luni, 30 octombrie 2023

 31 OCTOMBRIE 2023 - POEZIE, GÂNDURI PESTE TIMP,TEATRU/FILM; RELIGIE ORTODOXĂ, MUZICĂ, PE O ARIPĂ DE CÂNT


JOHN KEATS
John Keats
John Keats by William Hilton.jpg
John Keats, portret de William Hilton
Date personale
Născut[2][3][4][5] Modificați la Wikidata
Moorgate⁠(d)AngliaRegatul Unit Modificați la Wikidata
Decedat (25 de ani)[2][3][4][5] Modificați la Wikidata
RomaStatele Papale[6] Modificați la Wikidata
Înmormântatcimitero acattolico di Roma[*] Modificați la Wikidata
Cauza decesuluituberculoză[7] (tuberculoză[7]Modificați la Wikidata
Frați și suroriFrances Mary Keats[*]
George Keats[*]  Modificați la Wikidata
Naționalitateengleză Anglia
CetățenieFlag of the United Kingdom.svg Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei Modificați la Wikidata
ReligieIreligiozitate[8][9] Modificați la Wikidata
Ocupațiepoet
Locul desfășurării activitățiiAnglia Modificați la Wikidata
Limbilimba engleză[1]  Modificați la Wikidata
StudiiKing's College
Activitatea literară
Activ ca scriitorepoca victoriană
Mișcare/curent literarromantism
Specie literarăpoezie (sonetodă)
Semnătură
John Keats firma reconstrucción.png
Prezență online
Internet Movie Database

John Keats (n. ,[2][3][4][5] Moorgate⁠(d)AngliaRegatul Unit – d. ,[2][3][4][5] RomaStatele Papale[6]) a fost un poet englez, unul din cei mai importanți reprezentanți ai romantismului englez, alături de Lord Byron și Percy Bysshe Shelley.

BIOGRAFIA[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

John Keats s-a născut la 31 octombrie 1795, în Halloween, la marginea Londrei, într-o familie modestă, fiu al unui grăjdar, care moare prematur în urma unui accident. În anii de școală s-a împrietenit cu Charles Cowden Clarke, el însuși viitor scriitor, care se trăgea dintr-o familie de oameni culți și care i-a insuflat dragostea pentru cărți și îndeosebi pentru poezie. Keats însuși amintește în scrisorile lui puternica impresie pe care i-a produs-o lectura lui Edmund Spenser și a lui Homer. Keats a intrat ucenic la un chirurg, apoi a devenit agent sanitar într-un spital din Londra. Întâlnirile cu scriitorul Leigh Hunt și cu pictorul Benjamin Haydon l-a determinat să abandoneze cariera medicală și să se consacre în întregime creației poetice.

Prima sa culegere de versuri (Poems1817) a fost trecută sub tăcere de critică. După publicarea poemului Endymion (1818), Keats devine obiectul unor atacuri într-o revistă conservatoare, care îl numea cu dispreț reprezentant al "școlii poetice cockney". În anul 1818 o întâlnește pe Fanny Brawne, de care se îndrăgostește și cu care întreține o legătură în afara principiilor morale stricte caracteristice epocii victoriene. În acest timp scrie unele din cele mai frumoase poezii ale sale: Ode to PsycheOde on a Grecian UrnOde to a Nightigale. În 1820 se desparte de Fanny Brawwne, când se constată că suferă de tuberculoză pulmonară. Prietenii l-au ajutat, determinându-l să plece în Italia, dar nici clima prielnică a sudului nu a putut opri mersul bolii. Keats a murit în 1821 la Roma, unde a fost și înmormântat, când nu împlinise încă 26 de ani.

OPERA[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

Neapreciat de majoritatea contemporanilor și aproape necunoscut în timpul vieții, Keats a fost recunoscut la o jumătate de secol după moarte ca unul dintre cei mai mari poeți ai Angliei, ca un remarcabil maestru al liricii, ca un poet-pictor care a reprodus lumea în forme plastice. Byron și Shelley, care îi prețuiau talentul, au manifestat un mare interes pentru poezia lui. Shelley, care întreținea corespondență cu el, a evocat memoria poetului confrate în elegia Adonais. El l-a descris ca fiind poetul "cel mai tânăr, cel mai drag", crescut "ca floarea palidă de-o fată îndrăgită, ce-n loc de rouă cu lacrămi e hrănită".

Lirica și poemele lui Keats[modificare | modificare sursă]

La fel ca și alți poeți romantici, Keats a fost un cântăreț al frumuseții și desăvârșirii lumii, mai ales al frumuseții sensibile. El iubea culorile florilor, ale mării, ale cerului, miresmele plantelor. Se întâlnește și la Keats un cult al antichității, al idealurilor ei profund umane. În poemul Endymion (1818), Keats tratează mitul dragostei zeiței lunii, Selene, pentru păstorul Endymion, apărându-i sub forma unei bachante pătimașe. Un alt poem cu subiect mitologic, Hyperion, ultimul dintre titanii care au răsturnat stăpânirea lui Uranus, a rămas neterminat.

Keats a abordat și subiecte medievale. Ele au servit ca bază pentru poemul Isabella (1818), precum și pentru poemul "Ajunul Sfintei Agnes" (The Eve of St. Agnes1819). Ca și în alte creații epice, talentul său se manifestă cu cea mai mare forță în strofele lirice ale poemelor. Idealul său estetic și-a găsit cea mai deplină întruchipare în poezia lirică. Modele remarcabile sunt poeziile "Odă unei privighetori" (Ode to a Nightingale), "Toamna" (To Autumn) sau "Odă la o urnă grecească" (Ode on a Grecian Urn). În ele s-au manifestat trăsăturile caracteristice ale poetului: perceperea senzorială a naturii, forța imaginației, darul neobișnuit de a însufleți întreaga lume înconjurătoare.

Keats s-a ocupat și de formele poeziei și a lăsat un mare număr de sonete splendide, îmbogățind limbajul poetic cu noi mijloace expresive. În mod deosebit a reușit să redea în cuvinte culorile naturii, înfățișarea exterioară a obiectelor. În poezia lui Keats ele apar iluminate de o frumusețe aparte, al cărei izvor îl constituie uimitoarea capacitate a poetului de a ridica fenomenele și obiectele lumii reale până la treapta frumosului adevărat.

Principalele opere[modificare | modificare sursă]

  • On First Looking into Chapman's Homer (1816)
  • Sleep and Poetry (1816)
  • Endymion: A Poetic Romance (1817)
  • Hyperion (1818)
  • The Eve of St. Agnes (1819)
  • Bright star, would I were stedfast as thou art (1819)
  • La Belle Dame sans Merci: A Ballad (1819)
  • Ode to Psyche (1819)
  • Ode to a Nichtingale (1819)
  • Ode on a Grecian Urn (1819)
  • Ode on Melancholy (1819)
  • Ode on Indolence (1819)
  • Lamia (1819)
  • To Autumn (1819)
  • The Fall of Hyperion: A Dream (1819)


CITATE:
1. Aş putea deveni martor pentru religia mea - dragostea este religia mea - aş putea muri pentru ea, aş putea muri pentru tine. Credinţa mea este dragostea şi tu eşti singura sa dogmă. M-ai răvăşit cu o putere căreia nu pot să îi rezist.
2. Două bogăţii mă fac să-mi pun întrebări despre viaţă: frumuseţea ta şi clipa morţii mele. O! cât aş vrea să le am pe amândouă în acelaşi moment!
3. Mai bine să taci şi să pari prost, decât să vorbeşti şi să spulberi toate îndoielile.
4. Nu te descuraja de eşec. Poate fi o experienţă pozitivă. Eşecul, e într-un fel, calea către succes, ajutându-te să descoeperi ce anume este fals.
5. Frumuseţea înseamnă adevăr, iar adevărul frumuseţe. Asta e tot ce se ştie despre această lume, dar şi tot ce e nevoie să se ştie.
6. Frumuseţea este adevăr, adevărul este frumuseţe.
7. Poezia trebuie să surprindă printr-un exces fin şi nu prin singularitate; trebuie să-l şocheze pe cititor ca o punere în cuvinte a gândurilor sale cele mai înalte şi să-i pară ceva apropiat de o amintire.
8. Dacă poezia nu apare la fel de firesc precum frunzele pe copaci, ar fi mai bine să nici nu apară deloc.
9. Oh! dac-aş putea în viaţă să mă bazez pe sentimente, şi nu pe lucruri.
10. Cred că putem băga juriştii într-o categorie de monştri.
11. O operă de artă este o bucurie veşnică.
12. Cuvintele cele mai frumoase sunt, adesea, acelea nespuse, acelea care se rătăcesc în linişti...
13. O glumă este o fulgerare care ne face să vedem că suntem mai desăvârşiţi decât un semen al nostru.
14. Viaţa este speranţa trandafirului încă neînflorit.
15. Nu sunt sigur de nimic cu excepţia sfinţeniei afecţiunii inimii şi adevărului imaginaţiei.
16. Ultimul dintre săruturi a fost întotdeauna cel mai dulce.
17. Femeile sunt precum pisicile: cad mereu în picioare.
18. Ceea ce imaginaţia acaparează ca fiind frumos, nu poate fi altceva decât adevăr.
19. Un gând frumos este o bucurie eternă.
20. Imaginaţia mea e o mănăstire, şi eu sunt singurul ei călugăr.
21. Mai bine să te mişti imprudent, decât să stagnezi cu prudenţă.
22. Melodiile ascultate sunt dulci, dar cele neauzite, sunt şi mai dulci.
23. Te iubesc cu atât mai mult cu cât cred că m-ai plăcut pentru mine însumi şi nu pentru altceva.
24. Eşecul este într-un sens calea magistrală spre succes, fiindcă fiecare descoperire a ceea ce e fals, ne conduce în mod cinstit la ceea ce este adevărat.
25. Poezia trebuie sa fie impresionantă, dar nu ostentativă, ceva care să îţi pătrundă în suflet, dar să nu te şi şocheze, nu te uimeşte prin ea însăşi, ci prin subiectul ei.
26. Aproape că-mi doream să fim fluturi şi să trăim numai trei zile de vară - trei astfel de zile petrecute cu tine m-ar fi umplut de o bucurie mult mai mare decât cincizeci de ani fără tine mi-ar fi putut oferi.
27. Imaginaţia e sănătoasă la un copil, la fel şi imaginaţia matură a unui bărbat. Există însă un interval de viaţă între acestea, în care sufletul se frământă, caracterul este indecis, modul de viaţă nesigur, ambiţia ceţoasă. De aici provine sentimentalismul.
28. Am fost uluit că bărbaţii pot muri ca martiri pentru religia lor. M-am cutremurat la gândul acesta. Acum nu mă mai cutremur. Pot fi martir pentru religia mea. Dragostea este religia mea. Aş putea muri pentru ea. Aş putea muri pentru tine... Dragostea mea este egoistă. Nu pot respira fără tine.
29. Dragostea m-a făcut egoist. Nu pot există fără tine, nu-mi pasă de nimic altceva decât să te văd din nou. Viaţa mea pare să se oprească aici, nu pot zări ce va fi mai departe. M-ai absorbit cu totul. Am senzaţia, în clipa de acum, că mă dizolv, că sunt pe de-a întregul nenorocit fără speranţa de a te vedea curând. Îmi este frică să fiu separat prea departe de tine.
30. Nu există iad mai cumplit decat eşecul unui plan măreţ.

POEZII:

Această mână vie

Această mână vie, acum caldă și-n stare
de cea mai sinceră îmbrățișare
dacă ea ar fi rece
și în tăcerea de gheață a mormântului,
în așa fel ți-ar bântui zilele 
și ți-ar înfrigura nopțile de visare,
încât ți-ai dori ca propria inimă să se golească de sânge
ca în vinele mele iarăși să curgă viața rumenă
și să ai cugetul liniștit – uite-o, aici este –
o țin întinsă spre tine 

Bătrâna Meg

Bătrâna Meg era ţigancă
şi locuia pe deal... în seară
dormea pe pat de iarbă neagră,
căci casa ei era afară.

In loc de mere - murii oacheşi,
stafide-avea păstăi de câmp...
bea vin din roua bălăriei,
drept carte-o piatră de mormânt.

Ca fraţii se avea cu munţii,
ce multe zade sore-avea...
dar chiar de-avea atâtea rude
trăia unde-i plăcea să stea.

Nu prea mânca de dimineaţă,
n-avea nici prânzul la-ndemână,
dar se holba în loc de cină
cu îndârjire drept în lună!

Ci îşi făcea în zori ghirlande
din fraged caprifoi, râzând,
şi tisa văii-ntunecate
ea noaptea o-mpletea cântând!

Cu mâini bătrâne, vineţite,
urzea din papuri rogojini
şi le vindea pe la ţăranii
ce-i întâlnea peste colini.

Era vitează ca Regina,
o amazoană-naltă, şi
atât avea: mantaua-n umeri
şi cuşma-n cap... Oriunde-ar fi
s-o odihnească Domnul mult,
căci a murit aşa demult!

Ultimul sonet al lui Keats

De-as fi ca tine, stea de foc, statornic,
Nu noaptea -prin vapaia stralucirii-
Cu ochi deschis doar sa veghez datornic,
Ca un Ermit neadormit al Firii,
Cum unduie ca patrafirul ape
De-a roata tarmurilor omenesti
Sau masca moale sa-ti privesc de-aproape,
Cand munti si vai - zapada - invelesti...
Nu! Vreau, statornic si neschimbator,
Pe pieptul drag, in parg, aflandu-mi tihna,
Sa-l simt saltand si scoborand usor,
Apururi treaz in dulce neodihna,
Tacuta rasuflare sa-i ascult
In veci - altfel sa mor as vrea mai mult.


Editura Pandora-M,2000
Traducere de Aurel Covaci




VICTOR SANDOVAL

Biografie
    VICTOR SANDOVAL s-a nãscut în Aguascalientes, Mexic, la 31 octombrie 1929. Între anii 1946-1953 a studiat literatura spaniolã, teatrul si istoria artelor, la Conservatorio „Franz Liszt”, din orasul sãu natal. Este unul dintre fondatorii revistei culturale „Tierra Adentro”, al primului supliment literar al ziarului „El Sol del Centro” si al Asociatiei Culturale din Aguascalientes. Editeazã revista „ACA” si coordoneazã evenimentele culturale din Instituto Aguascalentense de Bellas Artes. Între 1957-1962, obtine premiul Flor Natural si înfiinteazã revista literarã „Paralelo” unde publicã primele sale plachete, Aire libre, Hombre de soledad si El viento norte. Publicã, în 1970, cãrtile de poeme El veterano de guerra, Poemas a la juventud si Retorno. Organizeazã primul Tîrg de carte de la Aguascalientes, care a devenit unul dintre cele mai importante din Mexic. Publicã, în 1974, volumul de versuri Para empezar el día, premiat cu Premio Xavier Villaurrutia, în acelasi an. În 1980 publicã volumul de poeme Fraguas. În colaborare cu UNAM (Universidad Nacional Autónoma de México), organizeazã pentru prima oarã întîlnirea poeticã internationalã „Encuentros de Poetas del Mundo Latino”. În 1988 este numit Director General al Institutului National de Artã din Mexic. Publicã volumul de versuri Agua de temporal. Primeste, medalia Mérito Universitario „Lázaro Cárdenas”, din partea Universitãtii Autonome din Colima, în 1989, si premiul Aguascalientes în 1990. În 1991 este desemnat membru titular al Seminarului de culturã mexicanã. În 1992 se publicã Fraguas y otros poemas. În acelasi an înfiinteazã Institutul Mexican din Spania. În 1994 publicã volumul de poeme Trovas de amor y desdenes si antologia La poesía en México 1940-1990 (Algunas aproximaciones). Între 1995-1997 este invitat în mai multe universitãti din Spania si Italia si tine o serie de conferinte. În 1996 se reediteazã cartea sa de poeme Fraguas (a patra editie). În 1997 primeste medalia Ramón López Velarde, din partea Universtãtii Autonome din Zacatecas. În 1998 este desemnat Secretarul General al Seminarului de Culturã Mexicanã si publicã Coplas que mis oídos oyeron. În 1999 se editeazã Poesía 1947-1999, primeste medalia  Bellas Artes, oferitã de Instituto Nacional de Bellas Artes, si Palmas Académicas, cea mai înaltã distinctie acordatã de Guvernul Statului Aguascalientes, ca o recunoastere a activitãtii sale poetice si culturale de exceptie. În acelasi an primeste Premio de Poesía Desiderio Macías Silva, din partea Institutului de Culturã din Aguascalientes, Reconocimiento Ramón López Velarde acordatã de Instituto Zacatecano de Cultura, Reconocimiento y Medalla de Oro, acordatã de Instituto Potosino de Bellas Artes si recunoasterea din partea guvernului Statului Durango. Din 2000, face parte din Sistema Nacional de Creadores, din Mexic. Poeme ale lui Victor Sandoval au fost publicate în suplimente literare si în reviste dintre cele mai importante din Mexic, si în antologii poetice din Mexic si din alte tãri. Poezii ale sale au fost traduse în englezã, italianã, greacã, olandezã, germanã si arabã.

POEZII:

SÃ MORI ÎN OCTOMBRIE


1
Octombrie trãieste si doarme
sub pielea mea
în fiecare din cele
treizeci si una de zile ale sale.

2
Amiezele fãrã soare
asteaptã devreme noaptea.
Mã dor.
Din aceste oase si din acest sînge
ce le-am înspãimîntat
las statornicia.
Iubesc lumea.
Nu ne nastem toti în octombrie
luna cea mai frumoasã.
În schimb, se moare zilnic
usor sau violent:
Trîntind usa puternic
sau întrînd încet în vestibul.

3
Adîncimea putului
insistã în tãcere.
Din acea adîncime
în încãpere,
de la acele cicatrice
din pereti
vin voci
Din convietuire vin voci.
Din adîncimea somnului
ajungem la insomnie
fecundã în idei si amintiri.

4
De unde sînt,
de unde vin
aceste voci?
De pretutindeni si de nicãieri.
Inventînd noaptea
în aceastã camerã
construim acoperisul
si peretii.

Este sordid sã trãiesti si sã dormi
auzind bãtãile
inimii
si zbãtîndu-ti-se
tîmplele.
Încãperea încremeneste,
Lemnãria
troznneste ca un vapor
înaintea naufragiului.

5
Mirosul acesta de vechi
este ca sîngele
la lady Macbeth,
nu dispare.
Nici apa, nici sãpunul
nici levãntica
nu sterg acest miros.
Acest miros de vechi
nu dispare


INSULELE ÎNDEPÃRTATE

Singur si departe
de insule,
sub acest soare
pe care-l încinge miezul zilei
chiar si demonii luminii
orbesc.

Am vãzut renãscînd
ramuri si flori
în livezi
care-au adormit
apoi.

Dacã mã întorc la începuturi
cine îmi va asculta
pasii
peste pietre?

Se apropie
cel pe care-l astept.

Se dãrîmã o casã.
Contraforturile sale
vor cãdea si în locul lor
va fi un gol
între celelalte formînd
plãgi
ce se înmultesc prin oras.

Nu putem trãi
fãrã amintire,
memoria ne pãstreazã
visele.

Dintre toate insulele
ce-au rãmas departe,
din acele pãmînturi
cu zãri aurite,
steaua
noptii tîrzii
de zbateri
pe care nu le vom recupera.
Cine vorbeste, locuieste,
cu pleoapele închise
cîteodatã întredeschise,
în aceste insule,
de tinereti grãbite
si de atîtea bãtrîneti
prin parcuri?
Cine bate la aceastã usã
secularã
unde doar cioburile
si zbuciumul rãspund?

Sã-ti amintesti de acele insule
înseamnã sã întineresti
creste de deal, sate
cu strãzi pietruite,
trupuri bãtrîne.
Noaptea de afarã
îti spune sã iesi
în tãcerea-i atît de purã.

În pãmînturile acestea au murit
ai mei,
tatãl meu a fost înmormîntat
între tufisuri
si glontul a bubuit.
În sat
una dintre strãzi
poartã numele
bunicului meu.
Nu vreau sã trezesc la viatã
nici laurii nici resentimentele,
insula îndepãrtatã trebuie sã doarmã
mai departe în resentimentele ei.

resentimente si resentimente,
sã doarmã în resentimentele ei.

Prezentare si traduceri de
Elena Liliana POPESCU




MIRCEA DRĂGAN
Mircea Drăgan
MirceaDragan.jpg
Regizorul Mircea Drăgan.
Date personale
Născut[1][2] Modificați la Wikidata
Gura OcnițeiDâmbovițaRomânia Modificați la Wikidata
Decedat (85 de ani)[3][1][2] Modificați la Wikidata
Râmnicu VâlceaVâlceaRomânia Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieregizor de film
scenarist Modificați la Wikidata
Activitate
Alma materUniversitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din București
Prezență online

Mircea Drăgan (n. ,[1][2] Gura OcnițeiDâmbovițaRomânia – d. ,[3][1][2] Râmnicu VâlceaVâlceaRomânia) a fost un regizor și scenarist român.

BIOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

Mircea Drăgan s-a născut pe 3 octombrie 1932, la Gura Ocniței. A terminat IATC în 1955 ca șef de promoție la secția Regie. A fost căsătorit cu actrița Ioana Drăgan.

FILMOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]


Scenarist[modificare | modificare sursă]


Brigada Diverse în acțiune, regia Mircea Drăgan





Sf Ap Apelie, Stahie, Amplie, Urban, Aristobul și Narcis; Sf Mc Epimah; 

Sfinții Mucenici Epimah și soția sa Stratonica; Sfinții Apostoli Apelie, Stahie, Amplie, Urban, Aristobul și Narcis. Prăznuirea lor de către Biserica Ortodoxă Romana se face la data de 31 octombrie.

Cei șase Sfinți Apostoli sunt consemnați în Sfânta Scriptură, lucrând împreună cu Sfântul Apostol Pavel la întemeierea Bisericii din Roma (Rom. 16, 8-11). Dar îi întâlnim și în Tradiția Bisericii, ca făcând parte din cei 70 de ucenici ai Domnului, de care amintește Sfântul Luca în Evanghelia sa (Luca 10, 1-4). Apelie a fost episcop al Iracliei. Sfântul Apostol Andrei l-a hirotonit pe Stahie ca episcop al Vizantiei, și pe Amplie și Urban, episcopi pentru cetățile Odisopoleos și Macedonia. Episcopul Narcis al Atenei a fost ucis pentru credința în Hristos. La fel a pătimit și episcopul Britaniei, Aristobul.

Viaţa Sfântului Apostol Apelie

    • Viaţa Sfântului Apostol Apelie
      Viaţa Sfântului Apostol Apelie

      Viaţa Sfântului Apostol Apelie

Apelie a fost episcop în Ieraclia propovăduind Evanghelia lui Hristos, iar după multe osteneli şi nevoinţe şi-au dat fericitele lor suflete în mâinile Domnului.


Viaţa Sfântului Apostol Stahie

    • Viaţa Sfântului Apostol Stahie
      Viaţa Sfântului Apostol Stahie

      Viaţa Sfântului Apostol Stahie

Sfântul Stahie a fost pus episcop în Bizanţ de către Sfântul Apostol Andrei şi a zidit o biserică în Arghiropoli, împreună cu Sfântul Andrei. Apoi a adunat pe mulţi credincioşi şi îi învăţa mântuitoarea viaţă. Ostenindu-se şaisprezece ani în acea nevoinţă pentru mântuirea omenească, a răposat cu pace.


Viaţa Sfântului Apostol Amplie

    • Viaţa Sfântului Apostol Amplie
      Viaţa Sfântului Apostol Amplie

      Viaţa Sfântului Apostol Amplie

Amplie a fost pus episcop de către Sfântul Apostol Andrei. Amplie a fost episcop în Diospoli. Propovăduind pe Hristos şi pe idoli pierzându-i, i-a ridicat asupra lui pe evrei şi pe elini şi, fiind ucis de către aceştia, şi-a împletit lui cunună mucenicească.

Viaţa Sfântului Apostol Urban

    • Viaţa Sfântului Apostol Urban
      Viaţa Sfântului Apostol Urban

      Viaţa Sfântului Apostol Urban

Urban a fost pus episcop în Macedonia de către Sfântul Apostol Andrei. Propovăduind pe Hristos şi pe idoli pierzându-i, i-a ridicat asupra lui pe evrei şi pe elini şi, fiind ucis de către aceştia, şi-a împletit lui cunună mucenicească.


Viaţa Sfântului Apostol Aristobul

    • Viaţa Sfântului Apostol Aristobul
      Viaţa Sfântului Apostol Aristobul

      Viaţa Sfântului Apostol Aristobul

Aristobul a fost episcop în Britania, propovăduind Evanghelia lui Hristos, iar după multe osteneli şi nevoinţe şi-au dat fericitele lor suflete în mâinile Domnului.

Viaţa Sfântului Apostol Narcis

    • Viaţa Sfântului Apostol Narcis
      Viaţa Sfântului Apostol Narcis

      Viaţa Sfântului Apostol Narcis

Narcis a fost episcop în Atena, propovăduind Evanghelia lui Hristos, iar după multe osteneli şi nevoinţe şi-au dat fericitele lor suflete în mâinile Domnului.


Tot în aceasta zi, Sfântul Mucenic Epimah.

Acesta era din Egipt, foarte frumos la fata si locuia la tara, fiind din cetatea Pelusiu. Fiind pârât la guvernatorul Apelian, care chinuia o multime de sfinti în Alexandria si când se facea jertfa idolilor, mergând Epimah cu degrab s-a apucat sa rastoarne jertfelnicul. Deci îndata l-au spânzurat de un lemn si l-au strujit cu unghii de fier si i-au zdrobit oasele cu pietre. Deci stând o femeie acolo, care era oarba de un ochi si cautând fara abatere tot la sfântul s-a facut cu dânsa o minune mare si dorita, ca strujind pe sfântul si rupându-se oarece parte din trupul sau si fiind aruncata în vazduh, a picat picatura din sângele lui în ochiul ei cel beteag si închegându-se picatura, o minune! i se facu lumina si i se facu ochiul sanatos, apoi si capul sfântului s-a taiat.

Viața Sfântului Mucenic Epimah

    • Viața Sfântului Mucenic Epimah
      Sfântul Mucenic Epimah

      Sfântul Mucenic Epimah

Sfântul Mucenic Epimah, aprinzându-se de râvnă dumnezeiască, a lăsat pustia și s-a dus în Alexandria, vrând să pătimească până la sânge pentru mărturisirea lui Hristos.

Sfântul Mucenic Epimah era de neam din Egipt și din părinți creștini. El încă din tinerețe L-a iubit pe Dumnezeu, și Lui Unuia voind să-I slujească, s-a dus în pustie, urmând Sfântului Ioan Botezătorul, și a petrecut multă vreme în muntele Pilusiului. Neavând pe cineva din sfinții părinți povățuitor la viața cea pustnicească, se povățuia cu Duhul lui Dumnezeu și dragostea cea către Dumnezeu îi era lui dascăl, învățîndu-l spre toată viața cea îmbunătățită. Pentru că cine poate învăța pe om fapta cea bună mai bine ca dragostea lui Dumnezeu? Aceea i-a învățat pe sfinții apostoli ca, lăsând toate, să meargă în urma Domnului Celui ce a sărăcit, aceea a învățat pe cuvioșii părinți să umble în cojoace și în piei de capră, lipsiți, scârbiți și de rău supărați, aceea a învățat pe sfinții mucenici și mucenițe să pătimească pentru Hristos cu osârdie, în timp ce grăia acestea: „Pe Tine, Mirele meu, Te iubesc și pe Tine, căutând, mă chinuiesc”. Acea dragoste l-a învățat și pe Sfântul Epimah a suferi nevoințele și ostenelile cele pustnicești, a răbda toate supărările de la vrăjmașii cei nevăzuți, a viețui cu sfințenie după Dumnezeu și pentru Dânsul a fi gata la moarte.

Viețuind Sfântul Epimah în pustnicească singurătate ani îndelungați, a auzit că în Alexandria creștinii sunt chinuiți de păgâni și că, mulți temându-se de chinurile cele cumplite, unii fug prin munți și se ascund prin pustietăți, iar alții cad din credință. De aceea, aprinzându-se de râvnă dumnezeiască, a lăsat pustia și s-a dus în Alexandria, vrând să pătimească până la sânge pentru mărturisirea lui Hristos. Văzând în cetate fărădelegea păgânilor închinători la idoli și că diavoleasca păgânătate s-a înmulțit foarte mult, iar cinstea lui Hristos s-a împuținat și sfințenia Domnului s-a necinstit cu jertfe, a intrat în capiștea idolească cu îndrăzneală, înaintea tuturor, și în vremea praznicului celui diavolesc a răsturnat jertfele lor, iar pe idoli i-a trântit la pământ și i-a sfărâmat. Pentru aceasta a fost prins și a fost dus la ighemonul Apelian. Acolo, văzând pe ighemon șezând la judecată și pe creștini chinuindu-i, cu inima bărbătească s-a pornit asupra lui, vrând să-l ucidă. Și l-ar fi ucis de nu ar fi fost oprit de cei ce stăteau înaintea lui. Așa a râvnit după Domnul Dumnezeul său. Iar ighemonul s-a mirat de o îndrăzneală ca aceea a unui om prost și a poruncit să fie aruncat în temniță până ce va hotărî cu ce fel de chinuri să-l piardă. În temniță erau o mulțime de credincioși închiși pentru mărturisirea lui Hristos, pe care Sfântul Epimah îi întărea spre nevoință, cu gura cea plină de Sfîntul Duh.

Atât de mult s-au întărit credincioșii spre pătimire prin cuvintele lui, încât nici unul dintre ei nu s-a mai înfricoșat, nici n-a căzut din credință, ci toți cu sârguință și-au vărsat sângele pentru adevăratul Dumnezeu și și-au dat sufletele după multe chinuri. La sfârșit l-au scos la chinurile cele cumplite și pe Sfântul Epimah, nu numai pentru că crede în Hristos, ci și pentru că a făcut din praznicul lor tulburare și mai cu seamă pentru că a îndrăznit să se ridice asupra ighemonului, ca să-l ucidă. Mai întâi l-au spânzurat și l-au strujit cu bare de fier, apoi l-au bătut cu pietre, sfărâmându-i oasele. Iar el, în chinuri, zicea: „Dacă Domnul meu Iisus Hristos a fost răstignit pentru mine, împuns cu sulița și adăpat cu oțet, oare să nu mă fac și eu părtaș patimilor Lui? Doresc mai mari chinuri decât acestea pe care mi le dați. Dați-mi palme, scuipați asupra mea, puneți cunună de spini pe capul meu, dați-mi trestii în mâini și cu fiere să mă adăpați; tot trupul meu o rană să-l faceți, pe cruce să mă pironiți și cu sulițe să mă împungeți. Acestea toate le-a răbdat Domnul meu, pe acestea și eu voiesc ca să le rabd”. În timp ce sfântul era chinuit, mult popor stătea adunat împrejur lui și privea la chinurile lui. În acel popor era o femeie care stătea aproape de el și avea un ochi bolnav de albeață. Ea, văzând pătimirea Sfântului Epimah, plângea și neclintită privea la dânsul. În acele chinuri cumplite, vărsându-se sângele simțului, a sărit o picătură în ochiul cel bolnav al femeii și îndată i s-a tămăduit ochiul și s-a făcut luminos, căpătându-și vederea ca și celălalt. Iar femeia câștigând tămăduire din picătura sângelui celui căzut în ochi, a strigat: „Mare este Dumnezeul pe Care pătimitorul acesta îl mărturisește”. După aceea i-au tăiat capul și astfel și-a dat sfântul lui suflet în mâinile Domnului, pentru Care a pătimit.


Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.


HALLOWEEN - SĂRBĂTOARE DE IMPORT!!!
   În fiecare an, seara de 31 octombrie este a vrajitoarelor. Copii, mascati în personaje „horror”, colinda pe la casele oamenilor, iar acestia îi rasplatesc cu bomboane, covrigi sau nuci pentru a alunga spiritele rele ale fantomelor. Adultii se întâlnesc în diverse localuri sau cluburi, care, pentru o noapte, se transforma în spatii ale magiei, în care apar personaje precum Frankenstein. Aceasta sărbătoare a fost influențată, de-a lungul secolelor, de numeroase culturi. În Imperiul Roman era Ziua Pomona, la celtici era festivalul Samhain, iar la creștini Sărbătoarea Tuturor Sfinților. Istoricul Nicholas Rogers, care a cercetat originile Halloweenului, observă că în timp ce „unii folcloriști i-au detectat originile în sărbătoarea romană a Pomonei, zeița fructelor și semințelor, sau în festivalul morților denumit Parentalla, sărbătoarea este cel mai frecvent legată de festivalul celtic Samahain, scris inițial Samuin”care in irlandeza veche înseamnă „sfârșitul verii”. Este o sărbătoare, preluată de multe popoare din lumea occidentală, ea răspândindu-se în secolul al XIX-lea prin intermediul imigranților irlandezi din America. Halloween provine din limba engleza de la expresia All Hallows’ Even, numele sărbătorii creștine a tuturor sfintilor, sărbătoare cu care a devenit asociat în țările unde predomină creștinismul occidental — catolic si protestant, pentru ca în aceste culte creștine, ziua tuturor sfinților este sărbătorită pe 1 noiembrie. Specific pentru Halloween este dovleacul sculptat, care reprezintă Lanterna lui Jack. Cu ocazia acestei sărbători, copiii se maschează în vrăjitori, mumii sau alte personaje și colindă pe la case întrebând „Trick or Treat?” (Păcăleală sau dulciuri?), ca o amenințare că dacă nu li se dau dulciuri, persoanei colindate i se va juca o farsă. În alte țări, Halloween este serbat prin parade și carnavaluri. În ultimii ani, din cauza unei promovări agresive prin intermediul filmelor și a televiziunii, sărbătoarea de import a ajuns și în România, fiind impusă indirect în școli și grădinițe prin organizarea de serbări tematice. Deasemenea această zi are și un puternic caracter comercial, produsele specifice acestei sărbători fiind promovate în marile magazine și în mediul online Biserica Ortodoxa Romana este critica fata de noua ”tradiție” a costumării celor mici în personaje demonice, aratand că Halloween-ul “este de natură de a mutila sufletele copiilor”. Eu rămân tradițional sărbătorilor noastre creștin ortodoxe!


 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...