MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU SÂMBĂTĂ 5 SEPTEMBRIE 2029
PARTEA ÎNTÂI - ISTORIE PE ZILE
A. Evenimente; Nașteri
Tommaso Campanella | |
- un fiu (iunie 1748)
- Frederic Augustus I de Saxonia (23 decembrie 1750 – 5 mai 1827); s-a căsătorit cu Amalie de Zweibrücken-Birkenfeld, au avut copii
- Karl Maximilian Maria Anton Johann Nepomuk Aloys Franz Xavier Januar (24 septembrie 1752 – d. 8 septembrie 1781); a murit celibatar
- Joseph Maria Ludwig Johann Nepomuck Aloys Gonzaga Franz Xavier Januar Anton de Padua Polycarp (26 ianuarie 1754 – 25 martie 1763); a murit în copilărie
- Anton al Saxoniei (27 decembrie 1755 – 6 iunie 1836); s-a căsătorit cu Maria Carolina de Savoia, fără copii; s-a recăsătorit cu Maria Theresa de Austria, făsră copii supraviețuitori
- Maria Amalia de Saxonia (26 septembrie 1757 – 20 aprilie 1831); s-a căsătorit cu Karl al II-lea August, Duce de Zweibrücken. au avut copii
- Maximilian al Saxoniei (13 aprilie 1759 – 3 ianuarie 1838); s-a căsătorit cu Prințesa Caroline de Parma și au avut copii; s-a căsătorit a doua oară cu Maria Luisa de Bourbon-Parma fără copii.
- Theresia Maria Josepha Magdalena Anna Antonia Walburga Ignatia Xaveria Augustina Aloysia Fortunata (27 februarie 1761 – 26 noiembrie 1820) a murit celibatară
- un fiu (1762).
Johann Christian Bach | |||||
|
* 1817: Aleksei Konstantinovici Tolstoi (rusă: Алексей Константинович Толстой; 5 septembrie 1817 – 10 octombrie 1875) a fost un poet, dramaturg și prozator rus. Aparține familiei de scriitori Tolstoi, fiind văr de-al doilea al lui Lev Tolstoi.
Aleksei Konstantinovici Tolstoi | |||||
Aleksei Konstantinovici Tolstoi de Karl Brullov
|
Proză
- 1886 - Nuvele
- 1892 - Din goana vieții
- 1894 - Dan
- 1895 - Un an de luptă
- 1895 - Icoane șterse (Nuvele și amintiri)
- 1897 - În vâltoare
- 1899 - Clipe de liniște
- 1901 - România pitorească
- 1908 - Din trecutul nostru
- 1908 - Din durerile lumii
- 1909 - File Rupte
- 1910 - Pictorul N. I. Grigorescu
Poezie
- 1887 - Poezii
- 1894 - Poezii vechi și nouă
- 1895 - Iubire
- 1904 - Poezii (1880-1904)
- 1909 - Poezii (1880-1908)
- 1911 - La gura sobei
- 1914 - Dreptate
- 1915 - Poezii (1880-1915)
Alexandru Vlahuță
Alexandru VlahuțăDate personale Născut [1][2]
Pleșești, Principatul MoldoveiDecedat (61 de ani)[1][3][2]
București, România[4][5]Cetățenie România Ocupație scriitor, poet Activitate Membru post-mortem al Academiei Române
- Arhiducesa Eleonora de Austria (1886–1974) căsătorită morganatic cu Alfons von Kloss.
- Arhiducesa Renata de Austria (1888–1935) căsătorită cu prințul Hieronymus Radziwill.
- Arhiducele Karl Albrecht de Austria (1888–1951) căsătorit cu Alice Elisabeth Ankarcrona.
- Arhiducesa Mechthildis de Austria (1891–1966) căsătorită cu prințul Olgierd Czartoryski.
- Arhiducele Leo Karl de Austria (1893–1939) căsătorit cu Maria-Klothilde von Thuillières Gräfin von Montjoye-Vaufrey et de la Roche.
- Arhiducele Wilhelm de Austria (1895–1948).
Karl Stephen | |||||||||
Arhiduce de Austria | |||||||||
|
“ | Format mai întâi la școala germană, apoi la cea franceză, Artur Verona și-a pus și știința și talentul, în interpretarea motivelor românești. Țăranii moldoveni, cu obiceiurile și portul lor pitoresc, au fost subiectele lui de predilecție. Cu lucrările intitulate „Codrii Herței”, „Pâinea cea de toate zilele”, „În bălțile Brăilei”, „Secerișul”, „Drum lung”, „Floarea Soarelui”, „Toamna în pădure”, „Ursarii”, „Nunta la țară”, și altele, a știut sa dea un caracter idilic operei sale, reușind să creeze un curent și să-și formeze elevi. Dintre portrete — căci Artur Verona a fost și un excelent portretist — vom aminti de acela al lui Emil Mihail Brancovici, al d-lui Nicolae Henri Verona, al Patriarhului Miron Cristea, un autoportret și altele, valoroase piese de muzeu. Vom aminti de asemenea de compozițiile sale „Moartea lui Ștefan cel Mare”, plafonul de la muzeul Kalinderu și cel de la Palatul Regal, lucrări caracteristice prin mișcare, echilibru și armonie de culoare. Ca pictor, Artur Verona a trăit în spiritul vremii sale, pe care a cinstit-o prin opera lăsată. Ca profesor, el a ținut cursuri la Academia liberă de pictură, și mulți din pictorii cari contează astăzi în arta românească, se pot număra cu mândrie printre elevii lui. Verona a publicat și o carte despre tehnica picturii, un adevărat îndreptar pentru tineretul artistic.[3] | ” |
— George Nikita: - Salonul Oficial al Expoziției retrospective din anul 1947, pag. 59 |
„Hollósy a purtat de grijă lecturilor mele, mi-a atras atenția asupra lui Zola și Tolstoi, îmi împrumuta cărți și îmi cerea să-i vorbesc despre cele citite. M-a avertizat asupra inutilității dexterității în sine, care îi părea o primejdie. Mi-a atras atenția asupra acumulărilor de observații la anumiți scriitori și mi-a îndreptat privirea asupra naturii și oamenilor. Datorită lui mi s-au deschis ochii să văd realitățile lumii, și datorită lui am investit totdeauna simțire în ce făceam: compoziție, peisaj, figuri umane... Tot el m-a îndemnat să încerc a înțelege interiorul oamenilor...[4]”
- „... Înainte de primul război mondial, vernisajele Tinerimii artistice deveniseră un eveniment monden de importanța Derby-ului român sau a balului Societății aristocratice „Obolul”. Verona, Ștefan Popescu, Sathmary, Steriadi, Späthe și alții, toți înalți și bine legați, îți făceau impresia unor heralzi, dar în special președintele societății era remarcabil. Voinic, înalt și frumos, cu figura sa energică, acest dalmatin de origină, fost ofițer de cavalerie în armata austriacă, cu înfățișarea unui patrician din portretele lui Moroni, cu numele Arthur Garguromin Verona, ce suna ca un fel de Paolo Calian Véronèse, impunea tuturor.”
--- Krikor Zambaccian: Însemnările unui amator de artă, Editura LiterNet, 2004
„... neașteptând să-i cotropească anchiloza reumatismelor sentimentale și diabetul psihologic de care suferă, sub pretext de rafinament și cumințenie obeză... Tinerimea, ei s-au desprins din marele partid economic și de bursă al turmei oficiale de pictori și, înlăturând cadavrele din drumul lor... s-au asociat cu un mort, cu cel mai tânăr, mai viu și mai revoluționar dintre morți, cu Ștefan Luchian”—Tudor Arghezi, citat preluat din Ion Zurescu: Arthur Verona, 1957, pag. 24
În atmosfera artistică bucureșteană a acelor vremuri, sprijinul pentru încurajarea unei tendințe naționale era fără discuție o realitate de netăgăduit.[17] În paralel cu evenimentele organizate de Tinerimea artistică, exista o efervescență datorată revistei Semănătorul care a apărut pentru prima oară în data de 2 decembrie 1901, cu o zi înaintea constituirii Societății Tinerimea artistică.[17] Critica de specialitate a afirmat faptul că Semănătorul s-a manifestat în literatură asemenea Tinerimii în arta plastică.[17] Cele două au umplut golul prin afirmarea unei imagini a realității rurale din România. Acest lucru s-a datorat identificării problematicii dramei și vieții acesteia.[17] Arthur Verona cunoștea această tendință de redescoperire a tradițiilor artistice și istorice care se aflau în lumea satelor precum și tendințele de reprezentare a acestora printr-un limbaj cât mai simplu, direct și pe înțelesul tuturor.[17] Desigur că toate aceste mișcări se aflau și oarecum în opoziție cu propriile afinități mai vechi și a propriilor descoperiri pe care el însuși le făcuse în Bucovina cu mult înaintea altora.[17]În primul deceniu al secolului al XX-lea, Arthur Verona a făcut eforturi considerabile pentru a-și fixa conceptele picturii de plein-air.[16] Așa cum a menționat și Paul Verona, picturile unchiului său din această perioadă oricât de multe personaje aveau sau oricât de mari erau, au fost realizate în stilul plei-airismului în maxim două sau trei ședințe de lucru.[16] Paul Verona a evocat de altfel și un anumit stil de lucru cu privire la pregătirea ședințelor de pictură, care semănau cel mai bine cu secvențele ce apar într-o superproducție cinematografică.Pictorul Verona era însoțit de adevărate caravane organizate cu ajutoare care cărau materialele necesare (pânze, umbrele de soare, vopsele, acareturi, șevalete, etc.) pe mai mulți kilometri spre locul ales cu mare atenție dinainte.[16] Alături de caravană mergeau și o liotă imensă de oameni - modele ale horelor pe care urma să le realizeze.[16] Anterior acestor deplasări Verona făcea numeroase studii pregătitoare precum și observații necesare la locul din natură care urma să fie imortalizat pe pânze. Cu toate acestea, pentru a enumera câteva exemple, nici Plein-airsau Impresie din 1904 și nici Fete la Prut din anul 1905, nu sunt niște lucrări care pot fi asimilate cu ușurință impresionismului.[16]Deși, Arthur Verona se considera un adept și un integrat al impresionismului, adeziunea sa la acest curent nu a fost completă.[16]Criticii spun asta ținând cont că prin impresionism se recunoaște îndeobște mișcarea artistică care a readus lumina și culoarea în pictura franceză a secolului al XIX-lea.[17] Pentru artistul român, preocuparea pentru a mări substanțial lumina din lucrările sale era deosebit de acută și în același timp foarte reală.[17] Pe de altă parte, compozițiile lui Verona suferă de un grad de realism cel puțin egal dacă nu mai mare decât preocuparea reprezentării luminii în operele sale.[17] Ca atare, imaginile realizate nu sunt dizolvate într-o cromatică feerică (cromatica reprezentând unul din conceptele principale pe care le susțineau impresioniștii) și ca urmare nici într-o atmosferă luminoasă care să învăluie personajele sau obiectele din natură.[17] Astfel, pictura pe care realizat-o a devenit mai luminoasă, dar artistul a fost mai puțin preocupat de aspectul schimbător al lucrurilor și mult mai atent la statornicia lor. Formele care au rezultat nu s-au topit sub influența anvelopei atmosferice, ci dimpotrivă, ele și-au etalat structurile.[17]
Printr-o analiză detaliată a lucrărilor lui Arthur Verona se poate observa exprimarea concomitentă a două tendințe contradictorii.[17] Pe de o parte se poate vedea dorința sa de a-și transpune pe pânză senzațiile în toată prospețimea și intesitatea lor și pe de altă parte năzuința de a le ordona cu ajutorul rațiunii prin eliminarea a oricărui obstacol care ar putea da viață existenței efemere.[17]Desenele realizate de Verona care s-au păstrat pun în evidență, mai mult decât în pictura sa, studiul scrupulos al naturii epuizate în muncă și în singurătate.[17] Analizând comparativ crochiurile realizate de către Nicolae Grigorescu cu cele ale lui Verona privind transpunerea de vibrații atmosferice, la Grigorescu totul pare a fi relativ simplu prin comparație cu exigențele pe care Verona și le impunea în infinita luptă dintre spirit și materie.[17] Revenind la pictură, în lucrările Fete din Moldova (1900) sau Fecior boieresc, în Vara (1926) sau în Ursarii (1928), Verona a subliniat preocuparea sa pentru consistența volumelor care pun în evidență formele cu o deosebită pregnanță.[17] Pictorul a adaptat natura conform propriei gândiri și a impus efemerității lucrurilor o logică, un sistem, o armonie și o disciplină care făceau parte din propria-i simțire.[17] La Verona, contrar impresioniștilor care au recurs la aluzii și abrevieri care duc la uitarea suprafeței în favoarea iluziei urmărite, accentul cade asupra suprafeței, asupra rigorii compoziției, efect care duce la impresia dominantă a monumentalului.[17]În anul 1924, artistul a participat la Bienala de la Veneția împreună cu alți artiști din Spania, Franța și Italia.[36] Dintre cele șase picturi în ulei și o frescă pe un suport de lemn, oficialitatea italiană prin regele Umberto al II-lea al Italiei a cumpărat lucrarea intitulată Nunta țărănească iarna sau așa cum a fost denumită mai târziu în unele reproduceri Nuntă în Moldova.[36] Compoziția prezintă în două planuri două sănii acoperite cu covoare multicolore și țărani în costume tradiționale.[36] Cromatica aleasă în reprezentarea costumelor și a covoarelor a fost identificată de către critica plastică ca fiind o adevărată simfonie a culorilor proiectate pe fundalul omogen al unei nesfârșite câmpii pe care s-a așternut zăpada.[36] Comentariile critice au observat că pictorul a folosit în execuția imaginii, în mod similar lucrării Sosirea invitaților, două tehnici și viziuni la care a apelat în Iernile sale cenușii, caracterizate printr-o inconsistență a pastei.[36] Elementele rustice, puternic colorate, duc în pictura Nuntă în Moldova la un contrast puternic care iese în evidență cu atât mai mult cu cât luminozitatea albului zăpezii nu apare atât de strălucitor.[36]
Pictură monumentală
Arthur Verona a realizat pe lângă pictura de șevalet o mulțime de picturi care prin dimensiunea lor și prin pasiunea artistului către monumental, au devenit de-a lungul timpului o marcă prin care posteritatea a recunoscut și a apreciat opera sa. Artistul a realizat pe parcursul vieții lui o serie de picturi monumentale pe pânză, dintre care se remarcă cele cu tematică istorică Judecata boierilor înainte de moartea lui Ștefan cel Mare și Portretul lui Mihai Viteazul,[15] peisajul Valea Oltului[45] și lucrarea din tematica rurală intitulată Cosașii.[46]Cum singur a declarat că monumentalul se realizează cel mai bine în frescă, Verona a executat o serie de lucrări de pictură murală care au devenit celebre.[18] Aspirația lui către monumental s-a concretizat în final și în realizarea Monumentului eroilor corpului didactic în colaborare cu sculptorul Cornel Medrea. Aceasta a fost ultima lui lucrare de mari dimensiuni și singura în domeniul sculpturii.[39].În anul 1906 a realizat lucrarea de artă monumentală Cosașii care a ocupat un întreg perete al Prefecturii din Botoșani construită în onoarea Regelui Carol I de celebrul arhitect Petre Antonescu.[47] În anul 1957 când Ion Zurescu și-a publicat biografia referitoare la artist, acesta a menționat că lucrarea Cosașii era încă prezentă pe peretele Sfatului Raional Botoșani, noua titulatură comunistă dată clădirii vechii prefecturi. Astăzi monumentala pictură este expusă la Muzeul Județean Botoșani care ființează în aceeași clădire a prefecturii.[46] Lucrarea Cosașii a fost făcută la Botoșani și a rămas istoriei ca una din cele mai ample picturi monumentale pe care artistul a realizat-o.[48] Aruncând o simplă privire asupra lucrării se relevă multiplele resurse ale talentului celui care a executat-o.[48] Compoziția a fost organizată în ritmuri ample ce sunt întregite de armonia pe care a reușit s-o etaleze asupra întregului ansamblu.[48] Dincolo de echilibrul și de proporția formelor, predominant transpare sentimentul apartenenței dinamice dintre registrele întregii compoziții.[48]Așa cum obișnuia, pictorul făcea mai multe schițe și desene premergătoare pentru fiecare lucrare pe care o aborda.[48] Astfel, există mențiuni cum că ar exista o fotografie de atelier din anul 1906 în care Arthur Verona apare înconjurat de o mulțime de desene în cărbune.[48] Prin călătoriile sale de documentare, el realiza schițe și desene pe viu asupra motivelor dorite, acest obicei fiind practic un exercițiu pentru dobândirea stilului.[48] În acest fel folosea laviul, tușul, acuarela și adesea creionul pentru fixarea elementelor de compoziție și a modelelor umane.[48] Reluate cu o disciplină de invidiat, zi de zi, ele au ajuns un ritual.[48] După ce studiile erau definitivate urma execuția și mai apoi grija deosebită pentru finisarea lucrărilor, adică acuratețea la care ajungea cu o perfecțiune surprinzătoare a limbajului.[48]Ca o concluzie se poate spune că perfecțiunea limbajului corespundea pe deplin stilului și totul își avea izvorul în etapele preliminare ale marilor compoziții ce au fost transpuse pe pânză sau frescă.[30] Ca o dovadă a celor afirmate, este suficient a vedea desenele păstrate la Cabinetul de grafică a Muzeului Național de Artă al României.[30] În ele se poate descifra limpezimea și coerența exprimării artistice.[30] Spațiul desenelor lui Verona, era un spațiu spiritual expansiv în care pot fi recunoscute studii făcute după Rembrandt, Michelangelo, proiecte de frescă sau studii pentru portretele lui Carol Isau Bogdan I.[30] Existența acestora semnalează un înalt grad de profesionalism și valorile la care s-a raportat.[30] Se regăsesc printre ele unele desene dramatic tensionate de gravitate, imagini dezolante despre mizeria umană și desene din timpul războiului.[30]În anul 1910 a realizat la comanda Ministerului Lucrărilor Publice o lucrare de mari dimensiuni pe un perete de interior al edificiului administrativ.[48] A ales să picteze un imens peisaj intitulat Valea Oltului, pe care îl pictase de altfel cu ceva timp în urmă.[48] Pictura a dispărut în timpul celui de al doilea război mondial din cauza bombardamentelor la care a fost supus Bucureștiul în anul 1944.[48] Peisajul a fost unul dramatic, realizat pe o suprafață de douăzeci de metri pătrați cu grund de tempera în tehnica uleiului.[45] Artistul a reluat peisajul în care a reprezentat pereți stâncoși și tufe de brădet care străjuiau o albie joasă.[45] Brădetul deschide o perspectivă adâncă, conturată pe baza unui desen clar, dar și de un degrade al verdelui care umple primul plan, pentru a se pierde în final în albastrul cerului de fundal.[45]Există, de altfel, un studiu preliminar făcut de Verona care a fixat atitudinile țăranilor pietrari plasați mai apoi de artist pe stâncile aflate în dreapta peisajului în jurul unui bloc de piatră, motiv care a făcut ulterior ca lucrarea să fie intitulată Masa lui Traian.[45] Lucrarea poartă în sine o marcă a sobrietății academice, ea fiind inspirată din clasicii mult admirați de către artist.[45] Întreaga compoziție, suferă mai puțin decât alte picturi ale sale, de o prea contrastantă proiectare a personajelor pe fundalul peisajului.[45] Prin dimensiunile picturii și a modului în care se integrează arhitectura compoziției, Masa lui Traian a reprezentat un moment important în pictura românească.[45]Arthur Verona s-a născut în familia lui Francesco Spiridon Verona și al contesei Amalia de Lukovici, amândoi de origine romano-catolică, originari din Cattaro - Dalmația, de cetățenie austriacă. Al doilea nume al lui Arthur, Garguromin, aparținea familiei tatălui său și l-a adăugat el însuși la începutul carierei sale artistice. Giovanni Dolcetti a menționat că în anul 1474 în orașul Scutari din Albania ocupată de venețieni ar fi existat o familie cu numele Verona.[51] După mențiunile pe care Ary Murnu le-a făcut, familia tatălui era de origine mavro-vlahă.[5]Numele de Garguromin, Gargurovici sau Garguroyici, legenda spune că familia l-a câștigat ca titlu de noblețe în secolul al XV-lea ca urmare a vitejiei strămoșilor săi pe câmpul de luptă în cadrul armatei venețiene din Verona. Familia Verona are o vechime remarcabilă, ea fiind atestată documentar încă din anul 1474 în orașul Scutari din Albania, stăpânită de către venețieni. Ea a fost înnobilată în anul 1478.[52]Francesco Spiridon Verona a fost armator de corăbii și căpitan de marină civilă.[5] El a făcut călătorii în Australia și a navigat adeseori între porturile Adriaticii, pe Dunăre sau pe Marea Neagră.[5] Arthur și fratele său Nicolae Henri s-au născut la Brăila, localitate în care s-a stabilit Francesco Spiridon Verona în jurul anului 1850[5] ca urmare a dorinței lui Vodă Bibescu care l-a angajat să coordoneze transportul și comerțul cu grâu al Țării Românești.[5][52]Nicolae Henri s-a stabilit la Herța unde s-a căsătorit cu Ecaterina Kazimir, fiica boierului local, Panait Kazimir. Nicolae a fost un talentat autor de miniaturi și a absolvit Școala de arte plastice din Paris. Mai târziu s-a dedicat politicii, îndeplinind în perioada 1904 - 1918, pe rând funcția de deputat, senator și prefect de Dorohoi din partea Partidului Conservator.[52]Nicolae a avut un fiu pe nume Paul Verona care a făcut studiile liceale la Liceul internat din Iași după care a urmat cursurile Facultății de Drept din Iași, făcând în paralel și Școala de Belle Arte. Renunță după un an la Facultatea de Drept și se dedică picturii. În 1921 se înscrie ca student la Academia Julian din Paris și la La Grande Chaumière. În 1938 se căsătorește cu fiica profesorului universitar Teofil Sauciuc-Saveanu, Carmen Sauciuc-Saveanu. Teofil Sauciuc-Saveanu era membru marcat al Partidului Național Țărănesc, corespondent al Academiei Române și Ministru al Bucovinei. Paul Verona a avut doi copii, un băiat Tudor Nicolai Verona și o fiică Irinel Verona. Paul se stinge din viață în anul 1966 la București. Picturile sale au fost achiziționate de către Ministerul Artelor și Cultelor, Pinacoteca Bucureștiului și de către Muzeul Toma Stelian.[52] Tudor Verona le aduce în cartea sa „Monografia familiilor Verona și Kazimir”un pios omagiu:„Încerc, în acest moment ,două sentimente contradictorii, unul de mulțumire că am putut reînvia în mintea oamenilor contribuția pictorilor Verona la patrimoniul cultural al poporului român și altul de insatisfacție că nu pot face mai mult pentru acești înaintași ai mei, oameni de o verticalitate morală, curățenie sufletească și bunătate care ar trebui să constituie modele în acești ani de zbucium și debusolare.
Mă voi mândri totdeauna cu strămoșii mei și voi căuta să nu le mânjesc moștenirea sau să le pătez memoria. După ce am strâns și publicat memoriile și gândurile tatălui meu Paul Verona, am constrângerea că fiecare efort mic sau mare de a face să nu se uite trecutul, ajută la normalizarea situației României după 60 de ani de lipsă de preocupare pentru scara valorilor.”—Tudor Verona - „Monografia familiilor Verona și Kazimir” Arthur Verona
AutoportretDate personale Nume la naștere Arthur Petre Anton Bartolomeu Francisc Maria Verona Născut
Brăila, Regatul României Decedat (78 de ani)[1]
București, România[2] Părinți Francesco Spiridon Verona,
contesa Amalia de Lukovici Frați și surori Nicolae Henri Căsătorit cu Maria Zerman Cetățenie România Etnie aromână Ocupație pictor Activitate Studii Academia Militară Tereziană, Academia de Arte Frumoase din München, Academia Julian Pregătire Fritz von Uhde, Simon Hollósy, William-Adolphe Bouguereau, Gabriel Ferrier, Jean-Paul Laurens Profesor pentru Nicu Enea Mișcare artistică realism, naturalism[*], impresionism Opere importante „În codrii Herței”, „Cosașii”, „Spartul horei”, „Nuntă în Moldova”, pictura capelei Castelului Bran, pictura tavanului Scării Voievozilor din Palatul Regal Patronaj A fost președintele Societății Tinerimea artistică (1910 - 1912) Influențat de Fritz von Uhde, Simon Hollósy, Jean-Paul Laurens Premii Medalia Benemerenti[*] ()
Ordinul național „Steaua României” ()
· 1869: Arhiducesa Carolina Maria de Austria (germană Carolina Maria Immakulata Josepha Ferdinanda Therese Leopoldine Antoinette Franziska Isabella Luise Januaria Christine Benedikta Laurencia Justiniana, Erzherzogin von Österreich, Prinzessin von Toskana) (5 septembrie 1869 - 12 mai 1945) a fost prin naștere membră a Casei de Habsburg-Lorena și Arhiducesă de Austria, Prințesă a Ungariei, Boemiei și Toscanei. Prin căsătoria cu Prințul August Leopold de Saxa-Coburg-Kohary, Carolina a devenit membră a ramurei Koháry a Casei de Saxa-Coburg și Gotha.Mă voi mândri totdeauna cu strămoșii mei și voi căuta să nu le mânjesc moștenirea sau să le pătez memoria. După ce am strâns și publicat memoriile și gândurile tatălui meu Paul Verona, am constrângerea că fiecare efort mic sau mare de a face să nu se uite trecutul, ajută la normalizarea situației României după 60 de ani de lipsă de preocupare pentru scara valorilor.”
Arthur Verona | |
Autoportret | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Arthur Petre Anton Bartolomeu Francisc Maria Verona |
Născut | Brăila, Regatul României |
Decedat | (78 de ani)[1] București, România[2] |
Părinți | Francesco Spiridon Verona, contesa Amalia de Lukovici |
Frați și surori | Nicolae Henri |
Căsătorit cu | Maria Zerman |
Cetățenie | România |
Etnie | aromână |
Ocupație | pictor |
Activitate | |
Studii | Academia Militară Tereziană, Academia de Arte Frumoase din München, Academia Julian |
Pregătire | Fritz von Uhde, Simon Hollósy, William-Adolphe Bouguereau, Gabriel Ferrier, Jean-Paul Laurens |
Profesor pentru | Nicu Enea |
Mișcare artistică | realism, naturalism[*], impresionism |
Opere importante | „În codrii Herței”, „Cosașii”, „Spartul horei”, „Nuntă în Moldova”, pictura capelei Castelului Bran, pictura tavanului Scării Voievozilor din Palatul Regal |
Patronaj | A fost președintele Societății Tinerimea artistică (1910 - 1912) |
Influențat de | Fritz von Uhde, Simon Hollósy, Jean-Paul Laurens |
Premii | Medalia Benemerenti[*] () Ordinul național „Steaua României” () |
Arhiducesa Carolina Maria de Austria | |||||||||
Prințesă August Leopold de Saxa-Coburg-Kohary | |||||||||
|
* 1881: Henry Maitland Wilson (n. , Londra, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei – d. , Chilton[*], Aylesbury Vale, Regatul Unit), cunoscut de asemenea ca "Jumbo" Wilson, a fost un general britanic în cel de-al Doilea Război Mondial, activând în luptele din Orientul Mijlociu și din zona mediteraneană. Descris drept „competent, dar nu spectaculos”, el s-a bucurat de încrederea lui Winston Churchill.
A fost cel mai mare dintre fiii lui Henry Fuller Maitland Wilson și ai soției sale, Harriet Kingscote.
La 21 august 1944, în cursul unei întâlniri secrete avute la Palatul Regal din București, grupul reprezentanților politici care pregăteau lovitura pentru ieșirea României din război, grup condus de M.S. Regele Mihai, a aprobat textul unei telegrame ce urma a fi trimisă șefului Înaltului Comandament Aliat de la Cairo, generalul britanic Maitland Wilson. Prin telegramă se cerea sprijinirea schimbării de regim prin bombardarea simultană a unităților germane din nordul Capitalei (la nord de Aeroportul Băneasa) și a centrelor feroviare aflate la granița cu Ungaria și Iugoslavia. Ioan Mocsony-Stârcea, care era funcționar la Ministerul Afacerilor Străine, s-a deplasat în aceeași seară la Snagov, la sediul ministerului, unde a petrecut noaptea criptând cele două telegrame ale complotiștilor pentru Ankara (pentru siguranță, transmiterea telegramelor către Aliați se făcea pe două căi, atât prin Ankara, cât și printr-un aparat de emisie-recepție deținut de Iuliu Maniu).
Henry Maitland Wilson | |
* 1912: John Milton Cage Jr., cunoscut mai ales ca John Cage (n. , Los Angeles, SUA – d. , New York, SUA), a fost un compozitor, teoretician al muzicii, artist și filozof american. Pionier al nedeterminării în muzică, al muzicii electroacustice și al utilizării non-standard a instrumentelor muzicale, Cage a fost una dintre figurile cele mai importante ale avangardei artistice postume celui de-Al doilea război mondial.
- First Construction in Metal (1939)
- Living Room Music (1940)
- Credo In Us (1942)
- Music for Marcel Duchamp (1947)
- Sonates et interludes (1948)
- Music of Changes (1951)
- 4'33 (1952)
- Radio Music (1956)
- Fontana Mix (1958)
- Cartridge Music (1960)
- Variations II (1961)
- 0'00 (4'33" No.2) (1962)
- Cheap Imitation (1969)
- HPSCHD (1969)
- Branches (1976)
- Litany for the Whale (1980)
- Ryoanji (1983)
- But What About the Noise of Crumpling Paper (1985)
- As SLow aS Possible (1985)
- Organ²/ASLSP (As SLow aS Possible) (1987)
- Europeras 1 & 2 (1987)
- Four6 (1992)
John Cage | |
- Poezii
- Plămânul sălbatec, Tipografia Bucovina, București, 1939 (cu două guașe de Jules Perahim)
- Diamantul conduce mâinile, în colaborare cu Virgil Teodorescu și Dolfi Trost, București, 1940 (în exemplar unic)
- Marea palidă, Colecția suprarealistă, București, 1945
- La vie extérieure, 1948 (în exemplar unic)
- La rose parallèle, Haifa, 1975
- Proză și eseu
- Critica mizeriei, în colaborare cu Gellu Naum și Virgil Teodorescu, Colecția suprarealistă, 1945
- Les esprits animaux (Spiritele animale), Colecția Infra-Noir, 1947
- La conspiration du silence (Conspirația tăcerii), Colecția Infra-Noir, 1947
- L’Infra-Noir (Infranegrul), în colaborare cu Gellu Naum, Gherasim Luca, Virgil Teodorescu și Dolfi Trost, Colecția suprarealistă, 1946
- Éloge de Malombra (Elogiul Malombrei), în colaborare cu Gellu Naum, Gherasim Luca, Virgil Teodorescu și Dolfi Trost, Colecția suprarealistă, 1947
Paul Păun Date personale Născut [1]
București, RomâniaDecedat (78 de ani)
Haifa, IsraelCetățenie România Ocupație pictor
traducător
poet
chirurg[*]Activitate Alma mater Universitatea din București Partid politic Partidul Comunist Român
Critică și istorie literară. Teoria literaturii și comparatistică
- Viața lui Alexandru Macedonski, 1965
- Opera lui Alexandru Macedonski, 1967
- Introducere în critica literară, 1968, ediția a II-a revăzută, 2007[7]
- Modern, modernism, modernitate, 1969
- Dicționar de idei literare, I, 1973
- Hermeneutica lui Mircea Eliade, 1980
- L'hermeneutique de Mircea Eliade, Paris, 1980
- Etiemble ou le comparatisme militant, Paris, 1982
- Comparatisme et théorie de la littérature, Paris, 1988
- Biografia ideii de literatură, vol. I-VII, 1992-2003
Eseuri, Publicistică, Memorialistică
- Evadări în lumea liberă, 1993
- Pentru Europa, 1995, ediția a II-a, revăzută și întregită, 2005
- Cenzura în România, 2000
- În dialog cu Sorin Antohi, 2001
- Libertate și cenzură în România. Începuturi, 2005
- Viața unui om singur, 2010 [8][9][10]
Ediții critice
- Alexandru Macedonski, Opere, studiu introductiv, ediție îngrijită, note și variante, cronologie și bibliografie, vol. I-VII, București, Editura pentru Literatură/Editura Minerva, 1966-1980
„"Cultura română-și acesta este pragul cel mai greu detrecut-va trebui să facă saltul în ordinea spiritului, de la imagine, simbol, mit la idee, teorie, sistem: de la concretul poetic, la abstracția gândirii.Suntem încă prea "lirici", prea "poeți" în toate. Și "rezolvăm" mult prea multe, încă doar prin "intuiții" și "imagini". Avem nevoie de o nouă cultură: mai teoretică, mai sistematică, mai "rece", mai raționalistă, mai pătrunsă de spiritul critic, de luciditate, de un superior "bun simț".Iraționalismul și misticismul au făcut destule ravagii și la noi. Avem prea mulți filosofi-mit, profeți, egumeni mesianici (Constantin Noica, Nicolae Steinhardt, Petre Țuțea, etc.)Nu de "sentimentul tragic al vieții" (care și în occident este o raritate) avem nevoie ci de sentimentul creației durabile în orice domeniu: al lucrului bine făcut, al responsabilității, al seriozității și onestității, al comportamentului consecvent, al refuzului odioasei improvizații. Idealuri "minore" vor spune unii mistici exaltați. Sunt idealuri majore pentru un popor care le-a cultivat încă prea puțin.Aceasta ar putea fi o adevărată "revoluție spirituală românească". Ar putea fi cândva..."”
Adrian Marino
Date personale Născut 5 septembrie 1921
IașiDecedat 17 martie 2005
ClujNaționalitate România Cetățenie România Ocupație critic și istoric literar Limbi limba română[1] Activitatea literară Operă de debut Viața lui Alexandru Macedonski Note Premii Premiul Herder
* 1928: Corneliu Gârbea, cunoscut și sub numele de Cornel Gârbea, (n. , Gheorghieni, Feleacu, Cluj, România – d. [1]) a fost un actor român de teatru, voce și film.
- Brigada lui Ionuț (1954) - Neagu
- Alarmă în munți (1955) - Bordea
- Tudor (1963)
- Pași spre lună (1964) - troglodit
- Răscoala (1965)
- Faust XX (1966)
- Dacii (1967)
- Războiul domnițelor (1969)
- Prin cenușa imperiului (1976) - conducătorul partizanilor sârbi
- Mihai Viteazul (1971) - boierul Dimcea
- Răzbunarea (1972)
- Cu mîinile curate (1972) - gangsterul Burdujel
- Un comisar acuză (1974) - legionarul Chirvasie
- Păcală (1974) - un sătean de frunte
- Când trăiești mai adevărat (film TV, 1974)
- Zile fierbinți (1975) - maistrul de montaj Dumitru
- Osînda (1976) - ciobanul Bădin
- Pentru patrie (1978) - sergentul Zacheu
- Das verschollene Inka-Gold (1978)
- Nea Mărin miliardar (1979) - Peach
- Mihail, cîine de circ (1979) - Grimshaw
- Falansterul (1979)
- Ultima noapte de dragoste (1980) - maiorul Dimiu
- Burebista (1980) - conducător dac
- Capcana mercenarilor (1981) - mercenarul genovez
- Duelul (1981) - Ureche
- Iancu Jianu, haiducul (1981)
- Trandafirul galben (1982) - țăran înlănțuit pe un pod
- Întîlnirea (1982) - șeful postului de jandarmi
- Cucerirea Angliei (1982) - contele Morcar
- Șantaj (1982)
- Secretul lui Bachus (1984) - Altoitu, angajat la IAS „Vinicola”
- Sosesc păsările călătoare (1984)
- Ringul (1985) - reprezentantul companiei Bio-Aktiv
- Ciuleandra (1985) - agentul de poliție Grigore Leahu
- Trenul de aur (1986) - Androne, aghiotantul militar al lui Armand Călinescu
- Secretul lui Nemesis (1987) - vecin de bloc
- François Villon - Poetul vagabond(1987) - Sac à Vin
- Mircea (1989) - slugerul Ion Iercău
- Coroana de foc (1990) - tâlharul Trestie
- Punctul zero (1996) - avocatul soților Ceaușescu
- Triunghiul morții (1999)
Corneliu Gârbea | |||||||||||||||
|
- 1976 - 1989 Activitate didactică universitară la Institutul de Teatru din Târgu Mureș unde a participat la înființarea secției române, apoi director al Teatrului Maria Filotti din Brăila și al Teatrului din Sfântu Gheorghe (județul Covasna), unde de asemenea s-a dovedit a fi fost un pionier al teatrului românesc.
- Din 1996, profesor universitar la Facultatea de Teatru a Universității Ecologice, iar din 2003, profesor universitar la Facultatea de Teatru a Universității Spiru Haret. În ambele poziții colaborează îndeaproape cu Vlad Rădescu, prietenie profesională care a debutat la Târgu Mureș în 1978 cu spectacolul de teatru "Omul care aduce ploaia" de Richard Nash și a continuat cu rolurile Piotr (C. Codrescu) și Alioșa Karamazov (V. Rădescu) din "Frații Karamazov" după F.M. Dostoievski, premieră regizată în 1980 de chiar maestrul Constantin Codrescu .
- A mai montat ca regizor multe spectacole în teatrele din țară (după plecarea de la Teatrul Mic din 1976, în timpul directoratului lui Dinu Săraru), evitând astfel scenele bucureștene.
- În 2008, ca actor de teatru, colaborează cu Teatrul G. Ciprian din Buzău, unde interpretează rolul principal din "Inimă de boxer", alături de mult mai tânărul Dan Bordeianu, spectacol în regia lui Mihai Manolescu.
- Așa s-a călit oțelul - N. Ostrovski (1949) - debut
- Nepoții gornistului (1953)
- Răsare soarele (1954) ca Ilies
- La moara cu noroc (film) - Victor Iliu (1955)
- Mândrie (1960)
- Puștiul (1962)
- Partea ta de vină (1962)
- Străinul (1964)
- De-aș fi... Harap Alb (1965)
- Răscoala (1965)
- Zodia Fecioarei (1966)
- Subteranul (1967)
- Mihai Viteazul (1971)
- Haiducii lui Șaptecai (1971)
- Zestrea domniței Ralu (1971)
- Săptămîna nebunilor (1971)
- De bună voie și nesilit de nimeni (1973)
- Cercul magic (1975)
- Mastodontul (1975)
- Evadarea (1975)
- Roșcovanul (1976)
- Trei zile și trei nopți (1976)
- Bunicul și doi delincvenți minori (1976)
- Războiul de Independență (1977)
- Pentru patrie (1978)
- Vlad Țepeș (1978)
- Speranța (1979)
- Bietul Ioanide (1979)
- Lumini și umbre (1979)
- La răscrucea marilor furtuni (1980)
- Capcana mercenarilor (1981)
- Trandafirul galben (1982)
- Sezonul pescărușilor (1984)
- Masca de argint (1985)
- Bătălia din umbră (1985)
- Colierul de turcoaze (1986)
- Un oaspete la cină (1986)
- Pistruiatul (Evadatul) (1986)
- Pădurea de fagi (1987)
- Totul se plătește (1987)
- Enigmele se explică în zori (1987)
- Martori dispăruți (1988)
- Lacrima cerului (1989)
- Doi haiduci și o crâșmăriță (1993)
- Terente - regele bălților (1995)
- Trenul vieții (1998)
- Magnatul (2004)
- Marea Aventură Lego- Vitruvius (voce, versiunea română) (2014)
- Ciocârlia (2002)
Constantin Codrescu | |||||||||||||||
|
* 1931: Franz Karl Remmel (n. 5 septembrie 1931, Periam, județul Timiș-Torontal (interbelic)) este un etnolog, jurnalist și scriitor de limba germană din România.
- Über alle sieben Meere, Editura Albatros, București, 1978
- Zwischen Wellen und Wind, Editura Facla, 1982
- Sterne, Sonne, Sand, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1987
- Im Zeichen der Schlange, Editura Albatros, București, 1989
- Safari, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1989
- Die Roma Rumäniens – Volk ohne Hinterland, Editura Picus, Viena, 1993
- Nackte Füße auf steinigen Strassen. Zur Leidensgeschichte der rumänischen Roma, Editura Aldus, Brașov, 2003
- Der Turm zu Babel, Editura InterGraf, Reșița, 2004
- Alle Wunder dauern drei Tage. Vom Bulibascha der Zigeuner zum Kaiser der Roma, Editura InterGraf, Reșița, 2005 ISBN 978-973-9725-89-9
- Botschaft und Illusion - Zeugnisse der Literatur der rumänischen Roma („Mesaj și iluzie” - dovezi ale literaturii romilor din România), Editura Banatul Montan, Reșița, 2007
- Zigeunersitte – Zigeunerrecht. Traditionen im Alltag der rumänischen Roma, Editura Banatul Montan, Reșița, 2008
- Die Fremden aus Indien. Nicht die Hoffnung stirbt zuletzt, Editura Banatul Montan, Reșița, 2010
- 1964 A House Is Not a Home
- 1964 Roustabout
- 1965 A Swingin' Summer
- 1965 Do Not Disturb
- 1966 Sex Quartet
- 1966 The Queens
- 1966 Fantastic Voyage
- 1966 Loana (One Million Years B.C.)
- 1966 Shoot Loud, Louder... I Don't Understand
- 1967 The Oldest Profession
- 1967 Fathom
- 1967 Bedazzled
- 1968 Bandolero!
- 1968 The Biggest Bundle of Them All
- 1968 Lady in Cement
- 1969 100 de carabine (100 Rifles)
- 1969 Flareup
- 1969 The Magic Christian
- 1970 The Beloved
- 1970 Myra Breckinridge
- 1971 Hannie Caulder
- 1972 Bluebeard
- 1972 Fuzz
- 1972 Kansas City Bomber
- 1973 The Last of Sheila
- 1973 The Three Musketeers
- 1974 The Four Musketeers
- 1975 The Wild Party
- 1976 Mother, Jugs & Speed
- 1977 Prinț și cerșetor (Crossed Swords) a.k.a. the Prince and the Pauper (UK title)
- 1977 Animalul, (L'Animal)
- 1994 Naked Gun 33⅓: The Final Insult (Cameo)
- 1998 Chairman of the Board
- 1998 What I Did for Love
- 2001 Legally Blonde
- 2006 Forget About It
- House of Versace (Film TV) Aunt Lucia
* 1942: Werner Herzog (n. , München, Germania) este un regizor de film, producător de film, scenarist, actor, editor de film din Germania, care a primit Ordinul de Merit al Republicii Federale Germania în grad de Ofițer, Premiul Sindicatului American al Regizorilor.
Werner Herzog | |
* 1944: Vasile Adamescu (n. 5 septembrie 1944, Borcea, Călărași , d. 06 decembrie 2018 , Cluj-Napoca[1]) este un profesor și artist român, cu surdocecitate.
“ | „În urma relatărilor din presă din ultimele două săptămâni, doresc să confirm că am fost testat seropozitiv și că am SIDA. Am simțit că este corect să țin această informație doar pentru mine până acum pentru a proteja intimitatea celor din jurul meu. Acum a venit timpul pentru ca prietenii și fanii mei din toată lumea să afle adevărul și sper că toată lumea se va alătura doctorilor mei în lupta acestei boli teribile. Intimitatea a fost mereu specială pentru mine și sunt cunoscut pentru lipsa de interviuri. Vă rog să înțelegeți că această politică va continua.” | ” |
Freddie Mercury | |
Freddie Mercury, concertand la Londra, 1985. |
* 1948: Benita Ferrero-Waldner (n. 5 septembrie 1948) este o diplomată și politiciană austriacă, membră a Partidului Popular Austriac (ÖVP). Ea a activat în funcția de Ministru al Afacerilor Externe al Austriei între 2000–2004 și a fost candidatul Partidului Popular Austriac la alegerile prezidențiale din 2004, pe care le-a pierdut la limită cu 47,6% din voturi. De asemenea Benita Ferrero-Waldner a activat ca Înalt Reprezentant al Uniunii Europene pentru Afaceri Externe și Politica de Securitate între 2004 și 2009, și ca Comisar european pentru comerț și politica de vecinătate from 2009 to 2010.
Benita Ferrero-Waldner | |
* 1959: Florin-Costin Pâslaru este un politician român, deputat în Parlamentul României în mandatul 2012-2016 din partea USL Galați.
Florin-Costin Pâslaru | |||||||||||||||||||||
|
Filmografie:
- Capace (2017) - Mircea
- Sacrificiul (2019) - Serial românesc - Ștefan Oprea
- Ana, mon amour (2017) - tatăl Anei Trailer
- Batman V Superman: Dawn of Justice / Batman vs. Superman: Zorii dreptății (2016) - Perry White (dialog versiune română) Trailer
- The Jungle Book / Cartea Junglei (2016) - Shere Khan (voce) (versiunea română) Trailer
- The House of Magic / Casa magicianului (2013) - Lawrence (dialog versiune română) Trailer
- Sammy's Adventures 2 / Aventurile lui Sammy 2 3D (2012) - Lulu La Morte/pescar mare/etc (versiune română) Trailer
- The Devil Inside / Diavolul din tine (2012) - Doctor Antonio Costa Trailer
- Zambezia / Aventuri în Zambezia (2012) - Ajax (versiune dublată) Trailer
- Carol I (2009) - Take Ionescu Trailer
- La urgență (2006)
- The Wind in the Willows / Vântul prin sălcii (2006) - Ticket Officer
- Return of the Living Dead: Necropolis (2005) - doctor Trailer
- Gargoyle / Aripile întunericului (2004) - Priest - 1532
- Gunpowder, Treason & Plot / Praf de pușcă, trădare și complot (2004)
- Rivoglio i miei figli / Totul pentru copiii mei (2004)
- Sex Traffic (2004) - Dr. Djudic
- Patul lui Procust (2001) - Procurorul
- Epicenter / Epicentru (2000) - Piano Player
- Besat (1999) - Dr. Angelson
- Train de vie / Trenul vieții (1998) - Le Juif Locomotive
- Căpitanul Conan (1996)
- Ce facem cu violoncelul? (1996)
- Vox Maris (1995)
- Dragonworld / Tinutul Dragonului (1994) - Guard 2
- Trei surori (1994)
- Hotel de lux (1992)
- Furtună în Pacific (1985)
- Pas în doi (1985)
- Dreptate în lanțuri (1983)
- Misterele Bucureștilor (1983)
- Uimitoarea lume a lui Gumball Directorul Brown (Cartoon Network)
- Un show obișnuit alte voci (Cartoon Network)
- Robin Hood: Năzbâtii în Sherwood (Boomerang)
- Batman: Neînfricat și cutezător Batman (Cartoon Network)
- Teen Days Kay (Megamax)
- Aventurile lui Jackie Chan
- Grim & Evil
- Copiii de la 402
- Piratul Jack cel Teribil
Claudiu Istodor | |
Date personale | |
---|---|
Născut | (59 de ani) |
Cetățenie | România |
Ocupație | actriță actriță de film |
* 1967: Matthias Sammer (n. 5 septembrie 1967, Dresden) este un fost jucător și antrenor de fotbalgerman. A fost director tehnic la Asociația Germană de Fotbal.
Simon Hix | |
* 1971: Mariana Durleșteanu (în rusă Марианна Дурлештяну; n. 5 septembrie 1971, Chișinău) este o economistă, diplomată și politiciană din Republica Moldova, care a fost ministru al finanțelor Republicii Moldova (2008 - 2009) și ambasador al Republicii Moldova în Marea Britanie (2004 - 2008). Mariana Durleșteanu s-a născut la data de 5 septembrie 1971, în municipiul Chișinău.[1][nefuncțională] A urmat cursurile Facultății de Științe Economice din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (1990-1995), specializându-se în contabilitate și informatică de gestiune, apoi a urmat un masterat în administrarea afacerilor organizat de Centrul Internațional de Dezvoltare, Școala de management din orașul Bled, Slovenia (2000) și studii postuniversitare în specialitatea reforma economică și guvernamentală la Universitatea Westminster din Londra (2007-2008).
Ulterior, a urmat cursuri de specializare organizate de Banca Mondială („Procedurile de procurări și rambursări pentru împrumuturile BIRD”, Kiev, 1996), FMI (Politici și analize macroeconomice, Joint Vienna Institute’s courses, Viena, 1997) și Merrill Lynch (Piața Financiară internațională, operațiuni de capital și piețe, Merrill Lynch’s courses New York, USA, 1997).
Începând din anul 1995, ea a lucrat în cadrul Ministerului Finanțelor din Republica Moldova. A lucrat ca director al Unității de Implementare a Proiectelor Băncii Mondiale destinate Dezvoltării Sectorului Privat (1999-2001). În iulie 2001 este numită în funcția de viceministru al finanțelor al Republicii Moldova, apoi în aprilie 2002 în cea de prim-viceministru al finanțelor, având ca principalele responsabilități negocierea cu instituțiile financiare internaționale, participarea la elaborarea politicii fiscal-bugetare, la elaborarea strategiei de reducere a sărăciei și creșterii economice, participarea la negocierile Planului de Acțiuni UE-Moldova, la analiza gestionării și restructurării datoriei de stat. De asemenea, a coordonat activitățile următoarelor departamente și domenii: Trezoreria, Datoria de Stat, Tehnologii Informaționale, Supravegherea Asigurărilor, microfinanțării și conlucrarea cu sectorul bancar. În această perioadă, a fost Guvernator alternativ la FMI pentru Moldova și Guvernator la Banca Mării Negre pentru Comerț și Dezvoltare.
În anul 2004 a fost numită în funcțiile de președinte al Consiliului de Administrare al BCA Banca de Economii și vicepreședinte al Consiliului de Administrare al SA Moldovagaz [2]. A participat la summit-ul „Millennium Development Goals” al ONU, la Conferința „Financing for Development” de la Monterrey, la ședințele anuale a FMI și BM, la conferințele organizate de BM, FMI și ONU privind reducerea sărăciei. La data de 17 noiembrie 2004, Mariana Durleșteanu a fost numită în funcția de ambasador al Republicii Moldova în Regatul Unit.
În baza votului de încredere acordat de Parlament, prin Decret al Președintelui Republicii Moldova, la data de 31 martie 2008, Mariana Durleșteanu a fost numită în funcția de ministru al finanțelor în noul guvern format de Zinaida Greceanîi. Primul ministru a justificat desemnarea Marianei Durleșteanu în această funcție prin „înaltul său profesionalism și realizările obținute în domeniul financiar și fiscal în perioadă în care a activat în calitate de prim-viceministru, iar ulterior în calitate de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Moldovei în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord”[3].
Mariana Durleșteanu vorbește fluent limbile rusă și engleză. Este căsătorită și are doi copii.
Mariana Durleșteanu | |
Date personale | |
---|---|
Născută | (48 de ani) Chișinău, RSS Moldovenească |
Cetățenie | Moldova |
Ocupație | economistă diplomat |
Ambasador al Republicii Moldova în Marea Britanie | |
În funcție 2004 – 2008 | |
Ministrul Finanțelor al Republicii Moldova | |
În funcție 2008 – 2009 | |
Premii | Ordinul Gloria Muncii () |
Alma mater | Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca; University of Westminster |
Profesie | Finante, Banci si Economie |
Will Hunt | |
În martie 2008 a fost decorat cu Ordinul „Meritul Sportiv” clasa a III-a, pentru rezultatele obținute la turneele finale din perioada 1990-2000 și pentru întreaga activitate
* 1976: Tatiana Constantinova Guțu (n. 5 septembrie 1976) este o gimnastă ucraineană(anterior sovietică), campioană olimpică a Jocurilor Olimpice de vară din 1992. Este cunoscută pentru trucurile sale, unele dintre cele mai dificile în gimnastica artistică. La cincisprezece ani la momentul debutului ei, gimnasta efectua deja exerciții de nivelul gimnastelor experimenate. Nascută într-o familie ucraineană de origine moldovenească/basarabeană, Guțu a început să practice gimnastica la varsta de 6 ani. Ea a devenit membru al echipei olimpice naționale a Uniunii Sovietice în 1988.
* 1977: Alin Nicolae Chița (n. 5 septembrie 1977, Pitești) este un fost fotbalist român, care a evoluat pe posturile de fundaș dreapta și fundaș central. După retragerea din activitatea de fotbalist, acesta a ales calea antrenoratului, ajungând principal la Juventus București. După prima sa experiență ca antrenor principal a avut trei mandate ca secund, unul la CS Mioveni și două la Dinamo.
* 1977: Jorge Arias (n. 5 septembrie 1977) este un wrestler mexico-american care în prezent evoluează în WWE pentru marca WWE SmackDown unde interpretează personajul de Sin Cara.
* 1979: John Carew (n. 5 septembrie 1979, Lørenskog, Akershus, Norvegia) este un fost fotbalist norvegian, care a evoluat pe postul de atacant pentru mai multe cluburi, printre care: Lyon, Valencia, Rosenborg, Aston Villa și AS Roma.
* 1980: Marianna Madia (n. 5 septembrie 1980, Roma, cu numele Maria Anna Madia) este o politiciană italiană, membră a Camerei Deputaților din Italia în legislaturile 2008 și 2013.[1]Face parte din Partito Democratico (Partidul Democrat).
Marianna Madia | |
* 1984: Paul Negoescu (n. 5 septembrie 1984, București) este un regizor și scenarist de film român.
- Două lozuri, (2016) [2]
- Never Let it Go (2016)
- Vreme de câine (2015)
- Orizont, (2012)
- O lună în Tailanda, (2012)
- Ploaie la Sarajevo, (2012), scurt metraj „observațional” (fără personaje)
- 12 oameni nervoși (2011)
- Hotline, (2011), scurt metraj, [3]
- Derby, (2010)
- Fabulosul destin al lui Toma Cuzin (2009)
- Renovare, (2009)
- Scurtă plimbare cu mașina (2007)
- Radu+Ana (2007)
- Acasă, (2007)
- Târziu (2007)
- Examen (2006)
- Tutunul dauneaza grav sanatatii (2005)
- Alina (2004)
Paul Negoescu | |||||||||||||||
|
Kamelia | |||||||||||||||||
|
* 1986: Cătălin Fercu (n. 5 septembrie 1986, Brașov) este un jucător de rugby în XV profesionist român. Evoluează ca fundaș (fullback). S-a apucat de rugby la vârsta de 8 ani la orașul natal Brașov.[1] Si-a inceput cariera de seniori la Metrorex de aici s-a transferat la Contor Zenner Arad apoi a urmat Steaua Bucuresti. A jucat de multă vreme pentru RCM Timișoara, câștigând titlul național în 2012 și 2013. A fost numit cel mai bun jucător de rugby din România în 2013.[2] În sezonul 2013-2014 a fost remarcat în timpul unui meci amical dintre Timisoara si clubul englez Saracens, când a marcat patru eseuri. În sfârșitul sezonului a semnat cu acest club.[3] Astfel a devenit singurul jucător de rugby român să evolueze în Premiership, liga engleză de elită.[4]
A fost căpitan lotului național de juniori în 2005.[1] În același an, și-a făcut debutul la lotul de seniori la vârsta de 19 ani, într-un meci prietenos cu Canadei în noiembrie 2005. A participat la Cupa Mondială de Rugby din 2007, fiind titular în trei din patru meciuri de faza grupelor. Nu a vrut să plece la ediția din 2011 în Noua-Zeelandă și Australia din cauza temei de zbor.[5] După acest refuz a fost suspendat până la finalul anului de Federația Română de Rugby și a fost interzis la lotul național. A fost convocat din nou în mai 2012 pentru Cupa Națiunilor IRB, unde a jucat un rol de prim plan, ajutând echipa să-și păstreze titlul.
De-a lungul carierei a strâns 82 de selecții pentru „Stejarii”. A marcat 143 de puncte, inclusiv 28 de eseuri, egalând recordul României deținut de Gabriel Brezoianu.
* 1988: Nuri Kazım Şahin (n. 5 septembrie 1988) este un fotbalist turc, care joacă pe post de mijlocaș pentru Werder Bremen și care a evoluat pentru Echipa națională a Turciei. El are și cetățenie germană, pe care a dobândit-o în mai 2011.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu