Materialele prezentate reprezintă un colaj realizat din publicații diferite și au drept scop informarea publică cuprinzând sinteza evenimentelor zilei în timp.
sâmbătă, 24 iunie 2023
2. /26 IUNIE 2023 - ISTORIE PE ZILE: Decese, Sărbători
Decese
·363: Moare in batalia de la Maranga, pe fluviul Tigru, impotriva Imperiului Sassanid, imparatul roman Flavius Claudius Iulianus (numit in traditia crestina Iulian Apostatul); (n.331).Flavius Claudius Iulianus este ultimul împărat roman pagan. S-a născut la Constantinopol fiind fiul lui Iulius Constantinus (fratele vitreg, asasinat în anul 337 , al imparatului Constantin cel Mare). A abandonat religia crestina in anul 351, în favoarea unui monoteism platonician. La data de 6 noiembrie 355, împăratul Constantin al II-lea il desemneaza Caesar al provinciilor din Occident.În februarie 360, la Luteția (astăzi, Paris), trupele din Occident îl proclamă împărat. După moartea imparatului Constantin al II-lea, la Tarsos (la 3 noiembrie 361), Iulian este recunoscut ca unic împărat al imperiului. A fost guvernator al Galiei (355-361), si apoi imparat roman (361-363). A scris lucrari critice la adresa crestinismului.A murit in timpul unei expeditii militare in timpul razboiului purtat cu sasanizii, fiind ranit mortal la abdomen de o sulita, fiind urmat la tron de generalul Flavius Claudius Iovianus, care a condus imperiul intre anii 363-364.Cu Iulian Apostatul se sfârșește dinastia întemeiată de Constantin cel Mare. Există controverse cu privire la alegerea lui Iovian ca împărat. Unele surse susținand că, pe patul său de moarte, însuși Iulian l-ar fi desemnat succesor. Alte surse spun că ar fi fost ales de soldați, unele afirmând că alegerea sa s-ar fi datorat soldaților creștini.
În 785 (al patrulea an al erei Enryaku, conform cronologiei japoneze) el a primit ordonare la templulTōdai-ji în Nara, dar peste câteva luni s-a retras la muntele Hiei[1]. Treptat, i s-au alăturat și alți călugări și acest munte a devenit un centru spiritual al budismului japonez.
În anul 804 d.Hr, în cadrul unei misiuni diplomatice a curții japoneze, a călătorit în China pentru a continua studierea doctrinelor Tiantai și pentru a aduce mai multe texte. Întors în Japonia, în anul 805, a înființat secta Tendai și a întemeiat templul Enryaku-ji ca sediu al sectei sale, pe muntele Hiei lângă Kyoto.
Saichō a fost un călugăr foarte influent și a adus inovați în budismul japonez, printre care și schimbarea ritualului de hirotonire. El de asemenea este primul care a adus ceaiul în Japonia. După moartea sa, el a fost distins cu numele postum de Dengyō (伝教?) și titlul de Daishi (大師mare maiestru?).
·1541: A murit decapitat conchistadorul spaniol Francisco Pizarro. A fost asasinat în Lima (astazi capitala Peru) de către fiul fostului tovarăş şi mai târziu adversar, Diego Almagro. Almagro a fost prins mai târziu şi executat.
* 1655: Margareta de Savoia (28 aprilie 1589 – 26 iunie 1655) a fost ultima viceregină din famili habsburg a Portugaliei. În Portugalia a fost cunoscută ca Duquesa de Mântua, deoarece prin căsătorie a fost Ducesă de Mantua și de Montferrat.
S-a născut la Torino și a fost al cincilea copil al lui Carol Emanuel I de Savoia (1562–1630) și al Infantei Catalina Micaela a Spaniei, fiica regelui Filip al II-lea al Spaniei. S-a căsătorit la 19 februarie 1608 cu viitorul Francisc al IV-lea, Duce de Mantua (1586–1612). Nunta s-a celebrat la Torino. În 1612 soțul Margaretei și-a succedat tatăl, Vincent I, ca Duce de Mantua. Din căsătorie au rezultat trei copii, însă numai o fiică, Maria, a supraviețuit copilăriei. Francisc a murit în 1612.
Cum cuplul nu a avut moștenitori pe linie masculină, următorul frate al Ducelui Francisc a devenit Duce de Mantua în timp ce Ducatul de Montferrat a fost moștenit de fiica sa de trei ani, Maria.
Margareta avea legături strămoșești cu Portugalia: două dintre bunicile ei (împărăteasa Isabela și Beatrice, Ducesă de Savoia) au fost fiicele regelui Manuel I al Portugaliei. În 1635, după căderea contelui de Basto, ea a fost numită de vărul ei Filip al IV-lea al Spaniei viceregină a Portugaliei, aflată la momentul respectiv într-o uniune dinastică cu Spania. Margareta s-a mutat în Portugalia în 1634. Această numire a fost rezultatul eforturilor lui Diogo Soares, membru al Consiliului Portugaliei la Madrid, un prieten al contelui de Olivares și o rudă a lui Miguel de Vasconcelos, care, în 1635, va fi numit secretar de stat al Portugaliei.
Ca rezultat al revoluției portugheze (numită Restaurarea Independenței) din 1640, Vasconcelos a fost asasinat și ducesa de Mantova a încercat să calmeze poporul portughez în timpul demonstrațiilor din Terreiro do Paço (la momentul respectiv piața principală din Lisabona). Portughezii l-au proclamat pe ducele de Braganza noul lor rege. Reședința Margaretei din Liabona a fost înconjurată iar noul potentat i-a permis să plece în Spania.
A murit la Miranda de Ebro în 1655, la vârsta de 66 de ani.
·1718 - Fiul lui Petru I cel Mare, tareviciul Alexei Petrovici al Rusiei, a murit in conditii misterioase la scurt timp dupa ce a fost condamnat la moarte de tatal sau sub acuzatia de complot.
Eforturile de a o căsători cu un Arhiduce de Austria sau cu un prinț francez nu au reușit pentru că ea a fost dispusp să se convertească la credința catolică. În noiembrie 1750 a fost numită membră a Mănăstirii Gandersheim. Elisabeta de Saxa-Meiningen, stareța mănăstirii, a murit îm 1766, după ce a deținut funcția 53 de ani. Therese Natalie a succedat-o. Ea a fost întronată la 3 decembrie 1767.
Therese Natalie a stat deseori la curtea fratelui ei, Karl I, Duce de Brunswick-Wolfenbüttel. A murit la Gandersheim la 26 iunie 1778, la vârsta de 50 de ani.
Therese de Brunswick-Wolfenbüttel
Portret al Theresei de Anna Rosina de Gasc (1713-1783), ulei pe pânză, 1773
Date personale
Nume la naștere
Therese Natalie von Braunschweig-Wolfenbüttel-Bevern
·1810: Frații Montgolfierse referă laJoseph-Michel Montgolfier(n.26 august1740în Annonay lângă Lyon - d.26 iunie1810în Balaruc-les-Bains) șiJacques-Étienne Montgolfier(n.6 ianuarie1745în Annonay - d.2 august1799), fabricanți dehârtie, inovatori și inventatori francezi, cel mai cunoscuți în întreaga lume pentru că sunt primii realizatori aizboruluicu mașini mai ușoare decâtaerul, inventatoriibalonuluicuaercald,globe aérostatique, în limba franceză.
Cei doi au lansat și primul balon aeropurtat, condus de un pilot, în persoana lui Jacques-Étienne. Printre alte realizări importante, se pot menționa și pompa de apă hidraulică (inventată de Joseph-Michel), crearea primei școli profesionale de fabricanți de hârtie (Jacques-Étienne) și inventarea unui proces industrial de fabricare al hârtiei transparente.
Frații Montgolfier, Joseph-Michel și Jacques-Étienne au făcut parte dintr-o familie de fabricanți de hârtie fondată în 1534 in Annonay, în Ardèche, Franța.[1] Părinții lor fuseseră Pierre Montgolfier (1700–1793) și soția sa, Anne Duret (1701–1760). Cei doi au avut 16 copii.[2]Pierre Montgolfier l-a lăsat pe primul său fiu, Raymond (1730–1772), ca succesor al afacerii de familie.
Joseph-Michel fusese cel de-al douăsprezecelea copil din cei 16, fiind adesea descris ca un visător ingenios, cu un „temperament tipic de inventator”, fiind totodată tare nepriceput în conducerea propriilor sale afaceri, dar și în conducerea unei companii, așa cum era cea a familiei Montgolfier. Étienne, al cincisprezecelea din 16, o fire pragmatică și cu calități clare de om de afaceri, a fost trimis la Paris ca să studieze arhitectura. După moartea subită a lui Raymond, Étienne a fost chemat acasă, renunțând la cariera de arhitect, pentru a conduce fabricarea hârtiei.
În anii ce vor urma, combinația dintre talentul de inventator și inovator al lui Étienne cu cea de pragmatic om de afaceri a lui Joseph-Michel, la care se adauga și solida lor pregătire academică, a condus la o expansiune a afacerilor familiei, o creștere importantă a profitabilității și a avansului tehnologic al companiei, care a devenit lider de tip high-tec al perioadei respective.
Joseph-Michel și Jacques-Étienne Montgolfier au studiat științele naturale și arhitectura, aplicând multe din cunoștiințele lor academice în propria lor fabrică de hârtie, cei doi fiind continuatorii unei tradiții vechi de peste două secole în familie.
Pe la mijlocul anului 1770, Joseph-Michel este preocupat de aeronautică, făcând încercări de parașutism de pe acoperișul casei sale. Motivat de articolul lui Joseph Priestley (fizician, chimist, filozof și teolog american - 1733-1804) se preocupă de proprietățile gazelor, căutând un amestec de gaze mai ușor decât aerul. Experimentele cu vapori de apă eșuează. În decembrie 1782 întreprind în Annonay, locul lor de baștină, prima încercare cu un balon umplut cu lână, fân și aer încălzit, încercare încununată de succes. Frații ajung la concluzia că fumul este forța care contribuie la înălțarea aerostatului, din care cauză folosesc materiale care produc mult fum. La 5 mai 1783 îmbunătățesc peretele balonului, care va fi construit din in căptușit cu hârtie. Zborul, asistat de public, durează un timp de zece minute, atingând o înălțime de 1500 m.
RegeleLudovic XVI invită frații pentru o prezentare a zborului cu balonul la Paris, însărcinând în același timp cu studiul acestui fenomen „Academia de Științe din Paris”. Jean-Baptiste Reveillon livrează tapete colorate și sprijină financiar experimentul cu balonul. La data de 19 septembrie frații fac un experiment cu un balon care se înalță cu trei animale (un miel, o rață și un cocoș), în prezența regelui; animalele supraviețuiesc zborului cu balonul. Drept urmare, regele aprobă să se facă încercări și cu oameni. La 21 noiembrie 1783 balonul se înalță cu primii oameni, fizicianul Pilâtre de Rozier și ofițerul Marquis d'Arlandes. Zborul durează 25 de minute fără incidente. Se preconizase ca experimentele să se efectueze cu deținuți, dar din cauza protestelor s-a renunțat la această idee. Încercarea următoare, la 1 decembrie 1783, se va face cu un gaz mai ușor decât aerul, folosindu-se hidrogenul. Jacques Charles zboară astfel în Paris pe o distanță de 3 km. Primul zbor cu un om la bordul unui balon în afara Franței a avut loc lângă Milano la 25 februarie 1784. Joseph-Michel îmbunătățește balonul în anul 1796 prin folosirea ventilului descoperit de John Whitehurst în 1772. Frații Montgolfier pun la punct o tehnologie de producere a unei hârtii transparente pentru confecționarea balonului. Ulterior au loc concursuri cu baloane.
·1830: George al IV-lea (George Augustus Frederick; 12 august1762 – 26 iunie1830) a fost rege al Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei și al Hanovrei din 29 ianuarie1820, până la moartea sa.
George ca Prinţ de Wales, pictură de Richard Cosway, ca. 1780-1782.
George s-a născut la Palatul St. James din Londra la 12 august 1762. Fiind fiul cel mare al unui suveran britanic, automat a devenit la naștere Duce de Cornwall și Duce de Rothesay. A fost numit Prinț de Wales și Conte de Chester câteva zile mai târziu.[1] În același an, la 18 septembrie a fost botezat de Arhiepiscopul de Canterbury, Thomas Secker.[2]
La vârsta de 21 de ani se îndrăgostește de romano-catolica Maria Anne Fitzherbert, care era văduvă de două ori [4]. Actul de Reglementare din 1701 declara pe cei care se căsătoresc cu romano-catolici ineligibili pentru a succeda la tronul britanic. De asemenea, Actul pentru căsătoria regală din 1772 prevedea ca Prințul de Wales nu se poate căsători fără consimțământul regelui, pe care George nu l-ar fi obținut niciodată. Cu toate acestea, cuplul s-a căsătorit la 15 decembrie 1785, la casa ei din Park Street, Mayfair. Din punct de vedere legal, căsătoria era nulă din moment ce avizul regelui n-a fost niciodată solicitat[5] Din rațiuni politice, căsătoria a rămas secretă iar doamna Fitzherbert a promis să nu dea publicității nimic care să aibă legătură cu acest lucru.[6]
Prințul de Wales era înglodat în datorii din cauza vieții sale exorbitante. Tatăl său a refuzat să-l ajute, forțându-l să părăsească Casa Carlton și să trăiască la reședința doamnei Fitzherbert. În 1787, aliații din Camera Comunelor ai Prințului au inițiat o propunere de a-l scuti de datorii cu o subvenție parlamentară. Parlamentul i-a acordat Prințului de Wales 161.000 £ pentru plata datoriilor sale și 60.000 £ pentru îmbunătățiri la Casa Carlton.
Portret al lui George, de Sir Thomas Lawrence, ca. 1814.
Acum se crede că regele George al III-lea suferea de o boală ereditară porphyria.[8] În vara anului 1788 sănătatea lui mentală s-a deteriorat însă a fost în stare să se scutească de unele din îndatoririle sale și să declare Parlamentul prorogat din 25 septembrie până în 20 noiembrie. În timpul prorogării, George al III-lea s-a îmbolnăvit, viața sa fiind amenințată iar la convocarea Parlamentului din noiembrie, regele n-a putut să rostească discursul obișnuit la deschiderea Parlamentului. Parlamentul s-a găsit el însuși într-o poziție impracticabilă; potrivit unei legi mai vechi nu se putea trece la dezbaterea nici unui lucru până nu se rostea discursul regelui.[9][10]
Parlamentul a început dezbaterea pentru stabilirea unei regențe. În cele din urmă, primul ministru Pitt a fost de acord că Prințul de Wales ar fi cea mai potrivită alegere pentru a fi numit regent,[9][10] însă cere limitarea acestor puteri. Printre alte lucruri, Prințul de Wales nu putea să vândă proprietatea regelui sau să acorde ranguri nobiliare altor persoane în afară de copiii regelui. Prințul de Wales a denunțat schema lui Pitt, declarând că este "un proiect pentru producerea de slăbiciune, tulburări și nesiguranță în fiecare ramură de administrare a afacerilor".[11] În interesul națiunii, ambele facțiuni au fost de acord să facă un compromis.[10]
Un impediment tehnic semnificativ era lipsa unui discurs al Tronului, care era necesar înainte ca Parlamentul să poată proceda la orice dezbateri sau voturi. Discursul era rostit în mod normal de către rege, dar el putea fi, de asemenea, rostit de către reprezentanți regali cunoscuți sub numele de Lorzi Comisari; nici un document nu permitea Lorzilor Comisari să acționeze cu excepția cazului în care se aplica marele sigiliu.
Sigiliul nu putea fi aplicat în mod legal, fără autorizarea prealabilă a suveranului. Pitt și miniștrii săi au ignorat ultima cerință și au dat instrucțiuni Lordului Cancelar să aplice sigiliul fără consimțământul regelui. Această ficțiune juridică a fost denunțată de către Edmund Burke ca o "minciună evidentă",[12] ca o "absurditate palpabilă",[12] și chiar ca un "fals, înșelăciune".[13]
Fratele Prințului de Wales, Ducele de York, a descris planul ca "neconstituțional și ilegal".[11] Cu toate acestea, alții din Parlament au considerat că o astfel de schemă a fost necesară pentru a menține un guvern eficient. În consecință, la 3 februarie 1789, la mai mult de două luni după ce a fost convocat, Parlamentul a fost deschisă oficial de către un "ilegal" grup de Lorzi Comisari. Regele a declarat retroactiv, că instrumentul de autorizare a Lorzilor Comisari de a acționa a fost valabil.
George în 1822, pictură de Sir Thomas Lawrence.
Portret al ultimei metrese, Elizabeth Conyngham.
Datoriile Prințului de Wales au continuat să crească iar tatăl său a refuzat să-l ajute dacă nu acceptă căsătoria cu verișoara sa, Caroline de Braunschweig.[14] În 1795, Prințul acceptă și la 8 aprilie1795 la Capela Regală a Palatului St James are loc căsătoria. Tinerii nu se potriveau deloc, căsătoria este dezastruoasă. Cei doi au un singur copil, Prințesa Charlotte, în 1796, și pentru tot restul vieții au rămas separați. Prințul de Wales a rămas atașat de Mrs. Fitzherbert toată viața sa, în ciuda mai multor perioade de înstrăinare.[15]
Printre metresele sale înainte s-o întâlnească pe Mrs. Fitzherbert au fost: Mary Robinson, o actriță care a fost cumpărată cu o pensie generoasă când l-a amenințat că va vinde ziarelor scrisorile de la el;[16] Grace Elliott, soția divorțată a unui medic;[17] și Frances Villiers, Contesă de Jersey, care a dominat viața lui câțiva ani.[15] În ultimii zece ani ai vieții sale metresa sa a fost Elizabeth Conyngham.[18]
Problema datoriilor Prințului de Wales, care ajunseseră în 1795 la exorbitanta sumă de 630.000 £ (egală astăzi cu 49.820.000 £ astăzi),[19] a fost rezolvată (cel puțin temporar) de Parlament. I s-a furnizat o sumă de 65.000 £ (egală astăzi cu 5.140.000 £) pe an.[20] În 1803, alte 60.000 £ (sumă egală astăzi cu 4.486.000 £) s-au adăugat, și datoriile Prințului din 1795 au fost plătite în 1806.
În 1804 a apărut o dispută asupra custodiei Prințesei Charlotte, care în cele din urmă a fost încredințată regelui George al III-lea. De asemenea, a fost o Comisei parlamentară de anchetă a comportamentului prințesei Caroline, pe care Prințul de Wales a acuzat-o că ar avea un fiu nelegitim. Comisia a decis că acuzațiile "nu au fundament" dar a clasificat comportamentul ei ca fiind extraordinar de indiscret.
George al IV-lea
Rege al Regatului Unit al Marii Britanii și al Hanovrei
* 1836: Claude Joseph Rouget de Lisle (n. 10 mai1760, Lons-le-Saunier - d. 26 iunie1836, Choisy-le-Roi), cunoscut mai ales ca Rouget de Lisle, a fost un ofițergenist francez, poet și dramaturg. Este cunoscut îndeosebi ca fiind autorul imnului național al Franței, La Marseillaise (muzica și versurile). A mai compus și alte imnuri, mai puțin cunoscute, ca L'Hymne Dithyrambique sur la conjuration de Robespierre et la Révolution du 9 Thermidor (1794) și Vive Le Roi! (1814).
Claude Joseph Rouget de Lisle s-a născut la 10 mai1760 în Lons-le-Saunier, Franța. Era primul născut al avocatului Claude Ignace Rouget[12], mama sa fiind Jeanne Madeleine Gaillande.[13]
După ce a urmat L'École royale du génie de Mézières (Școala militară de geniu din Mézières), a fost repartizat ca ofițer al armatei regale în diferite garnizoane, printre care și cea de la Mont-Dauphin, unde se spune că și-ar fi exersat „talentele de Don Juan”[14]. A avansat în cariera militară până la gradul de căpitan.
În timpul Revoluției franceze a fost mutat la garnizoana din Strasbourg, cu începere de la 1 mai 1791. Aici l-a cunoscut pe primarul orașului, Philippe-Frédéric de Dietrich (se pare că în cadrul unei loji masonice). La cererea acestuia a compus mai multe cântece patriotice, printre care l'Hymne à la Liberté pour la fête de la Constitution („Imnul de libertate pentru Sărbătoarea Constituției”), imn cântat la sărbătoarea respectivă, care a avut loc la Strasbourg pe 25 septembrie 1791. Tot la Strasbourg a compus Chant de guerre pour l'armée du Rhin („Cântecul de război al armatei de pe Rin”), pe care l-a cântat pentru prima oară la 25 / 26 aprilie1792, în cadrul unui banchet dat de primarul Philippe-Frédéric de Dietrich în onoarea voluntarilor „armatei de pe Rin” care se mobilizaseră după declararea războiului cu Austria.[15] Acest cântec va deveni mai târziu, la 14 iulie 1795, imnul național al Franței, cunoscut sub numele La Marseillaise.
La 13 iunie 1792 Rouget de Lisle a fost transferat de la Strasbourg la fortăreața Huningue. Aici a primit vestea că a fost destituit din funcție, de către Lazare Carnot, pentru că protestase împotriva arestării regelui Ludovic al XVI-lea în urma insurecției de la 10 august. Deoarece își manifestase fățiș simpatiile promonarhiste, a fost întemnițat în timpul terorii iacobine, dar a scăpat de ghilotinare. În 1795 a fost înrolat din nou în armata revoluționară fiind trimis la Brest sub comanda generalului Hoche. A luat parte la luptele împotriva insurgenților contrarevoluționari (șuani) din Bretania.
A demisionat din armată în 1796, revenind la Lons-le-Saunier, unde a trăit în condiții modeste. S-a manifestat ostil față de instaurarea imperiului, îndrăznind să-i scrie lui Napoleon: Bonaparte, vous vous perdez, et ce qu'il y a de pire, vous perdez la France avec vous! („Bonaparte, vei pierde și, ceea ce este mai rău, va pierde și Franța odată cu tine!”).[16]
Rouget de Lisle a mai scris alte câteva piese muzicale de aceeași natură cu La Marseillaise. În 1825 el a publicat Chants français („Cântece franceze”), în care a pus pe muzică cincizeci de poezii ale unor diverși autori. A mai publicat Essais en vers et en prose („Eseuri în versuri și în proză”), o povestire intitulată Adelaide et Monville și câteva poeme ocazionale. În timpul Restaurației a compus un imn regal, intitulat Vive le Roi! („Trăiască Regele!”), dar acesta nu a fost pe placul regelui Ludovic al XVIII-lea.
Spre sfârșitul vieții, Rouget de Lisle se afla într-o situație materială precară, fiind nevoit să vândă chiar și ceea ce moștenise de la tatăl său. Sub regimul Monarhiei din Iulie regele Ludovic-Filip i-a acordat însă o pensie viageră..[17]
Rouget de Lisle a murit la 26 iunie 1836, în vârstă de 76 de ani, la Choisy-le-Roi, unde a și fost înhumat.[17] La 14 iulie 1915 rămășițele sale au fost transferate la Hôtel des Invalides.
Rouget de Lisle a compus textul și muzica imnului La Marseillaise, la Strasbourg, în noaptea de 25 / 26 aprilie1792, imediat după declararea războiului cu Austria. Titlul inițial era Chant de guerre pour l'armée du Rhin („Cântecul de război al armatei de pe Rin”)[15]. La 30 iulie 1792, melodia a fost cântată de voluntarii republicani din Marsilia, la intrarea lor în Paris, de aici provenind numele La Marseillaise. Mai târziu, la 14 iulie1795, La Marseillaise a devenit în mod oficial imnul naționalal Franței.
* 1867: Maximilian Anton Lamoral, Prinț Ereditar de Thurn și Taxis(germanăMaximilian Anton Lamoral Erbprinz von Thurn und Taxis; 28 septembrie1831 – 26 iunie1867) a fost Prinț Ereditar de Thurn și Taxis de la naștere până la moartea sa.
S-a născut la Palacio Real din Madrid (Palatul Regal). Isabela a II-a și soțul ei Francisco au fost nașii ei de botez când a primit numele: María de las Mercedes Isabel Francisca de Asís Antonia Luisa Fernanda Felipa Amalia Cristina Francisca de Paula Ramona Rita Cayetana Manuela Juana Josefa Joaquina Ana Rafaela Filomena Teresa Santísima Trinidad Gaspara Melchora Baltasara et omni sancti.
Deși pe linie paternă Mercedes a fost prințesă franceză, ea a fost oficial, de asemenea, infantă spaniolă. În afară de faptul că era nepoata Isabelei a II-a, Mercedes avea dreptul la titlu de infantă deoarece tatăl ei Antoine, la căsătoria cu infanta Luisa Fernanda a Spaniei, a fost numit Infantele Antonio al Spaniei. Copilăria și-a petrecut-o în cea mai mare parte la palatul lor din San Telmo, Sevilia, în Andaluzia (sudul Spaniei).
A fost apopiată de toți frații ei, în special de fratele ei Fernando, care a murit când ea avea 13 ani. De asemenea, a fost apropiată de surorile ei mai mari Prințesa Isabela (care s-a căsătorit cu vărul ei primar Filip, Conte de Paris în 1864) și Prințesa María Amalia (care a murit la vârsta de 19 ani în 1870) ca și de sora mai mică, María Cristina.
María de las Mercedes de Orleans
În anii 1860, Spania a trecut printr-o criză de cereri democratice. În final, mătușa lui Mercedes, regina Isabela a II-a a fost detronată. Familia lui Mercedes a fost exilată. În 1872, la vârsta de 12 ani, în exil, și-a întâlnit vărul primar, Alfonso, Prinț de Asturias, de care s-a îndrăgostit.
În 1876, la o perioadă după restaurare, Alfonso în vârstă de 19 ani, și-a declarat intenția de a se căsători cu Mercedes în vârstă de 16 ani. Căsătoria nu a întrunit acordul întregii famiii regale - în special, fosta regină Isabela s-a înfuriat: planul ei era ca Alfonso să se căsătorească cu Infanta Blanca a Spaniei (1866-1935), fiica rivalului ei carlist, Carlos, Duce de Madrid. Totuși, cuvântul final l-a avut Alfonos care era rege. Logodna a avut loc printr-un mare bal în decembrie 1877. Căsătoria a avut loc la 23 ianuarie1878 printr-o ceremonie la biserica Atocha din Madrid.
La scurtă vreme după luna de miere, a devenit evident că Mercedes are tuberculoză. Căsnicia lor a durat numai șase luni, timp în care Mercedes a avut un avort spontan. Disperat, regele n-a putut face nimic pentru a preveni decesul soției sale. Regina Mercedes a murit la Madrid la două zile după ce a împlinit 18 ani.
Corpul reginei Mercedes a fost îmbrăcat în veșminte albe și negre de călugăriță și a fost înmormântată la Escorial, însă nu în cripta regală deoarece acolo sunt înmormântate numai regine care au dat naștere unui moștenitor regal.
Mercedes
Regină a Spaniei
Date personale
Nume la naștere
María de las Mercedes Isabel Francisca de Asís Antonia Luisa Fernanda de Orléans y Borbón
Ludovic-Filip al Franței împreună cu cei doi fii mai mari: Ducele de Chartres și Ducele de Nemours.
S-a născut la Palais Royal din Paris. La vârsta de 12 ani a fost numit colonel al regimentului 1 de cavalerie iar în 1830 a fost făcut cavaler al Ordinului Sfântului Spirit de către regele Carol al X-lea.
La începutul anului 1825, numele său era menționat ca posibil candidat pentru tronul Greciei iar în februarie 1831 a fost nominalizat rege al Belgiei însă considerațiile internaționale l-au descurajat pe Ludovic Filip să accepte onoarea pentru fiul său, care a acompaniat armata franceză și a intrat în Belgia pentru a susține noul regat în separarea sa de Regatul Unit și Olanda; acolo a luat parte la Asediul de la Antwerp.
Decesul fratelui său mai mare, Ferdinand, Duce de Orleans, în 1842 i-a dat o poziție cu o importanță mai mare în cazul ascensiunii nepotului său, tânărul conte de Paris. Răceala lui, faptul că nu-i plăceau funcțiile publice și trufia lui l-au făcut nepopular.
După izbucnirea revoluției din 1848 a mers cu cumnata lui Ducesa Helen de Mecklenburg-Schwerin și cu cei doi fii ai ei în camera deputaților însă a fost separat de ei de răscuți, și a scăpat în cele din urmă numai prin deghizarea sa în uniformă de gardă națională.
A plecat în Anglia unde s-a stabilit cu părinții săi la Casa Claremont. Scopul lui principal în timpul exilului, în special după moartea tatălui său a fost reconcilierea celor două ramuri ale Casei de Bourbon ca indispensabilă restabilirii monarhiei în Franța sub orice formă. Această dorință a fost frustată pe de o parte de atitudinea contelui de Chambord și pe de altă parte de determinarea ducesei de Orleans de a menține pretențiile contelui de Paris.
Nemours a locuit la Casa Bushy după decesul în 1866 a reginei Marie Amélie, văduva lui Ludovic Filip. În 1871 exilul impus prinților francezi a fost retras. În martie 1872 el a reobținut rangul de general de divizie de armată. Mai târziu, după retragerea din armată a continuat ca președinte al Crucii Roșii până în 1881, când un nou decret împotriva prinților de sânge a dus la retragerea din societatea pariziană.
A studiat medicina la Paris între anii 1834-1839. Despre călătoria la Paris și anii de viață studențească acolo va scrie mai târziu o carte, mărturie importantă despre situația primilor studenți români la Paris.
La Revoluția de la 1848 a fost - împreună cu frații săi mai mari Constantin și Scarlat - un susținător moderat al ideilor noi ale guvernului revoluționar, din care nu a făcut parte.
În iunie 1862, a devenit președinte al consiliului de miniștri (prim-ministru) și ministru de interne în guvernul format după asasinarea lui Barbu Catargiu. Din această poziție a evitat discutarea problemei agrare, ocupându-se de alte probleme printre care unificarea sistemului sanitar, crearea Direcției Generale a Arhivelor Publice, și crearea unui Consiliu al Instrucțiunii Publice. Susține demersurile pentru naționalizarea mănăstirilor închinate și începe pregătirile pentru adoptarea Legii secularizării averilor mănăstirești.
După remanierea din octombrie 1863 este ministru al instrucției publice în noul guvern.
A fost membru fondator al Academiei Române (Societatea Academică Română).
Scrieri:
Questions sur diverses branches des sciences médicales (semnată Cretzoulesko, N.-A.), Paris, 21 iunie 1839 - lucrarea de doctorat în medicină
* 1922: Albert I (13 noiembrie1848 – 26 iunie1922) a fost al 10-lea Prinț de Monaco și al 10-lea Duce de Valentinois din 10 septembrie 1889 până la moartea sa. Este cunoscut pentru că a dăruit locuitorilor din Monaco prima Constituție, și pentru explorările marine
Prințul Albert servește în marina spaniolă însă în timpul războiului franco-prusac se alătură marinei franceze, servește în flota Nordului, și obține gradul de locotenent de vas de război și crucea Legiunii de Onoare.
Are numai 22 de ani când începe să dezvolte interes în domneniul științei relativ nouă atunci numită oceanografie. După mai mulți ani de studiu, Albert a arătat ingeniozitatea lui și prin crearea unui număr de tehnici și instrumente utilizate pentru măsurare și explorare. Însoțit de cei mai mari specialiști în știința marină, a înregistrat numeroase studii și hărți oceanografice.
A fondat ceea ce avea să devină de renume mondial "Institutul Oceanografic" din Monaco, care a inclus un acvariu, un muzeu și o bibliotecă, plus facilități de cercetare în Paris. El a descoperit, de asemenea, Bancul Prințesa Alice a Insulelor Azore, în 1896 pe un sondaj oceanografic al zonei.
A înființat un institut de paleontologie umană la Paris.
Albert I de Monaco
La 21 septembrie1869 la castelul Marchais (care și astăzi este în posesia familiei Grimaldi), Prințul Albert s-a căsătorit cu Lady Mary Victoria Hamilton (1850–1922), fiica lui William Hamilton, al 11-lea Duce de Hamilton, și a soției lui, Prințesa Maria de Baden. Cuplul s-a întâlnit prima dată în august 1869 la un bal găzduit de împăratul și împărăteasa Franței. Căsătoria lor a fost aranjată de bunica lui Albert, Caroline.
Împăratul a încercat s-o convingă că regina Victoria era împotriva vreunei alianțe dintre membrii familiei ei cu familia Grimaldi, și i-a sugerat ca alternativă pe Lady Mary, verișoară de gardul trei a împăratului și sora bunului său prieten, al 12-lea Duce de Hamilton. Ca fiică a unui duce scoțian, Mary nu era de rang regal însă familia ei era bogată, cu multe conexiuni și înrudită prin sânge cu familia imperială franceză, prin bunica maternă Stéphanie de Beauharnais, fiica adoptivă a împăratului Napoleon și verișoară de gradul doi cu mama împăratului Napoleon al III-lea.[1] Cuplul s-a căsătorit la castelul Marchais la 21 septembrie 1869.
În mai puțin de un an de la căsătorie, s-a născut singurul copil al cuplului, Louis. Tânărei scoțiene de 19 ani, Mary, nu-i plăcea însă Monaco și la scurtă vreme a părăsit țara definitiv. Cuplul a divorțat și căsătoria a fost anulată la 28 iulie 1880; s-a făcut o dispoziție specială la Vatican pentru a-i permite lui Louis să rămână legitim în ochii bisericii.
În același an, fosta prințesă de Monaco s-a recăsătorit la Florența cu un nobil ungur, prințul Tassilo Festetics von Tolna, 1850-1933. Au avut un fiu și trei fiice; cea mai mare dintre fiice, Maria Mathilde, va deveni bunica paternă a designer-ului Egon von Fürstenberg și a Irei von Fürstenberg, o actriță europeană.
Statuie în Monaco reprezentându-l pe Albert I.
La 10 septembrie1889, la moartea tatălui său, Albert i-a succedat la tron. În același an, la Paris, la 30 octombrie s-a căsătorit cu Ducesa de Richelieu, născută Marie Alice Heine (1858–1925). Tată Alicei era verișor cu poetul Heinrich Heine. Alice Heine s-a căsătorit cu Ducele de Richelieu și era la 21 de ani văduvă cu un fiu, Armand.
Căsătoria ei cu Prințul Albert s-a dovedit o binecuvântare egală atât pentru el cât și pentru micul principat de Monaco. L-a ajutat pe soțul ei să puna principatul pe o bază financiară solidă și și-a dedicat energia pentru a face din Monaco unul dintre cele mai mari centre culturale europene, cu operă, teatru, balet sub conducerea renumitului impresar rus Serghei Diaghilev.
În ciuda succesului inițial al mariajului, în 1902, Prințul Albert și Prințesa Alice s-au separat legal deși nu au divorțat; nu au avut copii. Potrivit autoarei Anne Edwards, acest lucru s-a datorat prieteniei prințesei cu compozitorul Isidore de Lara. În aceeași ordine, curtezana Caroline Otero (La Belle Otero) care a fost prostituată de lux între 1893 și 1897 își amintește în memoriile ei că Albert nu era viril și avea dificultăți de erecție. Prințesa Alice a interzis-o pe La Belle Otero în principat în 1897 după ce a fost văzută cu soțul ei.
Prințul Albert I de Monaco a murit la 26 iunie 1922 la Paris și a fost succedat de fiul său, Louis al II-lea.
·1927: Se stinge din viaţă marele istoric român Vasile Parvan.Savantul român a fost şi eseist, filosof al culturii, academician, întemeietorul şcolii româneşti de arheologie; (n. 28 sept.1882). Vasile Pârvan provenea dintr-o familie modestă, fiind primul copil al învățătorului Andrei Pârvan (cu înaintași răzeși în Basarabia) și al Aristiței Chiriac (din Dobrenii Neamțului).[2]Acesta a primit prenumele Vasile, la fel ca unchiului său,Vasile Conta(mama sa fiind verișoara filozofului).
În 1913 s-a căsătorit cu Silvia Cristescu, nepoata lui Ioan Bogdan, fostul său profesor. În timpul Primului Război Mondial s-a refugiat la Iași (în 1916) iar apoi la Odesa (în 1917) unde i-a murit soția, la nașterea copilului.
Pasionat în totalitate de munca de pe șantier, Vasile Pârvan a ignorat apendicita de care suferea. A ajuns în final pe masa de operație, însă a fost mult prea târziu pentru a-i fi salvată viața; a decedat la doar 45 de ani, în plină putere creatoare. A urmat învățământul primar la Berești și studiile liceale în cadrul Colegiului Național „Gheorge Roșca Codreanu” din Bârlad (1893-1900).[3] A studiat apoi la Facultatea de litere și filosofie a Universității din București (1900-1904), avându-i ca profesori pe Nicolae Iorga, Ioan Bogdan și Dimitrie Onciul.
În 1904 a plecat cu o bursă a Universității din București (din „fondul Hillel”) într-un zbuciumat periplu de studii în Germania,[4] urmând cursurile a trei universități (Jena, Berlin și Breslau) și având deseori probleme materiale și de sănătate. La Breslau a obținut titlul de Doctorcum laudae (sub conducerea profesorului Conrad Cichorius)[5] cu lucrarea Naționalitatea negustorilor din Imperiul roman (1908, în limba germană), considerată de specialiști ca unul din cele mai bune studii despre dezvoltarea comerțului în antichitatea clasică. Colegii germani îl numeau „micul Mommsen” fapt care – ținând seama că „marele” Theodor Mommsen fusese recent distins (în 1902) cu premiul Nobel pentru monumentala sa Istorie a Romei Antice – sugera interesele de cercetător ale lui Vasile Pârvan. În anul 1900 a debutat în publicistică la „Noua revistă română”. Din anul 1902 a început să colaboreze cu „Convorbiri literare” iar în anul următor cu „Voința națională”, „Tribuna poporului”, „Luceafărul” etc. În 1906 a aderat ca „soldat al cauzei celei drepte” la Frăția Bunilor Români (organizație creată de Nicolae Iorga), începând să scrie pentru „Semănătorul” și „Neamul românesc”. Din 1907 a început colaborarea cu „Viața românească” și „Gazeta generală a învățământului”. A fost profesor la Universitatea din București din 1909 (titular din 1913), unde i-a urmat la catedră lui Grigore Tocilescu (imediat după moartea acestuia).[7] În 1910 a devenit membru corespondent al Academiei Române, iar trei ani mai târziu – membru titular.[8] În 1919 a fost numit profesor de istorie antică și la Universitatea din Cluj-Napoca. De asemenea, a fost membru al mai multor academii și societăți științifice din străinătate; între altele a fost profesor agregat la Sorbona (din 1926)[9] și membru al Comitetului Internațional al Științelor Istorice (Geneva).
În scopul rezolvării problemelor legate de istoria Daciei, a organizat o serie de săpături sistematice, îndeosebi în stațiunile arheologice din a doua epocă a fierului. Pe baza rezultatelor parțiale ale săpăturilor a scris Getica (1926) – cea mai importantă lucrare a sa – o vastă sinteză istorico-arheologică, prin care a readus în prim planul cercetării istorice rolul politic și cultural al daco-geților; unele lipsuri și exagerări (printre care accentuarea rolului sciților și al celților în dezvoltarea culturii geto-dacice) nu știrbesc valoarea acestei lucrări.[10]
O hartă a litoralului românesc în perioada romană după N. Iorga, V. Pârvan, I. Bitoleanu, A. Radulescu, C. Chera
S-a preocupat îndeosebi de arheologie, preistorie și istoria civilizației greco–romane.[11] A organizat numeroase șantiere arheologice, dintre care cel mai important este cel de la Histria și a publicat numeroase studii, rapoarte arheologice și monografii, cuprinzând un material documentar vast, valoros și util. A condus șantierul de la Histria până în 1926. Dintre cei 12 ani cât i-a fost dat lui Vasile Pârvan – în calitate de director al Muzeului Național de Antichități – să conducă săpăturile arheologice de la Histria, doar în nouă ani (1914–1916; 1921–1926) s-au putut desfășura campanii normale.[12]
Proporțiile relativ restrânse ale operei sale se explică prin: (1) intensa activitate organizatorică a acestui șef de școală și (2) ariditatea și lipsa de informație a zonelor pe care și-a concentrat activitatea. Mircea Gheorghe nota:[2]
„«Getica» făcea parte dintr-o proiectată trilogie pe care marele savant nu a mai reușit s-o termine. Aceasta trebuia să fie urmată de o altă lucrare, «Dacia romană» și apoi de o a treia, «Protoistoria slavilor». Postum a apărut lucrarea neterminată «Dacia. Civilizațiile străvechi din regiunile carpato-dunărene», care ar fi făcut parte din trilogie, dacă Vasile Pârvan ar fi avut răgazul să o dezvolte. [...] Obiectivul fundamental al trilogiei era analiza procesului de formare a poporului român prin sinteza daco-romană și prin asimilarea slavilor și a altor alogeni confruntați cu o românitate rurală puternică. Teza lui era limpede: romanii au prins rădăcini prin ocupațiile agricole și au format o comunitate puternică, pe care venirea altor neamuri nu a putut să o disloce”.
Concepția sa a fost că singurul obiect real al istoriei este cultura, viața spirituală, celelalte aspecte ale vieții fiind utile în măsura în care ajută la înțelegerea evoluției spiritului uman.[7][13][14] Prin concepția sa istorică idealistă, expusă în studiul sociologic Ideile fundamentale ale culturii sociale contemporane și în eseuri (volumele Idei și forme istorice și Memoriale) a reușit să facă o sinteză a neohegelianismului și neokantianismului și s-a declarat adversar al șovinismului și al cosmopolitismului. În „Parentalia",[15][16] acesta scrie: „Bărbatul e, înainte de orice, fiul Femeii”.
Lucrări reprezentative
Relațiile lui Ștefan cel Mare cu Ungaria (1905)
M. Aurelius Verus Caesar și L. Aurelius Commodus (1909)
Contribuții epigrafice la istoria creștinismului daco–roman (1911)
Cetatea Tropaeum (1912)
Idei și forme istorice (1920)
Memoriale (1923)
Începuturile vieții romane la gurile Dunării (1923)
Vasile Pârvan așa cum a fost văzut de către Victor Ion Popa. În fapt, cei doi „împart” postum clădirea teatrului/muzeului din Bârlad
Între 1910 și 1926 a fost director al Muzeului Național de Antichități. În 1919 a fondat Institutul de Antichitati din Cluj-Napoca, iar un an mai târziu editura „Cultura națională”, unde a îngrijit mai multe colecții.
A fost vicepreședinte al Academiei Române (1921–1922), iar din 1923 a activat ca secretar general până la decesul survenit în 1927.
Vasile Pârvan a avut un rol deosebit în crearea noii școli românești de arheologie. Astfel, în 1914 a fost unul dintre întemeietorii Institutului de studii sud-est europene. A organizat mai târziu (1921) Școala română din Roma,[17] instituție a cărui director a fost până la moartea sa. Scopul acestei instituții a fost de perfecționare a tinerilor arheologi și istorici; tot aici a inițiat și condus apariția anuarelor acesteia „Ephemeris Dacoromana” și „Diplomatarium Italicum”, precum și prima serie a revistei „Dacia”.
* 1934: Daria Harjevschi(n.1862 – d.,Chișinău,Regatul României) a fost o bibliotecară și om de cultură dinBasarabia. A condus Biblioteca Publică Orășenească dinChișinău(actualaBibliotecă Națională a Republicii Moldova) 40 de ani, din 1884 până în 1924, la cei 22 de ani fiind cea mai tânără directoare a bibliotecii din istoria acesteia.[1]La acea vreme, biblioteca era unica în gubernie care funcționa din contul statului. Cărțile erau aduse de la librăriile de laOdesa,Moscova,Sankt Petersburg,Kievși alte orașe, cât și din donațiile chișinăuienilor.[2]
La inițiativa ei, în 1889 este organizat Congresul Bibliotecarilor, care a contribuit la perfecționarea cataloagelor sistematice, organizarea catalogului unic al revistelor, cât și deservire mai bună a copiilor. În 1899, Harjevschi pleacă la perfecționare în Harkov, Poltava și Odesa, în urma cărei călătorii elaborează catalogul alfabetico-sistematic pe domenii al cărților.[2] În 1911, participă la Sankt Petersburg la Congresul Bibliotecarilor din Rusia, unde a prezentat darea de seamă a Bibliotecii din Chișinău, a adus propuneri de îmbunătățire a activității de bibliotecă și a făcut schimb de experiență cu omologi din alte gubernii.[3] În același an, vizitează mai multe biblioteci guberniale de pe Volga și Kama.[2]
În cei peste 30 de ani de conducere a Bibliotecii Publici Orășenești, Harjevschi a îndrumat bibliotecarii să depună mai mult efort și dăruire la asistența cititorilor, a încurajat accesul copiilor săraci în sălile bibliotecilor, a organizat chestionare în rândul vizitatorilor pentru a primi feedback-ul lor etc. A ținut legături strânse cu bibliotecari renumiți ai Imperiului Rus, precum L. Nemoleațki, O. Nikolski, M. Globa ș.a. A mai întemeiat Societatea Amatorilor de Artă Dramatică și un teatru popular.
·1936: Constantin G. Stere sau Constantin Sterea (n. 1 iunie1865, Ciripcău, ținutul Soroca, Gubernia Basarabia, Imperiul Rus - d. 26 iunie1936, Bucov, județul Prahova, Regatul României) a fost un om politic, jurist, savant și scriitor român. În tinerețe, pentru participarea la mișcarea revoluționară narodnicistă, este condamnat de autoritățile țariste la închisoare și surghiun în Siberia (1886-1892). Stere a fost un luptător politic devorat nu de ambiții, ci de idealuri (distingerea aceasta e foarte importantă, deoarece e o trăsătură cauzală care diferențiază oamenii în serii tipologice). Așa s-a dezvăluit contemporanilor și tot astfel s-a fixat în memoria (câtă este) a posterității. Toate căderile sale catastrofale și nefericirile care l-au marcat se datoresc acesteia, irepresibile pasiuni militante. Conformat, încă din copilăria lui urgisită, ca un justițiar și un revoltat, Stere a fost animat (din adolescență până la bătrânețe) de ideea necesității reformării structurilor sociale și politice. A urât nedreptatea și alcătuirile strâmbe, a fundat o doctrină (un curent de idei), a elaborat proiecte reformatoare, s-a angajat să le înfăptuiască, și-a căutat prieteni și sprijinitori, s-a luptat cu adversarii. Într-un cuvânt, s-a aflat de pe la 14-17 ani și până pe la 66, mereu pe baricadă, pururea neliniștit, fără odihnă și răgaz. I-a fost viața, de el însuși așezată, veșnic în bătaia tuturor furtunilor. Hărțuit ca nimeni altul, s-a văzut lovit mișelește cu cele mai josnice sudalme, izgonit de acolo unde el pusese temelie, urmărit de ostilități tenace. Le-a suportat pe toate, deloc calm și senin, pentru că nu a țintit satisfacția unei cariere, ci realizarea unor convingeri: reformarea structurilor sociale și politice românești și unitatea națională. Și i se părea că înaltul ideal presupune, obligatoriu, orice sacrificiu. A îmbrăcat, aproape de copil, armura luptătorului neînfricat și nu a părăsit-o până în clipa din urmă. Era, incontestabil, multă utopie trează în proiectele sale reformatoare. Dar care proiect reformator nu ascunde în cutele sale utopia, hotărându-i eșecul, total sau parțial? Stere se vedea pe sine nu ca pe un militant, ci drept intelectual înclinat spre cugetare și elaborarea de ample lucrări sociologico-doctrinare. A spus-o în această confesiune cătreFrancisc Rainer: "Eu nu sunt om politic. Eu sunt un publicist, un om care gândesc asupra lucrurilor importante, de interes obștesc și care simt chemarea să îndrumez lumea." Însă ultima parte a confesiuni îl dovedește tocmai pe militant. Pentru că numai acesta, și nu cugetătorul de cabinet, simte chemarea să "îndrumeze lumea". Autodefinirile sale conțineau însă și un adevăr. Stere nu era un politicianist avid de putere, nu voia demnitățile conducerii. De aceea, poate, a și fost mereu înfrânt. El elabora doctrine, proiecte, programe, strategii.
A trăit și s-a dezvoltat în atmosfera revoluționară a cercurilor intelectuale rusești din a doua jumătate a secolului trecut. În aceste condiții și-a însușit mentalitatea revoluționarului care nu-i de loc dispus să-și reglementeze conduita după prescripțiile codului elaborat de autorități și opinia publică. În ochii revoluționarului infracțiunea unor asemenea dispoziții nu apare ca ceva ilicit. El nu înțelege să se supună decât comandamentelor conștiinței sale. Privită sub această lumină , se explică foarte lesne întreaga acțiune a lui Stere. Încredințat că nu lucrează decât în interesul țării sale, el a pierdut din vedere o seamă de alte considerente. Oligarhia și plutocrația română, care simțeau în el un adversar redutabil, n-au lăsat să le scape din mână momentul. Își dădeau seama că prin ideologie, educație, prestigiu, inteligență, cultură și temperament, era omul cel mai indicat să organizeze temeinic forțele tinere ale democrației românești.
De aceea au exploatat cu multă îndemânare greșelile comise de Stere, reușind să mobilizeze împotriva lui toate resentimentele opiniei publice. Într-o clipă au fost uitate toate meritele pe care le avea Stere. Burghezimea română a înțeles să plătească cu ingratitudine serviciile pe care el le-a adus cauzei naționale. Țărănimea, pentru emanciparea căreia a luptat din răsputeri cu condeiul, cuvântul și fapta, n-a știut să facă zid în jurul celui mai aprig și destoinic susținător al ei. Doar basarabenii au meritul de a fi încercat o rezistență. Cele 36.000 de voturi cu care ei au trimis pe Stere în Parlament sunt dovada unei conștiințe cetățenești care face cinste Basarabiei. Impresionantă manifestație, dar incapabilă să apere de prigoană pe doctrinarul țărănismului integral. Culmea ironiei o constituie faptul că tocmai partidul național-țărănesc, la ale cărui întemeiere, organizare și expansiune Stere a avut un rol covârșitor, găsește cu cale să-i dea lovitura de grație. O sumedenie de oameni care n-au avut nimic cu țărănimea și cu democrația s-au pomenit peste noapte beneficiari ai regimului țărănist, în timp ce campionul cel mai vrednic al democrației țărănești e pur și simplu dat afara din partid. E unul dintre cele mai penibile spectacole pe care le-a oferit democrația română. Această ispravă a politicienilor a avut însă urmări din cele mai fericite. Ea a dat literaturii pe romancierul Stere. Pentru acest dar așa de prețios literatura română e recunoscătoare ingratitudinii țărăniștilor.
La întoarcere se stabilește la Iași unde-și face studiile la Facultatea de drept. În 1897 susține teza de licență, în 1901 începe cariera de pedagog de la gradul de profesor suplinitor iar în 1913 a fost ales rector. În 1916 își dă demisia și pleacă la București. Timp de 40 ani a desfășurat activitate publicistică remarcabilă fiind fondatorul și conducătorul revistei "Viața românească", apărută la 1 martie 1906.
A fost al doilea președinte al Sfatului Țării (2 aprilie - 25 noiembrie 1918), jucând un rol important în Unirea Basarabiei cu România.
După ce și-a afirmat concepțiile sale și crezul său politic în Evenimentul literar, revistă în care a debutat ca publicist în 1893, la 14 martie 1901, Constantin Stere a fost numit profesor suplinitor la catedra de drept administrativ și constituțional a facultății de drept din Iași, iar în 1903 a devenit profesor titular.
În 1897, Constantin Stere susține teza de licență, în 1901 începe cariera de pedagog de la profesor suplinitor iar în 1913 a fost ales rector. La 1916 își dă demisia și pleacă la București. Timp de 40 de ani, Constantin Stere a desfășurat activitate publicistică remarcabilă fiind fondatorul și conducătorul revistei "Viața românească", apărută la 1 martie 1906.
A făcut parte din partidul liberal, a înființat partidul țărănesc, a luptat pentru organizarea politică a țărănimii, dar carieră politică nu a putut face. A militat pentru înfăptuirea cerințelor esențiale ale revoluției burghezo-democratice: reforma agrară și votul universal. Destinul său de om politic a stat însă sub semnul tragismului. A fost al doilea președinte al Sfatului Țării (2 aprilie - 25 noiembrie 1918), jucând un rol important în Unirea Basarabiei cu România. Pe data de 23 ianuarie1918, în Bucureștiul ocupat de trupele germane, în ziarul Lumina, condus de Constantin Stere, Liviu Rebreanu își publica schița Bibi (manuscrisul fiind datat 19 august1915 și poartă dedicația "Pentru Puia, când va fi mare"). Tot aici, în lunile februarie și martie, vor mai apărea și alte scrieri ale romancierului ardelean Norocul, Soacra Sfântului Petru.
La sfârșitul secolului al XIX-lea și în primul deceniu al secolului al XX-lea, când ani de-a rândul România a fost zguduită de puternice și repetate răscoale țărănești culminând cu marea răscoală țărănească din 1907, iar viața politică a țării evolua sub amprenta problemelor rurale, într-o țară în care proletariatul în curs de formare reprezenta doar 3% din populația generală a țării, Constantin Stere considera că țărănimea este factorul fundamental al progresului social și spre aceasta trebuie să-și îndrepte toată atenția un revoluționar, în general oamenii politici progresiști care își propun să servească poporul. Acest crez a stat la baza ideologiei poporaniste, lansată de Constantin Stere la sfârșitul secolului al XIX-lea, acestui ideal i-a rămas credincios până la sfârșitul vieții.
Personalitate deosebit de complexă, cu activitate multilaterală — jurist, profesor, ideolog, gazetar, scriitor și om politic — Constantin Stere s-a situat pe linia unei tradiții vechi și nezdruncinate, a intelectualului angajat.
Constantin Stere nu a putut face carieră politică, dar le-a fost superior, prin consecvența democratică, tuturor acelor care îl anatemizau.
Sfârșitul vieții și-l petrece retras și izolat de frământările politice la Bucov, județul Prahova. Sensul retragerii lui Constantin Stere în conacul de la Bucov este sensul unei totale renunțări la mediul politic al regimului burghezo-moșieresc de la care nu mai putea aștepta nimic. S-a stins din viață la 26 iunie 1936, la Bucov.
Calitățile neobișnuite pe care le dovedise Stere de-a lungul tumultuoasei sale existențe în atâtea domenii (politică, învățământ, știință, gazetărie etc.), nu păreau să fie și acela ale unui viguros prozator.
Karl Landsteiner s-a născut la 14 iunie1868, la Viena, capitala Imperiului Austro-Ungar. Tatăl său, Leopold Landsteiner, era ziarist, editor și jurist. Când avea șase ani, rămas orfan de tată, a fost crescut de mama sa, Fanny Hess.
În anul 1891, a obținut o diplomă de medicină la Universitatea din Viena. La universitate și-a însușit și o solidă cunoaștere a chimiei.
În 1908, a devenit profesor de patologie la Universitatea din Viena. În 1916, s-a căsătorit cu Helen Wlasto, care i-a dăruit un fiu. Ca urmare a Primului Război Mondial, Karl Landsteiner a părăsit Austria pentru a se stabili în Țările de Jos. În 1922, se alătură Institutului Rockfeller(Rockefeller Institute for Medical Research) de la New York, unde rămâne chiar și după pensionarea survenită în 1939.
Lui Karl Landsteiner i se datorează dezvoltarea, în 1909, a sistemului modern de clasificare a grupelor sanguine, cât și imunochimia haptenelor. În 1940, în colaborare cu Alexander Wiener, a identificat factorul Rh (factorul Rhesus), responsabil al bolii hemolitice a nou-născuților.
* 1967: Françoise Dorléac (n. ,[1][2][3][4][5][6]Paris, Administrația germană în Franța ocupată în timpul celui de-al Doilea Război Mondial[7] – d. ,[1][3][4][5][6]Villeneuve-Loubet, Franța[8]) a fost o actriță franceză de teatru și film, sora mai mare a lui Catherine Deneuve. În scurta sa carieră a jucat în 16 filme (thrillere, filme de aventură, dar și comedii) și a devenit în acea vreme, una dintre cele mai populare actrițe tinere ale filmului francez. Dorléac a studiat dansul clasic, a luat mai târziu lecții de actorie cuRaymond Girard[9]și a lucrat la Teatrul din Paris, unde în curând a sărbătorit o scenă cu rolul luiGigidin piesa omonimă. Cu scurtmetrajulMensongesa debutat în cinematografie în 1957 iar înLupii la stȃnăa avut pentru prima dată un mic rol într-un film de lung metraj. În 1961 i s-a acordat primul rol principal înLa gamberge, alături deJean-Pierre Cassel, cu care a jucat din nou în același an în filmulArsène Lupin contra Arsène Lupin.
A devenit celebră în 1963, cu două filme prin rolurile principale foarte diferite: stewardesa Nicole în drama lui François TruffautPielea catifelată și capricioasa Agnès din filmul lui Philippe de BrocaOmul din Rio, alături de co-starul Jean-Paul Belmondo. Roman Polanski a distribuit-o în rolul Teresei din Cul-de-sac în 1966. Unul dintre cele mai reușite succese ale sale a fost ca Solange Garnier în Domnișoarele din Rochefort, în cadrul căreia ea și Catherine Deneuve au jucat roluri de surori gemene. Acesta a fost penultimul film al lui Dorléac. La 25 de ani, a murit pe drumul către aeroportul din Nisa, când mașina ei de închiriat s-a prăbușit la ieșirea de pe autostrada Villeneuve-Loubet și a luat foc.
* 1974: Gheorghe Albu (n. 18 noiembrie 1909 - d. 26 iunie 1974) a fost un fotbalist român, care a jucat în echipa națională de fotbal a României la Campionatul Mondial de Fotbal din 1934 (Italia).
* 1975: Josemaría Escrivá de Balaguer Albás (n. 9 ianuarie1902, Barbastro, județul Huesca, Spania – d. 26 iunie1975, Roma) a fost un preot spaniol, sfânt al Bisericii catolice. La data de 2 octombrie1928 a văzut Opus Dei,[1] o instituție în cadrul Bisericii Catolice care răspândește chemarea la sfințenie în mijlocul lumii, oferind lui Dumnezeu munca profesională bine făcută și slujind pe ceilalți.
A fost botezat pe 13 ianuarie la Barbastro, primind prenumele de José, María, Julián, Mariano.[2] Părinții săi se numeau José și Dolores.[3] Când abia a împlinit doi ani s-a îmbolnăvit grav din cauza unei infecții, se pare o meningită. Doctorul a dat un pronostic mortal. Familia Escrivá a primit diagnosticul cu îngrijorare. A fost tratat de Doctorul Camps, care a încercat tot posibilul ca să-l însănătoșească. Dar înfrânt, i-a spus tatălui său: „N-o să treacă noaptea”. Dar părinții, José și María Dolores, aveau o mare credință, și I-au cerut Domnului să-L vindece pe copilul lor. Mama a promis Sfintei Fecioarei, dacă pruncul o să fie salvat, că o să-l ducă în pelerinaj la sanctuarul din Torreciudad, un loc pierdut între munți, foarte aproape de Pirinei. În dimineața următoare doctorul a ajuns la casa familiei Escrivá și a întrebat la ce oră murise copilul. Era sigur că nu mai putea face nimic pentru a-l salva. José Escrivá era foarte vesel pentru că pruncul nu doar că nu era mort, ci sărea în leagăn. Mama l-a adus la capela din Torreciudad în vara următoare, ca să îl ofere Maicii Domnului, cum promisese.
A avut cinci frați și surori: Carmen (1899-1957),[4] Santiago (1919-1994) și trei surori mai mici decât el, care au murit fiind copii. Familia Escrivá a dat copiilor săi o educație profund creștină.[5]
În 1915, întreprinderea tatălui, care era negustor de textile, a dat faliment, și familia a trebuit să se mute la Logroño, unde tatăl și-a găsit alt loc de muncă.[6]
În acest oraș, după ce a văzut în zăpadă urmele picioarelor desculțe ale unui călugăr, Josemaría a înțeles că Dumnezeu aștepta ceva de la el, deși încă nu știa bine ce anume. S-a gândit atunci că, pentru ca să afle, cel mai bine ar fi să se facă preot. A început să se pregătească pentru preoție întâi la Logroño, iar mai târziu la seminarul din Zaragoza.[7]
Urmând sfatul tatălui său, el face în același timp și studii civile de drept, fără frecvență, la Universitatea din Zaragoza. Tatăl său moare în 1924, iar el devine de atunci capul familiei. La 28 martie 1925 este hirotonit preot și își începe slujirea într-o parohie rurală din împrejurimile Zaragozei.
În 1927 se instalează, cu aprobarea episcopului său, la Madrid, pentru a putea obține doctoratul în drept. Acolo, la 2 octombrie1928, în timpul unei reculegeri spirituale, el vede ceea ce aștepta Dumnezeu de la el, și întemeiază Opus Dei. De atunci începe să lucreze din toate puterile la această inițiativă, și, în același timp continuă slujirea preoțească ce-i fusese încredințată în acei ani, mai ales printre săraci și bolnavi.[8]
În momentul începerii războiului civil, locuiește la Madrid, unde persecuția religioasă îl forțează să se tot ascundă din loc în loc. Își îndeplinește slujirea preoțească în taină, până când reușește să părăsească Madridul. După trecerea Pirineilor, ajunge în sudul Franței, iar apoi se mută la Burgos.
După încheierea războiului civil, în 1939, se întoarce la Madrid, și obține doctoratul în drept. În anii următori, conduce numeroase reculegeri pentru laici, preoți și călugări.
În 1946, se stabilește la Roma. Obține doctoratul în teologie la Universitatea din Lateran. Este numit consultant a două congregații ale Vaticanului, membru onorific al Academiei Pontificale de Teologie și Prelat de Onoare al Sanctității Sale.
De la Roma, el călătorește în numeroase țări ale Europei pentru a înființa și consolida Opus Dei în aceste țări. În același scop, el întreprinde între 1970 și 1975 două lungi călătorii în întreaga Peninsulă Iberică, Mexic, America de Sud, Guatemala, unde ține numeroase întâlniri de cateheză cu multe grupuri de bărbați și femei.[9]
Sfântul Josemaría a murit la Roma la 26 iunie1975. Mii de persoane, dintre care numeroși episcopi, - mai mult de o treime din episcopatul mondial-, au solicitat Sfântului Scaun deschiderea procesului său de beatificare și canonizare.
Josemaría Escrivá glumea spunând că Escrivá escribe, adică Escrivá scrie pentru că a scris mult. Într-adevăr este autor a numeroase lucrării, majoritate dintre ele încă nepublicate[11].
Cartea lui cea mai cunoscută este „Drum” (Camino), un bestseller al spiritualității, care s-a vândut în 5.000.000 de copii în 49 de limbi. A fost publicată în 1939. În primul rând publicase Consideraciones espirituales în 1934, înainte de Războiul Civil Spaniol. Era o primă versiune redusă. Mai târziu, după război, deja stabilit la Burgs, a publicat cartea întreagă.
Alte opere publicate ale Escrivá sunt: „Brazdă”, „Forja”, „Este Isus care trece”, „Prietenii lui Dumnezeu”, „Sfântul Rozariu”, „Colocvi cu Mons. Escrivá de Balaguer”, „Biserica, mama noastră” și „Via Crucis”[12].
Institutul Istoric al Sfântului Josemaría Escrivá lucrează din 2002 la publicarea ediției critice a Operelor complete. Au fost deja publicate: Camino, Santo Rosario și Conversaciones con Mons. Josemaría Escrivá de Balaguer
În 1946, la vârsta de douăzeci de ani, a fost admis la École Normale Supérieure, unde a studiat filosofia cu Merleau-Ponty și a obținut trei diplome: în filosofie (1948), psihologie (1950) și psihopatologie (1952). În 1954-1960 a predat franceza la Universitatea din Uppsala, apoi a lucrat pentru scurtă vreme la universitățile din Varșovia și Hamburg. În 1960 s-a întors în Franța ca titular al departamentului de filosofie al Universității Clermont-Ferrand, iar din 1970 a fost profesor la College de France din Paris. A murit în 1984, bolnav de SIDA.
·1994: Idel Ianchelevici, sculptor și pictor franco-belgian de origine română, membru de onoare al Academiei Române (n.1909)
* 1996: George Ghiță Ionescu (n. 21 martie 1913, București - d. 26 iunie 1996, Londra) a fost un diplomat român, profesor la Universitatea Manchester(englezăManchester University) și London School of Economics and Political Science (Nuffield Fellow, LSE 1963-1968), președinte al Comitetului pentru Unificarea Europeană al Asociaței Internaționale de Științe Politice (englezăInternational Political Science Association), Secretar General al Comisiei române de armistițiu cu forțele aliate (1944-1945), diplomat la Ambasada română din Ankara (1945-1947), Secretar General al Comitetului Național Român din diaspora (New York, 1955-1958), Director la „Radio Europa Liberă”, 1958-1963, ș.a.
„Profesorul Ghiță Ionescu (1913-1996) a fost cel mai important politolog de origine română din secolul al XX-lea. Democrat convins, Ghiță Ionescu a părăsit România în momentul în care devenise clar că țara intrase în orbita de dominație sovietică. A militat activ în cadrul Comitetului Național Român, a fost un timp director al Departamentului Românesc al postului de radio „Europa Liberă”. Era un savant cu o puternică vocație etică, s-a opus totalitarismului în oricare dintre incarnările sale. A predat la London School of Economics (unde, împreună cu Isabel de Madariaga, a întemeiat revista „Government and Opposition”, una dintre cele mai respectate publicații din domeniul politicii comparative) și la „University of Manchester” (Vladimir Tismăneanu[2]).
În urma evenimentelor anului 1989, după o absență de jumătate de secol, Ghiță Ionescu a revenit în România, unde Universitatea din București i-a acordat titlul de „Doctor Honoris Causa”
S-a căsătorit în anul 1950 cu Valence Ramsay de Bois Maclaren, decedată în aprilie 1996, cu trei luni înaintea soțului. Nu au avut succesori.
en Communism in România (Londra, Oxford University Press, 1964).
en The Politics of the European Communist States (Londra, Weidenfeld & Nicolson, 1967).
enro Comparative Communist Politics (tradusă în 1992 de Editura Humanitas).
A fost editorul revistei „Government and Opposition”
en Between Sovereignty and Integration
en Centripetal Politics: Government and the New Centres of Power
en Communism in Rumania, 1944-1962
en European Alternatives:Inquiry into the Policies of the European Community
en Leadership in an Interdependent World: The Statesmanship of Adenauer, De Gaulle, Thatcher, Reagan, and Gorbachev
en New Politics of European Integration (Study in Comparative Policy)
en Opposition: past and present of a political institution, (The New thinker's library [25])
en The Break-Up of the Soviet Empire in Eastern Europe
en The Politics of the European Communist States
en A Generation of Political Thought
en Communist Rumania and Nonalignment, (April 1964-March 1965)
en Comparative Communist Politics (Study in Comparative Policy)
en Government and Opposition
en Political Thought of Saint-Simon
en Politics and the Pursuit of Happiness
en Studies in comparative politics: compararative communists politics
en The politics of the European communist states (Books that matter)
en The Politics of the European Communist States (Nature of Human Society Series)
en The Politics of the European Communist States / Ghita Ionescu
en The Politics of the European State
en The Reluctant Ally: a Study of Communist Neo-Colonialism (în colaborare cu De Madariaga, Isabel)
en Opposition : Past and Present of Political Institution
* 1997: Zenaida Pally (n. 10 iunie1919Soroca, acum în Republica Moldova - d. 26 iunie1997, Germania) a fost o mezzosoprană română de faimă internațională. A urmat în paralel trei facultăți între anii 1940 și 1945: Facultatea Comercială, Academia Belle Arte și Conservatorul de Muzică. La conservator i-a avut ca profesori pe Elena Saghin (canto), Ioan D. Chirescu (teorie, solfegiu), Mihail Vulpescu (clasa de operă). După 3 ani a făcut un curs de perfecționare cu Maria Nevi și Constantin Stroescu. A început activitatea ca funcționară la Banca de Stat și membră a Corului Radio, unde l-a avut coleg peDavid Ohanesian.[2]
A interpretat un număr mare de roluri, printre care cel al Sfinxului din opera Oedip de George Enescu, la premiera românească a operei. A efectuat turnee în străinătate și a realizat înregistrări pentru Radiodifuziunea Română. Pentru meritele sale i s-a acordat titlul de Artist al poporului. În 1974 a emigrat în Germania, unde și-a continuat activitatea în cor și ca solistă la Saarbrücken, până în anul 1988
Israel Kamakawiwoʻole a devenit cunoscut în 1993, odată cu lansarea albumului Facing Future, iar apoi, piesele sale Somewhere over the Rainbow și What a Wounderful World au fost preluate ca fond sonor pentru numeroase reclame, filme și programe de televiziune. Alintat de către fani Iz, Israel întemeiază la doar 11 ani o formație cu fratele său mai mare Skippy și cu vărul său Thornton Allen, formație ce se va destrăma în 1976, datorită mutării pe continent. În acel an, îi întâlnește pe Louis “Moon” Kauakahi, Sam Gray, și Jerome Koko și, împreună cu fratele său Skippy, formează trupa Makaha Sons of Niʻihau, cu care susține spectacole în Hawaii și în alte state din SUA. În cadrul acestei formații, în perioada 1976 – 1980, Iz câștigă tot mai multă popularitate, lansând 15 albume de succes. În 1982, fratele său Skippy moare în urma unui atac de cord, fapt care îl marchează profund pe Iz.
Din anul 1990, Iz se dedică carierei de solist, lansând în continuare noi albume și susținând concerte.
Pe data de 26 iunie1997, la vârsta de 38 de ani, Israel moare în urma unor probleme respiratorii și altor afecțiuni datorate obezității morbide de care suferea. În urma sa au rămas 4 albume lansate în timpul vieții și 4 albume postume.
·2000 - A murit Corneliu Mănescu, om politic, unul dintre semnatarii “Scrisorii celor 6” îndreptată împotriva regimului ceauşist. (n. 8 februarie 1916)
·2002 - A murit Ion Petreuş, rapsod popular. Alături de fratele său, Ştefan, a format grupul cunoscut sub numele ”Fraţii Petreuş”. (august 1945)
·2010: Algirdas Mykolas Brazauskas (ajutor·info) (n. 22 septembrie1932, Rokiškis, Lituania – d. 26 iunie2010, Vilnius[1]) a fost un om politic lituanian cunoscut ca fiind primul președinte ales al Lituanieiindependente, după perioada sovietică, funcție pe care a îndeplinit-o între 1993 și 1998. După încheierea mandatului, a fost și prim ministru al acestei țări între 2001 și 2006, ca reprezentant al Partidului Muncii.
Cel de-al doilea copil al țăranilor înstăriți Leonte și Eudochia.[5] După studiile primare și secundare, în anul 1956, Dumitru Matcovschi devine student la Institutul Pedagogic „Ion Creangă” din Chișinău, facultatea „Istorie și Filologie”.[1]
Ultimul an de studiu (1960-1961) îl face la Facultatea de Filologie a Universității de Stat din Chișinău[6] din cauza fuzionării acestor două instituții universitare.[1] Și-a început activitatea în calitate de redactor în 1963 la ziarul „Moldova socialistă”; tot atunci apare prima sa plachetă de versuri,[4]Macii în rouă.[3] În anul 1964 devine membru PCUS.[necesită citare] În anii 1966–1970 a fost redactor-șef adjunct la saptămânalul „Cultura”,[7] funcție pe care este forțat s-o părăsească din motive ideologice.[8] În 1969 apare volumul de versuri Descântece de alb și negru, care imediat după apariție este interzis de cenzura sovietică, fiind considerat subversiv.[4] Cartea, în varianta inițială, nu a mai văzut lumina tiparului.[1] Între 1987-1988 este redactor-șef al revistei „Nistru” (redenumită în „Basarabia” în 1988[9]). În această calitate, publică articolul Veșmântul ființei noastre de Valentin Mândâcanu,[10] cu care a contribuit la renașterea națională a Moldovei.[4]
Dumitru Matcovschi a fost căsătorit cu Alexandrina Matcovschi.[6] În 2012, au jucat nunta de aur.
Operă:
Dumitru Matcovschi este autorul a peste 50[3] de volume de poezie, proză și piese de teatru[1] și este recunoscut drept un simbol al mișcării de renaștere națională din Basarabia.[9][12] Unele din creațiile sale au fost traduse în rusă și lituaniană.[3]
Dumitru Matcovschi a scris, de asemenea, și piese de teatru, precum Președintele, Cântec de leagăn pentru bunici, Piesă pentru un teatru provincial, Pomul vieții, Abecedarul, Ion Vodă cel Viteaz, Sperietoare, Tata, Troița, Bastarzii etc.[1]Troița a fost ecranizată în 1993 prin premiera filmului televizat de lung metraj cu același nume.[1][7]
În mai 1989, poetul a fost implicat într-un grav accident rutier,[15] în urma căreia a fost supus unei serii de operații la creier și a rămas în comă 5[3] sau 6[4][9] luni.[16] Incidentul, care se presupune că a fost organizat,[1][6][7] a generat interes național,[13] iar chirurgul care a condus operația declara atunci că supraviețuirea maestrului este o minune.[17][18] În iunie 2013, poetul a fost supus unei intervenții chirurgicale repetate,[19] după ce a fost internat cu diagnosticul proces expansiv tumor cerebral de etiologie post-traumatică,[12] ca urmare a acumulării de sânge.[20]
A murit la data de 26 iunie 2013, în jurul orei 23:00.[7][9][21] A fost înmormântat cu onoruri militare[22] în satul său de baștină pe 29 iunie.[23] Corpul neînsuflețit a fost transportat la Academia de Științe,[24] după care a fost transportat în Vadul-Rașcov.[23] Procesiunea a fost transmisă în direct de televizunea națională.[25] La propunerea scriitorului Ion Hadârcă,[26]ziua de 29 iunie 2013 a fost declarată zi de doliu.[22][23][27]
Moartea poetului a fost urmată de numeroase declarații din partea oamenilor de artă,[28][29][30][31] primelor persoane în stat,[8] cât și din partea oamenilor politici.[32][33] Primarul Chișinăului, Dorin Chirtoacă, a propus redenumirea unei străzi din capitală în memoria scriitorului.[34]
În noiembrie 2013, Parlamentul Republicii Moldova a declarat anul 2014 „Anul Dumitru Matcovschi”.[35] La un an de la moartea poetului, a fost anunțat că în Vadul Rașcov va fi instalat un monument în memoria acestuia
În calendarul ortodox: Sf Cuv David din Tesalonic; Sf Ier Ioan, episcopul Goției
26 iunie este Ziua Drapelului National al Romaniei.
Scurtă istorie asupra drapelului
In 1834 domnitorul Tarii Romanesti, Alexandru Ghica Voda, a obtinut de la otomani invoirea „de a pune steag romanesc corabiilor negustoresti si ostirii. Steagul destinat corabiilor avea doua culori (galben si rosu), cel atribuit armatei era compus din trei (rosu, galben si albastru) si un vultur la mijloc. Acesta este socotit inceputul adoptarii tricolorului pe pamant romanesc.
O informatie o descoperim printre marturiile unui francmason Jean Alexandre Vaillant (chemat si stabilit in Muntenia in 1830, profesor si director al „Colegiului Sf. Sava” din Bucuresti intre anii 1831 si 1834), potrivit caruia tricolorul ar fi fluturat pentru prima data in ziua de 29 iulie 1839, pe muntele Plesuva (zona Comarnic-Prahova). Astfel, arborarea de catre Vaillant a tricolorului ca drapel al Principatelor este, poate, cea mai veche atestare documentara a acestui fapt.Tricolorul romanesc era cunoscut inca din deceniul 4 al secolului al XIX-lea drept simbol national cu cel putin un deceniu inainte de oficializarea sa.In timpul revolutiei de la 1848 Tricolorul a fost adoptat ca simbol al natiunii in prima zi a victoriei revolutiei burghezo – democratica (1848-1849), 14/26 iunie, cand a vut loc abdicarea domnitorului Gheorghe Bibescu, instaurarea Guvernului provizoriu de la Bucuresti si promulgarea decretului nr. 1 de instituire a drapelului national.Revolutionarii de la 1848, atat cei din Transilvania, cat si cei din Tara Romaneasca, au arborat steagul tricolor, ca simbol al luptei lor, avand inscriptionat lozinca: „Fratia”: „Dreptate – Fratie” si dandu-i denumire de „stindard al libertatii”. O luna mai tarziu, „vazand că nu s-a inteles inca cum trebuiesc facute stindardele nationale“, decretul guvernamental nr. 252 din 13 iulie 1848, preciza din nou ca “stindardele vor fi tricolore. Culorile sunt: albastru inchis, galben deschis si rosu carmin”. Ele vor fi dispuse vertical si vor fi aranjate in ordinea urmatoare: „langa lemn vine albastru, apoi galben si apoi rosu falfaind“. In Adunarea populara desfasurata pe dealul Filaretului din Bucuresti, in ziua de 15 iunie 1848, s-a celebrat ziua de 11 iunie, inceputul revolutiei, ”zi de mantuire pentru toata Romania”, sub flamurile tricolore. Tot in acel an istoric 1848, in acea impresionanta Adunare de la Blaj, 3-15 mai, s-a inaltat „flamura cea mare tricolora a natiunii romane”, a intregii natiuni romane.Potrivit unei alte ipoteze tricolorul se impune ca drapel national in 1859, odata cu dubla alegere a lui Alexandru Ioan Cuza, culorile steagului fiind dispuse insa pe orizontala. Primul drapel din 1859, aflat in uz pina in 1862, a avut fisia albastra plasata sus, urmand ca, in a doua parte a domniei lui Cuza, fisia rosie sa fie dispusa pe partea superioara.Dupa venirea lui Carol I, steagurile vor avea benzile dispuse pe verticala, Romania aliniindu-se astfel regulilor respectate de steagurile europene.Ziua Drapelului National a fost instituita pentru a marca ziua de 26 iunie 1848, cand Guvernul revolutionar a decretat ca Tricolorul – rosu, galben si albastru – sa reprezinte steagul national al tuturor romanilor; cele trei culori impartite in mod egal reprezinta principiul egalitatii, orientarea culorilor in sus semnifica verticalitatea, cifra trei este numarul perfect, pe langa tara noastra mai existand alte trei tari europene traditionale cu steagul tripartit in mod egal si vertical: Franta, Italia si Belgia. (Romanien Global News).
Ziua internaţională împotriva torturii – In anul 1997, la recomandarea Consiliului Economic şi Social, Adunarea Generală a ONU a proclamat ziua de 26 iunie ca Zi Internaţională pentru sprijinirea victimelor torturii (rezolutia 52/149). Scopul acestei zile este eliminarea torturii şi funcţionarea efectivă a Convenţiei împotriva torturii şi a altor tratamente sau pedepse crude, inumane sau degradante, semnată în 1984 şi intrată în vigoare la 26 iun. 1987.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu