miercuri, 27 octombrie 2021

 10. /29 OCTOMBRIE 2021 - INVITAȚIE LA OPERĂ, OPERETĂ, BALET


WOLFGANG AMADEUS MOZART
Wolfgang Amadeus Mozart
Wolfgang-amadeus-mozart 1.jpg
Wolfgang Amadeus Mozart - pictură de Barbara Krafft
Date personale
Nume la naștereJohannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart
Născut[1][2][3][4] Modificați la Wikidata
SalisburgumSfântul Imperiu Roman Modificați la Wikidata
Decedat (35 de ani)[1][2][3][4] Modificați la Wikidata
VienaSfântul Imperiu Roman Modificați la Wikidata
ÎnmormântatSt. Marx Cemetery[*] Modificați la Wikidata
PărințiLeopold Mozart[5]
Anna Maria Mozart[*] Modificați la Wikidata
Frați și suroriMaria Anna Mozart Modificați la Wikidata
Căsătorit cuConstanze Mozart () Modificați la Wikidata
CopiiKarl Thomas Mozart[*]
Franz Xaver Wolfgang Mozart[*] Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Austria.svg Arhiducatul Austriei
Principatul arhiepiscopal de Salzburg[*] Modificați la Wikidata
EtnieAustrieci Modificați la Wikidata
Religiecatolicism Modificați la Wikidata
OcupațieCompozitor
Locul desfășurării activitățiiSalzburg
Viena Modificați la Wikidata
Activitate
Alte numeWolfgang Amadeus Mozart
Gen muzicalClasic
Instrument(e)Pian și vioară
Ani de activitate1761-1791
PremiiOrdine dello Speron d'oro[*]  Modificați la Wikidata
Semnătură
Wolfgang Amadeus Mozart Signature.svg
Prezență online
Internet Movie Database
VGMdb
canal YouTube

Wolfgang Amadeus Mozart (n. 27 ianuarie 1756Salzburg - d. 5 decembrie 1791Viena) a fost un compozitor austriac, unul din cei mai prodigioși și talentați creatori în domeniul muzicii clasice. Anul 2006, cu ocazia jubileului a 250 de ani de la nașterea compozitorului, în Austria și Germania a fost cunoscut ca „Anul muzical Mozart”.

Biografie[modificare | modificare sursă]

Wolfgang Amadeus Mozart (născut Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart) s-a născut la 27 ianuarie 1756 la Salzburg, pe atunci capitala unui principat-arhiepiscopat (germ. Fürstbistum) ce făcea parte din Sfântul Imperiu Roman de Națiune Germană (după 1804 devenit Imperiul Austriac). Tatăl său, Leopold Mozart, a fost un talentat violonist în orchestra de la curtea principelui-arhiepiscop de Salzburg, apreciat și pentru aptitudinile sale pedagogice. În registrul de botez, Mozart a fost înregistrat cu numele: Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus. Mai târziu, în Italia, și-a luat numele de "Amadeus", traducerea latină a lui „Theophilus” („Iubitor de Dumnezeu”).

Încă de mic copil, Mozart dă dovada geniului său muzical. La vârsta de 5 ani, înainte de a ști să scrie, compune câteva piese pentru pian, transcrise imediat de tatăl său. În ianuarie 1762, Leopold Mozart obține de la arhiepiscopul Sigismund von Schrattenbach un concediu de trei săptămâni, pentru „a arăta lumii acest miracol”. Turneul a durat în realitate 9 ani. Prima apariție are loc la München, unde Wolfgang cântă la clavecin în fața prințului elector de Bavaria, după care familia Mozart pleacă la Viena, tânărul Wolfgang concertând în fața familiei imperiale. Urmează un lung turneu european: AugsburgAachenBruxellesParis și Versailles. Rămâne un an la Londra, apoi se întoarce în Austria, trecând prin FranțaElveția și Bavaria. Între decembrie 1769 și martie 1771 întreprinde un lung turneu în Italia: VeronaMilanoFlorențaRoma și Napoli au fost principalele stațiuni de concerte. Peste tot, publicul era fascinat de talentul acestui copil precoce, între timp devenit adolescent.

În serviciul curților princiare[modificare | modificare sursă]

Familia Mozart revine la Salzburg la 15 decembrie 1771. Wolfgang împlinește 16 ani și pleacă pentru câteva luni la Bologna, unde studiază cu Giovanni Battista Martini (1706-1784), un renumit pedagog în arta compoziției. La întoarcere este angajat ca maestru de concert (Konzertmeister) de către noul arhiepiscop din Salzburg, Hieronymus von Colloredo, cu un salariu de 150 de guldeni pe an, ceea ce constituia o sumă apreciabilă. În această funcție rămâne timp de șase ani, deși relațiile cu noul arhiepiscop nu sunt din cele mai bune, acesta tratându-l ca angajat și interzicându-i să părăsească orașul Salzburg. Nemaiputând suporta aceste conveniențe sociale, Wolfgang Amadeus Mozart și-a dat demisia în 1777 și a plecat, însoțit de mama sa, la München, unde a solicitat un angajament la curtea principelui elector Maximilian al III-lea. Acesta însă îl refuză. După o altă tentativă nereușită la Mannheim, se hotărăște să-și încerce soarta la Paris, unde - în timpul turneului din 1763 - avusese mult succes. Publicul parizian nu-și mai amintea însă de copilul minune de atunci și Mozart se lovește de multe greutăți. La toate acestea se adaugă moartea mamei, care îl însoțise peste tot. Starea lui morală se ameliorează cu greu, compozițiile sale încep să fie apreciate la curțile domnești. Lipsurile materiale îl constrâng totuși să părăsească Parisul și iată-l la 15 ianuarie 1779 din nou la Salzburg, unde rămâne doi ani. Între timp compune opera Idomeneo, cu care înregistrează un mare succes. Se decide totuși în 1781 să plece la Viena, capitala imperiului.

Constanze Mozart. Portret de Joseph Lange din 1782.

Viena era în acea epocă capitala mondială a muzicii clasice. Mozart se simte în sfârșit independent și își creează un cerc de relații, conștient de faptul de a fi un virtuoz fără egal al pianului. Înregistrează primul mare succes cu opera Răpirea din serai, fiind felicitat de însuși împăratul Iosif al II-lea cu cuvintele: o muzică prea frumoasă pentru urechile noastre. Mozart dă numeroase concerte publice și private, executând din propriile compoziții, improvizează spontan pe teme date, aplauzele nu contenesc, publicul este în extaz. Redescoperă operele lui Bach și Händel, pe care le face cunoscute publicului vienez.

La 4 august 1782 s-a căsătorit cu Constanze Weber. La 1785 a fost vizitat de tatăl său, Leopold, care - până atunci foarte reticent - constată cu satisfacție reușita fiului său. A fost încântat să audă din gura lui Joseph Haydn: "Fiul Dumneavoastră este cel mai mare compozitor pe care l-am cunoscut". La sfârșitul unui concert în Burgtheater, după interpretarea concertului nr. 20 pentru pian, împăratul Iosif al II-lea - prezent în sală - s-a ridicat în picioare agitându-și pălăria și strigând "Bravo Mozart!". În această perioadă Mozart compune într-un ritm neobișnuit, lucrează cu obstinație la cvartete dedicate lui Haydn și la opera Nunta lui Figaro, după o piesă a lui Pierre Beaumarchais, operă revoluționară, ca muzică și conținut istoric, reușind să depășească dificultățile din partea nobilimii.

Ultimii ani[modificare | modificare sursă]

În timp ce Mozart termină compoziția operei Don Giovanni, tatăl său se îmbolnăvește și moare la 28 mai 1787. Leopold a jucat un rol important în educația muzicală a fiului său, instruindu-l încă din copilărie și contribuind astfel la dezvoltarea geniului muzical al lui Mozart.

Mozart împreună cu sora sa Maria Anna și tatăl Leopold, pe perete un portret al mamei, Anna Maria - Tablou de Johann Nepomuk della Croce, 1780

Între 1784 și 1786, Mozart realizează în medie o compoziție la fiecare două săptămâni, cele mai multe adevărate capodopere. Premiera operei Don Giovanni are loc la Praga și este primită de public cu entuziasm. Urmează opera Così fan tutte, reprezentată cu mai puțin succes. Mozart pierde treptat din popularitate, între timp murise și protectorul său, împăratul Iosif al II-lea, cel care îl numise "compozitor al curții imperiale".

În martie 1790 a susținut ultimul său concert public, interpretând concertul pentru pian KV 595. A compus de asemenea opera Flautul fermecat, cu care a obținut un mare succes. Începând din luna noiembrie 1791 sănătatea lui Mozart s-a degradat progresiv. Se pare că suferea de o febră reumatismală recurentă, cu insuficiență renală.

Cauza decesului nu este clară. Diagnosticul medicului constatator a fost hitziges Frieselfieber („febră cu eczemă”). Alte cauze asupra cărora s-a speculat au fost febră reumaticăsifilistrichinelozăPurpura Schönlein-Henoch („hiperemie generalizată”), congestie renalăinsuficiență cardiacă și venisecție. Probabil cauza morții lui Mozart trebuie căutată într-o boală contractată în timpul copilăriei sale. Medicina modernă tinde spre o infecție cu streptococi, care nu a fost tratată în mod adecvat, și ca urmare s-a produs o insuficiență cardiacă și care a antrenat și afectarea altor organe.

Necrologul lui Mozart în Notenblätter zur musikalischen Korrespondenz der teutschen filarmonischen Gesellschaft din 28 decembrie 1791

Speculațiile nu au lipsit, suspectându-se o otrăvire pusă la cale de rivalii lui, cum ar fi fost Antonio Salieri. Versiunea a devenit celebră și datorită filmului lui Milos FormanAmadeus, care a câștigat nu mai puțin de 8 Premii Oscar.[6] La 4 decembrie starea lui se ameliorează trecător, mai lucrează la compoziția Requiemului, pe care însă nu va reuși să-l termine. Există mărturii că Requiemul a fost comandat compozitorului de o persoană necunoscută, care i-a venit în vizită fiind îmbrăcată în straie de culoare neagră. Persoana a fost mai târziu identificată. Acesta era un slujitor al unui conte vestit. Contele, pe numele Welsegg, avea intenția de a se interpreta Requiemul compus de Mozart cu ocazia încetării din viață a soției sale, reclamând creația drept o compoziție proprie. Despre această întâmplare Mozart nu a mai aflat. El era convins că muzica și-o scrie pentru propria sa moarte. În ziua de 5 decembrie 1791, viața scurtă a lui Wolfgang Amadeus Mozart se stinge pentru totdeauna. Avea numai 35 de ani. După un scurt serviciu divin la Catedrala Sfântul Ștefan din Viena (Stefansdom), trupul neînsuflețit al lui Mozart este dus fără un cortegiu de însoțitori (cu toate că a avut parte de un succes imens în timpul vieții, din cauza vremii nefavorabile, foarte puține persoane ce l-au cunoscut pe Mozart au însoțit cortegiul), la cimitirul Sankt Marx. Mottoul lui a fost: " Mă simt cuprins de muzică. Muzica este în mine".

Opera muzicală a lui Mozart[modificare | modificare sursă]

Monumentul Mozart din Burggarten, Viena

În scurta sa viață, Wolfgang Amadeus Mozart a compus un număr enorm de opere muzicale, cele mai multe neegalate în frumusețe sau profunzime. În 1862 Ludwig von Köchel a clasificat și catalogat compozițiile lui Mozart, fiind numerotate cu mențiunea KV (Köchel-Verzeichnis = catalogul Köchel). Ultima sa creație, Recviemul în re minor, are numărul 626.

Mozart a fost autorul a 41 de simfonii, printre care sunt de menționat Simfonia nr. 35 Haffner, nr. 36 Linz, nr. 40 și nr. 41 Jupiter.

A compus 27 concerte pentru pian și orchestră, 7 concerte pentru vioară și orchestră, concerte pentru clarinet, pentru harpă și flaut, pentru corn și orchestră, 2 simfonii concertante, divertismente, serenade.

În domeniul muzicii de cameră sunt de menționat cele 6 cvartete pentru coarde dedicate lui Haydn, sonate pentru pian, sonate pentru vioară și pian, triouri pentru vioară, violoncel și pian, cvartete pentru instrumente de suflat, sextetul O glumă muzicală etc.

Pasionat de operă, a compus 17 opere, dintre care cele mai cunoscute, jucate și astăzi pe scenele tuturor teatrelor de operă din lume, sunt: Răpirea din SeraiNunta lui FigaroDon GiovanniCosi fan tutteFlautul fermecat.

A mai compus 19 mise, cantatemotete pentru soprană și orchestră, oratoriul "Die Schuldigkeit des ersten Gebots" și, în fine, Recviemul în re minor.

„Geniul său excepțional îl situează mai presus de oricare maestru, în toate domeniile artei și în toate timpurile”
—Richard Wagner

Imagini cu W.A.Mozart[modificare | modificare sursă]

Există 25 imagini autentice cu W.A.Mozart[7] și 17 false[8].

Cel mai cunoscut portret autentic al lui Mozart a fost creat de pictorița austriacă Barbara Krafft (1764-1825) în anul 1819, la 28 de ani după decesul compozitorului. A luat ca model chipul lui Mozart pictat de austriacul Johann Nepomuk della Croce (1736-1819) în anul 1781 (Mozart avea atunci 25 ani), într-o scenă familială, in care mai apare Leopold Mozart (tatăl lui Amadeus, la 62 de ani), mama Anna Maria (deja decedată, prezentă într-un tablou pe un perete) și sora Maria Anna („Nannerl”, la 30 de ani).

Imagini ale lui W.A.Mozart sunt imprimate si pe celebrul Mozartkugel, preparat exclusiv la Salzburg. Acesta este un confet mic, rotund, dulce, făcut din fisticmarțipan și nuga[9], învelit în ciocolată neagră.


Don Gionanni de W A Mozart

Descriere:
Actul I
În faţa reşedinţei Comandorului, Leporello (servitorul lui Don Giovanni) se plânge de îndatoririle sale zilnice faţă de stăpânul său, un nobil libertin. Curând, apare Don Giovanni, cu faţa ascunsă de o mască, urmărit de Donna Anna, pe care a încercat să o seducă. Atunci când Comandorul (tatăl Annei), auzind strigătele ei, intervine, este ucis de Don Giovanni, care fuge. Donna Anna revine cu logodnicul ei, Don Ottavio. Găsindu-şi tatăl mort, ea îi cere lui Ottavio să o răzbune.
Don Giovanni flirtează cu o doamnă din Burgos, ce se dovedeşte a fi Donna Elvira, chiar soţia sa. Părăsită după doar trei zile de la căsătorie, aceasta călătorise prin toată Spania pentru a-l găsi şi a-i cere socoteală. Plictisit de reproşurile ei, Don Giovanni reuşeşte să fugă. Leporello îi dezvăluie Donnei Elvira aventurile amoroase ale stăpânului său, prezentându-i o lungă listă de nume ale iubitelor.
În piaţă apare un grup de ţărani care sărbătoresc nunta prietenilor lor, Zerlina şi Masetto. Atras de frumuseţea miresei, Don Giovanni se alătură grupului de petrecăreţi. Atracţia lui Don Giovanni faţă de Zerlina îl face atent pe Masetto, proaspătul mire, care este înlăturat de către Leporello. Rămas singur cu Zerlina, Don Giovanni încearcă să o convingă pe aceasta să-i accepte dragostea, promiţându-i că o va lua chiar el în căsătorie. Sunt întrerupţi însă de Donna Elvira, care încearcă să o protejeze pe Zerlina de avansurile cuceritorului. Donna Anna şi Don Ottavio se întâlnesc cu Don Giovanni, dar încă nu recunosc în acesta pe ucigaşul Comandorului. Apariţia bruscă a Donnei Elvira îl determină pe Don Giovanni să le spună că este o femeie nebună şi pleacă împreună cu ea. Din tonul vocii şi gesturile cavalerului, Donna Anna îşi dă seama că Don Giovanni este cel care a pătruns în casă, a sedus-o şi l-a ucis pe Comandor. Îngrozită, îi mărturiseşte bănuiala logodnicului său. Ottavio îi declară iubirea şi îi promite tot sprijinul său, jurând că-i va răzbuna tatăl.
Don Giovanni îi ordonă lui Leporello să organizeze în palatul său o petrecere pentru ţărani cu scopul de a o seduce pe Zerlina şi de a cuceri şi alte femei.
În faţa reşedinţei lui Don Giovanni, Zerlina îl roagă pe Masetto s-o ierte pentru aparenta ei infidelitate. În momentul în care intră Don Giovanni, Masetto se ascunde şi încearcă să-i surprindă pe cei doi îndrăgostiţi, dar tensiunea se aplanează şi toţi trei pleacă la petrecere. Elvira, Anna şi Ottavio, dornici de răzbunare, sosesc mascaţi la petrecerea lui Don Giovanni. Leporello îi invită să intre.
În timpul petrecerii, Leporello îi distrage atenţia lui Masetto, în timp ce Don Giovanni o atrage pe Zerlina spre o altă încăpere. Când fata strigă după ajutor, Don Giovanni îl acuză pe Leporello că ar fi atacat-o pe Zerlina, dar nimeni nu crede această minciună. Elvira, Anna şi Ottavio îşi dezvăluie identitatea, avertizându-l pe seducător că răzbunarea e aproape.
Actul al II-lea
În plină noapte. Elvira suferă din cauza infidelităţii soţului său, dar, în acelaşi timp, recunoaşte că îl iubeşte extrem de mult. Don Giovanni, dorind să-i joace o farsă soţiei sale, îl obligă pe Leporello să-şi schimbe hainele cu ale sale şi să îi facă declaraţii de dragoste înflăcărate Donnei Elvira. Don Giovanni încearcă să o seducă pe camerista soției lui. Declaraţia sa plină de poezie este întreruptă de apariţia lui Masetto care, împreună cu un grup de ţărani înarmaţi cu bâte, îl caută pe seducător pentru a-l pedepsi. Acesta, îmbrăcat în hainele lui Leporello, îi îndrumă spre direcţii greşite. Îl bate pe Masetto, care rămăsese singur. Soseşte şi Zerlina care îşi consolează logodnicul.
Donna Elvira şi presupusul Don Giovanni, care nu este altul decât Leporello în hainele stăpânului, sunt surprinşi de Anna, Ottavio, Zerlina şi Masetto, care îl ameninţă cumplit pe servitorul deghizat. Speriat, acesta le dezvăluie adevărata sa identitate. Don Ottavio, îngrijorat de suferinţa Donnei Anna, care îşi plânge fără încetare tatăl ucis, îşi exprimă din nou dragostea pentru ea. Elvira, supărată că a fost înşelată din nou de către Don Giovanni, îşi exprimă cu vehemenţă indignarea, dar în acelaşi timp recunoaşte că încă îl iubeşte.
În cimitir, Leporello îşi reîntâlneşte stăpânul. O voce sinistră anunţă sfârşitul lui Don Giovanni. Este spectrul Comandorului ucis, pe care Don Giovanni îl sfidează şi îl invită, în glumă, la cină. Leporello îi transmite Comandorului invitaţia, iar spectrul o acceptă. Donna Anna, însoţită de Don Ottavio, vine la mormântul tatălui său. Profund îndurerată, ea îi reaminteşte nobilului său logodnic de răzbunarea promisă, sperând să îşi găsească astfel liniştea.
Leporello serveşte cina stăpânului său. Intră Donna Elvira care, încă îndrăgostită de Giovanni, îl imploră să se căiască şi să devină un alt om. El însă o alungă. Spectrul lui Comandorului soseşte la cină. Don Giovanni refuză să îşi schimbe modul de viaţă, chiar şi sub ameninţarea morţii. Răzbunarea se îndeplineşte: Don Giovanni este târât de spectru în lumea umbrelor.

Mozart - Don Giovanni - complete 




FRANCO CORELLI


Sari la navigareSari la căutare
Franco Corelli
Date personale
Născut[1][3][4][5] Modificați la Wikidata
AnconaItalia Modificați la Wikidata
Decedat (82 de ani)[1][3][4][5] Modificați la Wikidata
MilanoItalia Modificați la Wikidata
Înmormântatcimitirul monumental din Milano[*][2] Modificați la Wikidata
Cauza decesuluicauze naturale[2] (infarct miocardicModificați la Wikidata
CetățenieFlag of Italy (1861–1946).svg Regatul Italiei
Flag of Italy (1861–1946).svg Italia Modificați la Wikidata
Ocupațiecântăreț de operă Modificați la Wikidata
Activitate
StudiiUniversitatea din Bologna  Modificați la Wikidata
Gen muzicaloperă[2]  Modificați la Wikidata
Tipul de vocetenor[2]  Modificați la Wikidata
Instrument(e)voce[*][2]  Modificați la Wikidata
Prezență online
site web oficial
Internet Movie Database

Franco Corelli (n. 8 aprilie 1921Ancona – d. 29 octombrie 2003Milano) a fost un tenor italian.

El a împărțit scena cu multe cântărețe ale generației sale, printre care Maria CallasRenata TebaldiMontserrat Caballé și Joan Sutherland.

Date biografice[modificare | modificare sursă]

Căsătorit cu cântăreața Loretta Di Lelio, Corelli a început să cânte la îndemnul unor prieteni pasionați de muzică de operă. Corelli a devenit unul dintre marii interpreți ai compozitorilor italieni, evoluând pe principalele scene ale lumii, îndeosebi la Scala din Milano și Metropolitan din New York. Cariera sa a fost dedicată aproape exclusiv operei, interpretând o varietate foarte largă de roluri din repertoriul italian și francez. Debutul său a avut loc alături de Maria Callas în 1953. Debutul la "Scala" l-a făcut în 1954, în Norma. La Covent Garden a debutat în 1957, iar la "Metropolitan", seara debutului a fost legendară, alături de Leontyne Price în Il Trovatore: ovațiile la sfârșitul spectacolului au durat mai bine de o oră. Herbert von Karajan l-a descris pe Correli cel mai bine când a spus că: „este mai presus de orice o voce plină de foc și pasiune, o voce ce poate să fulgere, dar și să fie plină de emoții”.


Franco Corelli - The Perfect Italian Tenor



The Best Of Franco Corelli 





PARASCOVIA ANDREEVNA BOTEZAT

Sari la navigareSari la căutare
Polina Botezat
Date personale
Născută Modificați la Wikidata
Ciumașki⁠(d)Tatarski uezd⁠(d)RSFS RusăURSS Modificați la Wikidata
Decedată2001 (78 de ani)[1] Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of the Soviet Union.svg URSS Modificați la Wikidata
Ocupațiecântăreață de operă
profesoară de muzică[*] Modificați la Wikidata
Activitate
PremiiOrdinul Steagul Roșu al Muncii
Artist al poporului din RSS Moldovenească ()

Parascovia Andreevna Botezat (în rusă Прасковья Андреевна Ботезат, cunoscută sub numele scenic Polina Botezat; n. Ciumașki⁠(d)Tatarski uezd⁠(d)RSFS RusăURSS – d. 2001[1]) a fost o cântăreață de operă (soprană) și pedagogă moldoveancă, originară din Federația Rusă.

A făcut studii la Novokuznețk, apoi în Alma-Ata, după care la Conservatorul de Stat din Chișinău (azi Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice) în clasa profesoarei Lidia Babici, în anii 1947–1952.

În 1943–1944 a fost solistă în Ansamblul de Cântece și Dansuri „Doina” al Filarmonicii din Chișinău, apoi în Ansamblul de Cântece și Dansuri al Feroviarilor din Moscova în anii 1944–1947. În 1952 se întoarce la Filarmonica din Moldova, unde activează până în 1955, pentru ca mai apoi să evolueze pe scena Teatrului de Operă și Balet.

A avut roluri principale în Traviata și Otello de Giuseppe VerdiTosca și Madame Butterfly de Giacomo PucciniDama de pică și Evgheni Oneghin de Piotr Ilici CeaikovskiAurelia de D. Herschfeld, Balada eroică de Alexei Stârcea ș.a.

Începând cu anul 1952, Polina Botezat desfășoară o activitate pedagogică intensă la Institutul de Arte în calitate de conferențiar și profesoară universitară, contribuind la pregătirea a cel puțin 30 de vocaliști, printre care Maria BieșuIoan PaulencuSvetlana Strezeva ș.a. Întreprinde turnee artistice la București, Iași, Kiev, Murmansk, Moscova, Plovdiv etc.

În 1951, Polina Botezat a fost Laureată a Festivalului Studenților din Berlin. A fost distinsă cu ordinele „Drapelul Roșu de Muncă” și „Gloria Muncii”. Din 1966, este Artistă a Poporului din RSSM.


Полина Ботезат - Дойна / Polina Botezat - Doina (1954)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...