vineri, 5 august 2022

  5. /6 AUGUST 2022 - TEATRU/FILM


MONICA DAVIDESCU
Monica Davidescu
MonicaDavidescu.png
Monica Davidescu
Date personale
Născută (48 de ani)
CâmpinaRomânia
Căsătorită cuAurelian Temișan (1996 - prezent)
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieactriță
actriță de film Modificați la Wikidata
Alte premii
Ordinul Meritul Cultural clasa I[*] (2004)[1] Modificați la Wikidata
Prezență online

Monica Davidescu (n. 6 august 1972Câmpina[2]) este o actriță română, cunoscută începând cu debutul ei pe scena Teatrului Național din București. În prezent[Când?] activează în cadrul Teatrului Național „Ion Luca Caragiale” din București.

DATE BIOGRAFICE

Monica Davidescu este căsătorită (din 1996) cu Aurelian Temișan. Cei doi au o fetiță.[3]

CARIERA

A absolvit Facultatea de Artă Teatrală și Cinematografică, secția actorie, la clasa profesorului Grigore Gonta. Înainte de a fi actriță a fost învățătoare, dansatoare și model. În toamna anului 1992, la vârsta de 19 ani a venit în capitală, unde timp de trei ani a fost secretară, manechin într-un magazin de haine, făcând parte și dintr-o trupă de dans. Din 1998 joacă pe scenă Teatrului Național din București. În stagiunea 2009-2010 a jucat în Visul unei nopți de varaTake, Ianke și CadîrSânziana și PepeleaMolto, gran'impressione și Comedia norilor.[2]

Monica Davidescu a jucat în filme ca Natures mortes în 2000, œVlad trei ani mai târziu, în 2007 Ticăloșii. A jucat și în câteva seriale TV cum ar fi Cu un pas înainte, în 2007, iar în 2008 a jucat în Vine poliția!.[2]

În toamna anului 2012, Monica Davidescu a participat la “Dansez pentru tine” ca parteneră a lui George Bochian.[4] A rezistat doar o ediție.[4] La repetițiile pentru dansul în ploaie, concurentul a alunecat și a căzut peste ea, accidentând-o grav la picioare. La un an după incident, actrița a dat postul de televiziune în judecată.[4]

FILMOGRAFIE



Teo Show (27.05.2021) - Monica Davidescu si Aurelian Temisan, povesti cu haz far' de necaz!







SICĂ ALEXANDRESCU
Sică Alexandrescu
Sică Alexandrescu.jpg
Date personale
Născut Modificați la Wikidata
BucureștiRomânia Modificați la Wikidata
Decedat (76 de ani) Modificați la Wikidata
CannesProvence-Alpes-Côte d'AzurFranța Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania (1965–1989).svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieregizor de teatru
regizor[*] Modificați la Wikidata
Activitate
PremiiOrdinul Muncii ()
Ordinul Meritul Cultural ()

Vasile (Sică) Alexandrescu (n. BucureștiRomânia – d. CannesProvence-Alpes-Côte d'AzurFranța) a fost un regizor român format la școala realistă a lui Paul Gusty.

A montat comedii ale lui Gogol și Goldoni și lucrări dramatice românești și rusești dintre care fac parte „O chestiune personală” de Alexandru Stein, „Anii negri” de Aurel Baranga și N. Moraru. A fost prim regizor artistic la Teatrul Național "I. L. Caragiale". A fost de două ori laureat al Premiului de Stat.

În anii 1940 a reușit să întrunească toate teatrele importante din București, realizând - fie ca regizor sau ca director de teatru - spectacole cu distribuții extraordinare, în care chiar și rolurile mici erau ținute de mari actori. Între ele:

- „Azilul de noapte” (Gorki), cu: Tony BulandraGeorge VracaGheorghe StorinRomald Bulfinski, Beate FredanovJules CazabanDina și Tanți Cocea, Ion Morțun, Ion TalianuAgnia Bogoslava, Fifi Harand

- „Tâlharii” (Schiller), cu: George Vraca, Mihai Popescu, Dina Cocea, Cristofor Etterle, Ion Iancovescu, Ciprian

O noapte furtunoasă (Caragiale), cu: Alex. GiugaruFlorica DemionLeny Caler, Ion Iancovescu, Gheorghe TimicăSilvia Dumitrescu-Timică.

DISTINCȚII

Prin Decretul nr. 43 din 23 ianuarie 1953 al Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne, regizorului Sică Alexandrescu i s-a acordat titlul de Maestru Emerit al Artei din Republica Populară Romînă „pentru merite deosebite, pentru realizări valoroase în artă și pentru activitate merituoasă”.[1] Ulterior (anterior anului 1960) a primit și titlul de Artist al Poporului.

A fost distins cu Ordinul Muncii clasa I (1952) „pentru munca depusă cu ocazia «Centenarului Caragiale»”,[2] cu Ordinul Meritul Cultural clasa I (1967) „pentru activitate îndelungată în teatru și merite deosebite în domeniul artei dramatice”[3] și cu Ordinul Steaua Republicii Socialiste România clasa a II-a (1971) „pentru merite deosebite în opera de construire a socialismului, cu prilejul aniversării a 50 de ani de la constituirea Partidului Comunist Român”.[4]

Teatrul din Brașov îi poartă numele.[5]

FILMOGRAFIE

Regizor

Scenarist

Consultant

OPERĂ LITERARĂ

TRADUCERI

FARSA „BIRLIC”

In 1934 Tudor Mușatescu a tradus și adaptat o farsă a autorilor vienezi Franz Arnold și Ernst Bach, pe care regizorul Sică Alexandrescu a pus-o în scenă la deschiderea primei stagiuni a Teatrului Vesel din București. Pe afiș spectacolul a apărut cu titlul „Birlic”. Acțiunea farsei a fost plasată în nordul Moldovei, eroul principal fiind contabilul Costache Perjoiu, poreclit Birlic, din Fălticeni. Rolul lui Costache Perjoiu a fost încredințat tânărului actor Grigore Vasiliu, care a rămas și el ulterior cu porecla Birlic. Numele „Birlic” este de origine turcească („birlik”), însemnând „as la jocul de cărți”.

Prim-Plan - Sică Alexandrescu




PETRE GHEORGHIU
Petre Gheorghiu
Petre Gheorghiu.jpg
Date personale
Născut Modificați la Wikidata
IașiRomânia Modificați la Wikidata
Decedat (71 de ani) Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieactor Modificați la Wikidata
Prezență online

Petre Gheorghiu (n. 20 iunie 1929Iași – d. 6 august 2000București) a fost un actor român de teatru, film si televiziune, un renumit profesor de teatru.

BIOGRAFIE

Familia

Petre Gheorghiu s-a născut la Iași și a fost fiul lui Vasile Gheorghiu, membru al Filarmonicii din Iași, a cântat sub conducerea unor dirijori celebri, ca Sergiu Celibidache și al Elenei Gheorghiu-Nistor, angajată a teatrului Lucia Struza Bulandra, deținând funcția de cabinieră șefă. Conform celor declarate de mama actorului în repetate rânduri, familia lui e înrudită direct cu David Creangă, bunicul marelui scriitor și povestitor Ion Creangă.

Activitatea profesională

A urmat studii la Conservatorul de Artă Dramatică din Iași, absolvit în 1950. Și-a început activitatea teatrală la Teatrul Național din același oraș, după care a fost remarcat de doamna Lucia Sturdza-Bulandra și în 1956 a fost adus de ea la Teatrul Municipal din București, unde actrița Lucia Strudza-Bulandra punea bazele unei trupe de elită sub titulatura „Teatrul Municipal”. A avut o bogată activitate teatrală la Teatrul Municipal, și a făcut parte din „generația de aur” a teatrului, generație care includea actori ca Ștefan CiubotărașuFori EtterleClody BertolaVictor RebengiucIleana PredescuIrina PetrescuFlorian Pittiș, regizorul de teatru și film Liviu Ciulei, regizorul de teatru și film Lucian Pintilie, cărora li s-a alăturat mai târziu și neuitatul Toma Caragiu. După moartea doamnei Bulandra, Teatrul Municipal a devenit Teatrul Lucia Sturdza-Bulandra.

Renumit actor și profesor de teatru, a avut o școală particulară pe vremea când instituțiile particulare erau interzise de regimul dictatorial aflat la putere înainte de 1989. Rațiunea pentru care i s-a permis acest lucru a fost faptul că era un actor extrem de respectat de autorități, în ciuda faptului că era total apolitic. De asemenea, numeroși fii și fiice ale nomenclaturii s-au perindat pe la școala lui. Se știe că erau tratați cu aceiași intransigență și etică profesională și umană cu care erau tratați toți elevii lui. Clasa lui de teatru era compusă din tineri veniți din toate colțurile țării, iar admiterea era rezultatul unui proces foarte drastic. Numai cei deosebit de talentați erau acceptați, iar regimul de lucru impus trebuia respectat cu dedicație. Petre Gheorghiu obișnuia să organizeze clase de teatru cu grupul lui în satul Cheia, județul Prahova, or regiune extrem de pitorească și la vremea respectivă puțin cunoscută în lumea turiștilor. De-a lungul timpului el a produs numeroși actori și actrițe de renume. Printre ei se numără Florian Pittiș, Ion CaramitruMichaela CaramitruLiana CeterchiViriginia MireaJeanine StavaracheDan PuricȘtefan Bănică Jr.Florin Piersic Jr.Mihai BisericanuDaniela NanePetre MoraruValeria OgășanuLamia BeliganGeorge VisuVladimir Găitan și mulți alții.

Debutul său pe ecran s-a produs în 1957, în filmul „Citadela sfărâmată”[1], în regia lui Haralambie Boroș în compania actriței Lica Gheorghiu, fata lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, Președintele României. Intrat în producție în aprilie 1956 (după ce studioul renunță la o primă adaptare datorată lui Haralambie Boroș și Ion Daniel). Filmările au avut loc în august – decembrie 1956, cele interioare la Buftea, iar cele exterioare în București. A jucat numeroase alte roluri în film, teatru, televiziune și radio, roluri care au rămas în memoria teatrului și filmului românesc ca realizări de marcă. Printre realizarile memorabile pe scena tatrului Bulandra se numără Nick în "Clipe de Viață" de William Saroyan, Trahanache în "Scrisoarea Pierdută" de Ion Luca Caragiale, și Sir Toby Belch în "A Douăsprezecea Noapte" de William Shakespeare.

Petre Gheorghiu a decedat în luna august a anului 2000 ca urmare a unor grave complicații cauzate de diabetul de care suferea de ani de zile. A fost înmormântat la Cimitirul Belu din București.

Politică

I s-a acordat azil politic de două ori în America, o dată în timpul regimului Ceaușescu și a doua oară în timpul regimului Iliescu, după intervenția violentă a minerilor în București din iunie 1990. În timpul demonstrației anti-regimul Iliescu și anit-FSN din primăvara anului 1990 de la Piața Universității în București, Paul Gheorghiu a fost comentator politic și social pentru ziarul România Liberă, un ziar de opoziție. Petre Gheorghiu și soția lui erau suporteri ai lui Ion Iliescu și a grupului din spatele său, Frontul Salvării Naționale. Acesta a fost unul dintre principalele motive pentru care fiul lor s-a distanțat definitiv de ei, și după tragicele evenimente din iunie 1990, Paul Gheorghiu va deveni în cele din urmă cetățean american. Deși mai târziu el va face tentative în această direcție și a reluat legăturile, temporar, cu mama lui după moartea lui Petre, practic el nu se va reconcilia cu familia niciodată.

VIAȚA PERSONALĂ

Soție, Ani (Anica) Gheorghiu, soție (20.07.1932- ). Născută în Basarabia, Republica Moldova de azi. Fiul său, Paul Gheorghiu, (n. 03.07.1953 - ) și el actor, a absolvit Institutul de Teatru în 1978 la clasa profesorului Amza Pelea. Vasile Gheorghiu, frate (n. 01.05.1937- d.2012), a fost actor la Teatrul Mic din București. A emigrat în Statele Unite în 1973 unde a devenit cetățean american.

Petre Gheorghiu are doi nepoți rezultați din căsătoria lui Paul Gheorghiu și Lucia Predescu. Amândoi sunt cetățeni americani. Vlad Gheorghiu (n.1989- ), e un muzician talentat asociat cu lumea rock and roll-ului american. Și-a schimbat numele în Vlad Holiday și, printre altele, e fondatorul și liderul formației de rock independent-alternative Born Cages. A concertat împreună cu formația Guns N' Roses, și cu formația The Claypool Lennon Delirium, formație a cărui lider e Sean Lennon, fiul lui John Lennon, fostul membru al formației Beatles. Matei Gheorghiu (n.1987- ), este designer-programator pentru firma Spotify, unul dintre liderii industriei music streaming.

DISTINCȚII

A fost distins cu Ordinul Meritul Cultural clasa a IV-a (1967) „pentru merite deosebite în domeniul artei dramatice”.[2]

PIESE DE TEATRU

FILMOGRAFIE

Sfântul Mitică Blajinu teatru TV comedie






MALVINA URȘIANU




Biografie Malvina Urșianu
Regizoarea si scenarista Malvina Urșianu s-a născut la 19 iunie 1927, in comuna Gușoieni, județul Vâlcea, intr-o familie de boieri.
A studiat Istoria Artelor la Institutul de muzeografie, paleografie si biblioteconomie de la Arhivele Statului si a urmat cursul experimental de cinematografie ținut de regizorul, scenaristul si actorul Jean Georgescu. A studiat singura filmele regizorilor străini si isi începea cariera ca asistenta de regie pentru documentarele lui Jean Georgescu numite Petrolul si Pădurile. A fost asistenta acestuia si la regizarea filmelor In sat la noi, Directorul nostru, apoi asistenta lui Dinu Negreanu la realizarea filmului Nepoții gornistului, a Marietei Sava si a lui Victor Iliu la regizarea filmului Mitrea Cocor.
Prima regie personală a fost cea a filmului Bijuterii de familie (1957), inspirat din nuvela lui Petru Dumitriu, dar in timpul filmărilor a fost intreruptă, a continuat cu Vânt de martie, tot după o din nuvela a lui Petru Dumitriu, filmul având aceeași soartă. In 1958 i s-a înscenat un proces de demascare si a fost acuzata de sabotaj ideologic si anticomunism, a fost arestată si închisă, iar timp de 8 ani a fost interzisă in cinematografie. 
In perioada 1968-1987 a realizat 8 filme: Gioconda fără surâs (1968), Serata (1971), Trecătoarele iubiri (1974), Întoarcerea lui Voda Lapușneanu (1979), Liniștea din adâncuri (1982), Pe malul stâng al Dunării albastre (1983), O lumină la etajul zece (1984), Figuranții (1987), la care a scris scenariile si pe care le-a regizat, a urmat o alta pauza de 8 ani, caci se înăsprise cenzura comunista. Pentru ca nu putea regiza filme dupa scenariile scrise de altcineva, si-a intrerupt activitatea.
A revenit in 1995 cu filmul de televiziune Aici nu mai locuiește nimeni, al cărui scenariu fusese refuzat de cinematografie, in anul 2002 a apărut filmul Ce lume veselă. In anul 2003 i s-a decernat premiul special al juriului la Premiile Uniunii Cineaștilor din România pentru acest film, marcând retragerea Malvinei Urșianu din activitate.
A fost căsătorită cu scriitorul si publicistul Paul Anghel, decedat in 1995.
A decedat la 05.08.2015.
·         Ce lume veselă... (2002)
·         Aici nu mai locuiește nimeni (1995)
·         Figurantii (1987)
·         Pe malul stâng al Dunării albastre (1983)
·         Liniștea din adâncuri (1982)
·         Întoarcerea lui Vodă Lăpușneanu (1980)
·         Trecătoarele iubiri (1974)
·         Serata (1971)
Filmografie - scenarist
·         Ce lume veselă... (2002)
·         Aici nu mai locuiește nimeni (1995)
·         Figurantii (1987)
·         Pe malul stâng al Dunării albastre (1983)
·         Întoarcerea lui Vodă Lăpușneanu (1980)
·         Trecătoarele iubiri (1974)
·         Serata (1971)
·         Bijuterii de familie (1957)
Filmografie - regizor secund
·         Directorul nostru (1955) - regizor secund
Filmografie - asistent regie
·         Petrolul (1949) - asistent regie



MARIA CIUCURESCU

Sari la navigareSari la căutare
Maria Ciucurescu
Maria Ciucurescu.jpg
Date personale
Născută1866 Modificați la Wikidata
Decedată1939 (73 de ani) Modificați la Wikidata
Ocupațieactriță Modificați la Wikidata

Maria Ciucurescu (n. 1866 – d. 1939) a fost o actriță română, promotoare a școlii realiste românești de la sfârșitul secolului XIX. A jucat în cele mai variate forme ale comediei, dar mai ales în rolurile comediei de tip clasic (ShakespeareMoliereGogolCaragiale), remarcându-se prin vioiciunea și naturalețea interpretării.

Numele Mariei Ciucurescu – o mare actriță care a jucat pe scenele noastre – este astăzi unul aproape uitat. Am găsit foarte puține informații despre cariera acestei  mari actrițe în mediul online: doar câteva menționări răzlețe ale unora dintre prezențele ei pe scenă sau în filmele de început ale cinematografiei românești. Cu toate că Maria Ciucurescu a fost una din actrițele favorite ale genialului Caragiale, cel care “a  fost destul să o vadă de câteva ori ca Maria Ciucurescu să capete roluri peste roluri și să rămâie una din admirațiile lui Caragiale, din casa căruia nu avea voie să lipsească în anii din urmă, ori de câte ori venea de la Berlin. Mult îi plăcea  lui Caragiale să stea de vorbă cu eroina comediilor sale!” (cf. articolului “Maria Ciucurescu”, publicat în revista Luceafărul”, numărul din 16 noiembrie 1913).

Maria Ciucurescu în anul 1913

Un alt mare dramaturg român, Victor Eftimiu, avea să sintetizeze, peste decenii, cariera actriței: “Maria Ciucurescu, a fost, incontestabil, cea mai mare actrița de comedie pe care am avut-o, cea mai firească, cea mai frumoasă, cea mai caldă, cea mai catifelată. Un humor care n’avea nimic vulgar, o mândrețe de priviri șirete, înecând în farmec de voluptate cuvântul spus atât de limpede, un mers grațios, o melancolie care înobila momentele celei mai deslănțuite comedii, o feminitate specific românească, - iată ce a însemnat trecerea Mariei Ciucurescu pe scenele țării.” (Victor Eftimiu în volumul memorialistic “Fum de fantome”, publicat în anul 1940).

Maria Ciucurescu alături de Trupa Antonescu în turneu prin Transilvania în anul 1913
(revista "Cosînzeana", numerele din 19 și 26 octombrie 1913
Născută în anul 1866, în Ardeal, undeva pe Valea Gilortului, Maria Ciucurescu “a avut de luptat din copilărie cu sărăcia, apoi cu dificultățile pe cari teatrul românesc le-a întâmpinat în desvoltarea sa”. Când avea vreo 7 ani, familia ei s-a stabilit în Dobrogea. S-a măritat foarte tânără, iar la 15 ani a debutat pe scena teatrului din Brăila, alături de trupa Burienescu, în “Baba-Hârca”. În 1884, la doar 18 ani, regăsim numele artistei pe afișele bucureștene ale reprezentațiilor de la grădina Racșa, unde a atras atenția publicului prin talentul și prin frumusețea sa, astfel că Direcțiunea Teatrului National din București a angajat-o ca elevă și a înscris-o la Conservator. 

Portret din "Universul Literar" - 21 martie 1911

Din acest moment rolurile au venit unul după altul – sute de roluri memorabile într-o cariera de 50 de ani pe scena Teatrului National. Amintesc doar câteva, din anii de început: Martina din “Doctorul fără voie”, Toaneta din “Bolnavul închipuit”, Dorina din ”Tartuffe”, Frosina din “Avarul”  - roluri care au făcut din Maria Ciucurescu “un stâlp al teatrului clasic al lui Molliere, Regnard, Corneille”. Rolul memorabil, cel care avea să o impună definitiv, interpretarea ce avea să fie una de referință pentru toți actorii ce aveau să îl joace mai târziu, a fost cel al Vetei din “O noapte furtunoasă“. În numeroase cronici teatrale interbelice ale unor puneri în scena ale acestei piese de teatru am găsit referiri la intrepretarea, considerată de referința, a Mariei Ciucurescu.

Maria Ciucurescu în rolul Vetei
 din "O noapte furtunoasă"
Iată cum o caracteriza "Universul literar" pe Maria Ciucurescu, în numărul din 21 martie 1911, la rubrica  „Galeria marilor artiști”: “De ani de zile publicul nostru știe că are la Teatrul Național în d-na Maria Ciucurescu unul din cele mai de preț elemente de comedie și nici un fel de omagiu ce i s’ar aduce n’ar putea egala scânteietorul d-sale talent și adânca simpatie de care se bucură între toți cunoscătorii de teatru”. Într-o altă cronică, publicată în revista "Luceafărul" din 16 martie 1916, se menționa: “În Otilia din Spini, Maria Ciucurescu a schițat în câteva trăsături toată influența dezastruoasă a vieții ușoare din București asupra unei fete din fundul Transilvaniei. Și a pus atâta farmec personal în creația sa, încât a fost necontenit întreruptă de râsetele și salvele de aplauze ale publicului.” De asemenea, o altă cronică apărută în "Ilustrația săptămânală" din 1 martie 1926: “D-na Maria Ciucurescu și-a sărbătorit patru decenii de splendide triumfuri teatrale, jucând Scrisoarea pierdută. Marea noastră comediană a fost aclamată de o sala în delir. Minunata satiră  a lui Caragiale a trăit încă o izbândă, grație acestei interprete, care azi, ca și acum atâția ani – înfățișează  în teatru cel mai delicios talent de comedie”. Alte roluri care au rămas în amintirea comtemporanilor: Safta Bălțescu din “Copila din flori”, Zoe din “Lizi”, Coana Zinca din “O căsnicie”, Smărăndița din “Rămășagul”, Anica din “Sburătorul”, Cerșetoarea Frochard din “Două orfane” sau Baroana din “Punctul negru”.


O să închei citând un pasaj din evocarea lui Victor Eftimiu: “Maria Ciucurescu a iubit, a fost iubită, a trăit viața din plin, a cunoscut bucuriile de mamă si de bunică, s’a risipit cu dărnicie și-a rămas tânără  până’n cele din urma clipe. Tânără mereu și surâzătoare, imagine întârziată din acea strălucită pleiadă de mari actori, cari credeau în menirea lor și-și  făceau din teatru năzuință și răsplată – așa a trecut Maria Ciucurescu printre  noi și nimeni dintre noi n’o va uita, căci n’au fost mulți dintre cei ce ne-au dăruit atâtea zâmbete, atât râs sglobiu, atâta senină desfătare și-o calitate atât de rară a patimei și-a meșteșugului actoricesc.” (Victor Eftimiu în volumul “Fum de fantome”, publicat în anul 1940, la un an după moartea în 1939 a actriței).


Atât am reușit eu să recompun din biografia marii actrițe. Un puzzle de cronici și de evocări. Poate că totuși ar trebui să facem mai multe pentru a redescoperii poveștile marilor actori ai scenei românești, astăzi aproape uitați.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...