12 NOIEMBRIE 2023 - INVITAȚIE LA OPERĂ, OPERETĂ, BALETMUZICĂ, PE O ARIPĂ DE CÂNT, SFATURI UTILE,
ALEXANDER BORODIN
FRANCK POURCEL
Franck Pourcel (14 august 1913 – 12 noiembrie 2000) [1] a fost un compozitor , aranjator și dirijor francez de muzică populară și clasică .
BIOGRAFIE
Tinereţe
Născut la Marsilia , Franța, [1] Pourcel a început să învețe vioara la vârsta de șase ani. Mai târziu, Pourcel a studiat vioara la Conservatorul din Marsilia, dar și tobe pentru că iubea jazz -ul și a petrecut un an la Paris la Conservator.
Până în 1931, lucra ca violonist în mai multe teatre din Marsilia, căsătorindu-se cu Odette opt ani mai târziu. Apoi a devenit directorul muzical pentru Lucienne Boyer , cu care a plecat într-un turneu mondial.
Cariera: inregistrare
A emigrat în Statele Unite în 1952, dar s-a întors în Franța anul următor pentru a înregistra „Blue Tango” și următorul „Limelight”. În 1954, Pourcel a înregistrat primul său album la casa de discuri Pathé-Marconi , cu care va înregistra un total de nouă albume într-o perioadă de trei ani. În 1956, a înregistrat versiunea sa a hitului The Platters „ Only You ”, care s-a vândut în peste trei milioane de exemplare până în 1959 și a primit un disc de aur . [2] A atins vârful pe locul 9 în clasamentul pop Billboard din Statele Unite în timpul unei curse de 16 săptămâni.
- Succes de Films , album instrumental de orchestră
Dirijarea
Între 1956 și 1972, a fost dirijor pentru Franța la Eurovision Song Contest , cu excepția anilor 1957 și 1968. Patru dintre melodiile pe care le-a dirijat au câștigat primul loc pentru Franța. Drept urmare, Franța a devenit cea mai de succes țară din primii ani ai concursului, până când Luxemburg și-a egalat cele patru victorii în 1973.
În 1958, Pourcel a început să înregistreze muzică clasică . Seria sa de Pages Célèbres l-a determinat să conducă Orchestra Simfonică din Londra , Societatea de Concerte pentru Conservator, Orchestra BBC la Royal Festival Hall și Orchestra Lamoureux la Salle Pleyel din Paris. În 1961, a compus împreună cu Paul Mauriat hitul „Chariot”, care a fost înregistrat de Petula Clark și urmat de Peggy March ca „ I Will Follow Him ”. Cântecul a devenit tema principală a filmului , Sister Act .
În 1975, la cererea Air France , Pourcel a compus un imn pentru noul lor avion supersonic, Concorde . [3]
Pourcel a înregistrat 250 de albume, peste 3000 de cântece și a dirijat orchestre celebre precum London Symphonic Orchestra , BBC Orchestra și Orchestre des concerts Lamoureux . A creat seria Amour Danse et violons (54 de albume) și seria clasică Pages Célébres . Primele sale înregistrări din 1956 până în 1962 au fost lansate sub seria Originals .
Pourcel a înregistrat până în 1995 cu EMI .
A murit la 12 noiembrie 2000 la Neuilly-sur-Seine , la vârsta de 87 de ani, din cauza bolii Parkinson . Fiica sa Françoise Pourcel, are grijă de moștenirea sa muzicală.
PREMII
A fost recompensat cu următoarele distincții:
- 1956: Marele Premiu al Discului Francez
- 1957: Grand prix du disque din Brazilia
- 1963: Discul de aur în Venezuela Discomoda
- 1965: Amsterdam: Premiul Edison pentru orchestrațiile sale de muzică pop
- 1966: Record de aur pentru vânzările sale în Franța
- 1968: Disc de aur în Columbia pentru Disco Mundo
- 1969: Grand Prix du disque al Academiei Charles Cros din Paris
- 1969: Disc de aur în Japonia pentru albumul Continental Tango
- 1970: Record de aur în Japonia pentru albumul Adoro , cu „ Adoro ”
- 1972: Festivalul de muzică de la Tokyo; Premiul pentru aranjator
- 1973: Guacaipuro de Oro în Venezuela
- 1973: Disc de aur în Japonia pentru albumul For Your Lovely Baby
Franck Pourcel (E La Sua Grande Orchestra) - Special Stereo 2 [1970] (Full Album)
Franck Pourcel Orchestra - Beatles.Abba (album)
Franck Pourcel Orchestre – Western (1972) GMB
Franck Pourcel – Un Orchestra Nella Sera N. 5 - 1965 - full vinyl album
The Franck Pourcel Sound [1968]
FRANCK POURCEL - LONG PLAY - 14 ESTELARES
ION LUCA BĂNĂȚEANU
Ion Luca-Bănățeanu | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Ion Luca |
Născut | 12 noiembrie 1894, loc. Bozovici, comitatul Caraș-Severin, Austro-Ungaria Bozovici, Caraș-Severin, România |
Decedat | 7 mai 1963, București, România București, România |
Cetățenie | Austro-Ungaria România |
Etnie | romi români |
Ocupație | solist violonist și dirijor |
Activitate | |
Gen muzical | muzică populară, ușoară |
Instrument(e) | vioară, pian, banjo |
Ani de activitate | 1928-1958 |
Case de discuri | Columbia, Electrecord |
Modifică date / text |
Ion Luca-Bănățeanu (n. 12 noiembrie 1894, Bozovici, comitatul Caraș-Severin — d. 7 mai 1963, București) a fost un violonist virtuoz și dirijor român, de etnie romă, de muzică populară. A fost unul din dirijorii permanenți ai Orchestrei de muzică populară Radio, pe care a fondat-o la data de 1 decembrie 1949.
BIOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
S-a născut la data de 12 noiembrie 1894 în localitatea Bozovici din Valea Almăjului, județul Caraș-Severin, fiul lăutarului de etnie romă Simu Luca.
Urmează școala primară în localitate, avându-l profesor pe unul din cei doi preoți, colaborator la „Foaia Diecezană” din Caransebeș, iar apoi liceul din Caransebeș, avându-i colegi de școală pe Constantin Daicoviciu, Ioan Goanță și Matei Armaș (care au devenit academicieni, protopopi și profesori). În ultimul an de liceu cântă în orchestră simfonică din Caransebeș, înființată de profesorul de muzică Franz Stebla.
În anul 1915 termină liceul și se pregătește pentru a urma medicina la Budapesta sau Viena. În toamna aceluiași an este trimis pe front, iar la 14 septembrie 1916 cade prizonier fiind dus într-un lagăr de lângă Iași.
În toamna anului 1919 devine student la Academia Comercială din București. Știind să cânte la vioară și la pian, este dus de un coleg în casa magnatului Nicolae Malaxa, care organiza săptămânal ceaiuri dansante.
În 1920 renunță la Academia Comercială din cauza taxelor mari și trece la Facultatea de Drept, unde frecvența la cursuri nu era obligatorie. Având timp liber, își câștigă existența cântând prin restaurante, saloane și la școala de dans „Simion și Achim”, unde îl cunoaște pe saxofonistul Ion Mirea. Pleacă cu orchestra acestuia în orașul Alexandria din Egipt unde cântă timp de cinci luni. Întors în țară își face propria formație, „Trio Luca”, cu care debutează la Radio București.
După câțiva ani înființează o altă orchestră, împreună cu clarinetistul Traian Lăscuț-Făgărășanu, denumită „Carpați”.
Între 1935-1940 are numeroase concerte la Radio și imprimă câteva discuri la firma Columbia Records. Cântă pentru o vreme la restaurantul „Amiciția”, situat între berăria „Gambrinus” și grădina „Cișmigiu”, cu soliștii vocali Ioana Radu și Emil Gavriș. Apelativul de „Bănățeanu” îl primește de la consumatorii anonimi, melomani, pentru a-l deosebi de naistul Fănică Luca.
Între 1940-1945 pleacă cu familia la Bozovici, unde va cânta la birtul lui Vitak și la restaurantul „Pomul Verde” din Caransebeș.
În septembrie 1945 este chemat la București de pianistul Virgil Bageac și de prim-ministrul Petru Groza pentru a cânta la grădinile „Aron” și „Zisu”. Primește de la Petru Groza și o casă cu chirie pe strada Petru Maior, în cartierul Banu Manta.
În aprilie 1949 este însărcinat de Harry Brauner, directorul Institutului de Folklor din București, să formeze proaspăta Orchestră de muzică populară a Institutului, la recomandarea compozitorului Tiberiu Brediceanu și a folcloristului Tiberiu Alexandru.
În decembrie 1949, tot la recomandarea lui Tiberiu Brediceanu, înființează Orchestra populară a Comitetului de Radio (Orchestra de muzică populară Radio), o mică orchestră profesională care să stea la dispoziția rapsozilor populari pentru acompaniament sau să interpreteze muzică populară instrumentală.
În 1952 are necazuri cu noul instructor de partid și suferă o pareză parțială la mâna și piciorul stâng, suferind un accident vascular. Își revine rapid, dar nu mai poate cânta la vioară, rămânând numai dirijor la Radio, alături de Nicu Stănescu.
În anul 1958 iese la pensie, după o carieră artistică de peste 30 de ani. Împreună cu violonistul Nelu Stan armonizează diferite piese muzicale pe instrumente, pentru Orchestra Radiodifuziunii Române.
DECESUL[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Moare la data de 7 mai 1963 la București, la vârsta de 69 de ani. Este înmormântat la Bozovici, în localitatea sa natală.
DISTINCȚII[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
A fost distins cu titlul de Artist Emerit (1955), pentru merite deosebite în activitatea artistică și în domeniul radiofoniei.
EMISIUNE OMAGIALĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
La 7 mai 1983, la împlinirea a 20 de ani de la moartea sa, Radiodifuziunea Română i-a dedicat o emisiune omagială. Prezentarea a fost făcută de Maria Banu și Traian Buhlea. La emisiunea respectivă au fost invitați să vorbească apropiați și colaboratori ai dirijorului. Printre aceștia s-a numărat și folcloristul Tiberiu Alexandru, care îl compară cu Grigoraș Dinicu (reprezentativ pentru muzica din Muntenia și Oltenia).
DISCOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
În timpul vieții Ion Luca-Bănățeanu nu s-a bucurat de numeroase apariții discografice. După cinci ani de la moartea sa, casa de discuri Electrecord editează un LP cu înregistrările sale ca solist la vioară.
An | Număr de catalog | Format | Piese | Acompaniament |
1956 | EPA 2013[1] | shellac, 27 cm, 80 RPM | Brîu și Joc de doi | O.M.P.R., dirijor Ion Luca Bănățeanu |
1968 | EPD 1175 Ion Luca Bănățeanu | vinil, LP, 25 cm, 33 ⅓ RPM | 1. Doina lui Bîrcă | Orchestra „Carpați”, dirijor și solo vioară Ion Luca Bănățeanu |
Ion Luca-Bănățeanu - De doi al rudărenilor (ante-1958)
Ion Luca-Bănățeanu (vioară) – Balada Goznei (anii ‘50)
TITUS MOISESCU
Titus Moisescu | |
Date personale | |
---|---|
Născut | |
Decedat | (79 de ani) |
Ocupație | muzicolog[*] |
Modifică date / text |
Titus Moisescu (n. 12 noiembrie 1922, Bughea de Jos, Argeș – d. 15 februarie 2002, București) a fost un muzicolog, bizantinolog și editor român.
BIOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Studiile muzicale le-a început la Seminarul Teologic din Curtea de Argeș (1933-1941), continuându-le la Seminarul Teologic din Buzău (1941-1942) și la Conservatorul din București (1948-1953).
S-a perfecționat în domeniul bizantinologiei cu Ioan D. Petrescu și Gheorghe Ciobanu (muzică paleomedie bizantină).
A urmat Școala de Ofițeri de Rezervă din Câmpulung Muscel (1942-1944), a fost prizonier în orașul Gorki/ URSS (1944-1948).
A fost redactor, apoi director la Editura Muzicală București, unde a inițiat (1976) și a realizat seria de volume Izvoare ale muzicii românești.
PUBLICAȚII[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Opereta - Ghid (în colaborare cu Miltiade Păun). București, Edit. Muzicală, 1969
Prolegomene bizantine I. Muzică bizantină în manuscrise și carte veche românească. București, Edit. Muzicală, 1985
Muzica bizantină în evul mediu românesc. Schița unei eventuale istorii a acestei străvechi arte, București, Edit. Academiei Române, 1995 (în Memoriile Comisiei de Folclor. Tom VI)
Muzica bizantină în spațiul cultural românesc, București, Edit. Muzicală, 1996
Catalogul creatiei muzicale a lui Evstatie Protopsaltul Putnei. [Melos]. Îngrijitor de ediție Alexandru Dimcea. București, 1997
Monodia bizantină în gândirea unor muzicieni români. București, Edit. Muzicală, 1999
Florilegiu sau crestomație de cântări religioase – compozitori români din sec. XV-XVIII, Edit. Muzicală, 2002
Ediții
Timotei Popovici - Coruri. București, ESPLA, 1957 (ediția I); idem, București, Edit. Muzicală, 1970 (ediția a II-a)
Lieduri și arii din opere și operete. București, Edit. Didactică și Pedagogică, 1957 (în colaborare cu Gherase Dendrino)
Simeon Nicolescu - Cântece și coruri. București, Edit. Muzicală, 1958
Cântece și coruri pentru copii. București, Edit. Muzicală, 1958
Coruri pentru copii și tineret. București, Edit. Muzicală, 1959
Coruri pentru școlari și tineret. București, Edit. Muzicală, 1960
Album de lieduri din creația compozitorilor clasici. București, Edit. Muzicală, 1961 (VoI. 1), 1962 (VoI. 2)
Coruri din creația compozitorilor clasici. București, Edit. Muzicală, 1961 (în colaborare cu Costică Andrei)
Cărticica mea. București, Edit. Muzicală, 1962 (ediția I), 1964 (ediția a II-a), 1967 (ediția a III-a);
Emil Monția - 111 Doine și cântece poporale românești. București, Edit. Muzicală, 1966
George Breazul - D. G. Kiriac. București, Edit. Muzicală, 1973
D. G. Kiriac - Pagini de corespondență. București, Edit. Muzicală, 1974
Macarie Ieromonahul Opere: „Theoreticon”, București, Edit. Acad. . Române, 1976
Colinde. București, Edit. Muzicală, 1980
Școala muzicală de la Putna: Ms. 56/544/576 I de la Mănăstirea Putna – „Antologhion”, București, Edit. Muzicală, 1980 (în colecția „Izvoare ale muzicii românești”, VoI. III - Documenta, în colaborare cu Gheorghe Ciobanu și Marin Ionescu)
Școala muzicală de la Putna: Ms. I-26/Iași – „Antologhion”, București, Edit. Muzicală, 1981 (în colecția „Izvoare ale muzicii românești”, VoI. IV - Documenta, în colaborare cu Gheorghe Ciobanu și Marin Ionescu)
Ioan D. Petrescu - Studii de paleografie muzicală bizantină. VoI. II. București, Edit. Muzicală, 1984
George Breazul - Scrisori și documente, București, Edit. Muzicală, 1984 (VoI. I), 1991 (VoI. II), 1997 (Vol. III)
Anne E. Pennington - Muzica în Moldova medievală / Music in Medieval Moldavia. Cu un eseu de D. E. Conomos. București, Edit. Muzicală, 1985 (ediție bilingvă)
Dinu Lipatti - Cinq chansons de Verlaine. București, Edit. Muzicală, 1985
G. Breazul - N. Saxu - Carte de cântece pentru copii. București, Edit. Muzicală, 1985
George Enescu – „Manuscriptum”: Cvartetul II pentru două violine, violă și violoncel, în Sol major, op,22, nr. 2 (partitura), Edit. Muzicală, 1985
George Enescu - Cvartetul pentru două violine, violă și violoncel în Do major (partitura primei părți). București, Edit. Muzicală, 1985
Manuscrisul nr. 12/Leipzig - Antologhion. Colecția „Izvoare ale muzicii românești”, Vol. VI, Monumenta, București, Edit. Muzicală, 1985. Ediție îngrijită, adnotată, prefațată, cu studiu introductiv
Manuscrisul de la Dobrovăț (Ms. 258/Leimonos). Colecția „Izvoare ale muzicii românești”, Vol. XI. Monumenta, București, Edit. Muzicală, 1994
Muzicieni români - pagini epistolare, în: Memoriile Comisiei de Folclor. Tom VII. 1993. București, Edit. Academiei Române, 1996
IMPORTANȚA ACTIVITĂȚII SALE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
În plină dictatură ceaușistă, activitatea editorială a lui Titus Moisescu a reușit să aducă muzicologia românească la nivel internațional, îndeosebi prin inițierea seriei Izvoare ale muzicii românești (1976), cu secțiunile Documenta (surse publicate în facsimile) și Transcripta (transcrieri în notație muzicală actuală). În cadrul acestei serii, au publicat bizantinologi români de referință, precum Gheorghe Ciobanu (etnomuzicolog) și Sebastian-Barbu Bucur, care au determinat specificul național al [[Școlii muzicale de la Putna]], din timpul lui Ștefan cel Mare. Moisescu s-a ocupat și cu valorificarea moștenirii muzicale interbelice, editând partituri de George Enescu, Dinu Lipatti, George Breazul.
PREMII ȘI DISTINCȚII[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
- Premiul Uniunii Compozitorilor (1980, 1984, 1985, 1995)
- Premiul Academiei Române (1985)
Decorații[modificare | modificare sursă]
- Ordinul național „Pentru Merit” în grad de Cavaler (1 decembrie 2000) „pentru realizări artistice remarcabile și pentru promovarea culturii, de Ziua Națională a României”[1]
Reportaj TVRi ... de la un concert din anul 1998 ...
CLAUDIA CAZACU
Claudia Cazacu | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Claudia Cazacu |
Născută | (38 de ani)[1] Târgoviște, România |
Cetățenie | România |
Ocupație | DJ, producător muzical, remixer |
Activitate | |
Gen muzical | House, Tech house, trance |
Instrument(e) | Turntable, sampler |
Ani de activitate | 1998–prezent |
Case de discuri | Couture |
Colaborare cu | Armin Van Buuren, Audrey Gallagher, Sied van Riel |
Prezență online | |
Site web | |
Modifică date / text |
Claudia Cazacu (n. 12 noiembrie 1982, Târgoviște) este o DJ-iță, remixer și producătoare muzicală română de muzică trance și house.[2]
În 1998, Claudia s-a mutat la Londra pentru a studia Finanțe și Bănci.[3][4] La Londra, ea a descoperit viața de club și interesul față de muzica electronică. În 2006, și-a început cariera de DJ și la scurt timp a început să producă propriile piese. În 2007 ea și-a fondat propria casă de discuri, Couture.[5][6][7] Pentru prima producție vocală, Falling Free, a colaborat cu Audrey Gallagher. Producția a fost destul de reușită și a primit sprijin de la Armin van Buuren – acesta a inclus piesa în compilația sa anuală A State of Trance 2009.[8] În 2010 Cazacu a apărut, pentru prima dată în Top 100 DJs editat de DJ Mag, fiind clasată pe locul 93.[9] Astfel, ea fost singurul DJ de sex feminin din listă,[10][11] și, prin urmare, a fost adesea menționată ca The World's No. 1 Female DJ.[12] Din 2011 Cazacu are, de asemenea, o emisiune lunară la radio, numită Haute Couture.
DISCOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Single-uri[modificare | modificare sursă]
2007:
- Couture
- Cowgirl
- Scared
2008:
- International Departures
- Elite
- Contrasts (with Sied van Riel)
- 2012 EP
2009:
- Earproof
- Quatrain
- Freefalling (feat. Audrey Gallagher)
- Manequin / Size Zero
- Lekker / Nefertiti
- Glamour (vs. Vicky Devine)
2010:
- Valley of the Kings
- Quatrain 3 & 4
- Solar Flare
- Translucent
- Cafe Del Mar
- Rain
- Timelapse
- Quatrain 5
2011:
- Maison
- Lights Off (with Sied van Riel)
2012:
- Labyrinth
- Quatrain 6
2013:
- Emerge
Remixografie[modificare | modificare sursă]
- The Space Brothers – "Everywhere I Go"
Claudia Cazacu - Rain (Original Mix)
Claudia Cazacu - Lekker (Original Mix)
HENRY MĂLINEANU
Henry Mălineanu | |
Date personale | |
---|---|
Născut | București, România |
Decedat | (80 de ani) București, România |
Cetățenie | România |
Ocupație | compozitor textier[*] dirijor compozitor de coloană sonoră[*] |
Prezență online | |
Internet Movie Database | |
Modifică date / text |
Henry Mălineanu (n. , București, România – d. , București, România) a fost un compozitor de muzică ușoară, romanțe, operetă, comedii muzicale, muzică de film și de teatru evreu din România.
A fost dirijor la Teatrele „Barașeum” (1942-1944), „Gioconda” (1944-1948), director muzical și dirijor la Teatrul de Revistă din București (1950-1958).
Este autorul a numeroase versuri ale propriilor compoziții și coautorul multor librete.
Se cuvin subliniate și orchestrațiile sale, „realizate totdeauna cu o bogată paletă coloristică, cu spirit și originalitate”[1].
BIOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Născut în București în 1920, studiază în paralel cu liceul la Conservatorul Regal de Muzică sub îndrumarea marilor profesori Cecilia Nitzulescu-Lupu (vioară), Ion Nonna-Otescu (armonie), Mihail Andricu (muzică de cameră)… și înființează la numai 16 ani propria formație de jazz numită întâi « Tango », apoi « Metropol », cu care se produce în direct la radio.
Un prim contact cu lumea scenei, în trupa Teatrului « Nou »[2] din Calea Văcărești îi permite deja colaborarea cu mari nume ale vremii precum compozitorul Max Halm, regizorul Iacob Sternberg, actorii Sidy Thal, Stroe și Vasilache.
Repede remarcat de marele compozitor, dirijor și om de teatru Ion Vasilescu, obține, la 18 ani postul de pianist în orchestra teatrului « Alhambra » și debutează în revista « De la munte la mare » pe scena grădinii « Colos »[2]. Despre Mălineanu, Vasilescu va declara că îl considera ca « cel mai drag discipol al meu, aproape un fiu »[3].
Anul 1938 îi aduce de asemeni prima înregistrare a unor melodii proprii pe discuri Columbia și Electrecord, precum și admiterea ca membru al Societății Compozitorilor Români în urma celor dintâi succese muzicale: tangoul « Iubește-mă așa cum sunt » și cântecul « Întoarce-te curând », scris pentru Lya Crăciunescu și reluat de Jean Moscopol ca și de tânărul Gică Petrescu. Henry Mălineanu participă cu regularitate, alături de Ion Vasilescu, la crearea de cântece și numere muzicale pentru spectacolele de la « Alhambra » până în 1940, apoi la « Teatrul Ion Vasilescu » la comedia muzicală « Suflet candriu de papugiu ».
În aceeași perioadă îl cunoaște pe Eugen Mirea (1908-1973), textier și autor de librete deja afirmat, cu care va colabora, într-o strânsă prietenie, timp de peste 30 de ani.
Obligat să părăsească oficial lumina rampei din cauza legilor legionare, va continua să compună și să scrie sub ocrotirea lui Ion Vasilescu și sub pseudonimul unor oameni de teatru curajoși multe cântece de neuitat în revistele teatrelor « Alhambra » și « Gioconda » : de exemplu « Astă seară mă fac ‘praf ‘ », reluat mult mai târziu de Ștefan Bănică a apărut cu versurile dar și muzica (!) semnate… Tudor Mușatescu !
După înființarea în 1941 a teatrului evreiesc « Barașeum » creează pe scena acestui teatru împreună cu Eugen Mirea revistele de mare succes « Primăvara în Do major », « Dai un ban dar face », « Barașeum ’42 » și « Allo Barașeum » care lansează șlagăre nepieritoare precum « …Că doar n-o să trăiesc cât lumea ! » sau « Pe cine-aș fi iubit, dacă n-ai fi fost tu ?… »
În paralel, colaborează cu Ion Vasilescu la revistele create de acesta la teatrul « Gioconda »: « Gioconda Palace » (1943), « Răpirea Giocondei », « Gioconda iubește », « Giocondita », etc.
După 1944 reintegrează ca dirijor și co-director muzical teatrul lui Ion Vasilescu și participă la creația (de această dată “pe afiș” !) unor reviste iubite de public precum “Aliații Giocondei » (1945), « Gioconda la Savoy » (1946), «Giocondele vesele » (1946), etc. în care șlagărele se succed: « Ce să fac dacă-mi placi ? », « Primul nostru tango », « Ce bine ne-nțelegem noi doi », « Mai dă-mi un telefon », « Fericirea mea e-n mâinile tale », pe când la Teatrul « Boema » în revista « Dragoste pe puncte » (1947) se lansează « Ce cauți tu în viața mea » (mai târziu interzis de regimul comunist…), “Adevărata mea dragoste”, « Valsul nostru »…
Este “fondator” împreună cu Jack Fulga, Puiu Maximilian, Elly Roman și Maria Tănase al Teatrului de Stat de Revistă (sau Teatrul de Estradă -1949) și ulterior al Ansamblului de Estradă (1952), al căror director muzical devine între 1950-1958. Creează astfel muzica « Spectacolului No.1 » (sau « Primul spectacol ») ce se va juca de peste trei sute de ori, reunind 150.000 de spectatori. Printre spectacolele cele mai reușite se numără « Concertul popoarelor » (1953). Pentru acesta compune « Dragi mi-s cântecele mele », un imn dedicat muzicii românești autentice, cântat de nemuritoarea Maria Tănase.
Revistele « Între noi- femeile » (1958), « Concert în re hazliu » (1960), « Expozitie de muzica ușoară » (1963) lansează numeroase piese apreciate de public (« Mica serenadă », « Am început sa-mbătrânesc », « Cine n-a iubit măcar o dată », « Gama », « Signorina Musica », « E de necrezut », « Îmi placi din ce în ce mai mult » etc)
Cântece în care îmbină cu măiestrie ritmurile proprii jocurilor folclorului românesc cu melodii dansante în orchestrații de jazz îi aduc aprecierea unui public din ce în ce mai larg: « Hop și-așa », « Garofița » (care în scurtă vreme a devenit șlagăr mondial), « Cele mai frumoase fete » etc.
Îndelungata colaborare cu Teatrul de revista « Fantasio » din Constanța condus de compozitorul Aurel Manolache dă viață revistelor « Revelion în iulie » (1968), « Super Fantasio » (1974), « Veselia n-are vârstă » (1977), « Revista de aur » (1979), « Fantasiada » (1980), « Fantasiorama » (1981), « Nunta la Fantasio » (1984) ca și « Cioc, boc, hai la joc » și "Avioane de hârtie" (reviste pentru copii, 1982 și 1985), ce s-au bucurat de o largă apreciere din partea publicului. La aceste reviste a lucrat cu o echipă de mari nume ale vieții scenice românești: Eugen Mirea, regizorul Nicușor Constantinescu, coregrafii Oleg Danovschi și Cornel Patrichi, scenografa arh. Teodora Dinulescu, ș.a.
Anii 60 văd nașterea noii generații de interpreți ai muzicii ușoare românești, pentru care va compune cântece precum « Nici-o dragoste nu e ca a noastră » (Margareta Pâslaru), « Nimeni » (Doina Badea), “Dacă n-oi trăi acum” (Dan Spătaru), "Ce ușoară ghicitoare" (Corina Chiriac), "Femeie" (Luigi Ionescu) șamd. În același timp, melodii ca « Aș vrea iar anii tinereții » și « Nu se poate » (cu care Ioana Radu obține Premiul I la Festivalul de muzica ușoară de la Mamaia în 1969) îl consacră ca unul din cei mai apreciați autori de romanțe. Compozitorul apare aci ca un continuator al tradiției cântecului liric românesc ilustrat de Fernic, Cavadia, Vasilescu sau Dendrino.[1]
Tot în aceasta perioadă, Henry Mălineanu creează împreună cu Eugen Mirea la Teatrul Nottara comediile muzicale « Lady X », « Au fost odată… două orfeline » și « Bună seara domnule Wilde », cele din urmă considerate ca vârfuri incontestabile al genului în România,[4] plebiscitate de public, adaptate și reluate de numeroase teatre din țară și străinătate.
Este autorul operetei « Suflet de artist » (1963), bazată pe cântecele și viața lui Ion Vasilescu, pusă în scenă la Teatrul de operetă din București și interpretată în rolurile principale de Ion Dacian și Silly Popescu.
Henry Mălineanu a creat de asemeni muzica a numeroase filme și piese de teatru (printre care ar fi de amintit neuitata « Căruță cu paiațe » sau longevivele « Comedie de modă veche »[5] și « Micul infern »[6] care au făcut deliciul publicului peste cinci sute de reprezentații).
COMPOZIȚII DE MUZICĂ UȘOARĂ, ROMANȚE ȘI CÂNTECE DE PETRECERE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Henry Mălineanu a compus sute de melodii (peste 450 sunt înregistrate la Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din România); aici o listă alfabetică a celor mai cunoscute 100 :
Adevărata mea dragoste | Eugen Mirea | Gică Petrescu | 1947 |
Ai și venit la mine, toamnă !... | Harry Negrin | Dorina Drăghici | |
Alunița | Jack Fulga | George Bunea | 1963 |
Am început să-mbatrânesc | Jack Fulga | Ioana Radu | 1958 |
Aș vrea iar anii tinereții... | Harry Negrin | Ioana Radu | 1963 |
Astă seară mă fac «praf» ! | Henry Mălineanu (ca Tudor Mușatescu) | Aurel Munteanu | 1940 |
Au r’voir, bye-bye, ciao-ciao ! | Henry Mălineanu | Doina Badea | 1971 |
Barcarola | Henry Mălineanu - Ana Aldea | Doina Badea | 1971 |
Bunbury | Eugen Mirea | George Enache | 1971 |
Că doar n-o să trăiesc cât lumea ! | Eugen Mirea - Henry Mălineanu | quartet feminin / Gică Petrescu | 1942 |
Calea Griviței | N. Constantinescu - G. Voinescu | Luigi Ionescu | |
Ce bine ne-nțelegem noi doi ! | Eugen Mirea | Gică Petrescu | 1946 |
Ce cauți tu în viața mea ? | Eugen Mirea - Jack Fulga | Gică Petrescu | 1947 |
Ce fată ! | Sașa Georgescu | Dan Spătaru | |
Ce să fac dacă-mi placi ?! | Eugen Mirea | Cornelia Teodosiu | 1945 |
Ce ușoară ghicitoare | Henry Mălineanu | Corina Chiriac | 1973 |
Ce-a fost între noi doi | Eugen Mirea | Marcela Rusu | 1966 |
Cele mai frumoase fete | N. Constantinescu | Gică Petrescu | 1957 |
Cine n-a iubit măcar o dată ? | Jack Fulga | Simona Cassian | 1957 |
Cine știe ?... | N. Constantinescu - Henry Mălineanu | Dorina Drăghici | 1961 |
Cine umblă prin vecini | Harry Negrin | Ștefan Bănică | |
Cine-mi ești, cine-mi ești | Jack Fulga | Nicolae Nițescu - surorile Kosak | 1960 |
Cum am ajuns să te iubesc ?! | Eugen Mirea | Ștefan Bănică | |
Cum să fac să mi te scot din gând ? | Jack Fulga | Dorina Drăghici | 1958 |
Dacă ajung la inima ta !... | Sașa Georgescu | Dan Spătaru | |
Dacă mă făcea mama băiat ! | Harry Negrin | Cristina Stamate | 1971 |
Dacă marea ar putea vorbi | Sașa Georgescu | Nina Șerban | |
Dacă n-oi trăi acum !... | Eugen Mirea | Dan Spătaru | |
Dacă nici tu nu mă-nțelegi ! | Jack Fulga | George Bunea | |
Dacă te am pe tine... | Henry Mălineanu | Stela Popescu - Horia Șerbănescu | |
Dacă ții puțin la mine | |||
De la mine pân’ la tine (Dorul) | Eugen Mirea | Nicolae Nițescu - Sorina Dan | |
Deschide, deschide fereastra | Henry Mălineanu | Gică Petrescu / Doina Badea | 1962 |
Din zi în zi | Eugen Mirea - Jack Fulga | 1949 | |
Diseară să mergem să dansăm | Harry Negrin - Jack Fulga | Ilinca Cerbacev - Ovid Teodorescu | |
Dragi mi-s cântecele mele ! | Eugen Mirea | Maria Tanase | 1953 |
Drăguț din partea ta | Eugen Mirea | Marcela Rusu | 1966 |
E de necrezut ! | Jack Fulga | Mihaela Oancea | 1960 |
Embrasse-moi, baby ! | Henry Mălineanu | Cristina Stamate | 1971 |
Femeie | Lucian Blaga | Luigi Ionescu | |
Fericirea mea e-n mâinile tale | Eugen Mirea | Cornelia Teodosiu | |
Frumoasă-i viața în București | Henry Mălineanu | Gică Petrescu | |
Gama | Eugen Mirea - Henry Mălineanu | 1951 | |
Garofița | Eugen Mirea - Jack Fulga | Gică Petrescu | 1952 |
Gentleman | Eugen Mirea | Aurelian Andreescu | 1971 |
Hop și-așa ! | M. Ciru | Gică Petrescu | |
Ia mai toarnă-un păhărel ! | Henry Mălineanu | Gică Petrescu | |
Ia-mă cu tine | Henry Mălineanu | Anca Agemolu, Aurelian Andreescu | 1971 |
Îmi placi din ce în ce mai mult !... | Jack Fulga | Jean Păunescu | |
În seara aceea | Eugen Mirea | Dorel Livianu | |
Indiscreție (Mă-ntreabă marea unde ești) | Henry Mălineanu | ||
Inimă nestatornică | Harry Negrin | Doina Badea | |
Întoarce-te curând | Henry Mălineanu | Gică Petrescu, Jean Moscopol | 1939 |
Iubito ! | Harry Negrin | Luigi Ionescu | 1962 |
La chansonnette de Paris | Henry Mălineanu | Gică Petrescu | |
La mare | George Voinescu- N. Constantinescu | Luigi Ionescu - Mara Ianoli | |
La mare, cu tine ! | Henry Mălineanu | Alexandru Arsinel | |
Lasă... (Lasă supărarea) | Henry Mălineanu | Gina Pătrașcu | |
Love | Eugen Mirea | Corina Chiriac | 1971 |
M-oi fi îndrăgostit | Henry Mălineanu | Rodica Paliu | 1963 |
Mă mai iubești sau nu ? | Henry Mălineanu | Aida Moga | |
Madona | Jack Fulga | Dorina Ionescu | 1958 |
Mai dă-mi un telefon | Eugen Mirea | Valerica Cevie / Ștefan Bănică | 1946 |
Marinică | E. Mirea - J. Fulga - N. Constantinescu | quartet feminin (Dorina Drăghici) | 1950 |
Mi-a venit mintea acasă | Harry Negrin | Dan Spătaru | |
Mi-e dor astă seară de-un chef cum știu eu | Eugen Mirea | Virginica Popescu - Gică Petrescu | 1947 |
Mica serenadă | Jack Fulga | M.Cotariu - Mary Sereea | 1958 |
Mie-mi place să trăiesc | Jack Fulga | Gică Petrescu | 1965 |
Mon ami le temps | Henry Mălineanu | Henry Malineanu | 1975 |
Mon amour, mon amour | Eugen Mirea | Marcela Rusu | 1966 |
Nani-nani | Harry Negrin | Ștefan Bănică | 1971 |
Nicăieri | Harry Negrin | Doina Badea | |
Nici-o dragoste nu e ca a noastră | Harry Negrin - Jack Fulga | Constantin Drăghici | |
Nimeni | Harry Negrin | Doina Badea | |
Noua «Garofiță», noul «Hop și-așa» ! | Henry Mălineanu | Gică Petrescu | |
Nu se poate !... | Henry Mălineanu | Ioana Radu | 1969 |
Nu-i nimic !... | Henry Mălineanu | Ștefan Bănică | |
Nu-mi mai doresc nimic | Henry Mălineanu | Luminița Dobrescu | 1969 |
Nu-ți pierde capul după mine | Henry Mălineanu | Cristina Stamate | 1971 |
O fată mai găsești, dar un prieten, nu ! | N. Constantinescu - Henry Mălineanu | Jean Păunescu, Therese Steinmetz | 1969 |
O melodie dintr-o mie | Harry Negrin | Aurelian Andreescu | 1963 |
O mie de viori | Harry Negrin | Luigi Ionescu | |
Paris de mes amours | Eugen Mirea | Gică Petrescu | 1943 |
Pe cine-aș fi iubit ?!... (dacă n-ai fi fost tu ?) | Eugen Mirea | Gică Petrescu - Silly Popescu | 1946 |
Pe poteca dragostei | N. Constantinescu - Henry Mălineanu | ||
Primul nostru tango | Eugen Mirea | Elisabeta Hentia - Puiu Serbu | 1946 |
Radu tatii militar | Sasa Georgescu | Gică Petrescu | 1974 |
Sa trăiască, sa trăiască, veselia românească ! | Horia Șerbănescu | Stela Popescu - Horia Șerbănescu | 1987 |
Signorina Musica | Jack Fulga | George Bunea | 1961 |
Te iubesc până la moarte... | Harry Negrin | Doina Badea | 1971 |
Te rog să-ți amintești | Jack Fulga | Dorina Drăghici | |
Te-am găsit și te voi păstra | Harry Negrin - Jack Fulga | Luigi Ionescu | 1964 |
Ți-ai făcut păcat cu mine | Jack Fulga | Simona Cassian | 1958 |
Toată tinerețea mea ești tu | Harry Negrin | Margareta Pâslaru | 1966 |
Toți copiii Pământului | Henry Mălineanu | Formația „Cireșarii“ | 1983 |
Valsul nostru | Eugen Mirea - Jack Fulga | Gică Petrescu | 1947 |
Viața e cel mai frumos roman | Jack Fulga | Alla Baianova | 1962 |
Vorbește-mi despre tine | Eugen Mirea | Marcela Rusu | 1966 |
Zi-i una mai săltăreață ! | Henry Mălineanu | Gică Petrescu |
COMEDII MUZICALE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Henry Mălineanu a semnat pe libretele lui Eugen Mirea comediile muzicale : "Au fost odată... două orfeline" (1965, în regia Sandei Manu), "Bună seara, domnule Wilde !" (1971, în regia lui Alexandru Bocăneț), "Lady X" (1974, în regia lui George Rafael), la Teatrul Nottara
În adaptarea franceză a lui Eugen Mirea "cele două orfeline" au fost prezentate la "Théatre des variétés" din Paris în regia lui Jacques Fabbri sub titlul "Il était... deux orphelines".
MUZICĂ DE TEATRU[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Henry Malineanu crează pentru Teatrul Național din București în regia lui Mihai Berechet muzica pieselor : "Căruța cu paiațe", "Comedie de modă veche", "Drumul singurătății", "Infernalul mecanism", "Autorul e în sală", "Act venețian", în regia lui Andrei Serban : "Livada cu vișini", iar pentru Teatrul Nottara : "Micul infern", "Amintirile Sarei Bernhardt", "Citadela sfărâmată", "Sentimente și naftalină", "Mizerie și noblețe", toate în regia lui Mihai Berechet.
Printre numeroase alte colaborări notabile : "Infidelitate conjugală" la Teatrul Bulandra, "Umor pe sfori", "2-0 pentru noi", "Milioanele lui Arlechin", "Mica sirenă" la Teatrul Țăndărică, "Eu sunt tatăl copiilor", "Școala calomniei", etc
MUZICĂ DE FILM[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
A compus muzica filmelor:
- Marinică (1956)
- Șurubul lui Marinică (1956)
- Portretul unui necunoscut (1960)
- O zi pierdută (1960)
- Lada cu zestre (1961)
- Post restant (1961)
- Gaudeamus igitur (1965)
- Șeful sectorului suflete (1967)
- De trei ori București (1968)
- Pantoful Cenușăresei (1969)
- Răutăciosul adolescent (1969)
Piesa „Zi-i una mai săltăreață” este cântată în scena banchetului din filmul De-aș fi... Harap Alb (1965).
DISTINCȚII ȘI PREMII[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
- Laureat al Premiului de Stat (1953)
- Artist Emerit (1962)
- Henry Malineanu a obținut premiile Festivalurilor de muzică ușoară Mamaia (1963, 1964, 1969, 1971, 1984) și „Crizantema de aur” Târgoviște (1980) precum și Premiul Uniunii Compozitorilor din România (1971, 1977, 1978, 1991 pentru întreaga activitate muzicală).
Henry Mălineanu - Portret in oglinda (emisiune TVR, 1998)
melodii de Henry Mălineanu
11. Separa ingrijorarile de preocupari. Daca o situatie e o preocupare, reflecta daca o putere mai mare decat tine te poate ajuta apoi da drumul anxietatii. Daca nu este in puterile tale sa faci nimic legat de o situatie, uita de ea.
26. Tine minte ca cel mai scurt pod intre disperare si speranta este de regula recunostinta pentru ceea ce ai, esti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu