7. /28 MARTIE 2023 - TEATRU/FILM
MAXIM GORKI
Maxim Gorki | |
Portretul lui Gorki, c. 1906 | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Alexei Maximovici Peșkov |
Născut | 28 martie [S.V. 16 martie] 1868 Nijni Novgorod, Imperiul Rus |
Decedat | (68 de ani) Gorki Leninskie, regiunea Moscova, RSFS Rusă, URSS |
Înmormântat | necropola din zidul Kremlinului[*] |
Cauza decesului | pneumonie |
Căsătorit cu | Peșkova, Ekaterina Pavlovna[*] Maria Fiodorovna Andreeva[*] |
Copii | Maxim Peshkov[*] |
Naționalitate | Rusă, sovietică |
Cetățenie | Imperiul Rus URSS |
Etnie | rus |
Religie | ateism |
Ocupație | Scriitor, dramaturg, politician |
Pseudonim | Максим Горький, Иегудиил Хламида |
Partid politic | Partidul Social-Democrat al Muncii din Rusia |
Limbi | limba rusă[1] |
Activitatea literară | |
Activ ca scriitor | Modernism |
Mișcare/curent literar | Realism socialist |
Specie literară | Roman, dramă |
Note | |
Premii | Ordinul Lenin |
Semnătură | |
Prezență online | |
Identificator titlu IMDb | |
Modifică date / text |
Alexei Maximovici Peșkov (în rusă Алексей Максимович Пешков, n. ,[2][3][4][5] Nijni Novgorod, Imperiul Rus – d. ,[2][3][6][5] Gorki-10(d), Selskoe poselenie Uspenskoe(d), RSFS Rusă, URSS), mai bine cunoscut ca Maxim Gorki (Максим Горький), a fost un scriitor rus/sovietic, fondator al realismului socialist în literatură și activist politic. S-a născut în orașul Nijni Novgorod și a murit la Moscova. Din 1906 până în 1913 și din 1921 până în 1929 a trăit în străinătate, în special pe Insula Capri. După reîntoarcerea în Uniunea Sovietică, a acceptat politica culturală a vremii, dar nu i s-a mai permis să părăsească țara.
VIAȚA
Alexei Maximovici Peșkov s-a născut la Nijni Novgorod, la . A rămas orfan la vârsta de nouă ani și a fost crescut de bunica sa, o excelentă povestitoare. La moartea ei, tânărul Alexei Maximovici a încercat să se sinucidă, cu un revolver, în decembrie 1887. Apoi, a rătăcit - vagabondat - pe jos prin tot Imperiul Rus, timp de cinci ani, lucrând în diferite locuri și acumulând o mulțime de impresii pe care le va folosi mai târziu în operele sale.
Maxim Gorki[7] a fost pseudonimul său literar. Gorki s-a împrietenit cu Lenin după ce s-au întâlnit în 1902. Câtă vreme a fost închis, pentru scurt timp, în fortăreața Petru și Pavel[8] în timpul revoluției eșuate din 1905, Gorki a scris piesa de teatru Copiii soarelui, care avea acțiunea plasată în timpul epidemiei de holeră din 1862, dar care trata de fapt evenimentele contemporane.
El a corespondat cu profesorul Tomáš Garrigue Masaryk, care l-a vizitat pe insula Capri în 1912. În timpul revoluției din 1917 s-au întâlnit la Sanct-Petersburgh. [9]
În timpul Primului Război Mondial, apartamentul lui din Petrograd s-a transformat în centrul de comandă al bolșevicilor, dar, în cele din urmă, relațiile lui cu comuniștii s-au deteriorat. La numai două săptămâni de la victoria Revoluției din Octombrie el scria: „Lenin și Troțki n-au nici cea mai vagă idee despre drepturile omului. Ei sunt deja corupți de otrava murdară a puterii, asta se vede după lipsa de respect nerușinată față de libertatea cuvântului și față de alte libertăți civice pentru care a luptat democrația”. Scrisorile lui Lenin către Gorki din 1919 conțin amenințări: „Te sfătuiesc să-ți schimbi anturajul, vederile, acțiunile, altfel viața și-ar putea întoarce fața de la tine”.
În august 21, prietenul său Nicolai Gumiliov, coleg-scriitor și soțul Annei Ahmatova, a fost arestat de CEKA din Petrograd pentru vederile monarhiste. Gorki s-a deplasat personal la Moscova, a obținut chiar de la Lenin personal ordinul de eliberare al lui Gumilov, dar, la întoarcerea la Petrograd, a aflat că prietenul său fusese deja împușcat. În octombrie, Gorki a emigrat în Italia, având ca motiv oficial deteriorarea stării de sănătate: suferea de tuberculoză.
Potrivit lui Alexandr Soljenițîn, reîntoarcerea în Uniunea Sovietică a lui Gorki a fost motivată de interese materiale. În Sorrento, lui Gorki i-au lipsit banii și gloria. El a vizitat URSS de câteva ori după 1929, iar, în 1932, Stalin personal l-a invitat să se repatrieze, oferta fiindu-i acceptată. În iunie 1929, Gorki a vizitat Solovki, (curățată pentru această ocazie) și a scris un articol pozitiv despre Gulagurile care aveau deja o proastă reputație în occident.
Reîntoarcerea lui Gorki din Italia fascistă a fost o victorie propagandistică majoră a regimului sovietic. El a fost decorat cu Ordinul Lenin și i s-a dat o reședință de lux în Moscova (fosta proprietate a milionarului Riabușinski, în zilele noastre devenită Muzeul Gorki), și o casă de odihnă în suburbii. Una dintre străzile centrale ale Moscovei, Trevskaia, a primit numele lui, la fel ca și orașul lui natal.
Cel mai mare avion din lume de la mijlocul deceniului patru al secolului trecut, Tupolev ANT-20 (fotografie), a fost numit de asemenea Maxim Gorki. Avionul a fost folosit pentru scopuri propagandistice în dese zboruri demonstrative pe deasupra capitalei.
În 1933, Gorki a publicat o carte dezonorantă despre Belomorkanal, canal realizat exclusiv cu munca forțată a deținuților din Gulag, prezentat ca un exemplu de „reabilitare de succes a foștilor dușmani ai proletariatului”.
Odată cu creșterea represiunii staliniste și îndeosebi după moartea lui Serghei Kirov, Gorki a fost plasat în mod neașteptat sub arest la domiciliu în casa sa din Moscova. I se aduceau în fiecare zi o ediție specială a ziarului Pravda în care nu se găsea nicio știre despre arestări sau epurări.
Maxim Gorki a murit în iunie 1936, la scurt timp după moartea subită a fiului său, Maxim Peșkov, survenită în mai 1935. Ambele decese au fost privite cu suspiciune în epocă, dar zvonurile de otrăvire nu au putut fi niciodată demonstrate. Stalin și Viaceslav Molotov s-au numărat printre cei care au purtat pe umeri coșciugul lui Gorki în timpul funerariilor.
În timpul procesului lui Buharin din 1938, una dintre învinuirile aduse a fost și aceea că Gorki a fost ucis de un agent NKVD din subordinea lui Nikolai Ejov.
Orașul natal al lui Gorki a reprimit, în 1990, vechiul nume de Nijni Novgorod.
CELE MAI IMPORTANTE LUCRĂRI
Scrieri autobiografice
- 1913 – 1914: Copilăria (Детство)
- 1915 - 1916: În lume (В людях)
- 1923: Universitățile mele (Мои университеты).
Romane
- 1899: Foma Gordeev (Фома Гордеев), unde sunt descrise figuri tipic burgheze
- 1900 - 1901: Cei trei (Трое)
- 1907: Mama (Мать), unde este descrisă participarea la lupta revoluționară a unei femei ai cărei fii fuseseră arestați
- 1908: O confesiune (Исповедь)
- 1909: Vara (Лето)
- 1909: Orășelul Okurov (Городок Окуров)
- 1910: Viața lui Matvei Cojemeakin (Жизнь Матвея Кожемякина)
- 1925: Întreprinderile Artamonovilor (Дело Артамоновых)
- 1925 - 1936: Viața lui Klim Samgin (Жизнь Клима Самгина).
Schițe și povestiri
- 1892: Makar Ciudra (Макар Чудра)
- 1894: Celkaș (Челкаш)
- 1895: Cântecul șoimului (Песня о Соколе)
- 1897: Malva (Мальва)
- 1898: Schițe și povestiri (Очерки и рассказы), prima scriere a lui Gorki, care cunoaște un succes extraordinar și care descrie evidențiază brutalitățile la care sunt supuși cei defavorizați ai soartei
- 1899: Douăzeci și șase de bărbați și o fată (Двадцать шесть и одна)
- 1901: Cântecul păsării furtunii (Песня о Буревестнике).
Teatru
- 1901: Мещане (aproximativ: Filistenii)
- 1902: Azilul de noapte (На дне), alte titluri: Din adâncuri, În adâncuri, Fundătura, dramă ce înfățișează tabloul sumbru al lumii declasaților[10]
- 1904 - Дачники (aproximativ Locuitorii de vară)
- 1905: Copiii soarelui (Дети солнца)
- 1906 - Варвары
- 1906 - Враги (aproximativ Dușmanii)
- 1910: Vassa Jeleznova (Васса Железнова) alte titluri: Familia Jeleznov
Memorialistică
- Amintiri despre Tolstoi, Cehov și Andreev
Tatăl său, Eugen Ionescu, român, era avocat, iar mama, Marie-Thérèse născută Ipcar, avea cetăţenie franceză. La vârsta de patru ani îşi însoţeşte familia în Franţa, unde va rămâne până în 1924. În copilărie Eugen Ionescu şi sora sa au simţit pe pielea lor drama destrămării căminului: mama a pierdut custodia copiilor, iar tatăl i-a readus pe amândoi copiii în România. În noua lor familie cei mici au fost supuşi la unele abuzuri fizice şi verbale, iar această traumă a marcat profund destinul artistic al scriitorului.
Marta Petreu susţine Marie-Thérèse Ipcar ar fi fost evreică, iar Florin Manolescu va relua această afirmaţie în capitolul consacrat dramaturgului din Enciclopedia exilului literar românesc. Fiica scriitorului, Marie-France Ionesco, a demonstrat însă cu acte că bunica sa, Marie-Thérèse, era de confesiune protestantă şi că nu este adevărată afirmaţia lui Mihail Sebastian din Jurnal că aceasta s-ar fi convertit la creştinism abia înainte să moară. Teza Martei Petreu era că tocmai acest amănunt al originii etnice l-ar fi împiedicat pe Eugen să se "rinocerizeze", într-o perioadă când colegii săi de generaţie cochetau deja cu ideile totalitare.
După ce mama sa a pierdut procesul de încredinţare a minorilor, copilul Ionescu şi-a continuat educaţia în România, urmând liceul la Colegiul Naţional Sfântul Sava din Bucureşti. Examenul de bacalaureat îl susţine la Colegiul Naţional Carol I din Craiova. Se înscrie la Facultatea de Litere din Bucureşti, obţinând licenţa pentru limba franceză. Terminând cursurile universitare în 1934, este numit profesor de franceză la Cernavodă; mai târziu este transferat la Bucureşti. În 1938 pleacă la Paris ca bursier. Acolo lucrează ca ataşat cultural al guvernului Antonescu pe lângă guvernul fascist de la Vichy. Tot acolo îşi scrie şi teza de doctorat "Tema morţii şi a păcatului în poezia franceză" pe care nu o va susţine niciodată. Numirea sa în postul de ataşat cultural la legaţia României din Paris se datorează politicii pe care Mihai Antonescu, ministrul de Externe a dus-o de a salva mai mulţi intelectuali români, trimiţîndu-i ca să lucreze în diplomaţie în ţările de care erau legaţi sufleteşte, pe filo-germani în Germania sau pe filo-francezi în Franţa. Activitatea politică a ataşatului cultural la Paris era însă minimală, Ionescu rezumîndu-se să traducă sau să faciliteze traducerea unor autori români contemporani sau să aranjeze publicarea lor în revistele literare franceze.
Primele apariţii ale lui Eugen Ionescu sunt în limba română, cu poezii publicate în revista Bilete de papagal (1928-1931) a lui Tudor Arghezi, articole de critică literară şi o încercare de epică umoristică, Hugoliada: Viaţa grotescă şi tragică a lui Victor Hugo. Volumul de debut e un volum de versuri şi se numeşte Elegii pentru fiinţe mici. Cele mai de seamă scrieri în limba română rămân eseurile critice, reunite în volumul intitulat Nu !, premiat de un juriu prezidat de Tudor Vianu pentru "scriitori tineri needitaţi". Desprindem deja o formulă a absurdului, cartea producând uimire, derută, comic irezistibil. Astfel, după ce atacă figurile majore ale literaturii române din acea vreme, Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Ionel Teodoreanu, Tudor Arghezi, Ion Barbu, Camil Petrescu pentru că nu ar fi creat o operă valabilă, Eugen Ionescu revine şi susţine că ar putea dovedi exact contrariul!
Întreaga operă ce va urma poate fi considerată ca un efort original şi reuşit de a desprinde din banalitatea contingentului sensul tragic şi absurd al existenţei, fatalitatea morţii, splendoarea şi neantul condiţiei umane.
Dramaturgie
Cântăreaţa cheală (1950)
Lecţia (1951)
Scaunele (1952)
Victimele datoriei (1953)
Amadeu (1954)
Jacques sau supunerea (1955)
Ucigaş fără simbrie (1957)
Rinocerii (1959)
Regele moare (1962)
Pietonul văzduhului (1963)
Setea şi foamea (1966)
Delir în doi (1967)
Jocul de-a măcelul (1970)
Macbett (1972)
Ce formidabilă harababură (1973)
Omul cu valize (1975)
Călătorie în lumea morţilor (1980)
Eseuri. Proză literară
La Photo du Colonel (1962)
Note despre teatrul de avangardă (1962)
Note şi contranote (1966)
Jurnal în fărâme (1967)
Prezent trecut, trecut prezent (1968)
Descoperiri (1969)
Solitarul (1973)
Situaţii şi perspective (1980)
Căutarea intermitentă (1988)
Regizor
- În familie (2002) – serial de televiziune
- O zi lungă (2004) – scurtmetraj
- Lampa cu căciulă (2007) – scurtmetraj
- Dimineața (2007) – scurtmetraj
- Alexandra (2007) – scurtmetraj
- 5 succese mari pentru 5 filme mici (2008) – scurtmetraj
- Cea mai fericită fată din lume (2009)
- Film pentru prieteni (2011)[2]
- Toată lumea din familia noastră (2012)
- O umbră de nor (2013)[3] – scurtmetraj
- Trece și prin perete (2014) – scurtmetraj
- Scurt/4: Istorii de inimă neagră (2014) – scurtmetraj
- Aferim! (2015)
- Inimi cicatrizate (2016)
- Costică Acsinte (2016) – documentar
- Țara moartă (2017) – documentar
- Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari (2018)
Scenarist
- Dimineața (2006) – scurtmetraj
- Alexandra (2006) – scurtmetraj
- Cea mai fericită fată din lume (2009)
- Stanka se duce acasă (2010) – scurtmetraj
- Tatăl meu cel obosit (2011) – scurtmetraj
- Film pentru prieteni (2011)
- Toată lumea din familia noastră (2012)
- O umbră de nor (2013)[4] – scurtmetraj
- Trece și prin perete (2014) – scurtmetraj
- Aferim! (2015)
- Inimi cicatrizate (2016)
- Țara moartă (2017) – documentar
- Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari (2018)
Producător
- Alexandra (2006) – scurtmetraj
- Film pentru prieteni (2011)
- Trece și prin perete (2014) – scurtmetraj
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu