luni, 19 iunie 2023

  5. /21 IUNIE 2023 - GÂNDURI PESTE TIMP


JEAN PAUL SARTRE


Sari la navigareSari la căutare
Medalia Premiului Nobel
Jean-Paul Sartre
Jean Paul Sartre 1965.jpg
Date personale
Nume la naștereJean-Paul Charles Aymard Sartre Modificați la Wikidata
Născut[1][2][3][4] Modificați la Wikidata
ParisFranța Modificați la Wikidata
Decedat (74 de ani)[1][2][3][5] Modificați la Wikidata
ParisÎle-de-FranceFranța Modificați la Wikidata
ÎnmormântatCimitirul Montparnasse[6] Modificați la Wikidata
Cauza decesuluicauze naturale (EdemModificați la Wikidata
PărințiJean-Baptiste Sartre[*] Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of France.svg Franța Modificați la Wikidata
Religieateism Modificați la Wikidata
Ocupațiedramaturg
epistemolog[*]
romancier[*]
scenarist
biograf[*]
critic literar[*]
eseist
luptător în rezistență[*]
scriitor politic[*]
existențialist[*]
ontologist[*]
scriitor
filozof
activist antirăzboi[*]
publicist
intelectual
autor
sociolog[*]
meteorolog[*] Modificați la Wikidata
Semnătură
Jean-Paul Sartre signature.svg
Prezență online
Identificator titlu IMDb
Literatură franceză

După categorie

Istoria literaturii franceze

Medievală
Secolul XVI - Secolul XVII
Secolul XVIII - Secolul XIX
Secolul XX - Contemporană

Scriitori francezi

Listă cronologică
Scriitori după categorie
Romancieri - Dramaturgi
Poeți - Eseiști
Scriitori de povestiri scurte
Scriitori de literatură SF
Scriitori de literatură fantastică

Portal Franța
Portal Literatură

Jean-Paul Sartre ([ʒɑ̃ pol saʁ.tʁ(ə)], pe numele complet Jean-Paul Charles Aymard Sartre; n. 21 iunie 1905Paris – d. 15 aprilie 1980, Paris) a fost un filozof francez, reprezentant al existențialismului, scriitor, jurnalist și militant social. A influențat profund generația care i-a urmat, în special tineretul din perioada de după cel de-al Doilea Război Mondial, nu doar prin filozofia și opera sa literară, ci mai ales ca intelectual angajat. Diversele sale angajamente sociale sunt inseparabile de gândirea sa filozofică. În anul 1964 i s-a acordat Premiul Nobel pentru Literatură, dar acesta a refuzat.

VIAȚA

Jean-Paul Sartre se naște la Paris pe 21 iunie 1905. Este crescut de mamă (tatăl său moare în 1906, pe când el avea doar un an) și de bunicul matern, într-o familie de burghezi înstăriți care îi oferă o educație conservatoare (v. Les Mots). În 1916 mama sa se recăsătorește și familia trebuie să se mute. Intră la liceul La Rochelle. Între 1924 și 1929 studiază la École Normale Supérieure din Paris, cu accentul pe psihologiesociologie și filozofie, fiind influențat de opera lui Henri BergsonEssai sur les données immédiates de la conscience; se va adăuga mai apoi interesul fundamental pentru intenționalitatea husserliană și ontologia lui Heidegger.

Tinerețea și maturitatea

O cunoaște pe cea care-i va fi alături întreaga viață, Simone de Beauvoir; relațiile lor (despărțite dialectic în „necesare și contingente”) fiind caracterizate de o libertate reciprocă a implicării, pe care amândoi o asumă plenar. Până la izbucnirea celui de al doilea război mondial, Sartre predă filozofia la diferite licee din Le HavreLaon și Paris, cu o întrerupere în 1933-1934, când are o bursă de studii la Berlin, unde audiază prelegerile lui Edmund Husserl și o seamă de cursuri ale lui Martin Heidegger, a cărui principală operă, Sein und Zeit, îi va inspira interpretări multiple asupra problematicii ființei; ambii filozofi erau, pe atunci, puțin cunoscuți în Franța. Prima sa operă literară, La Nausée (Greața) cuprinzând deja în germene ideile sale filosofice de mai târziu, în special cea a contingenței radicale a existenței, apare în 1938. În 1940, concentrat, ia parte la așa-numitul „război ciudat”; după deschiderea ostilităților este luat prizonier de germani, dar eliberat din stalag un an mai târziu. La Paris participă la câteva grupuri intelectuale de rezistență împotriva ocupației germane (grupul „Socialisme et liberté” care scotea revista cu același nume), activitate care a rămas necunoscută Gestapo-ului și autorităților de ocupație, astfel că reușește să monteze în acei ani piesa de teatru Les Mouches (Muștele1943), cu o tematică antiautoritară. Câțiva — Vladimir Jankélévitch, printre ei — aveau să-i reproșeze mai târziu, cu toate acestea, o „lipsă de angajare politică” în acei ani ai ocupației. În 1943, publică cea mai importantă operă a sa, care a pus bazele existențialismului în FranțaL'Être et le Néant (Ființa și neantul).

Afirmarea

În 1945, Sartre inițiază apariția revistei literare și politice Les Temps Modernes, redactând manifestul-program împreună cu prietenul său Maurice Merleau-Ponty. În 1946 ține la Sorbona o celebră conferință intitulată „Existențialismul este un umanism” (vezi "Legături externe"), în care expune filozofia și morala existențialistă, punând capăt unor speculații naive asupra acestei doctrine filozofice. În acei ani Sartre înclină tot mai mult către o ideologie de stânga sau de inspirație marxistă și manifestă - cu deosebire în 1951-54 - o simpatie față de comunism ca societate alternativă, și față de Uniunea Sovietică, simpatie care-l îndepărtează mai apoi de o seamă de prieteni, precum André GideAlbert CamusAndré Malraux. După reprimarea violentă de către armata sovietică a revoltei anti-comuniste din Ungaria (1956), reacția imediată a lui Sartre a fost de condamnare a represiunii; se îndepărtează de partidul comunist francez; continuă să facă vizite private în Uniunea SovieticăChina comunistă și Cuba lui Fidel Castro. Abia după înăbușirea „Socialismului cu față umană” din Cehoslovacia de către forțele Tratatului de la Varșovia în 1968, Sartre se distanțează total, printr-o condamnare fermă și definitivă, de așa-numitul „socialism real”, rămânând doar un militant de stânga, un intelectual împotrivindu-se discursului autorității. În timpul războiului din Algeria este hotărât de partea F.L.N.-ului; ca represalii, armata clandestină O.A.S. pune la cale un atentat cu bombă, aruncându-i în aer locuința pe 7 ianuarie 1952. Din pricina luărilor sale de poziție, așa cum arată documentele epocii, Sartre este sub supravegherea serviciilor secrete franceze vreme de ani de zile, având pe urmele sale zeci de agenți, i se violează corespondența și îi sunt ascultate convorbirile telefonice. În 1964 refuză Premiul Nobel pentru literatură, căci „nici un om nu merită să fie consacrat din timpul vieții”, gest care provoacă scandal. Acceptă în schimb președinția Tribunalului Internațional, curte simbolică inițiată de filozoful și militantul englez Bertrand Russel pentru condamnarea războiului din Vietnam. Susține mișcarea studențească de protest din vara anului 1968, recunoscându-i importanța politică și morală. Sănătatea i se degradează rapid în acei ani. Uzat de o supraactivitate literară și politică, de consumul de tutun, alcool sau amfetamine (după propria-i mărturisire, ajunsese la un tub de 20 de pastile pe zi, pentru a putea să scrie în ritmul propus), într-o zi își pierde cunoștința. Este nevoit apoi să-și diminueze orele și ritmul de muncă. Vederea îi slăbește tot mai mult, iar în plimbările sale nu mai poate face mai mult de un kilometru pe zi.

Anii din urmă

Mormântul lui Jean-Paul Satre și al lui Simone de Beauvoir, Cimitirul Montparnasse, Paris

În toamna lui 1973 devine fondatorul și conducătorul cotidianului de stânga Libération, dar sănătatea șubredă îi limitează activitatea; în special scăderea progresivă a acuității vizuale până aproape de orbire îl împiedică să mai scrie și îl constrânge să-și angajeze un secretar particular. Jean-Paul Sartre moare în 15 aprilie 1980 la spitalul Broussais din Paris, în vârstă de 74 de ani, în urma unei embolii pulmonare. Știrea morții sale provoacă o vie emoție în întreaga lume. Zeci de mii de oameni, veniți de pe toate meridianele, vor însoți cortegiul funerar până la cimitirul Montparnasse din Paris pentru a-i aduce ultimul omagiu. A rămas faimoasă remarca unui tânăr către tatăl său la sfârșitul acelei zile: „Am fost la manifestația împotriva morții lui Sartre”. Considerat „filozoful libertății”, zeci de volume, monografii și studii apar în fiecare an în întreaga lume despre ideile, opera și viața sa.

PREMIUL NOBEL

Domnule Secretar,
După anumite informații de care am luat cunoștință astăzi, aș avea anul acesta unele șanse să obțin premiul Nobel. Deși ar fi prezumțios să mă pronunț asupra unui vot înainte ca el să aibă loc, îmi iau libertatea de a vă scrie pentru a risipi sau a evita o neînțelegere. Vă asigur mai întâi, Domnule secretar, de profunda mea stimă pentru academia suedeză și premiul cu care ea a onorat atâția scriitori. Cu toate acestea, din niște motive care îmi aparțin și din altele care sunt mai obiective, doresc să nu figurez pe lista laureaților posibili, și nu pot și nici nu vreau, nici în 1964, nici mai târziu, să accept această distincție onorifică.
Vă rog, Domnule secretar, să acceptați scuzele mele și să credeți în înalta considerație pe care v-o port,
J.-P. Sartre

Scrisoarea nu e însă deschisă decât după ce votul are loc; pe 22 octombrie 1964, un membru al Academiei anunță oficial: „Premiul Nobel din acest an a fost atribuit scriitorului francez Jean-Paul Sartre pentru opera sa care, prin spiritul de libertate și prin căutarea adevărului pe care le reprezintă, a exercitat o vastă influență asupra epocii noastre.”

Sartre e deci nevoit să scrie încă o epistolă Academiei, subliniind refuzul. Un extras semnificativ:

Motivele personale sunt următoarele: refuzul meu nu e un act improvizat. Am refuzat întotdeauna distincțiile oficiale. După război, în 1945, când mi s-a propus legiunea de onoare, am refuzat deși aveam prieteni care erau în guvern. La fel, n-am dorit niciodată să intru în Collège de France așa cum mi-au sugerat unii dintre prietenii mei. (...) Nu e același lucru dacă semnez Jean-Paul Sartre sau dacă semnez Jean-Paul Sartre laureat al premiului Nobel. (...) Un scriitor trebuie să refuze să se lase transformat în instituție, chiar dacă acest lucru are loc sub formele cele mai onorabile, cum este cazul acum.

OPERA

Filozofie

  • L'Imagination (Imaginația1936
  • La Transcendence de l'Ego. Esquisse d'une description phénoménologique (Transcendența egoului. Schiță pentru o descriere fenomenologică), 1936
  • Esquisse d'une théorie des émotions (Schiță pentru o teorie a emoțiilor), 1939
  • L'Imaginaire. Psychologie phénomologique de l'imagination (Imaginarul. Psihologie fenomenologică a imaginației1940
  • L'Etre et le Neant. Essai d'ontologie phenomenologique (Ființa și neantul1943
  • L'existentialisme est un humanisme (Existențialismul este un umanism), conferință publică, 1946)
  • Critique de la raison dialectique. Precedé de Question de methode (Critica rațiunii dialectice1960)
  • Cahiers pour une morale (Caiete pentru o morală), postum, publicat în 1983
  • Situations philosophiques (Situații filosofice), 1990
  • Verité et existence (Adevăr și existență), 1990.

Romane și nuvele

  • La Nausée (Greața), 1938
  • Le Mur (Zidul) (Le MurLa ChambreÉrostrateIntimitéL'Enfance d'un chef), 1939
  • L'Enfance d'un chef (Copilăria unui șef), 2003
  • Les Chemins de la liberté (Drumurile libertății): vol.I, L'Âge de raison (Vârsta rațiunii), 1945; vol.II, Le Sursis (Amânarea), 1945; vol.III, La Mort dans l'âme (Cu moartea în suflet), 1949
  • Écrits de jeunesse (Scrieri de tinerețe), 1990

Teatru

  • Les Mouches (Muștele), 1943
  • Huis clos (Cu ușile închise), 1945
  • Morts sans sépulture (Morți fără mormânt1947
  • La Putain respectueuse (Târfa cu respect)1947
  • Les Mains sales (Mâinile murdare1948
  • Le Diable et le Bon Dieu (Diavolul și bunul dumnezeu1951
  • Nekrassov1956
  • Les Séquestrés d'Altona (Sechestratul din Altona), 1960
  • Les Troyennes (adaptare după Euripide), 1966

Critică

  • Baudelaire1947
  • Saint-Genet, comédien et martyr (Sfântul Genet, comediant și martir1952
  • Qu'est-ce que la littérature? (Ce este literatura?), 1964
  • L'Idiot de la famille (Idiotul familiei), monografie Flaubert, vol. I, 1971; vol. II, 1972
  • Un théâtre de situation (Un teatru de situație1973
  • Critiques littéraires (Cronici literare1975
  • Mallarmé1984

Eseuri

  • Situations (Situații), 1947-1976
    • vol. I, Essais critiques1948
    • vol. II, Littérature et engagement1948
    • vol. III. Lendemains de guerre1949
    • vol. IV, Portraits1964
    • vol. V, Colonialisme et néo-colonialisme1964
    • vol. VI, Problèmes du marxisme, 11964
    • vol. VII, Problèmes du marxisme, 21965
    • vol. VIII, Autour de '681972
    • vol. IX, Mélanges1972
    • vol. X, Politique et autobiographie, 1976
  • Plaidoyer pour les intellectuels1972

Eseuri politice

  • L'Affaire Henri Martin. Textes commentés par Jean-Paul Sartre (Afacerea Henri Martin. Texte comentate de Jean-Paul Sartre), 1953
  • Entretiens sur la politique, Gérard Rosenthal, David Rousset et Jean-Paul Sartre (Convorbiri despre politică), 1949
  • Réflexions sur la question juive (Reflecții despre chestiunea evreiască), 1954 (prima ediție, 1946)
  • On a raison de se révolter. Discussions entre Philippe Gavi, Jean-Paul Sartre et Pierre Victor (Avem dreptate să ne revoltăm), 1974

Autobiografii, memorii, corespondență

  • Les Mots (Cuvintele), 1964
  • Carnets de la drôle de guerre (Carnete dintr-un război ciudat), 1983
  • La Reine Albemarle ou le dernier touriste (Regina Albemarle sau ultimul turist), 1991
  • Lettres au Castor et à quelques autres (Scrisori către Castor și către alte câteva), 1983

Scenarii

  • Freud, passions secrètes (Freud, pasiuni secrete),1960, film documentar în regia lui John Huston;
  • L'Engrenage (Mecanismul), 1996
  • Le Scénario Freud (Scenariul Freud), 1984
  • Les Jeux sont faits (Jocurile sunt făcute), 1996 (prima ediție, 1947)

Prefețe, alte contribuții

  • Nathalie Sarraute, Portrait d'un inconnu1956
  • Frantz Fanon, Les Damnés de la terre1961
  • Stéphane Mallarmé, Poésies1966
  • Albert Memmi, Portrait du colonisé précédé du Portrait du colonisateur1985
  • Georges Michel, La Promenade du dimanche1967
  • Antonin Liehm, Trois générations1970
  • André Puig, L'Inachevé1970
  • Gisèle Halimi, Le Procès de Burgos1971

Contribuții la volume colective

  • Le Chant interrompu. Histoire des Rosenberg, volum colectiv Aragon, P. Courtade, M. Druon, I. Ehrenbourg, F. Howard, J. Fréville, P. Gascar, Guillevic, F. Hellens, C. Julien, J. Kessel, J. Madaule, F. Mauriac, H. Pichette, V. Pozner, J. Prévert, C. Roy, J.-P. Sartre, A. Seghers, E. Triolet și de Vercors, ilustrații de Pablo Picasso - hors série, 1955
  • Kierkegaard vivant, volum colectiv de J.-P. Sartre, J. Beaufret, G. Marcel, L. Goldmann, M. Heidegger, E. Paci, K. Jaspers, J. Wahl, J. Hersch et de N. Thulstrup. Allocution de René Maheu, 1966
  • Tribunal Russel, vol. I, Le Jugement de Stockholm (publicat sub direcția lui Vladimir Dedijer); vol. II, Le Jugement final (publicat sub direcția lui Jean-Paul Sartre) 1967-1968

Opere complete, în colecția Pléiade

  • Œuvres romanesques1982
  • Théâtre complet 2005

Evocări, corespondență, memorii, referințe

Simone de Beauvoir:

  • Mémoires d'une jeune fille rangée1958;
  • La Force de l'âge1960;
  • La Force des choses1963;
  • Tout compte fait1972;
  • La Cérémonie des adieux, suivi d'Entretiens avec Jean-Paul Sartre1981;
  • Journal de guerre1990;
  • Lettres à Sartre, vol. I și II, 1990;
  • Perdre la virginitee, 1945.

Alți autori:

  • Francis Jeanson, Sartre par lui-même1955
  • Régis Jolivet, Sartre ou la théologie de l'absurde1965
  • Francis Jeanson, Sartre dans sa vie1974
  • Annie Cohen-Solal, Sartre - 1905-19801999
  • Bernard-Henri Lévy, Le siècle de Sartre2000
  • Heiner Wittmann, L'esthétique de Sartre. Artistes et intellectuels, Paris 2001
  • Ronald Aronson, Camus et Sartre : amitié et combat, Alvik, 2005
  • Denis Bertholet, Sartre : l'écrivain malgré lui, Infolio, Gollion 2005
  • Annie Cohen - Solal, Sartre, un penseur pour le 21è siècle, Gallimard, 2005
  • Michel Contat, Passion Sartre: l'invention de la liberté, Textuel, 2005
  • Alfredo Gomez-Muller, Sartre de la nausée à l’engagement, Le Félin, 2005
  • Bernard Lallement, Sartre : l'improbable salaud, Le Cercle Midi, 2005
  • Bernard Lefort, Sartre, réveille-toi, ils sont devenus mous!, Ramsay, 2005
  • Benny Lévy, La cérémonie de la naissance / Lecture de Sartre, Verdier, 2005
  • François George Maugarlone, Le concept d'existence. Deux études sur Sartre, Christian Bourgois, 2005

Referințe în limba română

  • Georgeta Horodincă, Jean-Paul Sartre, Editura pentru Literatură, 1964

Jean-Paul Sartre – citate:














NICCOLO MACHIAVELLI
Niccolò di Bernardo dei Machiavelli
Portrait of Niccolò Machiavelli by Santi di Tito.jpg
Portret al lui Niccolò Machiavelli de Santi di Tito (1500)
Date personale
Născut[1][2][3] Modificați la Wikidata
FlorențaRepublica Florentină⁠(d) Modificați la Wikidata
Decedat (58 de ani)[1][3] Modificați la Wikidata
Sant'Andrea in Percussina⁠(d)San Casciano in Val di PesaToscanaItalia Modificați la Wikidata
ÎnmormântatBazilica Santa Croce din Florența Modificați la Wikidata
Cauza decesuluiperitonită Modificați la Wikidata
PărințiBernardo di Niccolò Machiavelli[*] Modificați la Wikidata
Frați și suroriTotto Machiavelli[*] Modificați la Wikidata
Căsătorit cuMarietta[*] Modificați la Wikidata
CopiiPiero Macchiavelli[*]
Bartolomea Macciavelli[*]
Bernardo Macciavelli[*]
Ludovico Macciavelli[*]
Guido Machiavelli[*] Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of John the Baptist.svg Republica Florentină[*] Modificați la Wikidata
Religiecatolicism Modificați la Wikidata
Ocupațiescriitor
politician
istoric
filozof
teoretician politic[*]
teoretician militar[*]
traducător
poet
diplomat
dramaturg Modificați la Wikidata
Locul desfășurării activitățiiItalia Modificați la Wikidata
Filosof occidental
Filosofia renascentistă
Școală/tradițieUmanism renascentist, realism politic, republicanism renascentist
InfluențeA influențat
XenofonPolybiusPlutarhCiceroTacitusTitus LiviusBaconHobbesRousseauGibbonDavid HumeJohn AdamsNietzsche
Semnătură
Machiavelli Signature.svg
Prezență online
Identificator titlu IMDb

Niccolò di Bernardo dei Machiavelli (n. 3 mai 1469Florența - d. 21 iunie 1527Florența) a fost un diplomat, funcționar public, filozofom politic și scriitor italian.

A fost un exponent de prestigiu al Renașterii italiene. Opera sa capitală Il principe ("Principele") este considerată primul tratat modern de politică.

BIOGRAFIE

Născut în micul sat San Casciano in Val di Pesa, la aproximativ cincisprezece kilometri de Florența, la 3 mai 1469, Niccolò era fiul lui Bernardo Machiavelli (avocat aparținând unei ramuri sărăcite a unei influente familii florentine) și al Bartolomeii di Stefano Nelli, ambii de familii culte și de origini nobiliare, dar cu puține resurse din cauza unor datorii ale tatălui.

Intrat în serviciul guvernului între 1494 și 1512 în calitate de contabil, Niccolò Machiavelli a cunoscut succesul după proclamarea Republicii Florentine, în 1498. A fost secretar al „Consiliului celor Zece” (i Dieci della liberta e della pace), consiliu care conducea negocierile diplomatice și supraveghea operațiunile militare ale republicii.[4] Printre însărcinările sale s-au numărat vizitele la suveranul francez (în 1504, 1510-1511), la Sfântul Scaun (1506), și la împăratul german (1507-1508). În timpul misiunilor sale diplomatice a cunoscut mulți dintre principii italieni și a putut să le studieze strategiile politice, în special cele ale lui Cesare Borgia, care era preocupat, la vremea respectivă, de extinderea posesiunilor sale în Italia centrală.

Din 1503 până în 1506, Machiavelli a reorganizat apărarea militară a Republicii Florentine. Deși, în această perioadă, armatele de mercenari erau folosite în mod curent, a preferat să se bazeze doar pe recrutarea de localnici pentru asigurarea unei apărări permanente și patriotice a bunurilor publice. În 1512, când familia florentină Medici a recâștigat puterea asupra Florenței și republica a fost dizolvată, Machiavelli a fost destituit din funcție și arestat pentru scurt timp. A fost închis în Florența, fiind învinuit de o presupusă conspirație împotriva noii puteri. După eliberarea sa, a fost exilat și detașat în San Casciano, unde și-a scris cele mai importante lucrări. În ciuda încercărilor sale de a câștiga încrederea casei de Medici, nu a revenit niciodată la poziția înaltă pe care o deținuse în cadrul guvernului anterior. Când republica a fost reinstaurată pentru scurt timp, în 1527, a fost suspectat de mulți republicani că ar susține casa Medici. A murit la Florența, pe 21 iunie 1527, și este îngropat în bazilica Santa Croce.

Niccolò Machiavelli

BIOGRAFIE DETALIATĂ

Viața sa se divide în trei perioade; fiecare din ele reprezentând chiar istoria Florenței. Tinerețea sa coincide cu măreția Florenței ca putere italiană, sub mandatul lui Lorenzo de Medici, Magnificul. Căderea familiei Medici a avut loc în 1494, iar în același an Machiavelli se integra în serviciul public. În timpul carierei sale de ofițer, Florența a fost liberă sub guvernarea unei republici, care a durat până în 1512, atunci când familia Medici a revenit la putere și Machiavelli și-a pierdut postul. Familia a guvernat Florența între 1512 și 1527, când au fost din nou îndepărtați de la putere. Aceasta a fost perioada de activitate literară a lui Machiavelli și bineînțeles a creșterii influenței sale. A murit la 58 de ani, fără a-și mai recupera poziția în guvern.

Tinerețea lui Machiavelli

Chiar dacă există puține dovezi din timpul tinereții lui Machiavelli, Florența acelor timpuri era atât de cunoscută încât este ușor de imaginat climatul în care tânărul cetățean și-a dezvoltat personalitatea. Florența era un oraș în care se înfruntau două curente de opinii, unul reprezentat de austerul Girolamo Savonarola și celălalt de Lorenzo de Medici, iubitor al splendorii. Deși puterea lui Savonarola asupra averilor Florenței era imensă, nu se pare a fi fost de prea mare importanță pentru Machiavelli, care îl menționează în Principele ca un profet înfrânt și dezarmat. Pe de altă parte, măreția mandatului lui Lorenzo îl impresionează puternic pe Machiavelli, ajungând inclusiv să dedice Principele nepotului acestuia. Machiavelli a fost considerat unul din marii scriitori în colegiul său. A fost un scriitor și un militar foarte cunoscut care a avut influență în umanism.

Viața personală - controverse

Se cunosc puține lucruri despre viața personală a lui Niccolò Machiavelli. În 1501, pe când avea 32 de ani, s-a căsătorit cu Marietta Corsini, care i-a dăruit patru fii și două fiice. Unul din nepoții săi, Giovanni Ricci, a salvat multe din manuscrisele și scrisorile sale. Sebastian de Grazia, unul din biografii lui Machiavelli, în cartea "Machiavelli in Hell",[5] ne oferă câteva amănunte privind căsătoria lui Machiavelli. Conceptul de dragoste înainte de căsătorie este de dată relativ recentă în istoria civilizației umane. În Florența secolului al XVI-lea, căsătoriile se făceau în urma unui aranjament pe bază de contract. Practic, un intermediar aranja căsătoria dintre două persoane, pe baza statutului social, averii familiilor celor doi, dotei miresei, și eventual, a poziției sociale a mirelui. Este cert că nici căsătoria dintre Niccolò Machiavelli și Marietta Corsini nu a făcut excepție de la regulă. De Grazia scrie că în anul 1502, părinții lui Machiavelli erau deja decedați, și că negocierea contractului de căsătorie s-a făcut în baza înaltei funcții pe care o deținea acesta și a dotei Mariettei. Se cunosc extrem de puține amănunte privind relațiile dintre Machiavelli și soția sa. Din cele peste 300 de scrisori care s-au păstrat, publicate în volumul "Machiavelli și prietenii săi", nici una nu este adresată soției sale[6]. În schimb, s-a păstrat o scrisoare din 1503, scrisă de Marietta, singura păstrată, în care aceasta se arată îngrijorată de problemele lui de sănătate, afirmând că îi simte lipsa. De asemenea amintește de fiul ce tocmai se născuse, spunând că: "de când mi-am dat seama cât de mult îți seamănă, cu atât mai mult îmi place", adăugând că ar dori ca acesta să-i scrie mai des, pentru ca în final să-i spună: "nu uita să te întorci acasă". Cu toate că absențele lui Machiavelli de acasă erau destul de lungi, relațiile dintre cei doi erau se pare, bazate pe afecțiune și respect. Cercetătorii afirmă că în acea epocă, corespondența dintre soți era ceva neobișnuit. Într-o scrisoare din 1527, către fiul său Guido, Machiavelli se exprimă în termeni plini de respect față de soția sa, numind-o Madonna Marietta. Deși despre viața sa conjugală se cunosc extrem de puține amănunte, în schimb, se cunosc foarte multe despre aventurile sale extraconjugale. Machiavelli avea se pare, o deosebită slăbiciune pentru femei, multe din aventurile sale fiind pomenite cu lux de amănunte în corespondența sa. Prima aventură extraconjugală certă datează din 1510, o anume Jeanne de Lyons fiind menționată într-o scrisoare a unui anume Giovanni Girolami. Este menționată și o prostituată, La Riccia, pe care Machiavelli o vizita des. Această La Riccia, este pomenită în șase scrisori ale lui Machiavelli. În 1510, acesta este acuzat în fața Consiliului, printr-un denunț anonim, de sodomie heterosexuală cu La Riccia, prin aceasta înțelegându-se sexul oral și contactul sexual anal. În acea perioadă, peste tot în Europa, inclusiv în Florența, actele de sodomie, de gen (între bărbați) sau de mod (între bărbați și femei), erau pedepsite cu moartea, cu sau fără mutilare prealabilă, pedeapsa curentă fiind arderea pe rug. Inchiziția veghea ca doctrina bisericii catolice să fie respectată cu strictețe. Aceste denunțuri anonime erau destul de frecvente în epocă, fiind adesea folosite pentru eliminarea adversarilor politici. Un cercetător contemporan, Michael Rocke, a investigat cu mijloace moderne arhiva Oficialilor Nopții ("Ufficiali di notte"), o instituție represivă, menită să instrumenteze cazurile de sodomie în Florența, stabilind că timp de 70 de ani, între 1432 și 1502, timp în care această instituție a fost activă, au fost investigate cca. 16 000 de cazuri de sodomie, 3 000 de persoane fiind condamnate. La un oraș cu cca. 40 000 de locuitori, în 70 de ani, ar însemna cca. 42 de condamnări anual, adică aproape 1 la mie din populația orașului. [7] Ca și procesul intentat lui Leonardo da Vinci în 1476, pentru sodomie homosexuală, și acest dosar a fost clasat, din lipsă de dovezi și pentru că era nesemnat, fără a afecta în vreun fel cariera lui Machiavelli, care a continuat să o frecventeze asiduu pe această La Riccia. Într-o scrisoare adresată lui Francesco Vettori (1474-1539), politician și diplomat din Florența, Machiavelli vorbește despre o altă "cucerire" a sa, căreia nu-i dă numele, și despre care afirmă că ar fi sora unui prieten, pe care a părăsit-o soțul. În fine, ultima din amantele mai cunoscute ale acestuia, și ea pomenită destul de des, este actrița Barbera Raffacani Salutati. Vettori, într-un schimb de scrisori din 1523, în care își împărtășeau reciproc aventurile extraconjugale, avea să-i scrie: "dacă ai fi știut cum ești, n-ar fi trebuit să te fi căsătorit niciodată". În ciuda acestor fapte evidente, cercetate și analizate în amănunt de istorici, un profesor de la Princeton, Maurizio Viroli, în lucrarea "Zâmbetul lui Machiavelli"[8], afirmă că: „Machiavelli singur a recunoscut că era homosexual. Era angajat într-o relație cu un bărbat mai tânăr.” Profesorul Viroli se referă la Francesco Vettori, făcând aceste afirmații pe baza unei "interpretări personale" a două scrisori ale lui Machiavelli adresate acestuia.

OPERA LITERARĂ

Principele

De-a lungul carierei sale, Machiavelli a căutat să creeze un stat capabil de a rezista atacurilor externe. Scrierile sale tratează principiile pe care este bazat un asemenea stat și modalitățile prin care aceste principii pot fi implementate și menținute. În opera sa cea mai cunoscută, Principele (1513), descrie metodele prin care un principe poate dobândi și menține puterea politică. Acest studiu, care a fost privit, adeseori, ca o sprijinire a tiraniei și despotismului unor conducători, precum Cesare Borgia, este bazat pe credința lui Machiavelli că un suveran nu este constrâns de normele etice tradiționale: “Se pune astfel problema dacă este mai bine să fii iubit decât temut, sau invers. Răspunsul este că ar trebui să fii și una și alta; dar întrucât este greu să împaci aceste două lucruri, spun că, atunci când unul din două trebuie să lipsească, este mult mai sigur pentru tine să fii temut decât iubit.” În viziunea sa, un principe ar trebui să fie preocupat doar de putere și să se supună doar regulilor care duc spre succes în acțiunile politice. Machiavelli credea că aceste reguli pot fi descoperite, prin deducție, din practicile politice ale vremii, ca și ale perioadelor anterioare.

Alte opere importante

Formularea de către Machiavelli a principiilor istorice inerente într-o guvernare romană pot fi găsite în al său Discurs asupra primelor zece cărți ale lui Titus Livius (1513-1521). În studiul său, Machiavelli se îndepărtează de conceptele teocratice medievale asupra istoriei, atribuind evenimentele politice, într-o mai mare măsură, capriciilor omenești și elementului neprevăzutului. Printre celelalte lucrări ale sale se numără Arta războiului (1521), care descrie avantajele recrutării asupra trupelor mercenare. Istoriile florentine (1520-1525) interpretează cronicile orașului, din punct de vedere al cauzalității istorice. Machiavelli a fost, de asemenea, autorul biografiei Viața lui Castruccio Castracani (1520), precum și al câtorva poeme și o serie de piese de teatru, dintre care cea mai cunoscută e Mătrăguna (1524), o critică acidă și obscenă a corupției societății italiene contemporane. Multe dintre scrierile sale au anticipat formarea statelor naționaliste.

Numele său este și folosit, sub forma de machiavelism, pentru a descrie principiile puterii politice, iar persoanele care folosesc aceste principii în viața politică sau personală sunt numiți frecvent machiavelici.

Scrieri

Cele mai importante scrieri ale sale, în ordine cronologică, sunt:

  • 1512/1516Belfagor
  • 1513Dialogo intorno alla nostra lingua ("Dialog despre limba noastră")
  • 1520Vita di Castruccio Castracani da Luca ("Viața lui Castruccio Castracani da Luca")
  • Lettere familiari ("Scrisori de familie")
  • 1520/1525Le istorie fiorentine ("Istoriile florentine")
  • 1521Sette libri dell'arte della guerra ("Șapte cărți despre arta războiului")
  • 1524La mandragola ("Mătrăguna")
  • 1531Discorsi sopra la prima deca di Tito Livio ("Discursuri asupra primei decade a lui Titus Livius")
  • 1532Il principe ("Principele").


Niccolo Machiavelli – citate:
















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...