duminică, 19 noiembrie 2023

 19 NOIEMBRIE 2023 - RELIGIE ORTODOXĂ, ARTĂ CULINARĂ - REȚETE PENTRU POSTUL NAȘTERII DOMNULUI, GÂNDURI PESTE TIMP, POEZIE, MUZICĂ


RELIGIE ORTODOXĂ

Sf  Proroc Avdie;

Sf Mc Varlaam

Duminica a 26-a după Rusalii - Pilda bogatului căruia i-a rodit țarina


Sf  Proroc Avdie

Viața Sfântului Proroc Avdie

    • Viața Sfântului Proroc Avdie
      Viața Sfântului Proroc Avdie

      Viața Sfântului Proroc Avdie

Din acea vreme a lăsat Avdie slujba împăratului și a mers în urma Sfântului Proroc Ilie, luând duhul prorociei, ca cel ce păzise și hrănise pe prorocul Domnului și ca cel ce urmase prorocului.

Sfântul Proroc Avdie era din pământul Sichem, dintr-un sat care se numea Vitaharam și slujea la curțile împăraților lui Israil, fiind ispravnic al casei împărătești a lui Ahav. Iar din tinerețile sale se temea foarte mult de Domnul. Apoi, când poporul Israil se depărtase de Dumnezeu și se închina idolului Baal, Avdie slujea adevăratului Dumnezeu al părinților săi, Care a mântuit pe Israil din Egipt, trecându-l prin Marea Roșie.

Căutând în acea vreme Isabela, împărăteasa cea fără de lege, ca să ucidă pe toți prorocii Domnului, Avdie a luat o sută de bărbați proroci și i-a ascuns câte cincizeci în câte două peșteri, hrănindu-i pe dânșii cu pâine și cu apă în vremea foametei ce a fost în zilele Prorocului Ilie. Iar odată, regele Ahav a chemat pe Avdie și a zis către dânsul: Vino să mergem la izvoarele apelor și la toate pâraiele, doar vom afla iarbă spre a hrăni caii și catârii, ca să nu piară de foame. Împărțindu-și apoi căile pe care să meargă, Ahav mergea singur pe o cale, iar Avdie pe alta.

Avdie fiind singur în cale, a venit Sfântul Proroc Ilie în întâmpinarea lui și, văzând Avdie pe Ilie, s-a sârguit a se închina lui, zicând: Tu ești domnul meu Ilie. Iar Ilie a zis către Avdie: Eu sunt; mergi și spune stăpânului tău, zicând: „Iată am găsit pe Ilie”. Avdie a zis: Nu este neam sub împărăția stăpânului meu unde să nu te fi căutat pe tine și în toate ținuturile sale nu te-a aflat; iar acum îmi zici să merg ca să spun stăpânului meu despre tine. Când mă voi duce eu de la tine Duhul Domnului te va lua în pământ necunoscut, iar eu voi spune lui Ahav și neaflându-te, mă va ucide și pe mine. Deci, nu mă trimite la dânsul ca să-l vestesc despre tine.

Atunci Ilie a zis: Viu este Domnul puterilor Căruia îi stau înainte, că astăzi mă voi arăta lui Ahav. Atunci a mers Avdie în întâmpinarea lui Ahav, vestindu-l despre Sfântul Proroc Ilie. Iar când a văzut Ahav pe Ilie, acesta l-a mustrat pentru rătăcirea lui. Apoi a făcut o minune preamărită coborând foc din cer peste jertfe și peste ape, precum despre aceasta scrie în cartea Împăraților; care minune văzând-o Avdie, se bucura de puterea Dumnezeului său Cel Atotputernic și se aprindea de dragoste către Dânsul și cu dinadinsul Îi slujea, umblând în îndreptările Lui.

Murind Ahav și după dânsul luând împărăția lui Israil fiul său Ohozia, în acea vreme Sfântul Avdie slujea în rândurile ostașilor. Și a fost - după mărturisirea Sfinților Părinți -, unul din cei trei căpitani care s-au trimis de Ohozia la Ilie Prorocul cu câte cinci soldați, dintre care peste doi, cazând foc din cer, i-a ars, după cuvântul prorocului. Iar al treilea căpitan, care era Avdie, a fost miluit pentru că s-a apropiat cu smerenie de Sfântul Proroc Ilie și s-a închinat în genunchi înaintea lui și l-a rugat, zicând: Omule al lui Dumnezeu, cruță sufletul meu și sufletele robilor tăi. Deci Sfântul Ilie l-a cruțat pe el și l-a sculat, ducându-se împreună cu el la împăratul. Din acea vreme a lăsat Avdie slujba împăratului și a mers în urma Sfântului Proroc Ilie, luând duhul prorociei, ca cel ce păzise și hrănise pe prorocul Domnului și ca cel ce urmase prorocului. Apoi murind, a fost îngropat împreună cu părinții săi.


Sf Mc Varlaam

Viața Sfântului Mucenic Varlaam

    • Viața Sfântului Mucenic Varlaam
      Viața Sfântului Mucenic Varlaam

      Viața Sfântului Mucenic Varlaam

Fiindu-i puși cărbuni aprinși cu tămâie în mână, Sfântul Varlaam nu și-a clintit mâna sa, nici n-a aruncat cărbunii cu tămâia peste altar, înaintea idolilor. Astfel s-a arătat cu bărbăție și nebiruit, pătimitorul și ostașul lui Hristos cel tare, și într-o bună mărturisire, și-a dat sufletul său în mâinile Domnului.

Sfântul Mucenic Varlaam era din Antiohia Siriei, bătrân cu vârsta. El a fost prins pentru mărturisirea numelui lui Iisus Hristos și adus la judecată înaintea păgânului voievod. Acolo a fost silit să aducă jertfă idolilor, dar nesupunîndu-se, a suferit multe răni și munci pentru Hristos Domnul său. Întâi a fost bătut fără milă cu vine de bou, apoi a fost strujit cu unghii de fier. După aceasta l-au dus paginii în capiștea cea idolească și acolo, după porunca muncitorului, întinzând mâna lui peste jertfelnicul care avea foc aprins, a ținut în mina cărbuni aprinși cu tămâie, ca doar să arunce peste jertfelnicul necuraților idoli. Căci credeau că mucenicul, neputând a suferi să țină în mina cărbunii cei aprinși, îi va arunca împreună cu tămâia înaintea idolilor.

Dacă ar fi făcut aceasta i-ar fi zis: „Iată acum ai adus jertfe zeilor noștri”. Dar n-au izbutit ticăloșii ceea ce voiau pentru că mucenicul lui Hristos, stând ca un stâlp neclintit, a ținut în mâna sa focul ce ardea, arătându-se mai puternic decât arama și fierul. Și atât de mult a ținut focul în mina încât i-au ars degetele și i-au căzut pe pământ împreună cu focul. Însă el nu și-a clintit mâna sa nici n-a aruncat cărbunii cu tămâia peste altar, înaintea idolilor. Astfel s-a arătat cu bărbăție și nebiruit, pătimitorul și ostașul lui Hristos cel tare, și într-o bună mărturisire și-a dat sufletul său în mâinile Domnului. Pe acesta și dumnezeiescul Hrisostom și Sfântul Vasile cel Mare l-au cinstit cu cuvinte de laudă.


Duminica a 26-a după Rusalii - Pilda bogatului căruia i-a rodit țarina

Duminica a 26-a după Rusalii (Pilda bogatului căruia i-a rodit țarina)

Ev. Luca 12, 16-21

Zis-a Domnul pilda aceasta: Unui om bogat i-a rodit din belșug țarina. Și el cugeta în sine, zicând: Ce voi face, că n-am unde să adun roadele mele? Și a zis: Aceasta voi face: Voi strica hambarele mele și mai mari le voi zidi și voi strânge acolo toate roadele mele și bunătățile mele; și voi zice sufletului meu: Suflete, ai multe bunătăți strânse pentru mulți ani; odihnește-te, mănâncă, bea, veselește-te. Însă Dumnezeu i-a zis: Nebune! În această noapte vor cere de la tine sufletul tău. Și cele ce ai pregătit ale cui vor fi? Așa se întâmplă cu cel ce-și adună comori pentru sine însuși și nu se îmbogățește în Dumnezeu.


Ap. Efeseni 5, 8-19

Fraților, altădată erați întuneric, iar acum sunteți lumină întru Domnul; umblați ca fii ai luminii! Pentru că roada luminii e în orice bunătate, dreptate și adevăr, încercând ce este bineplăcut Domnului. Și nu fiți părtași la faptele cele fără roadă ale întunericului, ci mai degrabă osândiți-le pe față. Pentru că, cele ce se fac întru ascuns de ei, rușine este a le și grăi. Iar tot ce este pe față se descoperă prin lumină, căci tot ceea ce este descoperit lumină este. Pentru aceea, zice: «Deșteaptă-te cel ce dormi și te scoală din morți și te va lumina Hristos». Deci, luați seama cu grijă, cum umblați, nu ca niște neînțelepți, ci ca cei înțelepți, răscumpărând vremea, că zilele sunt rele. Drept aceea, nu fiți fără de minte, ci înțelegeți care este voia Domnului. Și nu vă îmbătați de vin, în care este pierzare, ci vă umpleți de Duhul. Vorbiți între voi în psalmi și în laude și în cântări duhovnicești, lăudând și cântând Domnului, în inimile voastre.


Predică la Duminica a XXVI-a după Rusalii - Pilda bogatului căruia i-a rodit ţarina (Pr. Ilie Cleopa)

    • Predică la Duminica a XXVI-a după Rusalii - Pilda bogatului căruia i-a rodit ţarina (Pr. Ilie Cleopa)
      Predică la Duminica a XXVI-a după Rusalii - Pilda bogatului căruia i-a rodit ţarina (Pr. Ilie Cleopa)

      Predică la Duminica a XXVI-a după Rusalii - Pilda bogatului căruia i-a rodit ţarina (Pr. Ilie Cleopa)

„Bogăția de ar curge, nu vă lipiți inima de ea” (Psalmi 61, 10)

„Bogăția de ar curge, nu vă lipiți inima de ea” (Psalmi 61, 10)

 

Iubiți credincioși,

În multe locuri ale Sfintei și dumnezeieștii Scripturi, găsim învățături în care se arată cât de greu și amăgitor este păcatul iubirii de avuții și ce osândă primesc cei ce își pun nădejdea în avuții și nu fac milostenie din averile lor, spre a câștiga în felul acesta mila lui Dumnezeu, după cuvântul Sfintei Evanghelii, care zice: „Fericiți cei milostivi, că aceia se vor milui” (Matei 5, 7); și iarăși: „Fericit bărbatul care se îndură și dă” (Psalmi 111, 5).

Una din învățăturile Sfintei Scripturi care arată la câtă orbire și nebunie ajunge omul care are inima sa lipită de avuții, este și pilda Evangheliei citită astăzi, care începe cu aceste cuvinte: „Unui om bogat i-a rodit din belșug țarina”... (Luca 12, 16). dar pentru care pricină a rânduit Dumnezeu să rodească țarina acestui om bogat? Dumnezeu, fiind Preabun, preadrept și îndurat, nu pedepsește pe om pentru orice păcat în veacul de acum, căci așteaptă îndreptarea lui și voiește ca toți oamenii să se mântuiască și la cunoștința adevărului să vină (I Timotei 2, 4; Tit 2, 11). El nu vrea moartea păcătosului (Iezechil 18, 22-32), „ci plouă peste cei drepți și peste cei nedrepți și răsare soarele Său peste cei buni și peste cei răi” (Matei 5, 45). El ca un Preabun a binevoit ca și țarina acestui bogat să rodească cu îmbelșugare, ca văzând mulțimea roadelor sale să-și aducă aminte de cei săraci și necăjiți și de bunavoia sa să împartă milă la cei ce nu au, ca să câștige și el milă de la Dumnezeu în ziua cea mare și înfricoșată a Judecății celei de apoi.

Dar bogatul, în loc de milostenie cugeta în sine, zicând: „Ce voi face că nu am unde aduna roadele mele?" Iată în ce grijă aruncă averea pe omul robit de ea. Cel sărac și necăjit văzându-se strâmtorat de lipsă, zice și el: „Ce voi face că nu am cele de trebuință pentru mine, pentru soție și pentru copiii mei? Nu am hrană, nu am bani, nu știu ce să fac din cauza sărăciei mele".

Dar câtă deosebire este între sărac și acest bogat care zice: „Ce voi face că nu am unde să adun roadele mele?" Vedeți, fraților, nedumerirea nedreaptă și grija nebună?

Dacă în mintea acestui bogat ar fi fost dreapta socoteală și în inima lui frica lui Dumnezeu și milostenia, el îndată ar fi zis în sine: „Slavă Preabunului Dumnezeu că și anul acesta a rodit țarina mea, ca să am de unde da și altora care sunt săraci și necăjiți și nu au cu ce trăi!"

Dar mintea acestui bogat nebun și cu inima împietrită nu a cugetat că bogăția nu este a lui, ci a lui Dumnezeu (Agheu 2, 9; II Paralipomena 25, 9) și că Dumnezeu o dă cui voiește (Facere 24, 35). Grija cea mare a bogatului una era: că nu are unde să-și pună roadele sale (Luca 12, 17). Și îndată a hotărât: „Aceasta voi face: voi strica hambarele mele și mai mari le voi zidi și voi strânge acolo toate roadele mele” (Luca 12, 18).

Iată, în ce chip și-a dezlegat nedumerirea și grija. Să strice hambarele și să facă altele mai mari și acolo să adune roadele țarinei și toate bunătățile sale.

O, nebunie a omului. O, inimă nesățioasă de a aduna averi peste averi. Zic doctorii că cel bolnav de hidropică cu cât bea apă cu atât mai tare însetează.

Așa și inima bogatului iubitor de avere, cu cât adună mai mult, cu atât poftește să aibă mai multă avere. Și precum iadul nu se satură să primească suflete și focul lemne, așa fără de saț este inima bogatului nemilostiv.

Inima bogatului nemilostiv și iubitor de avere este foarte departe de dragostea față de Dumnezeu și de aproapele. Acest om pururea uită de Dumnezeu, de moarte, de chinurile iadului și de judecata cea dreaptă și preaânfricoșată a lui Dumnezeu care va arunca în osândă veșnică pe cei nemilostivi.

Să audă cei nemilostivi cuvintele apostolului care zice: „Veniți acum voi bogaților, plângeți și vă tânguiți de necazurile care vor veni asupra voastră. Bogăția voastră a putrezit și hainele voastre le-au mâncat moliile. Aurul și argintul vostru a ruginit și rugina lor va fi mărturie asupra voastră și vă va mânca trupurile ca focul. Ați strâns comori pentru zilele cele de apoi! Plata lucrătorilor care au secerat țarinele voastre, pe care voi” le-ați oprit strigă la cer și strigările secerătorilor au intrat în urechile Domnului Savaot... (Iacob 5, 1-7).

Dar să revin la cuvântul Sfintei Evanghelii. Bogatul, după ce a cugetat în inima sa să-și mărească hambarele, a zis: „Și voi zice sufletului meu: Suflete, ai multe bunătăți strânse pe mulți ani. Odihnește-te, mănâncă, bea și te veselește.” Iată, fraților, ce răsare în inima bogatului nemilostiv. Nu gândește că va muri și toate câte a adunat vor rămâne, nu gândește că este trecător și străin pe acest pământ. Nu gândește că este dator, din toate câte i-a dat Dumnezeu, să dea milostenie la cei lipsiți și săraci, ci cugeta să bea și să se veselească din cele ce a adunat în cât mai mulți ani. O, bogatule fără de minte! De unde știi că tu vei trăi mulți ani? Cine ți-a spus că vei trăi până mâine dimineață? Cine te-a făcut pe tine stăpân pe viața ta? N-ai auzit pe Duhul Sfânt, zicând: „Omul deșertăciunii s-a asemănat, zilele lui ca umbra trec” (Psalmi 143, 4).

Dar ce a urmat asupra acestui bogat pironit cu mintea și inima la avuțiile sale? Dumnezeu i-a zis: „Nebunule, în această noapte sufletul tău vor să-l ceară de la tine. Dar cele ce ai adunat, ale cui vor fi?” Iată ce spune Dumnezeu bogatului nemilostiv, că: „în această noapte sufletul tău îl vor cere de la tine”. În care noapte? În aceea în care în mintea și inima omului lacom și nesățios după averi nu era nici o lumină a harului lui Dumnezeu, ci un mare întuneric al păcatelor lui. Marele Apostol Pavel ne îndeamnă: „Să lepădăm lucrurile întunericului și să ne îmbrăcăm cu hainele luminii” (Romani 13, 12). În alt loc ne spune: „Nu fiți părtași la faptele cele fără de roade ale întunericului, ci mai vârtos să le mustrați” (Efeseni 5, 11). Aceste lucruri ale întunericului erau ca o noapte a păcatului în mintea și inima bogatului robit de avuții, precum noaptea iubirii de argint, care a întunecat mintea lui Iuda Iscarioteanul; noaptea iubirii de dezmierdări, care a întunecat mintea și inima lui Baltazar (Daniel 5, 24); noaptea nemilostivirii acelui bogat, care în flacăra iadului fiind, cerea de la Avraam un deget înmuiat în apă.

 
Iubiți credincioși,

Tot păcatul pe care îl facem este un întuneric și o noapte mare, care ne desparte de lumina harului divin. Dumnezeu este lumină și locuiește în lumina cea neapropiată (I Timotei 6, 16). Sfântul Apostol Pavel ne poruncește, zicând: „Ca fii ai lumini să umblați” (Efeseni 5, 8). Dacă vom fi pururea veghetori cu mintea și ne vom sili după a noastră putere la toată fapta bună, atunci ne vom afla ca fii ai luminii înaintea lui Dumnezeu nerobiți cu mintea și cu inima de patimi și de averi.

Marele Apostol și Evanghelist Ioan ne învață că: „Cel ce urăște pe fratele său este în întuneric și umblă în întuneric și nu știe încotro se duce, pentru că întunericul a orbit ochii lui” (I Ioan 2, 11). Această noapte a păcatului a întunecat mintea și inima bogatului despre care ne vorbește Mântuitorul în Sfânta Evanghelie de azi. Să ne păzim, frații mei, cu mare frică de Dumnezeu, să nu cădem în întunericul păcatelor. Iar dacă din neatenția noastră, pe neobservate am alunecat în noaptea păcatelor, să alergăm cu mare sârguință la spovedanie și la pocăință cu multe lacrimi, spre a dobândi lumina harului lui Dumnezeu pe care am luat-o la dumnezeiescul Botez, când ne-am făcut fii ai lui Dumnezeu (Tit 3, 2-5).

Să nu zăbovim în noaptea păcatelor și în robia grijilor pământești ca nu cumva să ni se zică și nouă că „în această noapte vor să ceară de la noi sufletele noastre” (Luca 12, 20). Ați auzit că Domnul i-a zis nebun acestui bogat nemilostiv, care era în adâncul nopții păcatului din cauza iubirii lui de averi și de dezmierdări. Cu adevărat, nu există mai mare nebunie în această viață decât a pune nădejde în averile noastre, a ne face împietriți și nemilostivi cu inima și a ne lega cu sufletul de averi, de dezmierdări, de beții și de toate plăcerile veacului de acum care sunt deșertăciune și moarte.

Să auzim și pe Solomon care adeverește acest lucru, zicând: „Mărit-am lucrurile mele; ziditu-mi-am case; ziditu-mi-am vii; făcutu-mi-am grădini și livezi și am sădit întru ele tot felul de pomi roditori; făcutu-mi-am lacuri de ape ca să ud dintr-ânsele dumbrava de lemne odrăslitoare. Avut-am slugi și slujnice și robi, am avut și cirezi și turme multe de oi, am avut mai mult decât toți cei ce au fost mai înainte de mine în Ierusalim. Adunatu-mi-am argint și aur și avuțiile împăraților și ale țărilor... și tot ce au poftit ochii mei n-am depărtat de la dânșii și nu mi-am oprit inima de la nici o desfătare” (Ecclesiastul 2, 4-10). Și care a fost rezultatul acestei bogății și desfătări? Iată care: „Mi-am urât viața, că vicleană este asupra mea fapta cea făcută sub soare. Că toate sunt deșărtăciune și vânare de vânt” (Ecclesiastul 2, 17). Așa ar trebui să cugete toți cei bogați și plini de avuții, care-și cheltuiesc averile lor în petreceri, în beții, în dezmierdările trupului și în desfătările cele viclene ale veacului de acum, care duc pe om la pierderea sufletului său.

 
Iubiți credincioși,

Câtă dreptate are cel ce a zis: „Toate sunt mai neputincioase decât umbra. Toate nu sunt decât visurile mai înșelătoare, pe care într-o clipeală moartea le apucă". Și iarăși: „Când dobândim lumea, în groapă ne sălășluim", zice Sfântul Ioan Damaschin, în slujba înmormântării. La fel încheie și Domnul în Evanghelia de astăzi: „Așa este cel ce își strânge lui comori, iar nu întru Dumnezeu se îmbogățește” (Luca 12, 21).

Așadar, tot cel ce adună averi și se leagă cu mintea și cu inima a de banii săi, de averile sale și de dezmierdările trupului său, acela nu în Dumnezeu se îmbogățește, ci în prăpastia iubirii de bani și a iubirii de averi se aruncă pe sine, spre a lui veșnică pierzare. Cel ce adună bani peste bani și averi, iar la milostenie nu se gândește, unul ca acela din zi în zi își mărește povara sufletului său, își mărește prăpastia căderii sale în muncile iadului, căci cu cât adună mai multă avere, cu atât se face mai departe de Dumnezeu și mai adânc se scufundă în grijile sale cele viclene ale veacului de acum.

Să știm și aceasta că nu toată bogăția este spre osândă. Că cel ce adună cu dreptate bani și averi, dar nu-și lipește inima de nimic, ci, dimpotrivă, ajută pe cei săraci și face multe milostenii, unul ca acela se mântuiește mai ușor decât cel sărac care cârtește și se lipește cu mintea și inima de puținele sale agoniseli. Aceasta ne-o dovedesc numeroase exemple de bogați evlavioși, dregători de țări și chiar sfinți care aveau avuții, precum dreptul Iov, dar fiind foarte credincioși și milostivi, pe mulți săraci îi scăpau de la moarte, zideau biserici și mânăstiri, case de oaspeți, spitale. Astfel, pentru milostenia și iubirea lor de Dumnezeu și de oameni, se mântuiau înaintea multora. Deci nu averea pierde sufletul omului că toate sunt create bune de Dumnezeu, ci întrebuințarea ei rea și robirea inimii și a minții noastre de cele materiale și de plăceri.

Nimeni dintre noi nu se poate considera astăzi bogat și stăpân pe averi. Toți sunt aproape la fel în cele din afară, dar destul de diferiți în cele dinlăuntru. Adică în tăria credinței, în viața curată, în râvna pentru rugăciune, în post, în smerenie și în iubirea aproapelui. Înaintașii și părinții noștri de demult aveau averi puține și copii mulți dar aveau și credință multă. Ei făceau toate cu rugăciune și mulțumire, ca înaintea lui Dumnezeu, care vede și știe inimile noastre. Ei își împărțeau puținele averi în trei părți. Cea mai mare parte o foloseau pentru casă, pentru familie. A doua parte o dădeau danie bisericilor care se zideau din nou și pe la mânăstiri ca să fie pomeniți toată viața. Iar a treia parte din avere o dădeau milostenie la cei săraci și suferinzi ca să se roage pentru ei.

Așa să facem și noi, frații mei. Din puținul cât îl avem să folosim cea mai mare parte pentru întreținerea familiei, a copiilor, a vieții pământești. O altă mică parte să dăm pe la bisericile care se repară și se înnoiesc, căci miluim casa Domnului în care se face zilnic Sfânta Liturghie și ne ajută la mântuire. A treia parte, fie și cât de puțin, să o dăm la săraci, la cei bolnavi și pentru pomenirea morților, că pe ei nu are cine să-i mai ajute, și vom avea mare plată. Aveți grijă să nu cheltuiți banii din puțina avere, pe haine scumpe, pe lux, pe mâncăruri alese, pe distracții rele și beții, că prin aceasta ne adunăm osândă sigură.

Să-L rugăm pe Bunul Dumnezeu să ne izbăvească de patima iubirii de argint și de tot păcatul, ca să ne îmbogățim în Hristos Iisus, Domnul nostru, Căruia I se cuvine slava în vecii vecilor. Amin.


ARTĂ CULINARĂ - REȚETE PENTRU POSTUL NAȘTERII DOMNULUI

A.   GUSTĂRI

Roşii umplute cu legume crude

* 6 roşii mari;

* 1 morcov mare;

* 1 rădăcină ţelină;

* 1 rădăcină pătrunjel;

* puţină varză proaspătă tocată fin;

* 1 ardei gras;

* maioneză de post sau sos vinegret

Se pregătesc roşiile pentru umplut.

          Se prepară un amestec din morcov, ţelină, pătrunjel, varză, ardei gras date pe răzătoarea mică, cu excepţia ardeiului care se toacă mărunt şi puţină maioneză de post sau sos vinegret.

          Se umplu roşiile cu acest amestec şi se servesc ca gustare.

 

B. SALATE

Salată de varză murată

* 1 varză murată mică;

* ulei;

* chimen;

* piper măcinat

Se scurge varza murată după ce a fost ţinută ½ ore în apă rece şi se toacă fin.

Se pune într-un castron şi se presară chimen seminţe şi piper măcinat după gust, apoi se adaugă ulei şi se amestecă.

 

C. SOSURI

Sos vinegret

* 3 linguri ulei;

* 1 lingură oţet;

* sare;

* piper măcinat;

* pătrunjel verde

Într-un castron se amestecă ingredientele cu o furculiţă sau cu telul până ce uleiul se emulsionează devenind lăptos.

Se adaugă pătrunjel verde tocat fin.

 

D. BORŞURI, SUPE, CREME DE LEGUME

Supă de linte

* 1 ½ litri apă;

* 300 g linte;

* 1 ceapă mare;

* 2  linguri ulei;

* 1 linguriţă făină;

* 1 linguriţă cimbru;

* sare;

* 3 căţei usturoi

Se alege lintea, se spală şi se pune în apă caldă din ajun.

          A doua zi se aruncă apa şi se pune lintea la fiert cu 1 ½ litri apă proaspătă, ceapa tăiată mărunt şi usturoiul.

          Când lintea este aproape gata, se adaugă sare după gust şi se lasă să mai fiarbă până este gata.

Se prăjeşte făina în ulei şi se adaugă în supă împreună cu cimbrul pisat, lăsând să mai dea 2 – 3 clocote.

 

E. MÂNCĂRURI

Cartofi prăjiţi

* 500 g cartofi;

* ulei;

* sare

Se curăţă cartofii, se spală şi se taie în lung pai sau mai groşi.

          Se mai spală încă o dată şi se lasă ceva timp în strecurătoare să se scurgă bine de apă, apoi se pun în tigaie în uleiul încins bine.

          Se întorc pentru a se rumeni bine pe ambele feţe, apoi se scot într-un castron, se sărează şi, după gust, se adaugă câţiva căţei de usturoi tocaţi mărunt.

          Se acoperă castronul până ce vor fi serviţi.

 

F. DULCIURI

Cornuleţe fragede

·       1 pachet margarină;

·       5 linguri apă;

·       1 lingură oţet;

·       10 g sare;

·       Făină cât cuprinde

Se face un aluat de consistenţă potrivită.

Se împarte în 10 părţi egale şi fiecare parte, la rândul ei, în alte 8 părţi egale.

Se întind şi se umplu cu gem, rahat etc.

Se coc la foc potrivit 10 minute.


GÂNDURI PESTE TIMP


ALEXANDRU VLAHUȚĂ


Alexandru Vlahuță
Alexandru Vlahuţă.jpg
Date personale
Născut[1][2] Modificați la Wikidata
PleșeștiPrincipatul Moldovei
Decedat (61 de ani)[1][3][2] Modificați la Wikidata
BucureștiRomânia Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațiescriitorpoet
Activitate
Logo of the Romanian Academy.png Membru post-mortem al Academiei Române

Alexandru Vlahuță (n. 5 septembrie 1858Pleșești, azi Alexandru Vlahuțăjudețul Vaslui — d. 19 noiembrie 1919București) a fost un scriitor român, una dintre cele mai cunoscute cărți ale sale fiind România Pitorească, despre care Dumitru Micu spune că este un „atlas geografic comentat, traversat de o caldă iubire de țară”.

BIOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

Alexandru Vlahuță (dreapta) cu familia lui Barbu Ștefănescu Delavrancea (1905)
Timbru poștal românesc din 1958

S-a născut la 5 septembrie 1858 la Pleșești, fiu al unui mic proprietar de pământ. A urmat școala primară și liceul la Bârlad, între 1867 și 1878, susținând examenul de bacalaureat la București, în 1879. A urmat timp de un an cursurile Facultății de Drept din București, pe care le-a părăsit din cauza situației materiale precare, devenind institutor și apoi profesor la Târgoviște. Din 1884 până în 1893 a funcționat ca profesor la mai multe instituții de învățământ bucureștene (Școala Normală a Societății pentru Învățătura Poporului Român, Azilul „Elena Doamna”, Liceul „Sfântul Gheorghe”). În 1888 a fost revizor școlar pentru județele Prahova și Buzău. Editează revista Vieața (18931896), apoi Sămănătorul (1901), împreună cu George Coșbuc. Din 1901 a funcționat ca referendar la Casa Școalelor. În 1905 se căsătorește pentru a treia oară cu Ruxandra, fiica unui proprietar agrar din Dragoslovenijudețul Râmnicu Sărat. În timpul Primului Război Mondial a locuit la Iași, apoi la Bârlad, unde era vizitat de tineri scriitori pe care îi îndruma cu solicitudine; unul dintre aceștia a fost V. Voiculescu.

Vlahuță a murit la București la 19 noiembrie 1919. Casa în care a locuit este astăzi Muzeul Memorial „Alexandru Vlahuță”.

IN MEMORIAM[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

BIBLIOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

Proză[modificare | modificare sursă]

  • 1886 - Nuvele
  • 1892 - Din goana vieții
  • 1894 - Dan
  • 1895 - Un an de luptă
  • 1895 - Icoane șterse (Nuvele și mintiri)
  • 1897 - În vâltoare
  • 1899 - Clipe de liniște
  • 1901 - România pitorească
  • 1908 - Din trecutul nostru
  • 1908 - Din durerile lumii
  • 1909 - File Rupte
  • 1910 - Pictorul N. I. Grigorescu

Poezie[modificare | modificare sursă]

  • 1887 - Poezii
  • 1894 - Poezii vechi și nouă
  • 1895 - Iubire
  • 1904 - Poezii (1880-1904)
  • 1909 - Poezii (1880-1908)
  • 1911 - La gura sobei
  • 1914 - Dreptate
  • 1915 - Poezii (1880-1915)


Citate de Alexandru Vlahuță

O vorbă rea este o faptă rea şi totdeauna sâmburele unei suferinţe. Ia seama. Nu te grăbi, viaţa-i destul de lungă pentru dureri.

Aici, sub volbura asta de valuri, e încheietura Balcanilor cu Carpaţii. Peste pumnii lor încleştaţi, Dunărea se aruncă furioasă, rupând cu zgomot cele din urmă stăvilare ce i se mai ridică-n cale. Şi în vălmăşagul acestei ciocniri de titani, fiecare val pare că strigă, fiecare stâncă pare că se mişcă. Deodată apa lunecă de pe zăgazul colţuros şi se întinde ca o pânză.

Un om care nu munceşte nu ştie să preţuiască munca altuia.

Ia seama, tu care te crezi acum puternic pentru că ştii să te ascunzi! Are să fie o vreme când ai să te cauţi şi n-ai să te mai găseşti.

Şoapta adevărului, simpla, sfânta adevărului şoaptă... ce puţini o aud. Şi tu, care alergi toată viaţa pe căi ce nu sunt ale tale, şi tu ai putea s-o auzi, căci e în toate inimile, dar n-o auzi de zgomotul paşilor tăi.

Îi trebuie neamului acestuia o generaţie care să se jertfească, o generaţie de viteji şi de patrioţi până la nebunie. În toate timpurile au fost căutaţi oamenii de treabă, dar niciodată n-am avut mai mare nevoie ca acum de luptători hotărâţi, de oameni vrednici şi de caracter pe care să nu-i abată nimic din drumul lor, să nu-i ademenească nici strălucirile deşarte ale puterii, nici pofta de un trai mai îndestulat, nici slava cea ieftină şi trecătoare, pe care o vântură de colo-colo huietul mulţimii.


Cărţi, cărţi pentru popor! Acolo e un suflet mare care cere lumină. Acolo stau genii ascunse, gata să zbucnească, asemenea izvorului care aşteaptă în stâncă lovitura de toiag a lui Moise. Acolo-i puterea şi viitorul nostru.

Într-o ţară aşa de frumoasă, cu un trecut aşa de glorios, în mijlocul unui popor atât de deştept, cum să nu fie o adevărată religie iubirea de patrie şi cum să nu-ţi ridici fruntea, ca falnicii strămoşi de odinioară, mândru că poţi spune: "Sunt român!"


POEZIE


ARON DENSUȘIANU

Imagini pentru aron densusianu

Logo of the Romanian Academy.png Membru corespondent al Academiei Române
Aron Densușianu
Date personale
Născut19 noiembrie 1837
Densuș, HunedoaraRegatul Ungariei
Decedat2 septembrie 1900, (63 de ani)
BucureștiRegatul României
ÎnmormântatCimitirul „Eternitatea” din Iași Modificați la Wikidata
Frați și suroriNicolae Densusianu Modificați la Wikidata
CopiiOvid Densusianu
Naționalitate România
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieistoric literar, poetfolclorist
Activitate
OrganizațieUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  Modificați la Wikidata

Aron Densușianu (născut ca Aron Pop, din familia nobiliară transilvană Pop de Hațeg) (n. 19 noiembrie 1837Densuș, Hunedoara – d. 2 septembrie 1900Iași) a fost un istoric literar, poet și folclorist român, membru corespondent (din 1877) al Academiei Române. A fost al patrulea copil al lui Vizantie Pop, paroh unit în Densuș, și al Sofiei (n. Popovici). Lui Aron i se spune pentru prima dată Densușianu la gimnaziul din Blaj, pentru a fi individualizat printre numeroșii săi colegi omonimi. Aron Densușianu urmează cursurile gimnaziului din Blaj (1852-1860), condus din 1854 de Timotei Cipariu. Apoi, în perioada 1860-1864, urmează cursurile Academiei de drept (Rechtsakademie) din Sibiu. Debutează în Foaie pentru minte, inimă și literatură cu poezia patriotică Răsunet (decembrie 1860). Între februarie 1874 și 30 septembrie 1875 editează și finanțează la Brașov ziarul Orientul latin. În anul 1881 s-a mutat cu familia la Iași. A fost profesor de literatură latină la Universitatea din Iași (numit prin decret regal în anul 1887) și profesor de limba germană la școala normală superioară din Iași.[1] De asemenea, a suplinit și cursul de limba și literatura română al lui Andrei Vizanti, un politician absenteist de o nulitate absolută.[2] Ca filolog a fost adept al curentului latinist, iar ca istoric literar s-a situat pe poziții naționaliste. A fost un adversar îndârjit al lui Titu Maiorescu și al grupului de la Junimea, fiind un reprezentant al vechiului Ardeal latinist.[3] Aron Densușianu, în Cercetări literare (1887), l-a acuzat pe Titu Maiorescu de plagiat după Fr. Th. Vischer, a cărui Estetică data din 1846-1857.

A fost fratele istoricului român Nicolae Densușianu (1846 - 1911). Aron Densușianu a fost tatăl lui Ovid Densușianu, născut la 29 decembrie 1873, la Făgăraș, decedat București în 9 iunie 1938, și soțul Elenei Densușianu, născută Circa în anul 1841.

OPERA[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

  • Să ne cunoaștem ,(1879)
  • NegriadaEpopeie națională, București, Göbl (1879); București, Minerva, (1988)
  • Aventuri literare, (1881)
  • Arta poetică a lui Orațiu, Iași, Lito-Tipografia Buciumului Românu, (1882)
  • Istoria limbei și literaturei române, Iași, Tipografia Națională, (1885)
  • Cercetări literare, Ed. Libr. Școalelor, Frații Șaraga, (1887); Cluj-Napoca, Dacia, 1983
  • Valea vieței, [poezii], Iași, Tipografia Națională, (1892)
  • Hore oțelite, [poezii], (1892)







SORIN MĂRCULESCU
  
 poetul Sorin Mărculescu
Sorin Mărculescu
Date personale
Născut (84 de ani) Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațietraducător Modificați la Wikidata

Sorin Mărculescu (n. 19 noiembrie 1936București)[1] este un important hispanist român, traducător, poet și eseist. A tradus din limba spaniolă autori precum: Calderón de la BarcaBaltasar GraciánDamaso Alonso și Luis Martin-Santos. A oferit, printre altele, și o nouă versiune a romanului lui CervantesDon Quijote de la Mancha.

PUBLICAȚII[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

Proiectul „Carte singură”:

  • Cartea nunților
  • Locul sâmburelui
  • Carte singură
  • Fluviu întâmplător
  • Lumină de seară
  • Partea din toate, 2013

n. 19 nov. 1936, Bucuresti.

Poet, eseist si traducator.

Fiul lui Nicolae Marculescu, avocat, si al Elenei (n. Niculescu).

Licentiat al Facultatii de Filologie, sectia franceza, a Univ. din Bucuresti, cu o teza despre arta sonetului la Ronsard si Du Bellay (1959). Lucreaza cativa ani ca traducator tehnic, iar din 1964, ca lector de editura. Debut publicistic in Familia (1966), cu poezie, iar editorial cu voi. de versuri Cartea muntilor (1968), urmat de Locul samburelui, 1973; Carte singura, (I-II, II: Fluviul intamplator), 1982-1985; Lumina de seara (Carte singura, V), 2000. Trad. remarcabile, din spatiul spaniol (Cervantes, Calderon de la Barca, Baltasar Gracian, Damaso Alonso, Luis Martin-Santos), francez (V.-L. Saulnier, Bernard-Philippe Groslier, Boris Vian) si anglo-saxon (T. S. Eliot). Premiul pentru trad. al Asoc. Scriitorilor din Bucuresti, pentru voi. Romancero. Vechi balade spaniole (1976); Premiul pentru trad. al Uniunii Scriitorilor, pentru Poezie spaniola. incercare de metode si limite stilistice, de Damaso Alonso (1977). Un voi. de eseuri, Semne de carte (1988) precum si numeroase pref. si studii introductive, la voi. traduse.
Dupa chiar marturisirile si precizarile autorului, intreaga productie poetica a lui M., intinsa pe suprafata a patru decenii, intra programatic intr-o "structura inglobanta", unica si deschisa: un "receptacol semnificam" facut sa atraga si sa alature, in rama originara, toate cautarile si experientele ulterioare. In judecarea acestei opere, criteriul cronologic devine, asadar, inoperant, anii de aparitie a volumelor isi pierd relevanta, poezia nu mai are niste varste pe care sa le parcurga sau sa le traiasca. Proiectul, mai larg, al "cartii unice" plaseaza in prim-plan cel de-al doilea volum (cu un titlu elocvent). Carte singura (1982), in care poetul si le topeste pe primele doua {Cartea muntilor, 1968; Locul samburelui, 1973), adaugand o selectie consistenta de piese inedite. Concepute ca parti intergrante ale aceluiasi intreg - si deci analizabile tot in functie de acesta - sunt si operele ulterioare. Fluviul intamplator (a patra sectiune, de fapt, din volumul precedent, "expulzata", totusi, intr-o aparitie editoriala cu titlu si coperti proprii) si Lumina de seara {Carte singura, V). Tiparul, odata fixat, nu mai poate fi modificat, ceea ce da poeziei lui MARCULESCU o nota de echilibru si rigoare, de inchidere clasica, implicand insa si un risc: daca premisele si concluziile au fost deja conturate, daca silogismul a fost parcurs, rezulta ca poemele din urma sunt, obligatoriu, variatiuni pe o tema data, glisari fine, tuse inesentiale la niste linii lirice sapate adanc. Organicitatea poeziei rascumpara insa aceasta reducere la un numitor comun, "binecuvantat surghiun sub coaja samburelui"; poemele cresc si isi trag seva dintr-o imaginatie cu sens centripet, intoarsa si concentrata asupra nucleului initial. Poezia lui MARCULESCU nu este cu forma fixa, ci cu un "continut" ideatic imobil ce ia, compensativ, forme luxuriante. Titlurile unor poeme sunt definitorii: Peisajul nesigur, Amestecul apelor, Despre cameleon, Metamorfoze. Totul e arborescenta, rascruci, amestecuri si imbinari, metamorfoze si interferente de materii "rascruci de delta si mari de scarna / fasii de zahar in fiere-atarna / se-amesteca apele se-nghit izvoarele/ se-mbina vantul cu trecatoarele"), o frenezie si un elan care, obligate sa se supuna unei structuri, nu pot exploda. Senzatia e paradoxala, de revarsare tinuta in frau si dezlantuire inchisa in vers. Cuprinsul volumului Carte singura nu e, cum se intampla de regula, o aditiune - fie si controlata - de poeme, ci, textual, "cercul episoadelor" {Urne si munti, Locul samburelui, Nunti si urne), pe a carui suprafata ele se arcuiesc in chipul cel mai firesc, in jurul unui centru iradiant. Anume, Divinitatea, transcendenta - nu goala, ca la multi din poetii modernitatii, ci plina si expansiva, "fluviul intamplator in/ care toti inotam fara a-1 sti". Indiferent daca poemele sunt construite pe spatii vaste si in mari scenarii vizionare (ca in Imnuri) sau, dimpotriva, pe spatii reduse la esenta aforistica (precum in Micrologii sau Golirea de lucruri), principiul integrator este acelasi. Risipindu-se, generos, in lume, Divinitatea o re-creeaza, facand-o, in noua Geneza, mai densa si mai plina de sens ("Pretutindeni trepte omenesti si oglinzi de nebuloase/ ochi marturisind o geneza si perpetuand uimirea de sine si de tot"). Eroul liric, ce adopta masca impersonalizarii, va parcurge la pas acest univers consistent si somptuos, urcand fluviul catre izvorul pur si purificator. Cu sonuri de melancolie eminesciana si o nota de esentializare barbiana, "taind pe inecarea" baroca a versurilor "un joc secund, mai pur", poezia lui MARCULESCU construieste si cartografiaza o realitate iluminata din interior (si, astfel, transfigurata) de elementul transcendent. "Cartea unica" e de fapt, anamorfotic. Cartea Sfanta. Ca eseist, MARCULESCU nu se distanteaza de obiectul preocuparilor sale de traducator din spatiul spaniol. Semne de carte (1988) propune o lectura "alegorica" proprie, participativa, dar de mare eruditie si rigoare filologica, a unor nume din literatura spaniola de care carturarul nu se poate, practic, desparti: Cervantes, Baltasar Gracian, Luis Martin-Santos, Dama-so Alonso. O precizare liminara se inscrie pe coordonatele, deja familiare, ale "adunarii", esentializarii, reducerii multiplului neomogen la o figura unitara: "avand norocul de a fi putut transpune in romaneste numai carti pe care i-ar fi placut sa le fi si scris el insusi, traducatorul a fost manat si de curiozitatea de a vedea daca macar o parte din rezultatele muncii sale nu se pot aduna intr-o figura unitara, asa cum se intampla in cazul operelor originale". Tot ceea ce postmodernismul, ludic, destructurant si demitizant, neaga, MARCULESCU crediteaza, cautand si gasind baze ferme pentru a construi, la fel de ferm, pe ele. Impresionanta opera de traducator e una din fundatiile solide ale culturii romane.
OPERA

Cartea muntilor. Bucuresti, 1968; Locul samburelui, versuri. Bucuresti, 1973; Carte singura, cu o postfata de Dan C. Mihailescu; voi. II, Fluviul intamplator. Bucuresti, 1982-1985; Semne de carte. Bucuresti, 1988; Lumina de seara {Carte singura, V), Bucuresti, 2000. Traduceri: Luis Martfn-Santos, Vremea tacerii, roman, postfata de ~, Bucuresti, 1967; Jean Cassou si colab.. Istoria ilustrata a picturii, de la arta rupestra la arta abstracta. Bucuresti, 1968 (ed. II, 1969); Boris Vian, Spuma zilelor, roman, pref. si cronologie de ~, Bucuresti, 1969; Pedro Calderon de la Barca, Viata e vis. Bucuresti, 1970; Miguel de Cervantes, Teatru, in colab. cu Ileana Georgescu si T. Bals, pref. si note introductive de Ileana Georgescu, Bucuresti, 1971; T. S. Eliot, Patru cvartete (ed. bilingva), introducere de ~, Bucuresti, 1971; Bernard-Philippe Groslier, Templele din Angkor. Oameni si pietre, fotografii de Jacques Arthaud si de autor, Bucuresti, 1971; Katharine Everett Gilbert, Hel-mut Kuhn, Istoria esteticii, ed. revazuta si adaugita, pref. de T. Mocanu, Bucuresti, 1972; Vicente Aleixandre, Umbra paradisului (poeme), nota introductiva si selectie de -*, Bucuresti, 1972; V.-L. Saulnier, Literatura franceza, I-II, Bucuresti, 1973; Erwin Panofsky, Renastere si renasteri in arta occidentala, pref. de Gr. Popa, Bucuresti, 1974; Baltasar Gracian, [I] Oracolul manual si arta prudentei. Criticonul ([partea] I); [II] Criticonul ([partea] I continuare, II); [III] Criticonul ([partea] III), voi. I-III, prefata, tabel cronologic si note de ~, Bucuresti, 1975: Romancero. Vechi balade spaniole, antologie si note de ~, Bucuresti, 1976; Damaso Alonso, Poezie spaniola. Incercare de metode si limite stilistice, pref. de ~, Bucuresti, 1977; Wladyslaw Tatarkiewicz, Istoria esteticii, I-II, pref. de T. Mocanu, voi., Bucuresti, 1978; B. Fundoianu, Imagini si carti, ed. de V. Teodorescu, studiu introductiv de MARCULESCU Martin, Bucuresti, 1980; Rudolf Wittkower, Sculptura. Procedee si principii, Bucuresti, 1980; Miguel de Cervantes, Muncile lui Persiles si ale Sigismundei. Istorie septentrionala, pref. si note de ~, Bucuresti, 1980; Miguel de Cervantes, Nuvele exemplare, studiu introductiv, note si comentarii de ~, Bucuresti, 1981; Nathan Knobler, Dialogul vizual. O introducere in aprecierea artei, I-II, Bucuresti, 1983; Heinrich Zimmer, Introducere in civilizatia si arta indiana, introducere de I. Frunzetti, Bucuresti, 1983; Baltasar Gracian, Criticonul. ed. ingrijita, pref., cronologie, note si comentarii de ~, Bucuresti, 1987; Leszek Kolakovski, Religia, Bucuresti, 1993; Jean Filliozat, Filozofiile Indiei, Bucuresti, 1993; Baltazar Gracian, Cartile omului desavarsit. Eroul. Politicianul. Discernatorul. Oracolul manual. Cuminecatorul, pref. si note de ~, Bucuresti, 1994.
Sorin Mărculescu (n. 19 noiembrie 1936, București) a absolvit Liceul „Mihai Viteazul” (1954), Facultatea de Filologie (Universitatea din București), secția franceză, cu o teză despre arta sonetului la Ronsard și Du Bellay (1959). Zilier la Biblioteca Academiei (1960), traducător tehnic și, din 1964, redactor la câteva edituri bucureștenepână la pensionare (decembrie 1996). Debut în poezie în revista Familia (1966). I s-au decernat premii pentru traduceri și poezie (USR, ASB și revista Poesis), o diplomă de excelență pentru traduceri (Observator Cultural, 2011) și a fost nominalizat la Premiul „Cartea anului” acordat de România literară (2005, 2012). Membru al USR și al Asociației Internaționale a Hispaniștilor. Versuri: Cartea nunților (ELU, 1968); Locul simburelui (Cartea Românească, 1973); Carte singură (Cartea Românească, 1982); Fluviul întâmplător (Cartea Românească, 1985); Lumina de seară (Carte singură, V, Vinea, 2000). A tradus peste 60 de lucrări (beletristică, filozofie, estetică, religie) din spaniolăenglezăfranceză și italianăculminând cu opera narativă completă a lui Miguel de Cervantes și operele complete ale lui Baltasar Gracian.

POEZII:

Imnul întâi

Simplu sub cornul lunii si alb
dupa drumuri printre ulucile zilelor
peste semanaturi si turnuri omenesti
oprit pe virful cu lespezi
am asteptat impartasirea rascrucilor
din fosniri minerale rasuflind nemurire
tremurind ca o cupa in miinile zeului
singur la mese de abur si de lumina tacuta
si-atunci ca un raspuns am simtit furnicile albe
sub luna din vai cu frunze de singe urcind
cu salutul umbrelor lichide ale pamintului
din gurile vinete ale vulcanilor iesind
se adunau pe poteci venind asupra-mi cu larve in falei
si cu fosnet de ploi de nisip
mi-au pipait cuvintul in antene
si am simtit funreile albe
prelingindu-mi-se pe trup
museindu-mi spaima de mine si cintecele
napadindu-mi amint'ri'e din scorburile ochilor
lumile s-au inchinat toate cuprinse de har
carnea-mi disparea in carausii suavi
simteam ploi mirosind a iute si-a verde
macinam in dinti mii de morti duhovnicesti
era racoroasa si pura carnea furnicilor
imi muscau limba si cerul gurii
sub feasta-mi plesneau cazi de comete
n-am mai stiut si nu am ma: vrut nimic
eram zeu pe crestetul muntilor
taiata de luna si de crestetul sonlor
au navaht lumile in mine
si n-am iubit mai putin si n am adorat mai putin amiaza
in pahar au curs toare vinunle podgoriilor
si paharul a fost plin si vinul binecuvintat
intind potirul adevaratelo' cuminecari
fara cuvint si fara mim-ne in fapta
furnicile albe in lumi se strecoara cu mine

oamenii s-au risipit in turnuri si-n fintini
sunt zeu pe culmea muntilor
Andromedei curgind in fluviile
iscoditoare a!e fapturilor simplu sub cornul lunii si alb


Între pajiște și turlă

Foamea sutelor de fringhii
spinzurate prin altare
setea bratelor mirene
si a zalelor calare

intr-o strana un ostatec
impleteste galben funde
patru fire are-n mina si
sfintenia-l patrunde

leagan turlei o liana miini
de cuviosi uneste le insaila
le-ascunde le petrece ingereste

din clopotnita cocosul
pardoseala de coliva
o inchina si-o slaveste
smuls din cerul dimpotriva

Doamne numai vintul
marii straveziu la mijloc
urla ce tacere milostiva
intre pajiste si turla


Locul sâmburelui

la fel de iute cazi cum urca fagii
te prabusesti cand frunza se dezghioaca
si-nghiti uitand izvoarele culorii
ce urca iar sa se desparta-n suliti
la polul vechi al cumpenei din tine
si ei din ei se tot raresc spre-albastru
fugind de tine-acum ca sa-ti alunge
in joc opus pieirea dindarat
pe cand patruns in sambur lung de somnuri
tu cazi spre fata apelor incremenite
din patul rocii neinfiorate
si-mpingi din boarea magmelor copacul
de plete moi in crestere potrivnica
spre locul neales unde se canta
si iar despici cu talpile canatul
pe care-l banuiai subtire-n turla
candva cand vantul rascolea doar umbre
(si-n varful osiei lumea-i transparenta
si-n neguri despartite de culoare
crescuti dintr-o plutire calatorii
sub arcuri moi se strang abia desprinsi
unul de altul neluand in seama
ca degetele sa apuce-ntinse
prin oase trec prin carnea si prin gandul
celor de-alaturi pana la cavalul
tau
Titire sub vremi tegumentare)
si mai greu smuls printr-insul cazi de-a pururi
si pe masura ce-n uitari se-nfoaie
purcederi verzi si se raresc cunoasteri
ca sa le stim pierzandu-le: tu singur
te regasesti din pulberile duse
din aerul trecut prin tine lenes
si din tipare sparte si te-aduni
in miez mai dens pe cat mai deasa-i umbra
in comprimari de punct taios tu numai
inexistent intemeind iubirea

in cerc spre centrul tau in prabusire
atat de dur storcandu-ne din tine
si-atat de greu de nicaieri cazand spre tine
tanjind sa pieri sub apasare-n sinea-ti
incat stravechi oglinzi murite-n chipuri
vechi ape de bazalturi neurnite
tu asteapta piatra tu menita
zabava cruda-n cumpenele lumii
sa le izbesti si sa-ti raspunda-n unde
si-n fagi sa-si urce mantuita moartea
si-n impietriri de negru si mai dure
gemand ca-n inceput o rasturnare
cu iazurile ultime sa tremure
spre cristalinul ochi zvacnind de noapte
si turn al noptii noptilor, amin.






ALEXANDRU VLAHUȚĂ

Alexandru Vlahuță
Alexandru Vlahuţă.jpg
Date personale
Născut[1][2] Modificați la Wikidata
PleșeștiPrincipatul Moldovei
Decedat (61 de ani)[1][3][2] Modificați la Wikidata
BucureștiRomânia Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațiescriitorpoet
Activitate
Logo of the Romanian Academy.png Membru post-mortem al Academiei Române

Alexandru Vlahuță (n. 5 septembrie 1858Pleșești, azi Alexandru Vlahuțăjudețul Vaslui — d. 19 noiembrie 1919București) a fost un scriitor român, una dintre cele mai cunoscute cărți ale sale fiind România Pitorească, despre care Dumitru Micu spune că este un „atlas geografic comentat, traversat de o caldă iubire de țară”.

BIOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

Alexandru Vlahuță (dreapta) cu familia lui Barbu Ștefănescu Delavrancea (1905)
Timbru poștal românesc din 1958

S-a născut la 5 septembrie 1858 la Pleșești, fiu al unui mic proprietar de pământ. A urmat școala primară și liceul la Bârlad, între 1867 și 1878, susținând examenul de bacalaureat la București, în 1879. A urmat timp de un an cursurile Facultății de Drept din București, pe care le-a părăsit din cauza situației materiale precare, devenind institutor și apoi profesor la Târgoviște. Din 1884 până în 1893 a funcționat ca profesor la mai multe instituții de învățământ bucureștene (Școala Normală a Societății pentru Învățătura Poporului Român, Azilul „Elena Doamna”, Liceul „Sfântul Gheorghe”). În 1888 a fost revizor școlar pentru județele Prahova și Buzău. Editează revista Vieața (18931896), apoi Sămănătorul (1901), împreună cu George Coșbuc. Din 1901 a funcționat ca referendar la Casa Școalelor. În 1905 se căsătorește pentru a treia oară cu Ruxandra, fiica unui proprietar agrar din Dragoslovenijudețul Râmnicu Sărat. În timpul Primului Război Mondial a locuit la Iași, apoi la Bârlad, unde era vizitat de tineri scriitori pe care îi îndruma cu solicitudine; unul dintre aceștia a fost V. Voiculescu.

Vlahuță a murit la București la 19 noiembrie 1919. Casa în care a locuit este astăzi Muzeul Memorial „Alexandru Vlahuță”.

IN MEMORIAM[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

BIBLIOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

Proză[modificare | modificare sursă]

  • 1886 - Nuvele
  • 1892 - Din goana vieții
  • 1894 - Dan
  • 1895 - Un an de luptă
  • 1895 - Icoane șterse (Nuvele și mintiri)
  • 1897 - În vâltoare
  • 1899 - Clipe de liniște
  • 1901 - România pitorească
  • 1908 - Din trecutul nostru
  • 1908 - Din durerile lumii
  • 1909 - File Rupte
  • 1910 - Pictorul N. I. Grigorescu

Poezie[modificare | modificare sursă]

  • 1887 - Poezii
  • 1894 - Poezii vechi și nouă
  • 1895 - Iubire
  • 1904 - Poezii (1880-1904)
  • 1909 - Poezii (1880-1908)
  • 1911 - La gura sobei
  • 1914 - Dreptate
  • 1915 - Poezii (1880-1915)

POEZII:

Alexandru Vlahuta - A Mele Visuri...


A mele visuri risipite,
Ce-mi umplu inima de jale,
Le vad în frunzele pălite
Şi-n pustiirea de pe vale.

De-a pururi sta-vor troienite,
Sub vremea ce s-aşterne-n pale,
A mele visuri risipite,
Ce-mi umplu inima de jale !

Copac, când zile fericite
Îţi vor întoarce iar din cale
Podoaba ramurilor tale,
În noapte-or sta mai adâncite
A mele visuri risipite!



Alexandru Vlahuta - Ce Fericiti Am Fi-mpreuna


Noi nu ne-am spus-o dar, vezi bine
Că ne iubim; şi ochii tăi
De mult aşteaptă de la mine
Să spun cuvântul greu dintâi.

Când ne-ntâlnim, e-o fericire,
Ce-am fost dorit-o amândoi;
Nu-i limba-n stare să înşire
Din ochi câte ne spunem noi! ...

Se sorb, adânci şi însetate,
A noastre lacome priviri,
Acelaşi gând şi dor ne-abate,
Aceleaşi tainice porniri.

Ş-atâta ţi-i de înţeleasă
Cerşirea ochilor mei trişti,
Că te roşeşti, ca o mireasă,
Clipeşti, nervos buzele-ţi mişti ...

Şi dulce-mi caţi o dezmierdare,
Pe-ascuns un zâmbet îmi trimeţi:
În noi, întunecat, tresare
Misterul veşnicei vieţi.

O, ne-nţelegem de minune,
Cu cât ne întâlnim mai des,
Şi, totuşi ne sfiim a spune
Ce fiecare-am înţeles.

De rămânem singuri vrodată,
Stăm muţi, cu ochii în pământ.
Tu parc-aştepţi înfiorată,
Eu în deşert mintea-mi frământ ...

De ce nu vrei ? ... Mai lesne-ţi vine
Să-mi faci tu cale la-nceput:
Apropie-te blând de mine
Şi-ntinde-mi mâna s-o sărut.

Din vraja dulcilor ispite
Nemaicătând să te abaţi,
Ne-om pomeni, pe negândite,
Ca de când lumea-mbrăţişaţi.

La ce vrei să se risipească
Atâtea visuri în zadar?
La ce comoara ta firească
Să ţi-o îngropi, ca un avar? ...

Acum ţi-i inima fierbinte,
Frumoasă eşti, iubită eşti ...
Ce mai aştepti, aşa cuminte,
Şi-n taină singură tânjeşti?

Nu simţi cum prinde să te-mbete
Tăria-nfrăntelor dorinţi ?
Nu vezi cum arzi de sfânta sete
A sărutărilor fierbinţi? ...

Îndemnul tinereţii tale
Ascultă-l - cât e de-nţelept!
Cu-atâta dor îţi cat în cale!
E-atâta timp de când te-aştept! ...

Ce fericiţi am fi-mpreună ! ...
Ne-am alinta, ca doi copii.
Acu ni-i vremea, numai bună,
De dezmierdări, de nebunii! ...

O, vino, fă ce vrei din mine,
Stăpâna vieţii mele fii,
Rentoarce-mi vremile senine,
Comoara de copilării! ...



Alexandru Vlahuta - Pacatul


Păcătuit-a omul în vremuri fericite,
Când nu-i lipsea nimica, nici hrană, nici odihnă,
Când n-avea a se teme de zile amărâte,
Când roabă-i era lumea – şi el domnea în tihnă.

Pământul, încă proaspăt, pătatu-s-a de sânge
Când lumea era largă şi oamenii puţini,
Când nimenea, sub soare, n-avea de ce se plânge,
Când cerul n-avea trăsnet – şi nici pământul spini.

Şi vreţi ca astăzi omul să nu păcătuiască?
Când grijile-l apasă, nevoile-l muncesc,
Când el se vede-n lume menit să pătimească,
Când relele-l frământă, şi poftele-l robesc!

Şi vreţi să n-avem Caini, când e nepotrivire,
Şi ură şi cruzime în neamul omenesc,
Când neagra duşmănie şi lacoma râvnire
De-a pururea-ncuibate în inimi clocotesc!

Nu, nu; din nopţi pierdute în vremuri depărtate
Blăstemul stă pe oameni, în veci vor suferi.
Şi râvna, şi ispita, şi negrele păcate
Născutu-s-au cu lumea, cu lumea vor pieri!



Alexandru Vlahuta - Sonet (Ce Mult Aş Vrea Să Mai Iubesc O Dată)


Ce mult aş vrea să mai iubesc o dată,
Să simt din nou a vieţii primăvară,
În drumul meu pustiu să mai răsară,
Ca din poveşti, o zână adorată.

Să scriu răvaşe lungi, şi-n orice sară
Să trec pe la fereastra-i luminată,
S-o văd la geam, cum umbra şi-o arată,
Şi ore-ntregi s-aştept să-mi mai apară.

Din ochii mari, privirea ei fierbinte
Asupră-mi blând şi dureros să cadă,
Şi-ntr-un suspin ea să-mi citească gândul…

Frumosu-i chip să farmece-a mea minte,
Şi ca pe-un astru-n sufletu-mi purtându-l,
Să fiu copil, şi visurilor pradă!



Alexandru Vlahuta - Sămănătorul


Păşeşte-n ţarină sămănătorul
Şi-n brazda neagră, umedă de rouă,
Aruncă-ntr-un noroc viaţa nouă,
Pe care va lega-o viitorul.

Sunând, grăunţele pe bulgări plouă:
Speranţa, dragostea lui sfântă, dorul
De-a-mbelşuga cu munca lui ogorul,
Le samănă cu mâinile-amândouă.

Trudeşte, făcătorule de bine,
Veni-vor, roiuri, alţii după tine,
Şi vor culege rodul bogăţia.

Tu fii ostaşul jertfei mari, depline:
Ca dintr-un bob să odrăslească mia,
Cu sângele tău cald stropeşte glia!



Alexandru Vlahuta - Tot alte vremi ...




Tot alte vremi s-au asternut.
Din ce in ce mai rar,
Icoane sterse din trecut
incet si trist rasar.

in urma mea s-a-ntunecat,
Cum nici n-as fi trait…
Mai clare-s cate le-am visat
si-n carti le-am fost citit.

si de-ar fi fost sa nu te stiu,
De mult puteam sa mor
Un beduin intr-un pustiu,
Sub luna calator.

Dar chipul tau in veci mi-a stat
Ca o lumina-n gand.
si ani intregi te-am asteptat,
De-atata dor plangand.

Caci singura-mi iubire-ai fost
si singurul meu vis,
Ce-n stepa fara adapost
O cale mi-a deschis.

in fine, mi te-ai aratat,
Tu, chip frumos si sfant;
Pierdut, in fata ta am stat
Cu ochii in pamant,

Gandind ca s-ar putea sa pleci,
Stingher si dornic iar,
Sa plang in urma ta pe veci,
Chemandu-te-n zadar.

Tu insa te-ai induiosat
si mana mi-ai intins,
De tine m-am alaturat
si-n brate te-am cuprins.

De-acum nici voi sa mai ascult
La glasurile din trecut.
Fiinta mea cea de demult
in noapte s-a pierdut.

in urma sta un larg pustiu,
Un vis nelamurit.
Din tot trecutul meu nu stiu
Decat ca te-am iubit.



Alexandru Vlahuta - Valuri




Visand imparatul sa rupa hotarele ce-l ingradeau,
si marea-i putere s-o-ntinda pe-ntregul pamant si pe mari,
Tarie de vifor pusese in sufletul ostilor lui,
Ca nici un vrajmas sa mai poata cu armele-a-i sta impotriva;
Iar ochii de fiara flamanda rotindu-si-i peste cuprinsuri,
Vedea cum noroadele toate in cale-i se pleaca-ngrozite,
Vedea cum cetati intarite, palate de piatra si domuri,
Cu valva atator coroane, ca pleava se spulbera-n vant.

s-a fost un blestem pe ursita sarmanelor neamuri de-atunci,
Ca-n scrum si-au vazut prefacuta intreaga lor munca de veacuri.
Scrasnind luptatorii, in iures, ca iarba sub coasa cadeau,
Naprasnic vartejul pieirii din tara in tara trecea
in urma-i coloane de flacari zbucneau din cetati naruite
si-n vuietul crancen al mortii, sub negrele stoluri de corbi,
Trufas, imparatul calare, cu ranjet privindu-si isprava,
Prin rauri de lacrimi si sange, pe punte de lesuri trecea.

Dar iata ca tocmai in ceasul cand bratele sta sa-si intinda,
Pamantul intreg sa-l cuprinda, un racnet de leu, din adancul
Salbaticei Asii, ii spune ca nu-i inca lupta-ncheiata.
O, nu, Ilderim, nu e inca pamantul pustiu de viteji:
Timur iti sta-n fata, iar spada-i e sora cu spada lui Mircea,
si ce s-a-nceput la Rovine, sfarsi-se-va la Angora!
El zice, si una spre alta s-azvarl intartatele oarde,
si randuri de randuri izbite, cu vuiet de valuri se sparg.

Trei zile-si tin clipele tulburi pe stemele celor doi crai.
Se misca-n bulucuri multimea, se rupe si iar se-mpreuna,
Cad palcuri sub palcuri de-a valma, si altele proaspete vin,
Iar hreamatul creste si scade, ca-n spulber de viscol purtat.
Ci iata ca-n seara din urma, strangandu-si in pinteni arapul,
Carare-si despica-n navala Timur cu hangerul in mana.

Sporeste cu el valmasagul amestec de glasuri pripite…
Din mijlocul lor se aude un muget de fiara-njunghiata.
E prins Baiazid si deodata se stampara clocotul luptei.
E prins Baiazid si ostasii raman impietriti ca de-o vraja.
Mai sunt oare fulgere-n ceruri?… Pamantul pe-al lui si l-a stins!
Timur isi priveste vrajmasul cu linistea celui puternic.
O cusca de fier i s-aduce… in van, Ilderim, te mai zbuciumi,
si hainele-ti rupi de pe tine, si fruntea ti-o sangeri de gratii!
Acesta-i palatul in care de-acum iti ramane sa cugeti
Ce subrede s-amagitoare sunt toate maririle lumii…

Asa l-au purtat prin orase, prin tari pustiite de el.
L-au dus prin cetati ce, cu groaza, de numele lui pomeneau;
Opreau la raspantii, s-un crainic vestea de ispravile lui;
Uimiti ascultau trecatorii, privind la momaia din cusca
O umbra de om ce scanceste si-si leagana capul mereu.
Vedeti, zice crainicul iarasi, ca este-o dreptate pe lume,
Ca nici n-o grabeste durerea, cum nici n-o-ntarzie minciuna,
Ci singura ea isi alege si arma si ceasul plinirii!



MUZICĂ


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...