MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 19 FEBRUARIE 2024 - ISTORIE PE ZILE: Evenimente, Nașteri, Decese, Sărbători, RELIGIE ORTODOXĂ, MUZICĂ, PE O ARIPĂ DE CÂNT, POEZIE, GÂNDURI PESTE TIMP,
ISTORIE PE ZILE:
Evenimente
Lucius Septimius Severus Augustus (n.11 aprilie 146 la Leptis Magna,in Africa – d.4 februarie 211 la Eboracum, astazi York, Britannia). A fost împărat roman din anul 193 pana in 211. Este singurul împărat născut în Africa. S-a căsătorit în anul 185 cu siriana Iulia Domna pune bazele dinastiei Severilor (193-235). Cu el a început accederea la putere a provinccialilor având ascendență neromană și dinastia Severilor, al căror eponim este.
În timpul domniei sale, autoritatea imperială este întărită, atribuțiile senatului sunt drastic limitate. Transformă Mesopotamia în provincie romană, iar Dacia si Moesia cunosc o remarcabilă înflorire economică și edilitară. În 203 este inaugurat cunoscutul arc de triumf al împăratului. Moare la Eboracum (astăzi York) la 4 februarie 211.
Constanțiu al II-lea (Constantinus Flavius Iulius, n. 7 august 317 – d. 3 noiembrie 361), împărat roman (337-361), a fost cel de-al doilea fiu al lui Constantin cel Mare și al Faustei.
Constantius nu a fost totusi un fanatic anti-păgân si nu a încercat sa desființeze școlile păgâne și uneori a făcut chiar eforturi pentru a proteja păgânismul. De fapt, el a ordonat chiar alegerea unui preot pentru Africa si de asemenea a rămas Pontifex Maximus (conducătorul colegiului pontifilor care deținea un rol de excepție în organizarea religioasă a Romei), numit pe viață si înzestrat cu prerogativele religioase ale vechilor regi pagani. A fost îndumnezeit de Senatul roman, după moartea sa.
.06.01.1884) genetician, calugar si botanist austriac. A descoperit legile eredităţii în 1865. În timpul vieții, rezultatele muncii sale au fost respinse, Mendel murind ignorat de comunitatea științifică la vârsta de 61 de ani de nefrită cronică. La numai câteva zile după moartea sa, abatele care i-a succedat i-a ars lucrările din bibliotecă.
Recunoașterea importanței descoperirilor sale a fost realizată abia la începutul secolului al XX-lea, când Hugo de Vries, Carl Erich Correns și Erich von Tschermak au ajuns în mod independent la aceleași concluzii, redescoperind astfel legile eredității.
Tratatul preliminar de la San Stefano, a fost semnat de către Imperiul Rus și cel Otoman la 3 martie 1878 (19 februarie s.v.), după încheierea războiului ruso-româno-turc din 1877-1878. Din partea Rusiei au fost delegați contele Nicolai Pavlovici Ignatiev și Alexandr Nelidov, iar din partea Imperiului Otoman au participat ministrul de externe Safvet Pașa și ambasadorul în Germania, Sadullah Bey. Tratatul a fost semnat la San Stefano, (azi Yeşilkoy, oraş din Turcia europeană, în apropiere de Istanbul)
Potrivit clauzelor sale, se recunoștea independența României, alături de cea a Serbiei și Muntenegrului, autonomia Bulgariei Mari (un stat de la Marea Neagră la Marea Egee), autonomia Bosniei și Herțegovinei și se prevedea un drept al Rusiei de intervenție în trebuirile popoarelor creștine din Imperiul Otman.
Totodată, Turcia urma să plătească Rusiei despăgubiri de război în valoare de 1 410 mln. ruble și se cedau patru regiuni din Caucaz. Rusia a revendicat județele Cahul, Reni și Ismail din cadrul României iar Delta Dunării și Dobrogea, cedate Rusiei de la Turci îi reveneau României drept compensație.
UNITER (Uniunea Teatrală din România) este o organizație profesională, apolitică, neguvernamentală și nonprofit, constituită prin asocierea liberă a creatorilor din domeniul teatrului din România. S-a înființat în februarie 1990 și organizează o serie de programe care au ca scop stimularea creativității în teatrul românesc și promovarea schimburilor teatrale între România și alte țări. La data de 20 septembrie 2010, Ion Caramitru, directorul Teatrului Național București, a fost reales președinte al UNITER.
* 19 februarie 2011 – decembrie 2012 - Primăvara arabă – Protestele din Kuweit.
Primăvara arabă a fost o serie de mișcări de protest care au avut loc în mai multe țări din Orientul Mijlociu și Africa de Nord începând cu sfârșitul anului 2010. În principal, acestea au avut loc mai ales în țări arabe unde domnea un regim autoritar sau totalitar.
Manifestări de stradă de o amploare deosebită s-au desfășurat în Egipt, Algeria, Yemen, Libia, Iordania, Bahrain, Maroc, Kuweit si Iran, având loc evenimente de mai mică amploare în Sahara Occidentală, Sudan, Djibouti, Cisiordania, Liban, Siria, Irak, Senegal, Arabia Saudită și Oman. În aceeași perioadă s-au desfășurat demonstrații de diferite mărimi și în țări din afara zonei, cum ar fi Somalia, Albania, Serbia, Mauritania și Gabon.
În secolele XVI și XVII se naște mișcarea religioasa Sikhs care își are rădăcinile în învățăturile lui Guru Nanak (m. 1538). Adeptii acestei religii nu erau nici musulmani, nici hinduși, aveau propria scriptură, propriile ritualuri și idei. Pentru faptul că refuzau Islamul, împotriva lor s-au declansat campanii de persecuții.
Adepții Sikhismului si-au creeat o armată îndeajuns de puternică pentru a amenința puterea militară a imperiului mogulilor. Hindușii Maratha, conduși de Shivaji (m. 1680) își consolidează un caracter naționalist și religios profund și îți creează propriul imperiu în 1646. La momentul morții lui Shivaji armata Maratha era cea mai disciplinată armată din India.
După moartea lui Aurangzeb și a succesorilor săi, hindușii Maratha au creat o confederație a statelor din Dekkan pe care o și conduceau. Deși oficial recunoșteau suveranitatea mogulilor, hindușii Maratha ajunseseră să controleze un teritoriu indian mult mai vast decât cel al mogulilor după anul 1740.
Luigi Rodolfo Boccherini (n. 19 februarie 1743, Lucca, Italia – d. 28 mai 1805) a fost un compozitor și violoncelist din Italia, a cărui muzică era caracterizată de un stil galant, stil care s-a dezvoltat în parte în centrele muzicale europene. Boccherini este foarte cunoscut datorită unui menuet din Cvintetul de corzi în E, Op.13, Nr.5 și Concertul de violoncel în Si bemol major. Această ultimă lucrare a fost cunoscută în diferite versiuni făcute de violoncelistul german Friedrich Grützmacher, dar recent a fost transformată în versiunea originală.
Willem al III-lea (Willem Alexander Paul Frederik Lodewijk; 19 februarie 1817 – 23 noiembrie 1890), rege al Olandei și Mare Duce de Luxembourg din 1849 până la moartea sa și Duce de Limburg până la abolirea Ducatului în 1866.
Ion Ciocan | |
Ion Ciocan | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Ion Ciocan |
Născut | (169 de ani) Mocod, Districtul Grăniceresc Năsăud |
Decedat | (65 de ani) Budapesta |
Părinți | tatăl: Andrei Ciocan mama: ? |
Căsătorit cu | Amalia, n. Piciu |
Copii | - |
Naționalitate | Imperiul Austriac, Imperiul Austro-Ungar |
Cetățenie | România |
Etnie | român |
Religie | greco-catolic |
Ocupație | filolog[*] politician scriitor |
Activitate | |
Alma mater | Universitatea din Budapesta |
Organizație | Universitatea „Eötvös Loránd” din Budapesta |
Premii | „Crucea de cavaler” al ordinului Franz Josef (1890) |
Svante Arrhenius (n. 19 februarie 1859, Vik – d. 2 octombrie 1927, Stockholm) a fost un fizician și chimist suedez, laureat al Premiului Nobel pentru Chimie în anul 1903. A făcut cercetări în domeniul disociației (ionizării) electrolitilor (1887) și în astronomie (teoria cozii cometelor – 1900). Este unul din fondatorii chimiei fizice.
- Ar fi fost o muncă ușoară, dar ca de prostituată, care mi-ar fi adus cei câțiva bani cât îmi trebuiau ca să-mi plătesc un bilet de drum de fier până la Paris. Dar ceva care se înnăscuse în mine și pe care simțeam că crește, an de an și de câțiva în rând, a izbucnit năvalnic și nu am mai putut răbda. Am făcut stânga-mprejur, fără nici un salut militar spre marea panică și spaimă a doctorului Gerota, de față... și dus am fost, pomenind de mama lor.[8]
Sabin Manuilă | |||
Sabin Manuilă în 1934 | |||
Date personale | |||
---|---|---|---|
Născut | 19 februarie, 1894 Sâmbăteni, Arad | ||
Decedat | (70 de ani) New York | ||
Cetățenie | România | ||
Religie | creștin ortodox | ||
Ocupație | medic, statistician | ||
Activitate | |||
Alma mater | Universitatea „Eötvös Loránd” din Budapesta | ||
Organizație | Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj | ||
Partid politic | Partidul Național-Țărănesc | ||
| |||
Membru al Academiei de Științe din România |
André Breton, n. 19 februarie 1896 – Paris, d. 28 septembrie 1966) a fost un poet francez, eseist, editor și critic, șef inițiator și unul dintre fondatorii curentului cultural suprarealism, împreună cu Paul Eluard, Luis Buñuel și Salvador Dalí printre alții. Manifestele suprarealiste ale lui Breton conțin cele mai importante expuneri teoretice ale mișcării.
Cătălin Tănase | |||
Date personale | |||
---|---|---|---|
Născut | (57 de ani) Epureni, Duda-Epureni, Vaslui, România | ||
Cetățenie | România | ||
Ocupație | biolog | ||
Activitate | |||
Organizație | Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași | ||
|
Mircea Vulcănescu (n. 3 martie 1904,[2] București, România – d. 28 octombrie 1952,[2] Aiud, România) a fost un economist, filolog, filosof, publicist, sociolog, teolog și profesor de etică român, condamnat de un tribunal din România pentru crime de război. A făcut parte din Guvernul Ion Antonescu, subsecretar de stat în cadrul Ministerului de Finanțe.
La 9 octombrie 1946 a fost condamnat la opt ani temniță grea. Judecarea recursului s-a prelungit până în ianuarie 1948, când instanța a menținut pedeapsa din 1946. Închis la Aiud, alături de majoritatea elitei românești, Mircea Vulcănescu a ținut o serie de conferințe considerate subversive de torționari, pentru că le menținea oamenilor moralul.
A fost izolat, la fel ca alți 12 bărbați din celula sa, în hrubele secției 1. Acolo au fost dezbrăcați în pielea goală și lăsați într-un frig cumplit, neavând paturi sau scaune pe care să șadă. Epuizat, unul dintre deținuți a căzut din picioare după câteva ore.
Conform unui martor, Vulcănescu s-ar fi așezat pe ciment ca o saltea pentru cel doborât, salvându-i viața. Filosoful a murit însă pe 28 octombrie 1952, bolnav de plămâni, ca urmare a tratamentului inuman la care a fost supus. Avea 48 de ani și a lăsat un îndemn: “Să nu ne răzbunați!“.
Radu-Emil Mărdărescu | |
Date personale | |
---|---|
Născut | 19 februarie 1907 București |
Decedat | (61 de ani) Brașov |
Copii | Radu Mărdărescu, Raluca Mărdărescu și Vladimir (Vlad) Mărdărescu |
Naționalitate | română |
Activitate | |
Rezidență | România |
Domeniu | Inginerie |
Instituție | Universitatea Transilvania din Brașov |
Cunoscut pentru | Motoare |
- 1949, 1952, 1959, 1965, 1981: Grinzi continue;
- 1952: Betonul armat. Proiectarea și dimensionarea secțiunilor;
- 1980: Noi tipuri de betoane speciale;
- 1992 (postum): Numerical Analysis of Reinforced Concrete Structures.
Constantin Avram | |||
Date personale | |||
---|---|---|---|
Născut | 19 februarie 1911 Ciumași, Bacău, România | ||
Decedat | 20 februarie 1987, (76 de ani) Timișoara, Republica Socialistă România | ||
Cetățenie | România | ||
Ocupație | Inginer | ||
Activitate | |||
Alma mater | Universitatea Politehnica din București | ||
Organizație | Universitatea Politehnica Timișoara Universitatea Politehnica din București | ||
|
- „Sunt sas din Ardeal, brașovean, cu părinți originari din Sibiu. Cu toate că sunt din Brașov, nu m-am născut la Brașov. M-am născut, asta e un lucru ciudat și, cred, aproape unic, în două locuri. La Belgrad, în 1918, în palatul Topcider. Familia mea locuia aici, pentru că tatăl meu era căpitan de artilerie într-un regiment de rezervă la Belgrad, în primul război. După război, când am revenit în Transilvania, tatăl meu a încercat să obțină un extras de naștere și, pentru că nu știa sârbește, i-au propus să schimbe locul nașterii mele. Și tata a zis Brașov. De fapt, asta e și adevărat. Eu sunt brașovean, am trăit în Brașov cei mai frumoși ani ai mei”.
„Ca martor ocular, Władysław Bartoszewski a aflat de ce sunt în stare oamenii - atât în bine cât și în rău
Marin Sorescu (d. 8 decembrie 1996, București), a fost un scriitor român, membru titular (din 1992) al Academiei Române. Operele lui au fost traduse în mai mult de 20 de țări, totalizând peste 60 de cărți apărute în străinătate. S-a făcut remarcat și prin preocuparea pentru pictură, deschizând numeroase expoziții în țară și în străinătate. Fără a se înscrie într-un partid politic după Revoluția română din 1989, a ocupat funcția de Ministru al Culturii în cadrul cabinetului Nicolae Văcăroiu (25 nov. 1993 – 5 mai 1995).
- Între 1961-1966 a lucrat la Studioul Radio din Iași, întâi crainic și apoi și redactor.
- În perioada 1966-1970 a fost secretar general de redacție la revista Cronica.
- În 1969 a fost numit director al Editurii "Junimea", din Iași, iar în perioada 1979-1990 a avut funcția de director al Teatrului Național "Vasile Alecsandri" din Iași.
- În perioada 23 noiembrie 1979-22 decembrie 1989 a fost membru supleant al CC al PCR.
- A fost și secretar al Asociației scriitorilor din Iași între anii 1971-1989.
- După 1990, a fost o perioadă corespondent de front la Chișinău, ca trimis al ziarului bucureștean „Românul”, pentru a scrie despre conflictul din Transnistria
- Frații Jderi (1974) - țărancă
- Un bulgăre de humă (1974) - Veronica Micle
- Un comisar acuză (1974)
- Toamna bobocilor (1975) - profesoara Mariella
- Pălăria florentină (TV) (1976)
- Gorj, straveche tara noua (1976)
- Pintea (1976) - Iza
- Mânia (1977)
- Vooruzhyon i ochen opasen (1977) - Dolores Damfi
- Dincolo de pod (1976) - Sida, fiica Marei
- Drumuri în cumpănă (1979)
- Dumbrava minunată (1980)
- La răscrucea marilor furtuni (1980) - Maria Rosetti
- Ștefan Luchian (1981)
- Așteptând un tren (1982)
- Întoarcerea din iad (1983) - Veronica
- Promisiuni (1985)
- Cuibul de viespi (1987) - Margareta "Margot" Aldea, fiica Anetei Duduleanu
- Desene pe asfalt (1989)
- Campioana (1990)
- Undeva în Est (1991) - Stanca
- Predchuvstviye (1992)
- Ochii care nu se văd (1994) - Mara
- Vox Maris (1995)
- Șarpele (1996) (TV) - vocea Dorinei
- Faimosul Paparazzo (1999)
- Fii cu ochii pe fericire (1999)
- Binecuvântată fii, închisoare (2002) - Nicoleta Bruteanu
- Inocență furată (2006) - Angela
- Dragoste de mamă (2006) - Doina
- Logodnicii din America (2007) - Sanda
- Doctori de mame (2008) - Letitia Zaharescu
- The Princess and the Frog aka Prințesa și Broscoiul (2010) - Eudora (voce)
- O luna in Thailanda (2012) - Elena
- Pop-Up (2015) - Nina
Maria Ploae | |
Date personale | |
---|---|
Născută | (68 de ani)[1] Dealu Perjului, Oncești, Bacău, România |
Căsătorită cu | Nicolae Mărgineanu |
Cetățenie | România |
Ocupație | actriță |
Alte premii | |
Ordinul Național „Pentru Merit” în grad de cavaler[*] (2002) |
Vasile Marinca | |||
Date personale | |||
---|---|---|---|
Născut | 19 februarie 1951 Săliște, Maramureș | ||
Părinți | Ioan, Terezia | ||
Copii | Bogdan, Manuela | ||
Ocupație | Matematician | ||
Activitate | |||
Organizație | Universitatea Politehnica Timișoara | ||
|
Prințul Andrew, Duce de York (Andrew Albert Christian Edward; n. 19 februarie 1960), este al doilea fiu și al treilea copil al reginei Elisabeta a II-a și al Prințului Filip, Duce de Edinburgh. În momentul nașterii sale era al doilea în ordinea succesiunii la tronul britanic, în prezent aflându-se pe locul al șaselea.
Camelia Potec | |
Camelia Potec | |
Date personale | |
---|---|
Născută | (37 de ani) Brăila, România |
Naționalitate | România |
Cetățenie | România |
Ocupație | înotătoare[*] |
Înălțime | 1,78 m |
Greutate | 65 kg |
Sport | natație (stil liber) |
Titluri și realizări | |
Jocuri olimpice | Jocurile Olimpice de vară din 2012 Jocurile Olimpice de vară din 2008 Jocurile Olimpice de vară din 2004 Jocurile Olimpice de vară din 2000 Swimming at the 2004 Summer Olympics – Women's 200 metre freestyle[*] |
Decese
- Infantele João (octombrie 1429 – 14 august 1433).
- Infanta Philippa (27 noiembrie 1430 – 24 martie 1439).
- Afonso al V-lea al Portugaliei (15 ianuarie 1432 – 28 august 1481); și-a succedat tatăl ca ce de-al 12-lea rege al Portugaliei.
- Infanta Maria (7 decembrie 1432 – 8 decembrie 1432).
- Infantele Ferdinand (17 noiembrie 1433 – 18 septembrie 1470); Duce de Viseu și tatăl viitorului rege Manuel I al Portugaliei.
- Eleanor (18 septembrie 1434 – 3 septembrie 1467); căsătorită cu Frederic al III-lea, Împărat Roman.
- Infantele Eduard (n.d. 12 iulie 1435)
- Caterina (26 noiembrie 1436 – 17 iunie 1463).
- Joana (31 martie 1439 – 13 iunie 1475); căsătorită cu regele Henric al IV-lea al Castiliei.
Eleanor de Aragon | |
Regina Leonor în Genealogia dos Reis de Portugal (António de Holanda; 1530-1534) | |
Date personale | |
---|---|
Născută | 1 februarie 1402 Medina del Campo |
Decedată | (43 de ani) Toledo, Spania |
Înmormântată | Mănăstirea Batalha |
Părinți | Ferdinand I al Aragonului Eleanor of Alburquerque[*] |
Frați și surori | Sancho of Aragon[*] Maria of Aragon[*] Infante Peter, Count of Alburquerque[*] Alfonso al V-lea al Aragonului Ioan al II-lea al Aragonului Infante Henry, Duke of Villena[*] |
Căsătorită cu | Eduard al Portugaliei |
Copii | Afonso al V-lea al Portugaliei Infantele Ferdinand, Duce de Viseu Eleanor, Împărăteasă a Sfântului Imperiu Roman Infanta Ecaterina Ioana, regină a Castiliei |
Cetățenie | Portugalia |
Religie | romano-catolică |
Ocupație | monarh |
Apartenență nobiliară | |
Titluri | Infant of Aragón[*] Queen consort of Portugal[*] regină consoartă[*] |
Familie nobiliară | Casa de Trastamara |
Regină consort a Portugaliei | |
Domnie | 14 august 1433 – 9 septembrie 1438 |
Prințesa Louise | |
Prințesă a Franței | |
Date personale | |
---|---|
Născută | 28 iulie 1728 Palatul Versailles, Franța |
Decedată | (4 ani) Palatul Versailles, Franța |
Înmormântată | Biserica Saint Denis, Franța |
Cauza decesului | boală infecțioasă |
Părinți | Ludovic al XV-lea al Franței Maria Leszczyńska |
Frați și surori | Princess Thérèse of France[*] Sophie-Philippine a Franței Prințesa Victoria a Franței Prințesa Louise-Marie a Franței Prințesa Louise-Élisabeth a Franței Marie Adélaïde a Franței Henriette-Anne a Franței Philippe, Duke of Anjou[*] Ludovic, Delfin al Franței (1729–1765) Charles de Vintimille[*] Philippe de Narbonne-Lara[*] Louis, comte de Narbonne-Lara[*] |
Cetățenie | Franța |
Ocupație | aristocrat[*] |
Apartenență nobiliară | |
Titluri | duce Prințesă |
Familie nobiliară | Casa de Bourbon |
Prințesa Augusta | |
Electoare Consort de Hesse | |
Auguste von Hessen-Kassel | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Auguste Christine Friederike |
Născută | 1 mai 1780 Potsdam |
Decedată | (60 de ani) Kassel |
Înmormântată | Kassel |
Părinți | Frederic Wilhelm al II-lea al Prusiei Frederika Louisa de Hesse-Darmstadt |
Frați și surori | Julie von Brandenburg[*] Wilhelmine a Prusiei Frederica Charlotte a Prusiei Marianne von the Mark[*] Frederic Wilhelm al III-lea al Prusiei Prințul Wilhelm al Prusiei Prințul Louis Carol al Prusiei Friedrich Wilhelm, Count Brandenburg[*] Alexander Mark[*] Hendrik van Pruisen[*] Gustav Adolf Ingenheim[*] |
Căsătorită cu | Wilhelm al II-lea, Elector de Hesse |
Copii | Prințul Wilhelm Prințesa Karoline Prințesa Luise Frederic Wilhelm Maria, Ducesă de Saxa-Meiningen Prințul Ferdinand |
Cetățenie | Germania |
Ocupație | salonnière[*] |
Apartenență nobiliară | |
Titluri | Regină Prințesă |
Familie nobiliară | Casa de Hesse-Kassel |
Domnie | |
Domnie | 27 februarie 1821 – 19 februarie 1841 |
Simeon Groza | |
Date personale | |
---|---|
Născut | 1822[1] Rovina,[1] Imperiul Austriac, (astăzi România) |
Decedat | 19 februarie 1885[1] Rovina,[1] Austro-Ungaria |
Naționalitate | română |
Cetățenie | Imperiul Austriac, Austro-Ungaria |
Religie | ortodoxă |
Ocupație | preot |
Activitate | |
Ani de activitate | 1844–1885 |
Cunoscut pentru | viceprefect al Legiunii Zarandului în Revoluția de la 1848 |
Premii | Ordinul Leopold |
André (Paul Guillame) Gide (n. 22 noiembrie 1869, Paris – d. 19 februarie 1951, Paris) a fost un scriitor, umanist și eseist francez. A murit la casa sa din Paris, la vârsta de 81 de ani, ca urmare a unei congestii pulmonare. Printre lucrarile sale renumite se numara: Le Traité du Narcisse (Tratatul lui Narcis) (1891) , La Tentative amoureuse (Tentativa amoroasă) (1893) Les Nourritures terrestres (Fructele pământului) (1897) , Le Retour de l’enfant prodigue (Întoarcerea fiului risipitor) (1907) , Les Nouvelles Nourritures (Noile fructe ale pământului) (1935) . A primit Premiul Nobel pentru Literatură în 1947.
Eugen I. Angelescu | |||
Eugen I. Angelescu. | |||
Date personale | |||
---|---|---|---|
Născut | 1896[1] Râmnicu Vâlcea, România | ||
Decedat | 1968 (72 de ani)[1] București, RS România | ||
Cetățenie | România | ||
Ocupație | chimist | ||
Activitate | |||
| |||
Membru fondator al Academiei de Științe din România |
Stanley Earl Kramer (n. 29 septembrie 1913, Manhattan, New York – d. 19 februarie 2001, Woodland Hills, Los Angeles, California) a fost un regizor american și producător de filme. A fost nominalizat de numeroase ori (în 1953, 1959, 1962, 1968) pentru a obține Premiul Oscar pentru regie sau pentru cel mai bun film.
- Bulevardul „Fluieră Vântu” (1950)
- Citadela sfarîmată (1957) - rolul Irina
S-a născut la 6 februarie 1935 la București și a murit la 19 februarie 2012 în București. Numele lui adevărat este Dan Ion Marcu. Tatăl lui, Marcu Jean, era născut în Philadelphia, SUA, iar mama lui, Laurenția Fanchette, era de origine franceză. Numele de Iagnov, ca nume de scenă, este numele celui de al doilea soț al mamei sale, Zalman Iagnov, o personalitate a lumii medicale, primul prodecan al Universității de Medicină și Farmacie „Victor Babeș” din Timișoara. Sub conducerea Prof. Dr. Zalman Iagnov s-au pus bazele unui învățământ anatomic modern[1]. Doctorul și Profesorul Zalman Iagnov a corespondat cu Dr. George Palade (laureat al Premiului Nobel pentru fiziologie și medicină în anul 1974), Dr. Grigore T. Popa, (Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași îi poartă numele), Dr. C. I. Parhon, (președinte al Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Române 1948-1952 (funcție echivalentă cu cea de șef al statului)), poetul Ilarie Voronca, scriitorii Gala Galaction, Tudor Arghezi etc. (corespondența se găsește in Arhiva lui Dan Iagnov).„Scriu muzică în orele târzii ale nopții ascultându-mi sufletul în zgomotul bătăilor de inimă care parcă înregistrează numărul zilelor care fug. Cred în realizarea viselor mele. Nimeni nu ne poate opri să visăm. Tot așa cum amintirile nu ni le poate lua nimeni, niciodată până în ziua în care ne ducem să înnoptăm pentru totdeauna. Amintirile fiind dorurile noastre cele mai triste. M-a preocupat până la obsesie trecerea inexorabilă a timpului cât și dorința de a-l opri din zbor pentru a prelungi, mai ales acele momente unice, irepetabile ale vieții, și din păcate timpul nu are timp pentru răsfățuri și trece indiferent fără să privească înapoi.”—Dan Iagnov, CD - „Dan Iagnov cântece de alcov (nostalgii pariziene)”
Dan Iagnov | |
Dan Iagnov cântând la pian (colecția particulară de fotografii Dr. Brițchi Mirela) | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Dan Ion Marcu |
Născut | 6 februarie 1935 București, România |
Decedat | (77 de ani) București, România |
Înmormântat | Cimitirul Bellu |
Ocupație | - inginer constructor în specialitatea construcții civile și industriale, - compozitor de muzicǎ ușoarǎ pop și interpret pian și voce |
Activitate | |
Origine | Română |
- 2013: Robert Coleman Richardson, fizician american, laureat Nobel (n. 1937)
- 2016: Umberto Eco, scriitor, editor, filosof și semiotician italian (n. 1932)
- 2018: Dionisie Duma, poet român (n. 1940)[necesită citare]
- 2019: Karl Lagerfeld, creator de modă german (n. 1933)
- 2019: Boris Vieru (n. , Braniște, raionul Rîșcani, Moldova – d. , Chișinău, Moldova[1]) a fost un jurnalist și politician din Republica Moldova, care din 2009 până în 2014 a fost deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea Partidului Liberal. S-a născut la 2 iulie 1957, în satul Braniște din raionul Rîșcani. Între anii 1964-1972 a învățat la școala de 8 clase din satul Braniște; apoi între 1972-1974 a învățat la școala medie din orașul Rîșcani. În perioada 1974-1979 a studiat la Universitatea de Stat din Moldova, Facultatea de Filologie, specialitatea jurnalistică.Între 1979-1983 a fost redactor la Comitetul de Stat pentru Radio și Televiziune. Din 1983 până în 1988 a fost redactor și corespondent special la ziarul "Tinerimea Moldovei", iar în 1988-1990 — redactor la secția publicistică a săptămînalului "Literatura și Arta".În anii 1990-1991 a fost consilier de stat al primului-ministru. Din 1991 până în 1995 a fost redactor la Agenția de știri "Basapres", iar în 1995-2000 — director de program la AP FLUX, redactor-șef al săptămînalului "Flux - Ediția de Vineri"; concomitent, în 1996-1997 a fost corespondent al postului de radio "Radio Europa Liberă", iar în 1998 a fondat biroul de la Chișinău al postului de radio "Europa Liberă". În același an devine membru al Uniunii Scriitorilor din Moldova.În anii 2000-2001 și 2006-2009, Boris Vieru a fost redactor-șef al revistei "Natura". În 2001–2006 a fost redactor-șef și membru fondator al publicației "Gazeta Românească", iar în 2005–2006 — director al portalului informativ "Basarabia Online".Din 2009 până în 2014 a fost deputat în Parlamentul Republicii Moldova. În același an a devenit președinte și membru fondator al Asociației Jurnaliștilor de Mediu și Turism Ecologic din Moldova;Membru al Biroului permanent central al Partidului Liberal din Moldova.Boris Vieru a murit pe 20 februarie 2019 după mai mulți ani de luptă cu o boală grea.
Boris Vieru Date personale Născut 2 iulie 1957
Braniște, Rîșcani, RSS MoldoveneascăDecedat (61 de ani)
Chișinău, Republica MoldovaCetățenie Moldova Religie Creștin-ortodox Ocupație jurnalist
politicianDeputat în Parlamentul Republicii Moldova În funcție
2009 – 2014Premii Ordinul național „Steaua României”
Ordinul RepubliciiPartid politic Partidul Liberal Alte afilieri Alianța pentru Integrare Europeană (2009–2013) Alma mater Universitatea de Stat din Moldova Profesie Jurnalist
* Zodia Pesti (19 februarie – 20 martie)
Complex, întelegator, prietenos, nativul din zodia Pesti este un visator. Întâmpina greutati în a fi practic. Nativul din zodia Pesti este sensibil, impresionabil, comod, bonom si sociabil, modest si dispus sa se sacrifice pentru altii. Are mult umor. Fantezia bogata a nativului Pesti îl face sa fie visator. El îi întelege foarte bine pe ceilalti si astfel poate iesi din situatii critice.
Este foarte curajos si îsi îndeplineste obligatiile cu constiinciozitate si la timp. Pe plan profesional, este un colaborator exceptional, care îi lasa cu placere pe altii sa comande. Nativul din Pesti îsi intuieste slabiciunile. Uneori este prea secretos si are tendinta sa se retraga în lumea lui. Poate fi atras de droguri, de speculatii care pot duce la pagube.
RELIGIE ORTODOXĂ
Sf Ap Arhip, Filimon și soția sa Apfia
Sfinții Apostoli Arhip, Filimon și soția sa, Apfia (†68 d.Hr.)
foto preluat de pe ziarullumina.ro
articole preluate de pe: ro.orthodoxwiki.org; doxologia.ro
Sfinții Apostoli Arhip, Filimon și soția sa, Apfia
Apostolul Arhip
Sfântul, slăvitul și întru tot lăudatul Apostol Arhip se numără printre Cei Șaptezeci de Apostoli. El este menționat de Sfântul Apostol Pavel în Epistola sa către coloseni (Coloseni 4,17) și în Epistola către Apostolul Filimon (Filimon 1,2). Biserica Ortodoxă îl pomenește pe Sfântul Apostol Arhip în 19 februarie și 22 noiembrie.
Conform tradiției, sfântul Arhip era fiul sfinților Filimon și Apfia, și ucenic al sfântului apostol Pavel – care îl numește „fratele nostru de arme” (Ep. către Filimon). Arhip locuia la Colose, în casa tatălui său Filimon, care era sediul comunității creștine din Colose, în cadrul căreia Arhip și Filimon erau probabil clerici și chiar responsabili ai Bisericii din Colose în timpul anilor de absență a episcopului Epafras (care l-a însoțit pe apostolul Pavel la Roma).
În timpul unei sărbători păgâne, credincioșii Bisericii s-au adunat pentru rugăciune în casa lui Filimon. Când au aflat păgânii, ei au pătruns în casă și i-au luat pe cei trei sfinți și i-au dus în fața guvernatorului Androcles. Cum sfinții au refuzat să aducă sacrificiu zeiței Artemis, după ce i-au bătut, i-au îngropat până la mijloc și au aruncat cu pietre în ei. Sfântul Arhip de abia a supraviețuit acestui atac. Văzând aceasta, păgânii l-au scos din pământ și l-au lăsat copiilor ca distracție. Aceștia l-au înțepat peste tot cu cuțite și astfel el și-a dat sufletul în mâinile Domnului.
Imnografie
Troparul Sf. Ap. Arhip, Glasul 3
Apostole Sfinte Arhip, roagă pe Milostivul Dumnezeu, ca să dăruiască iertare de greşeli sufletelor noastre.
Condac (glasul al 3-lea):
Ca pe o stea mare câștigându-te Biserica pe tine, Arhipe, și luminându-se cu razele minunilor tale, strigă către tine: Scapă pe cei ce cu credință cinstesc pomenirea ta.
Rugaciuni catre Sfantul Apostol Arhip
cititi mai mult despre Sf. Ap. Arhip si pe: doxologia.ro; en.wikipedia.org
Apostolul Filimon
Sfântul, slăvitul și mult lăudatul Apostol Filimon, episcop de Gaza în Palestina, se numără printre Cei Șaptezeci de Apostoli. Biserica a inclus în canonul Sfintei Scripturi o epistolă către el a Sfântului Apostol Pavel. În plus, și soția sa, Apfia, se numără printre Cei Șaptezeci. Biserica Ortodoxă îi pomenește în 22 noiembrie și în 19 februarie.
Sfântul Filimon provenea dintr-o familie bogată și nobilă din Colose, în Frigia. Filimon, soția sa, Apfia, și fiul lor Arhip s-au botezat și au devenit creștini în urma propovăduirii sfântului apostol Pavel în Colose. Înflăcărați de dragostea lui Hristos, familia lui Filimon au pus la dispoziția comunității creștine din Colose casa lor, ca loc de adunare a creștinilor, de propovăduire a cuvântului Evangheliei și slujire a sfintei liturghii și a celorlalte taine creștine.
Socotiți vrednici de către apostolul Pavel, Filimon și Arhip ar fi fost hirotoniți clerici de apostolul neamurilor, fiind responsabili de comunitatea creștină din Colose împreună cu episcopul Epafras (care a lipsit mulți ani din Colose, însoțindu-l pe apostolul Pavel la Roma). Sfântul apostol Filimon a fost hirotonit episcop de Gaza în Palestina de către sfântul apostol Pavel.
În timpul sărbătorii păgâne a zeiței Artemis, credincioșii Bisericii din Colose s-au adunat în casa lui Filimon pentru rugăciune. Când au aflat păgânii, ei au pătruns în casă și i-au luat pe cei trei sfinți și i-au dus în fața guvernatorului Andronecle. Iar după ce sfinții au refuzat să aducă jertfă idolilor, păgânii i-au bătut, i-au îngropat până la mijloc și i-au omorât cu pietre. Sfinții Filimon și Apfia și-au dat sufletele Domnului.
Onisim, fost sclav al casei lui Filimon în tinerețe, și devenit și el unul din Cei Șaptezeci de Apostoli (prăznuit la 15 februarie), a scăpat atunci de moarte și va continua să-i slujească pe apostoli și pe Hristos până la moarte.
Imnografie
Tropar, glasul al 3-lea:
Sfinților Apostoli Arhip, Filimon și Apfia, rugați pe milostivul Dumnezeu ca să dea iertare de greșeli sufletelor noastre.
Condac, glasul al 4-lea :
Vițe v-ați arătat viei lui Hristos, înțelepților Arhip, Filimon și Apfia, dătătoare de struguri întru fapte bune, care izvorăsc nouă vinul mântuirii, pe care primindu-l, ne umplem de veselie și prăznuim cinstită pomenirea voastră, întru care rugați-vă ca să se dăruiască nouă mare milă și iertare greșelilor.
Iconografie
Dionisie din Furna, în Erminia sa (ed. Sophia, București, 2000, p. 150), arată că Sf. Apostol Filimon trebuie zugrăvit în chipul unui bătrân, “cu barba împrejur afumată”, ținând în mână un sul înfășurat, însemnul propovăduirii sale apostolice.
Apostolița Apfia
Sfânta, slăvita și mult lăudata Apostoliță Apfia se numără printre Cei Șaptezeci de Apostoli. Era soția Sfântului Apostol Filimon și, împreună cu Sfinții Filimon și Arhip, ea a propovăduit în orașul Colose, chiar în casa ei, care devenise un centru creștin. Este amintită de Sfântul Apostol Pavel în Epistola către Filimon (Filimon 1, 2). În timpul unei sărbători păgâne, credincioșii Bisericii s-au adunat la ea acasă pentru rugăciune. Când au aflat păgânii, au pătruns în casă și i-au luat pe cei trei sfinți. După ce i-au bătut, i-au îngropat până la mijloc și i-au omorât cu pietre. Sfinții Filimon și Apfia și-au dat sufletele Domnului. Biserica îi pomenește la 19 februarie și 22 noiembrie.
Viața Sfin’ilor Apostoli Arhip, Filimon și soția sa, Apfia
articol preluat de pe doxologia.ro
Pe Sfântul Apostol Arhip, bătându-l, l-au lăsat viu, spre batjocorirea copiilor. Adunându-se copiii, cu cuțitele au străpuns pe sfântul.
Sfântul Apostol Arhip, unul din cei 70 de apostoli, a fost episcop după Sfântul Epafras din Colose, în cetatea Frigiei, după mărturia Sfântului Ambrosie. Pentru aceasta Sfântul Apostol Pavel îl numește ostașul său, în scrisoarea sa către Filimon. Sfântul Filimon era cetățean vestit în Colose, iar despre Sfânta Apfia, zice Sfântul Ioan GurădeAur, că era soția lui Filimon. Acest sfânt Filimon, crezând în Hristos, a făcut casa sa biserică, pentru că la dânsul se adunau toți credincioșii din Colose și se săvârșeau în casa lui dumnezeieștile slujbe, ca în biserică. După aceasta, Sfântul Filimon a fost episcop, în apostolie; pentru că în vremile Sfinților Apostoli, unii erau episcopi cu scaun, iar alții fără scaun și mergători prin diferite cetăți și țări, și unii ca aceștia se numesc episcopi apostolești, deoarece se trimiteau la apostolie să propovăduiască.
Sfântul Filimon, fiind pus într-o episcopie ca aceasta, s-a numărat în ceata sfinților 70 de apostoli, că umbla prin cetățile Frigiei și prin altele, propovăduind cuvântul lui Dumnezeu. Apoi, se scrie despre dânsul că a fost episcop și în Gaza. Sfânta Apfia rânduia Biserica cea din Colose, slujind lui Dumnezeu ziua și noaptea în posturi și în rugăciuni și odihnea pe sfinții cei ce se osteneau întru bună vestirea lui Hristos. Apoi hrănea pe săraci, scăpătați și străini, încât casa ei era nu numai biserică, ci și primitoare de străini, bolniță și adăpostire tuturor celor care nu aveau unde să-și plece capetele.
Într-o vreme, fiind în Colose, urâtul de Dumnezeu praznic al necuratei Artemida, Sfântul Apostol Arhip, cu cei ce erau acolo și cu Sfântul Filimon, adunând pe toți credincioșii în casă ce se rânduia de Sfânta Apfia, înălțau lui Dumnezeu rugăciunile lor cele obișnuite, săvârșind sfânta slujbă. Iar închinătorii de idoli, care urau pe credincioși, știind că toți creștinii sunt adunați în casa lui Filimon, au năvălit asupra lor fără de veste și au izgonit turma lui Hristos, pe unii bătându-i și pe alții ucigându-i, iar pe Sfinții Apostoli Arhip și Filimon și pe Sfânta Apfia, prinzindu-i, i-au dus la mai-marele cetății Efesului, Artoclis, și, după porunca aceluia, pe toți i-au torturat.
Mai întâi au fost întinși pe pământ și târâți, bătându-i cu toiege fără de milă; apoi, îngropându-i pe fiecare deosebit în pământ până la coapse, îi ucideau cu pietre. Drept aceea, pe Sfântul Filimon și pe Sfânta Apfia, ucigându-i cu pietre, i-au împroșcat, iar pe Sfântul Arhip, bătându-l, l-au lăsat viu, spre batjocorirea copiilor. Adunându-se copiii, cu cuțitele au străpuns pe sfântul. Astfel apostoleasca treime a sfinților mucenici s-a dus la ceruri înaintea scaunului Preasfintei, de viață făcătoarei și nedespărțitei Treimi.
MUZICĂ, PE O ARIPĂ DE CÂNT
MARIA BUTACIU
Maria Butaciu | |
Date personale | |
---|---|
Născută | Salva, Bistrița-Năsăud, România |
Decedată | (78 de ani)[1] București, România |
Cetățenie | România |
Ocupație | cântăreață |
Activitate | |
Instrument(e) | voce[*] |
Ani de activitate | 1961 - 2018 |
Case de discuri | Electrecord, Eurostar |
Modifică date / text |
Maria Butaciu (n. , Salva, Bistrița-Năsăud, România – d. ,[1] București, România) a fost o interpretă de muzică populară românească din Ardeal, în special din zona Bistrița-Năsăud.
STUDIILE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Fiică a unui diac de biserică, cu opt urmași,[2] a urmat Liceul de muzică la Cluj, secția canto clasic, unde începe cariera sa muzicală cu Orchestra Populară a Filarmonicii din Cluj.
CARIERA ARTISTICĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
A cântat încă din timpul liceului cu orchestra populară a Filarmonicii de Stat din Cluj dirijată de Ilie Tetrade. Aici i-a avut colegi pe Maria Peter (consăteană a artistei), Maria Marcu, Dumitru Sopon, Simion Pop.
A fost admisă la Ansamblul Ciocârlia din București în urma unui concurs desfășurat la 1 aprilie 1961. A activat aici până la desființarea ansamblului în anul 1970. A fost ulterior solistă a Ansamblului Rapsodia Română.
În 1963 este laureată a celui de-al VIII-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților de la Helsinki.[3]
De-a lungul carierei sale a colaborat cu dirijori precum Constantin Arvinte, Ion Mărgean, Paraschiv Oprea, Victor Predescu, Ilie Tetrade, George Vancu, Alexandru Viman, atât în concerte, cât și în înregistrări realizate la Radioteleviziunea Română și la casa de discuri Electrecord.
A făcut parte din grupul vocal „Miorița” coordonat de muzicianul George Vancu, care a lansat și popularizat cunoscuta piesă de origine maramureșană Coborâi din deal în vale.[4]
În anul 2001 a fost numită „Cetățean de onoare al municipiului București”.[5]
Câteva titluri notabile de cântece din repertoriul său sunt „De-ar fi dorul ca dorul”, „Măi bădiță din Ardeal”, „Sus în cel vârf de Gutâi”, „Auzit-am, bade, eu”, „Măi bădiță, buze moi”, „Trandafir cu creanga-n apă”, „Firule, măi fir de iarbă”, „Povestea puiului de cerb”.
DISCOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
- 1963 Numai Badea Mi-i Drag Mie
- 1964 Omul câte doruri are
- 1966 Multe doruri sunt pe lume
- 1967 Mama când m-o legănat
- 1968 Sus în cel vârf de gutâi
- 1972 Auzit-am bade eu
- 1974 Maria Butaciu
- 1975 Tot asa gândea omul
- 1978 Cântecul transilvăneninlor în Războiul de Independență
- 1981 Cine iubește și spune
- 1986 Cât îi Bistrița de mare
- 1991 Pe unde trece dorul
- 2006 De când cânt, aș tot cânta
- 2014 Viață, viață drum cotit
Maria Butaciu - Un leac pentru suflet - Album Integral
In memoriam Maria Butaciu (@TVR1)
Luigi Boccherini | |
Date personale | |
---|---|
Născut | [1][2][3][4] Lucca, Republic of Lucca(d)[5][6] |
Decedat | (62 de ani)[1][2][3][4] Madrid, Madrid(d), Spania[7][5][6] |
Cauza decesului | cauze naturale (tuberculoză) |
Frați și surori | Giovanni Gastone Boccherini[*] |
Cetățenie | Republic of Lucca[*] Italia |
Ocupație | violoncelist[*] compozitor |
Limbi vorbite | limba italiană[8][9] limba spaniolă |
Gen muzical | muzică clasică |
Instrument(e) | violoncel |
Discografie | |
Înregistrări notabile | String Quintet in E major[*] Symphony Op. 12 No. 4 (Boccherini)[*] |
Semnătură | |
Modifică date / text |
Luigi Rodolfo Boccherini (n. , Lucca, Republic of Lucca(d) – d. , Madrid, Madrid(d), Spania) a fost un compozitor și violoncelist din Italia, a cărui muzică era caracterizată de un stil galant, stil care s-a dezvoltat, intr-un fel, separat de marile centrele muzicale europene.
Boccherini este foarte cunoscut datorită unui menuet din Cvintetul de corzi în E, Op.13, Nr.5 și Concertul de violoncel în Si bemol major. Această ultimă lucrare a fost cunoscută în diferite versiuni făcute de violoncelistul german Friedrich Grützmacher, dar recent a fost transformată în versiunea originală.
Biografie[modificare | modificare sursă]
Boccherini s-a născut în orașul Lucca din Italia, într-o familie de muzicieni. La o vârstă tânără, tatăl său, care era de asemenea violonist și contrabasist, l-a trimis pe Luigi la Roma pentru a studia. În 1757 el a mers la Viena cu fiul său, unde amândoi au fost angajați de către curtea regală ca muzicieni la teatru. În 1761 Boccherini a mers în Madrid, unde a fost angajat de Don Luis, fratele cel mic al regelui Charles al-III-lea. Acolo el a înflorit sub patronajul imperial până ce într-o zi când regele Charles și-a exprimat dezaprobarea la un pasaj într-un trio nou și i-a ordonat lui Boccherini să-l schimbe. Compozitorul nu s-a supărat pentru remarca făcută, dar nu a schimbat nimic ceea ce a dus la concedierea lui.
Printre patronii săi, au fost consulul francez Lucien Bonaparte, de asemenea, regele Friedrich Wilhelm II al Prusiei, care era un amator violonist, flautist și un susținător avid al artei. Boccherini a traversat o perioadă grea la moartea patronului său spaniol, a celor două neveste și a fiicelor acestuia, el murind în sărăcie în anul 1805, rămânând în urma lui doi băieți. Linia lui genealogică continuă și astăzi.
Mare parte din muzica lui de cameră urmează modelul stabilit de Joseph Haydn, dar Boccherini a îmbunătățit modelul lui Hadyn de cvintet de corzi aducând violoncelul în primul plan, pe când Haydn întotdeauna i-a conferit un rol de acompaniament. Mai degrabă, stilul Boccherini are ca sursa lucrările unui alt faimos violoncelist italian Giovanni Battista Cirri, născut înaintea lui Boccherini și Haydn.
Un virtuoz violoncelist de primă clasă (posibil cel mai împlinit violoncelist din istorie[judecată de valoare]), Boccherini a interpretat adesea repertoriul viorii la violoncel, la înălțime, un talent pe care el l-a dezvoltat pe când înlocuia violoniștii bolnavi în timpul turneelor. Acest control suprem al instrumentului i-a adus multe laude din partea contemporanilor săi (remarcabilii Baillot, Rode și Romberg) și este evident în partea de compoziție pentru violoncel (în mod special în cvintetul pentru două violoncele, considerat adesea ca fiind un concert de violoncel cu acompaniament de cvartet de corzi).
El a scris foarte multă muzică de cameră, incluzând peste 100 de cvintete pentru două viori, violă și două violoncele (un tip pentru care el deține pionieratul, în contrast cu instrumentația obișnuită pentru două viori, două viole și un violoncel), o duzină de cvintete de chitare (nu toate au supraviețuit), aproape 100 de cvartete de corzi și un număr de triouri de corzi și sonate (incluzând cel puțin 19 pentru violoncel), muzica lui orchestrală include 30 de simfonii și 12 concerte de violoncel.
Operele lui Boccherini au fost catalogate de Yves Gérard muzicolog francez (născut în 1932) în catalogul Gerard publicat în Londra de aici numărul G pentru rezultatele sale.
Stlilul Boccherini este caracterizat de farmecul tipic rococoului, strălucire, optimism și inventarea unei expuneri mult mai melodice și ritmice, cuplată cu frecvente influențe de chitară tradițională din țara sa de adopție, Spania. Neglijat după moartea sa, poreclit soția lui Haydn, datată din secolul 19, munca sa adună mai multă recunoștință târzie, în tipăritură, înregistrări și concerte. Faimoasa lui “Musica notturna delle strade di Madrid” (cvintet de coarde în C major Op. 30) a fost recent popularizată prin filmul lui Peter Weir, "Master and Commander: The Far Side of the World".
Best of Boccherini
Irina Loghin | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Irina Loghin |
Născută | (84 de ani)[1] Gura Vitioarei, România[2] |
Căsătorită cu | Ion Cernea |
Număr de copii | 2 |
Cetățenie | România |
Ocupație | politiciană cântăreață |
Limbi vorbite | limba română |
Activitate | |
Gen muzical | muzică populară românească |
Instrument(e) | voce[*] |
Ani de activitate | 1962 - prezent |
Case de discuri | Electrecord (1965-1995) Eurostar (1996-prezent) |
Interpretare cu | Benone Sinulescu, Ion Dolănescu, Gheorghe Zamfir, Ștefan Bănică, Romica Puceanu, Ileana Sărăroiu, Maria Ciobanu Daniela Condurache, Florin Piersic, Andra, Angela Similea, Elisabeta Turcu, Paul Ciprian Surugiu, George Vancu, Paraschiv Oprea, |
Premii | Ordinul Național „Serviciul Credincios” Ordinul de Onoare Ordinul Meritul Cultural în grad de mare ofițer[*][3] |
Cariera politică | |
Senatoare a României | |
În funcție – | |
Circumscripția | Giurgiu |
Legislatură | legislatura 2004–2008[*] |
Deputată a României | |
În funcție – | |
Legislatură | legislatura 2000–2004[*] |
Partid politic | PRM |
Prezență online | |
Site web | |
Modifică date / text |
Irina Loghin (n. , Gura Vitioarei, Prahova, România) este o interpretă de muzică populară românească, supranumită „regina muzicii populare”[4][5][6]. A fost, pe rând, solistă a ansamblurilor „Ciocârlia”, „Barbu Lăutaru” și „Ciprian Porumbescu”. A cântat o lungă perioadă de timp și în străinătate.
În octombrie 1998 s-a înscris în Partidul România Mare (PRM).[7] În legislatura 2000-2004 a fost deputat ales pe listele PRM iar în legislatura 2004-2008 a fost senator român, ales în județul Giurgiu, pe listele partidului PRM[8], calitate în care a încercat să ajute artiștii români și bătrânii, dar nu a mai dorit să candideze pentru un al doilea mandat de senator din cauza eșecurilor în acest plan.[necesită citare] În legislatura 2004-2008, Irina Loghin a inițiat 74 de propuneri legislative, din care 2 au fost promulgate legi. În legislatura 2000-2004, Irina Loghin a fost membru în grupurile parlamentare de prietenie cu Republica Federativă a Braziliei și Regatul Suediei iar în legislatura 2004-2008, a fost membru în grupurile parlamentare de prietenie cu Republica Estonia, Muntenegru și Republica Letonia.
Irina Loghin este căsătorită cu fostul campion la lupte greco-romane Ion Cernea și este mamă a doi copii, Ciprian și Irinuca.
Discografie[modificare | modificare sursă]
Discuri vinil editate de Electrecord (1965 - 1995)[modificare | modificare sursă]
- 1965 - „Măi bădiță de pe grui”
- 1966 - „Foicică din ponoare”
- 1967 - „Merișorii”
- 1967 - „Bădiță, de dorul tău”
- 1968 - „M-au cerut, la maica, doi"
- 1970 - „Pe drumul căruțelor”, cu Benone Sinulescu
- 1972 - „Întoarce-te bade-n sat”
- 1973 - „Cine n-are dor pe lume”
- 1974 - „Rămâi, mândruțo, cu bine”, cu Benone Sinulescu
- 1974 - „Cei trei brazi de la Sinaia”
- 1974 - „Cerui sfatul florilor”
- 1975 - „Spune, măiculiță, spune”
- 1977 - „Miorița”
- 1978 - „Pe munții de piatră”, cu Benone Sinulescu
- 1982 - „Mugurel de primăvară”
- 1990 - „Să cânt, cu drag, omului”
- 1992 - „Deschide, gropare, mormântul”
- 1994 - „Știi, omule, ce e viața?”
Filmografie[modificare | modificare sursă]
- 1978 - Rătăcire
- 1982 - Amurgul fântânilor (Nu a rulat din cauza unei interdicții)
Premii și distincții[modificare | modificare sursă]
Prin Decretul nr. 1122 din 19 decembrie 1967 al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, artistei Irina Loghin i s-a acordat Ordinul Meritul Cultural clasa a IV-a „pentru merite deosebite și îndelungată activitate artistică”.[9]
Președintele României Ion Iliescu i-a conferit artistei Irina Loghin la 29 noiembrie 2002 Crucea națională Serviciul Credincios clasa a III-a, „pentru crearea și transmiterea cu talent și dăruire a unor opere literare semnificative pentru civilizația românească și universală”.[10] El i-a conferit la 7 februarie 2004 și Ordinul Meritul Cultural în grad de Mare Ofițer, Categoria D - „Arta Spectacolului", „în semn de apreciere a întregii activități și pentru dăruirea și talentul interpretativ pus în slujba artei scenice și a spectacolului”.[11]
În mai 2014, Irina Loghin a fost decorată cu Ordinul de Onoare de către președintele Republicii Moldova, Nicolae Timofti.[12]
IRINA LOGHIN - Cantece de neuitat!
Marcela Rusu | |
Date personale | |
---|---|
Născută | [1] Galați, România |
Decedată | (75 de ani)[1] București, România |
Cetățenie | România |
Ocupație | actriță |
Limbi vorbite | limba română |
Modifică date / text |
Marcela Rusu (n. , Galați, România – d. , București, România)[2] a fost o actriță română de film, radio, scenă și voce, precum și cântăreață ocazională.
Biografie artistică[modificare | modificare sursă]
A debutat la Teatrul Muzical Gioconda, împreună cu Nicușor Constantinescu, care o încurajează să meargă la Conservator, plătindu-i taxele de studenție.
În timpul anilor de studenție, face figurație la Teatrul Național, unde este apoi angajată. La 20 de ani a debutat la Teatrul Radiofonic, unde a colaborat mulți ani. În 1949 a absolvit Institutul de Artă Teatrală. A primit titlul de artist emerit în 1962.[3]
Viață personală[modificare | modificare sursă]
A fost căsătorită cu omul de teatru Moni Ghelerter, cu politicianul Alexandru Bârlădeanu și cu dramaturgul Aurel Baranga, căruia i-a rămas văduvă. Nu a avut copii.
Filmografie[modificare | modificare sursă]
- Bulevardul „Fluieră Vântu” (1950)
- Citadela sfarîmată (1957) - rolul Irina
- Aventurile lui Tom Sawyer (1968) - văduva Douglas
- Moartea lui Joe Indianul (1968) - văduva Douglas
Marcela Rusu-La un pas de fericire
GOROVEI Artur, se naste la 19 febr. 1864, Falticeni - moare in 19 mart. 1951, Bucuresti.
Folclorist si etnograf.
Fiul lui Petru Gorovei, avocat, primar si prefect de Falticeni, si al Mariei (n. Bors). Pe linie materna provine dintr-o veche familie ardeleneasca, atestata documentar la 1275, ba chiar mai devreme (anul 1000).
Si dupa tata pare sa fi fost ardelean, caci folcloristul se interesa mereu de armenii din Gherla, „unde numele «Gorov6» este - si mai ales era — curent".
Pe linie materna se inrudeste cu Nicolae Gane (despre care va lasa pretioase amintiri), mama scriitorului moldovean fiind sora cu bunica folcloristului.
Scoala primara la Radauti (1872) si Falticeni (din 1873), unde face si studiile gimnaziale; studii liceale la lasi; studii universitare de drept la Bucuresti (1886-l887) si Iasi (1877-l889; licenta in 1890).
Prof. secundai la Birlad (1889-l890); ajutor de judecator si judecator la Pascani (1890-l891); avocat la Falticeni (1891); judecator la Bros-teni (din 1891), unde il intilneste pe invatatorul Mihai Lupescu, fost coleg de scoala, si impreuna vor pune la cale aparitia Sezatoarei, intiia revista romaneasca de folclor, o tentativa similara facind Artur Gorovei si mai inainte, impreuna cu Elena Sevastos; procuror la Rimnicu Sarat; prefect de Suceava (1905); inspector agricol (1909-l911). Artur Gorovei editeaza. in gimnaziu fiind, o revista literara. Ecoul Carpatilor, si una umoristica, Tin[arul, in care publica versuri si proza. Versuri in Foaia Societatii Desteptarea Comertului si Industriei Romane (1882) si in Cimpoiul (1884), revista a lui Frederic Dame.
Adevaratul debut al lui Artur Gorovei e considerat a se fi produs in 1884, cind publica mai multe art., poezii, ghicitori si traduce in Revista populara, pe care o edita, la Paris si Falticeni. impreuna cu varul sau. Eugen Teodorini.
Colaboreaza la Anuarul Arhivei de Folclor, Adevarul, Adevarul literar si artistic, Analele Academiei Romane, Arhiva romaneasca, Arhivele Olteniei. Buletinul „Mi-hai Eminescu", Calendarul revistei „Ion Creanga", Cetatea Moldovei, Convorbiri literare. Cuget clar, Drepturile omului, Ecoul saptaminei, Etudes balkaniques, Fat-Frumos, Gazeta sateanului, Izvorasul, insemnari literare, Junimea literara, Lumea, Lupta literara, Noua revista romana. Opinia, Pagini literare, Pastorul Tutovei, Revista Fundatiilor Regale, Revista literara, Romanul, Scrisul nostru din Birlad, Sezatoarea, Viata Romaneasca etc. Membru al cercului literar din lasi condus de poetul-arheolog Neculai Beldiceanu (aici l-a cunoscut pe I. Creanga, acesta citind, la una dintre intruniri, un fragment inedit din Amintiri), cerc desprins din gruparea de la Contemporanul, a carei orientare estetica, potrivnica inovatiilor literare, n-0 mai impartasea. Membru de onoare al Acad. (1940). Cercetari istorice asupra orasului (1938). Doctor honoris causa al Univ. din Cernauti (1933). A condus, impreuna cu Mihail Sadoveanu, publicatia sateasca Ravasul poporului (1907). Premiul Acad. (1938).
Descendent al unei familii cu vechi traditii carturaresti (un strabun al sau, Vasile Uricarul, a presarat Moldova, pe vremea lui Vasile Lupii, cu „uricele scrise de mina lui", in vreme ce bunicul folcloristului, serdarul Ioan, a tradus din frantuzeste o carte intreaga, incereindu-se si in domeniul teatrului), Artur Gorovei a avut pasiunea scrisului, dupa cum insusi marturiseste la maturitate:
„Sint un om care nu pot sa stau degeaba si mi se pare ca viata nu are pentru mine nici un rost daca nu stau cu condeiul in mina". |
Potrivit acestei profesiuni de credinta, Artur Gorovei a abordat intreaga gama a genurilor literare, mani festindu-se, mai intii. ca poet, prozator si istoric literar, probabil si ca urmare a apartenentei sale la cercul literar al lui N. Beldiceanu. evocata, mai tirziu, intr-un excelent volum de memorialistica. Alte vremuri (1930). Bine pri mit in lumea literara, volumul evoca, intr-un stil spontan si dezinvolt, proeminente personalitati culturale ale Iasilor de la slirsitul secolului al XlX-lea: Ion Creanga", N. Beldiceanu, E. Gruber. Nicu Gane, V. Artur Gorovei Mortun (cu care de asemenea se inrudea). Teodor Serbanescu, George Diamandy Jiquidi, Stefan Soldanescu. Tocmai aici trebuie cautat rostul, marele merit al amintirilor literare ale lui Artur Gorovei: in reconstituirea exacta (chiar daca fiica lui V. Artur Gorovei Mortun i-a reprosat scriitorului ca nu l-a cunoscut suficient de bine pe socialistul iesean) a unei epoci de tranzitie din istoria literara romaneasca, pe nedrept neglijata de istoricii literari, care acordau prioritate marilor scriitori clasici sau curentelor literare de la inceput de secol. Valoare de document social are cea de a doua carte biografica a lui Artur Gorovei , Cruzimi (1920), care se inscrie, din punctul de vedere al cronologiei faptelor relatate, in continuitatea amintirilor literare. Redind „intimplari care sint sau macar dau impresia de perfecta autenticitate" (P. Ur-sache), volumul, recenzat elogios de M. Sadoveanu impresioneaza prin dramatismul fap-telor infatisate (rascoala din 1907). Desi atentia scriitorului se indreapta si asupra frumusetilor naturii, ca si asupra locurilor si monumentelor istorice din Tara de Sus (al carei trecut de marire il regreta), cartea demasca nedreptatea, arbitrarul, jaful, indolenta. Pe linga scrierile cu caracter biografic si memorialistic, Artur Gorovei s-a incercat si in domeniul beletristicii propriu-zise. fara insa ca vreuna din operele sale in proza sa fi fost retinuta de istoriile literare. in ciuda unui oarecare succes de care s-au bucurai la aparitie. Volumul de schite si nuvele Dupa dragoste (1901) se caracterizeaza, in buna masura, prin aceeasi tematica sociala, Artur Goroveiinfatisind adevaratele drame pe care le traiesc dezmostenitii sortii din cauza coruptiei si abuzurilor de tot felul, ale autoritatilor.
Un lautar sarac se straduieste zadarnic sa adune banii necesari repararii acoperisului, caci ajutorul de primar nu-i da autorizatie pina nu incaseaza „partea leului", astfel ca, disperat, petitionarul pune foc propriei case. O vaduva sarmana isi pierde feciorul mai mare-singurul ei sprijin -in timp ce participa. ca haitas, la o vinatoare. la care ..vine si prefectul, cu boierimea din tirg". Un pantofar evreu. cu casa grea si numeroase obligatii financiare, e silit de comisarul de politie sa cumpere un bilet la balul Societatii „Furnica" din Bucuresti, cu toate ca abia adunase banii pentru impozitul scadent etc. Remediul unor astfel de stari de lucruri este sugerai de Artur Gorovei in povestirea cu tenta samanatorista. Domnul Neculai: dezgustat de viata mondena dusa in Capitala, eroul isi gaseste linistea si fericirea in sinul familiei pe care si-o intemeiaza in sat. Nici romanul Zbuciumul unui .suflet nou (1938), de asemenea cu infiltratii samanatoriste, n-a fost retinut de istoria literara, cu toate ca aici Artur Goroveieste mai aproape de uneltele scriitorului, iar constructia epica ceva mai solida. Actiunea se petrece indata dupa incheierea primului razboi mondial; de-abia intoarsa de la studii din strainatate, eroina. Margareta Nicoara, coboritoare din neam de voievozi, intra in conflict cu parintii ei si respinge aranjamentul acestora de a o casatori cu avocatul Bagiura, om frumos, bogat, nobil si cinstit, apartinind vechii generatii.
E magulita, in schimb, cind afla ca lordaches-cu. un invatator-deputat. reprezentant al lumii noi. o iubeste, marilindu-se cu el, impotriva vointei parintilor ei. in viziunea iui Artur Gorovei, destinul tragic al acestei femei este in masura sa dovedeasca incompatibilitatea dintre cele doua clase sociale atit de diferite:
„O tovarasie de viata intre Margareta Nicoara si Badea Costica a lui lordache este o aberatie". |
Invocata nu o data ca pricina a ncimplinirilor sale scriitoricesti, activitatea folcloristica i-a adus lui Artur Gorovei o neasteptata, rapida si binemeritata consacrare. inceputul il face in . cind intemeiaza. impreuna cu invatatorul Minai Lupescu cea dintii revista romaneasca de folclor. Sezatoarea, cu o mare, neobisnuita longevitate in materie (a aparut, cu unele intermitente, timp de treizeci si sapte de ani. gratie unor colaboratori si sprijinitori generosi: Spiru Haret, Barbu Deiavrancea, Gh. T. Kirileanu s.a.), o publicatie care avea sa-l faca celebru acasa si in strainatate. Polarizind, intretinind si fructificind interesul pentru folclor al invatatorilor si al altor intelectuali satesti, carora le-a fost „organ de publicitate si. prin aceasta, de for conducator" (O. Barlea), Sezatoarea s-a impus prin publicarea unui u-rias material folcloric, autentic in cea mai mare parte, chiar daca nu a fost insotit intotdeauna de principalele detalii tehnice ale culegerii. Contributiile teoretice sint. in schimb, putine si fara insemnatate, revista retinind insa atentia printr-o Bibliografie folcloristica, initiata de Artur Gorovei De altfel. Artur Gorovei. care n-a fost, cu putine exceptii, un culegator de folclor in adevaratul sens al cuvintului, era urmarit de nobila idee de a inzestra folcloristica romaneasca cu atit de necesarele ei instrumente de lucru, realizind trei importante lucrari cu caracter de corpus.
Primatul cronologic il detine volumul Cimiliturile romanilor (1898), care incorporeaza. in ordinea alfabetica a obiectului de ghicit, un numar de 1 960 de tipuri de ghicitori, ca si 756 de variante ale acestora, culese de prin publicatii, dar si din colectii ale colaboratorilor sai de la Sezatoarea.
Descintecele romanilor (1931), care cuprinde 203 tipuri de incantatii populare, la care se adauga 2 200 de variante culese de prin volume si publicatii periodice, dar si din vechi manuscrise romanesti (din secolele al XVIII-lea si al XlX-lea). Caracter de corpus prezinta si lucrarea Credinti si superstitii ale poporului roman (1915), realizata tot pe baza materialului edit (din culegerile lui S. FI. Marian indeosebi) si inedit, trimis de vajnicii colaboratori de la Sezatoarea. Bune servicii a mai adus Artur Gorovei si prin monografia etnografica Ouale de Pasti (1937), documentat studiu comparativ, unic se pare in literatura de specialitate, asupra obiceiului incondeierii oualor, si, respectiv, prin brosura invatatori folcloristi (1940). Celelalte lucrari ale lui Artur Gorovei nu se mai retin, nici cele de popularizare: Datinile noastre la nastere (1909) si Datinile noastre la nunta (1910), de fapt niste rezumate ale marilor monografii etnografice ale lui S. FI. Marian. Nu se retin nici lucrarile sale teoretice. Notiuni de folclor (1933), care denota precaritatea pregatirii stiintifice a lui Artur Gorovei, si nici asa-zi-sele lui studii de folclor comparat: Legenda arborilor imbratisati (1913) si Serpele de casa (1941), mai degraba niste insailari de texte romanesti si straine fara mari virtuti teoretice si comparatiste. Exceptie face insa o mica, dar valoroasa contributie de etnologie juridica: Partea sufletului. Un vechi obicei juridic al poporului roman (1926).
OPERA: Cimiliturile romanilor. Bucuresti. 1898 (ed. II, ingrijita si cuvint inainte de . Datcu, Bucuresti, 1972); Dupa dragoste, schite si nuvele, Bucuresti, 1901; Datinile noastre la nastere. Bucuresti, 1909, Bibi. Minervei nr. 33 (republicat in Literatura populara, I, 1976); Zmei si z.ine. Bucuresti, 1909, Bibi. populara „Socec", nr. 85-86; Datinile noastre la nunta. Bucuresti, 1910, Bibi. Minervei nr. 72 (republicat in Literatura populara, I. 1976); Botanica poporului roman, in colab. cu M. Lupescu, Falticeni, 1915; Credinti si superstitii ale poporului roman, Bucuresti, 1915; Cruzimi, Iasi, 1920; Monografia orasului Botosani, Falticeni, 1926; Alte vremuri. Amintiri literare. Falticeni, 1930; Descintecele romanilor. Bucuresti, 1931 (republicat in Literatura populara, II, 1985); Indicele analitic si alfabetic al celor 25 volume din revista „Sezatoarea", Falticeni, 1931; Notiuni de folclor. Bucuresti, 1933 (republicat in Literatura populara, I, 1976); Ouale de Pasti. Studiu de folclor. Bucuresti, 1937 (col. „Studii si cercetari", nr. XXX); Falticenii. Cercetari istorice asupra orasului. Falticeni, 1938; Zbuciumul unui suflet nou. ^Jurnalul unei femei, roman. Bucuresti, 1938; invatatori folcloristi. Bucuresti, 1940, col. „Cunostinte folositoare", seria C, nr. 93 (republicat in Literatura populara, I, 1976); Mestesugul vapsitului cu buruieni, Bucuresti, 1943, col. „Cunostinte folositoare", seria B, nr. 22; Literatura populara. Culegeri si studii, l-D, ed. ingrijita, studiu introductiv, note, bibliografie si indici de I. Datcu, Bucuresti, 1976-l985. |
REFERINTE CRITICE: St. Orasanu, in Tinerimea romana, fascicula 1, 1898; Al. Antemireanu, in Epoca, nr. 1872, 1901; I. Man, in Binele public, nr. 3, 1901; M. Tufan, in Revista moderna, nr. 41, 1901; Wega, in Apararea nationala, nr. 308, 1901; M. Sadoveanu, in Viata Romaneasca, nr. 2, 1922; St. Tutescu, Folcloristii nostri, 1,1923; N. Rusu, in Buletinul Institutului de Literatura, fasc icula 3, brosura 4, buletinul nr. 22, 1924; N. Iorga, in Revista istorica, nr. 7-9, 1926; I. Siadbei, in Viata Romaneasca, nr. 10, 1926; Arald, in Miscarea, nr. 91, 1930; *** Lumea, Iasi, nr. 3536, 1930; 1.. Canta-cuzino, in Viitorul, nr. 6671, 1930; I. Teodorescu, in Adevarul literar si artistic, nr. 497,1930; Izabela Sadoveanu, in Adevarul literar si artistic, nr. 498, 1930; P. Zosin, in Opinia, nr. 7075, 1930; V. Bolo-ga. in Drumul nou, nr. 12, 1931; C. D. Fortunescu, in Arhivele Olteniei, nr. 56-58, 1931; G. Pascu, in Revista critica, nr. 3-4, 1931; D. Simonescii, in Datina, nr. 7-9,1931; L. Costin, in Gorjanul, nr. 33, 1932; C. D. Fortunescu, in Arhivele Olteniei, nr. 6l-62, 1932; N. Iorga, in Revista istorica, nr. l-3, 1932; M. Ruffini, in Ixires, nr. 1, 1932; C. D. Fortunescu. in Arhivele Olteniei, 1932; N. Iorga. in Revista istorica, nr. 10-l2, 1933; I. C. Cazan, in Sociologie romaneasca, nr. 2, 1936; A. van Gen-nep, in Mercure de France, Tome 278, 1937; D. Simonescii, in 1935 literar. Sinteza bibliografica de Miron Sunt, 1937; A. G. Stino, in Gindul nostru, nr. 12, 1937; Matilda Alexandrescu Dersca, in Cuget clar, nr. 3, 1939; Ileana Bucur, in Opinia, nr. 9544, 1939; I. Const. Delabaia, in Neamul romanesc, nr. 40-. 1939; A. G. Stino, in Neamul romanesc, nr. 23-25, 1939; L. Morariu, in Fat-Frumos, nr. 6, 1941; I. D. Laudat, in Limba si literatura, voi. X, 1965; I. Muslea, in Anuarul Muzeului Etnografic al Transilvaniei pe anii 1962-l964, 1966; Lucia Ho-pu, in Anuar ele lingvistica si istorie literara, tom. XVII. 1967; Ov. Densusiunu, Opere, I, 1968; Gh. Vrabie, Folcloristica romana, 1968; Scrisori catre Artur Gorovei, ed. ingrijita si introducere de Maria Luiza Ungureanu, 1970: P. Ursache, „Sezatoarea" !n contextul folcloristicii, 1972; C. Otobacu, in Sap-lamina, nr. 110, 1973; I. Talos, in Orizont, nr. 39, 1973; Ov. Barlea, Istoria folcloristicii romanesti, 1974; I. D. Laudat, in Radovi Simpozijuma o ju-goslovensko-rumunskim uzajamnostima u oblasti narodne knjizevnosti, 1974; D. Florea-Rariste, in Steaua, nr. 9, 1976; I. Oprisan, in Revista de istoric si teorie literara, nr. 4,1976; S. Duicu, in Vatra, nr. 2, 1977; O. Vaduva, in Revista de etnografie si folclor, nr. 1, 1977; N. Bot, in Anuarul Muzeului Etnografic al Transilvaniei, voi. IX, 1977; I. Dat-cu-Sabina C. Stroescu, Dictionarul folcloristilor, I, 1979; V. Florea, in Anuarele lingvistica si istorie literara, tom, XXVII, 1979-l980; idem, in Anuarul de folclor, voi. II, 1981; L. Berdan, in Anuar de lingvistica si istorie literara, XXX-XXXI, 1985-l987; I. Cuceu, Anuarul de folclor, voi. V-VII, 1987. |
doarme-ngropată lumea și-mpreună
cu ea furtuna-n pieptul meu se-alină.
Zvâcnesc din pat și-n taină privesc cerul;
văd, printre norii albi pe care vântul
cu furie-i gonește și-i destramă,
pe-a cerului câmpii fără hotare
din loc în loc pustii sclipiri de stele.
O, stele dragi! Și voi dar, vă veți duce
cândva, când de la voi Cel pururi veșnic
privirea și-o va lua și sori va stinge?
Și tu, cu carul răsturnat, de-asemeni
va fi să cazi, o, blândă stea târzie**,
tu, cea mai dulce de pe cerul nostru?
De ce-ți dezvălui chipul numai mie
și-mi amintești de noaptea fericită,
când, stând alături de iubita-mi castă,
privirii ei i te-arătam cu mâna?
Luminile, cu ochii numai zâmbet,
ea-ți contempla; și,-nfrânt de bucurie,
eu la genunchii-i prosternat căzusem,
sorbind din ochi un chip*** mai plin de vrajă,
mai vrednic să-mi primească-n dar iubirea,
mai vrednic de suspinele-mi profunde.
O, amintiri! O, clipe dulci! De-a pururi,
de-a pururi v-am pierdut și-s încă-n viață?
E-aceasta pace-n zbucium și-alinare
de patimi adormite? Ah, adâncă
tăcerea nopții m-a-nșelat și-a firii
tristă și mută-nfățișare sumbră!
Începe iar văzduhul să răsune
de-a mele lungi suspine și sub pleoape
se-ngroașe vâna lacrimilor mele.
Marin Sorescu (n. 19 februarie 1936, Bulzeşti, judeţul Dolj - d. 8 decembrie 1996, Bucureşti) este considerat unul dintre cei mai mari scriitori români contemporani. Sorescu (poet, dramaturg, prozator, eseist şi traducător) a fost cunoscut în timpul vieţii pe aproape toate continentele planetei. Operele lui au fost traduse în mai mult de 20 de ţări, totalizând peste 60 de cărţi apărute în străinătate. S-a facut remarcat şi prin preocuparea pentru pictură, deschizând numeroase expoziţii în ţară şi în străinătate. Fară a se înscrie într-un partid politic după Revoluţia română din 1989, ocupă functia de Ministru al Culturii în cadrul cabinetului Nicolae Văcăroiu (25 nov. 1993 - 5 mai 1995).
Marin Sorescu debutează în 1964, la vârsta de 28 de ani, cu volumul de poezii satirice "Singur printre poeţi". Până la moartea sa în 1996 mai publică încă 23 de volume, devenind o figură marcantă a poeziei româneşti contemporane. În 1966 primeşte Premiul Uniunii Scriitorilor pentru "Poeme", reuşind să repete această performanţă de încă 5 ori pe parcursul carierei. Printre volumele cele mai cunoscute se numără "Tuşiţi" (1970), "Suflete, bun la toate" (1972), precum şi ciclul de 4 volume intitulat "La lilieci" (1975, 1977, 1980, 1988), un univers poetic construit pornind de la un cimitir ce poartă acest nume. Poezia lui Sorescu acoperă o zonă literară largă, stilul său ironic şi degajat trezind în cititor spiritul ludic al copilăriei. De altfel multe dintre volumele sale sunt dedicate celor mici ("Unde fugim de acasă?" - 1967, "Cirip-ciorap" - 1993). La moartea lui au rămas în manuscris cincisprezece volume, poezie, eseu, jurnal şi roman.
Dramaturgia lui Marin Sorescu abordează cu precădere tematica teatrului poetico-parabolic în trilogia ”Setea Muntelui de sare”, care cuprinde piesele Iona, Paracliserul şi Matca. Uneori autorul abordează fie teatrul contemporan în Există nervi sau teatrul istoric în A treia ţeapă, sau scrie o serie de comedii cum ar fi Răceala sau Vărul Shakespeare, al căror mobil este chiar ironia muşcătoare, împrumutată din lirica soresciană.
Deşi rămasă în umbra capodoperelor lirice şi dramatice, proza soresciană este una dintre cele mai viguroase din literatura română. Viziunea vizuinii şi, mai ales, Trei dinţi din faţă sunt două din romanele sale cele mai reperezentative.
Distincţii
Premiul Academiei Române (1968, 1977)
Medalia de aur pentru poezie "Napoli ospite", Italia, 1970
Premiul Academiei Române pentru dramaturgie, 1970
"Le Muse", acordat de Accademie delle Muse, Florenţa, 1978
Premiul Internaţional de Poezie "Fernando Riello", Madrid, Spania, 1983
premiul Herder, acordat de Universitatea din Viena în 1991 pentru întreaga activitate
Premiul Uniunii Scriitorilor din România, (de şase ori, pentru poezie, teatru şi critică literară)
Nu pot să scriu decât despre tine,
Cu mâna ta. Este un fel de-a te pastra
Inaintea ochilor, pe imensul cadru de zapada,
Ca un perete pe care schiaza
Gindurile noastre de iarna.
Din fuga trenului ai zarit
Prin nameti un vinator.
A aparut intii pusca intinsa - Tocmai ochea
Un fulg de zapada.
O bubuitura si toata iarna
S-a naruit din cer, ingropindu-l în zapada.
Copacii parca plecasera si ei
Să haituiasca Baraganul
("Baragan" - loc unde viscoleste,
Asa se traduce, din cumana.
Nu, nu-s cuman, coman,
Dar asa mi-a tradus prietenul turc, Iusuf.)
Iata-ne, asadar pierduti în desertul alb,
Pe care, de fapt, l-ai si provocat.
Ai dorit atita să ninga, stiai ca fenomenul tine
De concentrarea ta... Si te-ai concentrat prea mult!
Acum, nu se mai opreste.
Roseata din obraji coloreaza peisajul. Ai febra?
"Nu, dar vreau să colorez peisajul".
Foloseste rujul, mai bine.
Tu esti de tinut intr-un castel
Pe-o iarna ca aceasta, cu clopotei la fulgi.
Si eu să vin la tine
Intr-o sanie trasa de cerbi,
Să mă urc în iatac, pe-un turtur imens,
Să urc si să cobor, ca e alunecos,
Si iar să dau să mă catar... si tu să-mi arunci
Niste pinteni.
Să cioplesc sloiul, urcindu-mă
Să-i dau pinteni
Si să apar sus, c-o floare de gheata
In mâna. "Unde e geamul?
Să-ti plantez pe el aceasta
Floare de gheata."
"O, ador florile de gheata", să zici,
"Unde-ai gasit-o?" Hai să iesim putin.
"Unde, iar afara? Iar în zapada? Iar în tren?
Iar vagon neincalzit?"
Eu sint un om de interior,
Pentru ca sint numai suflet
Si sufletul e de interior.
Sint un om de budoar, de stat intre perne,
Printre carti, printre rujuri...
Tot ce emana caldura
Si intimitate. Pune-mă la o masa de restaurant
C-o suta de insi în jur,
Care se uita la tine
Si inghet.
N-am ce să-ti spun, parca nu ne mai cunoastem.
Tu îmi citesti inceputul de enervare
Pe freamatul degetelor,
Pe miscarea de la coltul ochilor
Si "Hai să mergem", zic.
"Unde?"
In castel. Stiu eu unul, dar nu s-ajunge acolo
Decât c-o sanie trasa de cerbi.
Tot în tren sintem? Tot.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu