia compozițiile acestuia.

O influență diferită asupra lui Brahms a avut-o muzica folclorică. Brahms a compus lucrări pentru pian și voce însumând 144 de melodii folclorice germane, iar multe dintre liedurile sale reflectă teme folclorice sau descriu scene din viața rurală. Dansurile ungare se aflau printre cele mai profitabile compoziții ale sale și variantele orchestrate rămân arhicunoscute până în zilele noastre.

Brahms a fost cu siguranță influențat și de dezvoltarea tehnologică a pianului, care a atins în esență forma modernă în timpul vieții sale. O mare parte a muzicii de pian a lui Brahms și multe dintre liedurile sale folosesc notele joase și pedala pentru a obține un sunet bogat și puternic.

Personalitatea lui Brahms[modificare | modificare sursă]

Ca și Beethoven, Brahms era un iubitor al naturii și mergea adesea la plimbare prin pădurile din jurul Vienei. Adesea aducea dulciuri pentru a le oferi copiilor. Adulților,Brahms le părea deseori brusc și sarcastic, iar uneori îndepărta alte persoane în afara celor cu care se simțea comod. Elevul său, Gustav Jenner a scris: „Brahms a câștigat, pe bună dreptate, reputația de a fi un morăcănos, deși puțini ar putea fi la fel de adorabili precum el”[7]. Avea și tabieturi care erau dezvăluite de către presa vieneză, precum vizita sa zilnică la taverna Ariciul Roșu, favorita sa în Viena, iar presa remarca îndeosebi stilul său de a merge cu mâinile strânse la spate, pe care îl imortaliza în caricaturi reprezentând și un arici roșu mergând alături de el. Cei care i-au rămas prieteni i-au fost foarte loiali, iar în schimb, el oferea loialitate și generozitate egală. A fost prieten de-o viață cu Johann Strauss - fiul deși se diferențiau foarte mult în compoziție. Brahms chiar s-a zbătut pentru a ajunge la Theater an der Wien din Viena pentru premiera operetei lui Strauss, Die Göttin der Vernunft, în 1897 înainte de moartea sa. Poate cel mai mare tribut pe care Brahms i l-a putut plăti lui Strauss a fost remarca sa că ar fi renunțat la orice dacă i-ar fi fost dat să compună valsul Dunărea albastră. O anectodă datând din vremea când Brahms a făcut cunoștință cu Strauss este că fără rușine, ultimul dintre ei a notat cuvintele „vai, nu de Brahms!” pe autograful faimosului vals.

Începând cu anii 1860, când lucrările sale se vindeau în număr mare, Brahms chiar reușise financiar. Prefera însă un stil de viață modest, trăind într-un simplu apartament de trei camere, având o servitoare. Dădea de pomană majoritatea banilor rudelor sale și sprijinea în anonimat un număr de tineri muzicieni.

Brahms era un perfecționist extrem. De exemplu, este discutabil faptul că simfonia numită Prima este chiar prima sa simfonie, din moment ce Brahms adesea distrugea lucrări complete care nu se ridicau la standardele sale de calitate. Un alt factor care a contribuit la perfecționismul lui Brahms a fost acela că Schumann anunțase cu mult înainte că Brahms avea să devină următorul mare compozitor după Beethoven, o prevestire pe care Brahms era hotărît să o împlinească. Aceasta abia adăuga încrederea de sine a compozitorului și este posibil să fi amânat crearea Primei Simfonii. Însă Clara Schumann a notat că Prima Simfonie a lui Brahms era un produs care nu reflecta natura reală a compozitorului, considerând exuberanta mișcare finală drept „prea briliantă”, ea fiind inspirată de întuneric și de mișcarea furtunoasă cu care se deschidea simfonia. Ea a refuzat, însă, în a accepta senina Simfonie Secundă și a fost un fan pe viață a acelei celebre lucrări în Re major, una dintre rarele combinații compoziționale folosite de Brahms.

Cât despre locul compozitorului în istoria muzicală, care îl îngrijora atât de mult, el s-ar simți astăzi neîndoielnic satisfăcut știind că posteritatea l-a plasat între cei trei mari „B” ai compozitorilor germani — Bach, Beethoven și Brahms.

Reproduceri în filme și cultura populară[modificare | modificare sursă]

Fiind unul dintre compozitorii cei mai de seamă ai tradiției muzicale clasice, Brahms și muzica sa au apărut în mare măsură în filme și alte opere ale culturii populare. Pentru exemple, vezi Johannes Brahms în film și cultură populară.

The Best of Brahms





PITR ILICI  CEAIKOVSKI

Piotr Ilici Ceaikovski
Porträt des Komponisten Pjotr I. Tschaikowski (1840-1893).jpg
Date personale
Născut[1][3][4][5] Modificați la Wikidata
VotkinskImperiul Rus Modificați la Wikidata
Decedat (53 de ani)[6][1][3][4] Modificați la Wikidata
Sankt PetersburgImperiul Rus Modificați la Wikidata
Înmormântatcimitirul Tihvin[*] Modificați la Wikidata
Cauza decesuluicauze naturale (holerăModificați la Wikidata
PărințiIlya Petrovich Tchaikovsky[*][7]
Aleksandra Tchaikovskaya[*] Modificați la Wikidata
Frați și suroriModest Ceaikovski[*]
Anatoli Ceaikovski[*]
Aleksandra Davydova[*]
Ippolit Chaykovsky[*] Modificați la Wikidata
Căsătorit cuAntonina Miliukova[*] (din iulie 1877) Modificați la Wikidata
Număr de copiiModificați la Wikidata
CetățenieFlag of the Russian Empire (black-yellow-white).svg Imperiul Rus Modificați la Wikidata
Etnierus Modificați la Wikidata
Religiecreștinism ortodox[*] Modificați la Wikidata
Ocupațiecompozitor
libretist[*]
dirijor
coregraf[*]
profesor de muzică[*]
pianist
autobiograf[*]
critic muzical[*]
muzician
diarist[*]
conceptual artist[*] Modificați la Wikidata
Locul desfășurării activitățiiSankt Petersburg
Moscova Modificați la Wikidata
StudiiConservatorul din Sankt Petersburg[*],  Imperatorskoe uciilișce pravovedenia[*][2]  Modificați la Wikidata
Gen muzicalsimfonie
operă
ballet[*]
muzică clasică
Romantism muzical  Modificați la Wikidata
PremiiOrdinul Sf. Vladimir, clasa a IV-a[*]
Ordinul Sfântul Vladimir  Modificați la Wikidata
Discografie
Înregistrări notabileLacul lebedelor
Spărgătorul de nuci
Frumoasa din pădurea adormită
Simfonia nr. 6
Piano Concerto No. 1[*]
Uvertura 1812
Concertul pentru vioară
Evgheni Oneghin
Dama de pică  Modificați la Wikidata
pian  Modificați la Wikidata
Semnătură
Tchaikovsky Signature.svg
Prezență online
Internet Movie Database
VGMdb
Piotr Ilici Ceaikovski

Piotr Ilici Ceaikovski (în rusă Пётр Ильи́ч Чайко́вский, n. ,[1][3][4][5] VotkinskImperiul Rus – d. ,[6][1][3][4] Sankt PetersburgImperiul Rus) a fost un compozitor rus romantic (din perioada romantismului). A compus simfoniiconcerteoperebalete și muzică de cameră. Unele dintre acestea fac parte din repertoriul clasic al multor concerte și teatre muzicale.

Biografie[modificare | modificare sursă]

Născut într-o familie burgheză, Piotr era cel de-al doilea fiu. Tatăl său, inginer de mine, și mama sa, de origine franceză, se hotărâseră să-l îndrume pe tânărul Piotr să urmeze studii de drept. Cu toate acestea, de la vârsta de 5 ani, el a început să studieze pianul. În anul 1854 a murit mama sa, fapt ce i-a pricinuit o adâncă tristețe.

A urmat colegiul de jurisprudență, a luat diploma în drept și s-a angajat ca secretar la Ministerul Justiției. În același timp, se ocupa de muzică, în calitate de amator. Munca sa la minister nu-i stârnea niciun interes, motiv pentru care i-a scris surorii sale „au făcut din mine un funcționar, și încă unul prost“. În fine, în 1863, împotriva hotărârii familiei, părăsește slujba de la minister și începe să studieze muzica cu Anton Rubinstein.

În 1866, după ce a terminat studiile de muzică, Nikolai Rubinstein, fratele lui Anton, i-a oferit postul de profesor de teorie muzicală la proaspăt înființatul Conservator din Moscova, post pe care l-a ocupat până în 1878. În această perioadă a compus Simfonia nr.1 în sol minor, op. 13 („Vise de iarnă”). S-a împrietenit cu mai mulți membri din Grupul celor cinci compozitori ruși, astfel că-i dedică uvertura fanteziei "Romeo și Julieta" fondatorului grupului, Mili Balakirev.

În vara anului 1872 compune Simfonia a 2-a, în do minor (numită și „Mica Simfonie Rusă”, „Mica Rusie” sau „Ucraina”) op.17, pe teme ucrainiene și rusești, iar în iarna anului 1874 dă prima reprezentație cu un concert de pian. În vara anului 1875 compune Simfonia a 3-a.

În anul 1876 începe comunicarea epistolară cu Nadejda von Meck, o mare admiratoare a sa, care timp de 13 ani îi va furniza o pensie alimentară de 6.000 de ruble pe an, fapt care i-a îmbunătățit simțitor situația materială, chiar dacă nu a întâlnit-o niciodată și relațiile lor rămâneau „strict epistolare”. Simfonia a 4-a, în fa minor, op. 36, compusă în 1877, îi este dedicată doamnei von Meck.

În luna iulie a anului 1877, Ceaikovski va trăi unul din episoadele cele mai nefericite ale vieții sale. Pentru a pune capăt speculațiilor privind homosexualitatea sa, se căsătorește cu Antonia Milioukova, o fostă elevă a sa, care nutrea o reală pasiune pentru el. Căsătoria a fost un eșec deplin. Nemaiputând să suporte prezența soției sale, Ceaikovski încearcă să se sinucidă, prin încercarea de a se îmbolnăvi de pneumonie. La scurt timp după aceea, se desparte de Antonia.

Ceaikovski în 1874

Compune primul său balet, în 4 acte, Lacul lebedelor (libretul de V. Beghicev și V. Geltzer). Premiera a avut loc la Sankt Petersburg, la „Teatrul Mariinski”, pe 15 ianuarie 1895, dar a fost un eșec, din cauza unei nepotrivite puneri în scenă. Abia peste 30 de ani a fost definitivată trama baletului. Compune și o operă, Evgheni Oneghin, libretul fiind extras dintr-un roman de Alexandr Pușkin.

Spre 1880, reputația lui Ceaikovski crește considerabil în Rusia, numele său începând să fie cunoscut și în străinătate, în urma unor călătorii întreprinse în acel an. Cu această ocazie se întâlnește cu marii compozitori ai vremii Johannes Brahms și Antonín Dvořák.

Perioada petrecută în Italia i-a inspirat mai multe piese muzicale, între care și Capriccio italian op.45. Tot în 1880 a compus și Serenada pentru orchestră de coarde, op.48 și Uvertura solemnă „Anul 1812” op.49.

Un an mai târziu, moare marele său prieten Nikolai Rubinstein. Puternic afectat, Ceaikovski compune minunatul Trio pentru pian „În amintirea unui mare artist”, dedicată defunctului său prieten.

În 1885 compune Simfonia „Manfred” op.58, după Byron. Urmează în anul 1888Simfonia a 5-a în mi minor op.64, apoi, în 1889, al doilea balet al său, Frumoasa din pădurea adormită, un balet-feerie în trei acte, cu prolog pe libret de I. Vsevolojski și Marius Petipa, după povestea lui Charles Perrault, în coregrafia lui Marius Petipa. Premiera a avut loc pe 3 ianuarie 1890 la „Teatrul Mariinski” din Sankt-Petersburg și a fost un adevărat triumf.

În 1890, a compus o operă în trei acte, cu șapte tablouri, pe un libret inspirat de o nuvelă de Alexandr PușkinDama de pică.

În anul 1890, Nadejda von Meck întrerupe finanțarea lui Ceaikovski. Motivul oficial constă în „probleme financiare”. Se pare însă că adevăratul motiv consta în faptul că a aflat de homosexualitatea compozitorului, moment în care, profund șocată, a întrerupt brusc corespondența cu el. Se mai spune că ea avea în plan să o mărite pe una din fiicele sale cu Ceaikovski, proiect incompatibil cu tendințele sexuale ale acestuia.

Acest episod a fost o grea lovitură pentru Ceaikovski. În 1891, a întreprins o călătorie în Statele Unite ale Americii. Acolo își dirijează lucrările cu ocazia inaugurării sălii de concerte Carnegie Hall, și are un succes remarcabil.

În anul 1892 termină al treilea balet al său, în două acte, Spărgătorul de nuci, după basmul „Spărgătorul de nuci și regele șoarecilor” de E. T. A. Hoffmann care, în mod surprinzător, nu are succesul scontat. Abia peste câteva decenii obține succesul pe care îl merită, fiind în prezent unul din baletele cele mai frecvent reprezentate și apreciate de public.

Pe data de 6 noiembrie 1893, la nouă zile după ce a terminat Simfonia a 6-a în si minor Patetica op.74, Ceaikovski moare de holeră pentru că a băut apă nesterilizată din râul Neva. Acesta este motivul oficial. Unii cred că actul a fost deliberat, deci o sinucidere. Indiferent de motivul real, a beneficiat de funeralii naționale, la care au luat parte aproape 8.000 de persoane, fiind înmormântat la mănăstirea Alexandr Nevski din Sankt Petersburg.

Ceaikovschi a fost un om într-atât de sensibil, încât plângea la orice situație care-l afecta, ca un copil mic.

Opera lui Ceaikovski reprezintă o fericită sinteză între operele clasice occidentale și tradiția rusă, reprezentată în epocă și de Modest Petrovici Musorgski și de Grupul celor Cinci.

Viața zbuciumată a lui Ceaikovski i-a inspirat lui Ken Russell filmul The music lovers (1970Amanții muzicii).

În 1884, Țarul Alexandru al III-lea l-a decorat pe Ceaikovski cu Ordinul Sfântul Vladimir.

Principalele lucrări[modificare | modificare sursă]

Balete[modificare | modificare sursă]

Simfonii[modificare | modificare sursă]

Muzică religioasă[modificare | modificare sursă]

Uverturi[modificare | modificare sursă]

  • L'Orage, op. 76 (1864)
  • Uvertura în fa major (1865, rev. 1866)
  • Uvertura solemnă după imnul național danez, op. 15 (1866, rev. 1892)
  • Fatum, Op. 77 (1868)
  • Uvertura-fantezie "Romeo si Julieta" (1869, rev. 1870, 1880)
  • La Tempête, op. 18 (1873)
  • Marș slav, op. 31 (1876)
  • Francesca da Rimini, op. 32 (1876)
  • Capriccio Italien, op. 45 (1880)
  • Serenadă pentru coarde, op. 48 (1880)
  • Uvertura festivă 1812, op. 49 (1880)
  • Hamlet, op. 67 (1888)
  • Voevoda, op. 78 (1890-91)

Concerte[modificare | modificare sursă]

Suite[modificare | modificare sursă]

Deasemenea, Ceaikovski a extras șase scene din baletul Spărgătorul de nuci, pe care le-a reunit în:

  • Suita „Spărgătorul de nuci”, Op. 77a (1892)

Muzică de cameră[modificare | modificare sursă]

Piese pentru pian[modificare | modificare sursă]

Din multele piese pentru pian, cea mai cunoscută este:

Muzică de scenă[modificare | modificare sursă]

  • Snegurocika, op. 12 (1873)

Opere[modificare | modificare sursă]

Ceaikovski a compus 10 opere, din care cele mai celebre sunt Evgheni Oneghin și Dama de pică, permanent prezente în repertoriul liric actual. Celelalte opere ale sale, deși rareori interpretate în afara Rusiei, sunt totuși remarcabile. Cele mai cunoscute:

P.I. Ceaikovski - Concertul nr. 1 pentru pian si orchestra / Tchaikovsky - Piano Concerto No. 1





ELLY ROMAN


Sari la navigareSari la căutare

Elly Roman
Elly Roman.jpg
Date personale
Născut1905 Modificați la Wikidata
Decedat1996 (91 de ani) Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațiecompozitor Modificați la Wikidata
Activitate
Gen muzicaloperetă
muzică ușoară

Elly Roman (n. 1905 – d. 1996) a fost un compozitor român de origine evreiască.[1]

A compus opereta Colomba, muzică corală și numeroase șlagăre de muzică ușoară.

Compoziții[modificare | modificare sursă]

În lipsa unor informații cronologice, titlurile nedatate vor fi așezate la capătul listei și ordonate alfabetic.
Titlul pieseiForma muzicalăVersuriAnul
apariției
Interpretări mai cunoscute
Două vioriromanțăElly RomanLiana Mihăilescu (lansare), Dorel LivianuGică PetrescuJean Moscopol
Uite-așa aș vrea să morpopularNicu KannerGică Petrescu
Tu nu mai ești a meatangoElly RomanJean Moscopol
IlonatangoElly RomanCristian Vasile
Zi și noaptetangoElly RomanDorel Livianu
Mi-e dor de acasăromanțăElly RomanPetre Alexandru
NușatangoElly RomanCristian Vasile
PlouăromanțăElly RomanMaria Moreanu
Ai fost datătangoElly RomanCristian Vasile
Nu mai plânge, babyușoarăElly RomanMargareta Pâslaru
Tu nu știi să iubeștitangoElly RomanCristian Vasile
Vreau o singură steatangoElly RomanCristian Vasile
Cântecul delteiromanțăȘtefan TituRodion Hodovanski
Ca-n prima ziMargareta Pâslaru
Dacă nu mă sărutaiMihai DumbravăMargareta Pâslaru
E miraculosE. MirceaMargareta Pâslaru
Mi-ești dragEugen MireaMargareta Pâslaru
Tu semeni cu mineAurel FeleaMargareta Pâslaru

Jean Moscopol - Dorința mea


Cristian Vasile - Tu nu știi să iubești


Gigi Marga - Ada-Kaleh




ION LĂCEANU

on Laceanu este un cunoscut cantaret de origine romana, s-a nascut pe 7 mai 1936, in zona Teleormanului. Este poreclit omul orchestra deoarece canta la 9 instrumentre printre care se numara cimpoiul, cavalul, ocarina, solzul de peste sau frunza.

De-a lungul carierei a sustinut concerte atat in tara cat si in strainatate, cantand in 58 de tari. A avut onoarea sa isi arate talentul, cantand pentru sapte presedinti de stat. Laceanu a fost unul dintre lautarii favoriti ai cuplului Elena si Nicolae Ceausescu. Este unul dintre putinii artisti romani, care a cantat pentru nume cunoscute din strainatate, printre care se numara marele pianist Arthur Rubinstein si pictorul Salvador Dali.

De-a lungul carierei sale a cantat multi ani la restaurantele Rustic si Tic-Tac impreuna cu orchestra sa 

“Rapsodia Carpatilor”, cu orchestra “Radu Simion” si cu orchestra “Electrecord” avand concerte in intreaga lume. Cateva dintre cele mai cunoscute melodii ale sale sunt “Zarzarea”, “Cobori doamne luna pe pamant”, “Au plecat olteni la coasa”, “Te-am zarit printre morminte”. Laceanu se afla in prima linie a muzicii populare romanesti din toate timpurile, fiind unul dintre cei mai talentati si mai apreciati artisti romani, care inca mai are multe de spus in muzica, si continua sa uimeasca de fiecare data cu reprezentatiile sale.

De ce este faimos Ion Laceanu?

Ion Laceanu este unul dintre cei mai cunoscuti artisti romani, care a reusit de-a lungul carierei sale sa se faca remarcat atat in tara cat si in strainatate, cantand pentru nume cunoscute din intreaga lume. A reusit prin muzica sa sa fie foarte apreciat, fiind unul dintre cei mai cautati cantareti romani, colaborand cu nume celebre, si lansand numeroase melodii ce sunt foarte ascultate.

De ce ne place Ion Laceanu?

Ion Laceanu a cucerit publicul din intreaga lume cu talentul sau, demonstrand ca este unul dintre cei mai buni si mai talentati cantareti romani, descurcandu-se foarte bine la noua instrumente. Ne place Ion Laceanu deoarece a lansat numeroase melodii ce sunt foarte ascultate si a sustinut concerte in intreaga lume, fiind foarte apreciat si indragit, avand numerosi fani.

Pe scurt despre Ion Laceanu:

Nume: Ion Laceanu
Alias: Omul orchestra
Data nasterii: 7 mai 1936
Zodie: Taur
Locul nasterii: Teleorman, Romania
Culoarea ochilor: Caprui
Culoarea parului: Alb
Nationalitate: Roman
Etnie: Roman
Stare civila: Casatorit
Copii: Un baiat
Ocupatie: Cantaret
Studii: Conservator

Ion Lăceanu - Pentru tine, Mărioară



Ion Lăceanu - Trece timpul




MIHAELA STĂNCULESCU - VOSGANIAN

Mihaela Stănculescu-Vosganian





Mihaela STĂNCULESCU-VOSGANIAN

– compozitoare –

BIOGRAFIA ARTISTICĂ

Născută pe 7 Mai 1961 la Ploieşti.

STUDII: Absolventă a secţiei de compoziţie a Conservatorului „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, promoţia 1985, clasa profesoarei Myriam Marbe. Doctor în muzicologie: 2000.

Experienţă profesională: Profesor de muzică la Școala Generală nr.3 din Giurgiu (1985-1987). Profesor de pian la Școala de Muzică din Ploieşti şi (1988-1990) şi la Liceul de muzică „Dinu Lipatti” din Bucureşti (1990-1991). Asistent universitar la catedra de Contrapunct şi Fugă a Facultăţii de Compoziţie - Muzicologie - Pedagogie Muzicală a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti (1991-1994) şi din 1994 lector universitar la aceeaşi catedră.

Organizaţii profesionale: Membră a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România - secţia simfonică din 1990. Membră în Consiliul Director UCMR-ADA din 2001. Membră în International Alliance for Women in Music din 1995. Membră în Consiliul Director SIMC - Societatea Internaţională de Muzică Contemporană - secţia română (din 1999). Preşedinte ARFA - Asociaţia Română a Femeilor în Artă din 2001. Fondatoare a Grupului de Muzică şi Dans Contemporan INTER-ART. Director fondator al stagiunii FORUM-ART. Director al celei de-a 13-a ediţii a Festivalului „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi” (2003).

PREMII şi distincţii:
Premiul la Concursul de Compoziţie „Gheorghe Dima”: 1984, 1985.
Premiul pentru compoziţie al Uniunii Compozitorilor: 1986.
Premiul International New Music Consortium Composition, SUA: 1998.
Premiul pentru compoziţie Santa Cecilia Alba Adriatica, Italia: 1999.

Burse internaţionale: International Composers Workshop Grant, Amsterdam: 1994. British Association for Central and East European Grant, Londra: 1994, Huddersfield: 1994.

Participare la conferinţe şi simpozioane: Conferinţa cu tema My creation - tradition and modernity, Amsterdam: 1994. Conferinţa cu tema My creation in the Romanian Contemporary Music context la The Fourth Festival of Women Composers, S.U.A. (Indiana of Pennsylvania): 1996, 1998. Comunicări cu temele Romanian Women Composers şi Romanian Women Composers activity between 1998-1999 la Donne in Musica Symposium and Festival, Italia (Fiuggy: 1997, 1998, 1999 şi Roma: 2000). Conferinţă cu tema Romanian Women Composers after 1990 la The XI IAWM Congress, Londra: 1999. Master-class cu tema Directions in Contemporary Music expressed în the own creation.

Turnee internaţionale: Turneu cu ACCORD (Romanian Contemporary Music and Dance Group), New-York: 1998, Washington: 1998. Turneu cu INTER-ART (Contemporary Music and Dance Group), Roma: 2001, Veneţia: 2001, Geneva: 2002. Turneu cu APERTO, Roma: 2002, Veneţia: 2002.

Înregistrări, CD-uri: CD de autor MVCD 1101 cu lucrări simfonice, 1997; CD de autor MVCD 1102 Reverberations cu lucrări camerale şi simfonice, 2000; CD colectiv EM 009, Romanian Anthology, 2002; CD colectiv JPCD0004, 2002; CD colectiv Romanian Women Composers I, 2003; înregistrări speciale la Radiodifuziunea Română.

Activitate interpretativă: Colaborări în calitate de pianist cu Filarmonica din Ploieşti (1986-1992); participări în calitate de pianist, la concerte sau festivaluri de muzică contemporană (Bucureşti, Bacău - 1988-1992); pianist în cadrul grupului INTER-ART, cu promovarea creaţiilor proprii (Washington, 1998).

Alte activităţi: Emisiuni şi interviuri în presă, la radio şi televiziune, în ţară şi în străinătate; iniţierea şi organizarea în Bucureşti a primei ediţii a Stagiunii de artă contemporană FORUM-ART 2001-2002 (muzică, dans, poezie, artă plastică); organizarea în colaborare cu Ministerul Culturii de concerte şi spectacole INTER-ART de promovare a muzicii româneşti contemporane în ţară şi străinătate. sus

CREAȚIA

LUCRÃRI PENTRU INSTRUMENT SOLO

„Evolutiv” pentru contrabas (1985)
P.a.: 1986: Bucureşti, Ateneul Român
Alte audiţii: 1998: Fiuggy

Sonata pentru clarinet (1990) Durata: 8'15"
P.a.: 1994: Chişinău
Alte audiţii: 1998: New York, Washington; 1996: Darmstadt; 1999: Londra; 2001: Roma
Înregistrare: Bucureşti: UCMR-ADA, 2000, CD de autor MVCD 1102 Reverberations (interpret Emil Sein)

„Intro, Fugato and Synthesis” pentru orgă (1995)
P.a.: 1999: Londra
Alte audiţii: 2000: Roma

„Sax-Suggestions” pentru saxofon soprano, alto şi bariton (1998)
Durata: 9'37"
P.a.: 1998: New York
Alte audiţii: 1998: Washington; 2001: Roma
Înregistrare: Bucureşti: UCMR-ADA, 2000, CD de autor MVCD 1102 Reverberations (interpret Emil Sein)

„Un altra ciaccona” pentru vioară (2001)
P.a.: 2002: Roma
Alte audiţii: 2002: Veneţia, St. Gallen, Hong Kong (World Music Days)
Înregistrare: CD colectiv JPCD0004, 2002

„Monologue” pentru trombon (2001)
P.a.: 2002: Geneva

LUCRÃRI CAMERALE

„Metamorphoses II” pentru flaut şi bandă (1985)
P.a.: 1986: Bucureşti, Ateneul Român

„Zamolxe” - cantată de cameră pentru corn, pian şi percuţie (1986)
P.a.: 1986: Bucureşti, Ateneul Român
Alte audiţii: 1986: Cluj

„Sonata” pentru pian şi fagot (1986)
P.a.: 1987: Bucureşti, Ateneul Român
Alte audiţii: 1988: Bacău

„Interferenţe indice” pentru harpă şi percuţie
 (1988)
P.a.: 1995: Bucureşti, Ateneul Român
Alte audiţii: 1998: New York; 2001: Roma; 2002: Geneva (versiune coregrafică)
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 2001

Trio pentru pian, vioară şi fagot (1990)
P.a.: 1991: Ploieşti
Alte audiţii: 1995: Anvers

„Contrastes” pentru saxofon, percuţie şi pian
 (1993)
P.a.: 1994: Timişoara
Alte audiţii: 1998: Bucureşti
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 2002

„Interferenţe armeneşti” pentru mezzo-soprană, clarinet şi cvartet de coarde (1994-1995)
P.a.: 1996: Bucureşti, Festivalul „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi”
Alte audiţii: 1998: Washington; 2001: Roma; 2002: Geneva (versiune coregrafică)

„Symmetries” pentru oboi, clarinet, fagot, percuţie, pian, vioară şi violoncel (1995)
Durata: 7'32"
P.a.: 1996: Bucureşti, Festivalul „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi”, Muzeul „George Enescu”
Alte audiţii: 1998: Indiana of Pennsylvania; 1999: Huddersfield
Înregistrare: Bucureşti: UCMR-ADA, 2000, CD de autor MVCD 1102 Reverberations ansamblul FIREBIRD (dirijor Barrie Webb)

„Reverberations” pentru trombon şi percuţie (1996)
Durata: 10'29"
P.a.: 1997: Bucureşti, Festivalul „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi”
Alte audiţii: 1999: Fiuggy; 2001: Roma; 2002: Geneva (versiune coregrafică)
Înregistrare: Bucureşti: UCMR-ADA, 2000, CD de autor MVCD 1102 Reverberations, Barrie Webb (trombon) şi Alexandru Matei (percuţie)

„Inter-Flutes” pentru flaut şi fluier (2000)
P.a.: 2000: Bucureşti
Alte audiţii: 2000: Columbia

„Dialogue” pentru trombon şi saxofon (2000)
P.a.: 2001: Roma
Alte audiţii: 2002: Bucureşti

LUCRÃRI SIMFONICE

„Simfonia I” pentru trei grupe de instrumente cadenţiale şi orchestră de coarde (1987)
P.a.: 1988: Ploieşti, Filarmonica
Înregistrare: CD de autor MVCD-1101, 1997

Concert pentru clarinet şi orchestră (1988)
P.a.: 1989: Ploieşti, Filarmonica
Înregistrare: CD de autor MVCD-1101, 1997

„Ipostaze” variaţii pentru orchestră (1990)
P.a.: 1991: Cluj, Filarmonica
Alte audiţii: 1996: Timişoara

„Ego-Visions” pentru orchestră (1992)
P.a.: 1998: Bucureşti, Orchestra Naţională Radio
Alte audiţii: 1999: Iaşi (World Music Days)

„Parallel times” - Simfonia a II-a pentru orgă, percuţie şi coarde
 (1994-1995)
P.a.: 2002: Bucureşti, Orchestra Naţională Radio

Concert pentru saxofon şi orchestră (1997)
Durata: 20'02"
P.a.: 1998: Bucureşti, Festivalul „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi” (Orchestra Naţională Radio)
Înregistrare: Bucureşti: UCMR-ADA, 2000, CD de autor MVCD 1102 Reverberations, Filarmonica din Arad (dirijor Barrie Webb, interpret Emil Sein)

„Esences” concert pentru flaut şi orchestră (1999)
P.a.: 2000: Bucureşti, Festivalul „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi”

„Mega-Dialogue” pentru saxofon şi orchestră de suflători (2001-2002)


LUCRÃRI CORALE

„De-a v-aţi ascunselea” poem pentru cor mixt (1988)
P.a.: 1995: Bucureşti, Radiodifuziunea Română
Alte audiţii: 1995: Craiova
Publicat: Bucureşti: Editura Muzicală, 2002

„Credo” poem pentru cor mixt (1998)
P.a.: 1998: Bucureşti


MUZICÃ DE BALET
„Cercul de sticlă” - balet în 3 acte (1986)
P.a.: 1986: Ploieşti, Filarmonica (versiune de concert)


MUZICÃ DE FILM
Muzică pentru filmul artistic „Pasaj” (1990)
P.a.: 1991: Bucureşti


MUZICÃ DE OPERĂ
Visătorul trezit/ The Awake Dreamer (2013) – operă trans-realistă într-un act
P.a.a.: 27 mai 2013: Bucureşti, Opera Națională București în cadrul Festivalului „Săptămâna Internațională a Muzicii Noi” ediția a XXIII-a (scenariu/texte Varujan Vosganian, regia Alexander Hausvater, dirijor Tiberiu Soare; Cu participarea Orchestrei și Corului Naţional de Operetă „Ion Dacian” Bucureşti; interpreţi Constantin Florescu, grupul experimental InterArt şi dansatori)

BIBLIOGRAFIE
Ruxandra Arzoiu - Mihaela Stănculescu-Vosganian, în rev. Muzica, 1995, nr.2
Irinel Anghel - Orientări, direcţii, curente ale muzicii româneşti din a II-a jumătate a secolului XX, Ed. Muzicală, Bucureşti, 1999
Madleine Karacaşian - De vorbă cu compozitoarea Mihaela Stănculescu-Vosganian despre Interferenţe armene şi altele, în volumul „Cu şi despre Armeni”, Ed. Ararat, 2001


REFERINŢE CRITICE

„...Of the orchestral works, Stanculescu-Vosganian's SAX SYMPHONY-CONCERTO also dedicated Kientzy, made the greatest impact. It is a sprawling score that is extremely dramatic..... The broad sweeping phrases are offset by some extended techniques that create an array of fantastic sound...” ( Joel Crotty, Vivid Review, decembrie 2001)

„...Un artist, un compozitor care a ştiut să-şi structureze personalitatea, făcând acest lucru cu tenacitate, construind şi construindu-se pe sine, cu clarviziune. Aceasta este Mihaela Vosganian, un artist care ştie să întrebe şi să se întrebe, căutându-se, în fapt, pe sine însuşi... Curajul de a elabora o strategie privind actiunea componistică de lungă durată, ne dezvăluie în cazul Mihaelei Vosganian personalitatea artistului ce ştie să se clădească... ” (Dumitru Avakian, Curentul, mai 1999)

„...Sala Radio a găzduit un interesant cocert-portret al compozitoarei Mihaela Vosganian, oferind posibilitatea alăturării unor lucrări foarte diferite ca factură, scrise în ultimul deceniu, de către o creatoare a cărei discreţie şi eleganţă structurală se regăsesc în sonurile imaginate cu profesionalism şi credinţă...” (Anca Florea, rev. Acualitatea muzicală, iulie 1999)

„...Mihaela Vosganian are o forţă a spunerii sonore care o particularizează în spaţiul nostru muzical şi o candidă incertitudine în a se juca cu structurile cele mai incompatibile între ele...” (Fred Popovici, rev. Actualitatea muzicală, iulie 1998)

„...Mihaela Vosganian profită de spaţiu pentru largi respirări şi de timp pentru incursiuni în propriul eu, într-o atmosferă meditativă echilibrată. Compozitoarea preferă culminaţiile fireşti, elaborate, fără epatări, cu atât mai mult cu cât imaginea vizuală declarată are traiectoria sa.” (Vasilica Soiciu-Frunză, rev. Acualitatea muzicală, noiembrie 1999)

„...Muzica gândită de Mihaela Vosganian în aceste cinci lucrări a avut ca unitate pivot ritmul, adus aproape reflex în formularea repetitivă proprie dansului, ca unică soluţie de ordin semantic pentru o ritualică purificare. Melodia evocă un spaţiu sonor interior, sufletesc, în care lumina se singularizează în rază, iar ethosul modal se transfigurează în expresia unui bocet reţinut, el însuşi un fel de trecere integratoare în dimensiunea marelui Tot din Totdeauna...” (George Balint, rev. Actualitatea muzicală, 2001)

„...Cunosc şi alte piese ale compozitoarei şi, în toate toate, am observat această virtute pe care aş defini-o a unei inovaţii fireşti, structurale, ceea ce este foarte valoros... De aceea nădăjduiesc că ea va merge înainte, avansând cu toţi parametrii unei muzici...” (Theodor Grigoriu, din transmisiunea directă la Radio, a „Simfoniei a II-a” de Mihaela Vosganian, martie 2002)

„...Lucrarea pare a fi, peste timpuri, un reflex al sunetului primordial, o coagulare treptată a coerenţelor stăpânite, de la sonoritatea amorfă a corzilor către clarificările finale induse de sonorităţile structurilor organistice. Sunt muzici paralele, sunt planuri paralele ale timpilor acestora. Este o pendulare sensibil exprimată între idea de strictă determinare a evenimentelor, pe de-o parte, şi cea de libertate prevăzută. Este cea mai complexă şi în egală măsură interesantă lucrare a Mihaelei Vosganian” (Dumitru Avakian, rev. Actualitatea muzicală, 2002) sus


Mihaela Stănculescu-Vosganian (*1961): Symmetries II (2013)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...