vineri, 20 ianuarie 2023

 6. /21 IANUARIE 2023 - INVITAȚIE LA OPERĂ, OPERETĂ, BALET


ALBERT LORTZING

Albert Lortzing
A Duncan nach JH Schramm - Albert Lortzing (Stahlstich).jpg
Date personale
Născut[1][2][3][4] Modificați la Wikidata
BerlinRegatul Prusiei[5][6][7] Modificați la Wikidata
Decedat (49 de ani)[1][2][3][4] Modificați la Wikidata
BerlinRegatul Prusiei[8][6][7] Modificați la Wikidata
ÎnmormântatFriedhof II der Sophiengemeinde Berlin[*] Modificați la Wikidata
Cauza decesuluicauze naturale (accident vascular cerebralModificați la Wikidata
Căsătorit cuRosina Regina Ahles[*] (–)[9] Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Germany.svg Germania Modificați la Wikidata
Ocupațiecompozitor
cântăreț
cântăreț de operă
actor
dirijor
libretist[*]
actor de teatru[*]
muzician
scriitor Modificați la Wikidata
Gen muzicalOperă  Modificați la Wikidata
Tipul de vocetenor  Modificați la Wikidata
Instrument(e)voce[*]  Modificați la Wikidata
Discografie
Înregistrări notabileUndine[*]  Modificați la Wikidata
Semnătură
Signatur Albert Lortzing.PNG
Prezență online
Internet Movie Database

Gustav Albert Lortzing (n. ,[1][2][3][4] BerlinRegatul Prusiei[5][6][7] – d. ,[1][2][3][4] BerlinRegatul Prusiei[8][6][7]) a fost un compozitorlibretistactorinterpret și dirijor german. Este considerat cel mai mare reprezentant al genului „Spieloper”, varianta în limbă germană a operei comice (Opéra comique).

Biografie[modificare | modificare sursă]

Lortzing este fiul negustorului Johann Gottlieb Lortzing (1775–1841) și al soției acestuia Charlotte Sophie născută Seidel (1780–1845). Părinții au fondat teatrul "Berliner Theatergesellschaft Urania" (Compania de Teatru "Urania" din Berlin) făcându-și din pasiunea pentru teatru o profesie de bază. Au renunțat la comerț și s-au perindat ca actori („Bufoni”) prin aproape toate provinciile germane. În 1811 familia s-a mutat în orașul Breslau angajându-se la teatrul de acolo. Din vara 1813 au primit angajări la teatrul din orașul Bamberg, mai apoi în CoburgStasbourgBaden-Baden și în Freiburg. Prima apariție pe scenă a fiului a fost într-un local numit Kornhaus, aflat lângă Domul din Freiburg, unde la vârsta de 12 ani în timpul pauzelor încânta publicul „sub ropote de aplauze“ cu poezii comice.

Tânărul Lortzing devine favoritul publicului în roluri de tânăr amorez ușuratic și bonvivant, dar de asemenea este angajat să interpreteze și roluri de tenor. Cunoștințele muzicale dar mai ales de compozitor le primește fiind elev al compozitorilor din Berlin, pedagogilor de muzică și al directorului de la Sing-Akademie Carl Friedrich Rungenhagen, în a cărui cor cânta ca tenor.

Statuia lui Lortzing de Gustav Eberlein în Tiergarten, Berlin

În 1824 se căsătorește cu Rosina Regina Ahles și au unsprezece copii. Din 1826 tânăra pereche Lortzing activează la Hoftheater din Detmold jucând și în turnee la Münster și Osnabrück. În Detmold compune printre altele Oratoriul Die Himmelfahrt Christi a cărui premieră a avut loc la Münster. În 1833 tinerii Lortzing au debutat la Teatrul de Stat din Leipzig, locuind în acest oraș până în 1838.

Placa comemorativă pe casa din Luisenstraße 53 în Berlin-Mitte

În Ansamblul din Leipzig Lortzing a fost deosebit de apreciat și iubit ca actor, fiind remarcat îndeosebi în comediile lui Nestroy. Înclinațiile sale spre improvizare și de a devia de la textele de rol aprobate i-au adus probleme cu cenzura. De asemenea și prima sa operă comică nu a trecut ușor de cenzura din Leipzig. Opera Țar și teslar, în care este vorba despre mica nobilime a avut premiera absolută la 22 decembrie 1837 în Leipzig. Lortzing însuși l-a interpretat pe Peter Ivanov. Abia spectacolul care a avut loc la Berlin în 1839 a fost un jubileu plin de succes care i-a adus consacrarea.

Mormântul în cimitirul II. Sophien-Friedhof din Berlin

În 1844 Lortzing devine capelmaistru la Teatrul de Stat din Leipzig iar între 1845 și 1847 la Teatrul din Viena. În 1848, anul mișcării pentru libertate, a compus opera politică Regina, intitulată după numele soției sale, o lucrare în care după noțiunile de azi este vorba despre lupta pentru obținerea unui loc de muncă. Ultima operă a fost scrisă în 1849, o satiră la adresa statului militar Prusac.

După 1848 și-a pierdut poziția de capelmaistru, dar pentru a-și întreține familia numeroasă a lucrat ca actor în orașeleGera și Lüneburg. În 1850 devine din nou capelmaistru în Berlin cu ocazia redeschiderii Teatrului din Friedrich-Wilhelm-Stadt. Albert Lortzing moare la 21 ianuarie 1851 epuizat de muncă și plin de datorii. Este îngropat în cimitirul II. Sophien-Friedhof în Berlin-Mitte.

Opere (selecție)[modificare | modificare sursă]


Zar und Zimmermann este o operă comică în trei acte a lui Albert Lortzing , care nu numai că a compus muzica, ci a fost și propriul său libretist . Cu numerele sale muzicale, care sunt separate între ele prin dialog vorbit, se bazează în mod oficial pe opéra-comique francez . Premiera a avut loc pe 22 decembrie 1837 la Stadttheater Leipzig . Modelul istoric a fost călătoria țarului Petru I , care a devenit cunoscută drept Marea Legație .


acțiuneA edita

În 1697, țarul rus Petru cel Mare a călătorit incognito la Zaandam (numit aici „Saardam” ca în piesă), în special pentru a arunca o privire asupra construcțiilor navale olandeze de acolo. A închiriat o casă mică, dar pseudonimul i-a fost descoperit curând și a trebuit să se mute la Amsterdam . În 1703 a fondat orașul Sankt Petersburg . În 1717 a călătorit din nou în Țările de Jos și a vizitat din nou Zaandam.

primul actA edita

Țarul Petru I a lucrat ca tâmplar calf la șantierul naval Saardam sub numele de Peter Michaelow pentru a se familiariza cu tehnicile de construcție navală. Se împrietenește cu Peter Ivanov, un dezertor rus care este și calf tâmplar. Primarul pompos și incompetent van Bett află că țarul ar trebui să fie în orașul său. Dar Van Bett ajunge la concluzia greșită că Peter Ivanov este țarul. Acesta, la rândul său, s-a logodit cu nepoata lui van Betts, Marie.

Generalul Lefort , trimisul rus, își informează monarhul despre tulburările izbucnite în Rusia. Situația este gravă și necesită prezența lui. Țarul ordonă apoi pregătirile pentru întoarcerea lui acasă. Situația țarului devine complicată pentru că trimișii Angliei și Franței , Lord Syndham și, respectiv, Marchizul de Chateauneuf, încearcă să-l identifice și să-l cucerească pentru obiectivele lor politice. Spre deosebire de Chateauneuf, care a recunoscut că Peter Mikhailov era țarul, Lord Syndham, ca și primarul, credea că Peter Ivanov este țarul.

al doilea actA edita

Fiul proprietarului șantierului naval Browe își sărbătorește nunta. Tot ce are rang și nume este încărcat. Peter Ivanov este îndemnat de ambasadorul englez să intre într-o alianță cu țara sa; de înțeles, totuși, cade în urechi surde. Deodată intră în han un ofițer olandez cu soldați. Pentru că s-a întâmplat adesea ca muncitori cu experiență din șantierul naval să fie braconați de străini, guvernul vrea acum să afle cine se află în spatele lui. Van Bett intervine energic și unul câte unul îi acuză pe trimișii străini, toți prezenți incognito, de mașinațiuni sinistre. Cu toate acestea, își pot dovedi nevinovăția. În cele din urmă, van Bett este convins că Peter Michaelow, adică țarul, este un posibil braconaj. Teatrul este suficient pentru asta. Se năpustește asupra primarului

al treilea actA edita

Pentru a-l putea primi cu demnitate pe înaltul domnitor al Rusiei, van Bett repetă o cantată de omagiu pe care el și cantorul au scris-o cu unii dintre cetățenii orașului său. Nepoata lui este profund întristat că iubitul ei Peter ar trebui să fie țar, deoarece nunta nu a putut avea loc din cauza diferenței de statut. Când ea își revarsă inima adevăratului țar, acesta o mângâie și anunță un final fericit.

Evenimentele se grăbesc: guvernul a închis portul, așa că Peter nu pot pleca. Apoi, prietenul lui Ivanov îi vine în ajutor. La nunta de ieri a primit de la ambasadorul englez un pașaport diplomatic, pe care acum îl dă țarului. Drept mulțumire, primește de la acesta din urmă o scrisoare sigilată, pe care nu are voie să o deschidă decât într-o oră.

Van Bett vine cu corul său să-l lingușească pe presupusul țar cu cuvinte pline de ungere, smerenie și moralitate. Peter Ivanov lasă totul să treacă prin el calm. A fost o surpriză completă când a sosit vestea că țarul era pe cale să părăsească orașul la bordul unei nave rusești. Cu un piept mândru, Peter Ivanov a citit scrisoarea prietenului său: „Îmi dau prin prezenta acordul pentru căsătoria superintendentului imperial Peter Ivanov cu nepoata primarului nebun...”

aspectA edita

orchestrareA edita

Partitura orchestrală a operei include următoarele instrumente: [1]

Repere muzicaleA edita

  • Aria de la intrarea primarului: „O sancta Justitia” cu refrenul „O, sunt isteț și înțelept și nu sunt înșelat”
  • Romantismul marchizului de Chateauneuf: „La revedere, slujnica mea flamandă, trebuie să merg împotriva voinței mele”
  • Repetiția cantatei cu solo-ul van Betts „Bună ziua în care ne-ați apărut”
  • Cântecul Țarului: „Într-o zi mă voi juca cu un sceptru, cu o coroană și o stea”
  • Dans cu pantofi din lemn (muzică de balet)

istoria munciiA edita

Subiectul folosit de Lortzing fusese deja folosit cu zece ani în urmă pentru o operă veselă, Il borgomastro di Saardam ( melodramă giocoso în două acte cu muzică de Gaetano Donizetti pe un libret de Domenico Gilardoni ). La fel ca libretul lui Lortzing, libretul operei lui Donizetti se întoarce și la piesa franceză Le bourgmestre de Saardam ou Les deux Pierre (1818).

Următoarele au cântat la premiera din Stadttheater Leipzig :

rolpasPremiera la 22 decembrie 1837
Petru cel MarebaritonKarl Becker
Petru IvanovtenorAlbert Lortzing
Pat dubabasGotthelf Leberecht Berthold
MariesopranăCaroline Günther-Bachmann
marchiz de ChateauneuftenorJoseph Wilhelm Swoboda
Văduva Browemezzo-sopranăCharlotte Lortzing
generalul Lefortbaspogneri
Lord SyndhambasHenry Richter

adaptări cinematograficeA edita

  • 1956 – adaptare la operă (versiunea ca lungmetraj)
    Hans Müller (regizor), A. Artur Kuhnert (scenariu), Joachim Hasler (camera)
    cu Hans Löwlein (dirijor), corul și orchestra Operei de Stat din Berlin, Bert Fortell (Petru I) ., actor) , Josef Metternich (Peter I., cântăreț) Günther Haack (Peter Iwanow, actor), Gerhard Unger (Peter Iwanow, cântăreț) Willy A. Kleinau (van Bett, actor), Heinrich Pflanzenl (van Bett, cântăreț) Lore Frisch (Marie, actriță), Ingeborg Wenglor (Marie, cântăreață), Walther Süssenguth (Lefort), Kurt Mühlhardt (Syndham), Erich Arnold (Châteauneuf), Paula Braend (Widow Browe)
    producție DEFA / DVD: Icestorm
  • 1969 – adaptare cinematografică de operă (versiunea TV a unei producții a Operei de Stat din Hamburg)
    Rolf Liebermann (director artistic), Joachim Hess (regizor), WP Hassenstein (camera)
    cu Charles Mackerras (dirijor), corul Operei de Stat din Hamburg, Hamburg Orchestra Filarmonicii de Stat, Raymond Wolansky (Peter I.), Peter Haage (Peter Iwanow), Hans Sotin (van Bett), Lucia Popp (Marie), Herbert Fliether (Lefort), Noël Mangin (Syndham), Horst Wilhelm (Châteauneuf), Ursula Boese (Văduva Browe), Franz Grundheber (ofițer), Jürgen Förster (servitor)
    NDR / Polyphon / DVD: Arthaus Musik / DVD: Zweitausendeins Ediția nr. 13
  • 1975 – adaptare cinematografică de operă (versiune ca operă TV)
    Axel Corti (regizor), Xaver Schwarzenberger (camera)
    cu Heinz Wallberg (dirijor), Corul Radio Bavarian, Orchestra Radio München, Hermann Prey (Peter I.), Adalbert Kraus (Peter). Iwanow), Karl Ridderbusch (van Bett), Lucia Popp (Marie), Alexander Malta (Lefort), Helmut Berger-Tuna (Syndham), Werner Krenn (Châteauneuf), Gudrun Wewezow (Widow Browe)
    ZDF / Bavaria Atelier

înregistrări sonoreA edita

Înregistrări complete și producții transversaleA edita

Înregistrări individuale (selectare)A edita

  • ca. 1904 – Cântecul nr. 14: „Otherwise I play with a sceptre” (Peter I.)
    Baptist Hoffmann (bariton, cântăreț de operă a curții regale), cu acompaniament de pian (anonim)
    Columbia Phonograph Co. (1 disc shellac), mono
  • 1906 – Cântecul nr. 14: „Altfel joc cu sceptru” (Peter I.)
    Emil Burian (bariton, Stadttheater Freiburg), cu acompaniament de pian (anonim)
    Odeon Record (1 disc shellac), mono
  • 1912 – Duet nr. 15: „May a lowly maid dare” (Marie, Peter Iwanow)
    Hermine Bosetti (soprano, cântăreț de cameră regală), Waldemar Henke (tenor, cântăreț de operă a curții regale), cu acompaniament orchestral (anonim)
    Odeon Record ( 1 disc shellac), mono
  • 1913 - Aria nr. 4: „O sancta justitia” (van Bett) [prescurtat]
    Carl Braun (bas), cu acompaniament orchestral (anonim)
    Odeon Record (1 disc shellac) și Preiser (1 CD), mono
  • 1915 - Aria nr. 4: „O sancta justitia” (van Bett), ansamblul nr. 13: „Recepția vrednică a domnitorului” (van Bett)
    Paul Knüpfer (bas), cu cor și acompaniament orchestral (anonim)
    gramofon (2 shellac records ), mono
  • 1929 –
    Orchestra de uverturi a Operei de Stat din Berlin, gramofon Hans Pfitzner (dirijor)
    (1 disc shellac), mono
  • 1930 - Aria nr. 4: „O sancta justitia” (van Bett)
    Leo Schützendorf (bas), membri ai Orchestrei Filarmonicii din Berlin, Selmar Meyrowitz (dirijor)
    Ultraphon / Telefunken (1 disc shellac) și Preiser (1 CD), mono
  • 1931 - Cântecul nr. 9: „Adio, fata mea din Flandra” (Châteauneuf)
    Franz Völker (tenor), orchestra Operei de Stat din Berlin, Fritz Zweig (dirijor)
    gramofon (1 disc shellac) și Preiser (1 LP), mono
  • 1931 - Cântecul nr. 9: „Adio, fata mea din Flandra” (Châteauneuf, Marie)
    Marcel Wittrisch (tenor), Irene Eisinger (soprano), Corul Operei Municipale din Berlin, Orchestra Operei de Stat din Berlin, Clemens Schmalstich (dirijor)
    Electrola (1 disc shellac), mono
  • 1935 – No. 10 Wooden Shoe Dance
    Sächsische Staatskapelle, Karl Böhm (dirijor)
    Electrola (1 disc shellac) și Warner Classics (1 CD), mono
  • 1937 - Nr. 1 Introducere: „Atacă-te și atinge-ți mâinile” (Peter I.)
    Gerhard Hüsch (bariton), Corul și Orchestra Operei de Stat din Berlin , Hanns Udo Müller (dirijor)
    Electrola (1 disc shellac) și Nimbus Records ( 1 CD), mono
  • 1937 - Cântecul nr. 14: „Otherwise I play with a sceptre” (Peter I.)
    Deutsche Grammophon (1 disc shellac) și MCPS Documents (10) CD), mono
  • 1937 - Cântecul nr. 9: „Adio, fata mea flamandă” (Châteauneuf)
    Peter Anders (tenor), Orchestra Operei Germane din Berlin, Johannes Schüler (dirijor)
    Telefunken (1 disc shellac / 1 LP), mono
  • 1940 - Nr. 2 Ariette: „Glozia este o ciumă” (Marie)
    Irma Beilke (soprano), Orchestra Operei Germane din Berlin, Johannes Schüler (dirijor)
    Imperial (1 disc shellac) și Historia Top Classic (2 LP), mono
  • 1950 – Aria nr. 4: „O sancta justitia” (van Bett), ansamblul nr. 13: „Recepția vrednică a domnitorului” (van Bett)
    Georg Hann (bas), Corul Operei de Stat din München, Filarmonica din München, Kurt Eichhorn (Dirijor)
    Deutsche Grammophon (1 disc shellac) și MDV Classics (1 CD), mono
  • 1951 - Cântecul nr. 9: „Farewell, my Flemish girl” (Châteauneuf, Marie)
    Rudolf Schock (tenor), Margot Guilleaume (soprano), cor și orchestră (anonim), Walter Martin (dirijor)
    membrană (1 CD), Mono
  • 1955 - Cântecul nr. 14: „Otherwise I play with a sceptre” (Peter I.)
    Gebhardt / WDR (3 CD), mono
  • 1960 – Duet nr. 15: „May a lowly maid dare” (Marie, Peter Iwanow)
    Ingeborg Wenglor (soprano), Gerhard Stolze (tenor), Orchestra of the Berlin Radio, Horst Stein (dirijor)
    Eterna (1 EP), mono
  • 1968 - Cântecul nr. 9: „Adio, fata mea din Flandra” (Châteauneuf)
    Eterna (1 LP), Decca (1 LP), stereo
  • 1968 - Aria nr. 4: "O sancta justitia" (van Bett)
    Berlin Classics (1 CD), stereo
  • 1995 - Aria nr. 4: „O sancta justitia” (van Bett), Ansamblul nr. 13: „Recepția vrednică a domnitorului” (van Bett)
    Franz Hawlata (bas), Corul Radio din Köln, Orchestra Radio din Köln, Helmuth Froschauer ( dirijor)
    Capriccio (1 CD), Stereo
  • 2002 - Aria nr. 4: „O sancta justitia” (van Bett), Ansamblul nr. 13: „Vrednic să primească pe înaltul domnitor” (van Bett), cântecul nr. 14: „Altfel joc cu sceptrul” (Petru I). . )
    Thomas Quasthoff (bas-bariton), corul și orchestra Deutsche Oper Berlin , Christian Thielemann (dirijor)
    Deutsche Grammophon (1 CD), stereo
  • 2011 – Piesa nr. 9: „Farewell, my flanders girl” (Châteauneuf)
    Klaus Florian Vogt (tenor), Orchestra of the Deutsche Oper Berlin , Peter Schindler (dirijor)
    Sony Music (1 CD), stereo


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...