Uniunea Europeană ne obligă:
Conform legilor Uniunii Europene, trebuie să informați vizitatorii din statele Uniunii Europene în privința cookie-urilor utilizate și a datelor colectate pe blogul dvs. De asemenea, în majoritatea cazurilor, respectivele legi impun să obțineți consimțământul.
Am adăugat pe blogul dvs. o notificare ce oferă explicații despre utilizarea de către Google a anumitor cookie-uri Blogger și Google, inclusiv utilizarea cookie-urilor Google Analytics și AdSense, și a altor date colectate de Google.
Vă revine responsabilitatea de a confirma funcționarea și afișarea acestei notificări pe blogul dvs. Dacă folosiți alte cookie-uri, de exemplu, dacă adăugați funcții ale unor terțe părți, este posibil ca această notificare să nu funcționeze. Dacă includeți funcții de la alți furnizori, e posibil să se colecteze informații suplimentare de la utilizatorii dvs.
Am adăugat pe blogul dvs. o notificare ce oferă explicații despre utilizarea de către Google a anumitor cookie-uri Blogger și Google, inclusiv utilizarea cookie-urilor Google Analytics și AdSense, și a altor date colectate de Google.
Vă revine responsabilitatea de a confirma funcționarea și afișarea acestei notificări pe blogul dvs. Dacă folosiți alte cookie-uri, de exemplu, dacă adăugați funcții ale unor terțe părți, este posibil ca această notificare să nu funcționeze. Dacă includeți funcții de la alți furnizori, e posibil să se colecteze informații suplimentare de la utilizatorii dvs.
DAR NU NE LĂMUREȘTE, TRIMIȚÂNDU-NE PAGINI NETRADUSE ȘI UTILIZÂND TERMENI PE CARE NU ÎI ÎNȚELEG!
OAMENI BUNI, mai suntem noi o țară liberă și independentă sau am devenit un cătun din Uniunea Europeană?
Să mă învețe și pe mine cineva ce trebuie să fac, dar numai în românește pentru că român am fost, român sunt încă...atât cât voi mai fi!
MATERIALE SELECȚIONATE DE PE INTERNET CARE ATESTĂ ÎMPORTANȚA ZILEI DE ASTĂZI 28 MAI 2018 ÎN ISTORIE, RELIGIE ȘI ARTE
28 MAI 2018
Dedic
aceste materiale fiicei mele ALINA MIHAELA DICU la împlinirea unei frumoase vârste şi 15 ani de când este
plecată din ţară, cu cele mai calde urări de sănătate, fericire şi realizări
importante în viaţă! Domnul să o ocrotească de cel rău! Doamne ajută!
LA MULŢI ANI CU SĂNĂTATE ȘI BUCURII!
Din partea noastră, a părinților tăi, cu mult drag:
ISTORIE
PE ZILE 28 Mai
Evenimente
·
586 i.e.n.: O eclipsa de soare, considerata drept un semn divin,
intrerupe o batalie dintre mezi si lydieni. Eclipsa fusese prezisa de filosoful
grec Thales din Milet
·
1358: Începe insurecția antifeudală a țărănimii franceze –
„Jacqueria” – condusă de Guillaume Cale. Jacqueria (1358), este mișcare socială de la numele pe care
nobilii îl dădeau în batjocură țăranilor, Jacques cel Simplu, a izbucnit în
Franța în condițiilor de muncă și de viață, datorate creșterii impozitelor, a sporirii
obligațiilor de muncă, a jafurilor pe care le dedau soldații englezi. Din acest
motiv, țăranii s-au răsculat și au construit o tabără întărită, având în frunte
pe Guillaume Cale. Ei nu au izbutit însă să se alieze cu mișcările orășenești
care izbucniseră în același timp (cea mai importantă fiind revolta locuitorilor
Parisului, condusă de Étienne Marcel). În cele din urmă, nobilii l-au prins
prin vicleșug pe Guillaume Cale și l-au ucis. Lipsiți de conducător, țăranii au
fost înfrânți, circa 20.000 dintre ei fiind omorâți cu sălbăticie.
·
1503: Iacob al IV-lea al Scoției și Margareta
Tudor s-au căsătorit în conformitate cu o bulă papală emisă de
către Papa Alexandru al VI-lea. A fost
semnat un tratat de pace veșnică între Scoția și Anglia; pacea a
durat cel puțin zece ani. Margareta Tudor (28
noiembrie 1489 – 18 octombrie 1541) a fost prima fiică a regelui Henric al
VII-lea al Angliei şi a Elisabetei de York şi sora mai mare a regelui Henric al
VIII-lea al Angliei. În 1503 s-a căsătorit cu Iacob al IV-lea al Scoţiei. Fiul
ei cu regele Scoţiei a devenit regele Iacob al V-lea iar fiica lui a devenit
Maria, regină a Scoţiei. În plus, Margareta prin cea de-a doua sa căsătorie, a
fost bunica soţului Mariei Stuart, Lordul Darnley. Prin căsătoria sa cu Iacob
se prefigura unirea coroanelor; strănepotul ei va deveni rege al Angliei şi al
Scoţiei. Născută la 28 noiembrie 1489, a fost botezată două zile mai târziu de
ziua Sfântului Andrei.
·
1588: Flota spaniolă Invincibila Armada a ridicat ancora din portul Lisabona îndreptându-se
spre Canalul Mânecii cu scopul de a realiza o debarcare pe Insula Marea Britanie. Flota spaniola era compusa din
130 de nave care transportau o armata de 30.000 soldati si 2500 tunuri. Invincibila Armada (în
spaniolă Armada Invencible)
este numele flotei care, în anul 1588, a fost trimisă de Filip al II-lea,
regele Spaniei, pentru a transporta și sprijini acțiunea de debarcare a armatei
spaniole în Anglia. Bătălia navală care a urmat s-a înscris în contextul mai
larg al conflictului dintre Spania și Anglia, determinat de lupta pentru
exploatarea bogățiilor Lumii Noi.
·
1892: Memorandumul Transilvaniei a fost o petiție prezentată în 28 mai 1892 de liderii
românilor din Transilvania împăratului Austro-Ungariei Franz Josef prin care
erau solicitate pentru populația română drepturi etnice egale cu ale populației
maghiare, precum și încetarea persecuțiilor și a încercărilor de maghiarizare.
·
1898: Este adoptată legea pentru organizarea Marinei Militare
din România, care se compunea din două divizii: Divizia de Dunăre cu sediul
la Galaţi şi Divizia de Mare cu
sediul la Constanţa.
·
1917: Au luat
sfarsit la Chișinău, gubernia Basarabia, lucrările Congresului invățătorilor
moldoveni din Basarabia, incepute pe 25 data de mai. Au fost luate
hotarari importante privitoare la dezvoltarea invatamantului national in limba
nationala si raspandirea culturii in randurile poporului.
·
1918: Republica
Democrata Armeana își declară independența. A fost primul stat modern
armean, constituit la 28 Mai 1918. Republica a fost înființată pe teritoriul
Armeniei Orientale (gubernia Erevanului si regiunea Kars), din cadrul
Imperiului Rus în urma Revoluției din 1917 și a dezmembrării Republicii
Federative Caucaziene. În primele luni ale existenței sale, din iunie 1918 până
în noiembrie 1918, majoritatea teritoriilor armene erau sub controlul armatei
otomane, doar 12,000 km2 din jurul capitalei fiind în perioada respectivă sub
controlul guvernului de la Erevan. În urma tratatului de pace dintre turci si
Imperiul Britanic din noiembrie 1918, armata otomană s-a retras din majoritatea
teritoriilor ocupate. Republica Armeană a avut multe probleme în scurta perioadă
a independenței sale, având de înfruntat o avalanșă de refugiați armeni din
calea genocidului comis de autoritățile otomane, precum și războaie de amploare
redusă cu vecinii săi, Georgia și Azerbaijan, din cauze teritoriale. La 10
august 1920, în cadrul tratatului de la Sevres era inclusă o clauză, prin care
Armenia urma să fie recunoscută drept stat independent și să primească
teritorii extinse din estul și nord-estul Turciei de astăzi, până la
orașul-port Trabzon. Acest tratat nu a intrat însă în vigoare, datorită
contraofensivei Junilor Turci si a lui Mustafa Kemal Attaturk . În septembrie
1920 începe războiul turco-armean, pe care Armenia avea să-l piardă. Porțiunea
vestică a Armeniei a intrat în componența Turciei, iar restul teritoriului a
fost ocupat de către Armata Roșie, intrând în componența Republicii Sovietice
Transcaucaziene (și mai târziu ca RSS Armeana in URSS.
·
1918: Azerbaidjanul
si-a proclamat independenta.
·
1936: Matematicianul englez Alan
Turing a trimis spre publicare articolul "Despre numerele
calculabile cu aplicații în Entscheidungsproblem", articol în care a
introdus conceptul de mașină Turing, un dispozitiv abstract simplu
de manipulare a simbolurilor, capabil de a simula logica oricărui algoritm rulat
de un calculator.
·
1937: Neville Chamberlain a devenit premier al Marii Britanii. Guvernarea
sa a ramas in istorie prin numeroasele cedari in fata pretentiilor
agresive ale lui Hitler. A demisionat in mai 1940, invocand probleme de
sanatate, in locul sau venind Winston Churchill. A murit putin timp dupa aceea.
·
1937 - În această zi a fost înfiinţată
marca Volkswagen, sau ca să respectăm adevărul istoric şi denumirea originală,
Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH. La un an distanţă
însă marca a fost redenumită Volkswagen GmbH pentru a simplifica lucrurile.
Povestea VW se leagă însă de începutul anilor '30 atunci când s-au înregistrat
schimbări mari în societatea germană. În acea perioadă industria
automobilistică germană excela în automobile de lux, la care însă germanii din
clasa muncitoare nu prea puteau spera, motocicletele fiind modul de transport
tradiţional. Influenţat de realitatea socială, în 1933 Adolf Hitler proclamă
nevoia unui automobil pentru popor, cu funcţionalitatea unui vehicul pe patru
roţi, dar preţul unuia pe două. În ciuda intervenţiilor pentru a finanţa un
proiect al unui constructor existent pe piaţă, Hitler s-a pronunţat pentru
dezvoltarea de la zero a unei fabrici deţinute de stat. În 1934 ca şi creator
al primului automobil pentru popor a fost ales cunoscutul inginer la acea vreme
Dr. Ferdinand Porsche, dezvoltând precursorul legendarului VW Beetle.
Prototipurile finale ale maşinii pentru mase au început să prindă formă în
1936, fiind produse la acea vreme în Stuttgart, iar în 1937 Deutsche
Arbeitsfront ( Frontul German al Muncii) a anunţat înfiinţarea Volkswagen. Pe
data 26 Mai 1938 în oraşul KdF-Stadt, Wolfsburg-ul de astăzi, a început
construcţia primei uzine Volkswagen. Producţia nu a apucat să înflorească la
adevărata capacitate, pentru că Al Doilea Război Mondial a izbucnit şi la
comanda lui Hitler toate uzinele trebuiau să producă vehicule pentru front.
Uzina a fost însă capturată de americani în 1945 şi a fost predată apoi
britanicilor, ulterior fiind contactaţi mai mulţi industriaşi britanici,
americani şi francezi pentru a o prelua, dar toţi au refuzat-o. Ba chiar Henry
Ford II, nepotul fondatorului Ford, declara la acea vreme că în acea uzină se
produc maşini prea zgomotoase şi prea urâte pentru a fi interesat. Asta a fost
şi salvarea Volkswagen, nefiind doritori pentru această fabrică, facilităţile
au rămase neatinse, spre deosebire de alte uzine care au fost dezmembrate şi
trimise peste hotare. Istoria a demonstrat însă că se poate întoarce şi,
începând cu 1948, sub comanda lui Heinrich Nordhoff, un fost manager al Opel,
Volkswagen s-a extins fulminant de la an la an. Astăzi este una dintre cele mai
influente şi recunoscute mărci de automobile din lume.
·
1937: Podul
Golden Gate din San Francisco, o uimitoare realizare tehnologica si artistica,
se deschide pentru traficul de vehicule, la cinci ani de la terminarea
constructiei, dupa ce cu o zi inainte pe 27 mai, fusese deschis pentru public
in ”Ziua pietonilor”. 200.000 de persoane au admirat atunci noul pod suspendat
lung de 1500 de metri, care se intinde de-a lungul stramtorii Golden Gate, la
intrarea in golful San Francisco, unind San Francisco cu Marin County.
·
1940: Al Doilea Război Mondial: Regele Léopold III, al Belgiei,
comandantul suprem al armatei belgiene accepta capitularea in fata armatei
naziste invadatoare. Va ramane prizonier pe toata durata razboiului.
·
1940: Al Doilea Război Mondial: Forțele
norvegiene, franceze, poloneze și britanice recuceresc Narvik în Norvegia. Aceasta
este prima victorie a infanteriei aliate a războiului.
·
1948: Prin
decretul guvernului comunist român Petru Groza, Regele Mihai al României şi
membrii familiei regale sunt lipsiţi de cetăţenia română. Hotararea a fost
luata pe baza Legii privind dobandirea si pierderea cetateniei romane, care a fost
promulgata la 19 ianuarie 1939 precum si a decretului-lege din 9 decembrie 1940
privind retragerea nationalitatii romane acelora care in strainatate au purtari
potrivnice indatoririi de fidelitate fata de tara. Ambele acte normative emise
de autoritati erau insa neconstitutionale, dupa ce la 31 august 1944 a reintrat
in vigoare Constitutia din 1923. La 30 decembrie 1947 Palatul Regal a fost
înconjurat de trupe sovietice şi unităţi române fidele comuniştilor. Sub şantaj
şi ameninţarea cu pistolul din partea lui Petru Groza, Regele este nevoit să
abdice. Comuniştii proclamă Republica Populară.În ianuarie 1948 Regele
părăseşte România cu trenul, alături de mama sa şi de cîţiva apropiaţi. Regele
Mihai a declarat la Londra că abdicarea sa a fost obţinută prin forţă şi în
consecinţă este nulă. In toate cele cinci decenii de exil, regele Mihai I nu a
cerut vreunei alte tari sau for oficial o alta cetatenie, pastrandu-si
calitatea de cetatean roman. Decizia Consiliului de Ministri din mai 1948 a
fost revocata prin Hotararea guvernului din 21 februarie 1997, regele Mihai
redevenind, “de jure”, cetatean roman.
·
1961: Ziarul britanic The
Observer a publicat articolul avocatului englez Peter Benenson
intitulat "Prizonierii uitați", declanșând o campanie de scrisori ce
a stat la baza înființării organizației pentru apărareadrepturilor
omului Amnesty International.
·
1968: A fost rejudecat „Procesul Pătrășcanu”; Tribunalul Suprem i-a
achitat pe toți membrii „lotului Pătrășcanu”, iar Lucrețiu Pătrășcanu a fost declarat erou national.
Lucrețiu Pătrășcanu (n. 4 noiembrie 1900, Bacău –
d. 17 aprilie 1954, Închisoarea Jilava, București) a fost un om politic român,
membru al conducerii Partidului Comunist Român, ministru, avocat, sociolog și
economist. Pentru o perioadă de timp a fost și profesor
la Universitatea București. Licențiat în drept și doctor în științe economice
al Universității din Leipzig, Pătrășcanu era o figură rară printre puținii
comuniști din România. A fost reprezentant al ilegaliștilor români la Comintern
și în alianța politică ce a declarat scoaterea țării din alianța hitleristă în
august 1944. Primul comunist devenit ministru a deținut portofoliul Justiției.
·
1971: A fost lansată stația interplanetară sovietică „Marte-3";
a devenit satelit artificial al acestei planete la 2.XII.1971 și a depus pe
suprafața ei primul agregat automat care a comunicat date științifice din
mediul marțian.
·
1975: Cincisprezece țări din Africa de
Vest semnează Tratatul de la Lagos, crearea Comunității
Economice a Statelor din Africa de Vest.
·
1976: A fost
semnat Tratatul dintre S.U.A si URSS, privind exploziile nucleare subterane in
scopuri pasnice.
·
1977: A fost inaugurat Muzeul Tropaeum
Traiani și replica monumentului triumfal roman de la Adamclisi, restaurat de un grup de specialiști români. Tropaeum Traiani este un monument
triumfal roman în Adamclisi, județul Constanța, ridicat în cinstea împăratului
roman Traian între anii 106-109 d.Hr. pentru a comemora victoria romanilor
asupra dacilor în anul 102 d.Hr. Acesta a fost reconstituit în 1977, după unul
dintre modelele ipotetice ale vechiului monument aflat în ruine. În muzeul
adăpostit în interiorul acestuia se găsesc părți din monumentul original. Tropaeum Traiani este unul dintre cel mai
importante monumente antice de pe teritoriul României. Primele săpături au fost
întreprinse începând cu anul 1882 de către Grigore Tocilescu. Monumentul, în
varianta în care a fost reconstituit de către arheologi, este alcătuit dintr-un
soclu cilindric, care are la bază mai multe rânduri de trepte circulare, iar la
partea superioară un acoperiș conic, cu solzi pe rânduri concentrice de piatră,
din mijlocul căruia se ridică suprastructura hexagonală. La partea superioară
se află trofeul bifacial, înfățișând o armură cu patru scuturi cilindrice. La
baza trofeului se află două grupuri statuare care conțin fiecare reprezentarea
trupurilor a trei captivi. Înălțimea monumentului împreună cu
trofeul este aproximativ egală cu diametrul bazei și anume circa 40 m. De jur
împrejur, cele 54 de metope din calcar de Deleni, înfățișează în basorelief
scene de război. Metopele erau lespezi dreptunghiulare cu înălțimea de 1,48‐1,49 m. Din cele 54 metope inițiale, se
mai păstrează 48. Deasupra metopelor se află o friză cu 26 de creneluri, din
care s-au păstrat numai 23, sculptate și ele în basorelief, care alcătuiesc
coronamentul nucleului circular. Ansamblul, din care făcea parte
monumentul, mai cuprindea un altar funerar, pe ai cărui pereți se aflau
înscrise numele celor aproximativ 3.800 de soldați romani căzuți probabil în
lupta de la Adamclisi, și de asemena un mausoleu, cu trei ziduri concentrice,
în care se pare că a fost înmormântat comandantul (praefectus castrorum), care,
cu prețul vieții sale, a decis victoria din anul 102. La 2 km vest de monumentul triumfal a
fost întemeiată de Traian cetatea romană Tropaeum Traiani, care este menționată
în inscripții pentru prima dată ca municipiu în anul 170. În Complexul muzeal
Tropaeum Traiani pe lângă “Monumentul triumfal Tropaeum Traiani” și “cetatea
Tropaeum Traiani” (care datează din secolul al II-lea) se află și muzeul de
sit. Clădirea muzeului, inaugurată în 1977, este concepută ca un lapidarium și
cuprinde numeroase vestigii arheologice descoperite în cetate și împrejurimi.
Pe o parte a muzeului sunt expuse metopele, friza inferioară și cea superioară,
pilaștrii, crenelurile și blocurile de parapet ale stilului attic festonat. În
centrul sălii este expusă statuia colosală a trofeului, inscripția și friza cu
arme. Celelalte exponate sunt constituite de colecțiile ceramice (vase
aparținând culturii Hamangia, ceramică getică, amfore grecești, romane și
bizantine), opaițe, unelte, podoabe, fragmente de apeducte, sculptură,
documente epigrafice.
·
1982: Războiul din Insulele
Falkland: forțele britanice
înving pe cele argentiniene în Bătălia de la Goose Green. Războiul Malvinelor
este un conflict militar și diplomatic care a avut loc în anul 1982 între
Argentina și Marea Britanie și s-a desfășurat în 3 arhipelaguri din sudul
Oceanului Atlantic și anume: insulele Malvine (sau Falkland), Georgia de Sud și
Insulele Sandwich de Sud. Războiul a durat de pe 2 aprilie până pe 14 iunie
1982 și a pornit de la debarcarea argentinienilor pe insulele Malvine. Cauza
luptei a fost suveranitatea insulelor care de-a lungul istoriei au fost ocupate
de către Spania, Franța, Argentina și ocupate de Anglia în 1833. Argentina
consideră o parte a teritoriului său ocupată de o forță invazoare și în
documentele interne aceste insule fac parte din Provincia Țării de Foc,
Antarcticii și Insulelor Atlanticului de Sud (Provincia de Tierra del Fuego,
Antártida e Islas del Atlántico Sur). În urma acestui conflict militar
s-au înregistrat peste 900 de morți (649 argentinieni, 255 englezi, 3 locuitori
ai insulelor) și peste 1900 răniți (1188 argentinieni și 777 englezi).
Războiul Malvinelor a avut urmări clare și în viața politică a celor două
state. Astfel, în Argentina, a condus la destrămarea dictaturii El Proceso care
conducea țara din 1976. Această juntă militară fusese, după unii observatori
politici, cea mai semnificativă dictatură argentiniană. În Marea Britanie
izbânda militară a dat puteri și mai mari guvernului condus de Margaret
Thatcher și a condus la consolidarea renumelui lui Thatcher ca Doamna de Fier,
respectiv la realegerea sa în anul 1983, pentu a doua oară, ca prim ministru a
Regatului Unit.
·
1987: Celebrul zbor al unui avion pilotat de tanarul vest-german Mathias
Rust de numai 19 ani, aviator-amator din Hamburg, care a ridiculizat tot
sistemul militar de aparare al Uniunii Sovietice. A decolat de pe un
aeroport din Finlanda la bordul unui mic Cessna si s-a indreptat spre Moscova,
fara nici o aprobare. Dupa ce a parcurs mii de km de teritoriu sovietic,
fara a fi detectat de radare, a aterizat in Piata Rosie din Moscova, lasandu-i
cu gurile cascate pe militieni, kaghebisti in civil ori uniforma, moscoviti,
precum si pe numerosii turisti prezenti .
·
1992: A fost semnat, la București,
Tratatul româno–american pentru încurajarea și protejarea reciprocă a
investițiilor.
·
1995: Orașul rus Neftegorsk este
lovit de un cutremur de 7,6 grade pe scara
Richter; peste 2.000 victime, reprezentând 2/3 din totalul populației.
·
1997: Romania
si Bulgaria au semnat Acordul privind notificarea reciproca a accidentelor
nucleare.
·
1999: Scandalul dioxinei: descoperirea unor animale contaminate
cu dioxină și vândute de Belgia câtorva
mii de ferme din lume.
·
1999: La Milano, Italia, după 22 de ani de
lucrări de restaurare, capodopera lui Leonardo da Vinci, Cina cea de Taină este expusă publicului
din nou; vizitatorii au obligația de a privi de departe pânza și pot sta doar
pentru 15 minute. Cina
cea de taină (în italiană Il Cenacolo sau La Ultima Cena) este o pictură murală
a lui Leonardo da Vinci, realizată pentru patronul său, ducele Ludovico Sforza
din Milano, una din cele mai celebre picturi din istoria universală a artelor,
se găsește în fosta sală de mese a bisericii dominicane Santa Maria delle
Grazie din Milano. Opera măsoară 460 x 880 cm și a fost executată în tempera
și ulei, aplicate pe un strat dublu de ipsos, în perioada cuprinsă între 1494
și 1497. Pictura reprezintă scena biblică a Ultimei Cine a lui Iisus Hristos,
așa cum este descrisă în Evanghelia după Ioan (13:21), redând reacțiile
diferite ale Apostolilor săi, după ce Isus anunțase că unul dintre discipolii
săi îl va trăda. Forma definitivă a fost precedată de studii amănunțite,
schițele corespunzătoare s-au păstrat și se găsesc în biblioteca “Albertina”
din Viena, la “Accademia” din Veneția și în “Royal Library” din castelul
Windsor. Tehnica folosită de Leonardo, lucrând pe tencuială uscată cu
materiale asemănătoare picturilor pe lemn, s-a dovedit neadecvată, rezultatul
fiind că, după puțin timp, vopseaua a început să se desprindă, fapt atestat
într-o scrisoare a lui De Beatis din 1517, adresată cardinalului din Aragona.
În cursul secolelor, pictura a fost de mai multe ori restaurată, rezultatele
fiind mai degrabă negative, întunecându-se suprafața pictată. Călugării
dominicani au distrus peretele inferior, deschizând o ușă chiar la mijloc,
eliminând astfel picioarele lui Iisus. Ultima restaurare, începută în 1948 și
terminată la 28 mai 1999, a reînoit pigmentul colorant milimetru cu milimetru,
restituind și consolidând astfel ceea ce mai rămăsese din pictură și readucând
la vedere aspecte dotate de o luminozitate și prospețime neașteptate. În august
1943, în urma unui bombardament aerian, tavanul încăperii se prăbușește dar
pictura rămâne ca prin minune intactă, protejată doar de câțiva saci cu nisip. În 1980, împreună cu biserica și cu
mănăstirea dominicană, opera lui Leonardo a fost declarată de către UNESCO
patrimoniu al umanității. Redând furtuna născută în sufletul
discipolilor la auzul cuvintelor “Unul dintre voi mă va trăda!”, artistul a
redat felul divers în care, potrivit vârstei și temperamentului, apostolii au
reacționat la aceste cuvinte fatidice. Cea mai mare parte dintre personajele
picturii sunt atât de precis și complet construite, încât ar putea fi desprinse
pentru a figura ca niște portrete independente, deși integrarea lor în ansamblu
este perfecta. Compozițional, Cina cea de Taină a fost construită după
raționamente aproape matematice. Apostolii au fost împărțiți în patru grupuri
de câte trei, dispuse două la dreapta și două la stânga lui Isus, care se află
în centru. Spre a fi mai proeminent, Isus a fost situat în dreptul unei
ferestre prin care se vede un peisaj cu orizontul foarte coborât, având deci ca
fundal cerul. Părerea care dăinuise multă vreme privitoare la rolul secundar al
culorii la Leonardo, explicându-se aceasta prin formația sa toscană în care
avea întâietate realizarea reliefului – “il rilievo” – ca obiectiv pictural, a
fost infirmată prin lucrările moderne de restaurare. Există două copii în mărime naturală a
Cinei lui Leonardo: una se găsește la Biserica Minorită din Viena, alta în
muzeul mănăstirii din Tongerlo (Belgia).
·
2008: Prima
reuniune a Adunării Constituante din Nepal declară oficial Nepalul republică,
punand capat domniei de 240 de ani a dinastiei Shah.
Nașteri
·
1524: S-a
nascut sultanul otoman Selim al II-lea (d.12 decembrie 1574). A condus Imperiul
Otoman din 1566 pana in anul 1574 si a fost cel de-al unsprezecelea sultan al
Turciei, fiul lui Suleyman I si al Sultanei Hürrem (care nu era de origine turcă
ci provenea din sudul Ucrainei).
·
1660: George I al Marii Britanii,
din 1714 primul
rege al Marii Britanii din Casa de
Hanovra (d.1727). A fost prinț elector al Sfantului Imperiu
Romano-German si primul rege al Marii Britanii și al Irlandei din Casa de
Hanovra, din data de 1 august 1714, până la moartea sa. Nu cunoștea limba
engleza, fiind vorbitor de franceza si germana,și nici legile Angliei si din
această cauză se naște o nouă institutie de guvernământ: Consiliul de cabinet,
alcătuit dintr-un grup de consilieri particulari și miniștri, un cabinet
răspunzător în fața Camerei Comunelor. Sir Robert Walpole a prezidat acest
Consiliu timp de douăzeci de ani.
·
1738:
S-a nascut Joseph Ignace Guillotin, medic si revolutionar francez, caruia i
s-a atribuit inventarea dispozitivului pentru decapitarea
condamnatilor numit dupa numele sau- ghilotina. De fapt masina fusese inventata
de Dr. Antoine Loius, secretarul Academiei chirugicale din Surgeans si de un
mecanic numit Schmidt si fusese deja folosita in Scotia, Anglia si alte tari
europene. J. I. Guillotin a obtinut, ca deputat, in sedinta Adunarii Nationale din
1 decembrie 1789 introducerea pedepsei prin decapitare, pentru a scurta
chinurile condamnatilor la moarte, iar masina a fost numita “guillotine=
ghilotina”. Ca membru al Adunării
Guillotin si-a îndreptat în principal atenţia faţă de reforma
medicală, şi a fost la 10 octombrie 1789, în timpul unei dezbateri privind
pedeapsa cu moartea si a propus decapitarea condamnatilor la
moarte, numai prin intermediul unei mecanism simplu.“mecanism”,
definit ca “o maşină care decapitează fara durere” . La
acel moment, decapitarea în Franţa se facea de obicei cu toporul
sau sabia, iar moartea nu era intotdeauna imediată. În plus,
tăierea capului era rezervata pentru nobilime, în timp ce condamnatii de
rand erau de obicei spânzuraţi sau li se aplicau pedepse mult mai sinistre, cum
ar fi ruperea pe roata. În ciuda acestei propuneri, Guillotin s-a opus pedepsei
cu moartea şi a sperat că o metodă mult mai umană şi mai puţin dureroasa de
executie ar fi primul pas spre o abolirea totală a pedepsei cu
moartea. El dorea de asemenea, executiile sa se faca
fara public numeros si nu in prezenta copiilor. Spre sfârşitul domniei terorii,
Guillotin a fost arestat şi închis, dar a fost eliberat din închisoare în 1794,
dupa ce Robespierre a cazut de la putere. Dupa iesirea din
inchisoare a abandonat cariera politică pentru a se dedica
profesiei de medic. Asocierea numelui sau cu ghilotina a facut
ca familia Guillotin sa inainteze guvernului francez o
petitie pentru a da un alt nume acestui mecanism sinistru, iar atunci
când guvernul a refuzat, aceasta şi schimbat numele . Printr-o
coincidenta, un medic din Lyon pe nume Guillotin , a fost executata pe
ghilotină, iar aceasta intamplare pare sa fi contribuit la
raspandirea zvonului ca Guillotin ar fi fost el insusi omorat
de masina care poartă numele. In realitate, Guillotin a murit
pe 28 martie 1814 din cauze naturale şi
acum este înmormântat în cimitirul Pere- Lachaise din Paris.
·
1779: S-a nascut poetul irlandez Thomas Moore; (d. 1852).
·
1830: Carl Filtsch, pianist și compozitor sas (d. 1845). Carl Filtsch (* 28 mai 1830, Sebeșul Săsesc, Transilvania – †
11 mai 1845, Veneția) a fost una din cele mai importante personalități muzicale
ale secolului al XIX-lea. A început cursurile de pian la vârsta de trei ani,
primul îndrumător fiind chiar tatăl său, Joseph Filtsch, pastor (preot)
evanghelic în Sebeșul Săsesc. Pentru fructificarea talentului său muzical, a
fost dus în 1837 la Viena, unde a fost prezentat Curții Imperiale. Astfel a
ajuns să fie coleg de educație muzicală și tovarăș de joacă al viitorului
împărat Franz Joseph. A debutat în public în februarie 1841 la „Wiener
Musikverein”. Succesul său răsunător a fost continuat într-un turneu din
Budapesta până la Sibiu. În decembrie 1842 a ajuns să fie elevul preferat al lui
Frédéric Chopin la Paris. Pentru o vreme Franz Liszt l-a suplinit pe Chopin,
fiindu-i de asemenea maestru lui Karl Filtsch. De la el ne-a rămas următoarea
frază: „Dacă micuțul acesta va începe
să călătorească, va trebui să-mi închid prăvălia”. Chiar și Chopin
a făcut o remarcă după ce Carl Filtsch a interpretat unul din concertele pentru
pian compuse de el: „Dumnezeule,
ce copil. Până acum, nimeni nu m-a înțeles așa ca el…” Dar, din
păcate, în scurt timp a fost obligat să anuleze turneele planificate în toată
Europa. Filtsch s-a îmbolnăvit de tuberculoză și medicii i-au prescris băi de
mare în Veneția. După o scurtă îmbunătățire a stării sănătății sale, și o
ultimă ședere pe timpul verii în Transilvania și la Viena, el s-a întors la
Veneția. Acolo a fost răpus de acea boală incurabilă, în plină tinerețe, la
vârsta de numai 15 ani. Monumentul său funerar, dăltuit în marmură, se găsește
la cimitirul San Michele din Veneția. Filtsch, care a început să
improvizeze la pian încă de tânăr, a lăsat în urma sa opt compoziții proprii,
din care unele care au fost publicate pentru prima dată la Londra, în 1843. În
ciuda influențelor ușor de recunoscut ale profesorilor săi, în lucrările sale
se oglindesc o maturitate timpurie și un talent remarcabil.
·
1889 - S-a născut G.F.Ciauşu, folclorist, cunoscut îndeosebi
prin studiul etnografic comparatist "Superstiţiile poporului român în
asemănare cu ale altor popoare vechi şi nouă" (1914), distins de Academia
Româna cu premiul "Adamachi" (m.14.01.1963).
·
1908 - S-a născut scriitorul englez Ian
Fleming, creatorul celebrului personaj James Bond (d. 1964). Ian Lancaster Fleming (n. 28 mai 1908 – d. 28 august 1964) a fost un
scriitor și jurnalist britanic, cunoscut pentru crearea lui James Bond și
ilucidarea aventurilor acestuia in 12 romane și 9 nuvele. Cu circa 100 milioane
exemplare vândute în toata lumea, lucrările despre James Bond sunt incluse în
lista celor mai vîndute serii de cărți. Fleming a mai scris două cărți și
povestea pentru copii “Chitty Chitty Bang Bang”.
·
1917 - S-a născut Papa John Creach, violonist american
(Jefferson Airplane, Hot Tuna).
·
1922 - S-a născut scriitorul Zamfir Vasiliu.
·
1936 - S-a născut Cathy Carr, cântăreaţă americană.
·
1938 - S-a născut Prince (Campbell) Buster, muzician şi
compozitor jamaican.
·
1943 - S-a născut Tony Mansfield, baterist britanic (Billy
J. Kramer & The Dakotas).
·
1944 - S-a născut Gladys Knight, cântăreaţă americană
(Gladys Knight & The Pips).
·
1944 - S-a născut Billy Vera (William McCord Jr.), vocalist
şi compozitor american (The Beaters).
·
1945: John Fogerty, compozitor-cântăreț american, chitarist și
producător (Creedence Clearwater Revival și
The Golliwogs)
·
1948 - S-a născut Ray Laidlaw, baterist britanic
(Lindisfarne, Jack The Lad).
·
1954 - S-a născut Valeriu-Victor Boeriu, politician român.
·
1955: Nicolae Robu, inginer, profesor universitar și politician
român, rector al Universității „Politehnica” din Timișoara
·
1959 - S-a născut Steve Strange (Harrington), vocalist şi
compozitor britanic (Moors Murderers, Photon, Visage).
·
1962 - S-a născut Roland Gift, vocalist şi compozitor
britanic (Fine Young Cannibals).
·
1963 - S-a născut Brad Hopkins, basist şi compozitor
canadian (Chalk Circle).
·
1968: Kylie Ann Minogue, compozitoare-cântăreață australiană, producătoare
și actriță. Este câștigătoarea unui premiu Grammy si
a fost decorată cu Ordinul Imperiului Britanic. A devenit cunoscută
la sfârșitul anilor 1980 prin rolul jucat în serialul de televiziune
australian Neighbours (Vecini), înainte de a deveni
artistă pop în anul 1987.
·
1979: Alina Mihaela Dicu, psiholog, traducător – interpret.
Decese
·
576: A murit episcopul francez Germain din Paris, numit si
Germain din Autun (născut în 496), cleric al perioadei merovingiene. A fondat
în timpul domniei lui Childebert I mănăstirea Saint Germain des pres, care ii
poarta numele.
·
1357: A decedat
regele Afonso al IV-lea al Portugaliei (n. 8 februarie 1291) supranumit
Viteazul (in portugheza o Bravo), cel de- al șaptelea rege al acestei tari,din
1325 până la moartea sa în 1357. Afonso al IV-lea a acordat o atenți e
deosebita marinei portugheze finanțand o flotă comercială din bani publici și a
ordonat primele explorări maritime. Insulele Canare (astăzi făcând parte din
Spania), au fost descoperite pe timpul domniei sale.
·
1750: A murit
impăratul Sakuramachi ( n. 8 februarie 1720) , al 115-lea împărat al Japoniei,
potrivit ordinii tradiționale de succesiune.Domnia lui Sakuramachi a durat din
1735 până în 1747.
·
1787 - A murit Leopold Mozart, violonist, organist şi compozitor
austriac, tatal si profesorul lui Wolfgang Amadeus Mozart. (n. 1719).
·
1805: A decedat Luigi
Boccherini, violoncelist și compozitor italian (n. 1743). Este foarte cunoscut datorită menuetului din Cvintetul de
corzi în E, Op.13, Nr.5 și Concertul de violoncel în Si bemol major. Luigi
Rodolfo Boccherini (n. 19 februarie 1743, Lucca, Italia – d. 28 mai 1805) a
fost un compozitor și violoncelist din Italia, a cărui muzică era caracterizată
de un stil galant, stil care s-a dezvoltat, intr-un fel, separat de marile
centrele muzicale europene. Boccherini este foarte cunoscut datorită unui menuet
din Cvintetul de corzi în E, Op.13, Nr.5 și Concertul de violoncel în Si bemol
major. Această ultimă lucrare a fost cunoscută în diferite versiuni făcute de
violoncelistul german Friedrich Grützmacher, dar recent a fost transformată în
versiunea originală.
·
1849: Anne Brontë, scriitoare engleză (n. 1820), cea mai mică dintre surorile Brontë. Este cunoscuta pentru romanele
sale Agnes Grey (1847) si Necunoscuta del la Wildfell Hall (1848). Anne, mezina familiei Brontë, s-a născut la 17 ianuarie 1820 în
Thornton. La numai un an, mama acesteia, Maria Branwell, s-a îmbolnăvit de ceea
ce se crede că a fost cancer uterin și a murit pe 15 septembrie 1821. Sora
Mariei venise inițial în casa acestora pentru a o îngriji pe sora ei, însa și-a
petrecut restul vieții acolo, având grija de copii. Când sora acesteia moare,
în 1825, tatăl său o retrage de la școala la care învața iar pentru următorii 5
ani, aceasta este educată acasă, în special de tatăl și mătușa ei. La 15 ani,
Anne se duce în Roe Head, unde stă 2 ani, timp în care se întoarce acasă numai
în vacanțe. În decembrie 1837, Anne se îmbolnavește de gastrită iar sora
acesteia, Charlotte îl convinge pe tatăl lor să o aducă pe Anne acasă. În 1839,
aceasta caută să se angajeze ca profesoara și devine guvernantă la familia
Ingham la Blake Hall.
·
1864
- A murit Simion Bărnuţiu, jurist, filosof şi estetician, unul dintre
principalii organizatori ai Revoluţiei de la 1848 (n. 21 iulie 1808). Simion
Bărnuțiu (n. 21 iulie 1808, Bocșa, Sălaj – d. 28 mai 1864, Sânmihaiu Almașului)
a fost un om politic român, istoric, filozof, și profesor universitar, unul
dintre principalii organizatori ai Revoluției de la 1848 în
Transilvania. Născut într-o familie săracă, și-a început studiile la
școala comunală de la 6 ani. După terminarea școlii, a urmat studiile la
gimnaziul din Careii Mari, iar, apoi, Facultatea Teologică din Blaj, unde a
fost hirotonit preot celib greco-catolic. De la 23 de ani, din anul 1831, predă
istoria universală la o școală în Blaj. Nu și-a mai putut continua studiile
istorice, drept consecință a unui proces în care a fost implicat. Din această
cauză s-a mutat la Sibiu, unde a urmat Academia Săsească de Drepturi timp de 3
ani. În 1848 a răspândit prin Sibiu cunoscutul său manifest în care milita
pentru egalitatea națională. Tot atunci se implică în revoluția română, fiind
unul dintre principalii săi lideri. Pe 14 mai 1848 a ținut un important discurs
în Catedrala din Blaj, intrat în istorie ca Discursul de la Blaj. Revoluția
odată înfrântă, Bărnuțiu s-a refugiat la Viena, unde a urmat cursurile
Universității până în 1853, când a fost forțat să renunțe, ca urmare a
intervențiilor poliției imperiale. Se mută în Italia, la Pavia, unde se înscrie
la cursurile Facultății Juridice. Își ia doctoratul, iar, apoi, revine la
Viena, unde August Treboniu Laurian îi face propunerea de a veni la Iași să
predea, invitație pe care o acceptă, fiind la Iași din decembrie 1854. Timp de
un deceniu, Bărnuțiu a rămas acolo. În calitatea sa de profesor la Academia
Mihăileană (1855-1860) și, apoi, la Universitatea din Iași (1860-1864),
Bărnuțiu a format oameni cu o gândire nouă, oameni care, ulterior, au cerut
reforme democratice, votul universal, exproprierea moșiilor boierești și a
celor mănăstirești. A murit în 28 mai 1864, la locul numit Gorgana,
aparținător satului Sânmihaiu Almașului; în acel moment, Bărnuțiu, grav bolnav,
era în drum, împreună cu nepotul său, Ioan Maniu, de la Iași spre Bocșa. A fost
înmormântat în curtea bisericii de lemn din Bocșa, pe 3 iunie 1864, de către 30
de preoți, în frunte cu vicarul Silvaniei, Demetriu Coroianu. În 1948
rămășițele lui Bărnuțiu au fost mutate în interiorul mausoleului din Biserica
Greco Catolică din Bocșa. A fost unul dintre organizatorii și
conducătorii Revoluției Române de la 1848 din Transilvania. A participat la
Adunarea Națională de la Blaj din 18/30 aprilie 1848 și la cea din mai 1848.
Concepe și distribuie celebrul său manifest Proclamația din 24-25 martie 1848,
în care enunță principiile sale, formulate anterior, începând din anul 1842,
despre națiunea română și soarta românilor din Transilvania.
·
1878: John Russell, Conte de Russell, politician englez,
prim-ministru al Regatului Unit (n. 1792)
·
1963 - A murit Ion Agârbiceanu, prozator,
membru al Academiei Române: "Popa Man", "Domnişoara Ana",
"File din cartea naturii" (n.12 septembrie 1882)
·
1970 - A murit Iuliu Hossu, episcop unit român
de Gherla, al cărui nume se leagă de Unirea de la Alba Iulia (n. 30 ianuarie
1885). A fost episcop al Episcopiei romano-catolice de
Cluj-Gherla, cardinal, membru de onoare (din 1945 ) al Academiei Romane. 1
octombrie 1948 a dat un Decret de Excomunicare (ipso facto) a participanților
la Adunarea de la cluj a celor 37 de preoți greco-catolici care urmau să
hotărască ruperea credincioșilor greco-catolici români de Biserica Romei, la
ordinul lu Stalin si a comunistilor din România ( de fapt au semnat doar 36 de
preoți dintre cei participanți). La 28 octombrie 1948 a fost arestat din
reședința sa episcopală de la Cluj și dus la vila patriarhală de la
Dragoslavele , unde a fost ținut închis, sub pază, în foame și frigîmpreună cu
ceilalți episcopi greco-catolici arestați. Atât autoritățile comuniste cât și
conducerea BOR si patriarhul Iustinian Marina personal, i-au propus scaunul de
mitropolit al Moldovei , în schimbul renunțării la credința catolică și la
legătura cu Roma, cu Scaunul Papal. Refuzând trecerea la ortodoxie, episcopul
Iuliu Hossu a fost transferat mai întâi la Manastirea Caldarusani , iar în 1950
la penitenciarul din Sighet. În anul 1955 , a fost dus la Curtea de Arges, iar
în anul 1956, la Manastirea Ciorogarla , apoi din nou la Caldarusani , unde a
stat cu domiciliu obligatoriu până la sfârșitul vieții.
·
1971 - A murit Jean Vilar, actor şi regizor francez,
organizator al Festivalului de teatru de la Avignon (n.25.03.1912).
·
1972: Prinţul Edward, Duce de Windsor, fostul suveran
britanic care a abdicat pentru a se căsători cu americana Wallis Warfield
Simpson, a murit la Paris, la vârsta de 77 ani.
·
1985: A decedat Şerban Ţiţeica, fizician român,
vicepreşedinte al Academiei Române; (n. 1908). Șerban Țițeica (n. 14/27 martie
1908, București, România – d. 28 mai 1985, București, România) a fost un
fizician român, profesor universitar, membru al Academiei Române(1955) și
vicepreședinte al acesteia (1963-1985). Este unanim considerat drept fondatorul
școlii române de fizică teoretică. A făcut cercetări în domeniul
termodinamicii, a fizicii statistice, mecanicii cuantice, fizicii atomice și în
fizica particulelor elementare.
Sărbători
·
În calendarul
ortodox: (+) Sfânta Treime
- În calendarul
romano-catolic: Sf. Germain din Paris,
episcop
- Ziua românilor de
pretutindeni. Ziua Românilor de Pretutindeni este
sărbătorită, începând cu anul 2015, în ultima duminică a lunii mai, respectiv la 28 mai în acest an. Ziua Românilor de
Pretutindeni a fost instituită prin Legea nr. 299 din 13 noiembrie 2007,
privind sprijinul acordat românilor de pretutindeni, care reglementează
drepturile persoanelor ce își asumă în mod liber identitatea culturală
română — persoanele de origine română și cele aparținând filonului
lingvistic și cultural românesc, din afara granițelor României, având ca
scop menținerea, promovarea și afirmarea identității lor culturale,
etnice, lingvistice și religioase. Între anii 2007-2014, Ziua Românilor de Pretutindeni a fost marcată
în fiecare an, la 30 noiembrie, de Ziua Sfântului Andrei, Apostolul
românilor, de către Departamentul Politici pentru Relația cu Românii de
Pretutindeni (DPRRP), printr-o serie de manifestări organizate în zone în
care trăiesc mulți români. În
2012, la împlinirea a cinci ani de la celebrarea acestei zile, Ministerul
Afacerilor Externe (MAE) a marcat această sărbătoare, precizând, în cadrul
unui comunicat, că MAE consideră conaționalii de pretutindeni drept parte
integrantă a poporului român, iar comunitățile românești din afara
granițelor țării, un vector activ și puternic de promovare a imaginii
României în lume.
RELIGIE
ORTODOXĂ 28 Mai
(+) Sfânta Treime
Luni 28 Mai 2018 se prăznuiește Sfânta Treime, numită și a
doua zi de Rusalii. Rusaliile se țin întotdeauna la 10 zile după Înălțare
sau la 50 de zile după sărbătoarea Paștelui.
În aceste zile se sărbătorește și întemeierea Bisericii creștine.
În urma cuvântării Sfântului Apostol Petru la Ierusalim, s-au convertit la
creștinism aproximativ 3000 de suflete la Cinzecime. De-a lungul vremii au
apărut numeroase tradiții, obiceiuri și superstiții legate de aceste
două zile sfinte: Cinzecimea și ziua Sfintei Treimi.
Încă din cele mai vechi timpuri aceste zile sunt numite Ielele și
sunt considerate făpturi fermecate care se arată pe pământ în anumite perioade
și mai ales în aceste două zile. În unele zone din țară gospodarii obișnuiesc
să își „ude” nevestele. Acest obicei se găsește în special în zona Brașovului
și a Mureșului. În trecut oamenii se temeau de Iele pentru că cine cădea sub
blestemul lor rămânea bolnav pe viața și mai putea fi salvat doar de călușari.
În zona Oltului, călușarii merg de Sfânta Treime pe la casele
oamenilor bolnavi să joace, considerând că acest obicei aduce sănătate,
vindecarea bolilor și alungarea spiritelor rele. Persoanele suferinde sunt
scoase din casă și așezate în curte, cu fața spre răsăritul soarelui. Batrânii cred
că dansul acestor călușari ii poate tămădui si poate alunga blestemele pe care
Ielele le-au aruncat asupra lor.
În ziua de Sfânta Treime, a doua zi de Rusalii, țăranii ies la
câmp împreună cu preoții din sate și se roagă și stropesc ogoarele cu
apă sfințită, pentru ca roadele pământului să fie bune, iar grindina să nu se
abată asupra lor. În unele zone ale țării se pocnesc ramuri lungi și groase de
tei pentru a alunga spiritele rele si duhurile care împiedică rodirea
pământului. Cine muncește astăzi la câmp nu va avea parte de rod și va avea
ghinion tot anul.
De Sfânta Treime nu se muncește nici în gospodărie, nu se dă
gunoiul afară și femeile nu torc. Este o zi de sărbătoare în care toată lumea
se odihnește și se roagă. Există și o superstiție conform căreia nimeni nu ar
trebui să plece departe de casă în această zi.
În ziua de Sfânta Treime nu este bine să te cerți sau să
blestemi, pentru a nu se întoarce răul asupra ta. Orice blestem se va prinde,
așa că cel mai indicat este să treci ziua în liniște și armonie. Astăzi
toată lumea merge la biserică și participă la Sfânta Liturghie, după care
fiecare se retrage la casa sa și se veselește alături de cei dragi sau se
odihnește. În zonele rurale gospodarii își leagă la brâu câte o
crenguță de pelin, ce are menirea de a-i feri de rele și dușmani.
Ev. Ioan 14, 6-7,
11-21, 26
Zis-a Domnul: Eu sunt Calea, Adevărul și Viața. Nimeni nu vine
la Tatăl Meu decât prin Mine. Dacă M-ați fi cunoscut pe Mine, și pe Tatăl Meu
L-ați fi cunoscut; dar de acum Îl cunoașteți pe El și L-ați și văzut. Credeți
Mie că Eu sunt întru Tatăl și Tatăl este întru Mine, iar de nu, credeți-mă
pentru lucrările acestea. Adevărat, adevărat zic vouă: Cel ce crede în Mine va
face și el lucrările pe care le fac Eu și mai mari decât acestea va face,
pentru că Eu Mă duc la Tatăl. Și orice veți cere întru numele Meu, aceea voi
face, ca să fie slăvit Tatăl întru Fiul. Dacă veți cere ceva în numele Meu, Eu
voi face. Dacă Mă iubiți, veți păzi poruncile Mele. Și Eu voi ruga pe Tatăl și
alt Mângâietor vă va da vouă, ca să fie cu voi în veac, Duhul Adevărului, pe
Care lumea nu poate să-L primească, pentru că nu-L vede, nici nu-L cunoaște;
voi, însă, Îl cunoașteți, pentru că rămâne la voi și în voi va fi! Nu vă voi
lăsa orfani; voi veni la voi. Încă puțin timp și lumea nu Mă va mai vedea; voi,
însă, Mă veți vedea, pentru că Eu sunt viu și voi veți fi vii. În ziua aceea
veți cunoaște că Eu sunt întru Tatăl Meu și voi întru Mine și Eu întru voi. Cel
ce are poruncile Mele și le păzește, acela este care Mă iubește; iar cel ce Mă
iubește pe Mine va fi iubit de Tatăl Meu și-l voi iubi și Eu și Mă voi arăta
lui. Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe Care-L va trimite Tatăl în numele Meu,
Acela vă va învăța toate și vă va aduce aminte de toate cele ce v-am spus Eu.
Ap. I Ioan 5, 3-13
Fraților, dragostea de Dumnezeu aceasta este: să păzim poruncile
Lui; și poruncile Lui nu sunt grele. Pentru că oricine este născut din
Dumnezeu biruiește lumea, și aceasta este biruința care a biruit lumea:
credința noastră. Cine este cel ce biruiește lumea, dacă nu cel ce crede că
Iisus este Fiul lui Dumnezeu? Acesta este Cel Care a venit prin apă și prin
sânge: Iisus Hristos; nu numai prin apă, ci prin apă și prin sânge; și Duhul
este Cel Ce mărturisește, că Duhul este adevărul. Căci trei sunt Care
mărturisesc în cer: Tatăl și Cuvântul și Sfântul Duh, și Acești trei Una sunt.
Și trei sunt care mărturisesc pe pământ: Duhul și apa și sângele, și acești
trei mărturisesc la fel. Dacă primim mărturia oamenilor, mărturia lui Dumnezeu
este mai mare, căci aceasta este mărturia lui Dumnezeu: că a mărturisit pentru
Fiul Său. Cine crede în Fiul lui Dumnezeu are această mărturie în el însuși.
Cine nu crede în Dumnezeu L-a făcut mincinos, pentru că n-a crezut în mărturia
pe care a mărturisit-o Dumnezeu pentru Fiul Său. Iar mărturia este aceasta: că
Dumnezeu ne-a dat viață veșnică și această viață este întru Fiul Său. Cel ce
are pe Fiul are Viața; cel ce nu are pe Fiul lui Dumnezeu nu are Viața. Acestea
am scris vouă, care credeți în numele Fiului lui Dumnezeu, ca să știți că aveți
viață veșnică.
Predică la Praznicul
Sfintei Treimi - Pr. Ilie Cleopa
E bine să mai ştiţi şi să ţineţi minte că
oriunde se va zice că Duhul Sfânt este din Tatăl prin Fiul, sau că purcede din
Tatăl prin Fiul, să ştiţi că acest cuvânt „prin Fiul” însemnează că
într-aceeaşi dată şi împreună şi nedespărţit cu Fiul ce se naşte, purcede şi
Duhul Sfânt din Tatăl, nerămânând mai pe urmă cu existenţa.
„Cu cuvântul Domnului cerurile s-au întărit şi cu duhul gurii
Lui toată puterea lor” (Psalmii 32, 6); „Căci Trei sunt Care mărturisesc în
cer: Tatăl, Cuvântul şi Sfântul Duh,
şi AceştiTrei Una sunt” (I Ioan 5, 7); „Cunoştinţa Sfintei
Treimi şi a celei de o fiinţă Treimi este sfinţire şi îndumnezeire pentru
îngeri şi pentru oameni” (Sfântul Talasie Libianul, „Capete despre dragoste şi
înfrânare”, suta întâi, Filocalia, vol. IV, cap. 100, p. 10).
Iubiţi credincioşi,
Despre Prea Bunul Dumnezeu Cel închinat şi slăvit în Treime,
unele le putem înţelege, dar a le grăi nu, iar altele le putem şi înţelege, şi
grăi (Sfântul Ioan Damaschin, Teologhicon, p. 3).
Iată cele ce le putem înţelege şi grăi: că Dumnezeu este
fără de început, fără de sfârşit, veşnic, pururea existent, nezidit,
neschimbat, unic, necompus, fără de trup, nevăzut, nepipăit, nescris împrejur,
nemărginit, neînţeles, necuprins, neajuns de minte, bun, drept, Ziditor al
tuturor zidirilor, atotputernic, proniator al tuturor, Stăpânitor, Judecător;
apoi că este Dumnezeu Unul după fiinţă, dar în trei ipostasuri: în Tatăl, în
Fiul şi în Sfântul Duh; şi că Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh sunt Una, afară de nenaştere,
naştere şi purcedere.
Apoi că Fiul şi Sfântul Duh sunt Una, afară de nenaştere,
naştere şi purcedere. Apoi că Fiul Cel Unul Născut, Cuvântul lui Dumnezeu,
pentru îndurările milei Sale spre a noastră mântuire, cu bunăvoirea Tatălui şi
cu împreună-lucrarea Preasfântul Duh, fără de sămânţă şi fără de stricăciune
zămislindu-Se, prin Duhul Sfânt, din Sfânta Fecioară şi de Dumnezeu Născătoarea
Maria s-a născut şi om desăvârşit dintr-însa S-a făcut.
Şi că Acesta este Dumnezeu desăvârşit, şi Acelaşi om desăvârşit,
din două firi, a dumnezeirii şi a omenirii, şi din două firi gânditoare,
voitoare, lucrătoare şi libere. Sau ca să zic pe scurt, amândouă fiind
desăvârşite, după voia şi raţiunea proprie lor, şi alcătuind un singur Ipostas.
De aceea, după omenitate a flămânzit şi a însetat, S-a ostenit,
S-a răstignit, şi moarte şi îngropare a primit, şi a treia zi a înviat şi la
ceruri S-a înălţat, de unde iarăşi va să vie la noi, la sfârşitul veacurilor.
Aşadar, fraţii mei, cele zise până aici sunt din cele ce noi
oamenii putem a le înţelege şi a le grăi despre Dumnezeu.
Iar cele privitoare la întrupare nu toate sunt necunoscute, nici
toate se pot cunoaşte. Şi altceva este ceea ce se poate cunoaşte şi altceva
ceea ce se poate grăi, precum şi altceva este a grăi şi altceva a cunoaşte.
Deci multe din cele ce se înţeleg despre Dumnezeu umbrit, nu se
pot spune în chip limpede. Şi în aceste cazuri suntem siliţi să spunem cele ce
sunt mai presus de noi prin cele ce sunt proprii nouă. Adică a grăi cele
dumnezeieşti în chip omenesc (Sfântul Ioan Damaschin, op. cit., p. 436). Aşa Îi
atribuim lui Dumnezeu somn, mânie, purtare de grijă, mâini, picioare şi cele
asemenea.
Iar cele ce nu le putem nici înţelege, nici grăi despre
Dumnezeu, sunt acestea: nu putem nici grăi, nici înţelege ce este fiinţa lui
Dumnezeu sau cum este ea întru toate. Iarăşi nu putem înţelege şi grăi în ce
fel Fiul Cel Unul Născut şi Dumnezeu, deşertându-se pe Sine, S-a făcut om din
sângele Fecioarei, după altă lege decât cea a firii.
De asemenea, nu putem înţelege, nici grăi în ce fel Duhul Sfânt
purcede din Tatăl. Nici în ce chip Mântuitorul nostru a umblat pe deasupra
apelor. Mai trebuie să ştim că nu este cu putinţă a grăi sau a înţelege despre
Dumnezeu altele decât cele descoperite prin insuflare dumnezeiască, prin
dumnezeieştile cuvinte ale Vechiului şi ale Noului Testament (vezi Sfântul
Dionisie Areopagitul, Despre dumnezeieştile numiri, cap. 2, şi la Sfântul Ioan
Damaschin, op. cit., p. 6).
Aşadar, fraţii mei, în cele de până aici v-am spus despre cele
ce se pot vorbi şi înţelege cu privire la Dumnezeu, precum şi despre cele ce nu
se pot nici vorbi, nici înţelege cu privire la El.
Să ştiţi însă şi să înţelegeţi, fraţii mei, că nu deodată şi nu
tuturor S-a descoperit Dumnezeul nostru ca de o singură fiinţă şi în trei feţe
(ipostasuri). Nu! Acest adevăr l-au cunoscut, prin Duhul Sfânt, din cele mai
vechi timpuri, numai Sfinţii Prooroci ai lui Dumnezeu.
Aceasta o arată dumnezeiescul părinte Grigorie al Tesalonicului,
zicând: „Trebuie să avem în vedere şi aceea că Treimea de Ipostasuri a
Dumnezeirii neştirbite din cauza unităţii obârşiei, proorocilor le-a fost
cunoscută încă înainte de plinirea vremii” (Sfântul Grigore Palama, Tomul
Aghioritic, p. 34).
După Marele Vasile, această dogmă a dreptei credinţe pretutindeni
este semănată în Scripturi (Sfântul Vasile cel Mare, Cuvântarea a 4-a despre
facerea lumii, foaia 25, Bucureşti, 1826). Iar după Sfântul Grigore Palama:
„Dogmele credinţei celei dreptmăritoare mai înainte au fost arătate tainic în
legea lui Moise” (op. cit., p. 33).
De aceea este bine ca mai întâi să arătăm acele mărturii din
dumnezeiasca Scriptură cea veche, care în chip tainic şi umbrit au arătat
dogmele credinţei dreptmăritoare, sau ne-au descoperit adevărul despre Unul
Dumnezeu în trei ipostasuri.
Dar care sunt acele tainice locuri din Vechiul Aşezământ care
ne-au descoperit în chip umbrit adevărul despre Sfânta Treime? Încă de la
începutul zidirii lumii acesteia simţite, şi mai ales de la zidirea omului,
Dumnezeu ne-a descoperit nouă că El, deşi Unul după fiinţă, nu este într-o
singură faţă.
Acest lucru s-a arătat în chip tainic mai întâi atunci când El a
zis: „Să facem om după chipul şi după asemănarea Noastră” (Facerea 1, 26).
Acest cuvânt, „să facem”, ne dă să subînţelegem în chip tainic şi celelalte
feţe ale Dumnezeirii. Aceasta s-a crezut încă din primele zile ale Bisericii
Creştine.
Dar şi în alt loc zice dumnezeiasca Scriptură: „Iată, Adam s-a
făcut ca unul dintre Noi...” (Facerea 3, 22).
Sfântul Apostol Varnava, în epistola sa, vorbind de înnoirea
neamului omenesc prin jertfa Mântuitorului şi arătând că El a fost şi la
facerea cea dintâi a omului, ca şi la zidirea cea duhovnicească de a doua,
zice: „El a făcut din început pe oameni, de aceea tot El trebuia să-i facă din
nou”, căci către Dânsul a grăit Tatăl la facerea omului: „Să facem om…”
(„Epistola Sfântului Varnava”, Patrologia Graeca, tom. II, p. 727).
La fel şi Herma, Părinte al secolului II, în cartea sa Păstorul,
zice: „Fiul este mai vechi decât toate făpturile, căci El se sfătuia cu tatăl
la facerea lumii” (Patrologia Graeca, tom. II, p. 891).
Dar şi Atanasie, Episcopul Râmnicului-Noul Severin, în lucrarea
sa Sfântul Atanasie al Alexandriei şi biserica din timpul său, scrie: „Pentru
ce n-a zis să fac, ci să facem pe om? Ca să înţelegem Stăpânirea. Ca nu pe
Tatăl să-L cunoşti, iar pe Fiul să nu-L cunoşti. Ci să ştii că Tatăl a făcut
prin Fiul şi Fiul a zidit cu voia părintească, şi aşa să slăveşti pe Tatăl
întru Fiul şi pe Fiul întru Duhul Sfânt.
Întru acest chip îndeobşte l-a făcut pe om, ca îndeobşte
închinător a câte şi trei feţe să fii, nedespicând închinarea, ci unind
Dumnezeirea” (Bucureşti, 1900, p. 13). Apoi zice: „Vezi o înfăţişare cu
adevărat luminată în formă, iar după înţeles de Dumnezeu cuvântătoare. Căci
arată curat şi limpede feţele. Şi a făcut Dumnezeu pe om zicând: să facem.
Şi ne-a zis Scriptura epoiesan, adică «au făcut mai mulţi», ci
epoinsen, adică «a făcut unul singur», ca să nu înţelegi mulţime de dumnezei.
Că de s-ar fi scris în Facere la plural, necruţător ar fi fost cu oamenii,
multe mulţimi grămădind asupra lor.
Însă zice să facem, ca să cunoşti un Tată, un Fiu şi un Duh
Sfânt. Iar apoi, „a făcut Dumnezeu pe om”, ca să înţelegi cele trei feţe ca un
singur Dumnezeu, nu după ipostasuri înmulţindu-L, ci fiinţa şi puterea Cea Una
socotind-o. O singură mărire să ai neîmpărţind-o în închinare, nici în
închinarea a unei mulţimi de dumnezei căzând. Că nu a zis au făcut dumnezeii pe
om, ci a făcut Dumnezeu”.
Aşadar, fraţii mei, învăţaţi nu de la mine, ci de la martorii cei
vrednici de crezare arătaţi aici. Ca prin cuvântul acela, „să facem”, pe care
l-a zis Dumnezeu la zidirea omului, să înţelegem în chip tainic şi celelalte
feţe ale Dumnezeirii, adică pe Fiul şi pe Duhul Sfânt, cu Care s-a sfătuit
Tatăl şi a lucrat la zidirea omului şi a întregii lumi. De aceea bine a zis
undeva Sfântul Irineu că Fiul şi Duhul Sfânt sunt mâinile lui Dumnezeu Tatăl,
cu care El şi la începutul, şi la înnoirea lumii – prin Hristos, Noul Adam – a
lucrat.
Tot umbrit Se arată feţele Dumnezeieşti şi la amestecarea
limbilor celor ce zideau Turnul Babel. Căci şi acolo auzim: „Să Ne pogorâm şi
să amestecăm limbile lor” (Facerea 11, 7).
Vezi că nu zice „să Mă pogor”, ci „să Ne pogorâm”. Ba şi mai
clar şi mai luminat despre Sfânta Treime se arată adevărul la stejarul Mamvri,
când Prea Bunul Dumnezeu Se arată robului Său, patriarhul Avraam, în chip de
trei tineri. Aici, pentru prima oară în dumnezeiasca Scriptură, apare la
Dumnezeu în chip tainic numărul trei.
Iar dumnezeiescul părinte Avraam, cunoscând prin dumnezeiască
descoperire că aceşti trei tineri sunt Unul Dumnezeu în Trei Feţe, a căzut cu
faţa la pământ şi I s-a închinat Lui cu închinăciune până la pământ, care după
cuvântătorii de Dumnezeu se cheamă latria (adorare), prin care numai pe Unul Dumnezeu
se cade a-L cinsti.
Şi a început a grăi către Cei Trei ca şi către Unul, zicând:
„Doamne, de am aflat dar înaintea Ta, nu mă ocoli pe mine, robul Tău!” (Facerea
18, 3). Deci prin această unire, arată pe Domnul ca pe Un Singur Dumnezeu. Iar
prin cele trei persoane cu care Avraam vorbea se arată în chip tainic cele trei
feţe (ipostasuri) ale Dumnezeirii (vezi pe larg despre acest lucru în
Hronograful de Neamţ, ed. 1837, la p. 246).
Aceeaşi Taină a Sfintei Treimi s-a arătat în chip umbrit şi la
muntele Horeb, când Dumnezeu Se arată plăcutului său rob Moise şi îi zice: „Eu
sunt Dumnezeul tatălui tău, Dumnezeul lui Avraam şi Dumnezeul lui Isaac şi
Dumnezeul lui Iacov” (Ieşirea 3, 6). Aici, Preabunul Dumnezeu pomenind de trei
ori numele Său şi făcând pomenire de feţele celor trei patriarhi: Avraam, Isaac
şi Iacov, iarăşi ne-a arătat în chip tainic că El este Unul după fiinţă şi
Întreit după Feţe (Sfântul Irineu de Lugdun, cap. III, 6, şi Sfântul Justin
Martirul, Apologetica 1, 65).
Iar de vom voi a merge cu mintea în dumnezeiasca Scriptură,
iarăşi vom vedea de la ea că Dumnezeul nostru este Unul în Trei şi Trei în Unul
şi că la zidirea lumii aceşti Trei şi Unul au lucrat. Căci scris este: „Cu
Cuvântul Domnului cerurile s-au întărit şi cu Duhul gurii Lui toată puterea
lor” (Psalmii 32, 6).
În acest loc auzind de Domnul, de Cuvântul Lui şi de Duhul gurii
Lui, înţelegem cele Trei Feţe ale Dumnezeirii (Sfântul Ioan Damaschin,
Dogmatica, partea I, Iaşi, 1806, cap.7 şi 8, pp. 21 şi 36). Şi iară a închipuit
în chip umbrit Sfânta Treime marele prooroc al lui Dumnezeu, Ilie, când a
poruncit să toarne de trei ori apă pe jertfa sa (III Regi 18, 34).
Dar şi la proorocul Isaia se arată umbrit Sfânta Treime, când a
văzut slava Domnului şi pe Serafimii ce stăteau înaintea Lui, fiecare având
câte şase aripi: cu două acoperindu-şi feţele, cu două picioarele, iar cu două
zburau, strigând unul către altul: „Sfânt, Sfânt, Sfânt este Domnul Savaot,
plin este tot pământul de slava Lui” (Isaia 6, 3).
Şi iarăşi ne arată Treimea Sfântul Prooroc Ilie, când a coborât
de trei ori cu rugăciunea sa foc din cer (IV Regi 1, 10). Şi la fel cei trei
sfinţi tineri pe care Nabucodonosor, păgânul împărat al Babilonului, fiindcă
ţineau buna credinţă, i-a aruncat în cuptorul cel de şapte ori ars (Daniil 3,
20-23).
Dar mai găsim în dumnezeiasca Scriptură şi alte mărturii care
sunt într-un fel închipuirea Treimii. Aşa, de trei ori pe zi se ruga lui
Dumnezeu marele prooroc Daniil, când era în robia Babilonului (6, 10). Trei au
fost cuvintele care s-au scris de mâna cea tainică pe perete la ospăţul cel
urât de Dumnezeu al lui Baltazar, prin care trei pedepse i se pregăteau de la
Dumnezeu (Daniil 5, 2 şi 28).
Acestea şi alte multe mărturii, care pentru scurtime nu le mai
amintim, se găsesc în Vechiul Testament, prin care s-a arătat mai înainte, în
chip umbrit şi tainic, adevărul despre Dumnezeu Unul în Treime. Iar de vom
deschide cartea legii darului, adică Noul Testament, în el vom afla – nu umbrit
şi tainic, ci prealuminat şi preadesăvârşit – adevărul despre un Dumnezeu în
trei Ipostasuri şi de o singură Fiinţă.
Aşa vedem, mai înainte de altele, că la Botezul Domnului nostru
Iisus Hristos, Sfânta Treime S-a arătat în chip simţit şi preadesluşit. Căci
acolo creştetul cel preasfânt şi preacurat al Fiului lui Dumnezeu de mâna
dumnezeiescului Ioan Botezătorul s-a pipăit.
Iar Duhul Sfânt în chip de porumb s-a văzut; şi din cer glasul
Părintelui s-a auzit: „Acesta este Fiul Meu Cel Iubit, întru Carele bine am
voit” (Matei 3, 16). Deci, cum cântă Biserica lui Hristos: „Închinarea Sfintei
Treimi s-a arătat” (troparul praznicului, la Botezul Domnului).
Dar Mântuitorul ne-a poruncit nu numai să ne închinăm, ci şi să
ne botezăm în numele Prea Sfintei Treimi, când, după preasfânta Sa Înviere din
morţi, arătându-Se sfinţilor Săi ucenici şi apostoli, le-a zis: „Datu-Mi-s-a
toată puterea, în cer şi pe pământ. Drept aceea, mergând învăţaţi toate
neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh”.
Dar şi după Înălţarea Domnului Dumnezeului şi Mântuitorului
nostru Iisus Hristos la cer, prea iubitul Său ucenic, dumnezeiescul Ioan
Evanghelistul şi de Dumnezeu Cuvântătorul, ne-a învăţat pe noi că Dumnezeul
nostru este Unul după fiinţă şi Întreit după ipostasuri, zicând: „Trei sunt
care mărturisesc în cer: Tatăl, Cuvântul şi Sfântul Duh, şi Aceşti trei – Una
sunt” (I Ioan 5, 7).
Părinţilor şi fraţilor, în cele de până aici v-am făcut
cunoscute unele din mărturiile cele umbrite şi tainice ale Vechiului Testament,
precum şi alte mărturii prealuminate din Legea Darului, prin care noi,
creştinii, am învăţat să credem că Dumnezeul nostru este Unul după fiinţă şi
Trei după feţe sau ipostasuri.
În cele ce urmează, vreau să vă fac cunoscute şi alte lucruri de
nevoie a le cunoaşte. Adică vreau să vă vorbesc puţin şi despre rugăciunile
cele mai scurte şi mai obişnuite prin care toţi binecredincioşii creştini ne
închinăm preasfintei şi de viaţă făcătoarei Treimi.
Căci deşi toate rugăciunile noastre le facem către Preabunul
nostru Dumnezeu Cel în Treime închinat şi slăvit, dar cele mai scurte şi mai
obişnuite rugăciuni, cu care ne închinăm direct Prea Sfintei Treimi, sunt
acestea: „În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh”.
Apoi rugăciunile cele ce se zic începătoare, care sunt: „Sfinte
Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieşte-ne pe noi”; apoi
„Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh”; „Prea Sfântă Treime, miluieşte-ne
pe noi...” şi celelalte.
Mai sunt şi alte multe rugăciuni către Prea Sfânta Treime, pe
care Sfinţii Părinţi le-au alcătuit şi le-au lăsat Bisericii lui Hristos. Aşa
este cântarea cea de la vecernie: Lumină lină…, apoi slavoslovia cea mare la
utrenie, ca şi alte multe care se găsesc prin ceasloave şi prin cărţile de
rugăciuni. Dar cele mai obişnuite sunt cele pe care vi le-am amintit.
Alt lucru de care aş voi să mai amintesc în acest cuvânt este şi
icoana Sfintei Treimi. Dacă vreun necredincios sau vreun eretic v-ar întreba de
ce zugrăviţi icoana Sfintei Treimi şi de ce vă închinaţi la ea, iată ce trebuie
să-i spuneţi: „Noi zugrăvim icoana Sfintei Treimi, a Maicii Domnului, a
îngerilor şi a sfinţilor şi ne închinăm la ele pentru că cinstea chipului trece
la acela al căruia este chipul (Sfântul Ioan Damaschin, Dogmatica, p. 372).
Apoi, pentru că şi în legea veche poporul lui Israel se închina
înaintea cortului, celui ce era icoana şi chipul celor cereşti (Ieşirea 25, 18
şi 40; Evrei 8, 5). Dar şi Heruvimii care umbreau altarul erau lucruri de mâini
omeneşti, dar făcute după porunca lui Dumnezeu”.
Iar de va întreba cineva pentru ce zugrăviţi în icoană pe
Dumnezeu Tatăl în chip de om bătrân, pe Fiul în chip de om tânăr şi pe Duhul
Sfânt în chip de porumb, să le răspundeţi aşa: „Noi zugrăvim icoana Sfintei
Treimi în acest fel, pentru că în acest chip a binevoit Dumnezeu a Se arăta
nouă.
Pe Dumnezeu-Tatăl Îl zugrăvim în chip de om bătrân şi vechi de
zile, după mărturia dumnezeieştii Scripturi, care zice: «Am privit până când au
fost aşezate scaune, şi S-a aşezat Cel vechi de zile; îmbrăcămintea Lui era
albă ca zăpada, iară părul capului Său curat ca lâna; tronul Său, flăcări de
foc; roţile lui, foc arzător. Un râu de foc se vărsa şi ieşea din el; mii de
mii Îi slujeau şi miriade stăteau înaintea Lui! Judecătorul S-a aşezat şi
cărţile au fost deschise» (Daniil 7, 9-10).
Pe Dumnezeul-Fiul Îl zugrăvim în chip de om tânăr, că aşa S-a
arătat El în lume şi a petrecut cu oamenii pe pământ 33 de ani. Iar pe Sfântul
Duh Îl zugrăvim în chip de porumb sau în chip de limbi ca de foc, că aşa a
binevoit El a Se arăta la Botezul Domnului, şi la pogorârea Sa peste Sfinţii
Apostoli”.
Dar dacă vreun eretic vă va aduce mărturie din Scriptură că pe
Dumnezeu nimeni niciodată nu L-a văzut (Ioan 1, 18), şi deci nici a-L zugrăvi
nu putem, apoi să-i spuneţi că în adevăr pe Dumnezeu niciodată nimeni nu L-a
văzut după fiinţa Lui, căci aceasta, după cum este nevăzută, aşa este şi cu
totul necuprinsă de vreo minte de om sau de înger (Dogmatica, cap. 1, p. 1).
Dar noi zugrăvim pe Dumnezeu în icoană fiindcă El, pentru
milostivirea Sa cea nemărginită, S-a făcut om cu adevărat, spre a noastră
mântuire. Şi apoi, tot dumnezeiasca Scriptură vorbeşte în multe locuri de
arătarea şi de vederea lui Dumnezeu zicând: „Apoi Domnul S-a arătat iarăşi lui
Avraam la stejarul Mamvri, într-o zi la amiază, când şedea el în uşa cortului
său” (Facerea 18, 1).
Iar în alt loc zice: „Domnul însă grăia cu Moise faţă către
faţă, cum ar grăi cineva cu prietenul său” (Ieşirea 33, 11). Şi în alt loc zice
că Domnul grăia cu Moise, robul Său, „gură către gură”, la arătare şi aievea,
iar nu în pilde (Numerii 12, 8).
Iar marele prooroc Isaia zice: „Văzut-am pe Domnul şezând pe
scaun înalt şi măreţ” (6 ,1). Dar şi Iov a văzut pe Dumnezeu., căci zice: „Din
spusele unora şi a altora auzisem despre Tine, dar acum ochii mei Te-au văzut”
(42, 5).
Şi marele Ilie Tesviteanul L-a văzut şi el pe Domnul în munte
(III Regi 19, 12). Şi Daniil proorocul l-a văzut pe Dumnezeu în chipul unui om
bătrân şi vechi de zile (7, 9). Dar şi alţii din sfinţii patriarhi, prooroci şi
apostoli au văzut pe Dumnezeu în diferite chipuri. Însă noi nu zicem că aceşti
sfinţi au văzut fiinţa lui Dumnezeu. Ci, zicem că El li S-a arătat şi au văzut
oarecari chipuri şi vederi pe măsura credinţei lor şi după cum a socotit
înţelepciunea Sa cea negrăită că este de trebuinţă şi de folos a Se arăta
robilor Săi (Sfântul Ioan Damaschin, Dogmatica, p. 436).
Dar e bine a ţine minte şi aceasta: de auzim în Sfânta Scriptură
că Dumnezeu este numit Tatăl nostru, potrivit celor zise de Mântuitorul
nostru:„Voi tată să nu numiţi pe nimeni pe pământ, că Unul este Tatăl vostru
Cel din ceruri” şi celor spuse după preaslăvita Sa Înviere: „Mă sui la Tatăl
Meu şi Tatăl vostru şi la Dumnezeul Meu şi Dumnezeul vostru” (Ioan 20, 17), să
nu înţelegem că Dumnezeu este Tatăl nostru după fire, ci El este Tatăl nostru
după dar.
Căci e Tată Ziditor după dar, dar nu născător. Tată firesc este
numai al Domnului nostru Iisus Hristos, pe Care L-a născut mai înainte de toţi
vecii fără de mamă şi fără de patimă. Dar şi aceasta să o ştim că El este Tatăl
nostru mai adevărat decât tatăl cel ce ne-a născut pe noi trupeşte.
Fiindcă Dumnezeu, Tatăl nostru ceresc, dintru nefiinţă ne-a adus
întru fiinţă. Şi tot el a dat şi tatălui nostru cel după trup existenţa şi
puterea de a ne naşte (Sfântul Atanasie al Alexandriei, Cuvântul 11 împotriva
lui Arie). Iar dacă Dumnezeu ne numeşte pe noi în Sfânta Scriptură „dumnezei”
şi „fiii” Săi, zicând: „Eu am zis: dumnezei sunteţi şi fii ai Celui Prea Înalt
toţi” (Psalmii 81, 6), să ştim că, după darul lui Dumnezeu, pot căpăta şi
oamenii dumnezeirea şi înfierea, dar după fiinţă numai un Fiu are Dumnezeu
Tatăl: pe Domnul şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos.
În cele de mai departe vom spune puţine şi despre purcederea
Sfântului Duh din Tatăl. Ieşirile Duhului Sfânt sunt două. Una e pururea şi mai
presus de ani, împreună cu naşterea Fiului. Iar alta sub vremi, care s-a
revărsat şi se dă, după ce S-a proslăvit Hristos, apostolilor în zilele cele
mai de pe urmă, în praznicul Cincizecimii, şi peste toţi cei care până acum au
dreaptă credinţă şi păzesc poruncile lui Dumnezeu.
Şi precum îndoită este naşterea Fiului, una adică fără de
început, numai din Tatăl, iar alta în vreme, ca noi şi pentru noi, numai din
Maică, tot aşa îndoită este şi ieşirea Duhului Sfânt, una fără de vreme, numai
din Tatăl, iar alta sub vremi şi către noi, de la Tatăl prin Fiul. Ieşirea
Duhului Sfânt din Tatăl o arată însuşirea purcederii pe care a vestit-o Însuşi
Domnul zicând: „Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede” (Ioan 15,26). Iar
pe cealaltă, care este sub vremi şi către noi, o mărturisesc cele ce s-au grăit
despre Duhul Sfânt de către teologi în cărţile lor (Cataloghi, foaia 143).
Precum mărturisim în Simbolul credinţei noastre celei
dreptmăritoare, Duhul Sfânt purcede de la Tatăl. Acest mare adevăr nu l-am
învăţat de la vreun înger sau de la vreun sfânt, ci de la Însuşi Stăpânul şi
Ziditorul îngerilor şi al sfinţilor, de la Domnul Dumnezeul şi Mântuitorul
nostru Iisus Hristos.
El ne-a arătat mai întâi acest mare adevăr în dumnezeiasca Sa
Evanghelie, zicând: „Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite
vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va
mărturisi pentru Mine” (Ioan 15, 26).
Apoi, după Domnul nostru Iisus Hristos, sfinţii din cele mai
vechi timpuri, atât Sfinţii Apostoli cât şi Sfinţii Părinţi, au învăţat că
Duhul Sfânt purcede de la Tatăl şi prin Fiul S-a arătat oamenilor.
Dintre Sfinţii Părinţi, cel dintâi care arată acest lucru este
Sfântul Grigore Făcătorul de minuni, care, ţinând credinţa ce s-a dat prin
descoperirea Sfântului Ioan Evaghelistul şi de Dumnezeu Cuvântătorul, zice: „Şi
în Duhul Sfânt, Carele din Tatăl are existenţa şi prin Fiul S-a arătat
oamenilor” (Sfântul Ioan Damaschin, Dogmatica, p. 460).
Dumnezeiescul Grigore Teologul (în Cuvântarea 45 către Evagrie)
numeşte pe Fiul şi pe Duhul rază geamănă a Tatălui. La fel şi Sfântul Grigore
de Nyssa, în cuvântările cele împotriva lui Ananie, grăieşte: „În fiinţa cea
nezidită şi mai înainte de veci, Tatăl fără de început şi nenăscut şi pururea
Tată se înţelege; iar dintr-Însul îndată, fără despărţire, Fiul Cel Unul Născut
împreună se înţelege; iar prinr-Însul şi împreună cu Dânsul, negândind nimic
între Ei în chip deşert şi neipostatic, îndată se înţelege împreună şi Duhul
Sfânt, nerămânând la urmă după Fiul ca existenţă, ca să se înţeleagă Cel Unul
Născut fără de Duhul” (Cataloghi, foaia 81).
Dascălii cei mari ai Bisericii lui Hristos învaţă că nu şi de la
Fiul (Filioque, precum zic catolicii), ci numai de la Tatăl se purcede Duhul
Sfânt. Căci Sfântul Grigore Teologul, numind pe Fiul şi pe Duhul raze gemene
ale Tatălui, ne-a arătat că feţele amândouă fără de nici o mijlocire din Tatăl
sunt.
Iar Sfântul Grigore de Nyssa, zicând că Duhul nu este mai pe
urmă decât Fiul după existenţă, dezaprobă socotinţa cum că Fiul a ieşit mai
întâi, iar Duhul mai pe urmă din Tatăl. Iar Sfântul Ioan Damaschin, spunând că:
„Împreună întru aceeaşi dată este şi naşterea Fiului din Tatăl şi purcederea
Sfântului Duh” (Dogmatica, p. 46), astupă cu totul gurile ce grăiesc în deşert
cum că şi de la Fiul ar purcede Sfântul Duh.
Şi în alt loc, dumnezeiescul Ioan Damaschin zice: „Iar pe Duhul
Cel Sfânt şi de la Tatăl Îl zicem, şi Duh al Tatălui Îl numim. Iar din Fiul pe
Duhul nu-L zicem, ci Duh al Fiului Îl numim şi mărturisim că prin Fiul S-a
arătat şi Se dă nouă” (op. cit., p. 44).
E bine să mai ştiţi şi să ţineţi minte că oriunde se va zice că
Duhul Sfânt este din Tatăl prin Fiul, sau că purcede din Tatăl prin Fiul, să
ştiţi că acest cuvânt „prin Fiul” însemnează că într-aceeaşi dată şi împreună
şi nedespărţit cu Fiul ce se naşte, purcede şi Duhul Sfânt din Tatăl,
nerămânând mai pe urmă cu existenţa.
Căci deodată şi ipostasul cel născut al Fiului şi ipostasul cel
purces al Duhului au existenţa din Tatăl. Adică Fiul există împreună cu Duhul
Sfânt ce purcede şi Duhul Sfânt este împreună cu Fiul ce se naşte. Şi
nici Fiul nu are după ipostas existenţa din Duhul Sfânt, nici Duhul nu
are existenţa din Fiul. Ci, întru aceeaşi dată acestea amândouă ies din Tatăl,
deşi au un deosebit mod de existenţă, precum am zice că puterea cea încălzitoare
prin puterea cea luminătoare ţâşneşte din foc (ibidem, pp. 481-482).
Unii din teologii cei din Apus, spre a-şi întări şi a-şi susţine
dogma lor despre purcederea Duhului Sfânt şi de la Fiul, aduc această pildă:
precum Eva e numai din Adam, iar Set împreună din Adam şi din Eva, aşa şi Fiul
este întru cele dumnezeieşti numai din Tatăl, iar Duhul Sfânt din Tatăl şi din
Fiul împreună.
Însă să se ştie că Sfântul Grigore Teologul (în Cuvântul 23) şi
Sfântul Ioan Damaschin (op. cit.) nu primesc această pildă, arătând că nu are
nevoie Tatăl de oarecare ajutor al Cuvântului pentru purcederea Duhului. Ei
arată că cele trei dumnezeieşti ipostasuri, deşi se deosebesc după însuşiri,
sunt de o fiinţă.
După ei nu numai că este cu neputinţă (precum zice şi Sfântul
Vasile în Epistola 38) ca pilda aceea să fie adevărată, ci e şi foarte
necuviincioasă şi e o deşertăciune ca din cele de jos a se lua asemănarea celor
de sus.
Nu mai spunem că de ar fi pilda aceea întru toate asemenea, ar
urma, precum zice vestitul Iosif Vrienie (tom. I, foaia 47), că nu Duhul Sfânt
purcede din Tatăl şi din Fiul, ci Fiul se naşte din Tatăl şi din Duhul. Căci nu
Eva din Adam şi din Set, ci Set din Adam şi din Eva, care hulă nici catolicii
nu o vor primi (vezi despre toate acestea, pe larg, la Sfântul Ioan Damaschin,
Teologhicon, Iaşi, 1806, p. 488).
Iar dacă în multe locuri Sfinţii Părinţi învaţă că Duhul Sfânt
este chip al Fiului (ca Sfântul Grigore făcătorul de minuni în mărturisirea
credinţei, Sfântul Atanasie în Epistola I către Serapion, şi Marele Vasile în
cartea a 5-a Împotriva lui Eunomie, şi Sfântul Ioan Damaschin în cartea I,
cap.XIII, şi în al treilea tratat despre sfintele icoane), să se ştie că aceşti
Sfinţi Părinţi, numind pe Prea Sfântul Duh chip al Fiului, nu înţeleg că de la
Fiul are existenţa. Căci numai din Tatăl purcede Duhul, şi numai Tatăl este
pricina şi începutul şi al Fiului şi al Duhului (Sfântul Ioan Damaschin,
Teologhicon, pp. 491-492).
Cu acestea voi face încheierea cuvântului de astăzi. Şi să rugăm
pe Preabunul nostru Dumnezeu, Cel în Treime închinat, ca să ne lumineze cu
Darul Său, spre a înţelege şi a ţine minte dogmele cele preasfinte şi deplin
adevărate ale credinţei noastre celei dreptmăritoare. Amin!
ARTE 28 Mai
MUZICĂ
28 Mai
Carl Filtsch
Carl Filtsch - Piano Concertino in B
minor:
Leopold
Mozart
Luigi
Boccherini
Papa John Creach, violonist american (Jefferson Airplane, Hot
Tuna)
Hot Tuna
Cathy Carr, cântăreaţă americană
Prince (Campbell) Buster, muzician şi compozitor jamaican
Tony Mansfield, baterist britanic (Billy J. Kramer & The
Dakotas)
The Dakotas Live:
Gladys Knight
Gladys Knight & The Pips
Billy Vera (William McCord Jr.), vocalist şi compozitor american
(The Beaters)
John Fogerty –
Creedence Clearwater Revival
Ray Laidlaw, baterist britanic (Lindisfarne,
Jack The Lad)
Lindisfarne
Steve Strange (Harrington),
vocalist şi compozitor britanic (Moors Murderers, Photon, Visage)
Visage -
Roland Gift, vocalist şi compozitor
britanic (Fine Young Cannibals)
Fine Young
Cannibals -
Brad Hopkins, basist şi compozitor
canadian (Chalk Circle)
CHALK CIRCLE -
Kylie
Minogue
Kylie Minogue
Tudor Chirilă
VA - Beethoven Medley for Relaxing
Beautiful Romantic Piano Love Songs - Soft Relaxing Piano Love Songs Instrumental
J S Bach: Chamber Music (Reinhard Goebel & Musika Antiqua Koln) CD 3
POEZIE
28 Mai
Poetul irlandez Thomas Moore
Despre
Thomas Moore
La 28 mai, dar în anul 1779, se
năștea poetul, compozitorul și cântărețul Thomas Moore. Se întâmpla în capitala
Irlandei, Dublin, într-o familie obișnuită dar preocupată de fiul lor. Absolvă
COlegiul Trinity, urmează dreptul și – în acest context – devine prieten cu
lordul Byron. Un alt prieten de aceeași talie este Percy Bysshe Shelley,
alături de care va petrece momente extrem de frumoase.
Colecțiile sale, Cântece irlandeze și Melodi populare, conțin 130
de poezii originale. Multe din acestea au fost puse pe melodii tradiționale și
au rezultat capodopere precum: The
Minstrel Boy, Believe Me, if All Those Endearing Young Charms și The Last Rose of Summer.
Impresionant era faptul că poetul însuși le interpreta, în special pentru
nobilii londonezi, trezindu-le compasiunea pentru naționaliștii irlandezi. Unii
spun că ar fi fost chiar mai popular decât Walter Scott, fiind îndrăgit de toți
oamenii indiferent de pătura socială.
În anul 1817 a scris și
orchestrat poemul Lalla Rookh,
piesă care a făcut ocolul lumii civilizate de atunci, iar în 1824 i-au fost
încredințate memoriile lui Byron. Istoria spune că le-ar fi ars pe toate cu
scopul de a-l proteja pe lord, dar mai apoi îi va dedica o biografie cu
adevărat savuroasă. De altfel, în 1827 a scris Istoria Irlandei, una dintre lucrările clasice
pe această temă.
Fascinați de geniul său poetic și
compozițional, nu putem să nu-i admirăm și calitatea relațiilor. A cultivat
prietenii de-o viață și le-a întreținut asemenea unei flori de preț. Merită să
învățăm din viața unei adevărate vedete literar-artistice, ferindu-ne apoi de
platitudini jenante.
Daca vrei sa stii, Thomas Moore, autorul poeziei The Last
Rose of Summer|Ultimul trandafir al verii este poetul national al Irlandei,
asa cum Robert Burns este poetul national al Scotiei si Mihai Eminescu
poetul national al Romaniei.
Poezia scrisa de domnia sa este una din cele mai iubite si
cunoscute din lirica irlandeza.
Lectura placuta!
The Last Rose of Summer
'Tis the last rose of summer
Left blooming alone;
All her lovely companions
Are faded and gone;
No flower of her kindred,
No rose-bud is nigh,
To reflect back her blushes,
Or give sigh for sigh.
I'll not leave thee, thou lone one!
To pine on the stem;
Since the lovely are sleeping,
Go, sleep thou with them.
Thus kindly I scatter
Thy leaves o'er the bed
Where thy mates of the garden
Lie scentless and dead.
So soon may I follow,
When friendships decay,
And from Love's shining circle
The gems drop away.
When true hearts lie withered,
And fond ones are flown,
O! who would inhabit
This bleak world alone?
Believe me if all those endearing charms
Believe
me, if all those endearing charms,
Which I gaze on so fondly today,
Were to change by tomorrow and fleet in my arms,
Like fairy gifts fading away,
Thou wouldst still be adored, as this moment thou art,
Let thy loveliness fade as it will,
And around the dear ruin each wish of my heart
Would entwine itself verdantly still.
It is not while beauty and youth are thine own,
And thy cheeks unprofaned by a tear,
That the fervor and faith of a soul can be known,
To which time will but make thee more dear;
No, the heart that has truly loved never forgets,
But as truly loves on to the close,
As the sunflower turns on her god, when he sets,
The same look which she turned when he rose.
Which I gaze on so fondly today,
Were to change by tomorrow and fleet in my arms,
Like fairy gifts fading away,
Thou wouldst still be adored, as this moment thou art,
Let thy loveliness fade as it will,
And around the dear ruin each wish of my heart
Would entwine itself verdantly still.
It is not while beauty and youth are thine own,
And thy cheeks unprofaned by a tear,
That the fervor and faith of a soul can be known,
To which time will but make thee more dear;
No, the heart that has truly loved never forgets,
But as truly loves on to the close,
As the sunflower turns on her god, when he sets,
The same look which she turned when he rose.
Regret,
dar nu am găsit traduceri în limba română!
GLUMEȘTE, FII VESEL ȘI VEI RĂMÂNE TÂNĂR 28 Mai
Meridianele umorului cu Dem Rădulescu, Virgil Ogășanu, Radu Beligan
GÂNDURI
PESTE TIMP 28 Mai
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu