2. /8 OCTOMBRIE 2023 - ISTORIE PE ZILE: Decese, Sărbători
A fost fiul califului Marwan I si a efectuat reforme menite sa arabizeze imperiul, a introdus araba ca limbă administrativă în cancelarii, în locul elenei şi al persanei medii, a bătut monede proprii, care le- au înlocuit pe cele bizantine şi sasanide, a efectuat reforme fiscale şi financiare. In timpul domniei sale s-a confruntat cu mai multe răscoale pe cuprinsul califatului.
S-a înconjurat cu oameni de litere, şi a dispus construcţia unor clădiri remarcabile mai ales la Ierusalim. În anii 687-691 au fost înălţate pe Muntele Templului din Ierusalim sanctuarul musulman Haram ash Sharif, cuprinzând Domul sau Cupola Stancii şi Moscheea Al Aksa, pe locul unei bazilici creştine şi în aria locului in care se aflasera Primul şi celui de-al Doilea Templu evreiesc din Ierusalim.
Caloian a asediat în două rânduri, însă de fiecare dată a eșuat în încercarea de ocupare a orașului, ca urmare fie a retragerii cavaleriei cumane, fie a contraofensivei hotărâte a împăratului de Constantinopol, Henric I.
În 12o7, el a încheiat o alianță antilatină cu Theodor I Laskaris,conducătorul Imperiului Bizantin de Niceea. Pe parcursul aceluiași an, trupe ale lui Ioniță l-au atras într-o ambuscadă pe regele cruciat al Salonicului, Bonifaciu de Montferrat , in urma careia acesta și-a pierdut viața (4 septembrie 1207). Căutând să profite de pe urma acestui eveniment, Caloian s-a îndreptat cu toate forțele sale către Salonic și a început asediul, însă a fost asasinat de către unul dintre comandanții cumani din armată, Monastăr,la începutul lunii octombrie.
Jacqueline | |||||||
Contesă de Hainaut, Olanda și Zeelanda, Delfină de Viennois, Ducesă de Touraine, Brabant, Gloucester | |||||||
|
- Contele Wilhelm Ludovic (13 martie 1560 – 31 mai 1620)
- Contele Ioan al VII-lea (7 iunie 1561 – 27 septembrie 1623)
- Contele George (1 septembrie 1562 – 9 august 1623)
- Elisabeta (24 ianuarie 1564 – 5 mai 1611), s-a căsătorit:
- pe 3 octombrie 1583 cu contele Filip al IV-lea, Conte de Nassau-Weilburg
- pe 7 mai 1603 cu contele Wolfgang Ernst I de Isenburg-Büdingen
- Juliana (6 octombrie 1565 – 4 octombrie 1630), s-a căsătorit:
- pe 24 aprilie 1588 cu contele Adolf Henry de Dhaun
- pe 8 februarie 1619 cu contele Ioan Albrecht I de Solms-Braunfels
- Filip (1 decembrie 1566 – 3 septembrie 1595)
- Maria (12 noiembrie 1568 – 10 mai 1625), s-a căsătorit pe 2 decembrie 1588 cu contele Ioan Ludovic I de Nassau-Wiesbaden-Idstein
- Anna Sibylla (29 septembrie 1569 – 19 decembrie 1576)
- Mathilde (27 decembrie 1570 – 10 mai 1625), s-a căsătorit pe 24 iunie 1592 cu contele Wilhelm al V-lea de Mansfeld-Arnstein
- Albert (născut și mort în 1572)
- Contele Ernest Cazimir de Nassau-Dietz (22 decembrie 1573 – 2 iunie 1632)
- Louis Gunther (15 februarie 1575 – 12 septembrie 1604)
- Fiu născut mort (6 iulie 1579)
- Fiu născut mort (19 iulie 1581)
- Maria Amalia (27 iulie 1582 – 31 octombrie 1635), s-a căsătorit pe 23 august 1600 cu contele Wilhelm I de Solms-Braunsfeld-Greiffenstein
- Kunigunde (12 iulie 1583 – 4 aprilie 1584)
- Fiu născut mort (23 februarie 1585)
- George Louis (12 aprilie 1588 – 16 aprilie 1588)
- Prințul Ioan Ludovic de Nassau-Hadamar (6 august 1590 – 10 martie 1653)
- Johannette Elisabeth (13 februarie 1593 – 13 septembrie 1654), s-a căsătorit pe 16 decembrie 1616 cu contele Conrad Gumprecht de Bentheim-Limburg, fiul lui Arnold III-lea, Conte de Bentheim-Steinfurt-Tecklenburg-Limburg
- Anna (24 noiembrie 1594 – 11 februarie 1660), s-a căsătorit pe 19 iunie 1619 cu contele Philipp Ernst de Isenburg-Birstein
- Magdalena (13 august 1595 – 31 iulie 1633), s-a căsătorit pe 29 mai 1624 cu contele Georg Albrecht I de Erbach
- Anna Amalie (19 iulie 1599 – 4 mai 1667), s-a căsătorit pe 25 noiembrie 1648 cu contele Otto Wilhelm de Isenburg-Birstein
- Iuliana (9 iunie 1602 – 26 august 1602).
Ioan al VI-lea, Conte de Nassau-Dillenburg | |
Ioan al VI-lea, Conte de Nassau-Dillenburg | |
Căsătorit(ă) | Elisabeth de Leuchtenberg Kunigunde Jakobäa de Simmern Johannetta de Sayn-Wittgenstein |
---|---|
Familie nobilă | Casa de Nassau |
Tată | Wilhelm I de Nassau-Dillenburg |
Mamă | Juliane de Stolberg-Wernigerode |
- Sophie Eleonore (n. 23 noiembrie 1609, Dresda – d. 2 iunie 1671, Darmstadt), s-a căsătorit la 1 aprilie 1627 cu Georg al II-lea, Landgraf de Hesse-Darmstadt.
- Marie Elisabeth (n. 22 noiembrie 1610, Dresda – d. 24 octombrie 1684, Husum), s-a căsătorit la 21 februarie 1630 cu Frederic al III-lea, Duce de Holstein-Gottorp.
- Christian Albert (n. 4 martie 1612, Dresda – d. 9 august 1612, Dresda).
- Johan Georg al II-lea (n. 31 mai 1613, Dresda – d. 22 august 1680, Freiberg), succesor al tatălui său ca Elector de Saxonia.
- Augustus (n. 13 august 1614, Dresda – d. 4 august 1680, Halle), a moștenit Weissenfels ca Duce.
- Christian I (n. 27 octombrie 1615, Dresd – d. 18 octombrie 1691, Merseburg), a moștenit Merseburg ca Duce.
- Magdalene Sibylle (n. 23 decembrie 1617 – d. 6 ianuarie 1668, Schloss Altenburg), s-a căsătorit la 5 octombrie 1634 cu Prințul Moștenitor Christian, fiul cel mare al regelui Christian al IV-lea al Danemarcei; a doua oară la 11 octombrie 1652 cu Frederic Wilhelm al II-lea, Duce de Saxa-Altenburg.
- Maurice (n. 28 martie 1619 – d. 4 decembrie 1681, Moritzburg), a moștenit Zeitz ca Duce.
- Henric (n. 27 iunie 1622, Dresda – d. 15 august 1622, Dresda).
Împăratul Yongzheng 雍正帝 | |||||||||
Împărat Qing | |||||||||
|
Henry Fielding (n. 22 aprilie 1707 – d. 8 octombrie 1754) a fost un romancier și dramaturg englez cunoscut și recunoscut pentru umorul său sănătos și puterea satirică a scrierilor sale din care se detașează marcant romanul Tom Jones (titlul original, The History of Tom Jones, a Foundling.Născut lângă Glastonbury în Somerset în 1707, Fielding a fost educat la Eton. Sora sa mai mică, Sarah Fielding, a fost de asemenea o scriitoare de succes. După un episod romantic, care era să-l coste libertatea, Henry Fielding s-a stabilit în Londra unde a început cariera sa literară.
Poeme
Dramaturgie
- Filippo
- Polinice, 1783
- Antigona, (în italiană: Antigone), 1783
- Agamemnone
- Virginia
- Oreste
- Conjurația Pazzi-lor (în italiană: La congiura de'Pazzi), 1789
- Don Garcia
- Rosemunda
- Maria Suart (în italiană, Maria Suarda), 1789
- Timoleon
- Octavia
- Merope
- Saul, 1782
- Agis
- Sofonisbe
- Mirra, 1789
- Bruto primo
- Bruto secondo
- Cleopatra
- Dom Garel.
Vittorio Alfieri | |
Vittorio Alfieri, pictură de François-Xavier Fabre, Florența, 1793. |
Era o doamnă înaltă și frumoasă, cu o figură bine păstrată, deși foarte subțire, și puteți vedea în continuare remarcabila ei frumusețe din tinerețea ei. Ochii ei sunt mari și plini de viață, deși oarecum proeminenți și cu o privire neliniștită. Este plină de duh și literal, ca urmare a vârstei, ea poartă uneori discuții ale mai multor discipline în același timp. Manierele ei sunt regale și ea a fost foarte politicoasă și față de mine, foarte plăcută.[3]
Prințesa Wilhelmina | |||||||
|
- Friedrich Heinrich Albrecht (1874–1940)
- Joachim Albrecht (1876–1939)
- Friedrich Wilhelm (1880–1925)
Prințesa Maria | |||||||
Prințesă Albert de Prusia | |||||||
|
Dimitrie A. Sturdza | |||
Politicianul Dimitrie A. Sturdza | |||
Date personale | |||
---|---|---|---|
Născut | 10 martie 1833 Miclăușeni, Principatul Moldovei | ||
Decedat | 8 octombrie 1914, (81 de ani) București, România | ||
Părinți | Alexandru (Sandu) Sturdza | ||
Căsătorit cu | Honorina Rosetti | ||
Naționalitate | România | ||
Cetățenie | România | ||
Ocupație | politician | ||
Activitate | |||
Educație | Academia Mihăileană | ||
Alma mater | Universitatea Bonn Universitatea Ludwig Maximilian din München Universitatea Georg-August din Göttingen Universitatea Humboldt din Berlin | ||
Cunoscut pentru | Prim-ministru al României între anii 1895 - 1909 | ||
Partid politic | Partidul Național Liberal | ||
|
- Ducele Albrecht (1865–1939)
- Maria Amelie (1865–1883)
- Maria Isabella (1871–1904); s-a căsătorit cu Prințul Johann Georg de Saxonia, al doilea fiu al regelui George I al Saxoniei
- Ducele Robert (1873–1947)
- Ulrich (1877–1944)
Maria Theresa de Austria | |||||||||
Ducesă de Württemberg | |||||||||
|
- Existence et objectivité (1914).
- Journal métaphysique (1914-1923). Paris, Gallimard, 1927.
- Être et avoir (1918-1933). Paris, Aubier, 1935.
- Du refus à l'invocation. Paris, Gallimard, 1940. (Réédité en 1967 sous le titre Essai de philosophie concrète, Paris, NRF/Gallimard, 1967)
- Homo viator. Paris, Aubier, 1945.
- La Métaphysique de Royce. Paris, Aubier, 1945.
- Position et approches concrètes du mystère ontologique. Introduction par Marcel de Corte. Louvain, E. Nauwelaerts; Paris, Librairie philosophique J. Vrin, 1949.
- Le Mystère de l'être. Paris, Aubier, 1951. 2 vol.
- Les Hommes contre l'humain. Paris, La Colombe, 1951. Réédition: Fayard, 1968.
- Le Déclin de la sagesse. Paris, Plon, 1954.
- L'homme problématique. Paris, Aubier, 1955.
- Théâtre et religion. Lyon, Éditions E. Vitte, 1958.
- Présence et immortalité. Paris, Flammarion, 1959.
- La Dignité humaine. Paris, Aubier, 1964.
- Entretiens Paul Ricoeur, Gabriel Marcel. Paris, Aubier, 1968. Réédition: Présence de Gabriel Marcel, 1999.
- Pour une sagesse tragique et son au-delà. Paris, Plon, 1968.
- Coleridge et Schelling. Paris, Aubier, 1971.
- Gabriel Marcel interrogé par Pierre Boutang suivi de Position et approches concrètes du mystère ontologique. Paris, J.-M. Place Éditeur, 1977.
- Tu ne mourras pas. Textes choisis et présentés par Anne Marcel. Préface du P. Xavier Tilliette. Éditions Arfuyen, 2005.
- Le Cœur des autres. Paris, Grasset, 1921.
- L'Iconoclaste. Paris, Stock, 1923.
- Un Homme de Dieu. Paris, Grasset, 1925.
- Le Monde cassé suivi de Position et approches concrètes du mystère ontologique. Paris, Desclée de Brouwer, 1933.
- Le Chemin de crête. Paris, Grasset, 1936.
- Le Dard. Paris, Plon, 1936.
- Le Fanal. Paris, Stock, 1936.
- La Soif . Paris, Desclée de Brouwer, 1938. Réédité sous le titre: Les cœurs avides, La Table Ronde, 1952.
- Théâtre comique : Colombyre ou le brasier de la paix - La double expertise - Les points sur les i - Le divertissement posthume. Paris, Albin Michel, 1947.
- Vers un autre Royaume : L'émissaire - Le signe de la croix. Paris, Plon, 1949.
- Rome n'est plus dans Rome. Paris, La Table Ronde, 1951.
- Croissez et multipliez. Paris, Plon, 1955.
- Mon temps n'est pas le vôtre. Paris, Plon, 1955.
- La dimension Florestan suivi de la conférence Le crépuscule du sens commun. Paris, Plon, 1958.
- Bibliographie de la critique littéraire et dramatique de Gabriel Marcel. In : François Bréda, La critique littéraire et dramatique de Gabriel Marcel, Les Éditions Grinta, Cluj-Napoca, 2004. [1]
Willy Brandt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Jacques Derrida | |||||
|
Giovanni Giovannini | |
- 1959 - Spaniolul („L'Espagnol”);
- 1962 - Casa altora („La maison des autres”);
- 1963 - Cel care ar fi vrut să vadă marea („Celui qui voulait voir la mer”);
- 1964 - Inima celor vii („Le coeur des vivants”);
- 1970 - Fructele iernii („Les fruit de l'hiver”), roman pentru care a primit Premiul Goncourt în 1968.
Căsătorit cu muziciana Florica Gheorghiu, cu care s-a stabilit în Belgia din 1978, Corneliu Gheorghiu și-a continuat cariera. S-a consacrat de asemenea compoziției, publicând primele două volume de lucrări, „Rezonanțe Sonore” și „Meleagurile dorului” care au apărut la Editura Grafoart, ce a publicat și cartea sa „Despre pianistică”.
Împreună cu fiica sa, Corneliu Gheorghiu a creat la Bruxelles Fondul Fortuna, în memoria soției sale, Florica. Acest fond ajută, sub egida Fondation Roi Baudouin, tineri muzicieni la început de carieră.
Copilăria
Corneliu Gheorghiu s-a născut în 14 septembrie 1924, la Botoșani, într-o familie impregnată de o atmosferă profund muzicală: tatăl său Nicolae, farmacist, cânta la vioară, iar mama, Ecaterina Eufrosina, cânta la pian.
Pasionat de muzică din primii ani de viață, Corneliu Gheorghiu a asistat la lecțiile de vioară ale fratelui său mai mare, fiind fascinat de „gesturile profesorului Poch”, pe care le imita, imaginându-și că are propriul său instrument. Mama sa este cea care i-a oferit primele îndrumări, după ce a observat pasiunea sa.
Cursuri de pian cu Doamna Marița Goilav și studiul viorii cu domnișoara Costin.
În 1930, la doar șase ani, a susținut un mic recital de pian pe scena Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoșani, interpretând câteva compoziții proprii, un Galop și Menuetul de Boccherini. Până la vârsta de opt ani a compus nouă valsuri, un tango, un Andante cantabile, două marșuri și două fantezii pentru pian și un preludiu în do minor pentru vioară.
Întâlnirea cu George Enescu
În 1931, George Enescu ajunge în turneu la Botoșani. Contactat de fosta sa colegă, Marița Goilav, pentru a-l asculta pe talentatul său elev, Corneliu Gheorghiu, Enescu acceptă greu, fiind copleșit de „copii minune” la tot pasul, și cu o singură condiție: băiețelul să-i cânte propriile sale compoziții. Astfel, Corneliu Gheorghiu este ascultat de Enescu, care e surprins de forma de lied a creațiilor sale „melodioase și corect armonizate”, recomandându-i să studieze la Academia Regale de Muzică și Artă Dramatică din București.
Admis în 1933, va avea profesori prestigioși pentru studiile sale:
pianul cu Florica Musicescu, compoziție cu Mihail Jora, armonie și contrapunct cu Ion Nonna Otescu, estetică, forme muzicale și contrapunct cu Dimitrie Cuclin, muzică de cameră cu Mihail Andricu, teorie și solfegii cu Ioan D. Chirescu, istoria muzicii și folclor cu Constantin Brăiloiu. În acea perioadă l-a cunoscut pe pianistul Dinu Lipatti, cu care va dezvolta ulterior o frumoasă relație de prietenie.
ACTIVITATE SOLISTICĂ
Debutează ca solist cu Concertul pentru pian nr. 26, în Re Major, de W.A. Mozart, interpretat alături de orchestra studenților, dirijată de Mihail Jora, la sala Dalles, în cadrul Festivalului Mozart.
Continuă să compună lucrări vocale si instrumentale - pentru pian, vioară.
Obține Premiul Marioara Voiculescu, acordat celui mai bun student al claselor de pian, urmat de Premiul Aurelia Cionca la Concursul cu același nume.
În 1949 interpretează Concertul în fa minor la Festivalul Bach, dirijat de Maestrul Constantin Silvestri.
Susține mai multe recitaluri de pian, de muzică de cameră, concerte în București și în țară, iar în anul 1950 este numit Solist de Stat [2] . Cariera solistică continuă și în Polonia (1957), Finlanda (1961), Cuba (1964), Rusia (1964), Franța (1965), Ungaria, Cehoslovacia, Iugoslavia, Bulgaria, Germania (1966, 1967, 1968), Liban (1969) [3].
La Electrecord imprimă în 1970 [4], alături de violonistul Mircea Negrescu, Sonatina pentru vioară și pian de Dimitrie Cuclin [5] și Sonata pentru vioară și pian op. 32 de Mihail Andricu [6].
În 1978 înregistrează la Electrecord, alături de basul Nicola Rossi-Lemeni discul M.P. Musorgski – Cântecele și dansurile morții; Cântece [7].
Tot la Electrecord realizează înregistrări cu Miniaturi pentru pian de compozitori români, album ce conține Preludiu in fa diez minor; Omagiu pe numele „Fauré" de George Enescu, Trei piese din suita pe teme populare tîrnăvene de Tudor Ciortea, Două piese pentru pian de Paul Constantinescu, Suită pentru pian de Alexandru Pașcanu, Patru miniaturi pentru pian de Vinicius Grefiens, Trei piese pentru pian de Dan Constantinescu [8]
Instalat la Bruxelles din 1978, susține recitaluri și concerte în Belgia, Olanda, Norvegia, Elveția, Anglia, Franța, Spania, Italia, Grecia.
Emisiuni de radio si televiziune în Elveția, Belgia, Germania, Grecia.
În 2017 realizează o serie de nouă emisiuni cu Monica Isàcescu la Radio România Muzical.
Realizatoarea Mihaela Poenaru îi consacră o emisiune pentru Trinitas.
În 2015, Muzeul George Enescu prezintă o expoziție ce retrasează itinerarul pianistului, compozitorului și profesorului universitar
Corneliu Gheorghiu: SUFLETUL PIANULUI, expoziție ce a fost prezentată și la Bruxelles și la Paris în 2017.
În toamna 2018, Asociația culturală Vis de Artist o va prezenta la Botoșani, la Muzeul Județean Botoșani.
ACTIVITATE DIDACTICĂ
Din anul 1963 a fost profesor al Conservatorului bucureștean, ulterior devenind șef al catedrei de pian principal. Printre studenții care au fost îndrumați de Corneliu Gheorghiu se numără: Krimhilda Cristescu, Alexandru Hrisanide, Dan Grigore, Cristian Mandeal, Ina Macarie, Alexandrina Zorleanu, Corina Sângeorzan, Adriana Fiederer, Anca Rachmuth, Ghizela Tulvan, Yvonne Dumitrescu Frankenfeld, Mihai Teodoru, Lia Dobric, Anca Boboc, Oana Velcovici, Genichiro Murakami [9], Alexander V. Panku [10], Marius Popp [11], Sebastian Ene [12], Eva Rădăcineanu, Sorin Melinte.
A susținut conferințe și prelegeri însoțite de exemplificări proprii, la conservator – alături de colegi și studenți, la radio și TV, despre Lipatti (1966), Enescu (1967), Baladele lui Chopin ( 1978 ), Melosul folcloric românesc în compoziții " savante " la Venezia, etc.
A fost membru al juriului la Concursul Enescu din 1967, secțiunea pian, alături de Nadia Boulanger, Florica Musicescu, Sigismund Toduță [13].
La Bruxelles a fost profesor la Academia Regală de Muzică, în perioada 1978-1989.
CREAȚIA
În 15 iunie 2000 Corneliu Gheorghiu, împreună cu alți prieteni muzicieni, interpretează un program exclusiv de creații proprii, la Bibliotheca Wittockiana din Bruxelles.
Lucrările sale sunt inspirate de melosul popular românesc, precum și de școala franceză de la sfârșitul secolului al XIX-lea, începutul secolului al XX-lea [15].
Perioada 1930-1935
Vals în Sib Major
Vals în la minor (dedicat mamei sale)
Vals în re minor
Vals în Fa Major (dedicat surorii sale)
Vals în Fa Major
Vals în Fa Major (dedicat Marcelei Teodoru)
Vals în Re Major (dedicat tatălui său)
Vals în Sol Major
Vals în Re Major
Andante commodo (dedicat lui Ionel Teodoru)
Marș nr. 1 în Sib Major (dedicat sublocotenentului Idieru)
Marș nr. 2 în Do Major (dedicat Grănicerilor din Botoșani)
Romanța No.1 în re minor
Romanța No.1 în re minor (dedicată profesoarei Marița Goilav)
Marș în Sol major (dedicat locotenentului Traian Ionescu, soțul verișoarei sale din Roman, Cecilia Secară)
Romanța nr. 3 în mi minor (Tango-ul „Vișinata”, dedicat verișoarei sale Cica - Cecilia Secară)
Lucrări pentru voce și pian (1949-2018)
Versuri Șt. O. Iosif:
Cântec sfânt (1949), pentru soprană/mezzo-soprană și pian.
April (1956), pentru soprană/mezzo-soprană și pian.
Versuri Sully Prudhomme:
Rouă și lacrimi (1949), pentru soprană/mezzo-soprană și pian.
Suspin (1949), pentru bariton-bas și pian.
Versuri Veronica Porumbacu:
Îmi place (1959), pentru bariton și pian.
Ploaie de vară (1959), pentru bas și pian.
Bărăganuri (1962), pentru soprană și pian.
Versuri Paul Everac (Petre Constantinescu):
Declin, pentru bas și pian.
Versuri Ilinca Gheorghiu:
Après l’orage (1986), pentru mezzo-soprană și pian.
Le temps qui passe (1986), pentru soprană și pian.
Chanson d’Automne (1988), pentru soprană (mezzo-soprană) și pian.
Du bout des doigts (1991), pentru soprană și pian
Spre (1991)
Avant que le jour ne se lève (1992), pentru mezzo-soprană și pian.
Berceuse pour Morgane (1993), pentru soprană și pian.
La fin du voyage (1995), pentru soprană și pian.
Le palimpseste (1997), pentru soprană și pian.
Insomnie (2000), pentru soprană și pian
În prag de toamnă (2002), pentru soprană și pian.
Ton souvenir… (2004), pentru mezzo-soprană și pian.
L`equilibistre (2004).
Vanité (2009), Vanité II (2014).
Poveste din satul 2 Mai, pentru soprană și pian.
În mijloc de coline albastre (Entourée de collines bleues) (1988), pentru soprană/mezzo-soprană și pian.
Le grenier pentru mezzo-soprană și pian
Juin, pentru soprană și pian.
La pluie, pentru mezzo-soprană și pian.
Amintire (2014), pentru soprană și pian.
Har (2014), pentru soprană și pian.
Le Sablier (2014), pentru soprană și pian.
Visare (2014), pentru soprană și pian.
În loc de mărțișor (2014).
Acasă (8.12.2017)
Florii (26.03-26.04.2018)
Envol
Bonheur insolent
Comme si ma vie en dependait
Versuri Mihai Eminescu:
Lacul – versiunea I (2015), pentru bariton și pian.
Lacul – versiunea II (2015), pentru bariton și pian.
Dorința (2015), pentru bariton și pian.
Și dacă… (2015), pentru bariton și pian.
Gândind la tine (4.05.2018).
Lucrări pentru pian
Triptic Moldav:
I. Flueraș pe malul Bistriței (1957)
II. Cându-i mai bini di trăitu’ (1956-1971)
III. Sărbătoare-n sat (dedicată soției sale, Florica) (1952)
Suita Vâlsană:
I. Doina (Cântecul Vâlsanului) (1947)
II. Colindă („O, ce veste minunată!”) (1950) = Colinda sur un Noël Roumain
III. Bețivul satului (1944)
IV. Chef la pădure (Baccanala) (1944-1982)
Capriccio (1942)
Cântec de leagăn pentru Daniela (1945)
Preludiu sublunar (1948)
Barcarola (Cântec de leagăn pentru Ilinca) (Sinaia, 1971)
Cântec din Făgăraș (Dedicație Pentru Ilinca – examen la pian) (1973)
Sonata monopartită (1975) = Sonate pour piano
Toccatina (1989)
Bolero (13.03.1991)
Lucrări pentru vioară și pian
Sonata tripartită:
I. Allegro giocoso (1942)
II. Lento afettuoso (Cântec fără cuvinte) (1947)
III. Robusto (Dans țărănesc) (1971)
Poem (Descifraj pentru tine) (1947) = Poem pentru vioară și pian (Poème pour violon et piano)
Lucrări pentru formații camerale
Improvizație – pentru 3 viori (1.04.1954)
Danse roumaine pour violoncelle et piano (10.09.1987)
Capriccio – pentru flaut, vioară și pian (1991)
Doină și joc pentru flaut și pian (Doïna et jeu pour flûte et piano) = Barcarolă (Suita vâlsană)
Legendă și horă moldavă pentru oboi și pian (Légende et hora moldaves pour hautbois et piano)
Transcripții și adaptări
Jacques Ibert – Măgărușul, de la pian la violoncel
Mazas – Studiu pentru vioară, acompaniament pian pentru vioară (1936)
Gabriel Fauré – După un vis, de la voce la pian solo (1951)
Haydn – Adagio, de la pian la violoncel (1952)
Richard Strauss – Serenada, de la voce la pian solo (1958)
Gluck – Gavotta, adaptare ușoară pentru elevi la pian (1992)
Cadențe
– la Concertul în Re major K.V.537 de Mozart (1952)
– la Concertul în Do major K.V.246 de Mozart (1960)
– la Concertul în Si bemol major op. 19 de Beethoven (1961)
Corneliu Gheorghiu | |
Corneliu Gheorghiu | |
Date personale | |
---|---|
Născut | Botoșani, România |
Decedat | (95 de ani) Bruxelles, Belgia |
Cetățenie | Belgia |
Ocupație | compozitor pianist |
Activitate | |
Instrument(e) | pian |
Ziua mondială a vederii (“World Sight Day” – WSD) este marcată anual, în cea de-a doua zi de joi a lunii octombrie, respectiv la 8 octombrie anul acesta. Această zi reprezintă o manifestare ce vizează toţi partenerii implicaţi în prevenirea problemelor de vedere. Scopul zilei mondiale a vederii este acela de a atrage atenţia, la nivel mondial, asupra pacienţilor care suferă din cauza lipsei totale a vederii, asupra numărului crescut de probleme oculare şi asupra pacienţilor care au nevoie de ajutor. Ziua mondială a vederii marchează momentul în care comunitatea internaţională îşi reafirmă angajamentul în direcţia reconsiderării importanţei îngrijirii vederii şi tratării acesteia drept o problemă globală de sănătate publică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu