luni, 13 aprilie 2020

MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU MIERCURI 15 APRILIE 2020

PARTEA ÎNTÂI - ISTORIE PE ZILE (A. Evenimente, Nașteri); PERSOMALITĂȚI ROMÂNEȘTI

Evenimente




Nașteri

  • 1452Leonardo di ser Piero da Vinci (n. 15 aprilie 1452Vinci - d. 2 mai 1519Amboise), cunoscut sub numele de Leonardo da Vinci, a fost cel mai de seamă reprezentant al Renașterii italiene din perioada de apogeu a acesteia.[1] Spirit universalist: pictorsculptorarhitectmuzicianinginerinventatoranatomist, geolog, cartograf, botanist și scriitor. Leonardo da Vinci este considerat adesea cel mai de seamă geniu din întreaga istorie a omenirii.[2] Geniul său creator și spiritul său inventiv și-au pus amprenta asupra epocii, fiind considerat arhetipul omului renascentist, un spirit animat de o curiozitate nemaiîntâlnită până atunci, animat de o imaginație fără precedent în istorie. Este considerat unul din marii inovatori ai picturii și unul din cei mai mari pictori din istorie. Deși se fac speculații asupra metodelor sale empirice de studiu, viziunea lui Leonardo da Vinci asupra lumii este mai degrabă logică decât misterioasă.[3] Leonardo da Vinci este cunoscut în special ca pictor. Portretul Lisei Gherardini, soția lui Francesco del Giocondo, cunoscut sub numele de Mona Lisa (numele este de fapt Monna Lisa sau La Gioconda), aflat în colecția Muzeului Luvru începând cu 1797, este poate cel mai cunoscut portret realizat vreodată.[4] Fresca intitulată Cina cea de taină, din refectoriul mânăstirii dominicane Santa Maria delle Grazie din Milano, este cea mai cunoscută imagine religioasă a tuturor timpurilor.[5] „Omul Vitruvian” (numele complet este Le proporzioni del corpo umano secondo Vitruvio), un desen din 1490, însoțit de comentarii asupra operei arhitectului Vitruvius, este o imagine iconică, un adevărat simbol al Renașterii.[6] Cele câteva lucrări de pictură rămase în urma sa, împreună cu desenele și caietele sale de note științifice constituie o contribuție de o inestimabilă valoare pentru cultura umană, pentru artă și știință, rivalizând doar cu opera altui mare contemporan al său, Michelangelo Buonarotti. Spirit universalist și inventator înnăscut, Leonardo da Vinci a conceput mașini de zburat, un tanc, o mașină de socotit[7] și multe altele. Puține din invențiile sale au putut fi puse în practică în cursul vieții sale. Mici invenții, precum o mașină automată de bobinat și o mașină de încercat rezistența la întindere a firelor, au fost puse în aplicare încă de atunci. A făcut de asemenea mari descoperiri în domeniul anatomiei, ingineriei civile, opticii și hidrodinamicii, pe care, deși nu le-a publicat, au fost aplicate ulterior, influențând în mod categoric progresul științific. Artist orgolios, conștient de talentul său, într-o proverbială rivalitate cu marele său contemporan Michelangelo Buonarotti, se afirmă că ar fi notat în caietele sale, cu un an înaintea morții, Io continuerò... („voi dăinui...”) Această afirmație, devenită o adevărată legendă urbană, nu se regăsește însă în notele sale.[8][9] De altfel, singurele notițe păstrate din anul 1518 sunt câteva socoteli domestice, care par să fi fost scrise de către unul din servitorii săi. 
  • Casa din Anchiano în care a copilărit Leonardo da Vinci, 3km distanță de Vinci, Toscana.
    Studiu pentru un peisaj din Toscana, primul desen cunoscut al lui Leonardo, 1473, Galeria Uffizi
    Leonardo da Vinci s-a născut în data de 15 aprilie 1452 (pe stil vechi - pe stil nou se adaugă încă 9 zile, astfel că după calendarul actual, artistul s-a născut pe data de 23 aprilie), "la ora trei noaptea", nașterea sa fiind consemnată în jurnalul lui Ser Antonio, bunicul patern,[10][11], în orășelul Vinci din Toscana, pe valea inferioară a râului Arno, localitate aflată sub jurisdicția Republicii Florența, conduse de familia Medici, fiul nelegitim al lui Messer Piero Fruosino di Antonio da Vinci, un bogat notar florentin, și al Caterinei, țărancă.[12][13][14] Cercetătorul italian Francesco Cianchi, după ce a studiat timp de mai mulți ani registrele parohiale din Vinci și din împrejurimi, afirmă că nu a locuit în acea perioadă nici o persoană cu acest nume, și că în realitate, mama lui Leonardo ar fi fost o sclavă arabă, aparținând bogatului Vanni di Niccolo di Ser Vann, unul din clienții lui Piero Fruosino di Antonio da Vinci, sclavă creștinată, botezată Caterina.[15] Mama sa, după ce a fost eliberată, s-a căsătorit cu un localnic, un anume Acchattabriga di Piero del Vaccha. Tatăl său, la un an de la nașterea sa, se va căsători cu o anume Albiera, în vârstă de 16 ani, care moare în 1464, la 28 de ani, fără a avea copii. Ser Piero se va recăsători de încă 3 ori, având câte 6 copii din ultimele două căsătorii.[16] La moartea tatălui său, vor izbucni certuri între artist și cei 7 frați ai săi, moștenitorii legitimi ai lui Messer Piero, cu privire la împărțirea moștenirii. Leonardo nu avea un nume de familie în accepțiunea de azi, "da Vinci" însemnând pur și simplu "din Vinci", particula ser fiind adăugată pentru a indica faptul că tatăl său era un aristocrat. Se cunosc extrem de puține lucruri despre copilăria sa. Primii cinci ani din viață i-a petrecut alături de mama sa, în cătunul Anchiano, după care începând din 1457 a trăit în casa tatălui său, alături de acesta, un unchi, Francesco, și bunicii paterni, în micul oraș Vinci. Leonardo a primit o educație normală pentru copiii din familiile înstărite de atunci: scris, citit, latină, geometrie și matematică. Din copilărie, Leonardo menționează în notele sale doar două evenimente. Primul, pe când era în leagăn, când un zmeu de hârtie a coborât spre el, atingându-i buzele cu coada,[17] și al doilea, survenit câțiva ani mai apoi, pe când explora de unul singur împrejurimile casei mamei sale, a descoperit o peșteră, fiind îngrozit că un monstru ar putea să se găsească înăuntru, dar mânat de curiozitate a pătruns totuși în interior.[18] Primii ani din viața artistului au stârnit numeroase controverse printre biografii săi, fiind subiect de legendă. Giorgio Vasari, pictor și biograf al lui Leonardo, povestește cum un țăran din vecinătate și-a confecționat un scut, apoi i-a cerut tânărului da Vinci să picteze ceva pe fața acestuia. Leonardo ar fi pictat un monstru ce scotea foc pe nări, care avea un aspect atât de înfricoșător, încât ser Piero, tatăl băiatului, impresionat de talentul lui Leonardo, ar fi arătat scutul unui negustor de artă florentin, care l-a cumpărat imediat, vânzându-l mai apoi Ducelui de Milano. Pentru a-l răsplăti pe țăran, ser Piero ar fi cumpărat alt scut, decorat cu o inimă străpunsă de o săgeată, pe care l-a dat acestuia.[19] Nu putem ști cât de adevărată este această istorie, cert este însă că un desen al lui Leonardo da Vinci din aceeași perioadă, dovedește un talent și o predispoziție pentru perfecțiunea detaliului ieșite din comun. 
    Verrocchio, Botezul lui Cristos - Galeria UffiziFlorența
    În 1466, pe când avea 14 ani, Leonardo a devenit ucenicul artistului Andrea di Cione, cunoscut sub numele de Verrocchio, al cărui atelier era renumit în toată Florența.[20] În atelierul lui Verrocchio lucrau și alți ucenici, care vor deveni ulterior faimoși precum Domenico Ghirlandaio, Perugino, Botticelli, și Lorenzo di Credi.[21] Au urmat ani de studiu intens, Leonardo da Vinci fiind deprins cu tehnicile desenului, modelării artistice, cu tehnicile picturii în ulei și tempera, căpătând cunoștințele de bază necesare unui artist, fiind totodată inițiat în tainele metalurgiei și prelucrării metalelor, chimiei, mecanicii și tâmplăriei.[22] Cea mai mare parte a muncii din atelier era prestată de ucenici. Conform celor afirmate de Giorgio Vasari, Leonardo da Vinci ar fi colaborat cu Verrocchio la realizarea Botezului lui Cristos, pictând un înger care ridică roba lui Isus într-o manieră mult superioară de cea a maestrului său, încât Verrocchio, umilit, n-ar mai fi pictat niciodată. Tabloul este pictat în tempera și ulei și se găsește la Galeria Uffizi din Florența. Leonardo a pictat îngerul îngenuncheat din stânga, peisajul de fundal și a repictat trupul Mântuitorului. Diferența dintre cele două stiluri este evidentă, relevând stilul original și elegant al lui Leonardo. În aceeași perioadă, se presupune că artistul ar fi servit drept model pentru două lucrări ale lui Verrocchio, statuia de bronz a lui David de la Bargello, și Arhanghelul Rafael în tabloul Tobias și îngerul. În 1472, după șase ani de studiu și muncă susținută, Leonardo da Vinci, acum în vârstă de 20 de ani, s-a calificat maestru, fiind admis în Ghilda Sf. Luca, ghilda artiștilor și doctorilor. Deși tatăl său i-a oferit posibilitatea de a avea propriul atelier, era atât de atașat de cel ce-i fusese profesor, încât a continuat colaborarea cu acesta. 
    Leonardo da Vinci: Madona Benois1478 - Muzeul ErmitajSankt Petersburg
    În arhivele din 1476 ale tribunalului din Florența s-a descoperit un denunț anonim, în urma căruia patru tineri, printre care și Leonardo da Vinci, erau acuzați de sodomie. Deoarece denunțul nu era semnat iar acuzațiile n-au putut fi probate, dosarul a fost clasat. (Procesul Saltarelli) În Evul Mediu, pe tot teritoriul actualei Italii, în republicile italiene și pe tot cuprinsul statelor papale, actele de sodomie erau categoric interzise, delictele fiind instrumentate de Inchiziție, iar vinovații fiind pedepsiți prin ardere pe rug. Nu există informații privind viața și activitatea sa în următorii doi ani (până în 1478).[23] Cert este că în 1478 a părăsit atelierul lui Verrocchio, dar și casa părintească. Un anume "Anonimo" Gaddiano, afirmă că în 1480, Leonardo da Vinci locuia în palatul familiei Medici, și că lucra în grădina pieței San Marco, care găzduia un fel de academie de artiști, poeți și filozofi înființată și finanțată de aceeași familie. În ianuarie 1478, a primit deja prima comandă în calitate de artist independent, pictura unei bucăți din altarul Capelei Sf. Bernard din Palazzo Vecchio, urmată de a doua, în martie 1481, Adorația magilor, pentru călugării de la San Donato a Scopeto.[24] Nici una din comenzi nu a fost finalizată, cea de-a doua fiind abandonată datorită plecării artistului la Milano. Vasari povestește că Leonardo ar fi fost extrem de talentat ca muzician. În 1482, acesta ar fi realizat o liră din argint cu corpul de forma unui cap de cal,[25] și că Lorenzo de Medici l-ar fi trimis la Milano, pentru a dărui această liră Ducelui de Milano, Ludovico Sforza, cu scopul de a întări legăturile cu acesta.[26] Cu această ocazie, Leonardo da Vinci a compus o scrisoare, citată adesea, adresată ducelui Sforza, prin care îl informa despre aptitudinile sale inginerești și artistice.[27] Artistul a petrecut în Milano următorii 17 ani, din 1482 până în 1499. Printre primele lucrări importante care i-au fost comandate, se remarcă pictura Fecioara pe stânci, pentru Confreria Imaculatei Concepții și fresca intitulată Cina cea de Taină pentru mânăstirea Santa Maria delle Grazie.[28] În primăvara lui 1485, Leonardo da Vinci a călătorit în Regatul Ungariei, trimis de Sforza la principele Matei Corvin. Se presupune că ar fi pictat pentru acesta un tablou intitulat Sfânta Familie, căruia i s-a pierdut urma.[29] Între 1493 și 1495, în notele de socoteli zilnice ale artistului apare o femeie cu numele de Caterina. Atunci când aceasta a murit în 1495, lista cheltuielilor de înmormântare sugerează că ar fi vorba despre mama sa.[30]
    Leonardo da Vinci: Il Condottiere, 1480 - British Museum, Londra
    Leonardo da Vinci s-a implicat în multe proiecte pentru ducele Sforza, inclusiv crearea de care alegorice pentru diverse ocazii festive, proiectul domului catedralei din Milano, și modelul unei uriașe statui ecvestre a lui Francesco Sforza, predecesorul ducelui Ludovico. În vederea realizării acestei statui nemaivăzute, au fost procurate 70 de tone de bronz. Monumentul a rămas neterminat timp de mai mulți ani, o chestiune deja obișnuită pentru Leonardo. Modelul de lut al imensei statui a fost terminat în 1492. El depășea ca proporții singurele două mari statui ecvestre ale Renașterii, statuia lui Gattamelata din Padova, realizată de Donatello și statuia lui Bartolomeo Colleoni din Veneția, realizată de Verrocchio. Statuia lui Verrocchio a fost turnată în bronz abia în 1488, după moartea acestuia, și după ce Leonardo începuse deja să facă planurile detailate pentru turnarea în bronz a uriașei sale statui. Toată lumea era cu ochii ațintiți asupra uriașei statui, Michelangelo chiar a afirmat că va fi imposibil pentru Leonardo s-o toarne. În noiembrie 1494, bronzul destinat statuii a fost utilizat pentru confecționarea de tunuri care să apere orașul de invazia regelui Carol al VIII-lea al Franței. La începutul celui de-al doilea război italian, în 1499, trupele invadatoare franceze au luat la țintă modelul uriaș din lut al imensei statui. Odată ce Sforza a fost răsturnat de la putere, Leonardo da Vinci, împreună cu Salai, asistentul său, și cu unul din prieteni, matematicianul Luca Pacioli, au fost nevoiți să fugă din Milano la Veneția, unde a fost angajat ca arhitect militar și inginer, pentru a dezvolta sistemul de apărare al orașului contra unui atac naval. În anul 1500 s-a întors la Florența, unde el și tovarășii săi au fost oaspeții călugărilor de la mânăstirea Santissima Annunziata, care le-au oferit posibilitatea organizării unui atelier de lucru, unde, conform spuselor lui Vasari, Leonardo a creat macheta Fecioarei cu Pruncul și Sf. Ana și Sf. Ioan Botezătorul, o lucrare care a stârnit atâta admirație încât “bărbați și femei, tineri și bătrâni” s-au perindat prin fața ei “ca la o mare sărbătoare”. Atelierul a fost redescoperit în 2005, în timpul restaurării aripii în care funcționase timp de mai mulți ani departamentul de hărți militare.[31] În 1502, Leonardo se află la Cesena, în serviciul lui Cesare Borgia, fiul papei Alexandru VI, în calitate de arhitect militar și inginer, călătorind de-a lungul și de-a latul Italiei împreună cu patronul și protectorul său. În această calitate, Leonardo a creat mai multe hărți și planuri. Hărțile erau ceva extrem de rar în acea epocă, iar cele realizate de Leonardo par a avea o nouă concepție. Printre hărțile realizate atunci, se remarcă cea a văii Chiana, menită să ofere patronului său o imagine de ansamblu asupra teritoriului și pozițiilor fortificate. Harta a fost realizată în strânsă legătură cu alt proiect al său, un baraj înspre mare în Florența pentru a susține alimentarea cu apă a orașului. Artistul a revenit la Florența în 18 octombrie 1503, unde în următorii doi ani a desenat și pictat o frescă intitulată Bătălia de la Anghiari, lucrare comandată de Signorie, în paralel cu altă frescă, Bătălia de la Cascina, realizată de Michelangelo. Amândouă lucrările s-au pierdut. Compoziția lui Michelangelo este cunoscută datorită unei copii realizate de Aristotole da Sangallo în 1542.[32] Lucrarea lui Leonardo este cunoscută datorită schițelor pregătitoare și mai multor copii ale zonei centrale, cea mai bună dintre ele o datorăm pictorului Peter Paul Rubens. În 1504, da Vinci a făcut parte din comitetul pentru amplasarea statuii David a lui Michelangelo, contrar voinței autorului.[33] În 1506, s-a întors la Milano, împreună cu mulți din ucenicii săi, printre care Bernardino Luini, Giovanni Antonio Boltraffio și Marco d'Oggione, ultimul fiind cunoscut pentru copiile sale după Cina cea de Taină. Din păcate, nu a putut sta prea mult timp în Milano, deoarece tatăl său a murit în 1504, el trebuind să se întoarcă la Florența în 1507, pentru a rezolva problema moștenirii împreună cu frații săi. În 1508 s-a întors în Milano, unde a locuit în propria sa casă, situată aproape de Porta Orientale, în parohia Santa Babila. 
    Fecioara pe stânci - prima variantă (1483) Muzeul Luvru
    Începând din septembrie 1513, până în 1516, în timpul papei Leon X, Leonardo a petrecut mult timp în Cortile del Belvedere, în Vatican, unde în aceeași perioadă lucra și pictorul Raffaello Santi, cunoscut sub numele de Rafael. În octombrie 1515, regele Francisc I al Franței a recapturat orașul Milano. În 19 decembrie, Leonardo a fost prezent la întâlnirea dintre Francisc I și Papa Leon X, care a avut loc la Bologna.[34][35] Leonardo a primit o comandă din partea lui Francisc I de a realiza un leu mecanic, care putea să meargă, și care putea să-și deschidă pieptul pentru a da la iveală o tufă de crini.[36] Nu se cunoaște scopul pentru care a fost comandat acest leu mecanic, dar se presupune că era destinat să-l întâmpine pe rege la intrarea sa triumfală în Lyon, și probabil că a fost utilizat în cadrul convorbirilor de pace cu papa. Leul s-a pierdut, o replică mai mult sau mai puțin fidelă cu originalul a fost realizată de curând și se găsește la Muzeul din Bologna.[37] În 1516 a intrat în serviciul lui Francisc I, sub înalta protecție a acestuia, fiindu-i dată o locuință în Clos Lucé (Cloux), azi devenită muzeu, lângă reședința regală Château d'Amboise. Aici și-a petrecut ultimii ani din viață, însoțit de ucenicul său, contele Francesco Melzi, având alocată o pensie de 10,000 de scuzi italieni.
    Conacul Clos Lucé, ultimul domiciliu al lui Leonardo da Vinci
    Leonardo da Vinci s-a stins din viață la Clos Lucé, la 2 mai 1519. În ultimii ani, regele Francisc I și Leonardo deveniseră prieteni apropiați. Giorgio Vasari povestește că regele l-ar fi ținut de mână până în ultima clipă. Această istorie, foarte dragă francezilor, ilustrată de tabloul lui Jean Auguste Dominique Ingres, pare a fi mai degrabă o legendă, dat fiindcă în aceeași zi, de la Saint-Germain-en-Laye, Francisc I a emis un edict, în consecință nu putea fi la Clos Lucé. Alți cercetători au remarcat că edictul nu era semnat personal de rege. Vasari menționează că în ultimele zile, simțindu-și sfârșitul aproape, Leonardo a chemat un preot pentru a se spovedi și împărtăși. Conform dorinței sale, 60 de cerșetori au însoțit cortegiul funerar. Fiecare din aceștia a fost răsplătit cu o sumă de bani stabilită în prealabil de Leonardo. Principalul moștenitor și executorul testamentar al artistului a fost contele Melzi, care i-a fost alături până în ultima clipă. Lui i-au rămas picturile, desenele, biblioteca, uneltele și alte obiecte personale ale artistului, precum și o sumă de bani. Nu a fost uitat nici Salai, fostul său ucenic și tovarăș, la fel și credinciosul său servitor, Battista di Vilussis, fiecare primind jumătate din via lui Leonardo, frații artistului care și-au împărțit terenuri, și servitoarea sa, care a primit o „pelerină neagră, de bună calitate, cu marginea îmblănită”, ceea ce voia să însemne, că servitoarea sa putea participa la funeralii îmbrăcată „decent”.[38] Leonardo da Vinci a fost înmormântat în Capela Saint-Hubert a (castelului Amboise) Se cunosc extrem de puține amănunte privind viața personală a lui Leonardo da Vinci, deși a lăsat în urmă sute de pagini manuscrise. Nu există scrisori, scrieri poetice, jurnal personal sau memorii. Nicăieri în scrierile sale sau în cele ale contemporanilor săi nu apare vreo informație care să indice vreun interes afectiv față de vreo persoană. În consecință, nu se poate stabili cu certitudine dacă a avut vreo relație afectivă și/sau eventual sexuală, cu vreo persoană, bărbat sau femeie. Din contră, cei care l-au cunoscut, vorbesc despre o existență aproape ascetică, dedicată trup și suflet artei și științei. Una din notele sale conține câteva referințe privind sexualitatea și procreația:
    • "Actul procreației și tot ce are legătură cu el este atât de dezgustător încât oamenii ar dispărea dacă nu ar interveni ceva fețe drăgălașe sau dispoziții senzuale."[39]
    Această frază a fost interpretată în fel și chip, cu scopul de a defini orientarea sexuală a artistului. 

    Opera artistică[modificare | modificare sursă]

    Pictura[modificare | modificare sursă]

    În ciuda renumelui pe care și l-a câștigat, cu precădere în sec.20, în calitate de om de știință și inventator, timp de patru secole după moartea sa, Leonardo da Vinci a rămas în conștiința colectivă drept unul din cei mai mari pictori, deși numărul lucrărilor rămase în urma sa este extrem de redus, în raport cu alți contemporani de-ai săi. Lucrările sale certe, ca și cele atribuite lui au o valoare inestimabilă, iar ultimele care s-au vândut, au atins prețuri fabuloase. Încă din timpul vieții, pe la 1490, Leonardo era descris ca un pictor “divin”, faima sa sporind cu trecerea anilor. Leonardo rămâne în istoria picturii prin câteva lucrări care au fost remarcate încă din timpul vieții sale datorită tehnicii inovatoare, perfecțiunea detaliilor, a celor anatomice în primul rând, apoi se remarcă iluminarea savantă, interesul său pentru fizionomie și pentru modul în care aceasta poate exprima emoții și sentimente, modul în care a utilizat corpul uman pentru compoziții figurative, coloristica inovatoare și subtilitatea gradată a tonurilor. Toate aceste calități pot fi recunoscute cu ușurință în lucrările sale cele mai cunoscute: Monna Lisa, Cina cea de Taină, Fecioara pe stânci.[53]

    Lucrări din tinerețe[modificare | modificare sursă]

    Buna Vestire (1475-1480) una din primele lucrări ale lui Leonardo da Vinci, Uffizi, 98x217 cm
    Prima lucrare realizată de Leonardo da Vinci a fost Botezul lui Cristos, lucrare atribuită lui Verrochio, realizată în colaborare cu acesta. Din aceeași perioadă datează alte două lucrări, amândouă cu titlul Buna Vestire. Una are dimensiuni reduse, 59x14 cm. Este o "predella", o bucată care ar trebui să se potrivească la baza unei compoziții mai mari, în cazul de față, o lucrare aparținând lui Lorenzo di Credi, de care a fost separată ulterior. A doua bună vestire este o lucrare de dimensiuni ceva mai mari, cu o lățime de 217 cm. În ambele lucrări, Leonardo da Vinci a utilizat un aranjament clasic, prezent și în două binecunoscute lucrări ale lui Fra Angelico, cu Fecioara stând în genunchi sau în picioare, în dreapta imaginii, în stânga un înger în profil, cu o îmbrăcăminte sofisticată. Deși anterior atribuită lui Ghirlandaio, lucrarea este azi atribuită lui Leonardo.[54] În lucrarea cea mică, Sfânta Fecioară pleacă ochii și își împreunează mâinile într-un gest care vrea să exprime supunere față de voința Domnului. În a doua lucrare, din contră, Sfânta Fecioară nu este de loc supusă. Tânăra ce o reprezintă, întreruptă din lectură de neașteptatul emisar, pune un deget de-a curmezișul Bibliei, pentru a marca locul în care i-a fost întreruptă lectura, ridicând mâna în semn de surpriză. Tânăra femeie acceptă rolul de mamă a Domnului, nu cu resemnare, ci cu încredere. În această lucrare, Leonardo da Vinci reprezintă dimensiunea umană a Sfintei Fecioare, recunoscând rolul umanității în încarnarea Domnului.

    Lucrările din anii 1480[modificare | modificare sursă]

    Lucrarea Sf. Ieronim în pustietate, cca. 1480, Pinacoteca Vaticana, Roma
    În 1480, Leonardo a primit două comenzi extrem de importante și a început o altă lucrare care se va dovedi revoluționară din punct de vedere al compoziției. Două din cele trei lucrări nu au mai fost terminate, iar a treia a constituit subiectul unor discuții interminabile, privind termenele și prețul. Una din lucrări este intitulată Sf. Ieronim în pustietate. Unul din cercetătorii vieții și operei lui Leonardo, Liana Bortolon, asociază această lucrare cu o perioadă dificilă din viața artistului, relevată de una din însemnările sale: „... gândeam că învăț să trăiesc, (în realitate) învățam să mor”. Lucrarea odată începută, compoziția poate fi văzută, fiind extrem de neobișnuită. Lucrarea, care prin secolul al XVIII-lea îi aparținea Angelicăi Kauffman, a fost mai apoi tăiată în două. Cele două bucăți au fost regăsite ulterior, prima într-un târg de vechituri, și a doua, în atelierul unui curelar, fiind mai apoi reunite pentru a forma compoziția originală. .[55] Este posibil ca totuși anumite zone periferice ale compoziției originale să lipsească. Sf. Ieronim ocupă zona centrală a lucrării, așezat după o linie ușor înclinată, și văzut cumva dintr-o perspectivă aeriană. Îngenuncheat, cu un braț întins în lateral, cu privirea fixă, îndreptată în direcție opusă, postura personajului pare desprinsă din studiile anatomice ale artistului. În prim plan, în dreapta, întins de-a curmezișul, simbolul preferat al artistului, un leu, formează o dublă spirală la baza compoziției. O altă inovație este planul de fundal cu stânci colțuroase abia schițat, din care se detașează personajele principale.
    Aceeași concepție novatoare în ceea ce privește compoziția, elementele de fundal și dramatismul subiectului apar în altă capodoperă neterminată, intitulată Adorația Magilor, comandă a călugărilor din mânăstirea San Donato din Scopeto. Este o compoziție complexă, cu dimensiunea de cca. 250 x 250 cm. În vederea realizării acesteia, Leonardo a făcut numeroase schițe și desene preliminare, inclusiv unul extrem de detailat în perspectivă liniară cu ruine, care formează o parte din fundalul scenei. Din păcate, în 1482, la ordinul lui Lorenzo de Medici, artistul a plecat la Milano, pentru a câștiga bunăvoința lui Ludovico Sforza (Il Moro, adică “maurul”), lucrarea fiind abandonată.
    A treia lucrare importantă din această perioadă este Fecioara pe stânci, lucrare comandată de Confreria Imaculatei Concepții. Lucrarea, realizată cu concursul lui Giovanni Ambrogio de Predis, trebuia să completeze o parte a altarului, construit deja.[56] Leonardo a ales să picteze un moment apocrif al copilăriei lui Isus, în care Ioan Botezătorul, protejat de un înger, întâlnește Sfânta Familie în drumul spre Egipt. În această scenă, Ioan îl recunoaște pe Isus drept Cristos, Fiul Domnului. Scena emoționantă, de o frumusețe deosebită, impresionează prin grația personajelor ce-l înconjoară pe pruncul Isus, într-un peisaj sălbatic, dominat de stânci și cascade.[57] Deși lucrarea este destul de mare, 200 x 120 cm, nu este atât de complexă pe cât au dorit călugării de la San Donato, având doar patru personaje în loc de cele cca. cincizeci cerute, și un peisaj sălbatic în loc de unul arhitectural. Lucrarea a fost totuși terminată, practic au fost executate două versiuni ale aceleiași lucrări, una rămasă să decoreze capela Confreriei, cealaltă rămânând în posesia lui Leonardo da Vinci, care a luat-o cu el în Franța. Călugării nu au obținut însă lucrarea, și nici de Predis nu a văzut nici un ban pentru munca sa, decât mult mai târziu.[58]

    Lucrările din anii 1490[modificare | modificare sursă]

    Cea mai renumită lucrare a lui Leonardo da Vinci, realizată în 1490, a fost Cina cea de Taină, o frescă pictată în refectoriul (sala de mese) mânăstirii Santa Maria della Grazie din Milano. Fresca reprezintă momentul în care Isus, înconjurat de discipolii săi, ia ultima cină, înainte să fie arestat și condamnat la moarte, surprinzând exact momentul în care acesta rostește fraza profetică: “unul din voi mă va vinde”. Scena surprinde consternarea discipolilor Mântuitorului la auzul vorbelor acestuia. Scriitorul Matteo Bandello povestește cum Leonardo lucra în unele zile de dimineață până seara, fără a se opri nici măcar pentru a mânca, după care urmau câteva zile în care nu mai picta absolut deloc.[59] Modul de lucru al artistului era dincolo de puterea de înțelegere a călugărilor, astfel că, exasperați, aceștia au cerut lui Ludovico Sforza să intervină.[60] Atunci când a fost terminată, fresca a fost unanim aclamată, fiind considerată o capodoperă. Din păcate, tehnica utilizată de Leonardo, tempera, prin care acesta dorea obținerea de culori mai vii, s-a dovedit inadecvată substratului pe care a fost aplicată, umezeala datorată apropierii de bucătărie, a condus la deformarea și scorojirea acesteia, astfel încât un vizitator al mânăstirii, 100 de ani mai târziu, o descria drept o “ruină”.[61] Cu toate acestea, fresca lui Leonardo rămâne una din cele mai cunoscute opere de artă religioasă din istorie, fiind reprodusă pe orice, de la tricouri, până la celebrele “carpete de pus pe perete”.

    Lucrările din anii 1500[modificare | modificare sursă]

    Mona Lisa (1503-1506), Muzeul Luvru
    Dintre lucrările realizate de Leonardo în secolul al XVI-lea, de departe cea mai renumită este Mona Lisa, mai precis „Mona Lisa” sau „La Gioconda”. Acest portret de mici dimensiuni este incontestabil cea mai renumită pictură din lume. Renumele său se datorează zâmbetului misterios al femeii, subliniat de artist prin umbrirea colțurilor gurii și ochilor, astfel că natura sau sursa acestui zâmbet cu subînțeles nu poate fi descifrată. Această tehnică de umbrire s-a numit “sfumato” sau “fumul lui Leonardo”. Vasari, despre care se spune că a cunoscut această lucrare doar din auzite, afirmă că “zâmbetul ei este atât de plăcut, încât pare a fi de origine mai degrabă divină decât omenească”.[62] Dacă Vasari a văzut sau nu tabloul, este subiectul unei controverse printre istorici. Unul din argumentele principale ale celor care susțin că nu a văzut niciodată această lucrare, este că el descrie modelul ca având sprâncene. Unii autori, precum Daniel Arasse, au lansat ipoteza că Leonardo ar fi pictat sprâncenele modelului, dar că acestea ar fi fost eliminate ulterior, nefiind la modă pe la mijlocul secolului al XVI-lea. Analiza lucrării, scanate la rezoluție înaltă de către Pascal Cotte, a arătat că Mona Lisa fusese realmente pictată inițial cu gene și sprâncene, dar că acestea au fost ulterior eliminate.[63] Se mai poate remarca rochia fără ornamente, astfel încât privirea e atrasă de ochi și de mâini, ca și de peisajul din fundal, totul pictat cu tușe extrem de fine, aproape insesizabile. Mai trebuie adăugată starea perfectă de conservare a lucrării și lipsa intervențiilor ulterioare, fapt extrem de rar la o pictură cu asemenea vechime.[64]
    În tabloul Fecioara cu Pruncul și Sf. Ana, compoziția este din nou concepută sub forma unor personaje în natură, amintind de Sf. Ieronim, cu personajul surprins într-o postură înclinată. Ceea ce face această lucrare extrem de originală, este că cele două personaje înclinate par să se suprapună. Maria este așezată pe genunchii mamei sale, Sf. Ana. Ea este aplecată puțin în față, spre pruncul Isus care se joacă cu un miel. Compoziția a fost copiată de multe ori și a influențat mulți artiști, printre care MichelangeloRafaelAndrea del Sarto, Pontormo și Correggio. Această schemă compozițională a fost de asemenea adoptată de pictorii venețieni Tintoretto și Paolo Veronese.[65]

    Desen[modificare | modificare sursă]

    Omul Vitruvian - cca.1485 - Academia, Veneția
    Leonardo da Vinci nu a fost un pictor extrem de prolific precum mulți dintre contemporanii săi. În schimb, a desenat enorm. Caietele sale conțin sute de schițe, dar și desene detailate ale diverselor aspecte care i-au atras atenția. De asemenea există multe studii preliminare ale picturilor pe care le-a realizat sau pe care plănuia să le realizeze, cum ar fi cele pentru Adorația Magilor, Fecioara pe stânci și Cina cea de Taină. Primul desen cunoscut al artistului este intitulat “Peisaj din Valea râului Arno” și datează din 1473. Se observă râul, munții, Castelul Montelupo și ogoarele din jur.[66] Unul din cele mai cunoscute desene ale sale se intitulează “Omul vitruvian”, un studiu al proporțiilor corpului uman, un “Cap de înger” pentru Fecioara pe stânci, la Luvru, un studiu botanic intitulat “Steaua din Bethlehem” și un desen de mari dimensiuni (160x100 cm) realizat cu cretă neagră pe hârtie colorată, desen pentru Fecioara cu Pruncul și Sf. Ana și Sf. Ioan Botezătorul, la National Gallery, în Londra. Desenele relevă o tehnică “sfumato” pentru realizarea umbrelor, în același stil aplicat în cazul Monei Lisa. Este cert faptul că Leonardo n-a făcut niciodată vreo pictură după acel desen, tabloul Fecioara cu Pruncul cu Sf. Ana, fiind cea mai apropiată variantă.[67] O altă serie de desene include figuri umane deformate, uneori exagerat, mulți se referă la ele ca la un fel de caricaturi, sunt studii ale expresiei fețelor umane, folosind diverse modele întâlnite în cele mai diverse locuri. Vasari chiar povestește că atunci când Leonardo observa pe stradă vreo persoană cu o figură care i se părea interesantă, o urmărea, studiind-o îndelung.[68] Există numeroase studii de tineri, asociate adesea cu ucenicul său Salai, cu o caracteristică deosebită, ceea ce azi numim “profil grec”, adică un profil la care se poate trasa o linie dreaptă din frunte până în vârful nasului, cu șaua dintre nas și frunte extrem de sus, formă întâlnită la multe statui grecești antice. Acest profil contrastează adesea cu profilul “roman”, războinic. Salai este adesea desenat cu o costumație sofisticată și bizară. Alte desene, extrem de detailate, sunt studii ale unor draperii, un element adesea nelipsit în pictura epocii. În desenele din tinerețe ale artistului chiar se remarcă o extraordinară dexteritate în desenarea acestora. Un alt desen renumit este o scenă macabră desenată în 1479 în Florența, reprezentându-l pe Bernardo Baroncelli spânzurat, în legătură cu asasinarea lui Giuliano, fratele lui Lorenzo de Medici, în cazul conspirației Pazzi. 

    Studii și invenții[modificare | modificare sursă]

    Manuscrise și note[modificare | modificare sursă]

    Pagina cu studiul unui embrion uman în uter
    Umanismul renascentist nu trasa o graniță categorică între știință și artă, astfel încât studiile științifice și inginerești ale lui Leonardo da Vinci sunt cel puțin la fel de impresionante și inovative pe cât sunt lucrările sale artistice. Studiile sale se regăsesc în cca. 13 000 de pagini de note și schițe, la care a lucrat aproape zilnic, de-a lungul întregii vieți. Multe din notele sale sunt scrise în oglindă, aceasta părând a fi mai degrabă din rațiuni practice, decât din motivul de a păstra vreun secret ascuns. Din cauză că scria cu mâna stângă, este posibil să-i fi fost mai ușor să scrie de la dreapta la stânga. Notele sale relevă o paletă extrem de largă de preocupări, de la banale liste de cumpărături zilnice și datorii, până la desene de aripi și pantofi pentru mers pe apă. Se regăsesc de asemenea, compoziții pentru pictură, studii și detalii de draperii, animale, copii, disecții de organe, studii de plante, formațiuni stâncoase, vârtejuri acvatice, mașini de război, mașini de zburat, studii de arhitectură. Aceste caiete, de diverse tipuri și mărimi, au fost împrăștiate de prieteni și moștenitori după moartea sa, marea majoritate ajungând în final în colecții de prestigiu, precum Royal Library de la Windsor Castle, Muzeul Luvru, Biblioteca Nacional de España, Victoria and Albert Museum, Biblioteca Ambrosiana care conține cele 12 volume ale Codexului Atlanticus și British Library din Londra care deține o parte a Codexului Arundel.[69] Codex Leicester este singura lucrare științifică majoră aparținând lui Leonardo, aflată într-o colecție privată. Se găsește în posesia lui Bill Gates, fiind expusă în diverse locuri din lume o dată pe an. Notele lui Leonardo par a fi realizate special pentru a fi tipărite, dat fiindcă multe coli au formă și ordine care facilitează tipărirea. În multe cazuri privesc un singur subiect, bunăoară, în cazul inimii unui embrion uman, subiectul este acoperit cu observații și desene pe o singură coală.[70] Nu se cunoaște motivul pentru care Leonardo nu le-a publicat în timpul vieții.

    Studii științifice[modificare | modificare sursă]

    Rhombicuboctahedronul din cartea lui Pacioli, De Divina Proportione
    Pasiunea pentru știință a lui Leonardo a fost mai degrabă contemplativă. El s-a străduit să înțeleagă diverse fenomene descriindu-le în mod minuțios și reprezentându-le printr-un desen detailat, fără a dezvolta experimente practice și/sau explicații teoretice, dat fiindcă îi lipseau pregătirea matematică și cunoștințele de limbă latină. Din această cauză, cercetătorii contemporani cu el au ignorat în bună măsură lucrările sale științifice, deși la un moment dat, Leonardo însuși se străduia să învețe singur latina. În 1490, el studia matematica cu Luca Pacioli, pregătind o serie de desene de solide de formă regulată pentru a fi gravate pe plăcile pentru ilustrațiile din cartea lui Pacioli, De divina proportione, publicată în 1509. Din conținutul jurnalelor sale rezultă că plănuia să publice o serie de tratate asupra mai multor subiecte. Se spune că în cursul vizitei din 1517 a secretarului Cardinalului Ludovic de Aragon, ar fi fost observat un tratat coerent de anatomie.[71] Aspecte privind studiile sale de anatomie, lumină și peisaj, au fost reunite pentru a fi publicate, de către ucenicul său, Contele Francesco Melzi, și publicate ulterior sub numele de Tratat de Pictură de Leonardo da Vinci, în Franța și Italia în 1651, și în Germania în 1724.[72] Daniel Arasse afirmă că tratatul, apărut în Franța în nu mai puțin de 62 de ediții în numai 50 de ani, a făcut ca Leonardo să fie văzut ca un precursor al învățământului academic de artă. Cu toate că experimentele lui Leonardo au urmat metode științifice clare, o analiză recentă a activității sale ca om de știință, analiză făcută de Frtijof Capra, afirmă că Leonardo era complet diferit de savanți precum Isaac Newton sau Galileo Galilei, el căutând să integreze arta cu știința în cel mai pur spirit renascentist.[73]

    Studii de anatomie[modificare | modificare sursă]

    Studiu anatomic al mâinii, 1510
    Leonardo a căpătat primele noțiuni de anatomie pe când își făcea ucenicia în atelierul lui Verrocchio. Acesta insista față de ucenicii săi asupra importanței studiului anatomiei umane. În calitate de artist, pasionat de anatomie, Leonardo da Vinci a devenit repede un adevărat specialist în “anatomie topografică”. A realizat astfel o mulțime de studii, constând în desene amănunțite de mușchi, tendoane și alte detalii anatomice vizibile. Devenit ulterior artist de renume, i s-a acordat permisiunea de face disecție de cadavre la Spitalul Santa Maria Nuova din Florența, și ulterior în spitale din Milano și Roma. Între 1510 și 1511 a colaborat în acest sens cu doctorul Marcantonio della Torre. Leonardo a realizat peste 240 de desene extrem de detailate, pe care le-a descris cu cca. 13 000 de cuvinte, în vederea publicării unui tratat de anatomie. Toate acestea au rămas la Francesco Melzi, care intenționa să le publice, dar și el a fost depășit de complexitatea problemelor apărute, în special datorită scrisului lui Leonardo da Vinci. Aceste probleme rămăseseră încă nerezolvate în momentul decesului lui Melzi, și încă alți 50 de ani după, astfel încât numai o mică parte din materialul cu privire la anatomie a fost inclusă în tratatul de pictură, publicat în 1632 în Franța.[58][74] În timp ce Melzi ordona materialul pe capitole, acesta a fost examinat de mulți artiști și anatomiști, printre care, Giorgio Vasari, Benvenuto Cellini și Albrecht Dürer, care a făcut mai multe desene după materialul lăsat de Leonardo. Desenele anatomice ale lui Leonardo includ numeroase studii privind scheletul uman, părțile lui componente, precum și studii privind mușchii și tendoanele. A studiat de asemenea mecanica scheletului omenesc și forțele musculare, prefigurând știința modernă a biomecanicii.[75] A mai desenat inima, sistemul circulator și vascular, organele sexuale, alte organe interne și a fost printre primii care a desenat un embrion uman în uter. Desenele realizate și modul de notare a indicațiilor și explicațiilor erau extrem de avansate pentru acea vreme; se consideră că, dacă ar fi fost publicate atunci, ar fi contribuit substanțial la progresul medicinei.[76][77] Ca artist, Leonardo a studiat efectele emoționale asupra fizionomiei, studiind în special efectele furiei. De asemenea, a studiat și desenat diformități ale feței și semne ale nebuniei. A studiat de asemenea anatomia multor animale, disecând vaci, urși, maimuțe, păsări și broaște, comparând anatomia acestora cu cea a omului, și a făcut o serie de studii asupra cailor.

    Inginerie și invenții[modificare | modificare sursă]

    Schiță de biserică înconjurată de capele
    Studiu de mașină zburătoare, 1488
    Încă din timpul vieții, Leonardo da Vinci a fost considerat unul din cei mai mari ingineri ai timpului său. În scrisoarea de prezentare ce-o trimisese ducelui Ludovico Sforza (Il Moro), Leonardo afirma că este capabil să construiască tot felul de mașini capabile să asigure protecția orașului în cazul unui asediu. Atunci când a fugit la Veneția în 1499, și-a găsit imediat o slujbă de inginer militar, prin concepția și construcția unui sistem mobil de baricade, care să protejeze orașul de atacuri din exterior. De asemenea, a realizat un proiect de deviere a râului Arno, proiect la care a colaborat cu Niccolò Machiavelli.[78][79] Notele artistului cuprind o mulțime de invenții, multe din ele, inutile sau fanteziste, precum un instrument muzical (viola organista), un cavaler mecanic (robot) și un tun cu abur, dar și altele utile, precum pompe hidraulice, mecanisme cu clichet reversibile și proiectile de mortier. În 1502, Leonardo da Vinci a desenat un pod suspendat, parte a unui proiect mai amplu pentru sultanul Baiazid al II-lea, podul fiind destinat să traverseze intrarea în Bosfor, cunoscută drept Cornul de Aur. Baiazid nu a acceptat proiectul, considerându-l irealizabil. Concepția lui Leonardo a fost reînviată în 2001, atunci când podul Vebjørn Sand Da Vinci Project, ce se baza pe ideea sa, a fost realizat în Norvegia.[80][81] Însă ceea ce l-a fascinat cel mai mult de-a lungul întregii sale vieți a fost zborul. Leonardo a studiat zborul păsărilor, și a scris mai multe studii despre acesta, printre care Codexul asupra zborului păsărilor din 1505. A conceput și diverse aparate de zburat, printre care una cu aripi batante (ornitopter) și o mașină de zburat cu aripă rotativă (helicopter). Postul de televiziune britanic Canal Four a comandat realizarea unui film documentar intitulat Leonardo's Dream Machines, pentru o emisiune din 2003. Proiectele lui Leonardo pentru o parașută și pentru o arbaletă gigant, au fost interpretate, realizate cu mijloacele acelei epoci și testate cu succes.[82] Multe din proiectele lui Leonardo s-au dovedit astfel fezabile.

    Influențe[modificare | modificare sursă]

    Sf, Ioan Botezătorul 1514, modelul este Salai, Muzeul Luvru
    În tinerețea lui Leonardo da Vinci, Florența era centrul Renașterii creștine, un focar de cultură și civilizație. Artistul și-a început ucenicia în 1466, în atelierul lui Verrocchio, an în care maestrul acestuia, marele sculptor Donatello, se stingea din viață. Pictorul Ucello, ale cărui experimente cu perspectiva dezvoltaseră tehnica de realizare a peisajelor, era în amurgul vieții. Pictorii Piero della Francesca și Fra Filippo Lippi, sculptorul Luca della Robbia, arhitectul și scriitorul Leon Battista Alberti, toți erau sexagenari. Verrocchio era artistul de succes al generației următoare, împreună cu Antonio Pollaiuolo și cu sculptorul Mino da Fiesole.[83] Leonardo da Vinci și-a petrecut tinerețea în Florența, un oraș a cârui faimă creștea prin operele acestor artiști și prin cele ale contemporanilor lui Donatello, precum Masaccio, ale cărui fresce erau pline de realism și emoție, dar și Lorenzo Ghiberti, ale cărui Porți ale Paradisului ilustrau arta combinației dintre compoziții complexe cu multe personaje și fundalul arhitectural. Piero della Francesca realizase un studiu detailat al perspectivei,[84] fiind totodată primul pictor care a realizat un studiu științific al luminii. Aceste studii, împreună cu tratatul despre pictură al lui Leone Battista Alberti, De Pictura (1435), au avut un profund impact asupra tânărului Leonardo. Lucrarea lui Massaccio, Alungarea din Grădina Edenului, care îi prezintă pe Adam și Eva goi și neajutorați, reprezintă o imagine extrem de expresivă a corpului uman, pictat în trei dimensiuni prin utilizarea clarobscurului, a luminilor și umbrelor, tehnică ce va fi dezvoltată în operele de mai târziu ale lui Leonardo de așa manieră, încât va influența în mod categoric dezvoltarea ulterioară a picturii. Dimensiunea umanistă a lui David al lui Donatello se va regăsi în lucrările de mai târziu ale artistului, cu precădere în Sf. Ioan Botezătorul. O tradiție răspândită printre pictorii florentini era realizarea de mici lucrări reprezentând pe Sf. Fecioară cu pruncul Isus. Multe din acestea au fost realizate în tempera sau teracotă glazurată în atelierele lui Filippo Lippi, Verrocchio sau ale familiei prolificului Luca della Robbia. Lucrările timpurii de acest gen ale lui Leonardo, precum Madona cu garoafă sau Madona Benois, au urmat această tradiție, în timp ce acesta începea să se detașeze de tipare, precum în Madona Benois, în care Sf. Fecioară este ușor aplecată înspre pruncul Isus, așezat în colțul opus. Această formulă compozițională va fi dezvoltată ulterior de Leonardo în Fecioara cu Pruncul și Sf. Ana. Leonardo a fost contemporan cu Botticelli, Domenico Ghirlandaio și Perugino, toți trei puțin mai în vârstă decât el. A fost coleg cu toți trei în atelierul lui Verrocchio, și la “Academia” de Medici. Botticelli în special, era deosebit de apreciat de familia de Medici, astfel încât succesul material îi era asigurat. Ghirlandaio și Perugino erau de asemenea extrem de prolifici și conduceau mari ateliere de pictură. Amândoi aveau comenzi importante, fiind deosebit de apreciați, Ghirlandaio pentru abilitatea de a strecura pe bogătașii Florenței printre sfinții din mari fresce cu subiect religios, iar Perugino pentru abilitatea de a picta mulțimi de sfinți și îngeri cu chipuri inocente. Acestor trei pictori, Botticelli, Ghirlandaio și Perugino, li s-a încredințat o comandă grandioasă, pictura pereților Capelei Sixtine, lucrarea începând în 1479, cu un prim contract cu Perugino. Leonardo nu a fost implicat în această importantă lucrare. Prima comandă mai serioasă pe care a primit-o, Adorația Magilor, pentru călugării din Scopeto, nu va fi niciodată finalizată. În 1476, pe când lucra în atelierul lui Verrocchio, Altarul Portinari, realizat de Hugo van der Goes, a fost adus în Florența, lucrare ce ilustra tehnica picturală a olandezilor, a avut un impact semnificativ asupra pictorilor florentini, cu precădere asupra lui Ghirlandaio, Perugino și Leonardo. În 1479, pictorul sicilian Antonello da Messina, care lucra exclusiv în ulei, a călătorit în nord, spre Veneția, unde Giovanni Bellini adoptase și el pictura în ulei, făcând din aceasta, tehnica preferată de pictorii venețieni. Leonardo va vizita și el Veneția mai târziu. La fel ca și cei doi mari arhitecți din vremea sa, Bramante și Antonio da Sangallo cel Bătrân, Leonardo a conceput planuri de biserici, care apar prin hârtiile sale, biserici niciodată realizate. Contemporan cu Leonardo a fost și Lorenzo de Medici (il Magnifico, cunoscut și sub numele de Lorenzo Magnificul), care era cu trei ani mai în vârstă, și cu fratele său mai tânăr, Giuliano, asasinat în urma Conspirației Pazzi, în 1478. Ludovico Sforza (Il Moro), cel care a condus Milano între 1479 și 1499, la care Leonardo a fost trimis ca ambasador din ordinul familiei Medici, era și el de aceeași vârstă cu Leonardo. Împreună cu Alberti, Leonardo a vizitat casa familiei Medici, în care a cunoscut câțiva bătrâni filozofi, printre care pe Marsiglio Ficino, adept al Neo-Platonismului, Cristoforo Landino, autor de comentarii la scrierile clasice, și John Argyropoulos, profesor de greacă și traducător al lui Aristotel. Asociat de asemenea cu această adevărată academie patronată de familia de Medici, era un personaj strălucitor, tânărul poet și filozof, Pico della Mirandola.[85] Artistul avea să noteze mai târziu pe marginea unei pagini de jurnal: “Medici m-au ridicat, dar tot ei m-au distrus”. Nu există nici un dubiu că datorită lui Lorenzo Magnificul, artistul a primit o funcție importantă la curtea din Milano, astfel încât această frază enigmatică nu a putut fi descifrată. Deși din generații diferite, Leonardo, împreună cu Michelangelo și Rafael, sunt considerați giganții perioadei de apogeu a Renașterii. La nașterea lui Michelangelo, Leonardo avea 23 de ani, și 31, la nașterea lui Rafael. Acesta din urmă a trăit puțin, încetând din viață la 37 de ani, în 1520, un an după Leonardo, însă Michelangelo a trăit și a creat opere nemuritoare încă 45 de ani.[86][87]

    Faimă și reputație[modificare | modificare sursă]

    Moartea lui Leonardo da Vinci de Jean Auguste Dominique Ingres
    Încă din timpul vieții Leonardo era atât de renumit, încât regele Franței îl considera un fel de trofeu, de comoară neprețuită a țării sale, declarând că avea să stea pe cheltuiala sa până la sfârșitul vieții. Deși este aproape sigur că regele nu a fost prezent în momentul în care Leonardo a trecut în neființă, legenda spune că acesta s-ar fi stins în brațele acestuia. Jean Auguste Dominique Ingres a pictat chiar un tablou romantic ilustrând această scenă dramatică. Interesul pentru opera sa nu a scăzut niciodată, mulțimile făceau încă de atunci coadă să-i vadă lucrările, ca și azi de altfel. Giorgio Vasari a introdus un capitol special dedicat lui Leonardo în cartea sa, în care îl descrie astfel:
  • 1489Mimar Sinan, arhitect otoman (d. 1588)
  • 1552Pietro Cataldi, matematician italian (d. 1626)
  • 1641Robert Sibbald, medic scoțian (d. 1722)
  • 1642Suleiman al II-lea, sultan al Imperiului Otoman (d. 1691)
  • 1646Christian al V-lea (15 aprilie 1646 – 25 august 1699), a fost rege al Danemarcei și al Norvegiei din 1670 până în 1699. A fost fiul regelui Frederic al III-lea al Danemarcei și al reginei Sophie Amalie de Braunschweig-Lüneburg. S-a căsătorit cu Charlotte Amalie de Hesse-Kassel la 14 mai 1667 la Nykøbing și a devenit rege la 9 februarie 1670. Cristian a fost ales succesor al tatălui său în iunie 1650, cu toate acestea, nu a era în virtutea lui să aleagă, ci a rezultat succesiunea automată, care fusese autorizată prin Legea Regala în 1665. În august în același ani, el a fost primit ca atare la Copenhaga, în septembrie, în Odense și Viborg, și în iulie 1656, în Christiania, Norvegia. Cristian a fost sub conducerea lui Christoffer Parsberg într-o călătorie lungă în străinătate, în Olanda, Anglia, Franța și acasă prin Germania. El a primit prin această călătorie, posibilitatea de a vedea absolutismul cum avansează în realizarea sa cea mai splendidă sub tânărul Ludovic al XIV-lea, și teoria dreptului divin al regilor. În august 1663, Cristian s-a întors acasă. Fiind primul care a fost urcat pe tron ca rege unic, la încoronarea și ungerea sa ca rege în 1671, a fost introdus un nou brand ceremonial magnific și au fost achiziționate noi bijuterii pentru prețioasa coroană. Christian al V-lea a fost un rege popular dar imaginea lui a fost umbrită de încercarea sa nereușită să recâștige Skåneland pentru Danemarca în al doilea război scanian. Războiul a epuizat resursele economice ale Danemarcei.[1]
    Reacția lui Cristian de a apela la oamenii de rând poate fi explicată prin faptul că a permis danezilor obișnuiți să intre în serviciul de stat, dar încercările sale de a restrânge influența însemnau continuarea tatălui său față de absolutism. Pentru a se acomoda cu non-aristocrații în serviciul de stat, el a creat noi rânduri nobile și de baroni.
    După Războiul Scanian, sora lui, prințesa Ulrike Eleonora a Danemarcei, s-a căsătorit cu regele suedez Carol al XI-lea, a cărui mamă a fost un susținător solid al ducelui de Holstein-Gottorp. În ciuda legăturilor de familie, un război între cumnați a fost aproape din nou în 1689, când Carol al XI-lea aproape a provocat o confruntare cu Danemarca, prin sprijinul său cu exilatul Cristian Albert, Duce de Holstein-Gottorp la pretențiile sale la Holstein-Gottorp în Schleswig-Holstein.
    La fel ca și Carol al XI-lea, care nu a ieșit niciodată din Suedia, Cristian al V-lea a vorbit numai limba germană și daneză, și prin urmare, a fost de multe ori considerat a fi prost educat din cauza incapacității sale de a comunica cu diplomații străini. Cristian a fost, de asemenea, considerat de multe ori a fi dependent de consilieri și de surse contemporane. Monarhul danez nu a făcut nimic pentru a risipi această noțiune. În memoriile sale, el și-a enumerat lucrurile de interes principal în viața sa, și anume vânătoarea, a face dragoste, războiul și afacerile maritime.
    El a introdus Codul Danez în 1683, primul cod de legi pentru toată Danemarca. Acesta a fost urmat de către Codul Norvegian în 1687. De asemenea a mai introdus registrul funciar în 1688, prin care încerca să lucreze în afara valorii terenului a monarhiei unite, în scopul de a crea o impozitare mai exactă. În timpul domniei sale, știința a cunoscut o epocă de aur, datorită lucrărilor astronomului Ole Rømer, în ciuda lipsei de interes personal al regelui pentru cunoștințele științifice. A murit după un accident de vânătoare și a fost înmormântat la Catedrala Roskilde. Cristian a avut opt copii cu soția sa și cinci cu amanta sa oficială. El a introdus-o public pe amanta sa de numai 16 ani, Sofia Amalie Molie (1654-1719), la curtea sa în 1672, o mișcare care a insultat-o pe soția sa. Amanta lui a fost fiica fostului său tutore, Poul Moth, și a făcut-o contesă de Samsø la 31 decembrie 1677. Copii legitimi cu regina Charlotte Amalie:
    • Frederick al IV-lea
    • Cristian Vilhelm
    • Cristian
    • Sophie Hedevig
    • Carol
    • Christiane Charlotte
    • Vilhelm
    Copii nelegitimi cu amanta sa oficială, Contesa de Samsø:
    • Christiane Gyldenløve
    • Christian Gyldenløve
    • Sophie Christiane Gyldenløve
    • Anna Christiane Gyldenløve
    • Ulrik Christian Gyldenløve  
  • Jump to navigationJump to search
    Christian al V-lea
    Rege al Danemarcei și rege al Norvegiei
    Christian V of Denmark.jpg
    Date personale
    Născut15 aprilie 1646
    Castelul Duborg, Flensburg
    Decedat (53 de ani)
    Copenhaga
    ÎnmormântatCatedrala Roskilde
    Cauza decesuluiaccident (hunting accident[*]Modificați la Wikidata
    PărințiFrederic al III-lea al Danemarcei
    Sophie Amalie de Brunswick-Lüneburg Modificați la Wikidata
    Frați și suroriPrințesa Ana Sofia a Danemarcei
    Prințesa Wilhelmina Ernestine a Danemarcei
    Ulrica Eleonora a Danemarcei
    Ulrik Frederik Gyldenløve[*]
    Prințul George al Danemarcei
    Prințesa Frederica Amalia a Danemarcei Modificați la Wikidata
    Căsătorit cuCharlotte Amalie of Hesse-Kassel
    CopiiFrederic al IV-lea al Danemarcei
    Prințesa Sophia Hedwig a Danemarcei
    CetățenieFlag of Norway.svg Norvegia
    Flag of Denmark.svg Danemarca Modificați la Wikidata
    Religieluteranism Modificați la Wikidata
    Ocupațiecolecționar de artă[*] Modificați la Wikidata
    Apartenență nobiliară
    Titluriduce
    Familie nobiliarăCasa de Oldenburg
    Domnie
    Domnie1670–1699
    PredecesorFrederic III
    SuccesorFrederic IV



















































  • 1684Ecaterina I (în rusă Екатерина I Алексеевна) (născută Marta Helena Skowrońska (letonă Marta Elena Skavronska), mai târziu Marta Samuilovna Skavronskaya) (n. 15 aprilie [S.V. 5 aprilie] 1684 – d. 17 mai [S.V. 6 mai] 1727) a fost a doua soție a lui Petru cel Mare, împărăteasă a Rusiei din 1725 până la moartea sa. Nu există documente care să confirme ascendența Caterinei. Versiunea obișnuită acceptată este că Marta Elena s-a născut la Ringen aflat în prezent în Estonia. În acele timpuri localitatea făcea parte din Letonia suedeză. A fost fiica lui Samuel Skowroński, mai târziu Samuil Skavronski, un țăran leton de origine poloneză.
    În casa pastorului luteran Ernst Glück, pentru care a lucrat ca menajeră de la vârsta de 12 ani, a învățat carte de la teologul transilvănean Georg Soterius.
    La vârsta de 17 ani s-a căsătorit cu un dragon suedez, cu care a fost măritată opt zile în 1702, moment în care trupele suedeze au fost retrase din Alūksne. După ce trupele ruse au ocupat localitatea, pastorul luteran Ernst Glück a fost chemat la Moscova ca traducător în serviciul mareșalului Boris Sheremetev, iar Georg Soterius s-a întors la Sibiu. Marta a devenit slujitoare în casa prințului Alexandru Menșikov, bun prieten al lui Petru cel Mare și primul guvernator al orașului Sankt Petersburg.
    În 1703 când Petru l-a vizitat pe Menșikov, a întâlnit-o pe Marta iar la scurtă vreme, aceasta i-a devenit amantă. În 1705 ea s-a convertit la ortodoxism și și-a luat numele de Ecaterina Alexeievna. Ecaterina și Petru s-au căsătorit în secret în 1707. Au avut nouă copii dintre care doar două fete au ajuns la maturitate, Ana și Elisabeta. Relația lor a fost foarte bună și un număr mare de scrisori demonstrează puternica afecțiune dintre Ecaterina și Petru. Ea era cea care reușea să calmeze desele accese de furie ale lui Petru și care-l îngrijea în timpul crizelor de epilepsie.
    După moartea lui Petru și-a găsit cei patru frați: Christine, Anna, Karl și Friederich/Theodor, le-a acordat noi titluri de conți și contese și i-a adus în Rusia. Christine Skowrońska, renumită Christina Samuilovna Skavronskaia (1687–1729), s-a căsătorit cu Simon-Heinrich iar urmașii lor au fost conții Guendrikov; Anna Skowrońska, renumită Anna Samuilovna Skavronskaia, s-a căsătorit cu Michael-Joachim iar urmașii lor au fost conții Efimovski; Karl Skowroński, renumit Karel Samuilovich Skavronski, a fost numit conte al Imperiului Rus la 5 ianuarie 1727 și șambelan al curții imperiale; Friedrich/Theodor Skowroński, renumit Feodor Samuilovich Skavronski, a fost numit conte al Imperiului Rus la 5 ianuarie 1727 și s-a căsătorit de două ori, cu o lituaniancă și cu Ecaterina Rodionovna Saburova, însă nu a avut urmași cu nici una dintre ele. 
    Țarina Ecaterina I
    Petru a murit (28 ianuarie 1725 stil vechi) fără să numească un succesor. În tabăra Ecaterinei se aflau "omenii noi", cei pe care Pușkin avea să-i numească "puișorii din cuibul lui Petru" și a căror interese erau legate de noua capitală. La o schimbare a puterii ar fi pierdut totul. Ecaterina a fost prima femeie care a condus Imperiul Rus, deschizând calea legală a celor șaptezeci de ani (aproape tot secolul al XVIII-lea) de domnie a femeilor în Rusia; toate au continuat politica lui Petru I pentru modernizarea Rusiei.
    După moartea lui Petru I, Ecaterina are de înfruntat o altă durere: la numai câteva zile după decesul soțului ei, moare și fiica ei în vârstă de șapte ani, Natalia.
    Domnia Ecaterinei a durat aproape doi ani, timp în care a patronat expediția științifică a lui Bering care avea să descopere strâmtoarea ce desparte Asia de America și care îi va purta numele, să inaugureze Academia de Științe de la Sankt Petersburg și să restrângă puterea Senatului. Ecaterina a continuat destul de fidel politica și reformele lui Petru.
    Totuși, adevăratul stăpân al Rusiei era Menșikov. A murit la 43 de ani la St. Petersburg și a fost înmormântată în Catedrala Sfinții Petru și Pavel din Sankt Petersburg.  
  • Jump to navigationJump to search
    Ecaterina I
    Împărăteasă și Autocrată a tuturor Rusiilor
    Catherine I of Russia by Nattier.jpg
    Date personale
    Nume la naștereМарта Скавронская Modificați la Wikidata
    Născută15 aprilie 1684
    Krustpils[*]Ducatul Livoniei[*]Letonia Modificați la Wikidata
    Decedată (43 de ani)
    Saint PetersburgImperiul Rus
    ÎnmormântatăCatedrala Sf. Petru și PavelSt. Petersburg
    Cauza decesuluicauze naturale[*] (tuberculozăModificați la Wikidata
    PărințiSamuel Skowroński[*][1]
    Elisabeth Moritz[*] Modificați la Wikidata
    Frați și suroriCount Karl Skavronsky[*] Modificați la Wikidata
    Căsătorită cuPetru I al Rusiei
    CopiiAnna, Ducesă de Schleswig-Holstein-Gottorp
    Elisabeta, Împărăteasă a Rusiei
    CetățenieFlag of Livonia.svg Livonia
    Flag of Russia.svg Țaratul Rusiei
    Flag of Russia.svg Imperiul Rus Modificați la Wikidata
    Religieluteranism
    Biserica Ortodoxă
    Biserica Ortodoxă
    creștinism ortodox[*] Modificați la Wikidata
    Ocupațiesuveran[*] Modificați la Wikidata
    Apartenență nobiliară
    Titluriîmpărat și autocrat al întregii Rusii[*]
    Familie nobiliarăCasa Romanov
    Domnie
    Domnie8 februarie 1725 – 17 mai 1727
    PredecesorPetru I
    SuccesorPetru II





















































  • 1688Johann Friedrich Fasch, compozitor german (d. 1758)
  • 1707:  Leonhard Euler (pronunțat în germană /ˈɔʏlɐ/ și în română [pron. oi-lăr ]; n. ,[1][2][3][4][5][6][7] BaselElveția[8][9][10] – d. ,[2][3][4][5][6][11][12][7] Sankt PetersburgImperiul Rus[13][9]) a fost un matematician și fizician elvețian. Euler este considerat a fi fost forța dominantă a matematicii secolului al XVIII-lea și unul dintre cei mai remarcabili matematicieni și savanți multilaterali ai omenirii. Alături de influența considerabilă pe care a exercitat-o asupra matematicii și matematizării științelor stau atât calitatea și profunzimea, cât și prolificitatea extraordinară a scrierilor sale, opera sa exhaustivă putând cu ușurință umple 70 - 80 de volume de dimensiuni standard (dacă ar fi publicată vreodată integral). 
    Leonhard Euler
    Leonhard Euler.jpg
    Portret al lui Leonhard Euler de Emanuel Handmann
    Date personale
    Născut15 aprilie 1707
    BaselElveția
    Decedat18 septembrie 1783
    Sankt PetersburgRusia
    Înmormântatcimitirul luteran Smolenski din Sankt Petersburg[*] Modificați la Wikidata
    Cauza decesuluicauze naturale[*] (hemoragie cerebrală[*]Modificați la Wikidata
    Căsătorit cuSalomea Abigail Euler[*] (din )
    Katharina Euler[*] Modificați la Wikidata
    CopiiJohann Euler
    Christoph Euler[*]
    Carl Euler[*] Modificați la Wikidata
    NaționalitateElvețian
    CetățenieEarly Swiss cross.svg Confederația Veche a Elveției
    Flag of Russia.svg Imperiul Rus
    Flag of the Kingdom of Prussia (1750-1801).svg Regatul Prusiei Modificați la Wikidata
    ReligieProtestantism
    Ocupațiematematician
    fizician
    profesor universitar[*]
    scriitor
    teoretician al muzicii[*]
    astronom Modificați la Wikidata
    Activitate
    RezidențăElvețiaPrusiaRusia
    Domeniumatematicianfizician
    InstituțieAcademia Imperială de Științe din Sankt Petersburg, Academia din Berlin
    Alma MaterUniversitatea din Basel  Modificați la Wikidata
    Cunoscut pentruContribuții fundamentale în analiza matematicăteoria numerelormecanica fluidelorastronomie
     
  • 1797Louis Adolphe Thiers, istoric, politician și jurnalist francez (d. 1877)
  • 1812. Maria Burada (n. 15 aprilie 1812Iași - d. 11 februarie 1886, Iași) a fost o traducătoare română, prima femeie din Moldova care a tradus piese de teatru. Fiică a șătrarului Ioan Isăcescu, Burada a primit o educație aleasă în familie (cunoștea limbile greacă, franceză, rusă, germană). În 1830 se căsătorește cu vornicul Tudorache Burada. În 1847 traduce melodrama în patru acte Clopotarul de la Sf. Pavel de Joseph Bouchardy⁠(d). Piesa, care s-a jucat la Iași la 15 martie 1848, a stârnit un larg ecou în publicul ieșean din preajma anului revoluționar 1848.  
    Maria Burada
    Maria Burada.jpg
    Maria Burada
    Date personale
    Născută Modificați la Wikidata
    IașiMoldova Modificați la Wikidata
    Decedată (73 de ani) Modificați la Wikidata
    IașiRomânia Modificați la Wikidata
    CetățenieFlag of Moldavia.svg Moldova
    Flag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
    Ocupațietraducătoare
  • 1812Théodore Rousseau, pictor francez (d. 1867)
  • 1821. Ioan Axente, supranumit Sever, (n. 15 aprilie 1821Frâua – d. 13 august 1906Brașov)[3] a fost un revoluționar român, unul dintre conducătorii mișcării de eliberare națională a românilor din Transilvania în Revoluția de la 1848.
    Fiu de țăran, născut în Transilvania, a studiat teologia și filozofia la Blaj, după care s-a mutat la București. La izbucnirea revoluției, Ioan Axente Sever era profesor de latină și română, la Colegiul Sf. Sava din București.[3]
    A luat parte la revoluția de la 1848 din București și împrejurimi, unde a avut rolul de a face cunoscute idealurile revoluționare printre țărani. În august 1848 s-a întors în Transilvania, unde a participat la a treia adunare de la Blaj din septembrie. A participat alături de Avram Iancu la rezistența din Munții Apuseni.[3]
    La 8 ianuarie 1849, țăranii români răsculați au incendiat orașul Aiud. Populația nu credea că românii, pe atunci pașnici, ar putea s-o atace. În seara de 8 ianuarie — Crăciunul după calendarul iulian — a început măcelul ce a durat până în data de 17 ianuarie, fiind uciși cca 600 de etnici maghiari.[4] Un numar mare de oameni a încercat să se ascundă în munții din apropiere, dar din cauza gerului au murit înghețați. Morții au fost aruncați în șanțurile cetății, iar altă parte în varnița de lângă cetate, unde se află și monumentul acestora.
    Indus în eroare de promisiunile mincinoase ale Curții de la Viena, precum și datorită poziției nejuste a guvernului revoluționar maghiar în problema națională și în cea a abolirii iobăgiei, Ioan Axente a adoptat o atitudine pro-habsburgică, lucru care a contribuit la dezbinarea forțelor revoluționare ale românilor și ungurilor.
    Axente Sever a fost arestat în februarie 1849, acuzat fiind că ar fi participat la masacru, dar a fost găsit nevinovat la proces.[3]
    După înfrângerea revoluției, a continuat să aibă un rol de frunte în viața politică și culturală a românilor din Transilvania. Astfel, a făcut parte din conducerea ASTREI, adică Asociația Transilvană pentru Literatura Română și Cultura Poporului Român.
    A murit în spitalul săsesc din Brașov, foarte sărac și uitat de lume în vara anului 1906. 
    Ioan Axente Sever
    IoanAxenteSever.jpg
    Date personale
    Născut15 aprilie 1821
    Frâua,
    Imperiul Austriac Imperiul Austriac, (astăzi România)
    Decedat (85 de ani)
    Brașov
    Austro-Ungaria Austro-Ungaria, (astăzi România)
    PărințiIacob, Ana, n. Maxim[1][2]
    Frați și suroriGheorghe, Ariton, Iacob, Anica[1]
    NaționalitateRomânia română
    CetățenieImperiul Austriac Imperiul Austriac,
    Austro-Ungaria Austro-Ungaria
    Religiegreco-catolică
    Ocupațieprofesor
    Activitate
    Cunoscut pentruprefect al Legiunii Prima Blasiana în Revoluția de la 1848
    Premii
    Baia Mare, popiersie Axante Severa (1821-1906) Aw58.JPG
  • 1843Henry James, scriitor american (d. 1916)
  • 1858Émile Durkheim, sociolog francez (d. 1917)
  • 1874Johannes Stark, fizician german (d. 1957)
  • 1878Robert Walser, scriitor elvețian (d. 1956)
  • 1879: Elena Popea (n. 15 aprilie 1879Brașov - d. 19 iunie 1941București) a fost o pictoriță română. Elena Popea s-a născut la Brașov în 1879, tatăl său fiind Ioan Popea (1839-1903), cunoscut profesor la gimnaziul român din Brașov și frate al episcopului Nicolae Popea (1826-1908).[1][2]
    După terminarea studiilor secundare în Brașov a studiat filologia la Leipzig și apoi pictura la Berlin, la Academia de artă feminină din München (Damenakademie⁠(de)) și în coloniile artistice de la Landsberg am Lech și Stornberg See, unde i-a avut profesori pe Angelo Jank⁠(de), Jordan Jakob și Caroline Kempter⁠(de).[3]
    Își continuă studiile de arte plastice la Paris cu Lucien Simon și, după Primul Război Mondial, cu André Lhote la Academia particulară de pictură din Montparnasse.[2][3]
    Debutul expozițional al Elenei Popea are loc în anul 1905 prin participarea la „Expoziția națională” organizată de Societatea ASTRA la Sibiu. Expune ulterior atât în țară, la București și Cluj (Tinerimea artistică, Salonul oficial), cât și în străinătate, la Paris - Salonului Independenților, la Muzeul Jeu de PaumeLondra, la Galeriile Claridge și Amsterdam.[3]
    Sursele de inspirație le-a găsit în împrejurimile Branului și Clujului, unde își petrecea perioada de vară, cât și în numeroasele călătorii pe care le-a realizat: Londra (1927), Olanda (1928), Italia (1929, 1934), Spania (1932), Norvegia și Danemarca (1935), GreciaSiriaPalestinaEgipt (1937) și Scoția (1938).[2][3]
    În anul 1975 a avut o retrospectivă la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca.  
    Elena Popea
    Elena Popea - Autoportret.png
    Elena Popea - Autoportret
    (cărbune și tempera, 65/42,5 cm, Muzeul de Artă Cluj-Napoca)
    Date personale
    Născută15 aprilie 1879
    BrașovAustro-Ungaria
    Decedată19 iunie 1941, (62 de ani)
    BucureștiRomânia
    PărințiIoan Popea
    Naționalitate România
    CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
    Ocupațiepictoriță Modificați la Wikidata
    Activitate
    Domeniu artisticpictură
    StudiiFacultatea de filologie din LeipzigAcademia de artă feminină din München, Academia particulară de pictură din Montparnasse
    PregătireAngelo Jank, Jordan Jakob, Caroline KempterLucien Simon
    Mișcare artisticăimpresionismpostimpresionismCenaclul IdealistTinerimea artistică
  • 1879Theodor Capidan, lingvist român (d. 1953)
  • 1886: Aurel Angelescu (n. 15 aprilie 1886Ploiești, d. 6 aprilie 1938București) a fost un matematician român care a contribuit la dezvoltarea algebrei și teoria funcțiilor. A urmat cursul primar și liceul la Ploiești. Revista Gazeta Matematică i-a desăvârșit apoi, în cursul superior de liceu, gustul pentru matematici, căci el a fost un asiduu corespondent al acestei publicații. În ultima clasă de liceu l-a avut ca profesor de matematici pe Nicolae Abramescu, care își începea pe atunci cariera sa didactică. Abramescu s-a mândrit totdeauna că în prima lui serie de liceeni a avut ca elev pe Aurel Angelescu, care, ulterior, întrecându-și maestrul, și-a luat doctoratul în matematici cu câțiva ani înaintea lui Abramescu.
    După terminarea liceului, Angelescu a plecat la Paris. Aici, la Sorbona, și-a luat licența în matematici, iar la 7 aprilie 1916 și-a luat doctoratul în științele matematice cu o teză având ca subiect: „Sur les polynômes généralisant les polynômes de Legendre et d’Hermite et sur le calcul approché des intégrals multiples”. După ce și-a trecut teza de doctorat în matematici, Angelescu se întoarce în țară. La propunerea lui Gheorghe Țițeica, ocupă la 1 noiembrie 1919 postul de profesor agregat de teoria funcțiilor la Facultatea de Științe a Universității din Cluj, catedră la care a fost titularizat în 1922. Aici a funcționat până la 1 ianuarie 1930.
    În 1930 Angelescu a fost chemat ca profesor titular de algebră superioară și teoria numerelor la Facultatea de științe a Universității din București (succesor al lui Traian Lalescu). A fost numit astfel la o altă catedră decât cea în domeniul căreia era consacrat. La această catedră a funcționat până la deces, în 1938.
    A fost membru titular al Academiei de Științe din România începând cu 21 decembrie 1935Aurel Angelescu a realizat cercetări în legătură cu funcțiile generatoare ale claselor de polinoame; ale ecuațiilor diferențiale liniare; asupra seriilor trigonometrice; asupra teoriei generale a ecuațiilor algebrice. S-a ocupat de clasele de polinoame ale lui LegendreLaguerreApellHermite.  
    Aurel Angelescu
    Date personale
    Născut[1][2] Modificați la Wikidata
    PloieștiRomânia[1] Modificați la Wikidata
    Decedat (51 de ani)[1][2] Modificați la Wikidata
    BucureștiRomânia[1] Modificați la Wikidata
    Ocupațiematematician Modificați la Wikidata
    Activitate
    Alma materUniversitatea din Paris[1]  Modificați la Wikidata
    OrganizațieUniversitatea Franz Joseph din Cluj  Modificați la Wikidata
    Logo of the Romanian Academy of Sciences.jpg Membru al Academiei de Științe din România
  • 1897: Florin Vasilescu (n. 15 aprilie [S.V. 3 aprilie] 1897 la Călărași - d. 1958) a fost un matematician român. A fost profesor la Facultatea de științe a Universității din Rennes. Are lucrări în domeniul analizei matematice (noțiunea de capacitate a unei mulțimi și noțiunea de potențial), al mecanicii fluidelor, al teoriei elasticității, al rezistenței materialelor etc.
    Lucrările sale au fost influențate de cele ale lui René-Louis Baire. Tatăl său, Constantin Vasilescu, a fost profesor de liceu, de limba română. A urmat școala primară la Buzău, iar liceul la Focșani și apoi la Ploiești. În 1915 intră la Facultatea de Matematici din cadrul Universității din București.
    A participat la Primul Război Mondial ca sublocotenent într-o companie de aerostație creată de misiunea generalului francez Berthelot.
    În 1918 ia licența în matematici la Universitatea din Iași, la care intră ca asistent al profesoarei Vera Myller. Apoi studiază la Sorbona, pe la diverse universități germane, elvețiene și se reîntoarce la Paris, unde dă teza de doctorat cu lucrarea Studiu asupra funcțiilor multiforme de variabile reale.
  • 1898. Gheorghe Ante (n. 15 aprilie 1898, Văleni, Roman – d. 6 iunie 1978Piatra Neamț) a fost un militar de carieră, publicist, poet. Urmează școala primară în satul natal și liceul militar la Iași. În timpul Primului Război Mondial sublocotenentul Gheorghe Ante participă cu Regimentul 15 Infanterie pe fronturile de la Oituz, Târgu OcnaTurda[1]. Devine comandant de companie apoi de batalion. După război contribuie în mod decisiv la reînființarea Universității românești din Cluj, precum și a Operei române[1]. Se căsătorește cu Maria Kühnel, descendentă dintr-o familie de austrieci înstăriți[2], împreună avâd un fiu, Laurian Ante, cunoscut mai târziu ca scriitor, dramaturg și cineast[2]Al doilea Război Mondial îl găsește la comanda garnizoanei militare a județului Neamț cu gradul de colonel[1]. După 1947 se ocupă cu reorganizarea Corului veteranilor și cu pirogravurile pe os de ren după picturile lui Nicolae Grigorescu, donate Mănăstirii Agapia A scris un volum de versuri inspirate de participarea la Primul Război Mondial[1] (publicat în anul 2016 cu titlul Postume la centenar),[3] un caiet cu versuri de dragoste și un volum intitulat Doiniri Voivodale[1], publicat la tipografia Lumina, Piatra Neamț, în 1938. Colaborează la revistele Calendarul Ostașului, Magazin istoricFlacăra.  
    Gheorghe Ante
    Date personale
    Născut15 aprilie 1898
    VăleniRoman
    Decedat6 iunie 1978
    Piatra Neamț
    NaționalitateFlag of Romania.svg român
    Ocupațieofițer
    Activitate
    PremiiOrdinul Mihai Viteazul

    Pelerina Ordinului Mihai Viteazul care a aparținut colonelului Gheorghe Ante, comandant de companie și de batalion în Regimentul 15 Infanterie în perioada Primului Război Mondial.
  • 1903: Margareta Dumitrescu (născută Atanasiu, n. ,[1] BucureștiRomânia – d. ,[1] BucureștiRS România) a fost o arahnologă și biospeologă română.
    A fost membră al Institutului de Speologie „Emil Racoviță” din București, fiind specializată în studiul arahnidelor
  • 1906: Gheorghe Guțu (n. 15 aprilie 1906Galați – d. 15 decembrie 1994București) a fost un traducător și clasicist român, specialist în limba și literatura latină, conferențiar universitar. A redactat și a publicat, între altele, un cuprinzător dicționar latin-român, considerat[de cine?] cel mai important dicționar de acest gen apărut în România. A tradus din mari clasici ai literaturii sau istoriografiei latine.Gheorghe Guțu a absolvit Facultatea de Filologie a Universității din București în 1928 cu magna cum laude. A fost profesor de limba latină la licee din TârgovișteClujBrașov (Liceul „Dr. Ioan Meșotă”)[1] și București (din 1940 la Liceul „Titu Maiorescu”).[2] Apoi a fost conferențiar la Seminarul pedagogic universitar „Titu Maiorescu” din București.
  • 1910Miguel Najdorf, șahist, argentinian de origine poloneză (d. 1997)
  • 1912Kim Ir-sen, dictator al Coreei de Nord (d. 1994)
  • 1924Stephen Fischer-Galați, istoric american de origine română (d. 2014)
  • 1924Sir Neville Mariner, dirijor britanic
  • 1927. Aurel Berinde (n. 15 aprilie 1927, Oradea – d. 23 august 2004, Timișoara) a fost un istoric și prozator român. A fost licențiat al Facultății de Construcții a Universității Politehnica din Timișoara, a fost și membru al Asociației Istoricilor Bănățeni. S-a născut și a copilărit în Oradea, unde a terminat Școala de Arte și Meserii. A absolvit Liceul de Construcții (Liceul Industrial nr. 8) din Timișoara, în anul 1950. A absolvit apoi Facultatea de Construcții. A urmat o carieră în învățământul preuniversitar, predând în cadrul Liceului de Construcții, apoi a ocupat și funcția de director al acestuia. [1]
    Preocupat fiind de optimizarea procesului de învățământ, a publicat cartea “Instruirea Programată” în anul 1979 la Editura Facla, scopul acesteia fiind aplicarea metodei pentru învățământul liceal și tehnic-profesional.
    A fost preocupat de literatură de tânăr, având încercări poetice. De-a lungul vieții a scris proză scurtă, pe care a publicat-o în mai multe reviste locale din Timișoara.
    A fost pasionat dintotdeauna de istorie, cercetând în mod special perioadele din istoria românilor mai puțin cunoscute publicului larg cum ar fi perioada de la retragerea aureliană până la întemeierea țărilor românești medievale. A publicat alături de Simion Lugojan în anul 1984, tot la Editura Facla, cartea “Contribuții la cunoașterea limbii dacilor”. Cartea reprezintă un demers lingvistic, prin care s-a atribuit etimologia unui număr mai mare de cuvinte din vocabularul limbii române decât cel oficial, ca aparținând limbii dacilor (aproximativ 700 de cuvinte).[2] În anul 2002 publică la editura Bemirodan cartea “Geneza romanității răsăritene”, un amplu demers pentru a clarifica aspecte importante “Din istoria dacoromânilor și macedoarmânilor (aromânilor).” Studiul, realizat cu vaste surse pluridisciplinare (istorice, lingvistice, epigrafice, etnografice, arheologice) prezintă o sinteză a formării și continuității romanității răsăritene, atât la nord de Dunăre, cât și la sudul acesteia. Sunt demontate tezele învechite, care privesc formarea poporului român și a limbii române, dar care au efecte nocive chiar și în ziua de astăzi. Autorul demonstrează teza traco-romanică, care susține așezarea elementului romanic peste elementul autohton tracic. Elementul slav este prezentat ca având o influență periferică și nu una masivă. Autorul se situează împotriva tezei romanității pure, care afirmă că romanitatea răsăriteană s-a format exclusiv la nord de Dunăre, în Dacia Traiană, dar și împotriva tezei lingvisticii slave, prin care limba română s-a format la sudul Dunării. Prin această cercetare, sunt scoase la iveală multe aspecte ignorate ale istoriei românilor și aromânilor, care ne prezintă continuitatea elementului tracic aflat sub influența Imperiului Roman.
    A decedat la Timișoara, la data de 23 august 2004, datorită unor multiple atacuri cerebrale la vârsta de 77 ani, după șase luni de suferință. A lăsat neterminat manuscrisul volumului II al ”Genezei romanității răsăritene”, în care ar fi atacat subiectul creștinătății și al continuității tradițiilor precreștine.  
    Aurel Berinde
    Date personale
    Născut15 aprilie 1927
    Oradea
    Decedat23 august 2004
    Timișoara
    Naționalitateromână
    Ocupațieistoric, prozator, inginer constructor

    Contributii la cunoasterea limbii dacilor; Editura Facla, 1984; Geneza romanității răsăritene, Editura Bemirodan, 2002
  • 1927: Willi Zeidner (n. 15 aprilie 1927Brașov, d.5 octombrie 2019 ) a fost un scriitor de etnie și limbă germană din România.
    A studiat la gimnaziul Honterus. S-a calificat ca lăcătuș, sudor și fierar. În ianuarie 1945 a fost deportat într-un gulag din URSS, de unde s-a întors în 1949, după cinci ani de chinuri.
    În 1957 și-a început activitatea publicistică ca redactor la bisăptămânalul de limbă germană „Volkszeitung”.
    După ce a dat bacalaureatul și a absovit facultatea de Jurnalistică, Istorie și Filozofie, a lucrat până în 1984 la publicația săptămânală „Karpatenrundschau”.
    În mai 1989, scriitorul Willi Zeidner a emigrat în Republica Federală Germania. S-a stabilit în localitatea Waiblingen

    Scrieri

    • Haus an der Europastrasse: Reportagen / Reportagen , Editura Dacia, 1977, ASIN: B0000EAQQ3
    • Zwischen Zeiten und Türmen. Stephan Ludwig Roth. Ein siebenbürgisch-sächsisches Schicksal. (Coautor: Michael Kroner), Editura Ion Creangă, 1979.
    • Birkenträume. Russische Geschichten. Erinnerungsberichte aus fünf Jahren hinter Stacheldraht im Sowjet-Gulag, Editura Aldus, Brașov, 2005
    • Palukes - Geschichten und andere Kleinigkeiten aus Siebenbürgen, Editura Aldus, Brașov, 2005
    • Aquarelle / Acuarele, ediții în germană și română, format liliputan(3 x 3,5 cm), , Editura Aldus, Brașov, 2008
  • 1928. Gheorghe Briceag (n. 15 aprilie 1928 - d. 16 august 2008Bălți) a fost un cunoscut apărător al drepturilor omului în Republica Moldova și presedinte al Filialei Bălți a Comitetului Helsinki pentru Apărarea Drepturilor Omului și membru al organizației Amnesty International. A fost condamnat, în anii '40 ai secolului trecut, de puterea bolșevică la zece ani de GULAG și mai apoi la șapte ani de exil pentru că a organizat unul dintre primele grupuri de rezistență antisovietică din Basarabia 
  • 1931Tomas Tranströmer, poet, traducător și psiholog suedez, laureat al Premiului Nobel (d. 2015)
  • 1934Ion Vianu (n. 15 aprilie 1934București) este un medic psihiatru și un scriitor român. Este fiul criticului literar Tudor Vianu și al Elenei, născută Irimescu, fiica lui Ștefan Irimescu, medic, întemeietorul ftiziologiei din România. Timp de doi ani de zile, în perioada 1952-1954 este student al secției de limbi clasice a Facultății de Filologie din București. Din anul 1963 este numit preparator la Clinica Universitară de Psihiatrie din București. In 1994 a publicat Amintiri în dialog, în colaborare cu amicul său, Matei Călinescu.
    A emigrat în Elveția în anul 1977, după ce s-a implicat în mișcarea lui Paul Goma, fiind printre puținii intelectuali care au semnat Apelul lansat de acesta, apoi se va face cunoscut pentru luările de poziție la postul de radio Europa Liberă împotriva tentativei de folosire a psihiatriei ca armă politică. După Revoluția din 1989 s-a implicat într-un mod foarte activ în denunțarea psihiatriei politice comuniste, a revenit în țara natală și a scris articole și comentarii cu conținut politic în revistele 22Dilema Veche, în ziarul România liberă, etc. După ieșirea la pensie se întoarce în țară definitiv și se dedică meseriei de scriitor, publicînd mai multe volume de proză sau eseistică. Astfel, romanele Caietele lui Ozias și Vasiliu, foi volante fac parte din trilogia neterminată "Arhiva Trădării și a Mâniei". Paramnezii este un roman despre exil și reîntoarcerea în țara natală. "Necredinciosul" este inspirat de experiența medicală a autorului. Blestem și Binecuvântare este o culegere de eseuri despre problematica tatălui, Antigona, Sacher-Masoch, S. Freud. Investigații mateine este un eseu biografic și critic despre Mateiu Caragiale. În 2009 publica "Exercitii de sinceritate", o relatare despre implicarea sa civică din anii saptezeci. În 2010 publica un roman autobiografic, "Amor intellectualis, desemnat drept "Cartea Anului 2010" de juriul revistei România literară; de asemenea autorul a obținut premiul de excelenta Opera omnia Radio România Cultural și, tot pentru "Amor Intellectualis", premiul pentru memorialistica al revistei Observator Cultural, ca și premiul special al Uniunii Scriitorilor pe anul 2010 Tot în 2010 apare traducerea spaniolă de către Ioana Zlotescu a romanului "Vasiliu, foi volante" (Vasiliu, hojas sueltas)  

    Volume publicate

  • 1938Claudia Cardinale (născută Claude Joséphine Rose Cardinale la 15 aprilie 1938 în Tunisia, din părinți italieni) este o actriță italiană de film
    Claudia Cardinale în 1966
    Claudia Cardinale s-a născut în Tunisia, la 15 aprilie 1938. Bunicul ei din partea mamei, pășise pe pământul tunisian venind din Sicilia cu o barcă și se ocupase cu construcția de ambarcațiuni de pescut în localitatea La Goulette. Tatăl Claudiei, sicilian și el era inginer la Căile Ferate. În copilărie visa să devină exploratoare, iar în adolescență se gândea să se facă învățătoare.[8].
    Într-o după-amiază, la ieșirea din Liceul Carnot, a fost abordată de un necunoscut, care i-a propus să joace într-un film documentar la care lucra. Astfel Claudia apare, discret ce-i drept, în „Lanțuri de aur”, suficient pentru ca Jacques Baratier, care pregătea în Tunisia primul său lungmetraj, să o remarce și s-o convingă să joace în „Goha” alături de Omar Sharif

    Cinema[modificare | modificare sursă]

    Televiziune[modificare | modificare sursă]

  • 1939Jaime Paz Zamora, om politic bolivian
  • 1942Lucian Bolcaș, avocat și politician român (d. 2020)
  • 1946Péter Agárdi, scriitor, critic și istoric literar maghiar
  • 1946Zamfir Dumitrescu, pictor român
  • 1949Alla Pugaciova, cântăreață rusă
  • 1950Mircea Ciobanu, pictor, sculptor și scriitor român (d. 1991)
  • 1958: Gheorghe Marcu (n. 15 aprilie 1958) este un fost deputat român, ales în legislatura 1990-1992, în județul Botoșani pe listele FSN, și în legislatura 2000-2004 pe listele PSD. În 2008, a fost ales ca senator în același județ, din partea Alianței PSD+PC în legislatura 2008-2012. În legislatura 1990-1992, Gheorghe Marcu a fost membru în grupurile parlamentare de prietenie cu Republica Venezuela, Regatul Thailanda, Australia, Statul Israel, Franța și Republica Libaneză. În legislatura 2000-2004, Gheorghe Marcu a fost membru în grupurile parlamentare de prietenie cu Republica Cehă și Ucraina iar legislatura 2008-2012, a fost membru în grupurilr parlamentare de prietenie cu Republica Arabă Egipt, Republica Polonă și Ucraina.
  • 1958Abu Hamza al-Masri, șeic egiptean
  • 1959. Maria Berényi (n. 15 aprilie 1959MicherechiBichișUngaria)[1] este o poetă a comunității românești din Ungaria. Maria Berényi a obținut licența în filologie la Universitatea „Eötvös Lóránd” din Budapesta, Facultatea de Filologie. În perioada 1983-1993 a colaborat cu Serviciul de presă al minorităților din Ungaria iar din 1993 a fost numită Directoare a Institutului de Cercetări al Românilor din Ungaria, funcție deținută până în prezent. Maria Berényi a scris poezii în limba română și maghiară ce au fost publicate atât în reviste românești (precum Familia, Arca, Steaua, Poesis) cât și în reviste din Ungaria (Foaia românească, Almanah, Calendarul românesc, manuale românești, Barátság, Napút, Polisz). De asemenea, a organizat 22 de simpozioane internaționale cu participanți din Ungaria, Austria, România, Serbia și Ucraina.  
    Maria Berényi
    Date personale
    Născută15 aprilie 1959
    MicherechiBichișUngaria
    NaționalitateMaghiară
    Etniemaghiară Modificați la Wikidata
    Ocupațiepoetă
    StudiiUniversitatea „Eötvös Loránd” din Budapesta
    Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj  Modificați la Wikidata
    Note
    PremiiOrdinul Meritul Cultural 
  • 1959Emma Thompson, actriță engleză
  • 1959John Onoje, activist politic din Republica Moldova, refugiat din Sierra Leone
  • 1960Filip sau Philippe (franceză Philippe Léopold Louis Marieneerlandeză Filip(s) Leopold Lodewijk Maria) (n. 15 aprilie 1960) este regele belgienilor. Membru al Casei de Saxa-Coburg și Gotha, acesta a urcat pe tron la 21 iulie 2013, în urma abdicării tatălui său.
    Filip este al treilea în clasamentul celor mai tineri monarhi europeni în exercițiu, în urma regelui Willem-Alexander al Țărilor de Jos și a regelui Felipe al VI-lea al Spaniei. Prințul Filip s-a născut la 15 aprilie 1960 la Laeken, la nord-vest de Bruxelles, fiind fiul cel mare al Prințului Albert (fratele regelui Baudouin I al Belgiei) și al Prințesei Paola. Nașii săi de botez au fost bunicul patern, Leopold al III-lea al Belgiei, și bunica maternă, Donna Luisa, Prințesă Ruffo di Calabria.
    Prințul Filip a urmat studiile primare și gimnaziale în limba franceză la Etterbeek, apoi a făcut liceul în neerlandeză la Bruges. După aceea a studiat la Școala Militară Regală a Belgiei din 1978 până în 1981. A studiat pentru o scurtă perioadă și la Colegiul Trinity de la Universitatea Oxford, apoi a mers la Universitatea Stanford din California, unde a absolvit în 1985 un master în științe politice. La moartea unchiului său, regele Baudouin, la 31 iulie 1993, tatăl lui Filip a devenit regele Albert al II-lea, iar Filip a devenit prinț moștenitor, primind titlul de duce de Brabant. În calitate de prinț moștenitor, a fost președinte de onoare al Camerei de Comerț Exterior a Belgiei și a făcut numeroase vizite în străinătate în scopul încheierii de acorduri economice.
    Între 1993 și 1997 a fost președintele Consiliului Național pentru Dezvoltare Durabilă. De asemenea, prințul s-a implicat în mai multe fundații și organizații non-guvernamentale, atât belgiene, cât și internaționale. Filip s-a căsătorit la 4 decembrie 1999 la Bruxelles cu Mathilde d'Udekem d'Acoz, fiica unui nobil belgian și descendentă pe linie maternă a unei familii nobile poloneze. Au patru copii:
  • 1966: Samantha Karen "Sam" Fox (n. 15 aprilie 1966Londra) este o actrițăcântăreață și fotomodel britanic. Deja la vârsta de 16 ani ea devine cunoscută prin revista britanică The Sun în postura fetei de pe pagina trei.[1][2] În anii următori este una dintre fetele Pin-up care prezintă femei tinere în poziții erotice, aceste poze fiind fixate pe pereți de admiratori. Popularitatea de care se bucură Samantha era datorată mărimii sânilor. În anul 1983 a încheiat un contract de asigurare a sânilor pentru suma de 500.000 de dolari. Ulterior ea devine renumită ca și cântăreață, inițiind cu foștii ei colegi de școală formația S.F.X. Primul lor album muzical a fost Touch Me, care a devenit șlagăr în 1986. Urmează alte albume muzicale ca Touch Me (I Want Your Body), Naughty Girls (Need Love Too), Do Ya Do Ya (Wanna Please Me). Samantha Fox a trăit o perioadă împreună cu managera ei Myra Stratton.  
    Samantha Fox
    Samantha Fox in Lombardy crop.jpg
    Fox live în Rescaldina, Italia, 2009
    Date personale
    Nume la naștereSamantha Karen Fox
    Născută (53 de ani)
    Mile EndLondraAnglia
    CetățenieFlag of the United Kingdom.svg Regatul Unit Modificați la Wikidata
    OcupațieCântăreață, ex-fotomodel, actriță, personalitate TV
    Activitate
    Alte numeSam Fox
    OrigineRegatul Unit Regatul Unit
    StudiiAnna Scher Theatre[*]  Modificați la Wikidata
    Gen muzicalPopdance-popfreestyleEurobeat
    Instrument(e)Vocal
    Ani de activitate1983–1987 (model)
    1986–prezent (singer)
    Case de discuriLamborghini Records (1983)
    Jive Records (1986–1998)
    Ichiban Records (1998)
    Colaborare cuStock Aitken WatermanFull ForceHawkwindGüntherSabrina Salerno
  • 1969: Marian Ghiveciu (n.15 aprilie 1969PogoaneleJudețul Buzău) este un fost politician român care a fost membru al Parlamentului României. În urma alegerilor parlamentare din 30 noiembrie 2008, a fost ales deputat de Buzău din partea Partidului Social Democrat. Este Președinte Executiv al Organizației PSD Buzău. La data de 29 septembtie 2015, Marian Ghiveciu a demisionat din Camera Deputaților.
  • 1979: Florentin Gust (n. 15 aprilie 1979Craiova) este un politician român, membru al Partidului Social Românesc (P.S.RO.) din România. În 2008 a fost ales deputat de Dolj, în colegiul uninominal nr. 4 din Craiova. A fost reales în 2012.
  • 1990Emma Charlotte Duerre Watson (n. 15 aprilie 1990ParisFranța) este o actriță britanică și model care a devenit celebră pentru rolul ei, Hermione Granger, din seria de succes Harry Potter. Watson a fost aleasă pentru rolul lui Hermione Granger la vârsta de 9 ani, deși înainte a jucat doar în piesele de teatru de la școală. Din 2001 până în 2010 a jucat în șapte filme din seria Harry Potter alături de Daniel Radcliffe și Rupert Grint. Munca lui Watson în filmele Harry Potter i-a adus multe premii și peste 10.000.000 lire sterline. Debutul de model a avut loc în 2009 participând la prezentarea colecției toamnă/iarnă a companiei Burberry.
    În 2007, Watson a anunțat că va juca în trei filme care nu aparțin seriei Harry Potter, acestea fiind: Pantofii de balet, filmul animat Povestea lui Despereaux si Beauty and the Beast (1991 film)Pantofii de balet a avut debutul la 26 decembrie 2007, având o audiență de 5.2 milioane spectatori, iar Povestea lui Despereaux a apărut pe marile ecrane în 2008 și a adunat un venit de 70 milioane dolari până în prezent. Emma Watson s-a născut în Paris, părinții ei fiind Jacqueline Luesby și Chris Watson, amândoi avocați englezi. Watson are o bunică de origine franceză și a locuit în Paris până la vârsta de 5 ani. După divorțul părinților s-a mutat cu mama ei și fratele ei mai mic în Oxfordshire, petrecându-și sfârșiturile de săptămână la tatăl său în Londra. De la vârsta de 6 ani, Watson a vrut să devină actriță și timp de câțiva ani a jucat teatru la o școală, filiala din Oxford a Stagecoach Theatre Arts, unde a studiat dansul, actoria și canto. Până la vârsta de 10 ani a jucat în numeroase piese ale școlii, dar a jucat doar ca amatoare până a început colaborarea la seria Harry Potter.  
    Emma Watson
    Emma Watson 2013.jpg
    Date personale
    Nume la naștereEmma Charlotte Duerre Watson Modificați la Wikidata
    Născută (29 de ani)
    ParisFranța
    CetățenieFlag of the United Kingdom.svg Regatul Unit Modificați la Wikidata
    Ocupațieactor, model
    Activitate
    Alma materWorcester College[*]
    Universitatea Brown[*]
    Headington School[*


VA URMA

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...