designer de teatru roman. Între 1951 și 1986, Mioara Buescu a proiectat peste șaptezeci de spectacole produse de Teatrul de Păpuși Țăndarică (azi, Teatrul de animație Țăndărică ). Printre acestea se numără: Elefănțelul curios (1963) de Nina Cassian, regia Ștefan Lenkisch , în care obiectele care compun decorul joacă un contrapunct ironic la personajul principal; Cele trei neveste ale lui Don Cristobal de Valentin Silvestru după Federico García Lorca , regia Margareta Niculescu , pentru care Buescu a creat un decor transformabil; Cabarettissimo(1969), regizat de Margareta Niculescu și Ștefan Lenkisch, în care Buescu a experimentat noi forme de păpuși și manipularea păpușilor ; Don Quijote (1979), regia Ștefan Lenkisch, cu marionete expresioniste; iar pentru producții inovatoare aleIrinei NiculescuFrumoasele Pasiuni Electrice (Pasiuni electrice, 1980), Petrouchka (Petrușka) și Renard (1982), Buescu a proiectat marionete cu tije foarte mici.

A creat proiecte de teatru pentru regizoarea Irina Niculescu în Belgia, Canada, Polonia, Norvegia și Elveția, unde talentul ei a fost foarte apreciat. De asemenea, a conceput spectacole produse în Egipt, Germania și Danemarca.

Munca Mioarei Buescu ca scenograf a fost spectaculoasa si bogat inventiva. În opera ei era umor și era evocată o distanță ironică care era invariabil foarte tandră. În modelele ei de păpuși, ea a creat portrete de neuitat care exprimau o umanitate profundă.


POEZIE


ALEXANDRU A. PHILIPPIDE

Alexandru A. Philippide
Alexandru Philippide.jpg
Academicianul Alexandru A. Philippide
Date personale
Născut[1] Modificați la Wikidata
IașiRomânia Modificați la Wikidata
Decedat (78 de ani)[1] Modificați la Wikidata
BucureștiRepublica Socialistă România
ÎnmormântatCimitirul Bellu Modificați la Wikidata
PărințiAlexandru Philippide Modificați la Wikidata
Căsătorit cuParaschiva (n. Nichimis)
CopiiAna
Naționalitateromână
CetățenieFlag of Romania (1965–1989).svg România Modificați la Wikidata
Ocupațiescriitor
traducător
poet Modificați la Wikidata
Activitate
DomeniuScriitor, traducător, poet
Alma MaterUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  Modificați la Wikidata
SocietățiAcademia Română
PremiiPremiul Herder
Logo of the Romanian Academy.png Membru titular al Academiei Române

Alexandru A. Philippide (n. ,[1] IașiRomânia – d. ,[1] BucureștiRomânia) a fost un poet, scriitor și traducător român, membru corespondent (1955) și titular (1963) al Academiei Române,[2], președintele Secției Literare a Academiei, laureat al Premiului Herder (1967).[3] Este fiul lingvistului și filologului Alexandru Philippide și al Lucreției (n. Nemțeanu).

Licențiat la Iași în 1921. A studiat în Franța și Germania între anii 1922-1928.

DISTINCȚII[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

A fost distins cu Ordinul Steaua Republicii Socialiste România clasa a II-a (1971) „pentru merite deosebite în opera de construire a socialismului, cu prilejul aniversării a 50 de ani de la constituirea Partidului Comunist Român”.[4]

OPERE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

Alexandru A. Philippide a tradus texte de GoetheSchillerRilkeE.T.A. HoffmannHeinrich HeineThomas MannVoltaireBaudelaireAndersenShakespearePușkinTolstoiLermontovRabindranath Tagore și alții.[3]

A publicat volume de proză, versuri și eseuri:

  • Aur sterp, Ed. Viața Românească, 1922
  • Stânci fulgerate, Ed. Fundațiilor Regele Carol II, 1930
  • Visuri în vuietul vremii, Ed. Fundațiilor Regele Carol I, 1939
  • Poezii, sumar antologic, 1962
  • Monolog în Babilon, poezii noi, 1967
  • Vis și căutare, 1979
  • Floarea din prăpastie, nuvele fantastice, 1942
  • Studii și portrete literare, Ed. Literară, 1963
  • Studii de literatură universală, Biblioteca Școlarului, 1966
  • Scriitorul și arta lui, 1968
  • Considerații confortabile, 1970, 1972
  • Puncte cardinale europene, 1972
  • Studii și eseuri, 2 volume, 1978


POEZII:

Astralis

glinzi ! adanci firide fara fund,
In voi statui de stafii se ascund !
Pe apa voastra cu fiori de stanca
Un zbor de vechi priviri pluteste inca
Si-alunecand din gol, in voi coboara
Naluca vremii de odinioara.

Pe drumuri care vin din
Nicaieri,
Din toamna primaverilor de ieri,
O, vested vis, te-ntoarce mai curand
Doboara-n mine viata, simt si gand,
Si potoleste-mi sufletul flamand.

Prin lumi de nouri vom calatori !
Vazduh mai nou din noi va inflori.
La capataiul cerului o stea inmugurita pentru noi va sta,
Din raze limpezi sa ne faca drum in lumea unde negurile iernii
Cladesc albastre manastiri de scrum in care luna toaca de vecernii.



C-un crin la carma, altul la catarg,
O luntre alba sa ne duca-n larg.
in haina lor de gheata cristalina
Sa salte-n aer albe baiadere.
Si cerul sa ne fie-o cupa plina
Cu picaturi albastre de tacere.

Deasupra noastra vantul isi coboara
Din zari in zari aripa lui tacuta, —
Si-atunci nemarginirea se-nfioara
Ca o enorma harfa nevazuta.

Si-acum — oglinzi adanci ! mari ochi pustii,
De sub pleoapa serilor tarzii,
Strapungeti cu privire de cristal
Pe totdeauna visul meu astral !

Stravechiul vis, carunt si obosit.
La tarmul vostru n-a mai poposit.
Si-n voi, adanci firide fara fund,
Pe veci statui de stafii se ascund.



Crinul

Paharnic alb, Crin blând, domol îmi varsă
Parfumul tău, căci inima mi-e arsă.

Mireasma ta puternică şi moale
Îmi dă fiorul sânurilor goale
De pe vitralii,
Scăldate-n adieri de evantalii.

Miresme moi ca mâinile, mărunte
Ca zâmbetele, lunecaţi pe frunte;
În jurul meu plutiţi ca nişte ape;
Lăsaţi pe ochi molatice pleoape,
Pe buze albe sărutări, pe gene
Odihna unui vis, şi ca un zbor
Răcoritor
De albe pene,

Învăluiţi-mi fruntea c-un fior.
Alb menestrel al lunei, sprinten Crin,
Îndeamnă gândul meu spre visuri bune,
De visul rău mă vindecă deplin,
În suflet dezmierdări de gheaţă-mi pune.

Din furca ta să torc un alb fuior
De moi miresme-n albă despletire,
Să simt în mine ca o fulguire
Cum se destramă albul tău fior.

Înspre apus fereastra s-a deschis.
Covorul, molcom lac de lână moale,
Răsfrânge-amurgu-n cutele-i domoale.
Din furca ta torc alb fuior de vis.

În suflet dezmierdări de gheaţă-mi pune,
De visul rău mă vindecă deplin,
Îndeamnă gândul meu spre visuri bune,
Alb menestrel al lunei, sprinten Crin.


Voci ale vechilor poeți

Voci ale vechilor poeți, mai clare
Decât sclipirea stelelor pe cer
În nopți de ger,
De mult v-aud venind din depărtare
Până-n ascunsul inimii ungher.

Odată-n munți văzui un om de ceață;
Pășea din pisc în pisc, gigant subtil,
Un nou Schlemihl
Dintr-un tărâm de dincolo de viață,
Ajuns aici într-un ciudat exil.

Dar eu, deprins cu visuri și vedenii,
Apropiam în gând pâclosul ins,
Din cer desprins,
De vocile ce străbătând milenii
Foc lung din ev în ev au tot aprins.



 GEORGE MENIUC


George Meniuc
George Meniuc.jpg
Portretul lui George Meniuc pe un timbru poștal din Republica Moldova
Date personale
Născut[1][2] Modificați la Wikidata
ChișinăuRomânia Modificați la Wikidata
Decedat (68 de ani)[2] Modificați la Wikidata
ChișinăuRSS MoldoveneascăURSS Modificați la Wikidata
ÎnmormântatCimitirul Central din Chișinău Modificați la Wikidata
Căsătorit cuMișcenko, Lidia Moiseevna[*] Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of the Soviet Union.svg URSS
Flag of Romania.svg Regatul României Modificați la Wikidata
Etnieromâni Modificați la Wikidata
Ocupațiescriitor
traducător
jurnalist Modificați la Wikidata
Partid politicPartidul Comunist al Uniunii Sovietice  Modificați la Wikidata
Limbilimba română
limba rusă  Modificați la Wikidata
StudiiUniversitatea din București  Modificați la Wikidata
Mișcare/curent literarProletcult  Modificați la Wikidata
Specie literarărealismrealism socialist  Modificați la Wikidata
Note
PremiiOrdinul Insigna de Onoare
Premiul de Stat al RSS Moldovenești
Premiul de stat al URSS  Modificați la Wikidata

George Meniuc (n. 20 mai 1918Chișinău – d. 8 februarie 1987) a fost un director de revistă, eseist, poet, prozator, publicist și traducător din RSS Moldovenească.

BIOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

Născut la Chișinău în 1918 într-o familie de origine proletară, George Meniuc a început a compune versuri in 1932, la vârsta de 14 ani, iar în 1934 a publicat prima poezie, La țară, în revista „Mihai Eminescu”.

A absolvit liceul „Mihai Eminescu” din Chișinău în 1937, după care și-a continuat studiile la Universitatea din București, Facultatea de Litere și Filozofie (1937-1940), unde i-a avut ca profesori pe Tudor VianuPetre P. NegulescuDimitrie GustiMircea Florian ș.a. L-a avut coleg pe Ovidiu Bîrlea, cu care a și colaborat ulterior.[3]

A debutat la București în anul 1939, cu placheta de versuri Interior cosmic, urmată în 1940 de volumul de eseuri Imaginea în artă. În 1940, după absolvirea facultății, George Meniuc s-a reîntors la Chișinău,[4] fapt pe care avea să-l regrete ulterior.[5] În timpul celui de-al Doilea Război Mondial a fost evacuat în Uzbekistan.[6]

După al Doilea Război Mondial, regimul sovietic l-a constrâns la oportunism, deoarece a activat modest în publicistică și a scris poezie de inspirație folclorică și basme în versuri pentru copii, abandonând modernismul, considerat inacceptabil de autorități. A fost membru al PCUS din 1953.

Timp de peste doi ani și jumătate, George Meniuc s-a aflat în funcția de redactor-șef a revistei „Nistru”, organ al Uniunii Scriitorilor, perioadă în care au apărut 33 de numere.[7]

Abia în 1969 îi este reconsiderată poezia din anii 1937-1940 și aceasta este republicată în volumul Vremea Lerului. În 1972 i-a fost decernat Premiul de Stat al RSSM pentru literatură, iar în 1982 a obținut titlul de Scriitor al poporului din Moldova. Beneficiază de traduceri în rusă, armeană, franceză, spaniolă (realizate și difuzate în Moldova și URSS).

A fost înmormântat în Cimitirul Central din Chișinău.[8] A avut trei căsnicii, din care a rezultat o singură fiică - Olga.



POEZII:


Apus


Un corn de brumă, fruntea, prin ploaia mâinilor,
Se-ntreabă tulburată: ne cheamă iarăși zarea?
Tu o mângâi mereu și-n stepă n-auzi zvonul,
Și-mi pare că amurgul a poposit pe mâini.

Ard lumi! Călătorii fiorului din țărnă
Au pregătit Cetatea. Apleacă-te prin vânturi
Și vino. Se aude, tot mai aproape, Omul.
Scrâșniri, eternitate. Eternitate, flăcări.

Tot mai sonor apusul de febra vieții noi
Îngenuncheat pe șipot și-atâtea oseminte.
Fâlfâitor viole ucișilor pe lespezi,
Ei cei mai singuri pentru Preludiul Bucuriei.

Vrei mâinile s-apropii de ceața zilei? Vino.
Vrei apelor din flaut văi muzicale? Vino.
Norodului incendii și cântec și maree
Oglinzi înfricoșa-vor prin meșterii de fier.



De dragoste


Svetlanei
Puica mamei cea frumoasa,
Ganduri grele ma apasa.
Sari din casa-n blugi ingusti
Au ca fata, au ca pusti.

Ca si mine, bietu-ti tata
Nu mai stie: esti baiata?
Liliana, fiica dalba,
N-ai tu rochii, n-ai tu salbe?
Spune-mi: sani, solduri rotunde
N-ai cu ce a le ascunde?
Blugii tai ingusti de fata
Toate formele-ti arata:
Spate gol, buricul gol,
Tusti din casa rostogol
Ah, erai mai delicata
Dragostea de altadata!
Nici prin ganda n-ai gandit
Cat de gingas m-a iubit
Dragu-ti tata, Filimon,
Cu gurita de cucon,
Cand venea la intalnire,
Luna, stelele de seara
Clipoceau in casa mare
Cu lumina lor subtire
Pe oglinzi si pe covoare
Ca la sfanta sarbatoare.
Strut de minta sus pe coarda,
Vazdogele, busuioc
O mireasma care arde
Ca si vrajile pe foc!
Parca-l vad: isi pune-n cui
Mandru palaria lui.
La oglinda sta un pic
Cu musteata-n varvaric.
Cand mi-a scos din cap basmaua,

Am simtit ca-i dandanaua
Neuitate nopti si zile
Subt zabreaua cu zambile.
Ah, era mai delicata
Dragostea de altadata!



Poem


Închid ochii. Vom trece prin stepa
Ocârmuită de regele morților.
În depărtarea marămilor grele de fir
Scrâșnește lupul încătușat.

Unde să mân? Hanul e înghețat.
Și sună argintul pe crengi, și sună colinde,
Și noi pribegim într-o mare tăcere
Până unde sfârșesc limpezimile.

Ehei! N-ați rătăcit voi, cai adăpați cu rachiu?
Nu-i sania vis și noaptea nu-i fum?
Clopoței. Clopoței. Clopoței.

Tot vifor, zăpadă, tot crengi închircite pe drum.
Tot râde șfichiul zurliu.
Ce vrăbii zglobii de metal! Ce sunet de chei!

O ciută șovăită umblă pe furiș.
Pădurile sună, aerul sună.
Și barba lui Șiușilă
Fâșie aspru pe gheață.

Moș Pământul s-a învălmășit în somn.
Noi trecem în grabă spre nu știu unde.
Moș Pământe! Moș Pământe!
Noi trecem în grabă spre nu știu unde.

Dă-mi mâinile tale din lemn de măr:
Vreau să mă pierd în grădinile lor.
Voi făuri omenirii un cântec al Preludiului
Și-al unui Luceafăr nerăsărit!
A fi Bucurie, și nu - devastat crepuscul.
Nu căutăm noi drumul pierdut?
Arcade cerești și moara de vânt

Sunt de-aici, de pe acest continent?
Le-a dus bătrânul Crăciun
Și jocul e bun.
E-n fiece jucărie un iureș latent,
Un lăutar nevăzut
Și-o horă cu pași nevăzuți, și-i destul.
Clopoței. Clopoței. Clopoței.
Ehei!
Ce vrăbii zglobii de metal! Ce sunet de chei!

Am trecut de țara focului
Și călătorim prin deșert
Până-n valea cu ceață.
Râurile Elivagar străbat zarea
În otravă, în pâclă, în scântei.

- Bună ziua, Nistru, Nistru bătrânu.
Vântul bate apele de piatră.
S-aude, s-aude din cele patru dealuri
Dulăul Ghenarului și răsuflarea peștelui...

Ehei!
N-ați rătăcit voi, cai adăpați cu rachiu?
Nu-i sania vis și noaptea nu-i fum?
Clopoței. Clopoței. Clopoței.
Tot vifor, zăpadă, tot crengi închircite pe drum.
Tot râde șfichiul zurliu.
Ce vrăbii zglobii de metal! Ce sunet de chei!



SCRIERI[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]




Mașina de scris a lui George Meniuc, expusă la Biblioteca Națională a Republicii Moldova

Poezii
  • 1948 - Cântecul zorilor
  • 1954 - Poezii
  • 1956 - Strofe lirice
  • 1957 - Poeme
  • 1958 - Versuri alese
  • 1969 - Vremea Lerului
  • 1979 - Florile dalbe
  • 1983 - Toamna lui Orfeu
Nuvele
  • Delfinul
  • Scripca prietenului meu
  • Întunecatul april
  • Cei trei
  • Umbre
  • Povestea vorbei
  • Amurg
  • Nostimă și cu picățele
  • Negură
  • Ultimul vagon
  • Caloian
  • Ceasornicul vesel
  • Sentimentul de recunoștintă
  • Prichindel
  • Micul Icar
  • Vagonul
  • Era noapte
  • Amintiri
  • Accidentul
  • Mătăhală
Eseuri
  • 1940 - Imaginea în artă
  • 1959 - Iarba fiarelor
  • 1966 - Cadran solar
  • 1967 - Eseuri
Cărți pentru copii



MUZICĂ; PE O ARIPĂ DE CÂNT


SABIN PĂUȚA

Imagini pentru sabin păuța


Sabin Pautza (Sabin Păuța) (n. 8 februarie 1943Cîlnic, lângă Reșița) este un recunoscut compozitor, doctor în muzică și profesor universitar.[1]

STUDII[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

1965 Absolvent al Universității Naționale de Muzică din București, specialitatea dirijat si pedagogie muzicala.

1970 Absolvent Academia Muzicală „Chigiana” din Siena, Italia, specialitatea compozitie si dirijat orchestra cu Franco Donatoni, Franco Ferrara și Bruno Maderna

1995 Doctor in Music –The London Institue for Applied Research, England

2005 Doctor în Compoziție, al Academiei de Muzică „Gh. Dima”, din Cluj-Napoca

CARIERĂ PROFESIONALĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

1966 - 1984 Asistent, apoi lector universitar la Universitatea de Arte “G. Enescu” din Iași

1987 - 2011 Director artistic și prim-dirijor al celei mai vechi orchestre din New Jersey, Plainfield Symphony Orchestra

2011 - prez. Conductor Emeritus for life - Plainfield Symphony Orchestra

1986 - 2005 Associate Professor la ATLAN INSTITUTE din New York

1984 - 2010 Profesor la New York University

2009 - 2014 Profesor la „St. Rose” University - Albany- N.Y

1991 - 2005 Profesor la Rutgers University - New Jersey

2005 - 2013 Profesor universitar - Universitatea ”Emanuel”din Oradea.

Preda Master Clases la diferite universitati din Romania: Universitatea de Vest din Timisoara, Univeristatea din Pitesti, Universitatea din Targoviste, Universitatea de Muzica „George Enescu” din Iasi.

Activitate științifică și de cercetare[modificare | modificare sursă]

Publica lucrari de muzicologie in tara si strainatate ca:
1.„Franco Donatoni si noua scoala de compozitie italiana”.
2.„Prefigurari ale limbajului muzical modern in creatia lui Claude Le Jeune”.
3 „Majestatea Sa Anacruza, sau rolul raporturilor erarhice ale sintaxelor componistice in definirea sensului si expresiei in procesul interpretarii muzicale”.

4. „Curs de armonie”-(Editura Universitatii EMANUEL, Oradea). 5. „Curs de Orcheatratie”-(Editura Universitatii EMANUEL, Oradea)

CARIERĂ ARTISTICĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

Compoziții[modificare | modificare sursă]

1. “Ave Maria” – pentru cor mixt (1956)

2. "Patru colinde" – pentru cor mixt (1966)

3. “Byzantine Alleluia" – pentru cor mixt (1967)

4. “Antiphonon Melos” – Oratoriu dramatic pentru cor și orchestră (1967)

5. “Seykylos Hymn” – pentru orchestră (1968)

6. "Suita Brevis" – pentru cvintet de suflători (1968)

7. "Cvartetul de coarde nr. 1" (Sonata a quarto) (1969)

8. “Musica per Due” – pentru flaut și pian (1970)

9. “Interludium” – pentru pian solo (1970) Editura Peters

10. “Estratto” – pentru pian solo (1971)

11. “Cinci piese pentru orchestră mare” – Editura Muzicală București, LP Electrecord (1972)

12. “Lacul” – madrigal pentru cor mixt (1972)

13. “Ofranda copiilor lumii” – pentru cor triplu mixt (1973) Premiul G.Enescu al Academiei Romane Editura Muzicală București, LP Electrecord

14. “Laudae” – pentru 10 soliști, Editura Muzicală București (1973)

15. “Păsări migratoare” – madrigal pentru cor mixt (1973)

16. “Canti Prophani” – suită pentru cor de copii și orchestră (1974)

17. “Suita Mărgană” – pentru cor mixt (1975)

18. “Noi umblăm și colindăm” – colind pentru cor mixt (1975)

19. “Pastel” – madrigal pentru cor mixt (1976)

20.  "Cvartetul de coarde nr. 2" (Jocuri I) (1977)

21. “Jocuri I” – pentru orchestră de coarde (1977)

22. “Jocuri II” – pentru cvartet de coarde și orchestră, LP Electrecord (1978)

23. “Eroii” – madrigal pentru cor mixt (1979)

24.  "Cvartetul de coarde nr. 3" (1979) LP Electrecord

25. “Columne” – cantată pentru cor și orchestră (1979)

26. “Jocuri III” – pentru violă (violoncel) și orchestră (1979)

27. “Jocuri IV” – pentru vioară și orchestră (1980)

28. “O Altă Poveste de Dragoste” – Operă (1980)

29. “Nocturne” – pentru soprană și orchestră (1980)

30. “Velerim și Veler Doamne” – pentru cor mixt (1966, rev. 1980)

31. “Hayku” – trei lieduri pentru soprană și orchestră (1981)

32. “Lumină” – cantată pentru cor și orchestră (1981) LP Electrecord

33. “Missa Brevis” – pentru soprană, cor și orgă (1982)

34. “Două interludii” – la “O Altă Poveste de Dragoste” pentru suflători (1982)

35. Simfonia nr. 1 – pentru orchestră mare (varianta I), (1982)

36. Trio nr. 1 – pentru coarde (1981, rev. 1983)

37. “Ebony Mass” – pentru cor și orgă (1985)

38. Două preludii – pentru clarinet (trompetă) și pian (1986)

39. “Pace” – mini cantată pentru cor de copii și orchestră (1987)

40. Simfonia nr. 1 – varianta a doua, “In Memoriam”, (1988-89)

41. Dublu concert – pentru violoncel (violă), pian și orchestră (1990)

42. Simfonia nr. 2 – “Sacra” pentru cor, mezzo-sopran și orchestră (1992)

43. “A Musical Journey” – pentru orchestră (1993)

44. “Rita Dove Triptych” – pentru soprană și orchestră (1993-94)

45. “Simfonietta” – pentru orchestră (1995)

46. Jocuri V-“Clopote” (CHIMES) în memoria lui Martin Luther King Jr.  (1995) Premiul Martin Luther King Jr.

47. Simfonia de Camera – (1996)

48. “Moodswings” (Virée D’Humeur) –pe versuri de Tristan Tzara (1996)

49. Concert pentru saxofon si orchestra – (1997)

50. “Jocuri VI” – pentru clarinet și violă (1997)

51. “Ludus Modalis” – cvartet de coarde nr. 4 (1998)

52. “Ode To Hope” – cantată pentru cor și orchestră (1999)

53. Concertino – pentru violoncel și orchestră (2000)

54. Trei BOSSA NOVA (2001)

55.”Blues And Trouble” pentru orchestra de camera (2002)

56. Preludio, Bossa , Postludio – per quatro fsgotti (2003)

57. FRESCA pentru cor mixt si orchestra (2004)

58. Triptic Antic- Ciclu de lieduri pe versuri de Nicolae Coman (2006)

59. Bassklavierkonzert - Concert pentru bas clarinet, pian si orchestra (2007)

60. Capriccio - pentru orchestra de coarde (2007)

61. Concert pentru flaut si orchestra (2008)

62. Jocuri VII-”Schassburger Capriccio” pentru orchestra de coarde (2008)

63. Pastorala-Sonata a quattro flauti (2009)

64. Jocuri XIII-”Hexagon”-sextet pentru suflatori, coarde, pian si percutie(2009)

65. Elegie-pentru violina si orchestra (2010) - In Memoriam Stefan Ruha

66. Divertimento I pentru orchestra (2010)

67. Divertimento II pentru orchestra (2010)

68. Divertimento nr.3 pentru patru fagoti (2010)

69. Divertimento nr.4 pentru Oboi, Fagot, Viola si Violoncel (2010

70. DE PROFUNDIS –Poem pentru cor mixt (2011)

71. Peste Varfuri –Madrigal pentru cor mixt (2011)

72. Jocuri IX (Ecouri) pentru combo si orchestra (2012)

73. Piano Trio Divertimento nr.4)(2012)

74. PROMETHEUS –Poem simfonic –(2012)

75. Divertimento V pentru cvartet de clarineti (2013)

76. FABRIZIO Muzical pentru copii (versuri Patricia Brady-Danzig- 2013)

77. Schlagzeug Konzert -Concert pentru percutie si orchestra (2014)

Concerte[modificare | modificare sursă]

A concertat în cele mai mari săli din Statele Unite, Europa și Australia, printre care:

Carnegie Hall” din New York,

Santa Cecilia” din Roma,

Richard Wagner „Jugendfestspieltreffen” din Bayreuth,

Chopin” din Varșovia,

Philarmonic Hall” din Sydney.

Activitatea dirijorala cuprinde in medie un numar de douazeci de concerte pe an in Romania si in strainatate.

PREMII ȘI DISTINCȚII[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

Deține numeroase premii și distincții românești și internaționale, printre care:

premiul „George Enescu”, al Academiei Române,

premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România,

marele premiu al Televiziunii Române,

premiul de compoziție al „Concursului Internațional din Salt Lake City”, Utah,

premiul „Rudolf Nissim” al Uniunii Compozitorilor Americani,

marele premiu „Doctor Martin Luther King Jr.” pentru compozitie.

Activitatea sa internațională de dirijor și compozitor i-a adus in 1995 titlul onorific de Doctor în Muzică, acordat de Institutul pentru Cercetări Aplicate din Londra. Deasemenea, in anul 2005 Academia de Muzica „George Dima” din Cluj-Napoca i-a acordat titlul de Doctor In Muzica.

Este cetatean de onoare al orasului Plainfield din New Jersey si al orasului Resita, Caras-Severin precum si al Judetului Caras-Severin.

Liceul de Arta din Municipiul Resita poarta numele „Sabin Pautza”

Este membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, al ASCAP

Uniunea Compozitorilor Americani si GEMA,

Uniuna Compozitorilor din Germania.

Membru onorific al Consiliului de conducere al Institutului Biografic American.

Numele lui Sabin PAUTZA figurează în “Who’s Who in Music” (1988-2003) și în volumul, “2000 de oameni de seamă americani” publicat de Institutul Biografic American. Compozițiile sale au fost înregistrate de către firma „Swift Music Group” din Statele Unite, în seria „Opera Omnia”, pe 15 CD-uri. De asemenea, editura muzicală „San Nicobian” din New York, i-a publicat in exclusivitate partiturile sale. Din anul 2014 arre loc la Resita Concursul si Festivalul International de interpretre pianistica si compozitie „Sabin Pautza” organizat de Societatea pntru Cultura „METARSIS” Doctor Honoris Causa al Universitatii „Valahia” din Targoviste. Membru al Clubului din 2007, Resita


Interviul săptămânii cu compozitorul Sabin Păutza




FLORIN NICULESCU

Florin Niculescu
Florin Niculescu Djangofestivalen 2018 (000909).jpg
Date personale
Născut (54 de ani)[2] Modificați la Wikidata
BucureștiRomânia Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațiemuzician de jazz[*] Modificați la Wikidata
Activitate
Gen muzicaljazz
swing music[*][1]  Modificați la Wikidata
Instrument(e)vioară jazz[*]
vioară[1]  Modificați la Wikidata
Prezență online
site web oficial

Florin Niculescu (n. ,[2] BucureștiRomânia) este un violonist român de muzică jazz, stabilit în Franța.

FAMILIA[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

Niculescu s-a născut într-o familie de muzicieni: tatăl (Corneliu Niculescu, membru al trupei lui Gheorghe Zamfir) și un unchi sunt și ei violoniști, mama estepianistă, iar o soră este violoncelistă. De la vârsta de 6 ani a urmat cursurile școlii de muzică "Dinu Lipatti" din București, iar apoi liceul de muzică "George Enescu" din același oraș.

Este căsătorit cu Vera, o actriță, cu care are două fetițe.[3] Mai are o fată dintr-o căsătorie anterioară.[4]

CARIERA[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

În 1991 s-a mutat la Paris.

În 1995 s-a alăturat trupei lui Romane, iar în 2001 a fost invitat de către Biréli Lagrène să se alăture proiectului său "Gipsy Project", proiect inspirat de Quintette du Hot Club de France.

A făcut înregistrări cu: Jimmy RosenbergBabik Reinhardt (fiul lui Django Reinhardt), Giani LincanAngelo DebarreHot Club de NorvègeTchavolo SchmittOscar PetersonJon LarsenJohn McLaughlinGeorge BensonMarcel AzzolaRegina CarterBucky PizzarelliAngela GheorghiuRoberto AlagnaCharles AznavourPatricia KaasPatrick BruelJohnny Halliday și Henri Salvador.

DISCOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

  • 1995 - Portrait Of Django cu Hot Club de Norvège
  • 1999 - L’Esprit Roumain - cu tatăl său, Corneliu Niculescu
  • 2000 - Gipsy Ballad
  • 2005 - Djangophonie
  • 2008 - Florin Niculescu Plays Stéphane Grapelli


Concert Extraordinar de Jazz - Florin Niculescu





MUZICĂ PENTRU SUFLET

O generație de artiste, un colaj cu muzică ușoară de excepție a anilor '90


Top 100 Romantic Saxophone, Violin, Piano, Pan Flute Love Songs 💖 Best Relaxing Instrumental Music




SFATURI UTILE 8 Februarie

CANCERUL LA SÂN ȘI VITAMINELE
Cancerul la sân se caracterizează prin căpătarea unei tumori mamare maligne, iar grupurile de celule canceroase implicate pot migra şi cuprinde şi alte ţesuturi din vecinătatea sânilor.

Deşi tumorile mamare se pot datora unui număr mare de factori, cel mai important dintre ei este predispoziţia genetică.

Potrivit statisticilor, cancerul mamar este a două cea mai comună formă de cancer în rândul femeilor. În medie, 1 din 8 femei se îmbolnăvesc de cancer la sân în diferite etape de viaţă. Pentru populaţia feminină, mortalitatea prin cancer la sân este secundată doar de mortalitatea prin cancer pulmonar, în topul celor mai letale boli canceroase.

Cercetările au demonstrat că vitamina D are cele mai semnificative efecte asupra activităţii tumorale specifice cancerului la sân, urmată de adoptarea unei alimentaţii sănătoase şi a unui stil de viaţă activ, respectiv de luarea de măsuri pentru gestionarea stresului şi îmbunătăţirea calităţii somnului.

Studiile clinice recente întăresc tot mai mult ideea că vitamina D joacă un rol esenţial în prevenirea acestei forme de cancer.

Cercetătorii consideră că până la 90% dintre cazurile de cancer la sân se datorează deficienţei de vitamina D, care poate fi prevenită cu uşurinţă!

Potrivit medicilor de la Centrul pentru Boli Canceroase Moores San Diego din cadrul Universităţii California, cancerul la sân poate fi prevenit in proporție foarte mare prin administrarea de vitamina D în doze corecte. Pe fondul deficienţelor de această vitamina, tumorile mamare se formează, cresc şi se metastazează într-un ritm mult mai alert.

O echipa de cercetători a descoperit că femeile cu concentraţii serice mai mari de 25-hidroxivitamina D prezintă un risc de mortalitate prin cancer mamar cu 50% mai mic decât femeile cu concentraţii serice inadecvate ale aceleiaşi substanţe.

Așadar, nu mai sta pe gânduri și aprovizionează corpul cu cât mai multă vitamina D. Pe lânga expunerea la soare, despre care știm cu toții că este cea mai bună sursă de aprovizionare, în sezonul rece vă puteți folosi de următorele surse:

- Sardina şi tonul la conservă conţin multă vitamina D, şi sunt de obicei mai ieftine decât peştele proaspăt.

- Uleiul din ficat de cod conţine aproximativ 1,300 UI de vitamina D pentru fiecare linguriţă de produs.

- Peştele gras este o sursă bună de vitamina D. În această categorie intră tonul, macroul, somonul, păstrăvul şi țiparul. 

- Ciupercile pot produce şi ele vitamina D, atunci când sunt expuse la raze ultraviolete. Ciupercile de strat – Agaricus bisporus (Champignon) asigură până la 400 UI de vitamina D pentru fiecare porţie de 85 g sau aproximativ o cană de ciuperci tocate cubuleţe.

- Aproape toate tipurile de lapte de vaci din comerţ sunt fortificate cu vitamina D. Brânza şi îngheţata, însă, nu sunt de regulă obţinute din lapte fortificat.

- Vitamina D conţinută de ouă este concentrată mai ales în gălbenuş. De aceea este important să consumăm ouă cu tot cu gălbenuş, şi nu doar albusul.




GLUMEȘTE, FII VESEL ȘI VEI RĂMÂNE TÂNĂR 

Vă propun câteva glume :
·       - Vreau să divorţez, domnule avocat.
- Şi care e motivul, doamnă?
- Nu mi-a fost credincios.
- Adică?
- Adică mi-am dat seama că nu e tatăl copilului meu.
·        Dacă ţi se pare că înţelegi o femeie, ai dreptate… ţi se pare!
·       Profesoara vorbeşte despre temperatura corpului:
- Oamenii au 36,5°C, sălbăticiunile au 38°C, iar păsările au chiar 41°. Bulă, tu mă asculţi? Te rog să repeţi ce am spus!
- Oamenii au 36,5°C, când devin sălbatici temperatura creste la 38°C, iar când văd o păsărică, au chiar 41°...
·       Cea mai grozava zi este MAINE. Maine o sa facem sport, o sa ne apucam de invatatura, o sa muncim cu sarg, o sa incepem sa citim o carte, n-o sa mai mancam dupa sase seara... Dar nu stiu cum se face, ca atunci cand ne trezim, este mereu ASTAZI !!!
·       Stii cate bancuri cu blonde exista?
-... NICI UNUL! Toate sunt intamplari adevarate.
·       Ion şi Maria, seara târziu, stau la poartă singuri. Enervată că întârzie fie-sa, mama Mariei iese în prispa casei şi strigă:
- Mărie, mai lasă-l pe Ionel odată şi intră în casă!
Maria răspunde:
- Bine, mamă, stai că-l mai las o dată şi vin.
·       Un băieţel îl întreabă pe tatăl lui:
"Tati, cât costă să te căsătoreşti?.
Tatăl i-a răspuns: "Nu ştiu fiule, încă plătesc".
·       Soţia: "Mai bine mă căsătoream cu dracul!"
Soţul: "Aiurea, scumpo! Căsătoria între rudele de sânge este interzisă!"
·       Doi ardeleni se întâlnesc pe stradă:
- De ce eşti amãrât, Ioane?
- Cum să nu fiu amãrât, mãi Gheo, dacă mi-o murit un bou.
- Eh, uite aşe ne-om duce, unu' după altu'.
·       Gramatica
I: Ce timp gramatical este folosit in propozitia:
"Tu nu trebuia sa te fi nascut. "?
R: Prezervativ imperfect.
·       Bula la scoala. Invatatoarea ii intreba pe toti:
Ce avem de la porc?
Un coleg: Carne!
Ce avem de la gaina?
Un coleg: Oua!
Ce avem de la o vaca?
La care Bula: Teme acasa...
·       Adam se intoarce acasa noaptea tarziu. Eva, care il astepta fara sa doarma, il ia in primire: " Te vezi cu alta femeie, nu-i asa?" "Nu fi proasta, tu esti singura femeie de pe Pamant", ii raspunse el. Mai tarziu, in timp ce dormea, Adam se trezeste gadilat pe spate. "Ce faci acolo?", se enerveaza el. "Tu ce crezi...? Iti numar coastele..."
·       O doamnă îl întrebă odată pe dramaturgul George Bernard Shaw:
- Cum credeţi, de ce Dumnezeu a creat întâi bărbatul şi abia apoi femeia?
În stilul său inconfundabil, Shaw răspunse:
- Probabil, Dumnezeu nu dorea ca în timp ce va crea bărbatul, femeia să-l sâcâie cu sfaturile ei!
·       Viaţa e tristă la noi, în schimb salariul e hazliu. Varsta este numai o stare de spirit pe care ne-o construim singuri si nu are nimic de-aface cu articulatiile.
·       Un domn i s-a adresat în scris lui Voltaire cu obrăznicie şi în termeni lipsiţi de elementar respect.
Voltaire îi răspunde:
"Mă aflu în cea mai mică încăpere a casei. Scrisoarea dvs. e în faţa mea. Curând va fi în spatele meu"!

Florin Piersic si Chinezii






GÂNDURI PESTE TIMP 

Vă ofer câteva citate:

* Când avem un sentiment fără speranţă, o mare speranţă ne mai rămâne: că niciodată nu-l vom pierde.
I.L. CARAGIALE

        * Găseşti puteri noi în chiar slăbiciunea ta...Soarta-ţi lasă totdeauna câte o portiţă la vreme de cumpănă.
                                                                         M. CERVANTES

        * Când nu mai am nimic, de cine m-aş teme?
                                                                           P. CORNEILLE

  • Trebuie să trecem peste dezamăgirile noastre; în asta constă arta de a trăi.
A.  J. CRONIN