3 NOIEMBRIE 2023 - ARTĂ CULINARĂ - REȚETE DE POST PENTRU ASTĂZI, MUZICĂ, PE O ARIPĂ DE CÂNT, ISTORIE PE ZILE: Evenimente, Nașteri, Decese, Sărbători, GÂNDURI PESTE TIMP, TEATRU/FILM
Înainte de a prezenta rețetele pentru astăzi vă
amintesc că mâine se face Pomenirea morților la noi, ortodocșii! Voi prezenta o
rețetă de colivă chiar de astăzi pentru a avea timp să o pregătiți.
A.
GUSTĂRI
Roşii umplute cu mere şi
hrean
· 4
roşii mari
· 2 –
3 mere
· ½
rădăcină hrean
· 1
pumn de nuci măcinate
· Zeamă
de lămâie
· Puţin
zahăr
· Sare
· 1
salată verde
Se taie un căpăcel la fiecare roşie,
se scobeşte miezul şi se presară cu sare.
Se lasă câteva minute cu gura în jos
să se scurgă.
Se taie merele subţiri, se amestecă
cu hreanul ras pe răzătoarea mică, nucile măcinate şi se adaugă zeamă de lămâie
şi puţin zahăr.
Se umplu roşiile şi se aşază pe un
platou, garnisit cu foi de salată.
B: SALATE
Salată de
păstârnac şi ţelină
Ingrediente necesare:
400
g pastarnac
200
g telina
100
g morcovi
250
g praz
1
lamaie
50
g ulei
sare
Mod de preparare:
Se curata prazul, se spala
si se foloseste numai partea alba.
Aceasta se taie fasii
subtiri.
Se curata apoi telina si
pastarnacul si se spala.
Se rad pe razatoarea mare.
Se stropeste cu putin suc de
lamaie morcovul curatat si ras.
Intr-un castron se amesteca
toate legumele cu ulei, sare si suc de lamaie.
C: SOSURI
Sos de mărar
· 1
lingură ulei;
· 1
lingură făină;
· 1
ceapă;
· 2 –
3 legături mărar;
· ½
linguriţă zahăr;
· 1
lingură oţet;
· ½
lingură sare;
· 1
ceaşcă apă
Ceapa tăiată mărunt se căleşte puţin
în ulei, se adaugă zahărul şi făina, amestecând cu grijă să nu se lipească.
Se stinge cu o ceaşcă de apă şi se
lasă să fiarbă 10 minute.
Se adaugă mărarul tocat fin şi se mai
fierbe câteva minute.
La sfârşit se adaugă sarea şi
piperul.
D: BORŞURI, SUPE, CREME DE LEGUME
Cremă de ţelină
· 4
ţeline;
· 2
linguri ulei;
· ½
lingură făină;
· Sare;
· Pătrunjel
Se curăţă ţelinele şi se dau pe
răzătoarea mare.
Se pun într-o oală cu ulei şi se
călesc până se înmoaie.
Se toarnă 3 ceşti de apă fierbinte şi
se lasă să fiarbă.
Se sărează, se strecoară şi se
păstrează zeama.
Se dă ţelina prin sită, se adaugă
puţin câte puţin toată zeama în care a fiert.
Separat se face un rântaş din ½
lingură ulei, ½ lingură făină şi puţină apă.
Se amestecă cu supa de ţelină, se
pune din nou la foc pentru a mai da un clocot.
Se adaugă pătrunjelul şi se serveşte
cu crutoane.
Tot aşa se prepară crema de dovlecei,
crema de praz, sau crema de gulii.
E: MÂNCĂRURI
Chiftele din fasole boabe cu
garnitură de orez
· 2
ceşti fasole boabe;
· 1
ceaşcă pâine înmuiată;
· 2
cepe;
· 1
căpăţână usturoi;
· 1
morcov;
· 1
păstârnac;
· Sare;
· Piper;
· Cimbru;
· Foi
de dafin;
· Mărar;
· Pătrunjel;
· 1
ceaşcă orez;
· Ulei
Se fierbe fasolea după procedura
cunoscută.
După ce se schimbă prima apă se pun
zarzavaturile tocate, sarea şi 2 foi de dafin.
Când este fiartă bine fasolea, se
separă boabele într-un castron.
Se adaugă pâinea înmuiată în zeama
reţinută de la fiertul fasolei, condimentele, usturoiul pisat şi verdeaţa.
Se dau prin maşina de tocat.
Se fac mingiuţe, se dau prin făină şi
se coc în ulei bine încins.
Din restul de zeamă rămasă de la
fiertul fasolei se prepară un orez dintr-o ceaşcă de orez şi trei ceşti de
zeamă.
Când orezul se înmoaie bine, se
sărează, se pune mărar mult şi se serveşte rece, ca garnitură pentru chiftelele
din fasole.
F: DULCIURI
Prăjitură „Ziua şi noaptea”
· 12
linguri ulei;
· 14
linguri zahăr;
· 14
linguri apă;
· 18
linguri făină;
· 2
linguriţe praf de copt;
· 1
vanilie;
· 2 –
3 linguri cacao;
· 1
cană nucă măcinată
Se amestecă bine ingredientele cu
mixerul, se adaugă făină în care s-a amestecat praf de copt şi vanilie.
La sfârşit se adaugă nuca.
În tava unsă şi tapetată cu făină se
toarnă jumătate din compoziţie.
Deasupra se toarnă cealaltă jumătate
în care s-a adăugat cacao.
REȚETA DE
COLIVĂ
Ingrediente:
500 g grau decorticat sau arpacas, 375 g zahar, aproximativ 250 g nuci
curatate, vanilie, coaja rasa de lamaie (optional), o cana si jumatate pesmet
din paine alba sau biscuiti daca nu o pregatim in zile de post, zahar pudra (ca
sa se acopere coliva), 1 lingurita rasa cu sare, putina cacao si bomboane,
pentru ornat coliva.
Instructiuni :
1. Eliminam toate corpurile straine din grau si il spalam in mai multe ape.
2. Punem graul intr-o oala mai mare, peste care turnam apa, ca sa acopere
boabele de grau cam de un lat de palma si si-l fierbem cel putin o ora. Trebuie
sa amestecam din cand in cand, ca sa nu se prinda.
3. Dam oala jos de pe foc si o acoperim cu un servet curat, apoi o invelim cu o
patura, sau ceva gros, ca sa-si mentina caldura cat mai mult.
4. Dupa 4-5 ore, adaugam zaharul si fierbem din nou, pana se leaga. Acum
trebuie sa amestecam cu o lingura curata din lemn, ca sa nu se lipeasca de
fundul vasului, dand gust neplacut colivei.
5. Dupa ce s-a legat, luam vasul de pe foc si il lasam descoperit, pana ce
compozitia s-a racit si o tinem acoperita in frigider pana cand dorim sa
finisam coliva.
6. Inlaturam coaja care s-a format, adaugam sarea, vanilia, coaja rasa de
lamaie si nucile taiate fin cu cutitul, pisate sau rasnite dupa preferinta.
7. In continuare, amestecam usor toate ingredientele, pana se omogenizeaza.
8. Compozitia o aseazam pe un platou curat, ceva mai mare decat o coala de
hartie si o modelam uniform pe platou, ca sa capete o forma frumoasa.
9. Deasupra cernem pesmetul, pe care il presam putin cu un carton ca sa fie mai
dens si neted, apoi cernem un stat uniform de zahar pudra, gros de cel putin 1
mm (oricum sa acopere bine pesmetul), pe care il presam, ca si pe pesmet.
10. Pentru ornat, putem folosi un sablon facut din carton, care sa reprezinte o
cruce, peste care cernem putina cacao. De asemenea, putem folosi diverse
bomboane, ca: drajeuri, migdale trase in zahar si altele, dupa preferinta si
inspiratia noastra.
11. Curatam bine marginile platoului de pesmetul si de zaharul cazut la cernut.
Coliva este bine s-o pregatim in ajunul zilei cand vrem s-o folosim.
Lumanarea pe care o infigem in coliva, trebuie sa aiba un disc de hartie,
pentru a nu se scurge ceara pe coliva.
MARIA RĂDUCANU
Maria Răducanu Quartet - Cristina ("Spitalul amorului" 2020)
Maria Răducanu | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Maria Răducanu |
Născută | (53 de ani) Huși, Vaslui, Romania |
Cetățenie | România |
Ocupație | Cantautoare |
Activitate | |
Ani de activitate | 1984–present |
Premii | Disney Legend (1992) |
Prezență online | |
pagină Facebook Internet Movie Database | |
Modifică date / text |
Maria Răducanu (n. 3 noiembrie 1967, Huși, județul Vaslui) este o cantautoare și cântăreață cu voce de tip soprană, cu o largă deschidere interpretativă, combinând jazz, etno-jazz, muzică veche europeană și fado cu muzică populară românească.[1].
Cantautoarea are o predilecție de a interpreta cântece din repertoriul Mariei Tănase, cu care a fost comparată adesea, dar a fost de asemenea considerată a fi reprezentativă pentru „noul val românesc” de jazz.[2]
BIOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
A studiat vioara și chitara și literatura franceză la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași și la Universitatea București.
ACTIVITATE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
În 13 august 2011 Maria Răducanu împreună cu Pedro Negrescu a concertat pro bono la festivalul FânFest, Roșia Montană în cadrul campaniei „Salvați Roșia Montană”[3][4][5]
Maria se consideră „o bocitoare de rit bizantin,” conform prezentării făcute la începutul spectacolului din 3 aprilie 2013, care a avut la Tulcea.[6]
DISCOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Ziori (Octombrie 2010), cu Marc Ribot (la chitară și bas) și Nicolai Adi Chiru (a doua chitară)
- Trei măsline
- Cântec de cunună
- Am ibovnic la Mizil
- În grădină la Ion
- Ziori
- Trei lumini
- Până când nu te iubeam
- Pe deal pe la Cornățel
- Pure Music (The End Film, 2008) cu Krister Jonsson (la chitară)
- Troika – Chansons Russes (Arbore Sonor, 2005) cu Maxim Belciug (la chitară)
- La Tarara – Chansons Espagnoles (Arbore Sonor, 2005) cu Maxim Belciug ( la chitară)
- Cântece din Rǎsǎrit / Chants du Levant (Institut Francais de Bucarest, 2005) cu Jan Roder (bas)
- Lumini (La Strada Music, 2004) cu Mircea Tiberian (la pian)
- Viața Lumii (2003) cu Mircea Tiberian Quartet
- Colinde (La Strada Music, 2002) cu Vlaicu Golcea (la dublu bas) și Sorin Romanescu (la chitară)
- Pe vale (La Strada Music, 2002) cu Vlaicu Golcea (la dublu bas) și Sorin Romanescu (la chitară) (nominalizare pentru cea mai bună creație jazz)
MARIA RADUCANU QUARTET, "Cristina", Mezzo Voce
SORE MIHALACHE
Sore | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Sorina Cătălina Mihalache |
Născută | (31 de ani) București București, România |
Copii | Erin |
Cetățenie | România |
Ocupație | Cântăreață, compozitoare, actriță |
Activitate | |
Alte nume | Sore, Sore Mihalache |
Gen muzical | Pop, dance |
Instrument(e) | voce[*] |
Case de discuri | MediaPro Music, Hahaha Production |
Interpretare cu | Crazy Win, Sistem, Lala Band, Felicia Donose, Smiley, Mihai Ristea, Dorian, Liviu Teodorescu, Bere Gratis, Seredinschi |
Prezență online | |
Site web Internet Movie Database | |
Modifică date / text |
Sorina Mihalache (născută Sorina Cătălina Mihalache, n. 3 noiembrie 1989, București), cunoscută ca Sore Mihalache[1] alias Sore,[2] este o actriță de televiziune, dansatoare și cântăreață română de muzică pop și pop-rock cu influențe de electro funk. Sorina a devenit cunoscută național și internațional odată cu distribuirea sa în serialul de televiziune Pariu cu viața, apoi prin hiturile cu care a cucerit Romania: Different, Dor să-ți fie dor, Beautiful life, Când vremea e rea, Noapte caldă, Dintr-o mie de femei sau Jumătate.
BIOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Sorina Cătălina Mihalache s-a născut pe 3 noiembrie 1989, în București. La vârsta de 10 ani, a imitat-o pe Natalia Oreiro la concursul „Ploaia steluțelor” și a câștigat locul trei, iar la 11 ani, făcea pentru prima dată, parte dintr-o trupă, Dolly, împreună cu alte trei fete, alături de care lansa melodiile „În Weekend”, „Hei, Tarzan Tarzan”, „Am capul în nori”, „Dragă Johnny”. Această trupă s-a destrămat în anul 2002.
La 17 ani a participat la emisiunea „Faimoșii” – My band, by Marius Moga and Cătălin Măruță, unde au remarcat-o producătorii de la Play & Win și au format trupa Crazy Win, împreună cu doi băieți. Primul lor single, “Beautiful Lover” (2009), a avut foarte mare succes. După destrămarea acestei trupe, a cântat într-un proiect de cover-uri interpretate live, împreună cu Cici de la Sistem.
În 2011, Sore a devenit artist MediaPro Music, unde lucrează cu Smiley & HaHaHa Production promovându-și atât single-ul „Love is music” cât și piesa „Stage of joy” alături de colegii săi din Lala Band.[3][1][4][5][6]
Deține un brand de haine. În 2016 a devinit mama unei fetițe.[7]
PARIU CU VIAȚA, O NOUĂ VIAȚĂ ȘI LALA BAND[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Din septembrie 2011, Sore Mihalache a interpretat personajul Sara Năstase din serialul muzical „Pariu cu viața” de la Pro TV. A avut o relație cu colegul ei din serial, Raphael Tudor, cu care a locuit[8], iar din 2014 aceasta a interpretat pe Sara Năstase în noul serial O nouă viață.
În 2012 a lansat piesa muzicală „Different”, care a înregistrat peste 2 milioane de vizionări (varianta oficială),[9] respectiv peste 4.862.000 de vizualizări (varianta neoficială).[10] Piesa „Different” a ajuns să ocupe locul cinci în iTunes Dance Chart Japonia. În 2013 a lansat împreună cu Mihai Ristea piesa „Beautiful Life”, care, la fel ca și celelalte piese ale ei, a fost foarte difuzată de către toate posturile de radio din România. Atât „Different” cât și „Beautiful Life”, au intrat în Romania Airplay Top 100 timp de multe săptămâni, urcând și între primele 20 de poziții ale clasamentului.[3] [1][4][5][6]
Sore Mihalache a susținut o serie de concerte împreună cu colegii ei din trupa Lala Band. Alte turnee susținute prin țară sunt „Like Life” și „Lala Happy X-mas”.
În anul 2013, Sore Mihalache va întreprinde un turneu național împreună cu colegii săi din LaLa band, numit „LaLa Love Tour”.[11] [12] [13]
DISCOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Single-uri[modificare | modificare sursă]
An | Nume | Poziție | Casa de discuri |
---|---|---|---|
2011 | "Love is music" | — | MediaPro Music |
"Different" | 5[14] | ||
2013 | "Beautiful life" (feat. Mihai Ristea) | — | |
"Boy, boy" (feat. Alex Velea) | — | ||
"Bad boy is back (feat. Dorian)" | — | ||
2014 | "Dor să-ți fie dor" | 5[15] | |
"Inima" | — | ||
"Persoana mea" (feat. Trada) | — | ||
"Noapte caldă" (feat. Bere Gratis) | 3[16] | ||
2015 | "Magnet de frigider" | — | |
"Umbrela mea de soare" | — | ||
"Latin love" (feat. Lil`Eddie) | — | ||
"I got my mind of you" (feat Electic Fence) | - | ||
Când vremea e rea | - | ||
Un minut | - | ||
2016 | "Adu-mi aminte să uit" (feat Liviu Teodorescu) | — | |
"Îmi dai palpitații" | — | ||
2017 | ”Ce mai vrei” (Sore feat. Feli) | - | |
2018 | ”Dintr-o mie de femei” | - | |
”Sărută-mă și taci” | - | ||
”Toate fetele” | - | ||
”O să uit” | - | ||
”Praf de stele” (Sore feat. Seredinschi) | - | ||
2019 | ”Jumătate” (Sore feat. Smiley) | - |
SORE MIHALACHE NU SE GÂNDEȘTE ÎNCĂ SĂ FACĂ NUNTĂ
FILIP LAZĂR
Filip Lazăr | |
Date personale | |
---|---|
Născut | [1][2] Craiova, România |
Decedat | (42 de ani)[1][2][3] Paris, Franța |
Cetățenie | România |
Ocupație | compozitor pianist |
Activitate | |
Studii | Universitatea de muzică si teatru din Leipzig[*], Universitatea Națională de Muzică București |
Instrument(e) | pian |
Prezență online | |
Internet Movie Database | |
Modifică date / text |
Filip Lazăr (n. ,[1][2] Craiova, România – d. ,[1][2][3] Paris, Franța) a fost un compozitor și pianist român.
BIOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
El provenea dintr-o familie în care arta muzicală ocupa un loc aparte – mama sa absolvise Conservatorul din București, ea fiind totodată și cea care îi dă primele lecții de pian. Afirmând înclinații muzicale deosebite, a fost dat la Conservatorul din București (1907 - 1912) să studieze cu Emilia Saegiu (pian), D. G. Kiriac (teorie- solfegiu), Alonso Castaldi (armonie, contrapunct, compoziție). Înaintea începerii Primului Razboi Mondial, Filip Lazăr este trimis la Leipziger Konservatorium (1913- 1941) unde studiază cu Robert Teichmüller (pian) și Stephan Krehl (compoziție, armonie, contrapunt). Întrerupe însă studiile pentru a se înrola voluntar (1916- 1918). Membru fondator (1920) al Societății Compozitorilor Români, membru fondator și președinte al Societății Muzicale Triton, din care mai făceau parte și Darius Milhaud, Artur Honegger, Serghei Prokofiev etc. În cadrul acestei societăti Filip Lazăr leagă prietenii cu Maurice Ravel, Stravinski, Martinu. A intreprins turnee artistice in Franța Elveția, Austria și S.U.A. (în 1933 unde își cântă propriul Concert de pian sub bagheta lui Kusevitski) . A făcut parte din comitetul tehnic al Societății corale Cântarea României din București și din International Society of Contemporary Music. A fost distins cu Mențiune onorifică (1915), premiul II onorific (1919) și premiul I de compoziție George Enescu (1924), cu Premiul Radiodifuziunii Franceze din Paris (1931).
MUZICĂ DE TEATRU[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
- 1918 - La bouteille de Panurge, balet, libretul de André Cœuroy
- 1928 - Les Images de Béatrice, op. 18, operă cântată dupa Familia Cenci de Percy Bysshe Shelley, libretul de André Cœuroy
MUZICĂ SIMFONICA[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
- 1919 - Preludiu pentru Orchestră
- 1921 - Suita Română în Re major pentru orchestră
- 1924 - Divertisment pe o temă banală pentru Orchestră
- 1925 - Suite valaque pentru orchestră mica/ Tziganes, scherzo pentru orchestră mare
- 1927 - Concerto Grosso pour orchestre, nr. 1 , op 17
- 1928 - Le Ring. Un round de 4 minutes, muzică pentru orchestră nr.2 (idem, reducție pentru două piane de autor, idem reducție pentru pian la patru mâini de L. Garbari)
- 1931 - Muzică pentru radio, uvertura pentru orchestră mica
- Concertul nr. 2. pentru pian și orchestră , op. 19.
- 1934 - Concertul nr. 3 pentru pian și orchestră, op. 23
- 1934 - Concertul nr. 4 pentru baterie și 12 instrumente, op. 24
- Concerto da camera
- 1931 - Concerto Grosso nr. 2, neterminat
MUZICĂ DE CAMERĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
- 1915 - Sonata pentru pian in FA major
- 1919 - Sonata in mi minor pentru vioara și pian
- 1924 - Suita I pentru pian
- 1925 - Suita a IIa pentru pian
- 1925 - Două dansuri populare românești pentru pian
- 1925 - Bagatela pentru violoncel (constrabas) și pian / orchestră
- 1926 - Sonata a III a pentru pian
- 1927 - Bagatela pentru pian
- 1929 - Sonata pentru pian în La bemol, op. 15
- 1929 - Piéces minuscules pour les infants, op. 16
- 1934 - Trio pentru oboi, clarinet și fagot
- 1935 - Trio pentru vioara viola și violoncel
- 1936 - Mică suită pentru oboi, clarinet și fagot (extrasă din Piese minuscule pentru copii)
- Trio pentru harpe
- Cvintet pentru harpe
MUZICĂ CORALĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
- 1924 - Dor de crâng, cor mixt, versuri populare
- 1924 - Paparudele, cor mixt pentru 6 voci, versuri populare
MUZICĂ VOCALĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
- 1926 - Două cântece de dor și unul vesel, voce și pian, versuri populare (Cuprinde: Mi-a trimis bădița dor; Dorule pribeag; Vai, mandruțo!)
- 1927 - Trei pastorale, voce și pian, versuri de Șt. Octavian Iosif (Cuprinde: Singurel ca un haiduc; Boii stau la jug supuși; Dragă codule, te las! )
- Melodii pe poeme de Heinrich Heine, voce și pian
- 6 melodii pentru voce și pian/ orchestră
Filip Lazăr (1894-1936): Concerto grosso nr. 1 (1927)
The Beauty of Waltz Music 🎼 The Heartbeat of Dance Music | Best of Chopin, Strauss, Tchaikovsky,...
Papa Honoriu I a fost papă al Romei din 3 noiembrie 625 până în 12 octombrie 638. Numele lui înseamnă “cel Onorific”. Se spune că în timpul pontificatului său ar fi avut loc o activitate intensă de misionare. La fel, se pare că din timpul lui se trage sărbătoarea Ridicării Sfintei Cruci Pentru poziția lui permisivă față de monoteleți Conciliul de la Constantinopol l-a pedepsit la 40 de ani după decesul lui cu anatema. În cadrul ședinței din data de 28 martie 682 monoteletismul a fost condamnat ca o convingere eretică. Anatema de atunci a fost un argument principal împotriva Dogmei Infaibilității papilor.
Henric al IV-lea (5 ianuarie 1425 – 11 decembrie 1474), poreclit și cel Impotent, a fost regele Castiliei din 1454 până în 1474. În timpul domniei lui, nobilii au crescut în putere și națiunea a devenit mai puțin centralizată.
Gioachino Rossini - de fapt Giovacchino Antonio Rossini (n. 29 februarie 1792, Pesaro, Italia – d. 13 noiembrie 1868, Paris), compozitor de operă din Italia.
Muzeul Naţional de Istorie Naturală “Grigore Antipa” este una dintre cele mai vechi instituţii de cercetare a biodiversităţii şi de educare şi culturalizare a publicului. Este în acelaşi timp şi una dintre cele mai cunoscute şi apreciate “baze de date” prin colecţiile Muzeului, unele dintre ele valori ale tezaurului mondial. Deşi îşi are începuturile în “Muzeul de Istorie Naturală şi Antichităţi” înfiinţat în 1834 de către Mihalache Ghica, adevărata sa menire şi strălucire şi-a căpătat-o în secolul trecut, sub coordonarea lui Grigore Antipa. Actuala clădire, care adăposteşte colecţiile muzeului, a fost inaugurată în prezenţa Regelui Carol I, la 24.05.1908.
Sagrada Família (Sfânta Familie) este o uriașă biserică din capitala Cataloniei, Barcelona (în nord-estul Spaniei). Imensa clădire este încă neterminată, deși se lucrează la ea din 1882. Aceasta nu este finanțată din bani publici, asa cum se obișnuia în Evul Mediu. Sursele de finanțare sunt donațiile private și încasarile din biletele de intrare. Bugetul pentru anul 2009 se apropie de 20 milioane de euro. Numele oficial este Temple Expiatori de la Sagrada Família (în catalană).
Proiectul original al bisericii Sagrada Familia a fost făcut de arhitectul Antonio Gaudi, care a lucrat la el peste 40 de ani, ultimii săi 15 ani din viață fiind dedicați în exclusivitate acestuia. Estimările inițiale, bazate pe tehnicile de construcție ale începutului secolului 20, preconizau un termen de câteva sute de ani pentru terminarea construcției. Gaudi ar fi comentat, în legătură cu aceast termen: „Clientul meu nu se grăbește”.
În prezent termenul estimat este anul 2026. După moartea lui Gaudi, în 1926, lucrările au continuat sub conducerea lui Domènech Sugranyes, până în 1936, când au fost întrerupte de Războiul Civil Spaniol. La 7 noiembrie 2010, Papa Benedict XVI a sfințit biserica și a ridicat-o la rangul de Basilica minor.
Alois Alzheimer (n. 14 iunie 1864, Marktbreit am Main – d. 19 decembrie 1915, Breslau) a fost un psihiatru și neuropatolog german. A descris pentru prima dată o formă de demență degenerativă, cunoscută până azi după numele său ca Boala Alzheimer.
Bătălia de la Târgu Jiu s-a desfășurat între între 3/16 noiembrie – 4/17 noiembrie 1916 și a avut ca rezultat învingerea forțelor române și forțarea Munților Carpați de către trupele Puterilor Centrale, în împrejurimile orașului Târgu Jiu, în ea fiind angajate forțele Armatei 1 române și forțele Armatei 9 germane. Bătălia s-a desfășurat imediat în continuarea celei de-A doua bătălii de pe Valea Jiului, încheiată cu victoria forțelor germane. Pierderea bătăliei a avut un impact strategic major asupra frontului românesc, permițând forțelor germane să debușeze în Câmpia Română, fapt care va duce în mai puțin de două luni la ocuparea întregului teritoriu al Munteniei șu Dobrogei.
România a aderat la convenţie la 2 noiembrie 1950 şi a ratificat-o prin Decretul nr. 547 din 29 iulie 1969, publicat în Buletinul Oficial nr. 83 din 30 iulie 1969. Cu ocazia depunerii instrumentului de ratificare, România a făcut următoarea declaraţie: ,,Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România declară că dispoziţiile articolelor 5 si 7 din Convenţie nu sunt în concordanţă cu principiul conform căruia tratatele internaţionale multilaterale ale căror obiect şi scop interesează comunitatea internaţională în ansamblul său trebuie să fie deschise participării universale”.
Art. 5. Părţile contractante se angajează să ia, in conformitate cu constituţiile respective, măsurile legislative necesare pentru asigurarea aplicării dispoziţiunilor prezentei Convenţii şi, mai ales, să prevadă sancţiuni penale eficace care să afecteze intr-adevăr persoanele vinovate de genocid sau de unul dintre actele enumerate la articolul 3.
Art. 7. Genocidul şi celelalte acte enumerate la articolul 3 nu vor fi considerate crime politice in privinţa extrădării. Părţile contractante se angajează, în acest caz, să acorde extrădarea conform legislaţiei lor si tratatelor in vigoare.
Laika (rusă Лайка, literar însemnând Lătrătorul) a fost un câine din Uniunea Sovietică (n. 1954 — d. 3 noiembrie 1957) care a devenit primul animal lansat în spațiu și prima ființă decedată în afara Pământului. Laika a fost imbarcata in satelitul artificial sovietic Sputnik II, care a fost dotat cu aparate pentru monitorizarea functiilor vitale ale catelusei.
Cercetatorii, interesati sa afle efectele lipsei de gravitatie si efectelor radiatiilor solare asupra organismelor vii, au anuntat ca Laika a suportat cu bine lansarea in spatiu. Sputnik II, care cantarea 508 kilograme, era mai performant decat predecesorul sau care era inca pe orbita. Stirea ca un animal a fost trimis in Cosmos a starnit mania organizatiilor de aparare a drepturilor animalelor care au organizat actiuni de protest in fata ambasadelor URSS din marile orase ale lumii.
Autoritatile sovietice au fost extrem de zgarcite cu informatiile, insa au precizat ca experimentul a fost reusit si ca Laika a trait in capsula sa mai bine de patru zile. Abia dupa 40 de ani de speculatii, adevarul a fost aflat, rusii recunoscand ca Laika a supravietuit foarte putin timp misiunii.
Lyndon Baines Johnson, cunoscut mai ales ca Lyndon B. Johnson, (n. 27 august 1908 – d. 22 ianuarie 1973), adesea numit pe inițialele sale, LBJ, cel de-al treizeci și șaptelea vicepreședinte și cel de-al treizeci și șaselea președinte al Statelor Unite ale Americii (1963 – 1969).
articol preluat de pe: lex.justice.md
William Jefferson “Bill” Clinton, cunoscut mai ales ca Bill Clinton, (născut William Jefferson Blythe III pe 19 august 1946), cel de-al patruzeci și doilea președinte al Statelor Unite ale Americii, servind ca șef al executivului Statelor Unite două mandate complete de 4 ani între 1993 și 2001.
Protestele spontane de stradă din România, numite de către presă Revoluția Colectiv sau Revoluția CTRL ALT DEL, au debutat la începutul lunii noiembrie 2015 în București, în urma tragicului incendiu din clubul Colectiv, ca reacție la modul în care autoritățile acordă licențele și inspectează localurile publice, extinzându-se apoi la întreaga clasă politică, socotită drept principala vinovată pentru problemele sociale în care se află societatea românească din ultimele decenii.
Marcus Annaeus Lucanus (n. 3 noiembrie 39 AD – d. 30 aprilie 65 d.Hr.), mai bine cunoscut ca Lucan, a fost un poet roman, născut în Corduba (azi Cordoba), în Hispania Baetica. În ciuda scurtei sale vieţi, el este privit ca una dintre figurile remarcabile din perioada clasică latină. Tinereţea sa şi viteza creaţiei îl deosebesc de alţi poeţi.
Lucanus s-a născut în Corduba (Cordoba din actuala Spanie) si in ciuda scurtei sale vieți, el este considerat ca fiind una dintre figurile marcante ale literaturii perioadei imperiale romane. A fost fiul lui Marcus Annaeus Mela și nepotul lui Seneca cel Batran , si a crescut sub tutela unchiului său, Seneca cel Tanar. Născut într-o familie bogată, a studiat retorica la Atena și probabil, filosofia stoica de la unchiul său.
A fost un apropiat al imparatului Nero, cu care a intrat la un moment dat in conflict care a degenerat intr-o dușmănie de moarte. Potrivit lui Tacitus, Nero a devenit invidios pe Lucan și a interzis să se publice poeziile sale. În conformitate cu Suetonius, Lucan și a răspuns prin a scrie poezii jignitoare despre Nero. Lucan s-a alăturat mai târziu conspirației lui Gaius Calpurnius Piso împotriva lui Nero, in anul 65 AD.
Complotul a fost descoperit si el a fost obligat să se sinucida prin deschiderea unei vene, la vârsta de 25 ani. Potrivit lui Tacitus, Lucan ” a sângerat până la moarte “. Lucrari care au supraviețuit: ”Farsalia” (Despre războiul civil), despre războiul dintre Iulius Caesar si Pompeius si ” Laus Pisonis” ( elogiu lui Piso ), care adesea îi sunt atribuite (dar unii consideră că sunt scrise de alții autori).
Benvenuto Cellini (n. 3 noiembrie 1500 în Florența – d. 13 februarie 1571 în Florența) a fost un giuvaiergiu, sculptor și un renumit reprezentant al manierismului italian. A influenţat pictura şi sculptura Şcolii de la Fontainebleau (monumentele Perseu, Nimfa de la Fontainebleu; bustul lui Cosimo I; lucrarea de orfevrărie Solniţa lui Francisc I; memorii: “Viaţa lui Benvenuto Cellini, povestită de el însuşi”);(d.13.02.1571).
- Prințul Karl Wilhelm de Thurn și Taxis (14 aprilie 1829 – 21 iulie 1829)[1][2]
- Prințesa Therese Mathilde de Thurn și Taxis (31 august 1830 – 10 septembrie 1883)[1][2]
- Maximilian Anton Lamoral, Prinț Ereditar de Thurn și Taxis (28 septembrie 1831 – 26 iunie 1867)[1][2]
- Prințul Egon de Thurn și Taxis (17 noiembrie 1832 – 8 februarie 1892)[1][2]
- Prințul Theodor de Thurn și Taxis (9 februarie 1834 – 1 martie 1876)[1][2]
- Prințul Otto de Thurn și Taxis (28 mai 1840 – 6 iulie 1876)[1][2]
- Prințul Georg de Thurn și Taxis (11 iulie 1841 – 22 decembrie 1874)[1][2]
- Prințul Paul de Thurn și Taxis (27 mai 1843 – 10 martie 1879)[1][2]
- Prințesa Amalie de Thurn și Taxis (12 mai 1844 – 12 februarie 1867)[1][2]
- Prințul Hugo de Thurn și Taxis (24 noiembrie 1845 – 15 mai 1873)[1][2]
- Prințul Gustav de Thurn și Taxis (23 februarie 1848 – 9 iuie 1914)[1][2]
- Prințul Wilhelm de Thurn și Taxis (20 februarie 1849 – 11 decembrie 1849)[1][2]
- Prințul Adolf de Thurn și Taxis (26 mai 1850 – 3 ianuarie 1890)[1][2]
- Prințul Franz de Thurn și Taxis (2 martie 1852 – 4 mai 1897)[1][2]
- Prințul Nikolaus de Thurn și Taxis (2 august 1853 – 26 mai 1874)[1][2]
- Prințul Alfred de Thurn și Taxis (11 iunie 1856 – 9 februarie 1886)[1][2]
- Prințesa Marie Georgine de Thurn și Taxis (25 decembrie 1857 – 13 februarie 1909)[1][2]
Maximilian Karl | |||||||||||||||||
Prinț de Thurn și Taxis | |||||||||||||||||
|
Nume | Naștere | Căsătorie | Copii | |
---|---|---|---|---|
Împăratul Taishō | 31 august 1879 decedat, 25 decembrie 1926 | 25 mai 1900 | Împărăteasa Teimei | Împăratul Shōwa Prințul Chichibu Prințul Takamatsu Prințul Mikasa |
Prințesa Tsune | 30 septembrie 1888 decedat, 8 martie 1940 | 30 aprilie 1908 | Prințul Tsunehisa Takeda | Prințul Tsuneyoshi Takeda Prințesa Ayako Takeda |
Prințesa Kane | 28 ianuarie 1890 decedat, 11 august 1974 | 29 aprilie 1909 | Prințul Naruhisa Kitashirakawa | Prințul Nagahisa Kitashirakawa Prințesa Mineko Kitashirakawa Prințesa Sawako Kitashirakawa Prințesa Taeko Kitashirakawa |
Prințesa Fumi | 7 august 1891 decedat, 3 noiembrie 1933 | 6 mai 1909 | Prințul Yasuhiko Asaka | Prințesa Kikuko Asaka Prințesa Takahiko Asaka Prințul Tadahito Asaka Prințesa Kiyoko Asaka |
Prințesa Yasu | 11 mai 1896 decedat, 5 martie 1978 | 18 mai 1915 | Prințul Naruhiko Higashikuni | Prințul Morihiro Higashikuni Prințul Moromasa Higashikuni Prințul Akitsune Higashikuni Prințul Toshihiko Higashikuni |
Împăratul Meiji 明治天皇 | |||||||
|
Maria Antonescu | |
Marea Ducesă Olga Nikolaevna a Rusiei (Olga Nikolaevna Romanova) (15 noiembrie 1895 – 17 iulie 1918), cea mai mare fiică a ultimului autocrat al Rusiei, împăratul Nicolae al II-lea al Rusiei și a soției lui Alexandra Feodorovna (Alix de Hesse).
- 1928: Les conquérants ("Cuceritorii");
- 1930: La voie royale, ("Calea regală");
- 1933: La condition humaine, ("Condiția umană") - Premiul Goncourt - cu subiect din revoluția chineză;
- 1935: Le temps du mépris ("Timpul disprețului");
- 1937: L'Espoir, ("Speranța") - inspirată din evenimentele războiului civil din Spania;
- 1943: Les noyers d'Altenbourg ("Nucii din Altenbourg"), fragment păstrat din La lutte avec l'ange ("Lupta cu îngerul"), parțial distrus;
- 1947: Le musée imaginaire ("Muzeul imaginar");
- 1948: La création artistique ("Creația artistică");
- 1950: La monnaie de l'absolu ("Moneda absolută");
- 1951: Les voix du silence, ("Vocile tăcerii");
- La métamorphose des dieux, în trei volume: 1957, 1974, 1976;
- 1967: Antimémoires, ("Antimemorii"), memorialistică;
- 1971: Les chênes qu'on abat;
- 1973: La Corde et les Souris;
- 1974: La tête d'obsidienne et Lazare;
- 1976: Lazare, surtitré Le Miroir des Limbes (eseu și povestire autobiografică);
- La psychologie de l'art ("Psihologia artei").
André Malraux | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
- Josephine-Charlotte, prințesă a Belgiei, născută la Palatul Regal din Bruxelles la 11 octombrie 1927, Mare Ducesă de Luxembourg. S-a căsătorit la 9 aprilie 1953 cu Prințul Jean, mai târziu Mare Duce de Luxembourg. A murit la Castelul Fischbach la 10 ianuarie 2005.
- Baudouin, Duce de Brabant, Conte de Hainaut, Prinț al Belgiei, care a devenit al 5-lea rege al Belgiei sub numele Baudouin I; s-a născut la Stuyvenberg la 7 septembrie 1930 și a murit la Motril, Spania la 31 iulie 1993.
- Albert al II-lea al Belgiei, Prinț de Liège, Prinț al Belgiei, născut la Stuyvenberg la 6 iunie 1934. A devenit al 6-lea rege al Belgiei sub numele Albert al II-lea.
- Alexandru, Prinț al Belgiei, născut la Bruxelles la 18 iulie 1942. În 1991, s-a căsătorit cu Lea Inga Dora Wohlman, o căsătorie care a fost dezvăluită șapte ani mai târziu. Ea a fost numită prințesă a Belgiei. Alexandru a murit la 20 noiembrie 2009.
- Marie-Christine, Prințesă a Belgiei, născută la Bruxelles la 6 februarie 1951. Prima ei căsătorie cu Paul Drucker în 1981, a durat 40 de zile (deși ei nu au divorțat oficial până în 1985); s-a recăsătorit cu Jean-Paul Gourges în 1989.
- Maria-Esmeralda, Prințesă a Belgiei, născută la Bruxelles la 30 septembrie 1956, jurnalistă, numele profesional este Esmeralda de Réthy. S-a căsătorit cu Salvador Moncada, farmacolog, în 1998. Împreună au un fiu și o fiică.
Leopold al III-lea | |
Rege al Belgiei | |
Regele Leopold III fotografiat în 1934 |
- Ziua cumpătării (1942)
- Escadrila albă - (1944) - Nello
- Răsună valea (1949)
- Arendașul Român (1952)
- Lanțul slăbiciunilor (1952)
- Vizită (1952)
- O scrisoare pierdută (1953) - Ghiță Pristanda
- Cu Marincea e ceva (1954)
- Popescu 10 în control (1955)
- Pe răspunderea mea (1956)
- Două lozuri (1957) - căpitanul Pandele
- O mică întâmplare (1957)
- Pasărea furtunii (1957)
- Ciulinii Bărăganului (1958)
- Avalanșa (1959)
- Băieții noștri (1959)
- Telegrame (1959)
- Bădăranii (1960) - jupân Maurizio
- O zi pierdută (1960)
- Darclée (1961)
- Omul de lângă tine (1961)
- Pe litoral mi-a rămas inima(1961)
- Post restant (1961)
- Cinci oameni la drum (1962)
- Celebrul 702 (1962)
- Lumina de iulie (1963)
- Partea ta de vină (1963)
- Pași spre lună (1963)
- Castelanii (1964) - Mădăraș
- Mofturi 1900 (1964)
- Steaua fără nume - Șeful de gară
- Corigența domnului profesor(1966)
- Aventuri la Marea Neagră (1972)
- Ceața (1973)
- Dimitrie Cantemir (1973)
- Frații Jderi (1974) - hangiul Iohan Roșu
- Trei scrisori secrete (1974)
- Ștefan cel Mare - Vaslui 1475(1975) - George Amirutzes
- Mușchetarul român (1975)
- Tufa de Veneția (1977)
- Războiul independenței (1977)
- Severino (1978)
Petru Tocănel | |
Portrete monumentale
- Gala Galaction
- Revoluționarul Cloșca
- Nicolae Bălcescu
- Selena
- Luciditate
- Ludwig Van Beethoven
- Adam Mickievicz
- Stanislaw Soliski (Varșovia)
- Frederick Chopin
- Suzana Ostap
- Nicolaus Kopernic
- D-na Sambas (Ambasador al Indoneziei)
- Tudor Vianu
- Oedipe
- Înțelepciunea
- Vlad Țepeș
- Tudorel Popa
- Eftimie Murgu
- Aldo Moro
Portrete
- Portret de Copil
- Muncitor (Brașov)
- Portretul soției
- Nicolae Bălcescu
- Profesor (Brașov)
- Artistul Gheorghe Petre
- Cap de copil
- Spiru Chintilă
- Camelian Dumitrescu
- Dr. Bologa
- Constantin Frunză
- Dinu Cătuleanu
- Henrik Malinowski (Varșovia)
- Țăran din Maramureș
- Portretul unei studente
- Gheorghe Trandafirescu
- Arhitectul Perceag
- Im Hac Sum (Coreea)
- Student la medicină (Ghana)
- Emil Bartolozi
- Autoportret
- Țărancă din regiunea Herman
- Arhitectul Mohor
- Adam Mickiewicz
- Jaroslaw Jwaszkiewicz (Polonia)
- Ion Focșa
- Sofroni
- Dr. Siligeanu
- Tudor Ciortea
- Dr. Cărpinișeanu
Compoziții
- Laminoriști
- Țăranca cu copil
- Cizelori
- Pacea
- Tandrețe
- Tors
- Țăranca cu flori
- După baie
- Smerenia
- Victoria
- Cioban
- Oțelari
- Răscoala 1907
- Familia
- 13 decembrie 1918
- Mineri
- Maternitate
- Sportivi 1
- Sportivi 2
- Atomul în slujba vieții
- Muzică
- Pescari
- Liniștea
- Țărancă cu vas pe cap
- Geneza
- Viață și Rod
- Înotătoare
- Belșugul
- Sărutul
- Formarea poporului român
- Mugurii vieții
- Timpul
- Solidaritate
- Acrobați
- Monadă
- Patinatorii
Lucrări publice de sculptură
- Monumentul Ostașului Român (Baia Mare)
- Sportivii (Grup statuar în bronz - Pitești)
- Solidaritate (Relief în aramă – Pitești)
- Sportivi (Relief în aramă – Pitești)
- Nicolae Bălcescu (Bust compozițional în piatră – Târgu-Mureș)
- Beethoven (Portret monumental – Teatrul din Târgu-Mureș)
- Chopin (Bust monumental în piatră – București)
- Boleslaw Bierut (Bust monumental în bronz - București)
- Șarja păcii (Relief – București)
- Culesul strugurilor (Relief de aramă - Panciu)
- Mihai Eminescu (Statuie în bronz – București)
- Timonier (Statuie în piatră – Constanța)
- Pescari (Statuie în piatră - Brăila)
- Frontonul Teatrului de la Galați și 14 Metope (Piatră artificială)
- Steme de ceramică și 150 m de ornamente arhitecturale de ceramică (Muzeul Șuțu-București)
- Belșugul (Compoziție în bronz – Muzeul din Botoșani)
- Ion Luca Caragiale (Bust monumental în piatră artificială – Galați)
- Nicolaus Kopernik (Observatorul Astronomic-București)
- Aldo Moro (Portret în bronz - București)
- Barbu Ștefănescu-Delavrancea (bronz- București)
- Steriadi (bronz - București)
- Gala Galaction (bronz - București)
- Anghel Saligny (bronz - București)
- George Enescu (bronz – București)
- Nicolaus Kopernik (Ambasada Polonă - București)
Proiecte de monument
- Nicolae Bălcescu
- Eliberare (concurs la Brașov - premiu)
- Apărătorii Patriei (concurs la București pentru Muzeul Armatei)
- Grivița 1933 (concurs la București - mențiune)
- George Enescu
- 13 decembrie 1918
- Ostașul Român (concurs la Cluj)
- Ostașul Român-vânător de munte (concurs la Sf. Gheorghe)
- Monumentul Armatei (concurs pentru Școala de Război - mențiune)
- Răscoala 1907
- Monumentul Independenței (concurs pentru Cluj)
- Istoria Poporului Român
- 1 Mai (concurs la Praga)
- Grivița 1933 (concurs pentru București)
- Independența
- Alexandru Pușkin (premiat)
- 130 de ani de la Revoluția din 1948
- Auschwitz (concurs în Polonia pentru Oswiecim)
- Victoria (concurs pentru Manzoleu)
- Înotătoare (concurs pentru București)
- Pescari (concurs pentru Brăila)
- Liniștea (concurs pentru Constanța)
- Grup statuar pentru Muzeul Armatei
Reliefuri
- Șarja Păcii (aramă - București)
- Colectiviști (aramă - București)
- Sportivi (aramă - Pitești)
- Înfrățirea (aramă - Pitești)
- Construcția Operei de Stat (București)
- Muzică (aramă)
- Avram Iancu 1
- Avram Iancu 2
- Culesul Strugurilor (aramă – Panciu)
- Doftana (aramă - Doftana)
- Orchestra (aramă)
- Pădureanca (aramă)
- Familia (aramă)
- Nud (aramă)
- Țărancă cu flori (aramă)
Busturi monumentale
- Vasile Roaită
- Țiolkovski
- Stanciu
- Chopin
- Caragiale
- Filimon Sîrbu
- Pictorița Schtork
- Aleksandr Pușkin
- Adam Mickiewicz
- Theodor Aman
- Ady Endre
- Țepeș Vodă
- Tudor Ciortea
- Nikos Beloianis
Busturi compoziționale
- Dr. Cărpinișeanu
- Viață și rod
- Filimon Sîrbu
- Nicolae Bălcescu
- Trandafirescu
- Crescătoare de păsări
Medalii
- Louis Seillan (aramă – Paris)
- Cuznețov (aramă – Brașov)
- Beethoven (aramă - Brașov)
- Kopernik (bronz)
- Richard Dessart (bronz - Namur/Belgia)
Charles Dennis Buchinsky (n. 3 noiembrie 1921; d. 30 august 2003), cunoscut sub numele Charles Bronson, a fost un actor american, celebru pentru rolurile sale de “dur”. A fost singurul din cei 15 frati ai sai care a reusit sa isi termine studiile. Si-a efectuat serviciul militar in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, iar dupa ce ce a fost lasat la vatra si-a propus sa isi faca o cariera in cinematografie.
A inceput sa lucreze in companii de teatru mici, iar in 1951 a reusit sa isi faca debutul si pe marele ecran, cu roluri neinsemnate insa. Abia in 1958 a reusit sa se impuna la Hollywood, pentru ca doi ani mai tarziu sa cunosca faima cu filmul “Cei sapte magnifici” (“The Magnificent Seven”).
Desi a inceput sa primeasca oferte tot mai importante din partea producatorilor, Bronson s-a mutat in Europa sperand sa gaseasca oportunitati si mai bune si a aparut in filmul “Undeva, candva in Vest”, devenit clasic. S-a reintors in SUA si si-a continuat cariera in cinematografie, remarcandu-se in roluri de dur. A incetat din viata in urma unei pneumonii la varsta de 77 de ani.
- Berindei, Dan (), „Urmașii lui Constantin Brâncoveanu și locul lor în societatea românească. Genealogie și istorie”, În Cernovodeanu, Paul și Constantiniu, Florin, Constantin Brâncoveanu, București: Editura Academiei Republicii Socialiste România, pp. 275–285
- Berindei, Dan (), Portrete istorice ale românilor. Domni, regi, eroi, cărturari, oameni politici, literați., București: Editura Compania, p. 344, ISBN 978-973-7841-68-1
- Orașul București, reședința și capitala a Țării Românești 1459-1862, 390p., Editura Pro Universitaria, 2013
- 1953-1954 O noapte de amintiri (Celuloza), regia Jerzy Kawalerowicz
- 1954 Generație (Pokolenie), regia Andrzej Wajda
- 1954 Kariera, regia Jan Koecher
- 1954 Sub steaua frigiană (Pod gwiazdą frygijską), r. Jerzy Kawalerowicz
- 1955 Trzy starty, regia Ewa și Czesław Petelscy, Stanisław Lenartowicz
- 1956 Koniec nocy, r. Paweł Komorowski și Julian Dziedzina
- 1956 Tajemnica dzikiego szybu, r. Wadim Berestowski
- 1957 Wraki, r. Ewa și Czesław Petelscy
- 1958 Ósmy dzień tygodnia, r. Aleksander Ford
- 1958 Cenușă și diamant (Popiół i diament), r. Andrzej Wajda
- 1958 Krzyż Walecznych, r. Kazimierz Kutz
- 1959 Trenul de noapte (Pociąg), r. Jerzy Kawalerowicz
- 1960 Do widzenia, do jutra, r. Janusz Morgenstern
- 1960 Inocenții fermecători (Niewinni czarodzieje), r, Andrzej Wajda
- 1961 Rozstanie, r. Wojciech Has
- 1961 Le thé à la menthe, r. Pierre Kafian
- 1962 Dragoste neîmplinită/Arta de a fi iubit (Jak być kochaną), r. Wojciech Has
- 1962 Păpușa (La Poupée), r. Jacques Baratier
- 1962 Dragostea la 20 de ani (L’amour à vingt ans), scheciul V, r. Andrzej Wajda
- 1963 Ich dzień powszedni, r. Aleksander Ścibor-Rylski
- 1963 Milczenie, r. Kazimierz Kutz
- 1963 Nu vor fi divorțuri (Rozwodów nie będzie), r. Jerzy Stefan Stawiński
- 1963 Ucigașul și fata (Zbrodniarz i panna), r. Janusz Nasfeter
- 1964 Att alska, r. Jörn Donner
- 1964 Giuseppe la Varșovia (Giuseppe w Warszawie), r. Stanisław Lenartowicz
- 1964 Pinguinul (Pingwin), r. Jerzy Stefan Stawiński
- 1964 Manuscrisul de la Saragossa (Rękopis znaleziony w Saragossie), r. Wojciech Has
- 1965 Jutro Meksyk, r. Aleksander Ścibor-Rylski
- 1965 Salto, r. Tadeusz Konwicki
- 1965 Sam pośród miasta, r. Halina Bielińska
- 1966 Mâine Mexicul (Jutro Meksyk), r. Aleksander Ścibor-Rylski
- 1966 Przedświąteczny wieczór, r. Jerzy Stefan Stawiński
- 1966 Szyfry, r. Wojciech Has
- 1967 Cu toată viteza înainte (Cała naprzód), regia Stanisław Lenartowicz
- 1967 Criminalul lasă urme (Morderca zostawia ślad), r. Aleksander Ścibor-Rylski
- 1967 Jowita, r. Janusz Morgenstern
Zbigniew Cybulski | |
- Svengali (1954)
- Război și pace (1956) - Nikolai Rostov
- The Very Edge (1962)
- The Wild and the Willing (1962)
- Girl in the Headlines (1963)
- Act of Reprisal (1964)
- My Fair Lady (1964) - Freddy Eynsford-Hill
- Nicholas and Alexandra (1971)
- A Picture of Katherine Mansfield (1973) - John Middleton Murry
- The Picture of Dorian Gray (1976) - Basil Hallward
- The Medusa Touch (1978)
- Mad Dogs and Englishmen (1995)
- Moll Flanders (1996)
Jeremy Brett | |||||
Jeremy Brett în rolul lui Sherlock Holmes
|
- Frații (1970)
- Vifornița (1973)
- Toamna bobocilor (1975)
- Pintea (1976)
- Blaj (1977) - documentar
- Iarna bobocilor (1977)
- La răscrucea marilor furtuni (1980)
- Munții în flăcări (1980)
- Convoiul (1981)
- Anul 1848 (1982) - serial TV
- Bocet vesel (1983)
- Mireasma ploilor târzii (1984)
- Primăvara bobocilor (1987)
- Totul se plătește (1987)
- Expediția (1988)
- Procesul (1990) - documentar de lung metraj
- Ziua cea mai lungă (1990) - documentar
Romane
- Saludos, 1995, Editura EST, reeditată la Editura Gramar și Editura Polirom (ISBN 973-681-822-5) - premiul Uniunii Scriitorilor și Observator München
- Stațiunea, 1997, Editura EST - Premiul Academiei Române[1]
- Sigma, 2002, Editura Cartea Românească - Premiul Asociației Scriitorilor din București;
- Ordinea, 2005, Editura Polirom [2], ISBN 973-681-977-9
- După Sodoma, 2012, Editura Polirom, ISBN 9789734627318 - premiul Cartea anului 2012
- Ambitus, 2018, Editura Polirom ISBN 978-973-46-7560-9 - nominalizarea la Premiul Cartea anului 2018
Proză și povestiri
Proză
- Fuga din Eden, Editura Albastros, 1984, București
- Călătoria, Editura Albatros, 1987, București
Povestiri
- Cei trei copii - Mozart, 2001, Editura Cognitum, reeditată în 2008 la Editura Polirom, ISBN 978-973-46-0878-2
Roseanne Barr | |||||
Barr în Maui la Hard Rock Cafe în ianuarie 2010
|
- Caccia al 13 (Odeon TV, 1988-1989)
- Forza Italia (Odeon TV, 1989-1990)
- Calciomania (Italia 1, 1989-1990)
- Pressing (Italia 1, 1990)
- TG5 (Canale 5, 1992-1996, 2005-2012)
- Diana - Scacco al Re (Canale 5, 1995)
- Verissimo - Tutti i colori della cronaca (Canale 5, 1996-2005)
- Le storie di Verissimo (Canale 5, 1997)
- Strano ma vero (Canale 5, 2000)
- Natale in Vaticano (Canale 5, 1997-2004)
- Stirpe Reale (Canale5, 1998 Rete 4, 2000)
- Concerto per l'Unione Europea (Canale 5, 2001)
- Serata per i diritti umani (Canale 5, 2002)
- Donna sotto le stelle (Canale 5, 2000,2002)
- Un Papa di nome Giovanni (Canale 5, 2003)
- The Bachelor - L'uomo dei sogni (Canale 5, 2003)
- Katia - 40 anni di musica (Canale 5, 2010)
- Cristina Parodi Cover (La 7, 2012)
- Cristina Parodi Live (La 7, 2012)
- Festival di Sanremo 2013 (Rai 1, 2013) - proclamatrice
- Altrimenti ci arrabbiamo (Rai 1, 2013) - giurata
- Così lontani così vicini (Rai 1, 2013-2014)
- La vita in diretta (Rai 1, dal 2014)
- Telethon (Rai 1, 2014)
- Un mondo da amare (Rai 1, 2014)
Cristina Parodi | |
Robert Miles | |
Angus McLaren | |
McLaren în aprilie 2009 |
Joyce Jonathan | |
Joyce Jonathan în 2012 |
Kendall Jenner | |||||
|
Flavius Claudius Constantinus (februarie 317 – 3 noiembrie 361), împărat roman (337-340). Mergând pe urmele tatălui său (împăratul Constantin cel Mare), Constanţiu al II-lea s-a implicat total în bunul mers al Bisericii, considerând chiar că autoritatea sa imperială îi permite să arbitreze în numeroasele controverse teologice ale acelei perioade ale creştinismului timpuriu. Totuşi, cel puţin formal, a ţinut cont de faptul că în materie de dogma, ultimul cuvânt trebuia să îl aibă Sinoadele. Astfel, în anul 341 a convocat un sinod la Antiohia, care a condamnat sacrificiile păgâne şi ritualurile magice.
În calitatea sa de împărat, Constanţiu a completat hotărârile sinodului cu un edict prin care astfel de sacrificii şi ritualuri păgâne erau interzice, sub pedeapsa cu moartea. Împăratului Constanţiu al II-lea i se poate reproşa faptul că a fost un simpatizant al arianismului , favorizându-i pe discipolii lui Arie. Astfel, sub influenţa sa, la Sinodul de la Antiohia din anul 341 s-a scos din Crez formularea “Cel de o fiinţă cu Tatăl”, iar adepții Crezului de la Niceea au fost persecutaţi.
S-a ajuns până acolo încât sǎ se declare cǎ Fiul era total diferit de Dumnezeu Tatǎl. La Sinodul de la Constantinopol din anul 360 s-a încercat un compromis, termenul “Cel de o fiinţă” fiind înlocuit cu “asemǎnǎtor”. Dupǎ moartea lui Constanţiu al II-lea, creștinii ortodocși, majoritari, și-au consolidat pozițiile în detrimentul ereticilor ariani.
‘Umar, pronunțat și Omar (579 sau 583 – 3 noiembrie 644), unul dintre cei mai puternici și influenți califi musulmani din istorie și s-a numărat printre companionii profetului islamic Muḥammad. L-a succedat pe Abu Bakr ( 632- 634), în calitatea de calif, fiind al doilea dintre cei patru Califi Bine-Călăuziți sau Ortodocși în august 634. Este cunoscut pentru natura sa dreaptă și pioasă, care i-a adus titlul de Al- Farūq, ( ‘ cel care distinge între bine și rău ‘)
Uneori este menționat ca ‘Umar I de către istoricii din islam, întrucât mai târziu, un alt calif, umayyad, ‘Umar II, a purtat același nume. Sub conducerea sa, califatul Bine-Călăuzit s-a extins într-un ritm fără precedent, stăpânind întregul Imperiu Sasanid și mai mult de două treimi din Imperiul Bizantin. Atacurile sale împotriva Imperiului Persan Sasanid au dus la cucerire Persiei în mai puțin de doi ani. Potrivit tradiției evreiești, ‘Umar a fost cel care a ridicat interdicția pusă de creștini pentru evrei și le-a permis acestora să intre în Ierusalim.
Provenea din împrejurimile orașului Narbonne fiind probabil de origine vizigota, dintre aceia care au trebuit să fugă în Francia, după cucerirea Spaniei de către sarazini ( arabii musulmani) la începutul secolului al optulea. A câștigat respectul lui Charles Martel, eroul luptei anti- musulmane, desfasurand o intensa activitate misionara crestina si a fondat, de asemenea, un număr mare de manastiri.
Ioan al III-lea Ducas Vatatzestzes a condus Imperiul Bizantin de Niceea între 1221-1254 si a început la mijlocul deceniului al patrulea al secolului XIII, o amplă campanie de izgonire a latinilor din Balcani. În anul 1235, el și-a consolidat pozițiile în Tracia, încheind o alianță cu țarul bulgar Ioan Asan II in primăvara anului 1235, la Gallipoli.
Ioan al III-lea Ducas Vatatzes s-a căsătorit prima dată în 1212 cu Irina Lascarina, fiica predecesorului său,Teodor I Lascaris. Ei au avut un singur fiu, viitorul împărat Theodor al II-Lea laskaris. Ulterior, Irina a avut un accident (căzând de pe cal) atât de grav, încât a fost în imposibilitate de a mai avea copii.
Ea s-a retras la o manastire, și a murit acolo în 1239. Ioan al III-lea Ducas s-a căsătorit a doua oară cu Constanța de Hohenstaufen, o fiică ilegitimă a împăratului german Frederic al II-lea , dar nu au avut copii. La o jumătate de secol după moartea sa, Ioan al III-lea Ducas Vatatzes a fost canonizat ca sfant de Biserica Ortodoxa sub numele de Ioan cel Milostiv. Cucerind orașul, la începutul secolului XIV, turcii i-au nimicit rămășițele pământesti, însă și în prezent,este sărbătorită ziua sfântului Ioan Duca Vatațis, pe 4 noiembrie, după calendarul iulian.
Carlo Borromeo | |
Olympe de Gouges | |||||
|
Alexandr Liapunov | |
Alexandr Liapunov |
Olav Aukrust | |
Albert Ballu | |
STUDII
După ce a absolvit Liceul Internat din Iași, s-a înscris la secțiile de științe fizico-chimice și matematici ale Universității din Iași, pe care le-a absolvit în 1901 și 1902. Ca urmare a rezultatelor excepționale obținute la învățătură, i s-a acordat o bursă de specializare în Germania, unde a urmat cursurile Academiei Agricole din Hohenheim și apoi ale Universității din Breslau, cu specialitatea agrochimie. La Breslau (azi Wrocław, în Polonia) a susținut și doctoratul, în 1906, după care a revenit în țară.[1]
ACTIVITATEA PROFESIONALĂ
La 26 de ani a devenit profesor suplinitor de chimie agricolă, apoi profesor definitiv (1909) și profesor titular (1916) al Universității din Iași.[1]
A început să facă demersuri pentru organizarea unei Facultăți de Agronomie în Moldova. În 1921 a obținut organizarea unui câmp experimental, unde studenții să efectueze practica agricolă, ulterior, la insistențele sale, a fost ceată o „Secție de științe agricole", pentru ca, în în 1933 să fie întemeiată Facultatea de Agronomie.[1] Haralamb Vasiliu a fost primul decan al Facultății de Științe Agricole din Chișinău (1933-1936;1938-1940).[2]
A devenit la 7 iunie 1942 membru titular al Academiei de Științe din România[3] și a fost ales la 13 noiembrie 1990 membru post-mortem al Academiei Române.[4]
DECORAȚII
- Semnul Onorific „Răsplata Muncii pentru 25 ani în Serviciul Statului” (13 octombrie 1941)[5]
OPERA
Rezultatele obținute în cercetările sale au fost publicate în peste 50 de lucrări științifice.
- Neue Untersuchungen über die Muttersubstanzen der im Tierkörper erzeugten Hippursäure, 39 p., Meneburg, Druck von F. Slollberg, 1906
Opera principală:
- Chimia agricolă, 1937
IN MEMORIAM
- În anul 2002, cu ocazia sărbătoririi a 90 de ani de învățământ agronomic la Iași, a fost emisă o medalie care are pe revers, în centru, trei medalioane cu efigiile a trei personalități: Haralamb Vasiliu, Agricola Cardaș și Neculai Zamfirescu.[6]
- La Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iași, Aula Magna poartă numele „Haralamb Vasiliu”.[7]
- În fața clădirii Grupului Școlar Agricol „Haralamb Vasiliu” din Podu Iloaiei este instalată o statuie a lui Haralamb Vasiliu.[8]
- La Iași a fost înființată Fundația Universitară pentru Sprijinirea Producătorilor Agricoli „Haralamb Vasiliu”
Haralamb Vasiliu
Haralamb VasiliuDate personale Născut 17 ianuarie 1880
satul Hoisești, RomâniaDecedat 3 noiembrie 1953 (73 de ani)
Iași, Republica Populară RomânăNaționalitate română Cetățenie România Ocupație chimist Activitate Rezidență România Domeniu Agrochimie Instituție Universitatea din Iași Organizații Academia Română
Academia de Științe din RomâniaMembru post-mortem al Academiei Române Membru al Academiei de Științe din România
Henri Matisse (n. 31 decembrie 1869, Le Cateau-Cambrésis – d. 3 noiembrie 1954, Nisa), pictor francez, unul dintre cei mai străluciţi reprezentanţi ai artei secolului al XX-lea şi totodată unul dintre principalii iniţiatori ai artei moderne. Moştenitor al impresionismului şi neoimpresionismului, Matisse a impulsionat mişcarea fauvistă, caracterizată prin dorinţa de eliberare faţă de canoanele artei predecesorilor, prin culori tari şi îndrăzneţe, descătuşând “fiarele”, “sălbăticiunile” creatoare.
Matisse a fost fiul unui negustor de grâne şi a ajuns să-şi descopere talentul şi plăcerea de a picta în timp ce era ţintuit la pat de o boală. A renuntat la dorinţa iniţială de a deveni avocat şi a urmat cursurile de artă predate de pictorul simbolist Gustave Moreau. A avut numeroşi prieteni în lumea artei, printre care Albert Marquet şi românul Theodor Pallady.
A călătorit mult în străinătate unde a şi expus lucrări: München, Moscova, Londra, Berlin. Pentru noi, românii, cel mai frumos tablou al său rămâne “La Blouse Roumaine” (“Iia românească”), pictat în 1940 şi păstrat astăzi în Muzeul Naţional de Artă Modernă din Paris.
* 1956: Jean Metzinger (n. 24 iunie 1883, Nantes – d. 3 noiembrie 1956, Paris) a fost un pictor, teoretician, scriitor, critic de artă și poet francez. Lucrările sale dintre 1900 și 1904 par a purta influența neoimpresionismului unor Georges Seurat și Henri Edmond Cross. Între 1904 și 1907, a creat în stilurile divizionist și fauvist. Din 1908 a trecut la cubism, atât ca artist, cât și ca teoretician, devenind unul dintre gânditorii principali ai curentului. Jean Metzinger și Albert Gleizes au scris primul tratat major despre această direcție artistică, intitulat Du "Cubisme" (în română Despre cubism) în 1912. Metzinger a fost unul dintre membrii fondatori ai grupului artistic Section d'Or. Opere ale sale au fost prezentate de către regimul nazist în cadrul expoziției denigratoare Artă degenerată.Jean Metzinger | |
Petru al II-lea al Iugoslaviei | |||||||||||||||||||||||||
|
În perioada interbelică a studiat și documentat arhitectura tradițională românească[2], a înființat și condus ca director revista Căminul și mai târziu revista Construcții Rurale. Între 1935 și 1937 a fost director al revistei Arhitectura.
După război, a fost coordonator al colectivului de cercetare a arhitecturii populare și a inițiat seria de publicații monografice asupra arhitecturii populare din diverse regiuni ale țării.
Ion Dumeniuc | |
Placă comemorativă în Chișinău | |
Date personale | |
---|---|
Născut | Socii Noi, Fălești, Fălești, Moldova |
Decedat | (56 de ani) Chișinău, Moldova |
Cetățenie | Moldova |
Ocupație | lingvist |
Activitate | |
Alma mater | Universitatea de Stat din Moldova |
Premii | Ordinul Republicii Ordinul Gloria Muncii |
Jean-Bédel Bokassa/Bokassa I | |
Jean-Bédel Bokassa în timpul vizitei sale în România din 1970 |
Bob Kane | |
- Prințesa Christina Margarethe de Hesse (n. 10 ianuarie 1933) căsătorită prima dată la 2 august 1956 la Kronberg im Taunus cu Prințul Andrei al Iugoslaviei și divorțată la Londra în 1962; au avut copii. Căsătorită a doua oară la Londra la 3 decembrie 1962 cu Robert Floris van Eyck, un poet și artist englez, fratele arhitectului Aldo van Eyck și fiul poetului, criticului, eseistului și filosofului Pieter Nicolaas van Eyck și divorțată în 1986; au avut copii.
- Prințesa Dorothea Charlotte Karin de Hesse (n. 24 iulie 1934), căsătorită civil la Schliersee, Bavaria, la 31 martie 1959 și religios la Munchen la 1 aprilie 1959 cu Friedrich, Prinț zu Windisch-Grätz (1917–2002); au avut copii.
- Prințul Karl Adolf Andreas de Hesse (n. 26 martie 1937), căsătorit civil la Haga la 26 martie 1966 și religios la 18 aprilie 1966 cu Yvonne, Gräfin Szapáry von Muraszombath, Széchysziget und Szapár (n. 1944); au doi copii: Prințul Christoph de Hesse (n. 1969) și Prințesa Irina Verena de Hesse (n. 1971).
- Prințul Rainer Christoph Friedrich de Hesse (n. 18 noiembrie 1939), necăsătorit și fără copii.
- Prințesa Clarissa Alice de Hesse (n. 6 februarie 1944), căsătorită la Paris la 20 iulie 1971 cu Claude Jean Derrien (n. 1948) și divorțată în 1976; nu au avut copii. Ea a avut o fiică, Johanna Sophia von Hessen (n. 1980) cu un tată necunoscut.
- Prințul Welf Ernst de Hanovra (5 ianuarie 1947 - 10 ianuary 1981), căsătorit la 23 mai 1969 cu Wibke van Gunsteren. A avut o fiică, Tania Saskia Viktoria-Luise Prinzessin von Hannover (n. 1970).
- Prințul Georg de Hanovra (n. 9 decembrie 1949), căsătorit la 15 septembrie 1973 cu Victoria Anne Bee. Are două fiice: Vera Alice Prinzessin von Hannover (n. 1976) și Nora Sophie Prinzessin von Hannover (n. 1979)
- Prințesa Friederike de Hanovra (n. 15 octombrie 1954), căsătorită la 17 august 1979 cu Jerry William Cyr. Are doi copii: Julia Emma Cyr (n. 1982) și Jean-Paul Welf Cyr (n. 1985)
Prințesa Sofia a Greciei și Danemarcei | |||||||||
Prințesă Christoph de Hesse Prințesă George William de Hanovra | |||||||||
|
Viktor Cernomîrdin Виктор Черномырдин | |
- 2015: Ahmad Tschalabi, om politic irakian
- 2019: Sorin Frunzăverde, politician român (n. 1960)
Actul de constituire a fost Ordinul M.C.G.R. nr. 294 din 3/16 noiembrie 1916, potrivit căruia Şcoala Militară de Schiori – Bucureşti era transformată în Corpul Vânatorilor de Munte (comandat atunci de cpt. Virgil Bădulescu), precizându-se ca “… vânatorii de munte sunt destinati mai cu seama misiunii de recunoaştere, de siguranţă şi legatură şi sunt chemaţi a funcţiona şi ca unitate tactică, în special în trecătorile Carpaţilor“.
ANDRE MALRAUX
André Malraux (pronunție franceză: audio; n. ,[1][2][3][4] Paris, Franța – d. ,[1][2][3][4] Créteil, Île-de-France, Franța; născut André Berger) a fost un scriitor, ziarist și om politic francez. În tinerețe a dus o viață foarte aventuroasă, angajându-se și în agitațiile politice de diferite nuanțe.
BIOGRAFIE TIMPURIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
În anul 1905 părinții săi divorțează, André Malraux este crescut de mama și bunica lui, care avea un mic comerț în Bondy, cartier periferic al Parisului. Malraux se înscrie la Școala de Limbi orientale și frecventează cercurile artistice ale capitalei, abandonează însă studiile la vârsta de 17 ani și lucrează într-o librărie pentru o editură. Printr-o lectură bogată, își completează cultura, frecventând și cursurile libere de la muzeul Guimet și școala de pe lângă muzeul Louvre. Primele sale cronici literare sau artistice apar începând cu anul 1921, an în care se căsătorește cu Clara Goldschmidt, provenind dintr-o bogată familie germană.
În 1923 pleacă în Indochina, la 23 decembrie 1923 este arestat la Phnom Penh, pentru că încercase să fure un basorelief prețios din ruinele unui templu cambodgian din Banteay Srei din ansamblul Angkor. Este condamnat la trei ani închisoare, și, abia în apel, pedeapsa i se reduce la un an "cu suspendare", așa că se poate reîntoarce în Franța. În 1925 revine la Saigon și înființează ziarul "L'Indochine", cu o scurtă durată de apariție. Din nou în Franța, scrie diverse eseuri și, în 1930, primul său roman, "La voie royale", în care relatează evenimentele la care a luat parte în Indochina. În anii 1926-1927 întreprinde călătorii în Laos și în China, unde participă activ la operațiile grupurilor comuniste.
BIOGRAFIE TÂRZIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Începând din anul 1933, devine militant antifascist, participă la Războiul civil din Spania de partea forțelor republicane, organizând o escadrilă de aviație pe care o va comanda până în 1937. Totuși, după o participare în 1940 la congresul scriitorilor sovietici de la Moscova, începe să se distanțeze de ideile dogmatice ale comunismului. La izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial se înrolează într-o formație de blindate în lupta împotriva Germaniei naziste. În timpul retragerii este rănit și luat prizonier, reușește însă să evadeze din lagărul de la Sens, pentru a intra organizațiile de rezistență contra ocupanților germani, sub numele de „Colonelul Berger”.
Este arestat de autoritățile germane la Grannat, fiind găsit în prezența unui ofițer englez din serviciile de informație, și interogat în închisoarea din Toulouse. Când forțele germane părăsesc în 1944 orașul, Malraux era deja liber. Comandă brigada „Alsacia-Lorena” și participă la eliberarea teritoriului francez. Intervine în 1945 pentru a împiedica Partidul Comunist Francez să preia sub egida lui totalitatea organizațiilor din Rezistență. În același an se întâlnește cu generalul Charles de Gaulle, al cărui colaborator fidel și prieten va rămâne până la sfârșitul vieții. Începând din anul 1947 deține mai multe posturi în guvern, între 1947 și 1949 ministru al propagandei și informațiilor, ministru de interne, apoi din 1958 până în 1969 ministru de stat și ministru pentru probleme culturale. Malraux a jucat un rol important în crearea mișcării „Rassemblement du Peuple Français” (R.P.F.), platforma politică a generalului de Gaulle. Malraux a fost un partizan al intervenției statului în fenomenele artistice și literare, folosind mijloace bugetare pentru producerea operelor culturale, fapt care a dus la o limitare a spontaneității și originalității în viața culturală a Franței.
OPERA LITERARĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
- 1928: Les conquérants ("Cuceritorii");
- 1930: La voie royale, ("Calea regală");
- 1933: La condition humaine, ("Condiția umană") - Premiul Goncourt - cu subiect din revoluția chineză;
- 1935: Le temps du mépris ("Timpul disprețului");
- 1937: L'Espoir, ("Speranța") - inspirată din evenimentele războiului civil din Spania;
- 1943: Les noyers d'Altenbourg ("Nucii din Altenbourg"), fragment păstrat din La lutte avec l'ange ("Lupta cu îngerul"), parțial distrus;
- 1947: Le musée imaginaire ("Muzeul imaginar");
- 1948: La création artistique ("Creația artistică");
- 1950: La monnaie de l'absolu ("Moneda absolută");
- 1951: Les voix du silence, ("Vocile tăcerii");
- La métamorphose des dieux, în trei volume: 1957, 1974, 1976;
- 1967: Antimémoires, ("Antimemorii"), memorialistică;
- 1971: Les chênes qu'on abat;
- 1973: La Corde et les Souris;
- 1974: La tête d'obsidienne et Lazare;
- 1976: Lazare, surtitré Le Miroir des Limbes (eseu și povestire autobiografică);
- La psychologie de l'art ("Psihologia artei").
TRADUCERI ÎN LIMBA ROMÂNĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
- Speranța (L’Espoir), în românește de Ion Mihăileanu, Editura pentru literatură universală, București, 1968
- Condiția umană (La condition humaine), traducere și studiu introductiv de Ion Mihăileanu, Editura pentru literatură, Biblioteca pentru toți, București, 1965
- Calea Regală (La Voie Royale), traducere de Miron Radu Paraschivescu, Editura Cartea Românească, București, 1971
- Cuceritorii (Les conquérants), traducere, prefață și tabel cronologic de Ion Mihăileanu, Biblioteca pentru toți, Editura Minerva, București, 1978
- Antimemorii * Oglinda limburilor (Antimémoires * Le Miroir des Limbes), traducere de Ileana Cantuniari, RAO, București, 1994
- Antimemorii ** Frînghia și șoarecii (Antimémoires **La Corde et les Souris), traducere de Irina Eliade, Olga Mărculescu, Modest Morariu, RAO, București, 1994
- Oglinda de la hotarul ceții, Lazăr (Lazare, supraîntitulat Le Miroir des Limbes), traducere și note de Irina Eliade, Editura „VIVALDI”, 1992.
- Omul precar și literatura (L'homme précaire et la littérature), traducere, prefață și note de Modest Morariu, colecția Eseuri, Editura Univers, București, 1980.
Andre Malraux - Citate:
IEMBRIE 2022 - TEATRU/FILM
MARCEL ANGHELESCU
Marcel Anghelescu | |
Marcel Anghelescu | |
Date personale | |
---|---|
Născut | Craiova, România |
Decedat | (67 de ani) București, România |
Cetățenie | România |
Ocupație | actor de teatru[*] actor de film |
Prezență online | |
Modifică date / text |
Marcel Anghelescu (n. 3 noiembrie 1909, Craiova – d. 22 februarie 1977, București) a fost un celebru actor român de teatru și film. A interpretat roluri de compoziție, cu predilecție comice (Pristanda din O scrisoare pierdută de Caragiale, Nebunul din Regele Lear de Shakespeare) pe scena Teatrului Național din București.
Actorul Marcel Anghelescu a primit titlul de Artist Emerit al Republicii Populare Romîne (prin Decretul nr. 43 din 23 ianuarie 1953 al Prezidiului Marii Adunări Naționale a RPR) „pentru merite deosebite, pentru realizări valoroase în artă și pentru activitate merituoasă [1] și apoi pe cel de Artist al Poporului din Republica Populară Romînă (prin Decretul nr. 514 din 18 august 1964 al Consiliului de Stat al RPR) „pentru merite deosebite în activitatea desfășurată în domeniul teatrului, muzicii, artelor plastice și cinematografiei”.[2]
A fost distins cu Ordinul Meritul Cultural clasa I (1967) „pentru activitate îndelungată în teatru și merite deosebite în domeniul artei dramatice”.[3] De asemenea, a fost laureat al Premiului de stat.[4]
FILMOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
- Ziua cumpătării (1942)
- Escadrila albă - (1944) - Nello
- Răsună valea (1949)
- Arendașul român (film din 1952)(1952)
- Lanțul slăbiciunilor (1952)
- Vizită (1952)
- O scrisoare pierdută (1954) - Ghiță Pristanda
- Cu Marincea e ceva (1954)
- Popescu 10 în control (1955)
- Pe răspunderea mea (1956)
- Două lozuri (1957) - căpitanul Pandele
- O mică întâmplare (1957)
- Pasărea furtunii (1957)
- Ciulinii Bărăganului (1958)
- Avalanșa (1959)
- Băieții noștri (1959)
- Telegrame (1960) - Popic
- Bădăranii (1960) - jupân Maurizio
- O zi pierdută (1960)
- Darclée (1961)
- Omul de lângă tine (1961)
- Pe litoral mi-a rămas inima (1961)
- Post restant (1961)
- Cinci oameni la drum (1962)
- Celebrul 702 (1962)
- Lumina de iulie (1963)
- Partea ta de vină (1963)
- Pași spre lună (1963)
- Castelanii (1964) - Mădăraș
- Mofturi 1900 (1965)
- Steaua fără nume - Șeful de gară
- Corigența domnului profesor (1966)
- Aventuri la Marea Neagră (1972)
- Ceața (1973)
- Dimitrie Cantemir (1973)
- Trei scrisori secrete (1974)
- Frații Jderi (1974) - hangiul Iohan Roșu
- Ștefan cel Mare - Vaslui 1475 (1975) - George Amirutzes
- Mușchetarul român (1975)
- Tufă de Veneția (1977)
- Războiul independenței (1977)
- Severino (1978)
Cornel Vulpe, Marcel Anghelescu - Mandatul poștal
I.L.Caragiale - CFR - Costache Antoniu, Marcel Anghelescu, Radu Beligan
Eufrosina Popescu | |
Date personale | |
---|---|
Născută | |
Decedată | (79 de ani) |
Cetățenie | România |
Ocupație | actriță |
Modifică date / text |
Eufrosina Popescu (n. 20 octombrie 1821, București – d. 3 noiembrie 1900) a fost o actriță română.
Absolventă a școlii de muzică și a „Societății filarmonice”, a activat atât în teatrul dramatic, cât și în cel liric. A cultivat o artă interpretativă realistă.
A creat roluri din dramaturgia românească (Vasile Alecsandri, piesele lui V.A. Urechia, Gheorghe Sion, Alexandru Macedonski), dar și din piese aparținând repertoriului universal: Hyacintha („Vicleniile lui Scapin” de Molière), Rosina („Nunta lui Figaro” de Pierre Caron de Beaumarchais), Regina („Don Carlos” de Schiller) etc.
Cântăreață de renume european, cunoscută sub numele de Marcolini, a înregistrat succese în diverse orașe cu tradiții muzicale, ca Veneția, Florența, Milano, Nisa.
După 1859, stabilită în țară, Euforsina Popescu a făcut parte din diferite asociații actoricești.
Eufrosina Vlasto s-a născut pe 20 octombrie 1821 (an revoluţionar), la Bucureşti, în casa boierului Vlasto şi a soţiei sale, Maria. Dovedind de timpuriu aplecarea pentru cântec, dans şi recitare, în 1834, “Frosa” Vlasto devine elevă a Şcolii de muzică vocală, declamaţie şi literatură a Filarmonicii din Bucureşti, prima de acest gen din Ţara Românească. La 16 ani, “Frusinica” se mărită cu polcovnicul Theodor Popescu, aghiotant al voievodului Alexandru Ghica, dardupă numai câţiva ani de căsnicie rămâne văduvă. Îndepărtându-se pentru o scurtă perioadă de teatru, Doamna Colonel Popescu îşi va continua studiile muzicale la Viena şi Paris. Adoptând numele de Marcolini (după cel al primului soţ al mamei, Mărculescu), obţine succes după succes pe scenele lirice din Italia şi Franţa. După aproape două decenii de carieră muzicală, care au făcut-o cunoscută în Europa, artista revine în ţară, pentru a se dedica artei dramatice. Şi timp de alte trei decenii, Eufrosina Popescu va fi cea mai apreciată actriţă din teatrul românesc, înainte de consacrarea Aristizzei Romanescu. Odată cu noul secol, pe 3 noiembrie 1900, Eufrosina Vlasto Marcolini Popescu va părăsi definitiv scena vieţii, pentru a ne ramâne în memorie drept una din cele mai proeminente figuri feminine ale teatrului nostru.
Primii elevi ai Şcolii Filarmonice
Pe 15 ianuarie 1834 încep cursurile Şcolii Filarmonice la Bucureşti. Printre primii douăzeci de elevi, care, trecând peste “prejudeţele” clasei boiereşti[1], se vor pregăti pentru o carieră teatrală, se numără şi Eufrosina Vlasto. Împreună cu alte patru colege, doamnele Caliopi şi Lang, domnişoarele Raliţa Mihăileanu şi Elenca, aceasta îşi desăvârşeşte educaţia şi cunoştinţele de limbi străine în pensioanele Duport şi Vaillant. Se spune că Eufrosina Popescu vorbea franceza, germana, engleza, spaniola, italiana şi poloneza… Primele noţiuni de artă dramatică le primeşte de la Costache Aristia, iar pregătirea muzicală îi este asigurată de profesorii Bongianini şi Conti.
Înaltă, frumoasă la chip, bine făcută la trup, cu ochi vioi şi vorbitori, cu gura mică, şăgalnică şi plăcut zâmbitoare, cu vocea melodioasă ca un cântec, sprintenă, veselă, graţioasă şi mai cu seamă pătrunsă de farmecul ce răspândea în jurul său pretutindenea, era uşor să izbutească pe scenă şi să cucerească dragostea celor care o priveau şi o ascultau. De aceea i se şi făceau necontenite observări în criticile de pe atunci că […] “se arăta pe scenă ca o d-şoară plină de cochetărie: o rochie de mătăsarie, cordoane şi catarămi ce întuneca ochii mahalalelor, coafura grămădită şi întindicheată (?), în locul unor rochii curate şi bine făcute, unui şorţ elegant şi al unei cosiţe pline de nevinovăţie” […] Copil zburdalnic, alintat şi capricios! Aceasta n-o împiedica să placă de cum se ivea pe scenă şi să pironească asupra-i ochii celor mai puţin pretenţioşi şi scrupuloşi decât criticii săi.[2]
Primele spectacole lirice în limba romană
La un an de la înfiinţare, Şcoala Filarmonică îşi măreşte numărul de profesori de muzică prin venirea lui Ioan Andrei Wachmann, a cărui “scola publică de musică vocală şi instrumentală pentru tinerimea de amândouă sexurile, şi fără plată” continua să fiinţeze şi după desfiinţarea Filarmonicii. Pe 11 decembrie 1835, elevii lui Wachmann debutează cu succes în vodevilul “Triumful amorului”, printre interpreţi remarcându-se Frosa Vlasto. Acest spectacol–examen, “spre a arăta soţilor şi publicului glasurile tuturor şcolarilor şi maniera fieşcecăruia, a fost întâia reprezentaţiune românească lirică pe scena noastră”.[4]
În iunie 1836, elevii şcolii susţin un spectacol cu opera lui Rossini, “Semiramida”, cântată pentru prima dată în limba română. În rolurile principale: Caliopi, Raliţa Mihăilescu, Frosa Vlasto Popescu, Ion Curie, Nicu Andronescu, Constantin Mihăileanu. Aceste spectacole – primele reprezentaţii de teatru liric în limba română – au pus, practic, bazele Operei Naţionale.
Prima artistă din România pe scenele internaţionale
Întâmplarea a făcut ca o mare cântăreaţă a vremii, Josefina Ronzi, aflată în trecere prin Bucureşti, s-o audă cântând pe Frosa Vlasto Popescu la o serată dintr-un salon boieresc. Întrevăzându-i perspectivele, aceasta o sfătuieşte pe tânăra româncă să îşi cultive vocea peste hotare. Ca urmare, Eufrosina Popescu îşi va continua studiile muzicale la Viena şi Paris. Dacă încercarea de a debuta pe scena Operei din Paris nu are succes, în 1847, după doi ani de şedere în capitala Franţei, pleacă in Italia, unde îşi desăvârşeşte studiile, îşi perfecţionează vocea şi îşi schimbă numele în Marcolini.
De la Milano la Torino, de la Torino la Veneţia, în “Teatro Fenice”, apoi în “La Pergola” din Florenţa, la Verona, la Pisa, la Palermo, Bari, Neapole, oriunde era o sărbătoare la Curţile suveranilor, în palatele principilor şi mai marilor lumii italiene de pe atunci, vocea ei răsuna tot mai fermecătoare, gingăşia ei tot mai răpitoare, uimi şi încântă minţile şi inimile tuturor […] Florile, giuvaierurile, aurul şi… inimile cădeau la picioarele ei ca o binefăcătoare ploaie, din care ea răsărea tot mai plăcută, mai iubită, mai preţioasă cântăreaţă şi femeie! Rossini a fost un moment nebun după dânsa… În timpul Imperiului, se întoarce în Franţa, în mai multe rânduri cântă la Nisa, unde Meyerbeer îi trimitea scrisori pline de admiraţiune şi de duioşie…[5]
Talentul său muzical era dublat de un dezvoltat simţ scenic, căci nu se mulţumea doar să cânte, ci îşi interpreta rolurile, dându-le un plus de dramatism, de autenticitate. Mai mult, la Veneţia, Eufrosina Marcolini dădea tonul şi în materie de modă, nu o dată determinând-o pe Contesa Orsini, recunoscută drept arbitru al eleganţei feminine în oraş, să se informeze asupra toaletelor si coafurilor “divei” înaintea unor evenimente artistice…[6]
Prima actriţă română cu stil de joc realist
În perioada 1859 – 1889, actriţa a participat efectiv la viaţa teatrului românesc, fie pe scena Teatrului cel Mare din Bucureşti, fie la Iaşi, fie în trupele actorilor Matei Millo sau Mihail Pascaly, interpretând roluri din dramaturgia universala (Alzira în piesa lui Voltaire, Rozina în “Nunta lui Figaro” de Beaumarchais, Regina în “Don Carlos” de Schiller, Lucreţia Borgia în piesa lui Victor Hugo, Ducesa de Marlborough în “Paharul cu apă” de Scribe), precum şi din dramaturgia românească, în piesele lui Vasile Alecsandri, V.A. Urechia, George Sion, Alexandru Macedonski. De altfel, unul din cele mai mai succese ale carierei teatrale l-a repurtat cu rolul Catherina din tragedia “3 Decembrie” de Macedonski, autorul trimiţându-i o scrisoare publicată în “Independance roumaine” (11 septembrie 1881): Doamnă, […] aţi creat o capodoperă. Ştiţi că piesa am scris-o pentru dumneavoastră, de aceea vă rog să acceptaţi să vă dedic această tragedie. Vă revine de drept. Prin trecutul dumneavoastră artistic aţi ilustrat, în ţară ca şi în străinătate, numele de român, iar în interpretarea ultimului dumneavoastră rol aţi ţinut întreaga sală, compusă din tot ce este inteligent, palpitând sub influenţa celor mai mari emoţii. Toată lumea, doamnă, a plâns în sală; au plâns bătrânii, au plâns femeile, tineretul a plâns şi el […] Ce era piesa mea fără marea artistă care i-a dăruit suflul vieţii?[8]
La jumătatea secolului al XIX-lea, interpretarea actoricească încă îşi căuta drumul în România. Pe de o parte: vechiul stil declamatoriu, pasiunile duse la paroxism sau exagerările romantice ale lui Mihail Pascaly, pe de alta: noua orientare realistă promovată de Matei Millo. Actriţă intuitivă, dar şi cunoscând viaţa teatrală europeană, Eufrosina Popescu alege a doua cale, practicând un joc rezervat, de un patetism măsurat, daca era vorba de un rol tragic. Trăsătura dominantă a jocului său era ceea ce am numi astăzi tendinţa spre interiorizare […] Era adepta unei arte lucide, supuse exigenţei şi supravegherii permanente, […] afectul era lăsat pe plan secundar, rolul principal avându-l raţiunea, controlul mijloacelor de exprimare.[9]
Ori noutatea era cu atât mai mare, cu cât era vorba despre o femeie, prima actriţă care urma calea realistă deschisă de Millo, într-o epocă în care nivelul artei interpretative atins de actriţele noastre era mai scazut decât cel la care se înălţaseră actorii.[10] Căci, până la ea, în teatrul nostru, reginele şi ducesele, amantele şi cochetele – glăsuiau în nobilele sfere după acelaşi diapazon ca morăriţele, ca mahalagioaicele, ca slujnicele din sferele cele mai aproape de pământ…[11]
De fapt, întrega sa carieră ar putea fi rezumată prin “specializarea” pe care o deţinea Eufrosina Popescu în cadrul Companiei Pascaly, în anul 1876: grand premier role en tout genre…
Primii societari români…
… dar şi primul protest juridic al unei societare
Pe data de 8 octombrie 1889, Eufrosina Popescu este pensionată forţat, pe baza hotărârii Comitetului teatral condus de Grigore Cantacuzino. Motivul: depăşirea limitei de vârstă. Odată cu ea şi pentru acelaşi motiv, a mai fost pensionat şi Matei Millo… Eufrosina Popescu, însă, răspunde printr-o violentă scrisoare, pe care o trimite şi presei. Actriţa nici măcar nu i se adresează cu obişnuitul “domnule director”, ci, în semn de sfidare, îi scrie “domnule Cantacuzino”, apoi continuă: “Sunt sigură ca vizitiului dv., dacă v-ar fi servit 30 de ani, nu i-aţi fi făcut o pensie mai mică de 162 lei. Protestez, deoarece Legea teatrului nu vă dă dreptul să faceţi ceea ce aţi făcut; […] înlăturaţi, fără a o preveni, pe o societară care şi-a jertfit 30 de ani pentru a sluji publicul. Vom vedea…”[12].
Urmare: o amendă de 200 lei asupra cotei-parte de societară pe luna octombrie, pentru această scrisoare “ireverenţioasă”. Dar Eufrosina Popescu nu se lasă intimidată şi dă în judecată Direcţia Teatrelor, cerând anularea hotărârii de pensionare. După cinci luni de proces, apeluri şi recursuri, actriţei i se dă câştig de cauză. Acest succes a bucurat-o însă prea puţină vreme. Ceea ce nu-i reuşise prin folosirea abuzivă a autorităţii directoriale, Grigore Cantacuzino a obţinut prin “schimbarea” legiuirii […] Direcţia hotărăşte “a trece la pensie pe societarii: d-na Eufrosina Popescu pentru vârsta înaintată şi d-l Ştefan Iulian pentru cauză de boală incurabilă, ca nemaiputând aduce ambii niciun serviciu teatrului” […] De data aceasta, actriţa nu mai are nicio posibilitate să protesteze şi părăseşte definitiv teatrul, bătrână şi învinsă, retrăgându-se într-o viaţă mai mult decât modestă. După spusele nepotului ei, are două pensii: una de 493 lei, de la soţ, alături de care trăise numai câţiva ani de căsnicie, şi alta de 162 lei, de la Teatrul Naţional, căruia îi jertfise o viaţă întreagă.[13]
În loc de concluzii
Eufrosina Vlasto Marcolini Popescu a avut, aşadar, o carieră sub semnul premierei: a făcut parte din primii elevi ai Şcolii Filarmonice, apoi din primii societari români, a jucat în primele spectacole lirice în limba romîna şi, tot în premieră, roluri vestite din dramaturgia universală şi autohtonă, a fost prima artistă din România pe scenele internaţionale, dar şi prima noastră actriţă cu stil de joc realist. În fine, o altă premieră: în calitate de societară, a dat în judecată Direcţia Teatrelor, cerând anularea hotărârii de pensionare forţată…
Eufrosina Popescu a refuzat improvizaţia în orice domeniu. Era modestă, sobră, condamna grandomania, fiind adepta nobleţei spirituale. Nu şi-a dorit doliu la poartă, nici paradă la înmormântare. A cerut să fie dusă la cimitir seara, cât mai discret cu putinţă. Mormântul ei, aflat la Cimitirul Bellu, este simplu, aşa cum l-a dorit artista…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu