joi, 19 ianuarie 2023

 6. /20 IANUARIE 2023 - POEZIE


ION FRUNZETTI

Ion Frunzetti
Ion-Frunzetti.jpg
Date personale
Născut20 ianuarie 1918
BacăuRomânia
Decedat11 septembrie 1985, (67 de ani)
BucureștiRepublica Socialistă România
PărințiConstantin Frunzetti,
Ana Pandele
Naționalitate România
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieantropolog culturalcritic și istoric de artăeseistpoet scriitor și traducătorprofesor universitar
PseudonimMircea Vuian, Valeriu Morjan, F. Ion, Ion F., Socrate, Menipos, Lafcadio, Menin, Philolaos din Crotona, Menale
Limbilimba română
limba spaniolă[1]  Modificați la Wikidata
StudiiFacultatea de Litere a Universității din BucureștiFacultatea de Drept a Universității din București
PregătireAnton HolbanNicolae TonitzaStavru Tarasov
Activitatea literară
Activ ca scriitor1934 - 1985
Mișcare/curent literarGruparea scriitorilor tineri
Subiectepoezieeseucronică de artă
Operă de debut1934 - sonetul Nevroză în revista "13"
Opere semnificativeVolumul de versuri Maree

Ion Frunzetti (n. ,[2][3][4] BacăuRomânia – d. 1985,[2][3][4] BucureștiRomânia) a fost un critic și istoric de artă, eseist, poet scriitor și traducător, profesor universitar român.

Biografie[modificare | modificare sursă]

Ion Frunzetti a fost fiul ofițerului de carieră Constantin Frunzetti și al Anei Pandele. În perioada 1924 - 1927 urmează cursurile școlii primare din Târgu Ocna după care face liceul în diverse orașe prin care meseria tatălui său l-a purtat: Galați (unde îl are ca profesor pe Anton Holban), Oradea (aici publică primele sale epigrame în revista "Flori de crâng"), Focșani și Timișoara. Ia lecții de desen de la pictorul Stavru Tarasov[5] și mai apoi de la Nicolae Tonitza. La Focșani colaborează la editarea revistei locale de avangardă "13" și sonetul "Nevroză" obține premiul întâi în anul 1934 la concursul organizat de redacția revistei. Liceul reușește să-l termine în orașul Timișoara unde-și dă bacalaureatul în anul 1936 după care publică poezii în câteva reviste locale, cum au fost: Crai nouFrunceaColț de țară.[6]

Frunzetti se înscrie la cursurile Facultății de Litere și Filozofie din București și în paralel între anii 1936 - 1937 face studii la Facultatea de Drept din cadrul Universității București. În anul 1940 își susține teza de licență în estetică sub conducerea lui Tudor Vianu, teză care a fost intitulată Problema tragicului în artele plastice și care a fost distinsă cu magna cum laude. Încă de pe băncile facultății, Frunzetti este numit asistent onorific la Catedra de istoria artei, care era pe atunci condusă de către George Oprescu. În perioada 1936 - 1937, devine titular al cronicii plastice a revistei "Vremea" la recomandarea lui Francisc Șirato. Lucrează asiduu la revista "Semne" publicând cronici plastice, eseuri, recenzii sub pseudonimul Mircea Vuian sau Valeriu Morjan. Tot acum, începând din această perioadă, își începe o colaborare fructuoasă cu cele mai notabile periodice culturale ale timpului cum au fost Revista Fundațiilor Regale,Viața românească unde a a făcut parte o vreme din redacție, Universul Literar unde a folosit pseudonimele F. Ion, Ion F., Socrate, Menipos, Lafcadio, Menin, Philolaos din Crotona sau Menale.[6]

Ion Frunzetti a publicat în anul 1942 eseuri dedicate operei lui Lucian Blaga și, în același an, a început să-și facă teza de doctorat nefinalizată niciodată intitulată Tipologia ornamenticii populare românești, sub directa îndrumare a lui I.D. Ștefănescu și George Oprescu. Părți din această teză au apărut începând din anul 1940 în revista Viața Românească. În perioada 1944 - 1946 îndeplinește funcția de asistent al Catedrei de Estetică a Facultății de Litere din București condusă de Tudor Vianu.[6] În anii 1946 și 1947 îl urmează pe Tudor VIanu la ambasada de la Belgrad, având funcția de consilier.

Scrie volumul de poezii "Maree" pe care-l publică la Editura Forum în anul 1945 și până în acest an face cronică de artă la ziarul "Victoria" condus în acea vreme de N.D. Cocea și George Ivașcu. Din 1948 Ion Frunzetti revine în învățământul universitar la nou-creata Catedră de istoria Literaturii Universale, de unde va fi destituit din motive politice în anul 1951. În perioada 1955 - 1967 a fost șeful sectorului de artă românească modernă și contemporană în cadrul Institutului de Istoria Artei, îndeplinind această funcție cu ajutorul lui George Oprescu.[6]

Alexandru Ciucurencu îl susține, în anul 1954, să-și reia activitatea de critic de artă, semnând în publicații de profil numeroase cronici de artă, articole și sinteze precum și prefețe ale unor cataloage cum a fost cel al Pavilionului Românesc la bienalele organizate în Veneția acelor timpuri. În plus, Ion Frunzetti a participat la numeroase emisiuni de televiziune și radiofonice.[6]

În 1956 obține funcția de asistent, ulterior lector și conferențiar al Institutului de Arte Plastice "N. Grigorescu" din București unde începând din anul 1975 va deține șefia catedrei de istoria și teoria artei.

Va fi comisar al Pavilionului României la Bienala de la Veneția în anul 1970, În 1971 și 1972 ajunge director al Editurii Meridiane, iar în perioada 1972 - 1975 a fost director al Institutului de Istoria Artei al Academiei Române. În 1977, apoi în 1981 este ales vicepreședinte al Uniunii Artiștilor Plastici.[6]

Cărți[modificare | modificare sursă]

  • Disparate, București, Editura Meridiane, 2002
  • Studii critice, București, Editura Fundației Culturale Române (Colecția Antropologie culturală), 2000.
  • În căutarea tradiției, București, Editura Meridiane, 1998.
  • ScrieriI, II - Constanța, Editura Europolis, 1997.
  • Arta românească în secolul XIX, București, Editura Meridiane, 1991.
  • Pegas între Meduză și Perseu (vol. I: Gâlceava și împăcarea văzului cu lumea; vol. II: Formă și semn), București, Editura Meridiane, 1985.
  • Țărmurile clipei, Buc., 1983;
  • Dimitrie Paciurea - București, Editura Meridiane, 1971;
  • Dragostele aceleași inimi, Buc., 1967;
  • Ostrovul meu, ESPLA, Buc., 1957;
  • Maree, cu un portret de G. Tomaziu, Ed. Forum, Buc., 1945;
  • Greul pământului, cu o vinietă de A. Diaconescu, Buc., 1943;
  • Risipă avară, cu un portret de G. Tomaziu, Buc., 1941;
  • Despre sculptori, București, Editura ACS, 2018,

Fondator[modificare | modificare sursă]

A fondat în 1938, împreună cu George PetcuLaurențiu FulgaMagda IsanosȘtefan BaciuVintilă Horia, Ion Sofia Manolescu[7]Virgil CarianopolIon Siugariu și alții, Gruparea scriitorilor tineri.

Traducător[modificare | modificare sursă]

Ion Frunzetti a tradus din engleză, spaniolă, rusă capodopere ale literaturii universale precum:

  • Franz Jakobsen, "Barbara", Buc., 1942 (în colaborare cu C. Frunzetti);
  • Arthur Rimbaud, "Iluminările, precedate de poeme din Primele versuri", Buc., 1945;
  • Louis Golding, "Porți ferecate", Buc., 1946;
  • Cervantes, "Iscusitul hidalgo Don Quijote de la Mancha (prelucrare de Jose Gonzales)", Buc., 1949 (colaborare cu Savin Bratu); reed. Buc., 1957 (colaborare cu Edgar Papu);
  • Boris Gorbatov, "Generația mea", Buc., 1949 (colaborare cu E. Hariton);
  • L.N. Tolstoi, "Război și pace", I-IV, Buc., 1949-55 (colaborare cu N. Parocescu),
  • L.N. Tolstoi, "Povestiri din Sevastopol", Buc., 1955 (colaborare cu E. Antonescu);
  • F.M. Reșetmikov, "Oameni din Podlipnaia", Buc., 1954 (colaborare cu Maria Bistrițeanu);
  • Heinrich Mann, "Supusul", Buc., 1954 (colaborare cu Ioan D. Gherea);
  • Victor Hugo, "Oamenii mării", Buc., 1955 (colaborare cu M. Ariel); ediția a 2-a, Buc., 1968 (în colaborare cu Fanny Milton Lehrer);
  • "Proză satirică spaniolă", Buc., 1955;
  • Shakespeare, "Comedia erorilor", în "Opere", I, Buc., 1955 (colaborare cu Dan Duțescu); "Zadarnicele chinuri ale dragostei", în "Opere", III, Buc., 1956 (colaborare cu Dan Grigorescu); "Totu-i bine când sfârșește bine", în "Opere", VIII, Buc., 1960, "Sonete", pref. trad., Buc., 1964;
  • W.M. Thackeray, "Bâlciul deșertăciunilor", I-II, Buc., 1956 (colaborare cu Constanța Tudor);
  • Tirso de Molina, "Don Gil de Ciorap-Verde", Buc., 1957 (colaborare cu Eugen Schileru);
  • Feodor Gladkov, "Cimentul", Buc., 1960 (colaborare cu E. Antonescu);
  • "Isprăvile unor vântură-lume. Proză picarescă spaniolă", Buc., 1961;
  • Ezekiel Mphahlele, "Pe Second Avenue", Buc., 1967.
  • Don Quijote de la Mancha de Cervantes (1965, împreună cu E. Papu),
  • Război și pace de Lev Tolstoi (1959, în colaborare cu N. Parocescu).

POEZII:

Toacă...

Toacă'n cuib berzele. Toacă şi inima.
Toate tăcerile-s zimţuite de carii, toate tăcerile.
Cele mai dragi ni le macină, ni le toacă
Inima, berzele, mitralierele

O, cum m'ar mai vrăji cântecul neclintirilor,
Nemairăsunătoarelor viorilor
Păduri adormite, a Albei-ca-Zăpada
Vieţi a noastre! O, să'nşele corvada
Trecerii clipelor şi risipirilor
Ciocănitorilor...
Toate tăcerile scumpe-s dinţate de mori:
Macină sângele dragostea. Macină carii misterele.
Linişei morţii, şi 'ngenunchierile
Frunţii le macină, - ciocănitori,
Mitralierele.

.............................

Mi-tra-li-e-re-le!


(August 1944)






CONSTANTIN PRICOP

Constantin Pricop, poet

Constantin Pricop
Constantin Pricop. Iasi. 2021.jpg
Date personale
Născut (73 de ani) Modificați la Wikidata
Piatra NeamțNeamțRomânia Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațiecritic literar[*]
istoric literar[*]
romancier[*]
poet Modificați la Wikidata
Activitate
Alma materUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  Modificați la Wikidata

Constantin Pricop (n. Piatra NeamțNeamțRomânia) este un critic și istoric literarprofesor universitarpoet și romancier român.

Biografie[modificare | modificare sursă]

Constantin Pricop s-a născut la Piatra Neamț, fiind fiul Aurorei Pricop (născută Pătrașcu) și al lui Constantin Pricop, profesor.[1]

Urmează școala elementară la Piatra Neamț, Liceul „Ștefan cel Mare” din Suceava, Facultatea de Filologie, română-franceză, a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, absolvită în 1972[2].

În 1999 devine doctor în filologie al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, cu o teză de doctorat despre critica literară din perioadă interbelică, sub îndrumarea acad. prof. univ. dr. Constantin Ciopraga.

Din 1990 este membru al Uniunii Scriitorilor din România.

Activitatea literară și universitară[modificare | modificare sursă]

Altele:

  • Redactor al Almanahului "Convorbiri literare" (în anii 1986, 1987, 1989)
  • Redactor șef adjunct al revistei lunare de cultură "Sud-Est" (Chișinău) (1991- 1992)
  • Din 1998 pînă la desființarea din lipsă de fonduri redactor al ”Analelor Univ. ‘Al. I. Cuza’ Iași, secția Litere”
  • Fondator și redactor șef - ”Continent”, Revistă de dialog Est-Vest (1999)
  • Începînd cu 2017 și pînă în prezent este redactor șef al revistei literare ”Expres cultural

Volume publicate[modificare | modificare sursă]

Lucrări de istorie și critică literară[modificare | modificare sursă]

  • Marginea și centrul, Editura Cartea românească, București, 1990
  • Seducția ideologiilor și luciditatea criticii. Privire asupra criticii literare românești din perioada interbelică, Editura Integral, București, 1999
  • Literatura și tranziția, Editura Universității “Al. I. Cuza”, Iași, 2000
  • Naratori și modelare umană în medievalitatea românească (în colaborare cu Elvira Sorohan și Valeriu P. Stancu), Editura Junimea, Iași, 2000. Ediția a doua a apărut în 2002.
  • Literatura română postbelică. Preliminarii, Vol. 1, Editura Universității “Al. I. Cuza”, Iași, 2005
  • Începuturile literaturii române. Analize, Editura Universității "Al. I. Cuza", Iași, 2012

Volume de literatură[modificare | modificare sursă]

  • Viața fără sentimente (poezie), Editura Eminescu, București, 1982
  • Simple poème, La Page Blanche, 2012 (Ebook)
  • Signes sur La Page Blanche, La Page Blanche, 2012 (Ebook)
  • Noua educație sentimentală (roman) , Editura Alfa, Iași, 2015
  • Verglas (poezie), Editura Charmides, 2019

Articole[modificare | modificare sursă]

A publicat cîteva sute de studii, eseuri și articole privind literatura română și universală, probleme generale de cultură și cultură politică în aproape toate revistele importante din România și în reviste academice. O mică parte din textele publicate în reviste au fost antologate în volume.

Aprecieri critice[modificare | modificare sursă]

  • Traian T. Coșovei despre Viața fără sentimente: „Fără să apeleze la toate trucurile puse în scenă de poezia ultimilor ani, respingînd retorismul și discursivitatea tocmai cînd acestea par mai curtate ca niciodată, evadînd solitar din infernele climatizate ale metropolei spre înălțimile ideilor, Constantin Pricop a căștigat un „pariu” ambițios atît cu sine, cît și cu generația sa, dovedind că inteligența, sensibilitatea și talentul pot clădi edificii poetice pe orice teren.”
  • N. Steinhardt despre Viața fără sentimente: „O analogie cu Anton von Webern și acela tot atît de riguros, de grăbit, de concentrat. Distanțele, rezerva, ba și o doză de gheață, un suav amestec de orgoliu și timiditate, pudoarea verbală și sfiiciunea emoției…”
  • Adrian Marino despre Marginea și centrul: „Cazul lui Constantin Pricop este cu atît mai notabil cu cît orientarea sa trădează toate semnele unui sigur instinct critic. Autorul nu face parte din nici o grupare. /.../ Ce spune, în esență Constantin Pricop? El este pe cît de categoric, pe atît de decis să-și asume nu puține „riscuri”. Criticul ar dori deci ca în locul „foiletonistului” să pună pe „eseist”, în locul „criticului de direcție” pe „gînditor”. /.../ De ce? Fiindcă recunoașterea „valorii estetice”, deși indispensabilă, nu mai este de ajuns. Simpla operație de acest gen nu mai satisface. /.../ … Criticul-polemist ieșean dorește situarea literaturii în mediul său cultural și în contextul său teoretic. Fiindcă, de fapt, fără preconcepte, raportări și relații teoretice nu se mai poate face critică literară. Evident, o critică literară complexă, care să țină seamă nu numai de întreg sistemul de valori infuz în text, dar în primul rînd de o anume definiție a literaturii. /.../ Literatura, orice s-ar spune, nu este numai o simplă experiență individuală. Ea are multiple dimensiuni. /.../ Iar critica literară nu poate trece peste ele. /.../ Cînd trece la aplicații, sînt de făcut mai multe observații. Mai întîi aceea că numărul conceptelor sau temelor teoretice importante este destul de mare pentru o carte, în fond, de mici dimensiuni. De unde deosebita sa densitate. /.../ Autorul are în toate împrejurările opinii proprii, în genere despărțite de clișeele curente. /.../ Printre criticii „tineri” cu înclinații teoretice el oferă exemplul destul de rar de independență reală și, mai ales, militantă.”
  • Gheorghe Grigurcu despre Marginea și centrul: „Nu este exclus ca unele din intuițiile neconformiste, atît de acide și de loiale, ale lui Constantin Pricop să fie reținute de confrații noștri din viitor.”
  • Codrin Liviu Cuțitaru despre Seducția ideologiilor și luciditatea criticii: „Analiza atentă, deterministă a lui Constantin Pricop se constituie într-o veritabilă istorie culturală a criticii românești de dinainte de 1950, lucru absolut nou în literatura noastră de astăzi.”
  • Emanuela Ilie despre Noua educație sentimentală: „Sub un titlu de influență flaubertiană, Noua educație sentimentală ascunde, trebuie să o recunosc de la început, o ficțiune pluristratificată, pe care nu o pot degusta decît cititorii obișnuiți cu plăcerile metanarative.”
  • Al. Cistelecan despre Verglas: „Sentimentul acestei inutilități - și a poeziei și a ființei - e cu atît mai dramatic - deși domesticit de dicțiunea senină - cu cît în acest pustiu existențial agonia e chiar cea a supraviețuirii iluziei și iluminării.”

POEZII DE Constantin PRICOP

pricop-1

memorie

trec prin memoria mea ca prin marele nord îngheţat

de pe o mică banchiză pe altă

mică banchiză

de la un episod la un altul…

între fragmentele burduşite de frig

(solidificate în izolarea lor, în propriile lor suflete moarte)

o mare neliniştită

nu ştiu pentru ce se sare aşa

de pe o zdreanţă de memorie pe alta

în locul unei coborîri lente

în adîncimile întunecate

viaţă adevărată, zici?

dezordine, animalitate caldă a corpurilor…

fără punct de susţinere

derivă.

 

 

o privesc…

o privesc cum ea priveşte

ea îşi priveşte palmele

palma sa dreaptă

o banală frunză de mic palmier

palma sa stîngă o labă care îşi scoate ghiarele

pe faţa zilei mîna sa stîngă lasă urme profunde

ziua, locul cel mai dureros

liliecii ies din galerie

explozie

asta-i

 

hăul se poate deschide unde nu te aştepţi…

hăul se poate deschide oriunde

în ceea ce pare mai trainic decît orice

se poate căsca hăul

important e cînd se întîmplă

pe neaşteptate eşti faţă în faţă cu vidul

te trezeşti

ceilalţi nu văd nimic, e un lucru care te priveşte

doar pe tine

elefanţii înaintează mereu, impasibili.

(nu? nu! – răspunde paiaţa…)

şi deodată o privire care nu e

privire se deschide în privirea ta

un ochi care nu vede în ochiul tău care vede

aşteptaţi-mă, vrei să spui

dar nu spui nimic.

ea îşi întinde braţele

 

ea îşi întinde braţele

doar atît

nu ştiu dacă asta se întîmplă dimineaţa sau seara

crede că ar putea zbura

dar nu se întîmplă nimic. nimic.

în ochii ei, i-am văzut ochii: teroarea, aşteptarea,

frigul

aşa ceva nu se vede în fiecare zi

ea e absorbită de privirea ei lansată foarte departe

spre infinit,

sau altceva de genul acesta

linie de lumină, muşchi deveniţi oţel

în penumbra mută

şi a fost trasă cortina peste planetă

şi s-au început discuţii despre orice

chiar în acest moment.

facilă coincidenţă.

primăvară voioasă

era o primăvară serafică

primăvara pe care n-am trăit-o nicicînd…

cu vînt încă proaspăt

un pic de ceaţă în locurile în care soarele este deja puternic

păsările nu mai zboară.

aerul e abur, acizi

capătul cerului ofileşte stînjeneii

cerul este fundul unui acvariu răsturnat. otrăvit.

frunze moarte străpunse de verde

eu sînt aici pentru a căuta iarba cea nouă

sub stratul mort, cupolele ciupercilor

iubiri… se reîmprospătează… dispersate…

ciuperci comestibile; ciuperci otrăvitoare

ţin noaptea

fixez noaptea în faţa ochilor.

oglindă cu mîner.

în spatele ei

tot ce era susţinut

în văzduh

de aţele

razelor de lumină

cade

un soi de pastă de

întuneric

se lipeşte de degete

culoare opacă

(blană proaspăt jupuită

sînge cald)

fixată în cuie

de  nikel

şi crocodili zîmbind

cu gura pînă la urechi

 

exerciţii de uitare

de mult timp

practic cu regularitate exerciţii de uitare

sînt atîtea lucruri care trebuie uitate

unele că nu mai sînt

altele, că-s prea multe

a uita a nu te sufoca

(evident…)

în felul acesta privesc

prin hublourile metalice ale norilor

nori de zinc

nori de fier

nori de cupru

în fiecare secundă

aceştia aspiră din noi particule fine

iată-ne, aspiraţi de norii metalici

în timp ce eu îmi fac exerciţiile de uitare

astăzi am uitat cifrele

restul, mîine

4 septembrie 1998

ai fost fericit?

(hai să fim, serioşi, îmi vine să spun)

n-am răspuns

am lăsat întrebarea să cadă

o frunză ofilită o scamă

pe care n-o aşteaptă nimeni

o bagatelă, ce mai…

scena de la Dieppe cu soare blînd, foarte tandru

(asta, bineînţeles, pentru decor)

la sfîrşitul după-amiezii

acolo sus, foarte sus, pe colinele

care strangulează plaja de prundiş

am văzut un fort, ceva

de genul acesta. mie îmi place să privesc

cu intensitate, pînă la punctul în care văd

fiinţe albastre, translucide şi

tăcute, care zboară calm

prin cer, pe deasupra noastră

spre mare

pentru a se arunca în soarele asfinţind.

nimeni nu îşi dă seama

copiii se joacă liniştiţi

ca şi cum nimic nu s-ar fi întîmplat

pescăruşii

caută resturi de alimente în jurul teraselor

eu încă simt marea aripă translucidă atingîndu-mă.

rînjetul zilei

îmi place să meşteresc

ieri mi-am ajustat tristeţea

am pilit-o bine

pînă cînd a trecut uşor

în afară

prin gaura cheii!

iată

totul s-a potrivit perfect

cînd am vrut să ies

ea mă aştepta acolo, în faţa porţii

ziua mă aştepta

oribilă grimasă

ea îmi arăta dinţii dezgustători

pe care tocmai îi pilisem

un pic mai devreme…

podurile

în faţa louvreului

podurile dezmiriştite

put your hand în my hand

o corolă mai mică într-o corolă mai mare

o privire pitită într-o altă privire

o voce mai slabă într-o voce mai puternică

şi tot aşa mai departe

în timp ce noi ne pe/trecem pe marile poduri

în timp ce urmăm în craniile noastre urmele marilor cranii

trece luna

am experimentat

toate modurile de a-i vorbi

cel mai bun este liniştea.

(şi de fiecare dată

cînd îmi fac poze în staţiile de metrou

automatele îmi aruncă

fotografia lui franz kafka)

îi vorbesc în felul acesta în fiecare seară

la aceeaşi oră

ora cînd deasupra oraşului

îngenunchează

melancolia

rămîn în faţa ferestrei

deschise direct spre văzduh

luna trece de la marginea stîngă

a pătratului meu de cer

spre marginea din dreapta

(luna trece, stelele rămîn)

las acest timp să-mi umple viaţa

(doar asta îi spun

înainte ca luna

să iasă din cadru)

11 septembrie 1998

ca într-o sferă translucidă

este ea în chihlimbarul galben al nebuniei

nici un accident pe suprafaţa perfectă.

nici o ocazie de a mă agăţa de un sens.

nuferi pe apele care dorm

(nimeni nu vrea să vadă

decît ceea ce-i

place)

albul, verdele, desenul în linii clare

nu noroaiele din adîncimi.

frumosul, demnitatea, dragostea…

cuvinte-hîrtie-de-ambalaj

pentru a împacheta incontinenţa vieţii…

din fericire zborul, există zborul

doar zborul – un zbor zimţat

dincolo de asta, nebunia

tuturor această inutilitate care rîde

da, cred

da, cred

că poezia trebuie să fie violentă

nu ceva de omorît timpul

nu afişări pornografice de trei parale

nu smiorcăieli fade

după amoruri mediocre

nu expunere în public a lacrimilor pe care trebuie să le laşi

să picure înăuntru

pentru a umple recipientul.

ş. a. m. d.

dacă ea, poezia, nu are efectul unei lovituri năucitoare

n-are valoare

trebuie ca primul cuvînt dă fie

degetul introdus

pe ţeavă

al doilea degetul care apasă trăgaciul

dureroasă poezia…

ce să-i faci…

simplu poem

pun cuvintele

unul cîte unul

pe suprafaţa plană

atît de diferite între ele. cuvintele

romburi de mătase

stele cărnoase

fire verzi, iarbă

mici tampoane îmbibate de sunetele cotidianului

pun cuvinte, schimb ordinea lor

revăd încă o dată configuraţia jocului meu

iată poemul

imediat fondul,

marea suprafaţă albă

imensa coală de hîrtie

începe să se mişte să se contracte să tremure

îi văd porii respirînd

făcînd să izvorască transpiraţia grea mirosul spaimei

iată: un simplu poem

femeia în negru

după atîta timp

ea m-a lăsat să-i văd chipul

un ochi de sticlă, celălalt albastru.

o asemenea faţă n-o poţi uita

am deodată sentimentul

că o cunosc dintotdeauna

„nu, nu

îmi spune tatăl meu

din cer

nu poţi

ea este prima persoană care te-a văzut

cînd te-ai născut.

ea e mereu ea, pentru toţi, pentru toţi.

ea e moaşa tuturor”

ea face mişcări haotice, loveşte ici şi acolo

ca un balon care se dezumflă deodată la întîmplare

în mijlocul camerei

ea îl loveşte pe unul, pe altul

„şi ea nu poate fi văzută,

continuă tatăl meu

decît o a doua oară,

dar aşteaptă, aşteaptă

mai ai timp, fiul meu.”

şi eu nu ştiu ce să-i răspund.

vedere de ansamblu

privesc de acolo de sus

cele şapte coline ale oraşului meu.

o zi frumoasă de toamnă

puţinul vînt clatină frunzele roşii ale arborilor

încîlceli ies din dicţionarele mele

universul face zgomot,

omenirii îi place să trăncănească.

privesc locurile prin care m-am plimbat cu ea

ce să spui, cui?

tac în mijlocul valurilor agasante

ale acestei sărbători.

ea nu mai este

eu sînt vîrtejul de aer în mijlocul cerului.

toamna

a sosit ultimul anotimp

cu tristeţile sale învelite în frig

în ploi

(bla, bla, bla)

am văzut totuşi

o fîntînă arteziană

care funcţiona sub aversele

de ploaie ambalate în ploaie

apă îmbrăţişată de apă

am rămas să privesc

înconjurat poate de mine însumi

un alt eu

sau poate te înfofolesc

în profunzimile eului-însumi

în timp ce sînt prins

într-o imensă îmbrăţişare…

ei bine, a venit toamna…

 

spre ce

aşadar mă trezesc

prestidigitator fără voie

cînd examinez mai de aproape cuvintele.

bine, e hobbyul meu. să spunem.

ştiţi,

găsesc aproape în fiecare

un buton mic, bine ascuns.

ce aflu e uimitor

în fiecare cuvînt este bine ascuns

opusul său.

în cuvîntul dragoste cuvîntul ură

în cuvîntul ură cuvîntul dragoste

în cuvîntul înalt cuvîntul scund

în cuvîntul scund cuvîntul înalt

în cuvîntul frumos cuvîntul urît

în cuvîntul urît cuvîntul frumos

în cuvîntul cinste cuvîntul necinste

în cuvîntul necinste cuvîntul cinste

în cuvîntul paradis cuvîntul infern

în cuvîntul infern cuvîntul paradis

şi tot aşa se urcă pe scară

se urcă se urcă

ea este aici

o privesc din celălalt capăt al lumii

pentru a o vedea proiectată

pe fondul

cosmosului noaptea

acum acolo sus prin vînt îngheţat şi amar

ea este acolo

poate că ea este acolo

inima mea care a supravieţuit totuşi

atîtea naufragii

ea este vie

mai vie ca niciodată

dacă aş putea să o învelesc în această căldură

atît de tandră

tîrziu în noapte

(imaginaţia mea o plasează atît de departe

sperînd – eu o cunosc, o cunosc

că dacă totul cade, dacă sfîrşitul începe

ea va coborî cu ploaia

cu cenuşa lichidă care cade din cer)

cercurile anilor

fiecare eşec a ridicat în jurul tău

un nou cerc de nimic

multe cercuri

puţin cîte puţin

trunchiul devine mai gros

cercuri

tandre cum doar vidul este tandru

proaspăt cum doar eşecul este proaspăt

aceşti pereţi circulari sînt perfect transparenţi

se vede lumea

ca şi cum nimic nu s-a întîmplat

între lume şi noi

izolaţia este mai mult decît perfectă

zgomotele se aud din ce în ce mai încet

e bine îţi spui

este pacea independenţa cîştigată

este doar frigul

încrustată

singurătate

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...