joi, 23 aprilie 2020

MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU VINERI 24 APRILIE 2020

PARTEA A TREIA - ARTE; GÂNDURI PESTE TIMP; GLUMEȘTE, FII VESEL ȘI VEI RĂMÂNE TÂNĂR; SFATURI UTILE


ARTE 24 Aprilie


MUZICĂ 24 Aprilie

The Best Of Vivaldi | Venetian Baroque Music


ГИТАРА*GUITAR


The Best of Classical Music - 50 Greatest Love Songs Of All Time - Classical Music for Relaxation



Greatest Old Love Songs Of All Time | Acoustic Old Love Songs Playlist | Beautiful Love Songs Ever




POEZIE 24 Aprilie

Eugen Jebeleanu

Absenţa - Eugen Jebeleanu

Cazi-mi în braţe tăcută, tu,
cea plecată, care eşti numai a mea,
ca' ntr' un hamac de tăcere o stea
leganandu-şi părul pierdută.


Civilizaţie - Eugen Jebeleanu

O crâşmă. Radio. Şi muzică
de dans.
Un om, în crâşmă,
lângă radio şi lângă
muzica de dans.
Şi mâinile acelui om,
ce bat în masă
ritmul dansului
şi faţa omului, încremenită,
o faţă albă de ghilotinat.

Mâinile
despărţite
de ceea ce gândeşte omul.

Şi faţa-i albă de ghilotinat.

De-acum înainte - Eugen Jebeleanu

De-acum înainte, obişnuieşte-te să trăieşti din amintiri,
din umbre de planete pierdute,
din norii care fug, din amintiri subţiri.


Obişnuieşte-te să trăieşti cu sila şi urâtul
aşa-ţi va fi sfârşitul
cum ţi-a fost începutul.

Poate nici nu mai ai mult, de altfel,
obişnuieşte-te cu luna de oţel.
Tot ce a fost frumos s’a petrecut
cu cel care acuma este altul,
obişnuieşte-te cu prăpastia şi cu saltul.


Glasul unei femei - Eugen Jebeleanu



Daţi-mi copilul
--- orişicum ar fi ---
de-ar fi să fie
cu chipul de fiară,
oricum ar fi să fie ---
daţi-mi copilul
orişicum ar fi,
de nu se poate pentru-ntreaga viaţă
( pentru această păcătoasa viaţă
şi-atât de scurtă, chiar de-ar fi de-un veac ),
măcar pentru o zi,
pentru o zi,
atâta cât să vie
spre mine, cum venea,
cu braţele întinse, ca de orb,
cu degetele pale,
de petale.

Daţi-mi copilul,
chiar de-ar fi să fie
cu chipul ca de fiară:
îi voi ieşi în cale
şi-mi va surâde ...
îmi va surâde ...
de-ar fi la chip ca fiara chiar,
îmi va surâde,
şi-i voi deschide uşa,
de-ar fi să-i fie chipul
oricum ...

Daţi-mi copilul,
daţi-mi copilu-oricum,
dar nu cenuşa,
daţi-mi copilu-oricum,
dar nu nisipul ...

Ştiu, s-ar putea
să-i fie altă faţa,
dar când va plânge
îl voi recunoaşte,
şi ca să nu mai plângă,
voi stinge luna
( în întuneric chipul nu se vede ),
şi dacă va zâmbi,
un zâmbet cât de mic,
îmi va preface lacrimile toate
în cerul înstelat ...
Dar nu-mi daţi cerul fără el,
albastrul cer de-oţel neîndurat,
nu, nu mi-l daţi ...

Daţi-mi copilul ...
fără de el sînt stelele nisip,
fără de el sînt stelele cenuşă:
o pleavă-nşelătoare ce se scurge
fără de rost
de mii de ani
din sacul destrămat al nopţii ...

Daţi-mi copilul,
daţi-mi copilu-oricum,
daţi-mi copilul, orice fel de chip
ar fi să aibă ...

Stau în dulap hăinuţele
şi-aşteaptă ...

Îi vor rămâne mici ...


Visul poetului - Eugen Jebeleanu

în amintirea poetului Sankitchi Togue,
victimă a bombardamentului din Hiroshima

( Înconjurând cu privirea munţii Japoniei, poetul vorbeşte cu el însuşi )

Munţii aceştia-s de cremene,
frunţile lor înfruntară
milioane de ani, cutremure ---
aspră tiară nepăsătoare
ce sfâşie norii.
Nimic nu e-n stare
să dea un altfel de chip
cremenii, stâncii, granitului,
să le prefacă în altceva.
Muntele-i munte
( cutremuru-i poate schimba numai jeţul )
închis în graniţa lui,
cu o putere acceaşi, întruna,
fără sfârşit.

Priveşte şi cheamă, de nu crezi în toate acestea,
de nu crezi în statornicia
Muntelui,
cheamă odată,
cu glasul celei mai mari,
al celei mai lungi dintre văi,
cu trâmbiţa cea mai adâncă a văii ...
de nu crezi în ceea ce-ţi spun,
strigă odată ( să vezi, să încerci ),
strigă odată din toţi plămânii ecourilor,
cheamă odată cât poţi de tare,
din toate umbroasele goarne
ale prăpastiilor,
strigă odată, hai, cheamă,
să vezi dacă poţi să trezeşti,
măcar pentr-o clipă,
Ciclopul,
ciclopul de piatră
al muntelui ...
încearcă,
răcneşte! ...

Tăcere, căci stig:
--- Hei, Fujiyama! ...
( Ecouri ... ecouri ...
stâncile-mi înapoiază,
nepăsătoare,
inelele vocii ... )
Nelogodit,
în lumină,
muntele stă neclintit,
sieşi egal,
pururi acelaşi, bătrân
şi totuşi de-a pururea tânăr,
cu pletele lui de zăpezi revărsate
pe umeri ...
Statornicie a pietrei, salut!
Aşa vei rămâne de-a pururi,
ca însăşi încrederea-n viaţă a omului.
Tu poţi fi sfărâmat, Fujiyama,
dar nu prefăcut ...
Piatra rămâne-va piatră.

Glasul Demonului din a XX-a Vale

Nu!
Pot să prefac într-o vale
orişice munte.
Pot să prefac un munte
într-un nimic răsturnat,
o piramidă-a golului
cu creştetu-n jos,
o colosală
cupă de beznă!
Din fluviile ce împart, încete,
tipsii adânci de umbră şi răcoare,
sau din cascadele
sărind ca nişte iezi din stâncă-n stâncă,
pot face la un semn
splendori nebănuite,
încremenirea însăşi,
silex şi oase,
argintii schelete ...
Sînt cele ce poate face
să curgă pietrele,
cel ce poate să preschimbe
un munte
într-un monstru
de gelatină,
meduză
ce tremură pe-o plajă muribundă ...

Poetul

Cine eşti tu?
Cine e acel ce-mi vorbeşte
cu glasul minciunii?

Glasul Demonului din a XX-a Vale

Sînt cel ce sapă pâlnii-n epiderma
planetei,
umplându-le c-un vin nepreţuit
din viţele albastre-ale arterelor ...
Fosforescentul plantator sînt,
al codrilor stufoşi de dinamită ...
Sînt fermierul
artezienelor fântâni
de ţăndări de oraşe
şi de rubine-n flăcări, şi de oase.
Sînt plantatorul
miraculos
al palmierilor exploziilor ...
Nu e meridian,
de la banchize la ecuator,
pe care să nu pot
să fac să crească
penajele plantaţiilor mele.
Zămislitor sînt
al unei alte lumi,
cu pâlnii fără fund
şi oameni mai puţini.
Eu însumi
sînt Pâlnia ce suge
polipul celei de-a douăzecia văi
a vremurilor noastre,
Prăpăstiile
pline pân la buze
de noapte mă-mbată.
Urăsc tot ce e munte.

Poetul

Urăşti lumina.

Glasul Demonului din a XX-a Vale

Dacă vrei ...
Urăsc ce suie,
urăsc ceea ce-ncearcă
să se-nalţe.
Stâng dinţii
când aud
cum ciripind luminile în zori
şi fâlfâind din aripi crude încă
se-nalţă
şi poleiesc
pereţii verticali ---
oglidă sclipitoare,
ţâşnind din fum şi ceaţă,
spre care milioanele de oameni
privesc reînviate
şi-şi regăsesc
surâsul.

Surâsul lor ... cât îl urăsc de-asemeni ...
E-n el atâta
nesăbuită-ncredere-n lumină,
atâta
credinţă-n ceea ce
li se năzare că-i statornicie
în drumul lor ducând pe strâmta scară,
pe care eu
neîncetat le-o rup
şi care, totuşi, suie-ntr-una ...
Urăsc surâsul
care pluteşte
chiar şi pe faţa
muribundului,
ce speră
să mai trăiască dacă nu o zi,
măcar un ceas.
Urăsc surâsul vostru,
căci şi el
se-nalţă
cu aripile gata sa-şi ia zborul.
Iată de ce
arunc asupra voastră
blestemul dezolării!
Blestemu-ngrijorării ne-ncetate,
de care-atâta sufăr!
Asupra voastră semnul
neliniştit
al văii!

Poetul

( vrea să mai spună ceva, însă renunţă; ochii îi sînt înlăcrimaţi, dar surâsul nu-l părăseşte. Noroade de păsărele s-avântă sfârâind din lacrimile sale, şi poetul le priveşte, surâzând, până undeva unde ştie că el nu mai poate ajunge ... )

Mihu Dragomir (Mihail G. Dragomirescu)


Acum


Acum - e bine.
Iar suntem straini.
Nimic din mine nu-i al tau.
Nimic.
Taceri, si-atat, trecand prin brazi si pini, s-au dus demult nesomnu-n doi, si frica.

Si, ca-nainte de-a ne fi stiut, redevenim persoane singulare.
Avem un cer si-o noapte fiecare, acum e bine - noptile-au tacut.

De-atatea ne-mpliniri suntem prea plini,
Nici asteptarea n-o mai stim, nici frica.
Suntem si-n noi si intre noi straini.
Din tine nu-i nimic al tau.
Nimica.



Sarpele fantastic



In linistea apelor
Se ascunde sarpele fantastic
Cu ochi adanci atintiti asupra noastra,
Ca o constiinta a pietrei insufletite.
In fiecare dintre noi
Se ascunde sarpele fantastic
Plutind in raurile zbuciumate ale inimii.
Este un semn de intrebare,
Rasucit in sine de zeci de ori,
Din care infloreste seninatatea.


Adolescenţă
Vânt, dumbrăvi, şi optsprezece ani …
Strada cu salcâmi sau cu castani,
primăvară-n balta renăscută,
zile ce-amintirea le sărută …
Fată cu mijloc de violină,
unde-i cartea noastră de latină,
mîzgălită, printre ablative,
cu distihuri şchioape şi naive ?
Adunai în ochii viorii
netraduse cărţi de poezii,
şi în mersul lin, de căprioară,
caligrafiai o rimă rară …
Dunărea-şi plimba în funduri stele,
noi le număram, plutind cu ele,
ameţea, de-atâţia nuferi, luna
şi-nvăţasem vorba : totdeauna.
Se-arcuiau din sălcii catedrale,
luntrea noastră se pierdea, agale,
către-o ţară de tăceri şi stuh.
Gânduri – pescăruşii din văzduh.
Sărutarea, caldă şi învoaltă,
avea gustul murelor de baltă,
dulce-nsângerată şi-amăruie,
anafor ce din străfunduri suie.
Pe nisipul plăjilor de aur
soarele ne-a-ntins cununi de laur,
fata mea de Dunăre şi şoapte,
fata mea cu păr de miazănoapte …
Hei, dumbrăvi de vise şi castani,
vânt, nisip, şi optsprezece ani …»


Mircea Ciobanu

De profundis





De trei ori, cand am vrut sa va cant, de trei ori
glasul meu n-a deschis decat sterpe silabe.
Sunet marunt langa sunet marunt,
numarat si-mpartit, glasul meu
de trei ori - serpi avari la vedere! - trecu
pe sub numele vostru batran,
pe sub sfintele voastre obarsii.
E timpul,
iata e timpul: rob varstei,
sunt deopotriva cu voi,
fie si numai prin vrerea de-a sta
singur sub soarele greu de otravi al amurgului,
singur, cu tampla zvacnind, la un miez de rascruce,
in treacatul tuturor carelor.
Cat de departe veniti - din deserturi,
din grote cu fulgi de silitra, din leaganul apei,
din preajma fantanilor, putreda,
cat de departe veniti la soboarele voastre -
voi, dezlegandu-va limba fierbinte de ugerul
vacilor sacre,
voi, coborand si pornind spre soboarele voastre
la-ntaia-ngropare a frunzei.

Eu v-am vazut mai demult, intr-o toamna,
pornind spre o vale demult parasita,
uitata de zei si de ape,
eu v-am vazut lunecand intr-acolo
ca negre si verzi si albastre
siruri de ploaie: pe coastele vaii,
siruri prelungi, sute de mii adunandu-va
toate pe fundul aceleiasi vai parasite,
siruri in gura cu clopote mici si cu fluiere,
nemaisfarsite ostiri inchinate lui
Aspis,
eu v-am vazut mai demult, intr-o latura-ascunsa
a lumii.
Valea cu lanuri de pir se umplea de ostirile voastre asa cum se umple de clocot -cu toate pecetile secetei rupte - un loc de paragina.
Aerul cald altadata, de-un veac
neclintit intre maluri rotunde, aerul cald si statut s-a racit intr-o singura clipa.
Frig sa adie-ncepuse din fundul palniei pline de ghemele voastre pana la gura.
Negru, un sloi invechit am crezut ca se afla acolo, se dezgheta intr-o clipa si-apoi, inchegandu-se iarasi, valuri de frig si de frig arunca in vazduh.
Un suier de mare rotire in loc se pornise; undele frigului largi izbucneau in vazduh, cercuri pulsau, inaltandu-se unul din altul, pana la cercul de margine-al vaii -cercul de sus dintr-o data-nvelit de racoarea
si scaparul brumei; pe cand jos, pe cand jos auzeam solzii, multimile lor rasculate, freamatul lor de arama, de zinc si de frunza.


Solzii picau vestejindu-se;
zale de-arama, de zinc si de frunza picau si frunzarul de zale strat se facuse, amar, sub desimea voastra-nclestata.
Ah, v-am vazut despuiati!
Sange putin izvora sub taisele
coltilor: sange putin si trei parti de racoare.

Reci, prin canalele coltilor gusile pline zvarleau la rastimpuri otrava, scumpe otravuri, acizi indelung pregatiti in retorte, aspre lichide-adunate picur cu picur din grea tescuirea sfintelor pietre, roua devoratoare de calcar, seva de plumb, bruma de-amar hidrargir, ceata-nchegata din beznele verzi ale cuprului.
Sange putin izvora sub taisele coltilor, sange putin si trei parti de racoare: sange, venin - si pe urma sudorile celei mai lungi agonii dintre cate stiam ca petrec inspre moarte fiinta.
Da, de sudorile voastre frigul sporise.
Prin porii deschisi, apele tari, lesioasele ape-ntetisera numarul undelor largi ale frigului -sange, venin si sudoare; amarul amestec de ape crestea, lac se facea, dar cu mult mai amar decat numele
fierei.
Un navod as fi vrut sa arunc in lacul de fiere, ah, un navod - si ce freamat sub volbura apei amare!
O mie de roti se-nvarteau dedesubt, roti se-nvarteau dedesubt, inspumand suprafetele-amare, valuri de spuma,
spornica spuma, noian miscator inaltandu-se viu si razbind peste marginea vaii.
Pana la glezne stam insumi in spuma amara, soarele rece si el asfintea peste fosnetul spumei
amare, frica mi-era sa n-adorm, pe cand umbra mea unduia pe deasupra noianelor, unul ca mine cum sta,

pana la glezne si pana la brau, mai apoi, intre valuri tot mai domoale, valuri amare de spuma.
Frica mi-era sa n-adorm si sa nu vad iar si iar cum se-ncheie povestea soboarelor voastre,
cand, intr-o liniste mare,-am vazut cum se nalta
din mijlocul albei intinderi si cum se alege, singura, verde si-azur, cu o mie de fete, piatra soboarelor, miezul compact al otravii, inima ei netezita, cu muchii si-o mie de fete.
Frica mi-era sa n-adorm.
Era noapte, singur pe-o margine rece de vale m-aflam; fosnetul spumelor da inapoi spre adancul acelei vai parasite -
da, si-n adancul geros al acelei vai parasite-am privit si-am vazut un numar de teste turtite, un numar de oase rotunde mai mare decat numarul testelor,
si-n mijlocul marelui numar de oase si teste -piatra soboarelor, miezul compact al otravii inima ei netezita, cu muchii si-o mie de fete.
Stam singur, tanar eram si bolnav de ispita veciei, teama de somn ma-nvrajbise cu tihna si somnul, tot ce-ntalneam era dreapta vedenie, tot ce-atingeam ca sa fie al meu luneca printre degete risipitoare.
Un navod as fi vrut sa intind pe deasupra tuturor celor vazute si-atinse, un navod, ca si-acolo, in
Valea multimii lui
Aspis, gol pe cand stam pe un mal si priveam cum movila marelui numar de oase si teste tine la mijloc, pulsand dintr-o mie de fete, piatra cu nume taios, ucigasa.
Fiece fata a pietrei, stiam, inchidea intre sase laturi taioase oglinda in care, privindu-ma,

pana la os ar fi spus despre mine, pana la maduva -eu: vinovatul de-a sti ce se afla-n oglinda cu sase laturi taioase, in aria fara-ndoielii, in nemaisfarsit de afunda cetatea uitarii de sine.
Iata, e frig, ar fi vremea soboarelor voastre.
Fii ai nisipului - nisipul incet se raceste,
fii ai albastrelor maluri - ah, malul arunca
din adancime miasme de frig,
fii ai batranelor ape - batranele ape
vin amortite-ntre diguri
de la izvoare, si nu mai sunt tanar:
sunt deopotriva cu voi
fie si numai prin vrerea de-a sta
singur, sub soarele greu de otravi al amurgului,
singur, cu tampla zvacnind la un miez de rascruce
in treacatul tuturor carelor,
singur, demult ocolit de vedenii
abia aducandu-mi aminte
cand v-am vazut, in ce vale
piatra soboarelor voastre-am lasat-o sa scapere.
Astazi v-astept pe o margine stearpa de rapa -
multi, fara numar, cu solzii mai albi ca zapada,
grei si batrani, de prin umede, lenese campuri,
fara vedere si surzi, de prin grote,
limpezi asceti de prin dune si cranguri de laur.
Stiu ca veniti, va aud inspre marginea
rapii acesteia-n turme rasunatoare,
dornici de moarte.
Vantul a stat, o iernatica boare
bate la marginea rapii,
vazduhul senin se preschimba-n ninsoare si-mi cade
pe crestet si-n palme.
Unde sunt, strig,
micile clopote?
bunele fluiere, unde, cantandu-si la ora-nserarii
cantecul, doar dintr-un singur, de lauda, sunet?
Nu se aude crescand inspre marginea rapii decat
zgomotul solzilor,
marea lor limpede razmerita,

trosnetul sloiului clar care este vazduhul deasupra pamantului viu.
Si pamantul misuna alb, din aproape-n aproape, insusi pamantul si turma batranilor serpi atinandu-se-n urma
Sugrumatorului mare de
Saba.
Unde sunt, strig, sarbatorile,
sferele lor de cristal
cantand si cantand peste tigle si turnuri,
ce sunt azi undele straveziilor clopote,
foaia de-argint a chimvalelor,
tobele largi, asezate anume la porti
sa cada ninsoarea deasupra
pieilor bine intinse, sa cante zapada?
Solii vestind despre nastere unde-au pierit7
Spun acum un cuvant despre moarte, cum il ingaim pe o margine stearpa de rapa, cum mi se-arata
turma batranilor serpi - si e frig, si ninsoarea iarasi se-aude - si iarasi, mahnit si cu falcile
stranse, cel mai batran dintre toti, mi se-arata
Sugrumatorul de
Saba.
El se arunca intaiul in rapa, el mai intai, dintre miile lui de inele, si-apoi
razvratitul
Uraeus, neamul
Atheris si neamul fierbintelui
Naga,
Naga de-arama si
Naga cu ceafa de aur,
Efa, pletoasa,
Maura si fiicele ei naravite la pasari,
Atrox si cetele lui ucigase, orbi cantaretii din sistru, fugarii de stepa,
Halis, nascutul in purpura, sarpele zis
Carbunarul, surdul
Kamudi si celalalt surd,
Epicrates, oaspete bun in scriptorii si-n case de jale, fiii
Nehustei si fiii saharicei
Lefa, magii
Carintiei, iuti, dansatorii de
Stiria, sotii plapandei, deprinsa cu iarba,
Ophedry
Vernalis, vipera carna si soatele ei levantine,

da, dar naintea acestei multimi,
dar mahnit si cu falcile stranse, dar mut mi se-arata
Sugrumatorul de
Saba; el se arunca intaiul in rapa, el mai intai, dintre miile lui de inele - si lanced
ecoul caderii urca la mine abia, ca un semn de pe lumea cealalta.
Doamne, multimea carunta-nchinata lui
Aspis cade-n prapastie.
Doamne, m-aplec si se-aude zvon de cadere - si zvonul ajunge la mine tarziu, si e frig, si ninsorile iar se-ntetira deasupra albelor unde de lut care misuna-ncoace, ah, care misuna pana la dunga prapastiei.
Numai o vreme si numai
cat o bataie de pleoapa a fost intuneric pe lume, numai o vreme auzul si panda-mi slujira de vaz
si-ntelegere: bezna afara era si tot bezna in gura prapastiei -eu auzeam cum zvacnesc de pe margini lungi taratoare de mal, de nisip si de apa, reci mancatoare de scrum si tarana; ah, si pe cand le-auzeam din adancul prapastiei, chiar din adancul acelei prapastii intai o lumina de fosfor si-apoi ca de varuri fara-ndurare-ncepu sa se nalte pana la mine —
da, si-n bataia luminii vazui cum de-a lungul caderii cresc de sub solzii-nteleptelor fiare, lor, purtatoarelor, cum am stiut alta data, de nouri
si grindini, umede umbre de pene, inca din aer, umede umbre de pene si muguri de aripi inca din aerul aspru de-atata lumina.

Sirul inelelor lor le-auzeam despicandu-se-n coaste,
pielea spinarilor lor aurie
se unduia,
Ia vedere, deasupra
unor pareri de vertebre.
Numai caderea pe muchii, numai rasunetul
carnii zdrobindu-se-n parti contenea preschimbarea
oaselor reci de sub gusa in pliscuri pietroase,
numai caderea-ntre coltii de silex,
numai caderea de tot, asadar, contenea despuierea
oarbelor fiare-nchinate lui
Aspis.
pana la vii, radacinile ghearei,
pan-la taisul carenei.
Sa n-adorm! am strigat, si de susurul
lunecatoarelor turme de serpi adormeam,
impietrit inaintea ispitei de-a ma tari
lin si lin peste margine.
Ah, dar in clipa
celui din urma gand treaz am vazut
din gramada de lesuri cum suie spre mine
de-a lungul luminii, pulsand dintre lesuri, o pasare,
Doamne, o pasare neagra zbatandu-se-n crudele
piei ale nasterii ei.
Aripi subtiri, despaturite din teci stravezii
se zvantau la fiece grea sprijinire de aer,
la fiece larga bataie spre mine - o pasare
foarte batrana,
astfel nascuta, batrana, cu oasele grele,
cu crestetul gol, o pasare prevestitoare
nu de zbor ci de frig si de vuiet de ape.
Lauda acestei batrane fapturi! am strigat.
Lauda nasterii ei pentru un singur
ceas de plutire-n vazduh! -
astfel gemeam adormind, adormind
pe dunga prapastiei.
Lauda
purtatoarei de vesti,
zburatoarei cu tipat de om care piere sub ape.


Lauda



Torte la sir, aplecate-n stramtoarea ca prinsii noaptea o-ncumpana.
Clara, treimea rasinii satura flacara, flacara poate pe chinuri, urne pe chinuri sfaram si uleiul din urne fierbe lumina si miruie gresii la vale.
Lauda oaselor, varului lor si cenusii lauda-nvinsilor, rugului lor si desimii celor ce cad in capcana cantand despre ruguri, celor ce intra-n armura cum intra-n capcana.
Mana maimarelui taie cu torta cuvinte, scrie-n vazduhuri poruncile fumului vanat, mana maimarelui, arsa, arata spre lanuri — lauda vantului, spornicei guri care umple goarne de lemn pentru vaier si tremur de frunze.



Nu spune



N-o raspandi, nu pune om s-o duca in halele cu sange: las-o jos rotita-n sul si vino mai aproape de umbra casei mele, frate palid.
Chemat sa-mi semeni si-nrosit la umar de-acelasi fier, amana inca fuga; ramai tremurator sub arcul usii unde sezum - dar unghia vestita ce nume-a desirat pe tencuiala si-al cui a fost, nu spune.
Urna calda cenusii mele fii cand, dat deoparte, rugul surpat o va dura mai alba decat a stivei si-a unsorii arse.
Pe seama ei sa nu bei vin si ceara sa nu aduci la trepte: lasa vinul acoperit si ceara-n bulgari galbeni.
Ca voi pluti-n armura mea si zaua va flutura sub limba insetata a cainilor stiam! dar de lumina acelor ulmi suind cu tot cu mine spre cerul inclinat nici eu, nici tu.




Cezar Ivănescu

Gândul - Cezar Ivănescu

Cu Gândul morții ca un frate geamăn
tu casa ta nu ți-o mai părăsești
că nu poți merge printre lume singur
cu Gândul morții, ca un frate geamăn
giganți ciocani în tâmplă îl pocnesc
pe cine mai duci tu de mână, frate?
când Gândul morții sângele i-a curs
când Gândul morții ca un frate geamăn
mai mult decât un mort fără sicriu în veci
pe care-orice regat al morții îl respinge
cu Gândul morții ca un frate geamăn
tu casa ta nu ți-o mai părăsești
și Gândul morții-l ungi cu gura
un cal bolnav privindu-se-n oglindă
capul culcându-ți pe grumazul lui
plângi Gândul morții ca un frate geamăn
cu Gândul morții ca un frate geamăn
simți că enormă-i locuința
iar tu nu ești vreun Cavaler de Preț
și Gândul morții-ncet
va stinge lumânarea
și-or năvăli gândacii impotenți
și-apoi paianjenii furnicile mărețe
și cârtițe la braț
și devorându-ți Gândul morții
fratele tău geamăn
sătulele ființe-ți vor dormita alături
Singur lăsându-ți goală locuința
vei călca la drum
surâzător în țara morminților
și fiindcă-n ceruri e scris
că ai avut odată un mormânt
nimeni nu-ți va mai da o locuință
Plângi Gândul morții ca un frate geamăn
pe cine mai duci tu de mână, frate?


Plimbarea - Cezar Ivănescu

! trecea spirituală ca demența, când s-a apropiat
și-am mirosit-o ca o pasăre frumusețea ei
imposibilă te făcea să aluneci, văzul n-o putea
pătrunde, și-o asemenea frumusețe, îți dădeai seama
nu era făcută pentru iubire - credința
în alt decât în frumusețea ei ar fi urâțit-o, zeitate
pe care o pierzi ca pe-o ființă la hotarul propriei
morți. ce rațiune, ce suferință, ar fi putut-o născoci?
Maica ei e blondă, ea e brună; cu maica ei mi-am
lipit trupul și ne-am iubit, are ochi triști... dar
pe ea... oh, și-această insuficiență-a cărnii,
căderea mea-n valul roșu de sânge care-mi sufocă...
soarele devenind fierbinte în pavajul din care-mi
culeg sângele... din nou pupilele adorm... revăzând-o
cândva mi s-a părut urâțică și mă bucuram (murise
în mine). oboseala. când, văzând că e vie, am urlat
printre vânzătorii de pepeni:
uitați-vă, plevușcă, picioarele ei se ridică precum
brațele lui Isus ținând capul părintesc al lui
Dumnezeu adumbrit de gene sângerând!
iau un pumn din țărâna mamei să i-l arunc pe
trup ca un sărut! căzând ca un țipăt de gladiator
mort. orb în spațiul orb ce se adâncește, hostie
îmi mângâi pieptul de un sidefiu carnal, a cărui
existență se suge-ntr-una-n spațiul orb;
suferă trup ! (trupul nu mai poate suferi) ca un rac roșu,
ca un rac roșu de sânge dă inima-napoi și groaza-mi
suge fericită mintea și groaza-mi atinge din toate
părțile mintea...!


Rod - Cezar Ivănescu

!mă voi pierde: și port în gură limba amară:
un infinit de trupuri albe
mi-am amintit
pe-al căror pântec am sperat să-mi așez
tonul unui ideal de perfecțiune!




TEATRU/FILM 24 Aprilie

Alexandru Lazăr
Biografie
Alexandru Lazăr (n. 24 aprilie 1933Arțarijudețul Călărași - d. 16 octombrie 2019București) a fost un actor și critic de film român. Alexandru (Sandu) Lazăr s-a născut pe 24 aprilie 1933 în comuna Ileanajudețul Călărași. A urmat, la început, doi ani de Filologie la Universitatea din București, după care a trecut la Institutul de Arta Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” (IATC), la clasa de actorie a profesorului Moni Ghelerter, având-o ca asistentă pe Sorana Coroamă-Stanca.
În 1961, a absolvit IATC-ul cu spectacolele de absolvire „Steaua fără nume” de Mihail Sebastian, „Secunda 58” de Dorel Dorian și „Centrul înaintaș a murit în zori” de Agostino Cuzzani.
În perioada 1961-1975 a fost actor la „Teatrul Tineretului” din Piatra Neamț, după care, între anii 1975-1977, a fost asistent și apoi (1977-1991) lector universitar I.A.T.C. la clasa actorului Amza Pellea. În perioada 1991-2001 a fost conferențiar universitar la „Academia de Teatru și Film” (ATF), iar în 2001 devine doctor în istoria teatrului românesc. A fost, de asemenea, profesor la Facultatea de Arte a Universității „Hyperion” din București. 

FILMOGRAFIE

  • Am fost șaisprezece (1980)
  • Burebista - (1980)
  • Saltimbancii (1981)
  • Șantaj (1982)
  • Fram - (1983)
  • Sosesc păsările călătoare - (1984)
  • Secretul lui Bachus - (1984)
  • Secretul lui Nemesis - (1985)
  • Cucoana Chirița - (1986)
  • Harababura - (1990)
  • Stare de fapt - (1996)

Gilda Marinescu
Biografie
Gilda Marinescu (n. 13 februarie 1933București - d. 24 aprilie 1995, București) a fost o actriță română de filmradioteleviziunescenă și voce. A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică. A decedat la 24 aprilie 1995 și a fost incinerată. 

FILMOGRAFIE



GÂNDURI PESTE TIMP 24 Aprilie

Daniel Defoe  - Citate

1. Nu se poate excela în lumea aceasta fără a trăi o viaţă morală.
2. Remuşcarea lăsată de faptele de ruşine este mântuirea vieţii.
3. Teama de pericol este de o mie de ori mai îngrozitoare decât pericolul prezent, şi neliniştea pe care ne-o provoacă previziunea răului este mai de nesuportat decât răul însuşi.
4. Informaţia este sufletul tuturor afacerilor publice.
5. Marinarul cu care ar trebui să navighezi este acela care a naufragiat, pentru că el ştie unde sunt recifurile.
6. Cine are o pisică, nu trebuie să se teamă de singurătate.
7. Nu preţuieşti oamenii până când nu simţi gustul amar al singurătăţii şi atunci realizezi că o vorbă te-ar încălzi mai mult decât soarele şi tot ce îţi doreşti e să fie cineva lângă tine.
8. Necesitatea face dintr-un om onest un ticălos.
9. Toţi oamenii ar fi dictatori dacă ar putea.
10. Cea mai înaltă înţelepciune a omului e să-şi cunoască propriile puteri de a face faţă împrejurărilor, şi pe baza lor, să obţină o senină linişte interioară în ciuda furtunilor exterioare.
11. Este datoria sufletului să fie loial propriilor sale dorinţe. Trebuie să se abandoneze pe el însuşi pasiunii sale stăpânitoare.


GLUMEȘTE, FII VESEL ȘI VEI RĂMÂNE TÂNĂR 24 Aprilie

AIRPLANE Bean | Bean Movie | Funny Clips | Mr Bean Official





SFATURI UTILE 24 Aprilie

Cum să restartăm sistemul digestiv după Paști?






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...