sâmbătă, 25 iunie 2022

  2. /26 IUNIE 2022 - GÂNDURI PESTE TIMP


PEARL S. BUCK



Sari la navigareSari la căutare

Pearl Sydenstricker Buck Nobel prize medal.svg
Pearl Buck.jpg
Pearl S. Buck
Date personale
Nume la nașterePearl Comfort Sydenstricker Modificați la Wikidata
Născută26 iunie 1892
HillsboroVirginia de VestSUA
Decedată (80 de ani)
DanbyVermont
Cauza decesuluicauze naturale (cancer pulmonarModificați la Wikidata
PărințiAbsalom Sydenstricker[*][2]
Caroline Maude Stulting Sydenstricker[*] Modificați la Wikidata
Frați și suroriEdgar Sydenstricker[*]  Modificați la Wikidata
Căsătorită cuJohn Lossing Buck[*] ()
Richard J. Walsh[*] () Modificați la Wikidata
Număr de copiiModificați la Wikidata
Naționalitatefranceză Franța
CetățenieFlag of the United States.svg SUA Modificați la Wikidata
Religieprezbiterianism Modificați la Wikidata
Ocupațieromancieră, misionară
Limbilimba engleză[1]
limba mandarină
chineză standard[*]  Modificați la Wikidata
StudiiUniversitatea Cornell
Randolph–Macon College[*][2]  Modificați la Wikidata
Activitatea literară
Specie literarăroman
Opere semnificativeThe Exile[*]
Fighting Angel[*]
East Wind: West Wind[*]
The Good Earth[*]
Sons[*]
A House Divided[*]
China Sky[*]
Dragon Seed[*]
Peony[*]
The Big Wave[*]  Modificați la Wikidata
Note
PremiiPremiul Nobel pentru literatură[3][4]
National Women's Hall of Fame[*][5]
Horatio Alger Award[*][6]  Modificați la Wikidata
Premiul Pulitzer, 1932
Premiul Nobel pentru Literatură, 1938
Semnătură
Pearl S Buck signature.svg
Prezență online
pagină Facebook
Identificator titlu IMDb
Medalia Premiului Nobel

Pearl Sydenstricker Buck (n. 26 iunie 1892HillsboroVirginia de Vest - d. 6 martie 1973DanbyVermont), scriitoare americană, laureată a Premiului Nobel pentru Literatură în 1938.

MOTIVAȚIA JURIULUI NOBEL

"pentru descrierile și dense și autentic epice ale vieții tărănimii chineze, precum și pentru capodoperele ei în domeniul biografiei"[7].

DATE BIOGRAFICE

Casa natală

S-a născut la Hillsboro, în Virginia de Vest, într-o familie de misionari ai austerei biserici prezbiteriene, dar a crescut și s-a maturizat în China unde a petrecut mai bine de patruzeci de ani.

Părinții săi, după cum își amintește Pearl Buck , "se mutau foarte des dintr-o localitate într-alta, până ce, la un moment dat, când eram încă foarte mică, s-au statornicit la Tsingkiang, un oraș de pe malul fluviului Yangtze. Acolo, maica-mea m-a învățat carte și m-a pregătit ca să pot fi admisă la școala secundară. Dânsa mi-a dezvăluit puterea cuvintelor și a înțelesurilor ce pot fi împărtășite cu ajutorul lor."

Primii scriitori pe care i-a citit au fost Mark Twain, Dickens, Thackeray și George Eliot și clasicii literaturii chineze.

Când a împlinit cincisprezece ani, părinții au trimis-o internă la un liceu din Șanhai.

La șaptesprezece ani, împreună cu părinții, vizitează Europa și Anglia, după care merge în America, unde rămâne la Randolph Macon College ca să-și încheie studiile. După absolvire se întoarce în China unde aproape doi ani îngrijește de mama sa. Se căsătorește cu John Buck, un tânăr misionar american specializat în agronomie.

Se stabilesc la Nanking, unde predă istoria literaturii engleze atât la Universitatea Nanking cât și la Universitatea Chinei de Sud-Est. În 1932, soțul său obține o bursă de studii la Universitatea Cornell și revine în America.

În patrie, Pearl Buck era tocmai pe cale să devină o vedetă literară. Spre deosebire de prima ei carte publicată la New York în 1930 care trecuse neobservată, The Good Earth (Ogorul), romanul ei despre viața necăjită a țărănimii chineze, apărut către sfârșitul anului 1931, se ridica tot mai sus pe lista de bestseller-uri americane și fusese reeditată la Londra și tradusă la ParisRoma și Berlin, și urma să vadă lumina tiparului în alte câteva capitale. La câtva timp după sosirea ei în America, romanul The Good Earth a fost distins cu premiul Pulitzer pe 1932 și se afla în curs de scenarizare la Hollywood. Uriașul răsunet al cărții se datora atât faptului că dezvăluia cititorilor realități crude, pe care scrierile lui Pierre LotiLafcadio HearnKipling sau Blasco Ibanez le evitaseră sau le drapaseră în faldurile exotismului romantic, cât și caldei simpatii manifestate de autoare pentru năzuințele de înnoire socială ale poporului chinez.

La întoarcerea în China, Pearl Buck părăsește învățământul și încetează activitatea misionară ce o desfășurase mulți ani pentru a se dedica exclusiv literaturii. În 1934, după ce revine în America, divorțează și se stabilește la New York, unde acceptă o muncă de răspundere într-o editură. În același an, publică un nou roman The Mother (Mama), care se înscrie rapid pe lista marilor succese de librărie. Apoi reia personajele din The Good Earth, încheind în 1935 trilogia cunoscută sub titlul de The House of Earth (Casa de lut). În anul următor, dă la iveală biografiile părinților ei, intitulate respectiv Fighting Angel (tradusă în romnă de Mircea Eliade în 1939) și The Exile.

Doi ani mai târziu aceste scrieri biografice împreună cu romanele ei despre satul chinezesc cuceresc sufragiile Academiei Suedeze, care-i acordă Premiul Nobel pentru literatură pe anul 1938.

În vremea războiului, Pearl Buck scrie numeroase articole și broșuri antifasciste și sprijină sau inițiază acțiuni în favoarea înfăptuirii egalității pentru toate rasele și întemeiază o fundație pentru creșterea copiilor orfani.

După 1945, abordează în romane (semnate cu pseudonimul John Sedges) personaje și realități americane, dar, după câteva eșecuri, revine la tematica chineză, unul dintre ultimele ei romane, Three Daughters of Madame Liang, publicat în 1969, afirmându-se cu succes în concurență cu scrierile prozatorilor moderni și devenind un Bestseller. Moare în 1973.

OPERA

  • East Wind, West Wind (Vânt de Răsărit, Vânt de la Apus), 1930
  • The Good Earth (Ogorul), 1931
  • Sons" (Feciorii), 1932
  • The Mother (Mama), 1934
  • A House of Earth (Casa de lut), 1935
  • Pavilionul femeilor, 1946 [8]


Pearl S. Buck – Citate:













DUMITRU MATCOVSCHI
Dumitru Matcovschi
Stamps of Moldova, 2014-14.jpg
Date personale
Născut20 octombrie 1939
Vadul-Rașcovjud. Soroca Regatul României
Decedat (73 de ani)
Chișinău Republica Moldova
PărințiLeonte și Eudochia
Căsătorit cuAlexandrina Matcovschi
CopiiDumitrița și Adriana
Naționalitateromân
CetățenieFlag of Romania.svg România
Flag of Moldova.svg Moldova Modificați la Wikidata
Etnielimba română Modificați la Wikidata
Ocupațiepoetprozator, academician, publicist, dramaturg
Limbilimba română  Modificați la Wikidata
StudiiUniversitatea de Stat din Moldova  Modificați la Wikidata
Note
PremiiOrdinul Republicii
Ordinul Meritul Cultural
Ordinul național „Steaua României”  Modificați la Wikidata

Dumitru Matcovschi (n. 20 octombrie 1939, satul Vadul-Rașcovjudețul Soroca, în prezent raionul Șoldănești — d. 26 iunie 2013Chișinău) a fost un poet, prozator, academician, publicist și dramaturg[1] din Republica Moldova, membru titular al Academiei de Științe a Moldovei.[2] Este recunoscut în critica literară pe plan internațional[3] și reprezintă un simbol al mișcării de renaștere națională din Basarabia.[4]

iversității de Stat din Chișinău[6] din cauza fuzionării acestor două instituții universitare.[1] Și-a început activitatea în calitate de redactor în 1963 la ziarul „Moldova socialistă”; tot atunci apare prima sa plachetă de versuri,[4] Macii în rouă.[3] În anul 1964 devine membru PCUS.[necesită citare] În anii 19661970 a fost redactor-șef adjunct la saptămânalul „Cultura”,[7] funcție pe care este forțat s-o părăsească din motive ideologice.[8] În 1969 apare volumul de versuri Descântece de alb și negru, care imediat după apariție este interzis de cenzura sovietică, fiind considerat subversiv.[4] Cartea, în varianta inițială, nu a mai văzut lumina tiparului.[1] Între 1987-1988 este redactor-șef al revistei „Nistru” (redenumită în „Basarabia” în 1988[9]). În această calitate, publică articolul Veșmântul ființei noastre de Valentin Mândâcanu,[10] cu care a contribuit la renașterea națională a Moldovei.[4]

Dumitru Matcovschi a fost căsătorit cu Alexandrina Matcovschi.[6] În 2012, au jucat nunta de aur.[11]

OPERĂ

Dumitru Matcovschi este autorul a peste 50[3] de volume de poezie, proză și piese de teatru[1] și este recunoscut drept un simbol al mișcării de renaștere națională din Basarabia.[9][12] Unele din creațiile sale au fost traduse în rusă și lituaniană.[3]



Dumitru Matcovschi a scris, de asemenea, și piese de teatru, precum PreședinteleCântec de leagăn pentru buniciPiesă pentru un teatru provincialPomul viețiiAbecedarulIon Vodă cel ViteazSperietoareTataTroițaBastarzii etc.[1] Troița a fost ecranizată în 1993 prin premiera filmului televizat de lung metraj cu același nume.[1][7]

Multe din versurile lui Matcovschi au fost transpuse pe note de către compozitori ca Ion Aldea-TeodoroviciPetre TeodoroviciArkady LuxemburgMircea OțelMihai DolganConstantin RusnacTudor ChiriacAnatol ChiriacIon EnacheEugen Doga,[3] Bucurați-vă, prieteni fiind unul din cele mai recunoscute cântece din repertoriul muzicii ușoare autohtone.[3] Poetul a prezentat un interes aparte pentru creația populară orală (poeziile Inimă de mamăCu numele tău) și probleme ale timpului (piesa Abecedarul).[3]

DISTINCȚII

Dumitru Matcovschi veghează asupra satului său natal, Vadul-Rașcov

În anul 2011, scriitorul a fost decorat cu Ordinul Meritul Cultural în grad de Mare Ofițer, categoria A „Literatură”, de către președintele RomânieiTraian Băsescu.[4][12] În 2009, cu ocazia aniversării a 70 de ani de la naștere, Matcovschi a primit de la primarul orașului Chișinău titlul și panglica de Cetățean de Onoare al orașului.[10][13] Printre altele, Matcovschi a primit următoarele distincții:

A fost deținător al premiilor „Mihai Eminescu” (conferit în 1992 și retras în 1994[15]) și „Pentru distincție în muncă”.[3][13]

MOARTEA

În mai 1989, poetul a fost implicat într-un grav accident rutier,[16] în urma căreia a fost supus unei serii de operații la creier și a rămas în comă 5[3] sau 6[4][9] luni.[17] Incidentul, care se presupune că a fost organizat,[1][6][7] a generat interes național,[13] iar chirurgul care a condus operația declara atunci că supraviețuirea maestrului este o minune.[18][19] În iunie 2013, poetul a fost supus unei intervenții chirurgicale repetate,[20] după ce a fost internat cu diagnosticul proces expansiv tumor cerebral de etiologie post-traumatică,[12] ca urmare a acumulării de sânge.[21]

A murit la data de 26 iunie 2013, în jurul orei 23:00.[7][9][22] A fost înmormântat cu onoruri militare[23] în satul său de baștină pe 29 iunie.[24] Corpul neînsuflețit a fost transportat la Academia de Științe,[25] după care a fost transportat în Vadul-Rașcov.[24] Procesiunea a fost transmisă în direct de televizunea națională.[26] La propunerea scriitorului Ion Hadârcă,[27] ziua de 29 iunie 2013 a fost declarată zi de doliu.[23][24][28]

Moartea poetului a fost urmată de numeroase declarații din partea oamenilor de artă,[29][30][31][32] primelor persoane în stat,[8] cât și din partea oamenilor politici.[33][34] Primarul Chișinăului, Dorin Chirtoacă, a propus redenumirea unei străzi din capitală în memoria scriitorului.[35]

În noiembrie 2013, Parlamentul Republicii Moldova a declarat anul 2014 „Anul Dumitru Matcovschi”.[36] La un an de la moartea poetului, a fost anunțat că în Vadul Rașcov va fi instalat un monument în memoria acestuia.[37]

MOȘTENIRE

Pe 1 septembrie 2003, liceul din comuna de baștină a poetului a fost numit în cinstea sa.[1][3][7] În 2011, la aniversarea a 72 de ani de la nașterea poetului, a fost inaugurată casa-muzeu „Dumitru Matcovschi”,[38] cu contribuția comună a soției și familiei, a surorii lui și a câtorva oameni politici.[5] Tot atunci, a fost inaugurat Festivalul Internațional de poezie și cântec „Dumitru Matcovschi”,[38] cu participanți din Moldova, România și Ucraina.[39]

„ Eu nu sînt martir, nu sînt apostol, nu sînt mesager, sînt om al acestui pământ. Și sper că după ce mă vor petrece în ultimul drum, pe lespedea mea de mormânt prietenii vor lăsa această inscripție, în rol de epitaf: «A fost om.» ”
— din discursul lui Dumitru Matcovschi în cadrul ceromoniei de decernare a „Meritului Cultural”[40]




 Dumitru Matcovschi – Citate:














VASILE PÂRVAN

Vasile Pârvan
Vasile Parvan - Foto01.jpg
Date personale
Născut28 septembrie 1882
PerchiuRomânia
Decedat26 iunie 1927, (45 de ani)
BucureștiRomânia
ÎnmormântatCimitirul Bellu Modificați la Wikidata
PărințiAndrei Pârvan
Aristița Pârvan (Chiriac)
Căsătorit cuSilvia Cristescu (1913)
Naționalitate România
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieistoricarheologepigrafisteseist
Activitate
InstituțieUniversitatea din București
Universitatea Babeș-Bolyai  Modificați la Wikidata
Alma MaterUniversitatea din București  Modificați la Wikidata
OrganizațiiAccademia Nazionale dei Lincei
Academia Română  Modificați la Wikidata

Vasile Pârvan (n. ,[1] HuruieștiBacăuRomânia – d. BucureștiRomânia) a fost un istoricarheologepigrafist și eseist român, membru titular (din 1913) al Academiei Române.[2]

DATE BIOGRAFICE

Vasile Pârvan provenea dintr-o familie modestă, fiind primul copil al învățătorului Andrei Pârvan (cu înaintași răzeși în Basarabia) și al Aristiței Chiriac (din Dobrenii Neamțului).[3] Acesta a primit prenumele Vasile, la fel ca unchiului său, Vasile Conta (mama sa fiind verișoara filozofului).

În 1913 s-a căsătorit cu Silvia Cristescu, nepoata lui Ioan Bogdan, fostul său profesor. În timpul Primului Război Mondial s-a refugiat la Iași (în 1916) iar apoi la Odesa (în 1917) unde i-a murit soția, la nașterea copilului.

Pasionat în totalitate de munca de pe șantier, Vasile Pârvan a ignorat apendicita de care suferea. A ajuns în final pe masa de operație, însă a fost mult prea târziu pentru a-i fi salvată viața; a decedat la doar 45 de ani, în plină putere creatoare.

EDUCAȚIE

A urmat învățământul primar la Berești și studiile liceale în cadrul Colegiului Național „Gheorge Roșca Codreanu” din Bârlad (1893-1900).[4] A studiat apoi la Facultatea de litere și filosofie a Universității din București (1900-1904), avându-i ca profesori pe Nicolae IorgaIoan Bogdan și Dimitrie Onciul.

În 1904 a plecat cu o bursă a Universității din București (din „fondul Hillel”) într-un zbuciumat periplu de studii în Germania,[5] urmând cursurile a trei universități (JenaBerlin și Breslau) și având deseori probleme materiale și de sănătate. La Breslau a obținut titlul de Doctor cum laudae (sub conducerea profesorului Conrad Cichorius)[6] cu lucrarea Naționalitatea negustorilor din Imperiul roman (1908, în limba germană), considerată de specialiști ca unul din cele mai bune studii despre dezvoltarea comerțului în antichitatea clasică. Colegii germani îl numeau „micul Mommsen” fapt care – ținând seama că „marele” Theodor Mommsen fusese recent distins (în 1902) cu premiul Nobel pentru monumentala sa Istorie a Romei Antice – sugera interesele de cercetător ale lui Vasile Pârvan.[3][6]

ACTIVITATE PROFESIONALĂ

Activitate publicistică

În anul 1900 a debutat în publicistică la „Noua revistă română”. Din anul 1902 a început să colaboreze cu „Convorbiri literare” iar în anul următor cu „Voința națională”, „Tribuna poporului”, „Luceafărul” etc. În 1906 a aderat ca „soldat al cauzei celei drepte” la Frăția Bunilor Români (organizație creată de Nicolae Iorga), începând să scrie pentru „Semănătorul” și „Nea­mul românesc”. Din 1907 a început colaborarea cu „Viața românească” și „Gazeta generală a învățământului”.[7]

Activitate didactică și de cercetare

A fost profesor la Universitatea din București din 1909 (titular din 1913), unde i-a urmat la catedră lui Grigore Tocilescu (imediat după moartea acestuia).[8] În 1910 a devenit membru corespondent al Academiei Române, iar trei ani mai târziu – membru titular.[9] În 1919 a fost numit profesor de istorie antică și la Universitatea din Cluj-Napoca. De asemenea, a fost membru al mai multor academii și societăți științifice din străinătate; între altele a fost profesor agregat la Sorbona (din 1926)[10] și membru al Comitetului Internațional al Științelor Istorice (Geneva).

În scopul rezolvării problemelor legate de istoria Daciei, a organizat o serie de săpături sistematice, îndeosebi în stațiunile arheologice din a doua epocă a fierului. Pe baza rezultatelor parțiale ale săpăturilor a scris Getica (1926) – cea mai importantă lucrare a sa – o vastă sinteză istorico-arheologică, prin care a readus în prim planul cercetării istorice rolul politic și cultural al daco-geților; unele lipsuri și exagerări (printre care accentuarea rolului sciților și al celților în dezvoltarea culturii geto-dacice) nu știrbesc valoarea acestei lucrări.[11]


S-a preocupat îndeosebi de arheologiepreistorie și istoria civilizației greco–romane.[12] A organizat numeroase șantiere arheologice, dintre care cel mai important este cel de la Histria și a publicat numeroase studii, rapoarte arheologice și monografii, cuprinzând un material documentar vast, valoros și util. A condus șantierul de la Histria până în 1926. Dintre cei 12 ani cât i-a fost dat lui Vasile Pârvan – în calitate de director al Muzeului Național de Antichități – să conducă săpăturile arheologice de la Histria, doar în nouă ani (1914–1916; 1921–1926) s-au putut desfășura campanii normale.[13]

Proporțiile relativ restrânse ale operei sale se explică prin: (1) intensa activitate organizatorică a acestui șef de școală și (2) ariditatea și lipsa de informație a zonelor pe care și-a concentrat activitatea. Mircea Gheorghe nota:[3]

„«Getica» făcea parte dintr-o proiectată trilogie pe care marele savant nu a mai reușit s-o termine. Aceasta trebuia să fie urmată de o altă lucrare, «Dacia romană» și apoi de o a treia, «Protoistoria slavilor». Postum a apărut lucrarea neterminată «Dacia. Civilizațiile străvechi din regiunile carpato-dunărene», care ar fi făcut parte din trilogie, dacă Vasile Pârvan ar fi avut răgazul să o dezvolte. [...] Obiectivul fundamental al trilogiei era analiza procesului de  formare a poporului român prin sinteza daco-romană și prin asimilarea slavilor și a altor alogeni confruntați cu o românitate rurală puternică. Teza lui era limpede: romanii au prins rădăcini prin ocupațiile agricole și au format o comunitate puternică, pe care venirea altor neamuri nu a putut să o disloce”.

Concepția sa a fost că singurul obiect real al istoriei este cultura, viața spirituală, celelalte aspecte ale vieții fiind utile în măsura în care ajută la înțelegerea evoluției spiritului uman.[8][14][15] Prin concepția sa istorică idealistă, expusă în studiul sociologic Ideile fundamentale ale culturii sociale contemporane și în eseuri (volumele Idei și forme istorice și Memoriale) a reușit să facă o sinteză a neohegelianismului și neokantianismului și s-a declarat adversar al șovinismului și al cosmopolitismului. În „Parentalia",[16][17] acesta scrie: „Bărbatul e, înainte de orice, fiul Femeii”.

Lucrări reprezentative

  • Relațiile lui Ștefan cel Mare cu Ungaria (1905)   
  • M. Aurelius Verus Caesar și L. Aurelius Commodus (1909)
  • Contribuții epigrafice la istoria creștinismului daco–roman (1911)
  • Cetatea Tropaeum (1912)
  • Idei și forme istorice (1920)
  • Memoriale (1923)
  • Începuturile vieții romane la gurile Dunării (1923)
  • Getica. O protoistorie a Daciei. (1926)
  • Dacia. Civilizații străvechi din regiunile carpato–danubiene (publicată postum în 1928 în limba engleza, tradusă în limba română în 1937)

Activitate managerială

Ion Scurtu, Ilarie Chendi, Vasile Pârvan, Mihail Sadoveanu, Alexandru I. Lapedatu și Ștefan Octavian Iosif (de la stânga spre dreapta)
Vasile Pârvan așa cum a fost văzut de către Victor Ion Popa. În fapt, cei doi „împart” postum clădirea teatrului/muzeului din Bârlad

Între 1910 și 1926 a fost director al Muzeului Național de Antichități. În 1919 a fondat Institutul de Antichitati din Cluj-Napoca, iar un an mai târziu editura „Cultura națională”, unde a îngrijit mai multe colecții.

A fost vicepreședinte al Academiei Române (1921–1922), iar din 1923 a activat ca secretar general până la decesul survenit în 1927.

Vasile Pârvan a avut un rol deosebit în crearea noii școli românești de arheologie. Astfel, în 1914 a fost unul dintre întemeietorii Institutului de studii sud-est europene. A organizat mai târziu (1921) Școala română din Roma,[18] instituție a cărui director a fost până la moartea sa. Scopul acestei instituții a fost de perfecționare a tinerilor arheologi și istorici; tot aici a inițiat și condus apariția anuarelor acesteia „Ephemeris Dacoromana” și „Diplomatarium Italicum”, precum și prima serie a revistei „Dacia”.

A contribuit la formarea istoricilor Hortensia DumitrescuVladimir DumitrescuEcaterina Dunăreanu VulpeIon NestorDionisie M. PippidiDorin PopescuGheorghe ȘtefanRadu Vulpe, care i-au continuat activitatea.

Ecouri

Savantul Nicolae Iorga scria:

Nu se va găsi nimeni care să unească darurile cele adunate în cel care așa de repede părăsește o glorioasă carieră: cunoștinți arheologice și istorice de o imensă bogăție, o râvnă nesfârșită alături de cea mai sistematică muncă, grija de cel mai neînsemnat detaliu, alături de îndrăzneala celei mai înalte ipoteze. Toate făceau din el un arheolog privit ca egalul oricui în stăinătatea cea mai cultă”.[19][20]

La rândul său, George Călinescu nota:

Nu stilul, nu preocuparea lui Pârvan sunt de imitat, ele fiind elementele personale unice și nereproductibile; ci forma acțiunii sale, acea religie a construcției, acea înverșunare a gândului ce nu se dă bătut... Dar se poate că zâmbetul îndurerat al aceluia pe care parcă i-a tăiat firul unui gând nedesăvârșit va stârni în sufletul vreunui tânăr o furtună sublimă, o hotărâre eroică, o năzuință nobilă către monument, către expresia permanentă și reabilitarea geniului, care este o cupolă michelangiolescă, peste ziduri înalte și groase de trudă și meditație”.[21]

IN MEMORIAM

Fațada Muzeului Județean „Vasile Pârvan” din Bârlad. La intrarea pricipală este ampasat bustul savantului
Fațada Institutului de Arheologie „Vasile Pârvan” (casa Macca) din București. În curte este ampasat bustul savantului
Statuia din fața Complexului Muzeal „Iulian Antonescu” din Bacău
  • Institutul de Arheologie din București și Muzeul județean din Bârlad au fost numite astfel în onoarea savantului, ca recunoaștere a meritelor acestuia în domeniu.
  • Casa memorială „Vasile Pârvan” din satul Perchiu este închisă și se află într-o stare avansată de degradare.
  • Unul din premiile anuale ale Secției de științe istorice și arheologie a Academiei Române îi poartă numele.
  • Bursele de cercetare si formare postuniversitară și postdoctorală „Vasile Pârvan” la Accademia di Romania din Roma, au fost instituite prin H.G. nr. 101/2002, modificată și completată prin H.G. nr. 918/2011.
  • Simpozionul Național „Vasile Pârvan” este organizat anual de către Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” Bacău, în parteneriat cu Arhivele Naționale Bacău.
  • Figura sa apare pe un timbru din 1962 (cu valoare nominală de 35 de bani) și pe o carte poștală din 1963.
  • Nichita Stănescu i-a dedicat elegia a doua - Getica.[22]
  • Numeroase școli (de exemplu în Bârlad) și licee (de exemplu în Constanța, Gotești/Moldova), străzi/bulevarde (de exemplu în București, Tecuci, Timișoara etc.), piețe (de exemplu în Suceava), amfiteatre (Universitatea din București) amintesc de marele savant.
  • Este înmormântat în Cimitirul Bellu din București.
  • Bustul lui Vasile Pârvan din Constanța
  • Statuia istoricului Vasile Pârvan realizată de sculptorii Geta Caragiu și Alexandru Gheorghiță, amplasată în fața Muzeului Județean de Istorie din Bacău.



VASILE PÂRVAN - Citate:

1. Omul iubeşte femeia, ucide pe cel ce nu-l lasă să aibă ce doreşte, se bucură de puterea muşchilor lui ori de ascuţimea gândului lui. Iar bucuria îi dă un ritm cât mai grăbit, îl preface întreg în ritm concret-ca dans şi ca sunet cântat, ca tact demiurgic, ca delicată frângere aliniilor aspre şi tari,-îl facr să uite tot ce e slab în el, îl "enthousiasmează";sufletul desprins din cătuşele materiei vibrează în sine, sfărmând materia, creând extazul incoştient de viaţă reală, de lume ori de personalitate: dă nebunia beţiei dionysiace, dă uitarea de sine a inspiraţiei apollinice, dă divinul aliaj al esenţei vieţii cu esenţa morţii în îmbrăţişarea Afroditei.
2. Şcoala oficială începe să recunoască că toate doctoratele de ştiinţă şi diplomele de artă ale lumii nu pot face dintr-o maimuţă cu dar suficient de imitaţie un creator de valori noi spirituale.
3. Supremul scop al luptei noastre e spiritualizarea vieţii marelui organism social-politic şi cultural creator, care e naţiunea.
4. Desfă-ţi dară aripile, suflet al naţiunii mele, loveşte cu ele puternic şi larg aerul lumii de jos şi ia-ţi ca un vultur zborul în ţările senine şi curate.
5. Iubirea n-are nevoie de răsplată, iertarea nu e o slăbiciune.
6. Mişcarea vieţii noastre e pornită şi ordonată de două realităţi eterne: ameninţarea morţii, bucuria vieţii.
7. Cel care luptă e mare, cel ce suferă e sfânt.
8. Cunoştinţa vieţii sufleteşti actuale, nu în forma ei, ci în spiritul ei, se poate dobândi plecând de la originile ei daco-romane; noi continuăm azi gânduri născute în mintea străbunilor noştri; unele idei lor le erau neclare, nouă ni s-au lămurit; altele însă şi-au pierdut demult interesul pentru noi, - în sfârşit, câteodată noi nu facem decât să repetăm, subconştient, forme şi vorbe moarte.
9. Durerea este focul purificator prin care orice suflet este îndreptat de la pământ la cer.
10. Mediocrităţile sunt tăciuni care scot mult fum fără să încălzească şi să lumineze.
11. Fără tradiţie nu există cultură: nici omul simplu, nici geniul nu pot crea nimic fără tradiţie.
12. Istoria scrisă de învăţaţii cărţilor e foarte bogată şi meşteşugită în înşirarea faptelor omeneşti şi mai întotdeauna crede că poate da şi fără frică şi fără îndoire de sine pricinile şi urmările acelor fapte, aşa că avem răspunsuri limpezi la toate întrebările ce trebuie să ne punem, atunci când privim tainica întreţesere a patimilor şi gândurilor omeneşti, singuratice ori de-ale mulţimilor, alcătuind vălmăşagul istoriei popoarelor. Dimpotrivă, învăţaţii, care, alăturea de cărţi, cunosc şi viaţa cea de toate zilele, se tem să dea prea repede răspunsuri asupra legăturii şi pricinilor faptelor omeneşti; de multe ori ei mărturisesc neputinţa lor de a lămuri de ce s-a întâmplat cutare război, ori s-a ivit cutare meşter de icoane frumoase şi de case măreţe, ori de biserici cu faţa lui tot nouă faţă de cele dinainte, şi se mulţumesc numai să spună cum a fost şi de ce aşa şi altfel. Şi ei fac astfel, pentru că viaţa nu e aşa limpede, cum se arată în cărţi, de fiecare om, după mintea lui, ci e amar de încurcată şi neaşteptată, cum e şi ciocnirea dintre minţile nenumărate şi cu totul străine una de alta, ale oamenilor care alcătuiesc împreună, cu sau fără voia lor, satele, oraşele, ţările, împărăţiile, breslele lumii acesteia.
13. Probleme de formă se nasc întotdeauna atunci când ideile sunt puţine şi slabe, când omul se simte epigon al altor vremuri superioare, când atitudinea lui în faţa lumii şi vieţii e luată din cărţi şi tradiţii, iar nu din propriul suflet luptător.
14. Învăţaţii care scriu istoria popoarelor sunt de două feluri: unii, care din copilărie şi până la bătrâneţe au trăit între cărţi, iar alţii, care au trăit şi viaţa cea de toate zilele, cu luptele, necazurile, urâţeniile şi frumuseţile ei, cunoscând în carne şi oase oameni vii de toate felurile.
15. Îl vezi pe muncitor sprijinindu-şi mâna uşor, cu iubire, pe unealta de muncă, stând drept, neclintit, privind departe; ochii lui sunt senini ca cerul: el e maiestatea. De umărul lui se reazemă blând o femeie; trupul ei se mlădie ca o iederă lângă trupul voinic şi drept al bărbatului: ea e iubirea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...